LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO ĮSTATYMO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XP-1261

 

2007 m. liepos 11 d. Nr. 721

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2006 m. gruodžio 13 d. sprendimo Nr. 1314  7 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos smulkaus ir vidutinio verslo įstatymo pakeitimo įstatymo projektui Nr.  XP-1261 (toliau vadinama – įstatymo projektas).

2. Pateikti Lietuvos Respublikos Seimui šiuos pasiūlymus dėl įstatymo projekto:

2.1. Išbraukti 1 straipsnio 2 dalį. Įstatymas – vienas iš teisės šaltinių ir jo paskirtis reguliuoti konkrečius visuomeninius santykius. Galimas įstatymo projekte siūlomo teisinio reguliavimo pasekmes pakanka nurodyti aiškinamajame rašte.

2.2. Išbraukti 2 straipsnio 1 dalyje žodį „privatus“. 2003 m. gegužės 6 d. Komisijos rekomendacija dėl mikro, mažų ir vidutinių įmonių sampratos 2003/361/EB nustato, kad subjektai įmonėms priskiriami neatsižvelgiant į jų teisinį statusą. Įmones apibrėžiant tik kaip privačius juridinius asmenis, būtų neleistinai susiaurinta šioje rekomendacijoje nustatyta įmonės samprata, pažeistas lygiateisiškumo principas, kadangi prie įmonių nebūtų priskiriami viešieji juridiniai asmenys, kurie verčiasi ūkine komercine veikla.

2.3. Išbraukti 2 straipsnio 10 dalies 2 punkte po žodžio „įmonės“ žodį „administracijos“, o po žodžio „narių“ įrašyti žodžius „ar administracijos darbuotojų“, nes pagal įvairias juridinio asmens (šiuo atveju – įmonių) teisines formas reglamentuojančius įstatymus įmonės administracija nėra savarankiškas organas Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (Žin., 2000, Nr. 74-2262) 2.81 straipsnio požiūriu, o tik struktūrinis darinys, kuris užtikrina įmonės veiklą ir funkcionavimą.

2.4. Patikslinti 2 straipsnio 14 ir 15 dalyse pateiktų sąvokų formuluotes taip, kad būtų aiškiai įvardyta valstybės arba savivaldybės galimybė tapti ne tik verslo inkubatorių ar verslo informacijos centrų viena iš dalininkių, bet ir savininke. Suderinti šias dalis su Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.47 straipsnio 1 ir 2 dalių bei Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo (Žin., 1996, Nr. 68-1633; 2004, Nr. 25-752) 6 straipsnio 2 dalies nuostatomis, 15 dalį – ir su Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.49 straipsnio 1 dalies nuostatomis, 17 dalį – su Lietuvos Respublikos vertybinių popierių įstatymu (Žin., 2007, Nr. 17-626).

2.5. Išbraukti 3 straipsnį, šio straipsnio nuostatas perkelti į 2 straipsnį, kuriame išdėstytos pagrindinės įstatymo sąvokos. Išbraukti 4 ir 5 straipsnių pavadinimuose žodį „samprata“.

2.6. Įrašyti 4 straipsnio 4 dalyje vietoj žodžių „Įmonės, deklaruodamos“ žodžius „Įmonės gali deklaruoti esančios vidutinės, mažos ar mikroįmonės nuo jų įsteigimo dienos. Deklaruodamos“. Įrašyti 4 straipsnio 5 dalies pirmojo sakinio pradžioje žodžius „Daugiau kaip dvejus metus veikianti“ ir išbraukti šios dalies paskutinį sakinį, nes jis pakartoja 4 straipsnio 8 dalies nuostatas. Įrašyti 8 dalyje vietoj žodžių „numatytą šio straipsnio 9 dalyje“ žodžius „kai nustatomas naujos įmonės, kurios metinė finansinė atskaitomybė ar kiti finansiniai dokumentai dar nepatvirtinti, statusas. Nauja įmonė priskiriama vidutinei, mažai ar mikroįmonei šio straipsnio 9 dalyje nustatyta tvarka nustačius, kad ji atitinka šio straipsnio 1, 2, 3 dalyse nustatytas sąlygas“. Taip bus aiškiai įtvirtinta, kad vidutinės, mažos ir mikroįmonės statusas įmonei gali būti suteiktas nuo jos įsteigimo dienos, o ne tik toms įmonėms, kurios veikia ilgiau kaip dvejus metus.

2.7. Įrašyti 4 straipsnio 11 dalyje vietoj žodžių „viešieji juridiniai asmenys“ žodžius „valstybė ir (ar) savivaldybė“. Išbraukus 2 straipsnio 1 dalyje žodį „privatus“, įmonėms bus priskiriami visi viešieji juridiniai asmenys, vykdantys komercinę ūkinę veiklą. Tikslinga nustatyti, kad įmonė nepriskiriama mikroįmonei, mažai ar vidutinei įmonei tais atvejais, jeigu daugiau kaip 25 procentus įmonės akcijų, pajų ar kitokių dalyvavimą įmonės kapitale žyminčių kapitalo dalių arba daugiau kaip 25 procentus įmonės dalyvių balsų tiesiogiai ar netiesiogiai turi valstybė ir (ar) savivaldybė. Išbraukti 4 straipsnio 16 dalies 2 punkte žodžius „nuosavą, skolintą ar patikėjimo teise valdomą ar naudojamą“. Turto, kuris gali būti investuojamas į juridinius asmenis, rūšių nustatymas nėra šio įstatymo projekto reguliavimo dalykas.

2.8. Įrašyti 7 straipsnio 2 punkte prieš žodį „finansinė“ žodžius „teisės aktų nustatyta tvarka“, taip pabrėžiant, kad finansinė parama turi būti teikiama laikantis teisės aktuose nustatytos tvarkos. Įrašyti 7 straipsnio 3 punkte vietoj žodžių „kitose įstaigose“ žodžius „kituose juridiniuose asmenyse“. Tokiu atveju viešąsias paslaugas verslui galėtų teikti bet kurie juridiniai asmenys, kad ir kokia jų teisinė forma.

2.9. Išbraukti 8 straipsnio 2 dalį. Valstybės pagalba smulkaus ir vidutinio verslo subjektams turi būti teikiama nepažeidžiant valstybės pagalbą reglamentuojančių Europos Sąjungos teisės aktų, kurie skirtingai reglamentuoja valstybės pagalbos teikimą įvairiuose sektoriuose. Pvz., 2006 m. gruodžio 15 d. Komisijos reglamentas (EB) Nr. 1998/2006 dėl Sutarties 87 ir 88 straipsnių taikymo de minimis pagalbai (OL 2006 L 379, p. 5) netaikomas žemės ūkio produktų pagrindinės gamybos, žuvininkystės, akvakultūros ir kituose sektoriuose. Taigi, jeigu 8 straipsnio 2 dalies nuostata siekiama užtikrinti, kad Lietuvos nacionaliniuose teisės aktuose nebūtų įtvirtintos valstybės neremtinos veiklos rūšys, ši nuostata perteklinė. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. sausio 9 d. nutarimas Nr. 4 „Dėl valstybės neremtinos veiklos rūšių sąrašo patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr. 4-118) priimtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos smulkaus ir vidutinio verslo įstatymo (Žin., 1998, Nr. 109-2993; 2002, Nr. 105-4689) 5 straipsnio 1 dalies 3 punktu. Lietuvos Respublikos Seimui priėmus Lietuvos Respublikos smulkaus ir vidutinio verslo įstatymo pakeitimo įstatymą, kuriame nebūtų nuostatos, kad valstybės pagalbos smulkaus ir vidutinio verslo subjektams formos netaikomos (jeigu kituose įstatymuose nenustatyta kitaip) įmonėms, kurių paskutinių finansinių metų pajamos iš valstybės neremtinos veiklos sudaro daugiau kaip 1/3 visų paskutinių finansinių metų įmonės pajamų, o valstybės neremtinos veiklos rūšių sąrašą tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija, minėtas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. sausio 9 d. nutarimas Nr. 4 ir be įstatymo projekto 8 straipsnio 2 dalies nuostatos turės būti pripažintas netekusiu galios.

2.10. Išbraukti 9 straipsnio 3 ir 4 dalis. Neįsteigus Smulkiojo ir vidutinio verslo departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, šios dalys netenka prasmės. Įstatymo projekto 9 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžių „Tarybos sudėtį ir nuostatus tvirtina Vyriausybė“ įrašyti žodžius „Tarybos sudėtį ir nuostatus tvirtina Vyriausybė arba jos įgaliota institucija“. Įstatymo projekto 9 straipsnio 2 dalies 2 punkte vietoj žodžių „teikia Vyriausybei pasiūlymus“ įrašyti žodžius „teikia Vyriausybei ir už smulkaus ir vidutinio verslo plėtrą atsakingoms valstybės institucijoms pasiūlymus“.

2.11. Išbraukti 10 straipsnį. Sprendimas įsteigti Smulkiojo ir vidutinio verslo departamentą prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės prieštarautų Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo (Žin., 1994, Nr. 43-772; 1998, Nr. 41(1)-1131) 33 straipsnio 1 daliai, kurioje nustatyta, kad naujos Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstaigos gali būti steigiamos ministerijų funkcijoms nepriskirtiems klausimams spręsti. Didžiuma minėtam departamentui priskirtinų funkcijų kartotų esamų valstybės institucijų, įstaigų ir organizacijų, atsakingų už smulkaus ir vidutinio verslo plėtros politikos formavimą ir įgyvendinimą, funkcijas. Materialinių, intelektinių, laiko, finansinių išteklių naudojimo efektyvumo požiūriu tikslinga tinkamiau pasinaudoti esamų verslo politiką formuojančių ir įgyvendinančių struktūrų galimybėmis ir pavesti joms atlikti trūkstamas funkcijas ir procedūras.

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                                   GEDIMINAS KIRKILAS

 

ŪKIO MINISTRAS                                                                                           VYTAS NAVICKAS

______________