Lietuvos Respublikos Vyriausybė
NUTARIMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 2004 M. GEGUŽĖS 19 D. NUTARIMO NR. 611 „DĖL VIEŠOSIOS GELEŽINKELIŲ INFRASTRUKTŪROS PAJĖGUMŲ SKYRIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2010 m. kovo 10 d. Nr. 278
Vilnius
Pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. gegužės 19 d. nutarimą Nr. 611 „Dėl Viešosios geležinkelių infrastruktūros pajėgumų skyrimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 83-3019; 2006, Nr. 23-754):
1. Išdėstyti preambulę taip:
„Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto sektoriaus reformos įstatymo (Žin., 2004, Nr. 61-2182) 8 straipsnio 3 dalimi, įgyvendindama 2001 m. vasario 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2001/14/EB dėl geležinkelių infrastruktūros pajėgumų paskirstymo, mokesčių už naudojimąsi geležinkelių infrastruktūra ėmimo ir saugos sertifikavimo (OL 2004 m. specialusis leidimas, 7 skyrius, 5 tomas, p. 404) su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2007 m. spalio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2007/58/EB (OL 2007 L 315, p. 44), Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:“.
2. Nurodytuoju nutarimu patvirtintose Viešosios geležinkelių infrastruktūros pajėgumų skyrimo taisyklėse:
2.1. 2 punkte:
2.1.1. Išdėstyti aštuntąją pastraipą taip:
„Tarptautinė geležinkelio įmonių (vežėjų) grupė – bet koks bent dviejų skirtingose Europos Sąjungos valstybėse narėse ar kitų Europos ekonominės erdvės susitarimo dalyvių teritorijoje įsikūrusių geležinkelio įmonių (vežėjų) susivienijimas vežti keleivius ir bagažą ir (ar) krovinius geležinkelių transportu tarptautiniais maršrutais.“
2.1.2. Papildyti nurodytąjį punktą šia pastraipa:
2.2. Išdėstyti 4 punktą taip:
„4. Pajėgumus pareiškėjams skiria Inspekcija. Konkretūs pajėgumai skiriami ne ilgiau kaip vienam tarnybinio traukinių tvarkaraščio galiojimo laikotarpiui. Inspekcija pareiškėjams gali skirti pajėgumus ir ilgiau nei vienam tarnybinio traukinių tvarkaraščio galiojimo laikotarpiui, jeigu pareiškėjas yra sudaręs su Inspekcija ir viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytoju bendrąjį susitarimą, atitinkantį šių Taisyklių VIII skyriaus reikalavimus. Tokiu atveju pareiškėjas paraišką skirti pajėgumus pateikia pagal tą susitarimą.“
2.3. Išdėstyti 6 punktą taip:
„6. Pareiškėjai turi teisę pateikti Inspekcijai paraiškas skirti daugiau negu vienos Europos Sąjungos valstybės narės ar kitos Europos ekonominės erdvės susitarimo dalyvės (toliau – Europos Sąjungos valstybė narė) geležinkelių tinklą kertančius pajėgumus. Tokios paraiškos perduodamos viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojui, kuris šiuo atveju veikia pareiškėjo vardu ir pajėgumų prašo tiesiogiai kreipdamasis į kitus Europos Sąjungos valstybių narių geležinkelių infrastruktūros valdytojus ar pajėgumus skirstančias įstaigas, išskyrus šių Taisyklių 61 punkte nurodytas išimtis.“
2.4. Papildyti šiuo 61 punktu:
„61. Jeigu pareiškėjas prašo skirti pajėgumus keleivių vežimo geležinkelių transportu tarptautiniais maršrutais paslaugai teikti, jis paraiškos kopiją pateikia ne tik Inspekcijai, bet ir atitinkamų Europos Sąjungos valstybių narių geležinkelių infrastruktūros valdytojams ar pajėgumus skiriančioms įstaigoms ir rinkos reguliuotojams arba prašo Inspekcijos pateikti šią paraiškos kopiją šiame punkte nurodytiems asmenims.“
2.5. Papildyti šiuo 62 punktu:
„62. Gavęs paraiškos, kurioje pareiškėjas prašo skirti pajėgumus keleivių vežimo geležinkelių transportu tarptautiniais maršrutais paslaugai teikti, kopiją, rinkos reguliuotojas privalo:
62.1. persiųsti šią kopiją Susisiekimo ministerijai ir suinteresuotai geležinkelio įmonei (-ėms) (vežėjui) (-ams), vykdančiai (-ioms) viešųjų paslaugų įsipareigojimus geležinkelių linijoje, kurioje prašoma skirti pajėgumus keleivių vežimo geležinkelių transportu tarptautiniais maršrutais paslaugoms teikti;
62.2. nustatyti, kad norimos teikti keleivių vežimo tarptautiniais maršrutais paslaugos pagrindinis tikslas – vežti keleivius tarp geležinkelio stočių, esančių skirtingų Europos Sąjungos valstybių teritorijoje. Šią pareigą rinkos reguliuotojas atlieka tik tada, kai gauna suinteresuotų Lietuvos Respublikos ar kitų Europos Sąjungos valstybių narių institucijų ir (arba) geležinkelio įmonių (vežėjų) prašymą ir pareiškėjas pateikia dokumentus, patvirtinančius šiame punkte nurodytą tikslą.“
2.6. Išdėstyti 8 punktą taip:
„8. Paraiškos skirti pajėgumus, kurie turi būti įtraukti į tarnybinį traukinių tvarkaraštį, Inspekcijai turi būti pateiktos ne vėliau kaip prieš 12 mėnesių iki tarnybinio traukinių tvarkaraščio įsigaliojimo. Paraiškos skirti pajėgumus viešajai geležinkelių infrastruktūrai prižiūrėti ir remonto darbams atlikti pateikiamos Inspekcijai iki traukinių eismo grafiko sudarymo termino pabaigos. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas, šių Taisyklių 16 punkte numatytais terminais rengdamas traukinių eismo grafiko projektą, turi įvertinti, kokią įtaką pareiškėjams turės tai, kad atitinkami pajėgumai bus skirti viešajai geležinkelių infrastruktūrai prižiūrėti ir remonto darbams atlikti. Jeigu rengiant šį traukinių eismo grafiko projektą nustatoma, kad vienam pareiškėjui skyrus pajėgumus viešajai geležinkelių infrastruktūrai prižiūrėti ir remonto darbams atlikti kitas pareiškėjas negalės vykdyti geležinkelių transporto ūkinės komercinės veiklos, viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas tam pareiškėjui, kuris negalės vykdyti geležinkelių transporto ūkinės komercinės veiklos, turi pasiūlyti kitus pajėgumus arba teisės aktų nustatyta tvarka atlyginti už geležinkelių transporto eismo sutrikimus.“
2.7. Išdėstyti 19 punktą taip:
„19. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas turi teisę siūlyti pareiškėjams kitus pajėgumus vietoj tų, kurių prašoma paraiškoje. Jeigu yra galimybių, viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas turi imtis visų įmanomų priemonių, kad patenkintų visas paraiškas, taip pat ir tas paraiškas, kuriose prašoma skirti daugiau nei vienos Europos Sąjungos valstybės narės geležinkelių tinklą kertančius pajėgumus, be to, įvertinti, koks bus poveikis (taip pat ir galimas ekonominis poveikis) pareiškėjo vykdomai ar planuojamai vykdyti geležinkelių transporto ūkinei komercinei veiklai, jeigu nebus patenkintas jo prašymas skirti pajėgumus. Nepavykus patenkinti visų paraiškų, taip pat nustačius, kad šiame punkte nurodytas poveikis bus neigiamas, viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas turi šias paraiškas derinti ir siekti, kad tai būtų atlikta taip, kad nustatytojo neigiamo poveikio nebūtų.“
2.8. Išdėstyti 27 punktą taip:
2.9. Išdėstyti 36 punktą taip:
„36. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas turi bendradarbiauti su kitais geležinkelių infrastruktūros valdytojais, kai reikia skirti pajėgumus daugiau nei viename geležinkelių tinkle, ir siekti, kad būtų užtikrintas efektyvus geležinkelių transporto eismo valdymas, konkurencija ir efektyviai naudojamas Europos Sąjungos transeuropinio transporto tinklas (TEN-T) teikiant krovinių vežimo geležinkelių transportu tarptautiniais maršrutais paslaugas. Šiuo atveju nustatomos tarptautinės traukinio linijos, ypač Europos Sąjungos transeuropiniame transporto tinkle (TEN-T), ir tokio bendradarbiavimo procedūros.“
2.10. Papildyti šiuo 361 punktu:
„361. Kol pradedamos konsultacijos dėl tarnybinio traukinių tvarkaraščio projekto, viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas susitaria su kitų Europos Sąjungos valstybių narių geležinkelių valdytojais dėl pajėgumų, kurie turi būti įtraukti į šį projektą. Susitarus dėl pajėgumų įtraukimo į tarnybinio traukinių tvarkaraščio projektą ir pasikonsultavus dėl tarnybinio traukinių tvarkaraščio projekto, visi vėlesni tarnybinio traukinių tvarkaraščio pakeitimai gali būti atliekami tik tuo atveju, kai jų reikia dėl svarbių priežasčių.“
2.11. Išdėstyti 42 punktą taip:
„42. Atlikdamas pajėgumų analizę, viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas nustato priežastis, dėl kurių tam tikra viešosios geležinkelių infrastruktūros dalis paskelbta perpildyta, ir numato priemones, kurių būtina imtis, kad per trumpą (iki 3 metų) ir vidutinį laikotarpį (nuo 3 iki 7 metų) tos priežastys būtų pašalintos. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas taip pat įvertina perpildyta paskelbtą viešosios geležinkelių infrastruktūros dalį, jos eksploatavimo galimybes, toje viešosios geležinkelių infrastruktūros dalyje teikiamų vežimo geležinkeliais paslaugų pobūdį, šių veiksnių poveikį pajėgumų skyrimui, galimybes teikti atitinkamas vežimo geležinkeliais paslaugas kitais maršrutais, paskirti pareiškėjui kitą laiką naudotis traukinio linija, keisti traukinių greitį, plėsti ir (ar) modernizuoti viešąją geležinkelių infrastruktūrą.“
2.12. Išdėstyti 43 punktą taip:
2.13. Išdėstyti 50 punktą taip:
„50. Bendrasis susitarimas paprastai sudaromas 5 metams su galimybe jį sudariusių šalių susitarimu pratęsti tokios pat trukmės laikotarpiui. Tinklo nuostatuose gali būti apibrėžti konkretūs atvejai, kuriais šis susitarimas gali būti sudaromas trumpesniam arba ilgesniam laikotarpiui.
Kiekvienas ilgesnis negu 5 metų laikotarpis turi būti pagrįstas atsižvelgiant į pareiškėjo sudarytas vežimo sutartis, investicijas ir rizikos faktorius. Šis reikalavimas taikomas ir tuo atveju, kai bendrasis susitarimas, sudarytas 5 metams, pratęsiamas tokios pačios trukmės laikotarpiui.“
2.14. Išdėstyti 55 punktą taip:
„55. Pareiškėjas turi teisę pateikti viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojui „paskutinės minutės“ paraišką skirti pajėgumus. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas privalo tokią paraišką išnagrinėti ir apie rezultatus pranešti Inspekcijai ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo paraiškos gavimo. Inspekcija privalo priimti sprendimą dėl pajėgumų skyrimo per 2 darbo dienas nuo viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo pranešimo gavimo. Inspekcija, nagrinėdama „paskutinės minutės“ paraišką ir pagal šias paraiškas skirdama pajėgumus, mutatis mutandis vadovaujasi šių Taisyklių III ir VIII skyriuose nustatyta tvarka.“
2.15. Išdėstyti 60 punktą taip:
„60. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas gali atsisakyti teikti paslaugas, kurios apima prieigą prie geležinkelių infrastruktūros objektų, tik tada, kai šias paslaugas teikia kiti teikėjai. Jeigu nėra nė vieno kito šių paslaugų teikėjo, viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas privalo imtis visų įmanomų priemonių, kad pareiškėjams būtų suteiktos paslaugos, nurodytos šių Taisyklių 59 punkte.“
2.16. Išdėstyti 61 punktą taip:
2.17. Išdėstyti 66 punktą taip:
„66. Tinklo nuostatuose turi būti pateikta ši informacija:
66.1. viešosios geležinkelių infrastruktūros, kuria gali naudotis geležinkelio įmonės (vežėjai), charakteristika ir prieigos prie jos sąlygos (tarp jų ir reikalavimai, taikomi pareiškėjams);
66.2. rinkliavos už naudojimąsi viešąja geležinkelių infrastruktūra struktūra, mokėjimo principai, dydžiai, šių dydžių nustatymo terminai ir numatomi jų pakeitimai;
66.3. pajėgumų skyrimo principai, tvarka ir kriterijai, bendrieji viešosios geležinkelių infrastruktūros, kuria gali naudotis geležinkelio įmonės (vežėjai), pajėgumų ypatumai ir bet kurie su jų naudojimu susiję apribojimai, taip pat viešosios geležinkelių infrastruktūros pajėgumų priežiūros poreikis;
66.4. procedūros, kurios taikomos, kai viešoji geležinkelių infrastruktūra paskelbiama perpildyta, pajėgumų skyrimo perpildytoje viešosios geležinkelių infrastruktūros dalyje kriterijai ir šio skyrimo tvarka;
66.5. paraiškų padavimo ir pajėgumų skyrimo grafikas, paraiškų derinimo tvarka ir principai, kurie turi padėti spręsti kilusius sunkumus, kai reikia skirti pajėgumus daugiau nei viename geležinkelių tinkle ir suderinti visus nesutarimus, kurie gali turėti įtakos kitų Europos Sąjungos valstybių narių geležinkelių infrastruktūros valdytojams;
2.18. Išdėstyti 70 punktą taip:
„70. Įvykus geležinkelių transporto eismo įvykiui ir tada, kai tai besąlygiškai būtina esant gedimui, dėl kurio laikinai negalima naudotis viešąja geležinkelių infrastruktūra, viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas gali be perspėjimo apriboti galimybę naudotis paskirtais pajėgumais tokiam laikui, kurio reikia traukinių eismui atkurti.“