LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL TACHOGRAFŲ ĮRENGIMO IR NAUDOJIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2003 m. gruodžio 31 d. Nr. 3-736
Vilnius
Vykdydamas Teisės derinimo priemonių 2003 metų plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. kovo 5 d. nutarimu Nr. 292 „Dėl Lietuvos pasirengimo narystei Europos Sąjungoje programos (Nacionalinė acquis priėmimo programa) teisės derinimo priemonių ir Acquis įgyvendinimo priemonių 2003 m. planų patvirtinimo“ priemonę 3.9.1-T30 ir vadovaudamasis 2002 m. birželio 13 d. Europos Sąjungos Komisijos reglamentu 1360/2002/EB dėl septintąjį kartą derinamo su technikos pažanga Tarybos reglamentu (EEB) 3821/85/EB dėl kelių transporto priemonėse naudojamų tachografų:
2. Nustatau, kad nuo 2004 m. rugpjūčio 5 d. Lietuvos Respublikoje pirmą kartą registruojamos naujos motorinės kelių transporto priemonės, kuriose turi būti įrengta registruojanti įranga, kaip nurodyta 1985 m. gruodžio 20 d. Europos Sąjungos Tarybos reglamente 3821/85/EEB dėl kelių transporto priemonėse naudojamų tachografų, privalo būti su įrengtais skaitmeniniais tachografais.
3. Šis įsakymas įsigalioja nuo Lietuvos Respublikos įstojimo į Europos Sąjungą datos ir taikomas tiek, kiek neprieštarauja 1985 m. gruodžio 20 d. Europos Sąjungos Tarybos reglamentui 3821/85/EEB dėl kelių transporto priemonėse naudojamų tachografų.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro
2003 m. gruodžio 31 d. įsakymu Nr. 3-736
TACHOGRAFŲ ĮRENGIMO IR NAUDOJIMO TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Šios taisyklės nustato reikalavimus tachografams ir jų įrengimui, remontui, naudojimui bei patikrai.
2. Įmonė, įstaiga ar organizacija, eksploatuojanti transporto priemones, ir transporto priemonių vairuotojai turi užtikrinti teisingą tachografų veikimą ir naudojimą.
3. Tachografų įrengimą, remontą, reguliavimą ar aptarnavimą gali atlikti tik tachografo gamintojo (toliau vadinama – gamintojas) ar jo atstovo įgaliotos įmonės, pateikusios Valstybinei metrologijos tarnybai įmonės registracijos pažymėjimo kopiją ir gamintojo ar jo įgalioto atstovo sutikimą dėl tokių darbų atlikimo.
4. Valstybinė metrologijos tarnyba registruoja įmones, kurioms suteikta teisė vykdyti tachografų įrengimą, remontą, reguliavimą ir aptarnavimą, taip pat kaupia duomenis apie jų dedamų plombų ir žymų pavyzdžius.
5. Lietuvos Respublikoje registruotose motorinėse transporto priemonėse leidžiama įrengti ir naudoti tik tuos tachografus, kurių patvirtinti tipai ir jie įrašyti į Lietuvos matavimo priemonių registrą. Į šį registrą gali būti įrašyti tik tie tachografai, kurių techniniai parametrai ir naudojimo charakteristikos atitinka 1985 m. gruodžio 20 d. Tarybos reglamento (EEB) Nr. 3821/85 dėl kelių transporto priemonėse naudojamų tachografų (įskaitant šiuos papildymus: 1998 m. rugsėjo 24 d. Europos Sąjungos Komisijos direktyvos 2135/98/EB dėl reglamento (EEB) Nr. 3821/85 papildymo kelių transporto priemonėse naudojamų tachografų ir 2002 m. birželio 13 d. Europos Sąjungos Komisijos direktyvos 1360/2002/EB dėl septintąjį kartą derinamo su technikos pažanga Tarybos reglamentu (EEB) Nr. 3821/85/EB dėl kelių transporto priemonėse naudojamų tachografų) (toliau vadinama – Tarybos reglamentas 3821/85/EEB) reikalavimus.
II. VARTOJAMOS SĄVOKOS
7. Šiose taisyklėse vartojamos sąvokos:
Judesio jutiklis – tai tachografo dalis, siunčianti signalus, atitinkančius transporto priemonės greitį ir (arba) nuvažiuotą atstumą;
Kalibravimas – tai duomenų atmintyje laikomų transporto priemonės parametrų atnaujinimas arba patvirtinimas. Transporto priemonės parametrus sudaro jos identifikavimas ir charakteristikos (w, k, l, padangų dydis, greičio ribotuvo nustatymas (jei yra), esamas laikas, hodometro (kilometražo skaitiklio) rodmuo);
Motorinė transporto priemonė – variklį turinti kelių transporto priemonė, skirta žmonėms ir (arba) kroviniams vežti arba vilkti kitas transporto priemones;
Neskaitmeninis tachografas – tai visa įranga, skirta įrengti transporto priemonėse ir automatiškai arba pusiau automatiškai registruoti informaciją apie šių transporto priemonių judėjimą bei tam tikrus jų vairuotojų darbo laikotarpius;
Padangų dydis – tai (išorinių varančiųjų ratų) padangų matmenų nuoroda pagal 1992 m. kovo 31 d. direktyvą 92/23/EEB dėl padangų naudojimo transporto priemonėse ir jų priekabose;
Padangų efektyvusis apskritimo ilgis – tai atstumų, kuriuos nuvažiuoja vieną kartą visiškai apsisukdamas kiekvienas iš transporto priemonę varančių ratų (varantieji ratai), vidurkis. Šie atstumai turi būti išmatuoti standartinėmis bandymo sąlygomis ir yra išreikšti „l =.. mm“. Transporto priemonių gamintojams leidžiama nustatyti šiuos atstumus teoriniu apskaičiavimu, kurį atliekant atsižvelgiama į parengtos važiuoti nepakrautos transporto priemonės didžiausią leistiną ašių apkrovą;
Skaitmeninis tachografas – tai visa įranga, skirta įrengti transporto priemonėse automatiškai arba pusiau automatiškai rodyti, registruoti ir laikyti išsamią informaciją apie šių transporto priemonių judėjimą ir tam tikrus jų vairuotojų darbo laikotarpius;
Tachografas – vairuotojo darbo laikotarpius registruojanti įranga, skirta įrengti motorinėse kelių transporto priemonėse. Tachografai gali būti skaitmeniniai ir neskaitmeniniai;
Tachografo patikra – tachografo tinkamumo įvertinimas eksperimento būdu tiriant jo metrologines charakteristikas bei tikrinant nustatytų reikalavimų atitikimą;
Tachografo konstanta – tai skaitmeninė charakteristika, parodanti įėjimo signalo vertę, reikalingą nuvažiuotam 1 km nuotoliui nustatyti ir užrašyti; ši konstanta turi būti išreikšta impulsais per kilometrą (k =... imp./km);
Transporto priemonės blokas – tai skaimeninis tachografas be judesio jutiklio ir jo jungiamųjų laidų. Transporto priemonės blokas gali būti vienas arba jų gali būti keli, paskirstyti visoje transporto priemonėje;
Transporto priemonės charakteristikos koeficientas – tai skaitmeninė charakteristika, nustatanti išėjimo signalo, skleidžiamo transporto priemonės sudedamosios dalies, kuria transporto priemonė yra sujungta su tachografu (pavarų dėžės išėjimo velenas arba ašis), vertę, kol įprastomis bandymo sąlygomis transporto priemonė nuvažiuoja vieną kilometrą. Transporto priemonės būdingasis koeficientas yra išreiškiamas arba apsisukimais per kilometrą (w = …aps./km), arba impulsais per kilometrą (w = …imp./km);
Tachografo kortelė – kortelė, turinti mikroprocesorių ir skirta nustatyti kortelės turėtojo tapatybę (arba tapatybės grupę) ir saugoti joje tam tikrus duomenis, kuriuos registruoja skaitmeninis tachografas, tai: vairuotojo, kontrolės, dirbtuvių ir įmonės kortelės;
Tipo patvirtinimas – tai procesas, kuriuo tikrinama, ar tachografas (ar jo komponentas) arba tachografo kortelė atitinka Tarybos reglamento (EEB) Nr. 3821/85 reikalavimus;
Transporto priemonės identifikavimas – transporto priemonės identifikavimo numeriai: transporto priemonės registracijos numeris (toliau vadinama – TPRN) su registruojančiosios valstybės narės žymeniu ir transporto priemonės identifikacijos numeriu;
Vairuotojo kortelė – tai tachografo kortelė, kuri išduodama vairuotojui. Vairuotojo kortelė identifikuoja vairuotoją ir yra skirta duomenims apie vairuotojo veiklą laikyti.
III. BENDRIEJI REIKALAVIMAI TACHOGRAFAMS
8. Tachografas turi būti įrengtas taip, kad:
8.1. vairuotojas iš savo vietos aiškiai matytų visus kontrolinius prietaisus ir kad visos šių prietaisų dalys būtų apsaugotos nuo atsitiktinio sugadinimo;
9. Ant tachografo gamintojo nustatytoje vietoje turi būti pritvirtinta gamintojo plokštelė, kurioje nurodyta:
10. Tachografe turi būti užplombuotos šios dalys:
10.1. patikros plokštelė, jei ji pritvirtinta taip, kad ją galima nuimti nesunaikinus joje pateiktų žymų;
IV. REIKALAVIMAI NESKAITMENINIAMS TACHOGRAFAMS
12. Neskaitmeninis tachografas turi būti įrengtas taip, kad:
12.1. atidarius gaubtą, neišimant registracijos lapo galima būtų perskaityti devynių valandų įrašus;
13. Neskaitmeninis tachografas privalo registruoti:
15. Registracijos lapas turi būti toks, kad:
16. Turi būti naudojamas tik gamintojo registracijos lapas, kuriame nurodyta:
17. Registracijos lapuose turi būti laisva vieta, kurioje vairuotojas galėtų įrašyti tokią informaciją:
17.3. transporto priemonės ar priemonių, kurios yra paskirtos vairuotojui per registracijos lapo naudojimo laiką, registracijos numerį ar numerius;
17.4. transporto priemonės ar priemonių, hodometro parodymus pradedant ir baigus naudoti registracijos lapą;
18. Jei transporto priemonėje yra daugiau nei vienas vairuotojas, vairuotojai turi užtikrinti, kad 23 punkte nurodyta informacija registracijos lape būtų registruojama būtent to vairuotojo, kuris tuo metu vairuoja.
19. Registracijos lapą leidžiama išimti:
21. Vairuotojai atsako, kad registracijos lape pažymėtas laikas atitiktų oficialųjį Lietuvos Respublikos laiką.
22. Kai transporto priemonę vairuoja du vairuotojai, neskaitmeninio tachografo parodymai turi būti registruojami atskirai kiekvienam iš jų.
23. Vairuotojai privalo laiku naudoti neskaitmeninio tachografo perjungimo mechanizmus, leidžiančius tiksliai registruoti tokius atskirus laikotarpius:
24. Jei vairuotojas, būdamas ne transporto priemonėje, negali naudoti neskaitmeninio tachografo, kitų darbų laikas registruojamas atskirame lape.
V. REIKALAVIMAI SKAITMENINIAMS TACHOGRAFAMS
26. Skaitmeninis tachografas duomenų atmintyje turi gebėti netiesiogiai arba tiesiogiai registruoti ir laikyti tokią informaciją:
26.16. tachografo kortelės numerį išduodančios valstybės narės žymenį ir galiojimo pabaigos datą, įrašytus jos atmintyje;
27. Skaitmeninio tachografo registruojama informacija talpinama tachografo kortelėje ir skaitmeninio tachografo atmintyje.
28. Duomenis, nurodytus 26 punkte, skaitmeninis tachografas turi gebėti išlaikyti ne trumpiau kaip 365 dienas, o duomenis, nurodytus 26.3, 26.4, 26.8, 26.11, 26.14–26.19 punktuose, tachografo kortelė – ne mažiau kaip 28 vairuotojo veiklos dienas.
29. Skaitmeninio tachografo įrangos (transporto priemonės bloko ir judesio jutiklio) gamintojas visam laikui įrašo tokius identifikacinius duomenis:
28.9. įterptojo apsaugos komponento identifikatorių judesio jutiklyje (pvz., vidinės mikroschemos (mikroprocesoriaus) komponento šifrą);
29.10. operacinės sistemos pavadinimą judesio jutiklyje (pvz., programinės įrangos versijos numerį);
30. Skaitmeninis tachografas turi gebėti nuskaityti iš tachografo kortelių informaciją, būtiną:
30.1. tachografo kortelės rūšiai, turėtojui, anksčiau naudotai transporto priemonei, paskutinio tachografo kortelės išėmimo datai bei laikui ir tuo metu pasirinktai veiklai nustatyti;
30.3. vairuotojo nepertraukiamo vairavimo trukmei, bendrajai poilsio trukmei ir ankstesnės ir esamos savaičių bendrajai poilsio trukmei ir bendrajai vairavimo trukmei apskaičiuoti;
31. Įvykus nuskaitymo klaidai skaitmeninis tachografas turi ne daugiau kaip tris kartus mėginti nuskaityti iš naujo, o jei tai nepavyksta – paskelbti tachografo kortelę sugedusia ir negaliojančia.
32. Tipo patvirtinimo reikalavimai skaitmeniniam tachografui reglamentuoti 2002 m. birželio 13 d. Komisijos reglamento (EB) Nr. 1360/2002 dėl septintąjį kartą derinamo su technikos pažanga Tarybos reglamentu (EEB) Nr. 3821/85 dėl kelių transporto priemonėse naudojamų tachografų 1B priedo III skyriuje.
VI. TACHOGRAFŲ PATIKRA
33. Transporto priemonėse įrengtiems tachografams turi būti atliekama patikra. Ją atlieka Valstybinės metrologijos tarnybos įgaliotos laboratorijos. Valstybinė metrologijos tarnyba, suteikdama įgaliotai patikros laboratorijai teisę atlikti tachografų patikrą, išduoda specialų patikros numerį, kuris įrodo įgaliotos patikros laboratorijos autentiškumą. Valstybinė metrologijos tarnyba kaupia šių numerių registrą.
34. Transporto priemonėse sumontuoti tachografai turi būti periodiškai tikrinami po kiekvieno jų remonto, kiekvienąkart pasikeitus transporto priemonės charakteristikos koeficientui ar padangų efektyviajam apskritimo ilgiui, jei įrangos paros laiko rodmuo skiriasi nuo tikrojo laiko daugiau kaip 20 minučių, pasikeitus transporto priemonės registracijos numeriui arba bent kartą per dvejus metus (24 mėnesius) po paskutinės patikros.
35. Patikros metu tikrinama, ar:
35.4. neskaitmeninio tachografo rašiklis neturi išorinių pažeidimų ir teisingai registruoja duomenis;
35.6. tachografo registruojami duomenys neviršija maksimalios leistinos paklaidos (kaip nurodyta 36 ar 37 punktuose);
35.7. skaitmeninis tachografas veikia tinkamai, įskaitant duomenų laikymo tachografo kortelėse funkciją;
36. Neskaitmeninio tachografo maksimali leistina paklaida, atliekant:
36.1. pirminę patikrą, gali būti:
37. Skaitmeninio tachografo leistinos paklaidos yra šios:
37.1. atstumas turi būti matuojamas su tokia paklaida (ne mažiau kaip 1000 m atstumas):
37.4. tam, kad būtų matuojama ne daugiau kaip su ± 6 km/h paklaida, ir atsižvelgiant į:
37.4.2. ± 1 km/h matavimų įrengiant arba atliekant periodines patikras paklaidą; kai transporto priemonės būdingasis koeficientas yra nuo 4000 iki 25000 imp./km, tachografas turi matuoti nuo 20 iki 180 km/h greitį su ± 1 km/h paklaida. Dėl duomenų laikymo įrangos tikslumo galima papildoma ± 0,5 km/h tachografo registruojamo greičio paklaida;
37.5. greitis turi būti teisingai išmatuojamas su leistina paklaida ne vėliau kaip praėjus 2 sekundėms po greičio kaitos pabaigos, kai jis pasikeičia iki 2 m/s2 sparta;
38. Apie atliktą metrologinę patikrą liudija išduotas patikrą patvirtinantis dokumentas, užklijuota patikros plokštelė ir tachografo plombos.
39. Tachografo patikros plokštelėje turi būti pateikta:
39.1. įmonės, instaliavusios tachografą arba atlikusios jo remonto ar aptarnavimo darbus, pavadinimas, adresas ir prekinis ženklas;
39.2. patikros laboratorijos žymuo, patvirtinantis, kad jai suteikta teisė atlikti tachografų patikrą;
VI. TACHOGRAFO GEDIMAS
40. Tachografui sugedus ar pradėjus rodyti klaidingai, jis turi būti nedelsiant suremontuotas ten, kur tuo metu yra transporto priemonė, jei tą pačią savaitę nuo gedimo dienos negali grįžti į dislokacijos vietą.
41. Jei neskaitmeninis tachografas netinkamas naudoti arba netinkamai funkcionuoja, vairuotojai turi registracijos lapo kitoje pusėje, tam skirtoje grafoje, arba ant atskiro popieriaus lapo žymėti visą informaciją apie tuos laikotarpius, kurių tachografas nebegalėjo įrašinėti arba tinkamai spausdinti. Šiame lape taip pat turi būti pateikta informacija apie vairuotoją:
41.3. data ir laikas, nuo kada neskaitmeninis tachografas netinkamas naudoti arba netinkamai funkcionuoja;
42. Jei vairuotojo kortelė sugadinta, blogai veikia, prarasta ar pavogta, vairuotojas kelionės pabaigoje turi atspausdinti su šiuo laiko periodu susijusią informaciją, užrašytą skaitmeninio tachografo, ir pažymėti atspausdintame lape detales, kurios leistų identifikuoti vairuotojo kortelės numerį ir (ar) pavardę (vardą) bei vairuotojo pažymėjimo numerį, įskaitant jo parašą.
VII. DUOMENŲ SAUGOJIMAS IR PATEIKIMAS
43. Draudžiama klastoti, nuslėpti arba naikinti duomenis, fiksuojamus registracijos lape ir kompiuterinėse laikmenose.
44. Pareikalavus kontrolės teisę turinčiam pareigūnui, vairuotojas turi pateikti esamos ir praėjusios savaitės paskutinės dienos, kurią jis vairavo, registracijos lapus ar vairuotojo kortelę arba skaitmeninio tachografo turimą informaciją.
45. Registracijos lapai ir kompiuterinės laikmenos turi būti saugomi ne trumpiau kaip metus po jų panaudojimo ir pareikalavus pateikiami kontrolės teisę turinčiam pareigūnui.