LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL ATSAKOMYBĖS UŽ EUROPOS SĄJUNGOS STRUKTŪRINIŲ FONDŲ PARAMOS GYVENDINIMĄ LIETUVOJE PASISKIRSTYMO TARP VALSTYBĖS INSTITUCIJŲ
2001 m. gegužės 31 d. Nr. 649
Vilnius
1. Pritarti atsakomybės už Europos Sąjungos struktūrinių fondų paramos įgyvendinimą Lietuvoje pasiskirstymui tarp valstybės institucijų (pridedama).
2. Pavesti:
2.1. ministerijoms – pagal 1 punkte nurodytame dokumente pateiktas atsakomybės sritis koordinuoti pasirengimą administruoti Europos Sąjungos struktūrinių fondų paramos įgyvendinimą Lietuvoje, taip pat per du mėnesius nuo šio nutarimo įsigaliojimo parengti ir pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei nutarimų dėl šių ministerijų nuostatų dalinio pakeitimo projektus;
2.2. Finansų ministerijai kartu su Užsienio reikalų ministerija, Aplinkos ministerija, Susisiekimo ministerija ir Europos komitetu prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės – parengti ir iki 2001 m. birželio 10 d. pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl Sanglaudos fondo paramos administravimo Lietuvoje.
PRITARTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2001 m. gegužės 31 d. nutarimu Nr. 649
ATSAKOMYBĖS UŽ EUROPOS SĄJUNGOS STRUKTŪRINIŲ FONDŲ PARAMOS ĮGYVENDINIMĄ LIETUVOJE PASISKIRSTYMAS TARP VALSTYBĖS INSTITUCIJŲ
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Šiuo dokumentu nustatoma išankstinė Europos Sąjungos (toliau vadinama – ES) paramos valdymo struktūra Lietuvoje.
2. Lietuvai įstojus į ES, struktūrinių fondų, Sanglaudos fondo, Europos investicijų banko lėšos ar kitokia ES finansinė parama turi būti naudojama pagal Europos Bendrijos steigimo sutarties nuostatas, pagal šią sutartį priimtus teisės aktus ir kitų ES politikos krypčių reikalavimus. Todėl, prisiimdama atsakomybę už ES paramos naudojimą, Lietuva turi užtikrinti tvarkysianti ją pagal galiojančias ES taisykles.
3. Nacionalinio fondo valdymo patirtis turi būti išsaugota, todėl Finansų ministerija turi vykdyti Europos regioninės plėtros fondo mokėjimo institucijos funkcijas. Administraciniai gebėjimai, įgyti valdant ES stojimo paramos programas (PHARE socialinės ir ekonominės sanglaudos programa ir SAPARD), turi būti išsaugoti ir panaudoti ES struktūrinių fondų lėšoms tvarkyti.
II. ES STRUKTŪRINIŲ FONDŲ VALDYMAS LIETUVOJE
4. Šis dokumentas parengtas remiantis ES Tarybos reglamentu Nr. 1260/99, atsižvelgiant į tai, kad struktūrinių fondų parama įstojusiai į ES Lietuvai bus skirta vadovaujantis 1-ojo tikslo programos Bendruoju programiniu dokumentu (valstybėms kandidatėms – Nacionalinis plėtros planas). Visi ES regionai, kurių bendrasis vidaus produktas, tenkantis vienam gyventojui, – mažesnis nei 75 procentai ES bendrojo vidaus produkto, tenkančio vienam gyventojui, vidurkio, gauna paramą pagal 1-ojo tikslo programos dokumentą. Šiuo metu visos Lietuvos ir kiekvieno jos regiono bendrasis vidaus produktas, tenkantis vienam gyventojui, siekia tik 30 procentų ES bendrojo vidaus produkto, tenkančio vienam gyventojui, vidurkio.
5. Lietuvoje vadovaujančioji institucija, atliekanti visas ES ir Lietuvos teisės aktų jai nustatytas funkcijas, yra Finansų ministerija, kuri atsako už patikimą ir veiksmingą struktūrinių fondų paramos valdymą pagal struktūrinių fondų reglamentus.
6. Visas ES ir Lietuvos teisės aktų nustatytas mokėjimo institucijų funkcijas vykdys šios ministerijos:
7. Ne vėliau nei per 3 mėnesius nuo Europos Komisijos sprendimo dėl struktūrinių fondų lėšų skyrimo priėmimo bus įsteigtas vienas 1-ojo tikslo programos priežiūros komitetas.
8. Galutiniai naudos gavėjai yra valstybės institucijos, skiriančios paramą konkretiems projektams įgyvendinti.
Paramos gavėjai yra konkrečių projektų vykdytojai.
9. Kitos valstybės institucijos ir įstaigos, prisidedančios prie struktūrinių fondų valdymo, yra:
9.1. Finansų ministerija (vadovaujančioji institucija), kuri gali įgalioti kitas ministerijas ir valstybės įstaigas (atsižvelgiant į joms Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatytą kompetenciją ir funkcijas) atlikti tam tikras aiškiai apibrėžtas užduotis, susijusias su struktūrinių fondų paramos tvarkymu. Funkcijų perdavimas bus nustatytas remiantis susitarimu dėl 1-ojo tikslo programos dokumento, kurį pasirašys Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Europos Komisija;
9.2. ministerijos, kurios atsižvelgdamos į atsakomybės už stojimo paramos programų valdymą pasiskirstymą tarp valstybės institucijų atsako už paramos skyrimą kaupdamos ir papildydamos patikimą finansinę ir statistinę informaciją apie veiklos, kuriai skirta parama, įgyvendinimą, taip pat užtikrina šios veiklos tinkamą vykdymą ir atitinkamų Europos Bendrijos taisyklių taikymą šiose srityse:
9.2.2. Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija – tvarko paramą žmonių išteklių plėtrai;
10. Ministerijos, nurodytos 9.2.1–9.2.6 punktuose, pagal kompetenciją gali įgalioti joms pavaldžias įstaigas vykdyti darbus, susijusius su paramos skyrimu, įgyvendinimu, priežiūra.