LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

S T A T U T A S

 

DĖL SEIMO STATUTO DVIDEŠIMT ŠEŠTOJO SKIRSNIO PAKEITIMO IR STATUTO PAPILDYMO DVIDEŠIMT ŠEŠTUOJU1 SKIRSNIU

 

2012 m. kovo 15 d. Nr. XI-1933

Vilnius

 

(Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97)

 

1 straipsnis. Dvidešimt šeštojo skirsnio pakeitimas

Pakeisti dvidešimt šeštąjį skirsnį ir jį išdėstyti taip:

 

DVIDEŠIMT ŠEŠTASIS SKIRSNIS

KONSTITUCIJOS KEITIMAS

 

168 straipsnis. Dvidešimt šeštojo skirsnio taikymas

1. Šis skirsnis taikomas Konstitucijos, Konstitucijos 150 straipsnyje nurodytų konstitucinių įstatymų ir konstitucinių aktų, kaip Konstitucijos sudedamosios dalies, pakeitimo, papildymo ir pripažinimo netekusiais galios (toliau šiame skirsnyje – Konstitucijos keitimas) įstatymų projektams.

2. Konstitucijos keitimo įstatymų projektai registruojami, pateikiami, svarstomi ir priimami šio statuto devynioliktajame–dvidešimt penktajame skirsniuose nustatyta tvarka, jeigu šiame skirsnyje nenustatyta kitaip.

 

169 straipsnis. Konstitucijos keitimo iniciatyvos teisė

1. Konstitucijos keitimo iniciatyvos teisę Seime turi ne mažesnė kaip 1/4 visų Seimo narių grupė arba ne mažiau kaip 300 tūkstančių Lietuvos Respublikos piliečių, turinčių rinkimų teisę. Konstitucijos keitimo iniciatorių valia dėl Konstitucijos keitimo iniciatyvos turi būti išreikšta aiškiai ir nedviprasmiškai (be prierašų, išbraukimų, įrašų ar išlygų).

2. Jeigu po Konstitucijos keitimo įstatymo projektu pasirašęs Seimo narys padaro šiame projekte prierašą, išbraukia ar įrašo projekto tekste žodžius ar nurodo projekto teksto išlygą arba likus ne mažiau kaip 24 valandoms iki projekto pateikimo Seimo posėdyje savo parašą raštu, pateiktu Seimo posėdžių sekretoriatui, atšaukia, toks Seimo nario parašas neskaičiuojamas. Jeigu parašų lieka mažiau negu 1/4 visų Seimo narių parašų, laikytina, kad Konstitucijos keitimo iniciatyvos teisė neįgyvendinta. Tai Seimo posėdžių sekretoriatas pažymi gautų įstatymų projektų ir pasiūlymų rejestre.

3. 300 tūkstančių Lietuvos Respublikos piliečių, turinčių rinkimų teisę, Konstitucijos keitimo iniciatyvos teisės įgyvendinimo tvarką nustato įstatymas.

4. Konstitucijos pirmojo skirsnio „Lietuvos valstybė“ ir keturioliktojo skirsnio „Konstitucijos keitimas“ nuostatos gali būti keičiamos tik referendumu. Referendumo skelbimo ir vykdymo tvarką nustato įstatymas.

5. Nepaprastosios padėties ar karo padėties metu Konstitucija negali būti keičiama.

 

170 straipsnis. Konstitucijos keitimo įstatymų projektų pateikimo ir svarstymo ypatumai

1. 300 tūkstančių Lietuvos Respublikos piliečių įstatymų nustatyta tvarka Seime inicijuotą Konstitucijos keitimo įstatymo projektą Seimas privalo svarstyti. Šį projektą piliečių iniciatyvinės grupės narys ar kitas iniciatyvinės grupės įgaliotas asmuo pateikia Seimo posėdyje ne vėliau kaip per savaitę po projekto įregistravimo Seimo sesijos metu, o įregistravus tarp Seimo sesijų – pirmajame artimiausios Seimo sesijos posėdyje.

2. Konstitucijos keitimo įstatymų projektai po jų pateikimo Seimo posėdyje skelbiami visuomenei svarstyti šio statuto 126 straipsnyje nustatyta tvarka.

3. Konstitucijos keitimo įstatymų projektai negali būti svarstomi ir priimami skubos ar ypatingos skubos tvarka.

4. Pagrindinis Konstitucijos keitimo įstatymų projektus svarstantis komitetas yra Teisės ir teisėtvarkos komitetas. Komitetai, Seimo paskirti papildomais svarstyti Konstitucijos keitimo įstatymo projektą, savo sprendimą dėl šio projekto privalo priimti likus ne mažiau kaip vienam mėnesiui iki šio projekto svarstymo Teisės ir teisėtvarkos komitete.

5. Teisės ir teisėtvarkos komitetas Konstitucijos keitimo įstatymo projektą privalo apsvarstyti ne vėliau kaip prieš 10 dienų iki šio projekto svarstymo Seimo posėdyje. Teisės ir teisėtvarkos komiteto priimtas sprendimas dėl Konstitucijos keitimo įstatymo projekto likus ne mažiau kaip 7 dienoms iki projekto svarstymo Seimo posėdyje turi būti išdalytas Seimo nariams, taip pat įteiktas Respublikos Prezidentui ir Vyriausybei.

6. Svarstant Konstitucijos keitimo įstatymo projektą, Seimo posėdyje neleidžiama riboti diskusijų dėl šio projekto, išskyrus atvejus, kai toks sprendimas priimamas ne mažesne kaip 1/3 visų Seimo narių balsų dauguma.

7. Seimo narių pastabos ir pasiūlymai dėl Konstitucijos keitimo įstatymo projekto teksto, pateikti po to, kai Seimas pirmą kartą balsuodamas dėl šio projekto jam pritarė ne mažesne kaip 2/3 visų Seimo narių balsų dauguma, Seimo posėdyje nesvarstomi ir dėl jų nebalsuojama, kai Seimas antrą kartą svarsto ir balsuoja dėl Konstitucijos keitimo įstatymo projekto.

 

171 straipsnis. Konstitucijos keitimo įstatymų projektų priėmimo tvarka

1. Konstitucijos keitimo įstatymų projektų priėmimo procedūra pradedama ne anksčiau kaip po 10 dienų po jų svarstymo Seimo posėdyje.

2. Konstitucijos keitimo įstatymų projektai svarstomi ir dėl jų balsuojama Seimo posėdyje du kartus, tarp šių balsavimų turi būti daroma ne mažesnė kaip 3 mėnesių pertrauka.

3. Konstitucijos keitimo įstatymo projektas laikomas Seimo priimtu, jeigu kiekvieno balsavimo metu už projektą balsavo ne mažiau kaip 2/3 visų Seimo narių ir jeigu abu kartus balsuoti buvo teikiamas tas pats Konstitucijos keitimo įstatymo projekto tekstas.

4. Nepriimtas Konstitucijos keitimo įstatymo projektas Seimui iš naujo svarstyti gali būti teikiamas ne anksčiau kaip po vienų metų.“

 

2 straipsnis. Statuto papildymas dvidešimt šeštuoju1 skirsniu

Papildyti Statutą dvidešimt šeštuoju1 skirsniu:

 

DVIDEŠIMT ŠEŠTASIS1 SKIRSNIS

KONSTITUCINIAI ĮSTATYMAI

 

1711 straipsnis. Konstituciniai įstatymai ir konstitucinių įstatymų sąrašas

1. Konstituciniai įstatymai yra:

1) Konstitucijoje tiesiogiai nurodyti konstituciniai įstatymai;

2) Konstitucinių įstatymų sąrašo konstitucinis įstatymas ir jame įrašyti konstituciniai įstatymai.

2. Konstituciniai įstatymai turi atitikti Konstituciją.

3. Į Konstitucinių įstatymų sąrašo konstitucinį įstatymą gali būti įrašyti konstituciniai įstatymai, kuriais reglamentuojami ypač reikšmingi visuomeniniai santykiai ir užtikrinamas jų stabilumas.

4. Konstitucijos nuostatas keičiantys, papildantys ar pripažįstantys netekusiais galios įstatymai, Konstitucijos 150 straipsnyje nurodyti konstituciniai įstatymai ir konstituciniai aktai ir Konstitucijoje tiesiogiai nurodyti konstituciniai įstatymai į konstitucinių įstatymų sąrašą neįrašomi.

5. Konstitucinių įstatymų keitimo, papildymo ar pripažinimo netekusiais galios įstatymų projektai (toliau šiame skirsnyje – konstitucinių įstatymų projektai) registruojami, pateikiami, svarstomi ir priimami šio statuto devynioliktajame–dvidešimt penktajame skirsniuose nustatyta tvarka, jeigu šiame skirsnyje nenustatyta kitaip.

 

1712 straipsnis. Konstitucinių įstatymų iniciatyvos teisė

Konstitucinių įstatymų iniciatyvos teisę Seime turi Seimo nariai, Respublikos Prezidentas, Vyriausybė. Be to, šią teisę turi 50 tūkstančių Lietuvos Respublikos piliečių, turinčių rinkimų teisę.

 

1713 straipsnis. Konstitucinių įstatymų projektų pateikimo ir svarstymo ypatumai

1. 50 tūkstančių Lietuvos Respublikos piliečių įstatymų nustatyta tvarka Seime inicijuotą konstitucinio įstatymo projektą Seimas privalo svarstyti. Šį projektą piliečių iniciatyvinės grupės narys ar kitas iniciatyvinės grupės įgaliotas asmuo pateikia Seimo posėdyje ne vėliau kaip per savaitę po projekto įregistravimo Seimo sesijos metu, o įregistravus tarp Seimo sesijų – pirmajame artimiausios Seimo sesijos posėdyje.

2. Konstitucinių įstatymų projektai po jų pateikimo Seimo posėdyje skelbiami visuomenei svarstyti šio statuto 126 straipsnyje nustatyta tvarka.

3. Konstitucinių įstatymų projektai negali būti svarstomi ir priimami skubos ar ypatingos skubos tvarka.

4. Pagrindinis konstitucinių įstatymų projektus svarstantis komitetas yra Teisės ir teisėtvarkos komitetas. Komitetai, Seimo paskirti papildomais svarstyti konstitucinio įstatymo projektą, savo sprendimą dėl šio projekto privalo priimti likus ne mažiau kaip vienam mėnesiui iki šio projekto svarstymo Teisės ir teisėtvarkos komitete.

5. Teisės ir teisėtvarkos komitetas konstitucinio įstatymo projektą privalo apsvarstyti ir priimti sprendimą likus ne mažiau kaip 10 dienų iki šio projekto svarstymo Seimo posėdyje. Teisės ir teisėtvarkos komiteto priimtas sprendimas dėl šio projekto likus ne mažiau kaip 7 dienoms iki projekto svarstymo Seimo posėdyje turi būti išdalytas Seimo nariams, taip pat įteiktas Respublikos Prezidentui ir Vyriausybei.

6. Svarstant konstitucinio įstatymo projektą, Seimo posėdyje neleidžiama riboti diskusijų dėl šio projekto, išskyrus atvejus, kai toks sprendimas priimamas ne mažesne kaip 1/3 visų Seimo narių balsų dauguma.

 

1714 straipsnis. Konstitucinių įstatymų projektų priėmimo tvarka

1. Konstitucinių įstatymų projektų priėmimo procedūra pradedama ne anksčiau kaip po 10 dienų po jų svarstymo Seimo posėdyje.

2. Konstitucinio įstatymo projektas laikomas priimtu, jeigu už jį balsavo daugiau kaip pusė visų Seimo narių.

3. Konstitucinio įstatymo projektas dėl konstitucinio įstatymo pakeitimo ar papildymo laikomas priimtu, jeigu už jį balsavo ne mažiau kaip 3/5 visų Seimo narių.

4. Konstituciniai įstatymai, išskyrus Konstitucijoje tiesiogiai nurodytus konstitucinius įstatymus, gali būti pripažinti netekusiais galios tik kartu išbraukiant juos iš konstitucinių įstatymų sąrašo. Šiuo atveju konstitucinių įstatymų projektai svarstomi ir dėl jų balsuojama kartu. Konstitucinis įstatymas laikomas pripažintu netekusiu galios ir išbrauktu iš konstitucinių įstatymų sąrašo, jeigu už tai balsavo ne mažiau kaip 3/5 visų Seimo narių.

5. Konstitucinių įstatymų sąrašo konstitucinis įstatymas laikomas priimtu, pakeistu, papildytu ar pripažintu netekusiu galios, jeigu už jį balsavo ne mažiau kaip 3/5 visų Seimo narių.

6. Nepriimtas konstitucinis įstatymas Seimui iš naujo svarstyti gali būti teikiamas ne anksčiau kaip po 9 mėnesių. Šis reikalavimas netaikomas įgyvendinant Konstitucinio Teismo nutarimus šio statuto 1812 straipsnyje nustatyta tvarka.“

 

SEIMO PIRMININKĖ                                                                            IRENA DEGUTIENĖ