VALSTYBINĖ ATOMINĖS ENERGETIKOS SAUGOS INSPEKCIJA

 

Į S A K Y M A S

DĖL BRANDUOLINĖS ENERGETIKOS OBJEKTŲ AVARINĖS PARENGTIES PLANO BENDRŲJŲ REIKALAVIMŲ PATVIRTINIMO

 

2003 m. gruodžio 31 d. Nr. 22.3-74

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. liepos 1 d. nutarimu Nr. 1014 patvirtintais Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos nuostatais (Žin., 2002, Nr. 69-2814), tvirtinu Branduolinės energetikos objektų avarinės parengties plano bendruosius reikalavimus (P-2003-04) (pridedama).

 

 

VATESI VIRŠININKAS                                                                                       SAULIUS KUTAS

______________


PATVIRTINTA

VATESI viršininko

2003 12 31 įsakymu Nr. 22.3-74

 

BRANDUOLINĖS ENERGETIKOS OBJEKTŲ AVARINĖS PARENGTIES PLANO BENDRIEJI REIKALAVIMAI

(P-2003-04)

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Branduolinės energetikos objektų avarinės parengties plano bendrieji reikalavimai (toliau vadinama – Reikalavimai) nustato pagrindinius reikalavimus branduolinės energetikos objektų (toliau vadinama – BEO) avarinės parengties planui (toliau vadinama – Planas) bei avarinės parengties kriterijus, kuriais vadovaujasi VATESI, priimdama sprendimą dėl avarinio plano tvirtinimo.

2. Šiais Reikalavimais privalo vadovautis BEO eksploatuojanti organizacija, rengianti Planą, ir VATESI, vertindama Plano atitikimą avarinės parengties kriterijams.

3. Reikalavimai parengti vadovaujantis Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatymu, TATENA reikalavimais GS-R-2 „Pasirengimas ir reagavimas įvykus branduolinei arba radiologinei avarijai“, TATENA TECDOC-953 Pasirengimo reaguoti į branduolines ir radiacines avarijas metodika.

 

II. SĄVOKOS

 

4. Avarija – branduolinės energetikos objekto sutrikimas, dėl kurio jonizuojančioji spinduliuotė pasklinda arba gali pasklisti už projekte normaliam eksploatavimui numatytų ribų.

5. Avarijų valdymo centras – patalpa, skirta objekto avarinės parengties organizacijos štabo darbui avarijų metu, aprūpinta ryšio ir valdymo priemonėmis.

6. Avarijos klasė – branduolinės energetikos objekto būklė, kuomet susidariusios tam tikros sąlygos reikalauja imtis numatytų atitinkamų reagavimo priemonių.

7. Avarinės parengties organizacija – branduolinės energetikos objekto struktūra, kurią sudaro objekte dirbantys specialistai, išmokyti ir parengti susidoroti su objekte susidariusiomis avarinėmis situacijomis.

8. Avarinės parengties (branduolinės avarijos prevencijos ir avarijos bei jos pasekmių likvidavimo) planas – dokumentas, numatantis organizacines, finansines, technines, medicinines, evakavimo ir kitas priemones, kurių imamasi įvykus avarijai branduolinės energetikos objekte, siekiant apsaugoti personalą, gyventojus ir aplinką nuo avarijos pasekmių.

9. Branduolinės energetikos objektas (BEO) – atominė elektrinė, branduolinis reaktorius, branduolinių medžiagų ir radioaktyviųjų atliekų saugykla, jų perdirbimo objektas.

10. Deaktyvavimas – radioaktyviųjų medžiagų šalinimas nuo žmogaus kūno, aprangos, aparatūros ir kitų objektų bei žemės paviršiaus.

11. Incidentas – įvykis, gerokai nepakenkęs objektui arba žmonėms. Jis apima saugaus eksploatavimo ribų arba sąlygų pažeidimus, radioaktyviųjų medžiagų išmetas, personalo užteršimą arba apšvitą.

12. Monitoringas – sistemingas ir nuolatinis apšvitos, dozės ir taršos stebėjimas bei įvertinimas ir jų padarinių prognozavimas.

 

III. BEO AVARINĖS PARENGTIES PLANAS

 

13. BEO avarinės parengties plano reikalavimai išdėstyti remiantis tuo, kad įvykus avarijai BEO privalo atlikti šias pagrindines užduotis:

13.1. skubiai nustatyti avarijos klasę;

13.2. perspėti VATESI ir kitas valstybės institucijas apie avariją;

13.3. pateikti atitinkamoms valstybės institucijoms rekomendacijas dėl apsaugos priemonių taikymo atsižvelgiant į avarijos pobūdį ir matavimų rezultatus;

13.4. imtis visų įmanomų priemonių, kad nebūtų radioaktyviųjų išmetų arba jos būtų kiek įmanoma mažesnės.

14. Plano reikalavimai skirstomi į reikalavimus infrastruktūrai ir reikalavimus atliekamoms funkcijoms.

15. Infrastruktūrai taikomi šie reikalavimai:

15.1. apibrėžiant kompetenciją, vadovavimą ir kontrolę Plane turi būti nurodyta:

– kas koordinuoja BEO avarinį planavimą;

– kas atsakingas už avarijų objekte klasifikavimą;

– kas atsakingas už pirminį pranešimą apie avariją valstybės institucijoms;

– kas ir kokiu būdu informuos avariją likviduojančius darbuotojus apie radiacijos keliamą pavojų;

– kas ir kokiu būdu įgaliotas paskelbti avarinę parengtį ir nurodyti pradėti vykdyti Plano nuostatas;

– kas atsakingas už veiksmų, leidžiančių sušvelninti pasekmes avarijos vietoje, įgyvendinimą;

– kas atsakingas už objekto būklės ir aplinkos radiologinių duomenų įvertinimą;

– kas atsakingas už medicininės pagalbos apšvitintiems, užterštiems nukentėjusiesiems organizavimą;

– kas atsakingas už gyventojų, esančių sanitarinėje apsaugos zonoje, evakavimą;

– kas atsakingas už evakuojamo personalo užterštumo kontrolę ir deaktyvavimą;

– kas atsakingas už personalo aprūpinimą jodo tabletėmis ir jodo profilaktikos organizavimą;

– kas atsako už avarijos likviduotojų, dirbsiančių užterštoje zonoje, pasitelkimą ir jų aprūpinimą reikalingais prietaisais;

– kas yra įgaliotas suderinti su Radiacinės saugos centru avariją likviduojančio personalo didesnes ribines apšvitos dozes, negu numatytos teisės aktuose;

– kas vadovauja avarijos likvidavimui bei kokiu būdu ir pagal kokius kriterijus vadovavimas perduodamas kitam asmeniui, jei tai reikia padaryti dėl priežasčių, susijusių su avarija;

– kokiu būdu bus koordinuojami veiksmai tarp visų lygių vadovavimo grandžių;

15.2. apibrėžiant avarinio reagavimo organizacijos atsakomybę, Plane turi būti:

– pateikta avarinės organizacijos struktūra;

– numatyta kiekvieno avarinės organizacijos dalyvio vaidmuo ir atsakomybė;

– nurodytos visos BEO vidaus organizacijos, taip pat valstybės institucijos bei savivaldybės, kitos organizacijos, dalyvaujančios likviduojant avariją;

– numatytas personalas, kurio, likviduojant avariją, pakaktų dirbant 24 val. per parą;

15.3. užtikrinant reagavimo koordinavimą:

– plane turi būti nurodyta BEO vidaus struktūrinių padalinių ir kitų struktūrų, taip pat valstybės institucijų bei savivaldybių, kitų organizacijų sąveika su objekto avarinės parengties organizacija ir apibrėžtos jų funkcijos;

– planas turi būti suderintas su dalyvaujančių valstybės institucijų bei savivaldybių, kitų organizacijų planais ir instrukcijomis;

– turi būti numatytas BEO avarijų valdymo centras, aprūpintas būtina įranga ir personalu, kaip pagrindinis reagavimo į avariją punktas;

15.4. užtikrinant tinkamą planavimą ir reikiamų instrukcijų parengimą Plane turi būti:

– numatytos standartinės instrukcijų formos arba taisyklės, kaip rengti šias instrukcijas;

– BEO kokybės užtikrinimo programoje turi būti parengta avarinės parengties valdymo procedūra;

– numatytos pareigos visas instrukcijas, informacinę medžiagą, dokumentus, reikalingus funkcijoms vykdyti, laikyti prieinamais tose vietose, kur šios funkcijos vykdomos;

15.5. užtikrinant materialinį-techninį aprūpinimą ir avarinių įrengimų, ryšių sistemų ir išteklių planavimą Plane turi būti:

– numatytos priemonės ir įrenginiai, padedantys atlikti visas reagavimo į avariją funkcijas;

– numatytos priemonės ir įrenginiai, leidžiantys atlikti ėminių analizę stacionarioje arba mobiliojoje laboratorijoje, esančioje už skubių apsaugos priemonių zonos ribos, jei objekte esantys įrenginiai tampa neprieinami arba užteršti;

– numatytos priemonės, leidžiančios žvalgybos komandoms stebėti radiacijos lygį sanitarinės apsaugos zonos ribose TATENA TECDOC-955 rekomendacijas atitinkančiais būdais;

– numatyta monitoringo sistema, galinti fiksuoti potencialias avarines situacijas;

– numatyta įranga, kuria bus teikiama informacija avarijos metu;

– nurodytos avariją likviduojančio personalo individualiosios apsaugos priemonės, įskaitant priemones į pagalbą atvykstančiam ne BEO personalui;

– parengti priemonių, reikalingų reaguojant į avariją, ištekliai ir organizuotas jų tiekimas;

15.6. užtikrinant mokymų, treniruočių ir pratybų planavimą ir vykdymą Plane turi būti:

– numatytas mokymo programų kiekvienai avarinės organizacijos grupei parengimas;

– numatytas treniruočių ir pratybų programos, kuri leidžia patikrinti avarinės parengties organizacijos efektyvumą, parengimas.

16. Reikalavimai avarinės parengties organizacijos funkcijoms:

16.1. apibrėžiant pradinį avarijos įvertinimą Plane turi būti:

– aprašyta avarijų klasifikavimo sistema ir kriterijai, atitinkantys TATENA reikalavimus GS-R-2 „Pasirengimas ir reagavimas įvykus branduolinei arba radiologinei avarijai“;

– nurodytos priemonės, kurias naudodama BEO galės klasifikuoti ir nedelsdama reaguoti į įvykius, pradedant neįprastais įvykiais ir baigiant sunkiomis avarijomis;

16.2. apibrėžiant pranešimą ir avarinės parengties organizacijos sušaukimą Plane turi būti:

– numatytos priemonės, leidžiančios pradėti reaguoti į avariją remiantis avarijų klasifikavimu;

– aprašyti būdai, kaip, remiantis pirminiu pranešimu, numatoma skubiai sušaukti pagrindinius BEO avarinės parengties organizacijos dalyvius;

– parengtos pirminio pranešimo ir papildomų pranešimų kitoms organizacijoms formos, taip pat tų pranešimų gavimo patvirtinimo tvarka;

16.3. apibrėžiant avarijos pasekmių sušvelninimą Plane turi būti:

– parengta avarijos valdymo programa, leidžianti sušvelninti avarijos pasekmes ankstyvojoje jos stadijoje (įvykio vietoje), išvengti arba sumažinti nekontroliuojamus radioaktyviųjų medžiagų išmetimus į aplinką, išvengti arba sumažinti darbuotojų ir gyventojų apšvitą;

– numatyta sistema, leidžianti kontroliuoti darbuotojų patekimą į avarijų valdymo centrą;

– BEO turi įrengti ryšio linijas tarp objekto valdymo pulto, techninės pagalbos ir pakenkimų kontrolės grupių ir užtikrinti, kad jos veiks avarijos sąlygomis;

16.4. užtikrinant skubių apsaugos priemonių planavimą Plane turi būti:

– numatyta, kad įvykus sunkiai avarijai, BEO nedelsdama pateiks rekomendacijas valstybės institucijoms bei savivaldybėms dėl skubių apsaugos veiksmų taikymo gyventojams;

– aprašyta, kokiu būdu objekte ir objekto kontroliuojamoje zonoje esantys žmonės bus perspėti apie avariją ir jiems bus pateiktos skubių apsaugos veiksmų taikymo instrukcijos;

– aprašyta, kaip bus pateikiamos rekomendacijos ir įdiegiami papildomi apsaugos veiksmai remiantis aplinkos monitoringo rezultatais;

16.5. užtikrinant visuomenės lavinimą ir instruktavimą Plane turi būti aprašyta, kaip informacija apie BEO avarinę parengtį bus teikiama visuomenei.

16.6. užtikrinant likviduojančių avariją darbuotojų apsaugą Plane turi būti:

– aiškiai nurodyta, kurie darbuotojai būtini įgyvendinant apsaugos veiksmus, užtikrinant apsaugą nuo radiacijos ir švelninant avarijos pasekmes. Šie darbuotojai turi būti priskiriami avarijos likviduotojams;

– sudaryta avariją likviduojančių darbuotojų gautų dozių kontroliavimo ir įvertinimo programa;

16.7. užtikrinant medicininę pagalbą, priešgaisrinę apsaugą ir fizinę saugą Plane turi būti:

– numatyta galimybė skubiai gesinti gaisrus, teikti pirmąją pagalbą nukentėjusiesiems objekte ir išlaikyti fizinę saugą evakuojant iš objekto žmones;

– numatyta, kaip bus pasitelkiamos į pagalbą avarinės tarnybos ir kokiu būdu jos galės patekti į objektą;

– numatytos užterštų avarijos likviduotojų ir personalo deaktyvavimo vietos, metodai ir resursai;

– numatytos pirmosios pagalbos suteikimo objekte priemonės nukentėjusiems (užterštiems, apšvitintiems arba sužeistiems) žmonėms;

– numatytos transporto priemonės sužeistiesiems iš objekto gabenti;

16.8. užtikrinant bendravimą su žiniasklaida Plane turi būti numatyti pagrindiniai principai, kaip avarijos metu bus pateikta informacija žiniasklaidai.

 

IV. AVARINĖS PARENGTIES PLANO PERŽIŪRA

 

17. BEO parengtą Planą VATESI peržiūri ir tvirtina ne rečiau kaip kartą per trejus metus.

18. Plano peržiūros metu VATESI išnagrinėja sudėtinių avarinės parengties plano dalių pakankamumą ir efektyvumą ir patikrina jų suderinamumą. Peržiūros metu reikia atsižvelgti į:

18.1. esminius branduolinės energetikos objekto veiklos pokyčius;

18.2. personalo išteklių pokyčius;

18.3. incidentus ar avarijas, įvykusius šiame ar kitame branduolinės energetikos objekte, incidentų ar avarijų likvidavimo metu įgytas žinias;

18.4. patirtį, įgytą pratybų metu;

18.5. branduolinės saugos reguliavimo sistemos pasikeitimus.

19. Planas turi būti peržiūrimas po svarbių BEO eksploatavimo ar veiklos pakeitimų.

20. VATESI, peržiūrėdama BEO pateiktą Planą ir priimdama sprendimą dėl jo derinimo, vadovaujasi šiame dokumente išdėstytais reikalavimais.

21. Vertindama Plano atitiktį Reikalavimams ir kontroliuodama Plano įgyvendinimą VATESI:

21.1. analizuoja turimą ir BEO pateiktą informaciją;

21.2. atlieka reikiamas inspekcijas;

21.3. gali pareikalauti iš BEO papildomų paaiškinimų ir informacijos.

______________