LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO 2006 M. SPALIO 9 D. ĮSAKYMO NR. D1-449 „DĖL SUNKIŲJŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ TIPO PATVIRTINIMO ATSIŽVELGIANT Į IŠMETAMŲJŲ TERŠALŲ KIEKĮ (EURO IV IR V) TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2008 m. lapkričio 17 d. Nr. D1-614
Vilnius
Vadovaudamasis Komisijos direktyvos 2008/74/EB (OL 2008 L 192, p. 51), iš dalies keičiančios Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2005/55/EB (OL 2005 L 275, p. 1) ir Tarybos direktyvos 2005/78/EB (OL 2005 L 313, p. 1; su pakeitimais, padarytais Direktyva 2006/81/EB (OL 2006 L 362, p. 92), nuostatas dėl variklinių transporto priemonių tipo patvirtinimo atsižvelgiant į išmetamųjų teršalų kiekį iš lengvųjų keleivinių ir komercinių transporto priemonių (Euro 5 ir Euro 6) ir dėl transporto priemonių remonto ir priežiūros informacijos prieigos, reikalavimais,
Pakeičiu „Sunkiųjų transporto priemonių tipo patvirtinimo atsižvelgiant į išmetamųjų teršalų kiekį (Euro IV ir V) tvarkos aprašą“ (toliau – Tvarkos aprašas), patvirtintą Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2006 m. spalio 9 d. įsakymu Nr. D1-449 (Žin., 2006, Nr. 119-4552, Nr. 120, Nr. 121, Nr. 122, Nr. 123, Nr.135-5118; 2007, Nr. 23-893, Nr. 124-5073):
1. Papildau Tvarkos aprašo I skyriaus 2.4 punktą nauju sakiniu:
„Nuo 2009 m. sausio 3 d. iki Reglamento (EB) Nr. 715/2007 10 straipsnio 2 dalyje nurodytų datų, taikomų naujiems patvirtinimams, ir iki to reglamento 10 straipsnio 3 dalyje nurodytų datų, taikomų tipo išplėtimo patvirtinimams, tipo patvirtinimai pagal šį Tvarkos aprašą gali būti toliau suteikiami N1, N2 ir M2 kategorijų transporto priemonėms, kurių etaloninė masė mažesnė kaip 2 610 kg“.
2. Papildau II skyriaus 4 punktą nauja 19 pastraipa (buvusias II skyriaus 4 punkto 19–78 pastraipas laikau atitinkamai 20–79 pastraipomis):
„Etaloninė masė – tai parengtos eksploatuoti transporto priemonės masė atėmus standartinę 75 kg vairuotojo masę ir pridėjus standartinę 100 kg masę.
Parengtos eksploatuoti transporto priemonės masė – tai parengtos eksploatuoti transporto priemonės kėbulo ir, nepriklausančio M1 kategorijai vilkiko atveju, sukabintuvo, jei jį įrengia gamintojas, masė arba važiuoklės ar važiuoklės su kabina masė be kėbulo ir (arba) sukabintuvo, jeigu gamintojas neįrengia kėbulo ir (arba) sukabintuvo (įskaitant skysčius, įrankius, atsarginį ratą, jei yra, ir vairuotoją bei, jei tai yra autobusai ir turistiniai autobusai, įgulos nario masė, jeigu transporto priemonėje yra sėdynė įgulos nariui (o) (didžiausia ir mažiausia kiekvieno varianto masė).
Šios masės pasiskirstymas tarp ašių ir, jei tai yra puspriekabė arba priekaba, kurios ašis sutampa su jos sunkio centru, sukabinimo taško apkrova (kiekvieno varianto didžiausia ir mažiausia apkrova)“.
3. Pakeičiu Tvarkos aprašo 1 priedą:
3.1. išdėstau 4.5 punktą taip:
„4.5. Gamintojo prašymu sukomplektuotos transporto priemonės tipo išplėtimo patvirtinimas pagal šią direktyvą suteikiamas nekomplektinei transporto priemonei, kurios etaloninė masė mažesnė negu 2610 kg. Tipo išplėtimo patvirtinimas suteikiamas, jei gamintojas gali įrodyti, kad įrengus visus kėbulo priedus, kuriuos numatoma įrengti nekomplektinėje transporto priemonėje, etaloninė masė bus didesnė kaip 2610 kg.“;
4. Pakeičiu Tvarkos aprašo 2 priedą:
4.1. papildau 1 priedėlį naujais 8.4, 8.4.1, 8.4.1.1 ir 8.4.1.2 punktais:
„8.4. Variklio veikimo charakteristikos (dūmų neskaidrumui matuoti)
8.4.1. šešiuose matavimo taškuose, nurodytuose JT/EEK taisyklių Nr. 24 4 priedo 2 punkte, išmatuota galia:
8.4.1.2. išmatuota transporto priemonės ratų galia:
Variklio sukimosi dažnis, min-1 |
Išmatuota galia, kW |
1. .................................................................. |
...................................................................... |
2. .................................................................. |
...................................................................... |
3. .................................................................. |
...................................................................... |
4. .................................................................. |
...................................................................... |
5. .................................................................. |
...................................................................... |
6. .................................................................. |
.................................................................... “; |
4.2. papildau 6 priedėliu:
„Sunkiųjų transporto priemonių tipo patvirtinimo atsižvelgiant į išmetamųjų teršalų kiekį (Euro IV ir V) tvarkos aprašo 2 priedo
6 priedėlis
TRANSPORTO PRIEMONĖS TINKAMUMO EKSPLOATUOTI KELIUOSE BANDYMAMS ATLIKTI REIKALINGA INFORMACIJA
A. Išmetamo anglies viendeginio kiekio matavimas (*)
3.2.1.6. įprastas variklio sukimosi dažnis tuščiąja eiga (taikant leidžiamą nuokrypį)... min-1;
didelis variklio sukimosi dažnis tuščiąja eiga (taikant leidžiamą nuokrypį) ... min-1;
3.2.1.7. anglies viendeginio kiekis (tūrio procentais) tuščiąja eiga veikiančio variklio išmetamosiose dujose (**) ... %, kurį yra nurodęs gamintojas (tik priverstinio uždegimo varikliams).
B. Dūmų neskaidrumo matavimas
5. Pakeičiu Tvarkos aprašo 3 priedo 1 priedėlį:
5.1. išdėstau 2 skirsnio 2.7.4 punktą taip:
„2.7.4. Kietųjų dalelių ėminių ėmimas
Visai bandymo procedūrai turi būti naudojamas vienas filtras. Reikia atsižvelgti į režimų svorinius koeficientus, nurodytus bandymo ciklo metodikoje, kiekvienam atskiram ciklo režimui imant ėminį, proporcingą išmetamųjų teršalų masės srautui. Tai galima pasiekti atitinkamai reguliuojant ėminio srautą, ėminio ėmimo trukmę ir (arba) skiedimo santykį kad būtų paisoma 6.6 skirsnyje nurodytų veiksmingųjų svorinių koeficientų taikymo kriterijaus.
Ėminio ėmimo trukmė kiekvienam režimui turi būti ne mažesnė kaip 4 sekundės kiekvienam svoriniam koeficientui 0,01. Kiekvieno režimo ėminiai turi būti imami kiek įmanoma vėliau. Kietųjų dalelių ėminio ėmimas turi būti baigtas likus ne daugiau kaip 5 sekundėms iki kiekvieno režimo pabaigos.“;
5.2. papildau 6 skirsnį 6.5 ir 6.6 punktais:
„6.5. Savitojo išmetamųjų teršalų kiekio apskaičiavimas
Išmetamųjų kietųjų dalelių kiekis apskaičiuojamas taip:
6. Pakeičiu Tvarkos aprašo 6 priedo 1 priedėlį ir papildau jį 1.5–1.7.5.5 punktais:
1.6. išmetamo anglies viendeginio kiekio bandymo rezultatai:
Bandymas |
CO vertė, tūrio % |
Lambda (l) |
Variklio sukimosi dažnis, min-1 |
Variklio alyvos temperatūra, °C |
Bandymas varikliui veikiant tuščiąja eiga, mažu sukimosi dažniu |
|
Netaikoma |
|
|
Bandymas varikliui veikiant tuščiąja eiga, dideliu sukimosi dažniu |
|
|
|
|
(l) Lambda formulė: Reglamento EB 692/2008 4 priedo 1 priedėlis |
|
|
|
|
1.7. durnų neskaidrumo bandymo rezultatai:
1.7.1. bandymai pastovaus variklio sukimosi dažnio režimu:
Variklio sukimosi dažnis, min-1 |
Vardinis srautas G, litrai per sekundę |
Ribinės absorbcijos vertės, m-1 |
Išmatuotos absorbcijos vertės, m-1 |
1. ............................ |
................................ |
................................ |
................................ |
2. ............................ |
................................ |
................................ |
................................ |
3. ............................ |
................................ |
................................ |
................................ |
4. ............................ |
................................ |
................................ |
................................ |
5. ............................ |
................................ |
................................ |
................................ |
6. ............................ |
................................ |
................................ |
................................ |
1.7.2. bandymai greitėjimo be apkrovos režimu:
1.7.2.1. variklio bandymas pagal Tvarkos aprašo 13 priedo 4.3 skirsnį:
Didžiausio sukimosi dažnio procentas |
Didžiausio sukimo momento procentas, m-1 |
Išmatuota absorbcijos vertė, m-1 |
Pataisytoji absorbcijos vertė, m-1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.7.2.2. greitėjimo be apkrovos režimu:
7. Papildau Tvarkos aprašo III skyrių „Pagrindiniai reikalavimai“ 13.3. punktu:
„13.3. Tvarkos aprašo 14–21 punktų įgyvendinimo priemonės nustatytos šio Tvarkos aprašo 9–14 prieduose.
Tipo patvirtinimą suteikiant transporto priemonėms su slėginio uždegimo varikliais ir tokiems varikliams taikomas 13 priedas.
Tipo patvirtinimą suteikiant transporto priemonėms su kibirkštinio uždegimo varikliais ir tokiems varikliams taikomas 14 priedas.“
8. Pakeičiu Tvarkos aprašo 12 priedo antrąjį skirsnį ir išdėstau jį taip: „Antras skirsnis: Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2006 m. spalio 9 d. įsakymo Nr. D1-449 (Žin. 2006, Nr. 119-4552, Nr. 120, 121, 122, 123)/(direktyvos numeris – 2005/55/EB).“
9. Papildau Tvarkos aprašą naujais 13 ir 14 priedais:
„Sunkiųjų transporto priemonių tipo patvirtinimo atsižvelgiant į išmetamųjų teršalų kiekį (Euro IV ir V) tvarkos aprašo
13 priedas
DŪMŲ NE SKAIDRUMO MATAVIMAS
1. ĮVADAS
Siame priede aprašomi slėginio uždegimo variklių išmetamųjų dujų neskaidrumo matavimo reikalavimai.
2. PATAISYTOJO ABSORBCIJOS KOEFICIENTO ŽENKLAS
2.1. prie kiekvienos transporto priemonės, atitinkančios transporto priemonės tipą, kuriai taikomas šis bandymas, tvirtinamas pataisytojo absorbcijos koeficiento ženklas. Sis ženklas – tai stačiakampis, įrėminantis skaičių, rodantį m-1 išreikštą pataisytąjį absorbcijos koeficientą, gautą patvirtinimo metu atlikus bandymą greitėjimo be apkrovos režimu. Bandymo metodas aprašytas 4 skirsnyje;
2.2. ženklas turi būti aiškiai įskaitomas ir neištrinamas. Jis tvirtinamas gerai matomoje ir lengvai pasiekiamoje vietoje, kuri turi būti nurodyta Tvarkos aprašo 6 priede pateikto tipo patvirtinimo liudijimo papildyme;
3. SPECIFIKACIJOS IR BANDYMAI
3.1. specifikacijos ir bandymai yra tokie, kaip nustatyta JT/EEK taisyklių Nr. 24 (OL 2006 L 326, p. 1) III dalies 24 skirsnyje, su 3.2 skirsnyje nustatyta išimtimi;
4. TECHNINIAI REIKALAVIMAI
4.1. techniniai reikalavimai tokie, kaip nustatyta JT/EEK taisyklių Nr. 24 4, 5, 7, 8, 9 ir 10 prieduose, su 4.2, 4.3 ir 4.4 skirsniuose aprašytomis išimtimis;
4.2. bandymai pastovaus sukimosi dažnio režimu visoje visos apkrovos kreivėje:
4.2.1. JT/EEK taisyklių Nr. 24 4 priedo 3.1 skirsnio nuorodos į 1 priedą turi būti suprantamos kaip nuorodos į Tvarkos aprašo 2 priedą;
4.3. bandymas greitėjimo be apkrovos režimu:
4.3.1. JT/EEK taisyklių Nr. 24 5 priedo 2.2 punkto nuoroda į 2 priedo 2 lentelę turi būti suprantama kaip nuoroda į Tvarkos aprašo 6 priedo 1.7.2.1 punkte pateiktą lentelę;
4.4. „EEK“ metodas slėginio uždegimo variklių naudingajai galiai matuoti:
4.4.1. JT/EEK taisyklių Nr. 24 10 priedo 7 punkto nuoroda į šio priedo priedėlį turi būti suprantama kaip nuoroda į Tvarkos aprašo 2 priedą:
Sunkiųjų transporto priemonių tipo patvirtinimo atsižvelgiant į išmetamųjų teršalų kiekį (Euro IV ir V) tvarkos aprašo
14 priedas
BENZINU VAROMŲ KIBIRKŠTINIO UŽDEGIMO VARIKLIŲ TIPO PATVIRTINIMO REIKALAVIMAI
1 DALIS. IŠMETAMO ANGLIES VIENDEGINIO KIEKIO BANDYMAS
1. ĮVADAS
1.1. šiame priedėlyje aprašoma bandymo metodika, pagal kurią matuojamas anglies viendeginio kiekis, išmetamas varikliui veikiant tuščiąja eiga (įprastu ir dideliu sukimosi greičiu);
1.2. varikliui veikiant tuščiąja eiga įprastu sukimosi dažniu, didžiausias leidžiamas anglies viendeginio kiekis išmetamosiose dujose turi būti toks, kokį nurodė transporto priemonės gamintojas. Tačiau didžiausias tūrio procentais išreikštas CO kiekis neturi viršyti 0,3 %. Varikliui veikiant tuščiąja eiga dideliu sukimosi greičiu, tūrio procentais išreikštas anglies viendeginio kiekis išmetamosiose dujose, kai variklis veikia ne mažesniu kaip 2000 min-1 sukimosi greičiu, o lambda vertė, atsižvelgiant į gamintojo specifikacijas, yra 1 ± 0,03, neturi viršyti 0,2 %.
2. BENDRIEJI REIKALAVIMAI
2.1. bendrieji reikalavimai yra tokie, kaip nustatyta JT/EEK taisyklių Nr. 83 (OL 2007 L 70, p. 171) 5.3.7.1–5.3.7.4 skirsniuose;
2.2. gamintojas, laikydamasis 2.1 punkte nustatytų reikalavimų, turi užpildyti Tvarkos aprašo 6 priede pateiktą lentelę;
2.3. gamintojas per 24 mėnesius nuo technikos tarnybos suteikto patvirtinimo dienos turi patvirtinti, kad patvirtinant 2.1 skirsnyje nurodytą tipą, užregistruota lambda vertė yra tiksli ir atitinka serijinės gamybos transporto priemonių tipinę vertę. Įvertinimas atliekamas remiantis serijinės gamybos transporto priemonių apžiūromis ir tyrimais.
3. TECHNINIAI REIKALAVIMAI
3.1. techniniai reikalavimai yra tokie, kaip nustatyta JT/EEK taisyklių Nr. 83 5 priede, su 3.2 skirsnyje nustatytomis išimtimis;
3.2. JT/EEK taisyklių Nr. 83 5 priedo 2 priedėlio 2.1 punkte nurodyti etaloniniai degalai turi būti suprantami kaip nuoroda į atitinkamas etaloninių degalų specifikacijas, pateiktas Komisijos Reglamento 692/2008, įgyvendinančio ir iš dalies keičiančio Europos Parlamento ir Tarybos Reglamentą 715/2007, IX priede (OL 2008 L 199, p. 1).
2 DALIS. KARTERIO IŠMETAMŲJŲ DUJŲ KIEKIO PATIKRA
1. ĮVADAS
2. BENDRIEJI REIKALAVIMAI
Bendrieji bandymo atlikimo reikalavimai yra tokie, kaip nustatyta JT/EEK taisyklių Nr. 83 6 priedo 2 skirsnyje.
(*) Išbraukti, jei netaikoma (tam tikrais atvejais nieko nereikia išbraukti, jeigu taikomas daugiau nei vienas punktas).“