LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL PRIEMONIŲ NUSIKALTIMŲ, SUSIJUSIŲ SU KORUPCIJA, KONTROLEI IR PREVENCIJAI GERINTI
1996 m. kovo 15 d. Nr. 356
Vilnius
Vykdydama Lietuvos Respublikos Seimo 1995 m. lapkričio 30 d. posėdžio protokolinį nutarimą Nr. 38(480) „Dėl antikorupcinių priemonių plano bei atitinkamų įstatymų projektų parengimo“ ir Lietuvos Respublikos Seimo 1995 m. gruodžio 12 d. rezoliuciją „Dėl organizuoto nusikalstamumo ir korupcijos tyrimo įstatymo paketo parengimo“, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
2. Pritarti:
2.1. Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo 4 straipsnio papildymo įstatymo projektui ir pateikti jį Lietuvos Respublikos Seimui;
2.2. Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 35, 283, 284, 289, 290 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui ir pateikti jį Lietuvos Respublikos Seimui.
EINANTIS MINISTRO PIRMININKO PAREIGAS MINDAUGAS STANKEVIČIUS
EINANTIS TEISINGUMO MINISTRO PAREIGAS JONAS PRAPIESTIS
______________
PRITARTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
1996 m. kovo 15 d. nutarimu Nr. 356
Antikorupcinių priemonių planas
Šis planas yra parengtas vykdant Lietuvos Respublikos Seimo 1995 m. lapkričio 30 d. posėdžio protokolinį nutarimą Nr. 38(480) „Dėl antikorupcinių priemonių plano bei atitinkamų įstatymų projektų parengimo“ ir Lietuvos Respublikos Seimo 1995 m. gruodžio 12 d. rezoliuciją „Dėl organizuoto nusikalstamumo ir korupcijos tyrimo įstatymų paketo parengimo“.
Priemonės (pasiūlymo) pavadinimas |
Įvykdymo terminas |
Atsakingi už įvykdymą |
Organizacinės analitinės priemonės
1. Organizuoti šio plano vykdytojų koordinacinius metodinius pasitarimus, apibendrinti informaciją apie šiame plane numatytų antikorupcinių priemonių įgyvendinimą ir teikti ją Lietuvos Respublikos Vyriausybei. Prireikus teikti pasiūlymus dėl šio plano patikslinimo bei papildymo
|
kartą per ketvirtį |
Teisingumo ministerija, Generalinė prokuratūra, Vidaus reikalų ministerija |
|
2. Organizuoti koordinacinį metodinį pasitarimą, kuriame apsvarstyti:
2.1. Ekonominių nusikaltimų prevencijos ir kontrolės programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1993 m. gruodžio 18 d. nutarimu Nr. 954, priemonių tolesnio vykdymo kryptingumą, atsižvelgiant į organizuoto nusikalstamumo ir korupcijos tyrimo bei prevencijos aktualijas (Lietuvos Respublikos Seimo 1995 m. lapkričio 30 d. posėdžio protokolinis nutarimas Nr. 38(480) ir 1995 m. gruodžio 12 d. rezoliucija);
2.2. pasiūlymus dėl organizuoto nusikalstamumo ir korupcijos kontrolės ir prevencijos nacionalinės (kompleksinės) programos parengimo tikslingumo;
2.3. pasiūlymus dėl Organizuoto nusikalstamumo ir korupcijos tyrimo departamento prie Generalinės prokuratūros bei kitų specialių struktūrinių padalinių steigimo tikslingumo.
Apie pasitarimo rezultatus informuoti Lietuvos Respublikos Vyriausybę
|
1996 metų I ketvirtis |
Teisingumo ministerija, Teisės institutas, Lietuvos teismo ekspertizės institutas, Generalinė prokuratūra, Vidaus reikalų ministerija, Finansų ministerija ir jos institucijos, Ekonomikos ministerija, Valstybės kontrolė, Valstybės saugumo departamentas, kitos suinteresuotos valstybės institucijos
|
|
3. Parengti pasiūlymus dėl specialistų (ekspertų) darbo grupės nusikaltimų, susijusių su korupcija, kontrolės ir prevencijos strategijai (koncepcijai) parengti (atsižvelgiant į šio reiškinio paplitimo laipsnį, sritis, priežastis, prognozes ir užsienio šalių patirtį) sudarymo. Derinama su šio plano 2.2, 2.3, 4, 5, 9, 15 punktų vykdymu |
1996 metų II ketvirtis |
Generalinė prokuratūra, Vidaus reikalų ministerija, Teisingumo ministerija, Valstybės kontrolė, Valstybės saugumo departamentas, Teisės institutas, Lietuvos teismo ekspertizės institutas, Lietuvos policijos akademija, kitos suinteresuotos institucijos
|
|
4. Išanalizuoti ir įvertinti realią nusikaltimų, susijusių su korupcija, ir teistumo už juos būklę, struktūrą, kitimo tendencijas 1994–1995 metais, apibendrinti jų priežastis, sąlygas, numatyti prognozes, prevencijos kryptis, rengti strategines ir taktines priemones šiais klausimais. Informaciją teikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei ir teisėsaugos institucijoms |
1996 metų I–IV ketvirčiai |
Generalinė prokuratūra, Vidaus reikalų ministerija, Valstybės saugumo departamentas, Valstybės kontrolė, Statistikos departamentas, Finansų ministerija ir jos institucijos, Ekonomikos ministerija, Teisingumo ministerija, Lietuvos policijos akademija, Teisės institutas (prireikus sudaroma darbo grupė)
|
|
5. Kaupti, analizuoti ir apibendrinti informaciją konkrečiose organizuotų nusikaltimų bei korupcijos bylose, ypač informaciją apie nusikalstamu būdu įgytų lėšų legalizavimo būdus, ir operatyviai panaudoti ją atskleidžiant bei tiriant šios kategorijos nusikaltimus
|
nuolat 1996–1997 metais |
Generalinė prokuratūra, Vidaus reikalų ministerija, Valstybės kontrolė, Valstybės saugumo departamentas, Finansų ministerija ir jos institucijos |
|
6. Pasiūlyti apskričių valdytojams, vietos savivaldos institucijoms parengti antikorupcinių priemonių planus(programas) savivaldybėse ir apie numatytas priemones informuoti Lietuvos Respublikos Vyriausybę
|
1996 metų II ketvirtis |
Valdymo reformų ir savi valdybių reikalų ministerija |
|
7. Organizuoti nusikaltimų, susijusių su korupcija, kontrolę ir prevenciją vykdančių pareigūnų (kvotėjų, tardytojų, prokurorų, teisėjų, revizorių, ekspertų ir kt.) mokymą, teikti metodinę paramą |
nuolat 1996 metais(pagal suderintas programas) |
Generalinė prokuratūra, Vidaus reikalų ministerija, Valstybės saugumo departamentas, Valstybės kontrolė, Finansų ministerija, Valstybinė mokesčių inspekcija, Revizijų departamentas, Muitinės departamentas, Teisingumo ministerija, Lietuvos teismo ekspertizės institutas, Lietuvos policijos akademija, Teisės institutas
|
|
8. Plėtoti bendradarbiavimą su užsienio valstybių įgaliotomis institucijomis, tiriant organizuotus nusikaltimus, susijusius su korupcija, tobulinant tokių tyrimų metodiką, prevencijos galimybes |
nuolat 1996–1997 metais |
Generalinė prokuratūra, Vidaus reikalų ministerija, Teisingumo ministerija, Užsienio reikalų ministerija, Valstybės saugumo departamentas, Lietuvos teismo ekspertizės institutas, Teisės institutas
|
|
9. Apibendrinti užsienio valstybių patirtį nusikaltimų, susijusių su korupcija, kontrolės ir prevencijos organizavimo srityje (informacinė medžiaga teisėsaugos institucijoms) |
1996 metų IV ketvirtis |
Generalinė prokuratūra, Vidaus reikalų ministerija, Valstybės saugumo departamentas, Teisės institutas, Lietuvos teismo ekspertizės institutas, Lietuvos policijos akademija (pagal suderintą planą-programą)
|
|
Priemonės teisinio reguliavimo spragoms ir kolizijoms šalinti, korupcijos prevencijai gerinti
|
|||
10. Įvertinti antikorupciniu požiūriu pagrindinius įstatymus, Lietuvos Respublikos Vyriausybės, ministerijų ir kitų valstybės institucijų teisės aktus, reglamentuojančius fizinių ir juridinių asmenų socialinę, ūkinę, komercinę, finansinę veiklą (įskaitant nuosavybės statuso, turto privatizavimo, politinių partijų, veiklos licencijavimo, darbo, sveikatos ir socialinės apsaugos, muitų, mokesčių administravimo, bankų veiklos, užsienio investicijų reglamentavimą) ir teikti pasiūlymus (prireikus – teisės aktų tobulinimo projektus) Lietuvos Respublikos Vyriausybei.
|
nuolat 1996–1997 metais |
Teisingumo ministerija, Valstybės kontrolė, Ekonomikos ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Finansų ministerija, kitos ministerijos ir institucijos pagal kompetenciją (prireikus sudaromos ekspertų darbo grupės) |
|
Išnagrinėti klausimą dėl šių įstatymų (teisės aktų) sisteminimo darbų ir prireikus pateikti pasiūlymus Lietuvos Respublikos Vyriausybei
|
1996 metų IV ketvirtis |
|
|
11. Įvertinti antikorupciniu požiūriu pagrindinius(atrankos būdu) vietos savivaldos institucijų priimtus teisės aktus socialinės, ūkinės, komercinės, finansinės veiklos srityse
|
1996–1997 metai |
Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerija prireikus sudaroma ekspertų darbo grupė) |
|
12. Įvertinti antikorupciniu po žiūriu esamą Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymą bei jo pa pildomuosius teisės aktus ir pašalinti atitinkamas teisinio reguliavimo spragas rengiamame naujame Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo projekte, atsižvelgiant į tai, jog būtina:
12.1. šalinti galimybes valstybės valdymo ir savivaldos institucijoms priimti teisės aktus, kitus sprendimus, dėl kurių atsiranda ar gali atsirasti konkurencijos sąlygų skirtumai konkuruojantiems ūkiniams-komerciniams subjektams;
12.2. sugriežtinti nuostatas dėl draudžiamų susitarimų, piktnaudžiavimo dominuojančia padėtimi, konkurencijos bei nesąžiningos konkurencijos ūkinėje-komercinėje veikloje kontrolės
|
1996 metų IV ketvirtis |
Valstybinė konkurencijos ir vartotojų teisių gynimo tarnyba, Ekonomikos ministerija, Teisingumo ministerija, Teisės institutas |
|
13. Parengti būtinas išankstines teisines ir organizacines sąlygas visų lygių valstybės pareigūnų bei tarnautojų ir kitų asmenų turto deklaravimui įgyvendinti. Įvertinti ir prireikus šalinti teisinio reguliavimo spragas bei kolizijas turto deklaravimo, valdininkų, darbo ir kituose įstatymuose
|
1996–1997 metai |
Finansų ministerija, Teisingumo ministerija, kitos suinteresuotos ministerijos bei valstybės institucijos |
|
14. Išnagrinėti teisinio reguliavimo spragas bei kolizijas ir prireikus parengti šių įstatymų (teisės aktų) projektus (pasiūlymus):
|
|
Teisingumo ministerija, Teisės institutas |
|
14.1. Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso skirsnio „Nusikaltimai valstybės tarnybai“ 283, 284, 285, 287, 289, 290 straipsnių pakeitimų ir papildymų įstatymo projektą (pasiūlymus), numatant baudžiamąją atsakomybę už valstybės tarnautojo papirkimą, taip pat papirkimą stambiu mastu, už valstybės tarnautojo neteisėto atlyginimo paėmimą, piktnaudžiavimą tarnyba, tarnybos įgaliojimų viršijimą sunkinančiomis aplinkybėmis, už tarnybinį suklastojimą sunkinančiomis aplinkybėmis. Pateikti naują valstybės pareigūno sąvokos aiškinimą, įtraukiant į ją ir asmenis, dirbančius valstybės įmonėse bei organizacijose;
|
|
(projektą, pasiūlymus apsvarstyti Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso rengimo darbo grupėje) |
|
14.2. teisės aktų projektus, siekiant pašalinti bankų pareigos informuoti teisėsaugos institucijas, kai kliento pateikiami dokumentai liudija galimą neteisėtu būdu įgyto turto legalizavimą arba įstatymų draudžiamos veiklos finansinį aptarnavimą, skirtingą reglamentavimą Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso 1952 straipsnyje, Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 469 straipsnyje, Lietuvos Respublikos komercinių bankų įstatymo 31 straipsnio trečiojoje dalyje ir Lietuvos banko valdybos 1995 m. kovo 27 d. nutarimu Nr. 26 patvirtintose Informacijos apie galimą neteisėtu būdu įgyto turto legalizavimą ar įstatymų draudžiamos veiklos finansinį aptarnavimą pateikimo taisyklėse;
|
1996 metų III ketvirtis |
Vidaus reikalų ministerija, Generalinė prokuratūra, Lietuvos bankas, Teisingumo ministerija (prireikus sudaroma darbo grupė) |
|
14.3. Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo 4 straipsnio papildymo įstatymo projektą, įteisinant nuostatą atlikti rengiamų teisės aktų kriminologinę ekspertizę ir juos įvertinti antikorupciniu požiūriu;
|
1996 metų I ketvirtis |
Teisingumo ministerija, Teisės institutas, Teisinės informacijos centras |
|
14.4. Lietuvos Respublikos lobistinės veiklos įstatymo projektą; |
1997 metai |
Teisingumo ministerija, Ekonomikos ministerija, Vidaus reikalų ministerija, Generalinė prokuratūra, Valstybės saugumo departamentas, kitos suinteresuotos valstybės institucijos (sudaroma darbo grupė)
|
|
14.5. Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso papildymo straipsniu, numatančiu atsakomybę valstybės pareigūnams už tarnybinių pareigų neatlikimą ar netinkamą atlikimą, įstatymo projektą (pasiūlymus);
|
1996 metų I ketvirtis |
Teisingumo ministerija |
|
14.6. iš esmės atnaujintus ir tarpusavyje suderintus Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso ir Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso atitinkamų skirsnių ir straipsnių, nustatančių atsakomybę už kontrabandą, kitas analogiškas abiejuose kodeksuose veikas, pakeitimų projektus, atsižvelgiant į tai, jog būtina pašalinti šių įstatymų taikymo praktikoje išryškėjusias spragas bei kolizijas, sudarančias sąlygas korupcijai
|
1997 metų I ketvirtis |
Teisingumo ministerija (kodeksų rengimo darbo grupės) kartu su Vidaus reikalų ministerija, Generaline prokuratūra, Valstybės saugumo departamentu, kitomis suinteresuotomis valstybės institucijomis |
|
15. Išnagrinėti pasiūlymus dėl šių specialių įstatymų projektų parengimo tikslingumo:
|
|
|
|
15.1. įstatymo (įstatymų paketo), skirto organizuoto nusikalstamumo bei korupcijos prevencijai ir tyrimui (persekiojimui), projekto;
|
1996 metų III ketvirtis |
Generalinė prokuratūra, Vidaus reikalų ministerija, Teisingumo ministerija, Valstybės saugumo departamentas, Finansų ministerija ir jos institucijos, Lietuvos bankas (prireikus sudaromos darbo grupės ir derinama su šio plano 3 punkto vykdymu)
|
|
15.2. įstatymo, reglamentuojančio neteisėtu būdu įgytų pinigų išplovimo prevenciją, projekto |
1996 metų IV ketvirtis |
||
16. Išnagrinėti pasiūlymus dėl administracinio teismo(teismų) steigimo galimybių
|
1997 metai |
Teisingumo ministerija |
|
17. Išnagrinėti pasiūlymus dėl tikslingumo nustatyti ekonominių sankcijų ir administracinių nuobaudų skyrimą pagal bendrą procesą
|
„ |
Teisingumo ministerija (prireikus sudaroma darbo grupė) |
|
18. Atliekant teisės aktų projektų derinimą ir kriminologinę ekspertizę, įvertinti juos antikorupciniu požiūriu, ypač atkreipti dėmesį į tai, kad būtų nustatytos ir pašalintos teisinio reguliavimo spragos bei kolizijos |
nuolat |
Teisingumo ministerija, Teisės institutas, Vidaus reikalų ministerija, Generalinė prokuratūra, Finansų ministerija, Ekonomikos ministerija, kitos ministerijos ir valstybės institucijos, ekspertų grupės
|
|
Informacinės metodinės priemonės nusikaltimų, susijusių su korupcija, atskleidimui ir tyrimui gerinti
|
|||
19. Parengti Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso skirsnio „Nusikaltimai valstybės tarnybai“ komentarą
|
1996 metų III ketvirtis |
Teisingumo ministerija, Teisės institutas |
|
20. Rengti ir publikuoti žurnale „Teisės problemos“ įstatymų, susijusių su korupcijos prevencija, komentarus, straipsnius bei teisinės praktikos apibendrinimus šiais klausimais
|
nuolat |
Teisės institutas |
|
21. Parengti metodines rekomendacijas kvotėjams, tardytojams, prokurorams, teisėjams dėl bankininkystės ir finansų ekspertizės skyrimo ir medžiagos joms parengimo
|
1996 metų IV ketvirtis |
Lietuvos teismo ekspertizės institutas |
|
22. Parengti nusikaltimais valstybės tarnybai padarytos žalos nustatymo ir įvertinimo metodiką (atsižvelgiant į Vidaus reikalų ministerijos kartu su kitomis valstybės institucijomis parengtas rekomendacijas, vykdant Ekonominių nusikaltimų prevencijos ir kontrolės programą) |
„ |
Generalinė prokuratūra, Vidaus reikalų ministerija, Valstybės kontrolė, Valstybės saugumo departamentas, Finansų ministerija, Lietuvos teismo ekspertizės institutas
|
|
Ekonominės, finansinės, socialinės priemonės
|
|||
23. Numatyti ir įgyvendinti priemones komercinei-ūkinei veiklai liberalizuoti (derinant su kitais plano punktais)
|
nuolat 1996–1997 metais |
Ekonomikos ministerija, Finansų ministerija |
|
24. Sudarant Lietuvos Respublikos 1997 metų valstybės biudžeto projektą, numatyti lėšas antikorupcinių priemonių planui įgyvendinti |
1996 metai |
Finansų ministerija, Vidaus reikalų ministerija, Generalinė prokuratūra, Teisingumo ministerija, Valstybės saugumo departamentas, Lietuvos teismo ekspertizės institutas, Teisės institutas, kiti plano priemonių vykdytojai
|
|
25. Informuoti visuomenę apie antikorupcinių priemonių įgyvendinimą, padarytus nusikaltimus valstybės tarnybai ar kitus antikorupcinių įstatymų pažeidimus, jų daromą neigiamą įtaką (žalą) visuomenės interesams |
nuolat 1996–1997 metais |
Vidaus reikalų ministerija, Generalinė prokuratūra, Valstybės saugumo departamentas, Teisingumo ministerija, kitos valstybės institucijos (pagal kompetenciją) |
|