Lietuvos Respublikos Vyriausybė
NUTARIMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 1998 M. LIEPOS 23 D. NUTARIMO NR. 921 „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTERIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2008 m. balandžio 9 d. Nr. 345
Vilnius
Pakeisti Lietuvos Respublikos ūkio ministerijos nuostatus, patvirtintus Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. liepos 23 d. nutarimu Nr. 921 „Dėl Lietuvos Respublikos ūkio ministerijos nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 1998, Nr. 67-1957; 2001, Nr. 61-2186, Nr. 92-3214, Nr. 108-3931; 2002, Nr. 64-2615, Nr. 83-3585; 2003, Nr. 29-1194, Nr. 80-3638; 2004, Nr. 175-6489), ir išdėstyti juos nauja redakcija (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. liepos 23 d. nutarimu Nr. 921
(Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. balandžio 9 d. nutarimo Nr. 345
redakcija)
LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTERIJOS NUOSTATAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos Respublikos ūkio ministerija (toliau vadinama – Ūkio ministerija, ministerija) yra valstybės įstaiga.
Ūkio ministerija atlieka įstatymų ir kitų teisės aktų jai pavestas ūkio srities valstybės valdymo funkcijas ir šioje srityje įgyvendina valstybės politiką.
2. Ūkio ministerija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija (Žin., 1992, Nr. 33-1014), Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymu (Žin., 1994, Nr. 43-772; 1998, Nr. 41(1)-1131), Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975), kitais Lietuvos Respublikos Seimo priimtais įstatymais ir teisės aktais, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, Europos Sąjungos teisės aktais, Respublikos Prezidento dekretais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Ministro Pirmininko potvarkiais, taip pat šiais nuostatais.
3. Ūkio ministerija yra viešasis juridinis asmuo, turintis sąskaitą banke ir antspaudą su Lietuvos valstybės herbu ir savo pavadinimu. Ministerijos buveinės adresas: Gedimino pr. 38/2, Vilnius, Lietuvos Respublika.
II. ŪKIO MINISTERIJOS UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS
5. Svarbiausieji Ūkio ministerijos uždaviniai siekiant užtikrinti Lietuvos ūkio plėtrą, gyventojų gerovės kilimą ir vykdant narystės Europos Sąjungoje įsipareigojimus yra:
5.1. įgyvendinti Lietuvos ūkio plėtros politiką, įgyvendinti ir organizuoti Valstybės ilgalaikės raidos strategijos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2002 m. lapkričio 12 d. nutarimu Nr. IX-1187 (Žin., 2002, Nr. 113-5029), ir Lisabonos strategijos įgyvendinimą;
5.2. įgyvendinti pramonės plėtros politiką – sudaryti sąlygas didinti pramonės konkurencingumą, sertifikuoti gaminius, didinti pramonės produkcijos eksportą, gerinti užsienio prekybos balansą;
5.3. įgyvendinti Nacionalinę energetikos strategiją, patvirtintą Lietuvos Respublikos Seimo 2007 m. sausio 18 d. nutarimu Nr. X-1046 (Žin., 2007, Nr. 11-430): modernizuoti šalies energetikos ūkį, suderinti su valstybės poreikiais ir ekonomiškumo, energetinio saugumo, darnios plėtros, konkurencingumo, aplinkosaugos ir valdymo tobulinimo srities tarptautiniais reikalavimais; dalyvauti formuojant ir įgyvendinant valstybės politiką branduolinės energetikos srityje, nutraukti valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės (toliau vadinama Ignalinos AE) eksploatavimą;
5.11. planuoti ir įgyvendinti Ūkio ministerijos kompetencijai priskirtas Europos Sąjungos struktūrinės paramos programas ir priemones;
5.13. dalyvauti formuojant ir įgyvendinant valstybės cheminių medžiagų ir preparatų valdymo politiką;
5.16. dalyvauti formuojant ir įgyvendinant valstybės mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros bei inovacijų politiką;
5.17. dalyvauti formuojant Europos saugumo ir gynybos politiką, atstovauti Šiaurės Atlanto Sutarties Organizacijoje (toliau vadinama – NATO) ekonominės ir ūkio plėtros klausimais;
6. Ūkio ministerija, vykdydama jai pavestus uždavinius, atlieka šias funkcijas:
6.1. bendrosios ekonominės (makroekonominės) politikos įgyvendinimo srityje:
6.1.1. teikia pasiūlymus dėl Lietuvos ūkio ekonominio plėtojimo prioritetų ir tikslų, rengia jo plėtojimo strategiją ir programas, sudaro teisines ir kitas sąlygas jas įgyvendinti, atsižvelgdama į kitų ministerijų pasiūlymus, tvarko paramą verslo plėtrai;
6.1.2. analizuoja investicijų pokyčius ir poveikį ūkio plėtrai, teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl palankios ir konkurencingos investicinės aplinkos formavimo ir skatinimo, dalyvauja formuojant palankią investicinę aplinką;
6.1.3. analizuoja Lietuvos ir užsienio energetikos, pramonės, prekybos, paslaugų ir verslo būklę ir raidos tendencijas;
6.1.4. dalyvauja įgyvendinant užimtumo rėmimo politiką, analizuojant infliacijos, mokesčių sistemos, kreditų politikos, pinigų politikos įtaką ūkio raidai, atsižvelgdama į pasaulio ekonomikos pokyčius;
6.1.5. teikia Nacionalinei regionų plėtros tarybai pasiūlymus dėl nacionalinės regioninės politikos formavimo, bendradarbiaudama su apskritimis (regionais), socialiniais ir ekonominiais partneriais, dalyvauja rengiant ir įgyvendinant regionų plėtros programas;
6.1.6. organizuoja ir koordinuoja Valstybės ilgalaikės raidos strategijos įgyvendinimą ir atnaujinimą, administruoja Valstybės ilgalaikės raidos strategijos stebėsenos (monitoringo) kompiuterizuotą sistemą, organizuoja Valstybės ilgalaikės raidos strategijos ataskaitos, išvadų ir pasiūlymų dėl Valstybės ilgalaikės raidos strategijos ataskaitos pateikimą;
6.1.7. koordinuoja Nacionalinės Lisabonos strategijos įgyvendinimo programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. lapkričio 22 d. nutarimu Nr. 1270 (Žin., 2005, Nr. 139- 5019), įgyvendinimą ir atnaujinimą, palaiko ryšius su Europos Sąjungos institucijomis Lisabonos strategijos klausimais;
6.1.8. atlieka ir koordinuoja darbus, susijusius su laisvųjų ekonominių zonų, verslo inkubatorių ir kitų verslo infrastruktūros elementų steigimo ekonominiu pagrindimu, steigimu ir funkcionavimu Lietuvos Respublikoje, vykdo laisvųjų ekonominių zonų valstybinę priežiūrą, analizuoja verslo sąlygas Lietuvoje, teikia pasiūlymus dėl jų gerinimo priemonių;
6.1.9. atlieka Lietuvos nacionalinio koordinacinio centro funkcijas, įgyvendinant Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Tarptautinės ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos sutartį dėl Lietuvos Respublikos prisijungimo prie 2000 m. birželio 27 d. deklaracijos dėl tarptautinių investicijų ir daugiašalių įmonių (Žin., 2003, Nr. 10-343);
6.1.10. dalyvauja formuojant Europos saugumo ir gynybos politiką klausimais, susijusiais su gynybos priemonių įsigijimu (kompensavimas, tiekimo saugumas, informacijos apsauga), gynybos tyrimų ir technologijų bei gynybos rinka ir pramone;
6.1.11. vykdant socialinį dialogą, pagal kompetenciją organizuoja pasitarimus su socialiniais partneriais;
6.2. ūkio sektorių politikos įgyvendinimo srityje:
6.2.1. skatina per ministerijos įgyvendinamas programas inovacinės, mokslinės ir techninės, informacinės, įmonių vadovų vadybinės kompetencijos ugdymą energetikos, pramonės, verslininkystės ir prekybos srityse, prisideda prie informacinės visuomenės, bendros europinės mokslo tyrimų erdvės kūrimo;
6.2.2. dalyvauja organizuojant ūkio, pramonės, energetikos mokslinės techninės pažangos valstybinį valdymą;
6.2.3. organizuoja ministerijos užsakymu vykdomų mokslo programų ir projektų finansavimą ir įgyvendinimą;
6.2.5. dalyvauja formuojant nacionalinę kokybės politiką, plėtoja kokybės užtikrinimo infrastruktūrą, sudaro sąlygas gaminti konkurencingas prekes, organizuoja nacionalinio kokybės prizo laimėtojo konkursus;
6.2.6. pagal kompetenciją, derinant su tarptautinėmis sutartimis, nustato Lietuvos rinkoje realizuojamų prekių privalomuosius (saugos, nekenksmingumo, ženklinimo ir kitus) reikalavimus, plėtoja atitikties įvertinimo infrastruktūrą;
6.2.8. per įgyvendinamas programas sudaro sąlygas Lietuvos pramonės įmonėse diegti ir plėtoti naujausias technologijas, leidžiančias mažinti atliekų, taip pat į aplinką išmetamų teršalų poveikį aplinkai;
6.2.9. dalyvauja formuojant ir įgyvendinant cheminių medžiagų ir preparatų politiką pramonėje ir versle pagal darniosios plėtros principus;
6.2.10. atlieka Lietuvos Respublikos centrinės valdžios institucijos funkcijas pagal Konvencijos dėl cheminio ginklo kūrimo, gamybos, kaupimo ir panaudojimo uždraudimo bei jo sunaikinimo (Žin., 1998, Nr. 35-935) nuostatas;
6.2.11. rengia ir įgyvendina valstybinę pavojingų atliekų tvarkymo ir antrinių žaliavų perdirbimo plėtros programas;
6.2.12. dalyvauja formuojant ir įgyvendinant vidaus prekybos politiką, valstybės politiką vartotojų teisių apsaugos srityje;
6.2.13. įgyvendina priemones, skatinančias vidaus prekybos plėtrą, šalinančias administracinius barjerus;
6.2.16. rengia ir tobulina teisės aktus, reglamentuojančius netauriųjų metalų laužo ir atliekų supirkimą, apskaitą ir saugojimą;
6.2.17. atlieka turizmo valdymo funkcijas šalyje, rengia ir teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl valstybinės reikšmės turizmo, rekreacijos ir kurortų, kurortinių teritorijų infrastruktūros projektų įgyvendinimo;
6.2.18. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl kurortų ir kurortinių teritorijų plėtros;
6.2.19. rengia ir tobulina teisės aktus, formuojančius ir įgyvendinančius viešųjų pirkimų politiką, teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl viešųjų pirkimų politikos formavimo ir jos įgyvendinimo;
6.2.20. rengia ir įgyvendina valstybės politikos priemones smulkiajam ir vidutiniam verslui plėtoti;
6.2.21. rengia ir tobulina teisės aktus, užtikrinančius patikimą energijos ir energijos išteklių tiekimą, energetikos objektų ir įrenginių techninę saugą, efektyvų naudojimą; dalyvauja įgyvendinant minėtų teisės aktų reikalavimus;
6.2.22. rengia, peržiūri nacionalinės energetikos strategijos projektą ir dalyvauja įgyvendinant šią strategiją;
6.2.23. organizuoja branduolinių avarijų prevencijos, likvidavimo, tyrimo ir padarinių šalinimo priemones jos kontroliuojamuose branduolinės energetikos objektuose;
6.2.24. organizuoja branduolinės energetikos infrastruktūros Lietuvos Respublikoje plėtrą, vykdo dvišalį ir daugiašalį tarptautinį bendradarbiavimą branduolinės energetikos srityje;
6.2.25. rengia nacionalinę energijos vartojimo efektyvumo didinimo programą, kartu su kitomis ministerijomis ir institucijomis organizuoja ir koordinuoja jos įgyvendinimą;
6.2.27. dalyvauja formuojant Ignalinos AE blokų eksploatavimo nutraukimo sąlygas ir užtikrina finansavimą;
6.2.28. koordinuoja Lietuvos ir kitų Europos Sąjungos valstybių energetikos sistemų sujungimo įgyvendinimą;
6.2.29. vykdo Tarptautinės atominės energijos agentūros (TATENA) techninio bendradarbiavimo programas;
6.2.30. rengia energijos išteklių poreikio prognozes, preliminarius kuro, elektros ir šilumos gamybos, tiekimo ir vartojimo balansus;
6.2.32. kartu su Aplinkos ministerija pagal kompetenciją koordinuoja energijos išteklių gavybos ir perdirbimo klausimus;
6.2.33. pagal kompetenciją rengia ir įgyvendina gamybos iš vietinių ir antrinių žaliavų skatinimo programas, taip pat vietinių ir atsinaujinančiųjų energijos šaltinių vartojimą skatinančias programas;
6.2.34. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl energijos išteklių kainų ir tarifų formavimo ir tvarkymo;
6.2.35. nustato vartotojų, gamintojų energetikos objektų prijungimo prie energijos tinklų tvarką ir sąlygas, kartu su Aplinkos ministerija nagrinėja ir sprendžia klausimus, susijusius su naujų energetikos infrastruktūros objektų statyba, plėtojimu ir projektavimu, rengia ir suderinusi su Aplinkos ministerija tvirtina statinio saugos ir paskirties teisės aktus, nustatančius esminius statinio reikalavimus ir statinio techninius parametrus pagal statinių ir statybos produktų charakteristikų lygius ir klases;
6.2.36. rengia energetikos ūkio eksploatavimo, energijos ir energijos išteklių perdavimo, skirstymo, tiekimo ir vartojimo taisykles, nustato energetikos specialistų ir įmonių, turinčių teisę eksploatuoti energetikos įrenginius, atestavimo tvarką ir sąlygas;
6.2.37. nustato energetikos valstybinės kontrolės ir vartotojų energetikos įrenginių kontrolės tvarką;
6.2.38. organizuoja radioaktyviųjų atliekų tvarkymo strategijos rengimą, radioaktyviųjų atliekų tvarkymą ir laidojimą, teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl konkrečių saugyklų ir kapinynų statybos arba jų eksploatavimo nutraukimo, organizuoja dvišalį ir daugiašalį tarptautinį bendradarbiavimą radioaktyviųjų atliekų tvarkymo srityje;
6.2.39. rengia nacionalinį šilumos ūkio plėtros planą, koordinuoja savivaldybių šilumos ūkio plėtros strategines kryptis, teikia savivaldybėms metodinę pagalbą;
6.2.40. pagal kompetenciją rengia teisės aktus, susijusius su biokuro, biodegalų ir bioalyvos gamybos ir naudojimo skatinimu;
6.2.42. numato ir įgyvendina priemones, užtikrinančias būtiną energijos ir kuro tiekimą ekstremaliomis aplinkybėmis;
6.2.43. pagal kompetenciją skatina Lietuvos įmonių dalyvavimą NATO organizuojamuose konkursuose, juridiniams asmenims, norintiems dalyvauti NATO skelbiamuose prekių, paslaugų ir darbų įsigijimo konkursuose, išduoda finansinio, techninio, profesinio ir saugumo patikimumo deklaracijas;
6.2.44. koordinuoja veiklą, susijusią su pramoninio bendradarbiavimo (offset) politikos įgyvendinimu;
6.2.45. analizuoja Lietuvos ir užsienio šalių inovacijų ir technologijų plėtros tendencijas, teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl palankios inovacinės aplinkos formavimo, inovacinės veiklos skatinimo;
6.2.46. dalyvauja formuojant nacionalinę inovacijų sistemą, koordinuoja inovacijų paramos infrastruktūros kūrimą ir plėtrą;
6.3. valstybės turto valdymo, įmonių ir įstaigų ūkinės veiklos valdymo ir teisinio reglamentavimo srityje:
6.3.1. rengia įstatymų ir kitų teisės aktų įmonių steigimo, veiklos, reorganizavimo, pertvarkymo, likvidavimo klausimais, taip pat teisės aktų, užtikrinančių bendrovių teisei priskiriamų Europos Sąjungos lygio juridinių asmenų veiklą Lietuvoje, projektus, pagal kompetenciją teikia išvadas ir pasiūlymus dėl parengtų teisės aktų projektų;
6.3.3. nagrinėja ministerijų ir kitų valstybės institucijų parengtus ūkinės ir komercinės veiklos licencijavimo taisyklių projektus, teikia dėl jų pastabas ir pasiūlymus ministerijoms ir kitoms valstybės institucijoms;
6.3.4. rengia Ūkio ministerijai priskirtos licencijuotinos ūkinės ir komercinės veiklos licencijavimo taisyklių projektus, Lietuvos Respublikos Vyriausybės pavedimu išduoda Lietuvos Respublikos įstatymuose nustatytos ūkinės ir komercinės veiklos licencijas;
6.3.5. Lietuvos Respublikos Vyriausybės pavedimu atlieka dalį Įmonių bankroto valdymo departamento prie Ūkio ministerijos, Valstybinio turizmo departamento prie Ūkio ministerijos, Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos prie Ūkio ministerijos, Valstybinės energetikos inspekcijos prie Ūkio ministerijos steigėjo funkcijų;
6.3.6. teisės aktų nustatyta tvarka atstovauja valstybei akcinėse bendrovėse ir uždarosiose akcinėse bendrovėse, įgyvendina viešųjų įstaigų dalininko ar savininko teises ir pareigas, taip pat Lietuvos Respublikos Vyriausybės pavedimu įgyvendina Ūkio ministerijos valdymo sričiai priskirtų valstybės įmonių savininko teises ir pareigas;
6.3.7. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl privatizavimo proceso tobulinimo, rengia tarptautinėms organizacijoms teikiamą medžiagą apie bendrąją privatizavimo politiką ir privatizavimo proceso eigą Lietuvoje;
6.3.8. pagal ministerijai priskirtas valdymo sritis teikia valstybės įmonei Valstybės turto fondui pasiūlymus ir būtinus duomenis dėl privatizavimo objektų sąrašo ir privatizavimo programos sudarymo;
6.3.9. teikia valstybės įmonei Valstybės turto fondui pagal ministerijos valdymo sričiai priskirtus objektus pasiūlymus dėl strateginių ir ypač svarbių ūkio objektų privatizavimo tikslingumo, turimų valstybei priklausančių akcijų pardavimo sąlygų ir būdų;
6.3.10. organizuoja naftos produktų ir naftos valstybės atsargų tvarkymą ir kaupimą, nustato energijos išteklių atsargų sudarymo, tvarkymo, kaupimo ir naudojimo tvarką;
6.3.11. koordinuoja ir kontroliuoja valstybės rezervo sudarymą, kaupimą ir tvarkymą, teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl valstybės rezervo sukaupimo laiko, materialinių išteklių atsargų nomenklatūros, kiekio, valstybės biudžeto asignavimų ir kitų valstybės lėšų skyrimo valstybės rezervui sudaryti, kaupti ir tvarkyti;
6.3.12. organizuoja ministerijai priskirto valstybės rezervo sudarymą, saugojimą, atnaujinimą, kaupimą ir apskaitą;
6.4. užsienio ekonominės politikos formavimo ir įgyvendinimo srityje:
6.4.1. dalyvauja formuojant ir įgyvendinant užsienio prekybos politiką, rengia ekonominio bendradarbiavimo su užsienio valstybėmis sutartis, kitus su tuo susijusius dokumentus, pagal kompetenciją dalyvauja konsultacinėse konferencijose ir derybose su tarptautinėmis organizacijomis, siekdama plėsti Lietuvos ir užsienio valstybių bendradarbiavimą ir spręsti valstybei ir verslui aktualias problemas, rengia ir dalyvauja rengiant dvišalius prekybinio ir ekonominio Lietuvos ir užsienio valstybių bendradarbiavimo komisijų posėdžius;
6.4.2. pagal kompetenciją dalyvauja Baltijos Jūros Valstybių Tarybos ekonominio bendradarbiavimo darbo grupių veikloje, rengia ir vykdo Baltijos jūros regiono plėtros programas;
6.4.3. koordinuoja ir kontroliuoja prekių eksporto į trečiąsias valstybes ir prekių išvežimo į Europos Sąjungos valstybes nares plėtros ir skatinimo strateginių krypčių įgyvendinimą; siekdama išlaikyti esamą prekių eksporto į trečiąsias valstybes ir išvežimo į Europos Sąjungos valstybes nares didėjimo spartą, vykdo prekių eksporto ir išvežimo skatinimo politiką – sudaro galimybes susirasti naujų prekybos partnerių, aktyviau skverbtis į naujas rinkas, kuria aplinką, palankią prekių eksportui į trečiąsias valstybes ir prekių išvežimui į Europos Sąjungos valstybes nares;
6.4.5. teisės aktų nustatyta tvarka renka iš Lietuvos ūkio subjektų prašymus ar protestus dėl autonominio tarifo importuojamoms prekėms sustabdymo (suspendavimo) ir kvotų, juos nagrinėja ir, suderinusi su Užsienio reikalų ministerija ir Muitinės departamentu prie Finansų ministerijos, teikia Europos Komisijai;
6.4.7. vadovauja dvejopo naudojimo prekių ir technologijų eksporto ir karinės įrangos eksporto, importo, tranzito ir tarpininkavimo kontrolės darbams, atlieka juos kartu su kitomis valstybės institucijomis ir įstaigomis Lietuvos Respublikos strateginių prekių kontrolės įstatymo (Žin., 1995, Nr. 61-1533; 2004, Nr. 73-2532) ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka, išduoda dvejopo naudojimo prekių ir technologijų eksportui ir į bendrąjį karinės įrangos sąrašą įtrauktų prekių eksportui, importui, tranzitui ar tarpininkavimui reikalingus dokumentus;
6.4.8. pagal kompetenciją įgyvendina Lietuvos įsipareigojimus, integruojantis į tarptautinių neplatinimo režimų eksporto kontrolės sistemą;
6.4.9. koordinuoja Konvencijos dėl cheminio ginklo kūrimo, kaupimo ir panaudojimo uždraudimo bei jo sunaikinimo įgyvendinimą Lietuvoje;
6.4.10. koordinuoja bendradarbiavimą tarp valstybės institucijų, bendradarbiauja su Lietuvos asocijuotosiomis verslo struktūromis, ūkio subjektais ir nevalstybinėmis institucijomis sprendžiant prekybos apsaugos priemonių taikymo klausimus, taip pat renka iš jų informaciją, kurios reikia ginant Lietuvos Respublikos ūkio subjektų interesus, ir dalyvauja konsultacijose, kai trečiosios valstybės ketina jiems taikyti prekybos apsaugos priemones;
6.4.11. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl ekonomikos ir technikos mokslų plėtojimo krypčių, dalyvavimo tarptautinėse programose, skatinančiose ūkio plėtrą ir bendradarbiavimą įvairiose srityse, dalyvauja konferencijose ekonomikos ir technikos klausimais;
6.4.12. pagal kompetenciją teisės aktų nustatyta tvarka palaiko ryšius su atitinkamomis užsienio valstybių institucijomis ir tarptautinėmis organizacijomis, organizuoja tarptautinių sutarčių ir kitų užsienio prekybos plėtros priemonių įgyvendinimą, Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar Ministro Pirmininko pavedimu atstovauja Lietuvos Respublikai užsienio valstybėse ar tarptautinėse organizacijose;
6.4.13. bendradarbiauja su Užsienio reikalų ministerija, Lietuvos Respublikos diplomatinėmis atstovybėmis, užsienio ir Lietuvos asocijuotosiomis verslo struktūromis ir nevalstybinėmis institucijomis, renka iš jų informaciją, kurios reikia eksportui skatinti ir ekonominiams santykiams plėtoti;
6.4.14. pagal kompetenciją organizuoja tarptautinius ministerijai priskirtų ūkio šakų efektyvumo ir potencialo didinimo projektų konkursus;
6.5. Europos Sąjungos vidaus rinkos politikos srityje:
6.5.1. bendradarbiaudama su kitomis valstybės institucijomis, koordinuoja Lietuvos Respublikos dalyvavimą formuojant Europos Sąjungos politiką horizontaliais vidaus rinkos klausimais;
6.5.2. koordinuoja Europos Sąjungos politikos laisvo prekių judėjimo srityje formavimą ir įgyvendinimą;
6.5.4. bendradarbiaudama su kitomis valstybės institucijomis koordinuoja ir pagal kompetenciją vykdo 2006 m. gruodžio 12 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2006/123/EB dėl paslaugų vidaus rinkoje (OL 2006 L 376, p. 36) nuostatų perkėlimą į nacionalinę teisę ir jų įgyvendinimą;
6.5.6. koordinuoja Europos Sąjungos iniciatyvų vidaus rinkos srityje, skirtų verslo sąlygoms pagerinti ir supaprastinti, įgyvendinimą;
6.6. Europos Sąjungos reikalų srityje:
6.6.1. pagal kompetenciją rengia ir derina Lietuvos Respublikos poziciją Europos Sąjungos institucijose ir jų darbo organuose nagrinėjamais klausimais, koordinuoja ministerijos valdymo sričiai priskirtų valstybės institucijų ir įstaigų pozicijų rengimą ir derinimą Europos Sąjungos institucijose ir jų darbo organuose nagrinėjamais klausimais, taip pat dalyvauja, kai pozicijas rengia kitos institucijos;
6.6.2. pagal kompetenciją užtikrina efektyvų atstovavimą Lietuvos interesams Europos Sąjungos institucijose ir jų darbo organuose;
6.7. Europos Sąjungos struktūrinės paramos lėšų planavimo ir administravimo srityje pagal kompetenciją atlieka Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytas tarpinės institucijos funkcijas ir – vadovaujančiosios institucijos atsakomybe – užduotis, susijusias su Europos Sąjungos reglamentuose numatytų vadovaujančiosios institucijos funkcijų atlikimu;
6.8. pagal kompetenciją vykdo teisės aktuose nustatytas užduotis krizių valdymo, civilinės saugos srityje;
III. ŪKIO MINISTERIJOS TEISĖS
8. Ūkio ministerija, įgyvendindama jai pavestus uždavinius ir atlikdama jos kompetencijai priskirtas funkcijas, turi teisę:
8.1. pagal kompetenciją koordinuoti ministerijų, Vyriausybės įstaigų, savivaldybių institucijų veiklą, susijusią su energetikos, pramonės ir prekybos, Europos Sąjungos vidaus rinkos, investicijų, netarifinio reguliavimo, strateginių prekių kontrolės, laisvųjų ekonominių zonų politikos formavimu, turizmo, kurortų, kurortinių teritorijų plėtra, Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos Tarptautinių investicijų ir daugiašalių įmonių deklaracija;
8.2. gauti iš ministerijų, kitų valstybės ir savivaldybių institucijų, valstybės ir savivaldybių įstaigų, mokslo įstaigų ir organizacijų ekonominę, ekologinę, technologinę ir kitokią informaciją, būtiną energetikos, pramonės ir prekybos veiklai, Europos Sąjungos vidaus rinkos funkcionavimui Lietuvoje analizuoti, šiai veiklai plėtoti ir ūkio plėtojimo strategijos kryptims parengti;
8.3. iš ministerijų, kitų valstybės ir savivaldybių institucijų, valstybės ir savivaldybių įstaigų, mokslo ir mokymo įstaigų bei organizacijų atstovų ir specialistų (suderinusi su jų vadovais), taip pat užsienio specialistų sudaryti komisijas ir darbo grupes įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų projektams rengti, kitiems ministerijos kompetencijos klausimams nagrinėti;
8.5. organizuoti seminarus, konferencijas ir kitus renginius, dalyvauti Lietuvos Respublikoje ir kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse, kitose užsienio valstybėse organizuojamuose seminaruose ir konferencijose, mugėse, parodose, prekybos dienose ir kituose renginiuose, skirtuose užsienio investicijoms pritraukti, vidaus ir užsienio prekybai plėtoti;
8.6. dalyvauti Lietuvos Respublikos valstybinių ir vyriausybinių delegacijų, vykstančių į užsienį, darbe, taip pat priimant užsienio valstybines ir vyriausybines delegacijas Lietuvos Respublikoje;
IV. ŪKIO MINISTERIJOS VEIKLOS ORGANIZAVIMAS
10. Ūkio ministerijos veikla organizuojama pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės aprobuotus ministro patvirtintus viešai paskelbtus strateginius veiklos planus, rengiamus vadovaujantis Strateginio planavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. birželio 6 d. nutarimu Nr. 827 (Žin., 2002, Nr. 57-2312; 2007, Nr. 23-879), ir derinamus su Lietuvos Respublikos Vyriausybės programa, Valstybės ilgalaikės raidos strategija, taip pat pagal kitus strateginio planavimo dokumentus ir šiuos nuostatus. Sutrumpintam ministerijos strateginiam veiklos planui pritaria Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
11. Ūkio ministerijos administracijos padalinių veikla reguliuojama ministro tvirtinamais Ūkio ministerijos darbo reglamentu, Vidaus tvarkos taisyklėmis, ministerijos administracijos padalinių nuostatais, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų, pareigybių aprašymais.
12. Ūkio ministerijai vadovauja ministras, kurį pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų Respublikos Prezidentas Ministro Pirmininko teikimu.
Ministrą laikinai pavaduoti gali tik Ministro Pirmininko paskirtas kitas Lietuvos Respublikos Vyriausybės narys. Pavaduojantysis ministras neatlieka funkcijų, nurodytų 14.6, 14.9, 14.13–14.15 punktuose.
13. Ministras, vadovaudamas ministerijos veiklai, yra atsakingas Lietuvos Respublikos Seimui, Respublikos Prezidentui ir tiesiogiai pavaldus Ministrui Pirmininkui.
14. Ministras:
14.1. sprendžia ministerijos kompetencijos klausimus ir yra tiesiogiai atsakingas už Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos ir jos įgyvendinimo priemonių, priklausančių ministerijos kompetencijai, įgyvendinimą;
14.2. užtikrina įstatymų, Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių, Respublikos Prezidento dekretų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės sprendimų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės rezoliucijų, Ministro Pirmininko potvarkių ir kitų teisės aktų, priklausančių ministerijos kompetencijai, įgyvendinimą;
14.3. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. rugpjūčio 11 d. nutarimu Nr. 728 (Žin., 1994, Nr. 63-1238; 2003, Nr. 27-1089), nustatyta tvarka įstatymų ir kitų teisės aktų projektus;
14.5. priima ir pasirašo įsakymus, tikrina, kaip jie įgyvendinami (ministro priimami įsakymai registruojami Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka); prireikus priima kartu su kitais ministrais bendrus įsakymus;
14.7. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei ministerijos metines veiklos ataskaitas, kuriose informuoja, kaip vykdoma Lietuvos Respublikos Vyriausybės programa, jos įgyvendinimo priemonės, ministerijos ir įstaigų prie ministerijos strateginiai veiklos planai, ir Ministro Pirmininko reikalavimu atsiskaito už savo veiklą;
14.8. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei įstaigų prie ministerijos nuostatų projektus; Lietuvos Respublikos Vyriausybės pavedimu tvirtina įstaigų prie ministerijos nuostatus ir jų administracijos struktūrą;
14.9. tvirtina ministerijos administracijos struktūrą ir valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų, pareigybių sąrašą, neviršydamas darbo užmokesčiui nustatytų lėšų ir ministerijai Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtinto didžiausio leistino valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų, pareigybių skaičiaus;
14.10. tvirtina ministerijos administracijos padalinių nuostatus ir valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų, pareigybių aprašymus;
14.12. koordinuoja ir kontroliuoja įstaigų prie ministerijos veiklą, jeigu šių funkcijų nepaveda ministerijos valstybės sekretoriui ir ministerijos sekretoriams ir jeigu įstatymai nenustato kitaip;
14.13. įstatymų nustatyta tvarka priima į pareigas ir atleidžia iš jų ministerijos valstybės tarnautojus ir darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis ir gaunančius darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų, juos skatina, skiria jiems tarnybines ar drausmines nuobaudas ir pašalpas arba šias funkcijas gali pavesti atlikti ministerijos valstybės sekretoriui;
14.14. įstatymų nustatyta tvarka priima į pareigas ir atleidžia iš jų įstaigų prie ministerijos vadovus, juos skatina ir skiria jiems tarnybines ar drausmines nuobaudas ir pašalpas, jeigu įstatymai nenustato kitaip;
14.16. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka informuoja visuomenę apie savo veiklą ministerijos interneto tinklalapyje, o jeigu yra galimybė, – ir per kitas visuomenės informavimo priemones ar susitikimus su gyventojais;
15. Ministro politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai – viceministras, ministro patarėjas (patarėjai), ministro atstovas spaudai ir kiti ministro politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai – padeda ministrui suformuoti politines nuostatas ir prioritetus, priimti sprendimus ir juos įgyvendinti.
16. Viceministras:
16.1. kontroliuoja, ar ministerijos rengiami teisės aktų projektai atitinka ministro politines nuostatas ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatas ministrui pavestose valdymo srityse;
16.3. ministro pavedimu atstovauja ministrui, pristatydamas ir aptardamas ministro politines nuostatas ir sprendimus visuomenei, Lietuvos Respublikos Seimo komitetuose, Lietuvos Respublikos Vyriausybės posėdžiuose ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės pasitarimuose;
16.4. dalyvauja derinant ministerijos rengiamų teisės aktų projektus su suinteresuotomis institucijomis;
17. Ministras savo įgaliojimų laikotarpiu gali turėti visuomeninių konsultantų, kurie jo prašymu teikia jam konsultacijas, pasiūlymus, išvadas ir kitą informaciją.
18. Ūkio ministerija turi savo administraciją, kuriai vadovauja ministerijos valstybės sekretorius. Ūkio ministerijos administraciją sudaro departamentai, skyriai ir kiti padaliniai.
Prie ministerijos gali būti Lietuvos Respublikos Vyriausybės steigiamų departamentų, taip pat kontrolės ar apskaitos funkcijas atliekančių tarnybų, inspekcijų ir kitų įstaigų.
19. Ministerijos valstybės sekretorius yra karjeros valstybės tarnautojas, pavaldus ministrui. Ministerijos valstybės sekretorius:
19.1. koordinuoja ir kontroliuoja ministerijos administracijos padalinių veiklą, užtikrina, kad įgyvendinant ministerijos strateginius veiklos planus optimaliai būtų valdomi ir panaudojami finansiniai, materialiniai, intelektiniai ir informacijos ištekliai;
19.4. koordinuoja Ministro Pirmininko ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės pavedimų vykdymą, vadovaudamasis ministerijos strateginiu veiklos planu ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo priemonėmis, užtikrina ministerijos rengiamų sprendimų suderinamumą;
19.6. organizuoja ministerijos nuostatų, ministerijos administracijos padalinių nuostatų, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų, pareigybių sąrašo, pareigybių aprašymų ir ministro įsakymų projektų rengimą;
19.7. ministro pavedimu įstatymų nustatyta tvarka priima į pareigas ir atleidžia iš jų ministerijos valstybės tarnautojus ir darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis ir gaunančius darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų, taip pat juos skatina, skiria jiems tarnybines ar drausmines nuobaudas ir pašalpas;
20. Jeigu ministerijos valstybės sekretoriaus laikinai nėra, visas arba dalį jo funkcijų ministras paveda atlikti ministerijos sekretoriui.
21. Ministerijos valstybės sekretorius, o kai jo laikinai nėra, – ministerijos sekretorius, atliekantis ministerijos valstybės sekretoriaus funkcijas, pagal kompetenciją priima potvarkius. Ministerijos valstybės sekretorius saugo ministerijos antspaudą ir atsako už antspaudo naudojimą. Ministras saugoti ministerijos antspaudą gali įgalioti kitą ministerijos valstybės tarnautoją. Šiuo atveju už antspaudo naudojimą atsako ministro įgaliotas ministerijos valstybės tarnautojas.
22. Ministerijos sekretoriai yra karjeros valstybės tarnautojai, tiesiogiai pavaldūs ministerijos valstybės sekretoriui ir atsakingi ministrui.
23. Ministerijos sekretoriai ministro nustatytose administravimo srityse:
23.1. organizuoja atitinkančių ministerijos strateginius tikslus ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatas teisės aktų projektų rengimą ir derinimą;
23.2. organizuoja ir kontroliuoja Ministro Pirmininko ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės, ministro ir ministerijos valstybės sekretoriaus pavedimų vykdymą;
24. Jeigu ministerijos sekretoriaus laikinai nėra, jo funkcijas atlieka ministro paskirtas kitas ministerijos sekretorius arba įstatymų nustatyta tvarka laikinai į ministerijos sekretoriaus pareigas perkeltas ministerijos administracijos padalinio vadovas.
25. Ūkio ministerijoje sudaroma kolegija – ministro patariamoji institucija. Kolegiją pagal pareigas sudaro ministras (kolegijos pirmininkas), viceministras, ministerijos valstybės sekretorius ir ministerijos sekretoriai. Į kolegijos sudėtį gali būti įtraukiami kiti ministerijos ir kitų institucijų atstovai. Į kolegijos posėdžius gali būti kviečiami kitų ministerijų, valstybės ir kitų institucijų bei organizacijų atstovai jų sutikimu.
Ūkio ministerijos kolegijos narių skaičių nustato, kolegijos personalinę sudėtį ir darbo reglamentą tvirtina ministras. Jis taip pat teikia kolegijai svarstyti klausimus.
26. Ūkio ministerijoje sudaroma Ūkio ministerijos strateginio planavimo grupė, kuri rengia ministerijos strateginį veiklos planą ir vertina įstaigų prie ministerijos parengtus strateginius veiklos planus, vertina ministerijos ir įstaigų prie ministerijos strateginių veiklos planų vykdymo ataskaitas. Ūkio ministerijos strateginio planavimo grupės narių skaičių nustato ir personalinę sudėtį tvirtina ministras. Į Ūkio ministerijos strateginio planavimo grupės posėdžius gali būti kviečiami ministerijos administracijos padalinių ir įstaigų prie ministerijos vadovai, ekspertai, Ūkio ministerijos valdymo sričiai priskirtų valstybės įmonių vadovai arba jų įgalioti atstovai.
27. Ūkio ministerijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų, priėmimo į darbą (pareigas), darbo užmokesčio mokėjimo jiems tvarką ir sąlygas reguliuoja Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymas (Žin., 1999, Nr. 66-2130; 2002, Nr. 45-1708), Lietuvos Respublikos darbo kodeksas (Žin., 2002, Nr. 64-2569), kiti įstatymai ir teisės aktai.
V. ŪKIO MINISTERIJOS FINANSINĖS VEIKLOS KONTROLĖ IR VIDAUS AUDITAS
VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
29. Ūkio ministerija reorganizuojama, pertvarkoma arba likviduojama Lietuvos Respublikos Konstitucijos, Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (Žin., 2000, Nr. 74-2262), Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo, Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.