LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO,

LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRO

IR LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL SKUNDŲ DĖL DARBO JŪRŲ LAIVYBOJE REIKALAVIMŲ, NUSTATYTŲ LIETUVOS RESPUBLIKOS TARPTAUTINĖSE SUTARTYSE IR LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISĖS AKTUOSE, GALIMŲ PAŽEIDIMŲ PRIĖMIMO IR NAGRINĖJIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2013 m. lapkričio 21 d. Nr. 3-592/A1-641/V-1075

Vilnius

 

 

Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos prekybinės laivybos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 101-2300; 2013, Nr. 75-3764) 90 straipsnio 2 dalimi ir įgyvendindami Tarptautinės darbo organizacijos 2006 m. Konvencijos dėl darbo jūrų laivyboje (Žin., 2013, Nr. 78-3941) nuostatas,

tvirtiname Skundų dėl darbo jūrų laivyboje reikalavimų, nustatytų Lietuvos Respublikos tarptautinėse sutartyse ir Lietuvos Respublikos teisės aktuose, galimų pažeidimų priėmimo ir nagrinėjimo tvarkos aprašą (pridedama).

 

 

 

Susisiekimo ministras                                                      Rimantas Sinkevičius

 

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministrė     Algimanta Pabedinskienė

 

 

 

Sveikatos apsaugos ministras                Vytenis Povilas Andriukaitis


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro ir Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro

2013 m. lapkričio 21 d.

įsakymu Nr. 3-592/A1-641/V-1075

 

SKUNDŲ DĖL DARBO JŪRŲ LAIVYBOJE REIKALAVIMŲ, NUSTATYTŲ LIETUVOS RESPUBLIKOS TARPTAUTINĖSE SUTARTYSE IR LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISĖS AKTUOSE, GALIMŲ PAŽEIDIMŲ PRIĖMIMO IR NAGRINĖJIMO TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Skundų dėl darbo jūrų laivyboje reikalavimų, nustatytų Lietuvos Respublikos tarptautinėse sutartyse ir Lietuvos Respublikos teisės aktuose, galimų pažeidimų priėmimo ir nagrinėjimo tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) reglamentuoja jūrininkų skundų (toliau – skundas), pateikiamų dėl galimai pažeistų jūrininkų teisių ir teisėtų interesų, susijusių su laivo ir jame esančių jūrininkų sauga, sveikatos apsauga, tinkamomis darbo ir gyvenimo laive sąlygomis, pateikimo, priėmimo ir nagrinėjimo procedūras laivuose, plaukiojančiuose su Lietuvos valstybės vėliava, ir krante.

2. Tvarkos aprašas parengtas įgyvendinant Tarptautinės darbo organizacijos 2006 m. Konvencijos dėl darbo jūrų laivyboje (Žin., 2013, Nr. 78-3941) (toliau – Konvencija) nuostatas.

3. Tvarkos aprašo nuostatos taikomos su Lietuvos valstybės vėliava plaukiojančiuose laivuose, kuriems taikomos Konvencijos nuostatos, dirbantiems jūrininkams, tokių laivų savininkams ir institucijoms, nurodytoms Tvarkos aprašo 16–18 punktuose. Kilus abejonių dėl asmenų priskyrimo jūrininkų kategorijai, sprendimą priima Lietuvos saugios laivybos administracija (toliau – Administracija), įvertinusi susisiekimo ministro įsakymu patvirtintos konsultacinės tarybos, sudarytos iš Lietuvos laivų savininkų asociacijos, Lietuvos jūrininkų sąjungos ir Administracijos atstovų, rekomendacijas.

4. Su užsienio valstybių vėliava plaukiojančiuose laivuose dirbantiems jūrininkams, kuriems Administracija susisiekimo ministro nustatyta tvarka yra išdavusi Lietuvos Respublikos jūrininko knygelę, Tvarkos aprašo 13 punkte nurodyta gyvenamosios šalies kompetentinga institucija yra Administracija.

5. Skundai, Administracijos gauti atliekant su užsienio valstybės vėliava plaukiojančių laivų kontrolę Lietuvos Respublikos uostuose, priimami ir nagrinėjami Paryžiaus tarpusavio supratimo memorandumo dėl uosto valstybės kontrolės Komiteto instrukcijoje dėl laivų inspektavimo pagal Konvenciją nustatyta tvarka.

6. Tvarkos apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos prekybinės laivybos įstatyme (Žin., 1996, Nr. 101-2300), Lietuvos Respublikos darbo kodekse (Žin., 2002, Nr. 64-2569).

 

II. SKUNDŲ PATEIKIMAS IR NAGRINĖJIMAS LAIVE

 

7. Jūrininkas gali pateikti skundą per 3 mėnesius nuo tos dienos, kai sužinojo ar turėjo sužinoti, kad buvo pažeistos jo teisės ir teisėti interesai, susiję su jūrininko sauga, sveikatos apsauga, tinkamomis darbo ir gyvenimo laive sąlygomis.

8. Skundas nenagrinėjamas, jeigu toks pat skundas jau buvo išnagrinėtas, jeigu skundas pateiktas anonimiškai, jeigu jūrininkas atsiėmė skundą nepasibaigus jo nagrinėjimo procedūrai, jeigu skundas nagrinėjamas Lietuvos Respublikos darbo kodekso nustatyta tvarka.

9. Su Lietuvos valstybės vėliava plaukiojančiuose laivuose, kuriems taikomos Konvencijos nuostatos, turi būti laivo savininko, kitos organizacijos ar asmens, iš laivo savininko visiškai perėmusio atsakomybę už laivo veiklą, laivo savininkui taikomas pareigas ir įsipareigojimus pagal Konvenciją (toliau – laivo savininkas), patvirtinta skundų pateikimo ir nagrinėjimo laive procedūra, kurios tikslas – užtikrinti, kad skundą laive sąžiningai, veiksmingai ir operatyviai išnagrinėtų tiesioginis ar dar aukštesnes pareigas einantis jūrininko vadovas.

10. Su skundų pateikimo ir nagrinėjimo laive procedūra supažindinamas kiekvienas laive dirbantis jūrininkas ir jam įteikiama šio dokumento kopija lietuvių arba anglų kalba (pagal jūrininko pageidavimą).

11. Skundų pateikimo ir nagrinėjimo laive procedūra turi užtikrinti, kad:

11.1. visi skundai ir sprendimai dėl jų būtų registruojami, o registruoto skundo ir sprendimo kopija atiduodama skundą pateikusiam jūrininkui;

11.2. skundas laive būtų adresuojamas jūrininko, teikiančio skundą, tiesioginiam ar dar aukštesnes pareigas einančiam vadovui, kuris turėtų išnagrinėti skundą per 30 dienų nuo jo registravimo;

11.3. tais atvejais, kai jūrininko, teikiančio skundą, tiesioginis ar dar aukštesnes pareigas einantis vadovas negali išnagrinėti skundo taip, kad tai tenkintų jūrininką, skundas nedelsiant perduodamas laivo kapitonui (apie tai informuojant jūrininką). Visais atvejais skundas laive turi būti išnagrinėtas per 30 dienų nuo jo registravimo;

11.4. nagrinėjant skundą jūrininkas turėtų teisę būti lydimas ar atstovaujamas kito jūrininko, dirbančio tame pačiame laive;

11.5. būtų nustatytos apsaugos priemonės, saugančios nuo galimybės persekioti jūrininkus dėl skundų pateikimo;

11.6. skundas laive būtų nagrinėjamas kuo žemesnes pareigas einančio pareigūno (tiesioginio ar dar aukštesnes pareigas einančio jūrininko vadovo), tačiau jūrininkas turėtų galimybę visais atvejais pateikti skundą laivo kapitonui, laivo savininkui, Administracijai ar kitoms kompetentingoms institucijoms;

11.7. jūrininkui būtų suteikta informacija apie tai, kad individualūs darbo ginčai gali būti nagrinėjami Lietuvos Respublikos darbo kodekso nustatyta tvarka.

12. Skundas turi būti nagrinėjamas be vilkinimo.

13. Skundų pateikimo ir nagrinėjimo laive procedūroje turi būti nurodyti darbo ginčų komisijos ir Administracijos duomenys (adresas, telefono ir fakso numeriai, el. pašto adresas), kai jūrininkų gyvenamoji šalis nėra Lietuvos Respublika, – šios šalies kompetentingos (-ų) institucijos (-ų) duomenys (adresas, telefono ir fakso numeriai, el. pašto adresas), taip pat laive dirbančio (-ių) asmens (-ų), į kurį (-iuos) jūrininkas gali kreiptis konfidencialiai dėl skundo, pagalbos dėl skundų pateikimo ir nagrinėjimo laive procedūros nuostatų laikymosi, taip pat prireikus dėl dalyvavimo susitikimuose ar svarstymuose, susijusiuose su skundo pateikimu ir jo nagrinėjimu, kontaktiniai duomenys (vardas, pavardė, telefono numeris, el. pašto adresas).

 

III. SKUNDŲ PATEIKIMAS IR NAGRINĖJIMAS KRANTE

 

14. Tais atvejais, kai skundas negali būti išnagrinėtas laive taip, kad tai tenkintų jūrininką, jis nedelsiant perduodamas į krantą nagrinėti laivo savininkui (apie tai informuojant skundą pateikusį jūrininką), kuris, konsultuodamasis su suinteresuotais jūrininkais arba skundą pateikusio jūrininko paskirtu (-ais) atstovu (-ais), turi išnagrinėti skundą per 30 dienų nuo jo gavimo.

15. Jeigu sprendimas, priimtas išnagrinėjus skundą laive ar krante, jūrininko netenkina, jis gali pateikti skundą vienai iš Tvarkos aprašo 16–18 punktuose nurodytų institucijų.

16. Administracija nagrinėja skundus dėl Konvencijos 1.3 taisyklės „Mokymas ir kvalifikacija“, 1.4 taisyklės „Samdymas ir įdarbinimas“, 2.7 taisyklės „Įgulos komplektavimas“, 4.4 taisyklės „Galimybė naudotis krante esančiomis gerbūvio priemonėmis“, 5.1.5 taisyklės „Skundų laive procedūros“ galimų pažeidimų.

17. Jeigu jūrininkas Administracijai pateikia skundą dėl Konvencijos 1.2 taisyklės „Sveikatos pažymėjimas“, 3.1 taisyklės „Apgyvendinimas ir poilsio sąlygos“, 3.2 taisyklės „Maistas ir maitinimas“, 4.1 taisyklės „Sveikatos priežiūra laive ir krante“ ir 4.3 taisyklės „Sveikatos apsauga ir saugumas, nelaimingų atsitikimų prevencija“ galimų pažeidimų, Administracija jį perduoda Klaipėdos visuomenės sveikatos centrui, kuris skundą išnagrinėja pats arba persiunčia jį nagrinėti pagal kompetenciją Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijai arba jai pavaldžioms institucijoms.

18. Jeigu jūrininkas Administracijai pateikia skundą dėl Konvencijos 1.1 taisyklės „Minimalus amžius“, 2.1 taisyklės „Jūrininkų darbo sutartys“, 2.2 taisyklės „Atlyginimai“, 2.3 taisyklės „Darbo ir poilsio laikas“, 2.4 taisyklės „Teisė į atostogas“, 2.6 taisyklės „Kompensacijos jūrininkams, kai laivas prarandamas ar nuskęsta“, 4.2 taisyklės „Laivų savininkų atsakomybė“, 4.3 taisyklės „Sveikatos apsauga ir saugumas, nelaimingų atsitikimų prevencija“, 4.5 taisyklės „Socialinė apsauga“ galimų pažeidimų, Administracija jį perduoda Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai, kuri skundą išnagrinėja pati arba persiunčia jį nagrinėti jai pavaldžioms institucijoms pagal kompetenciją.

19. Tvarkos aprašo 16–18 punktuose nurodytos institucijos skundus nagrinėja Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975) ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

20. Tais atvejais, kai iš užsienio valstybės jūrų uosto valstybės kontrolę atliekančios institucijos Administracija gauna pranešimą dėl skundo, gauto atliekant su Lietuvos Respublikos vėliava plaukiojančio laivo patikrinimą, priklausomai nuo skundo turinio, Tvarkos aprašo 16, 17 ir 18 punktuose nurodytos institucijos dalyvaujant laivo savininkui parengia koreguojamųjų veiksmų planą, kuriame turi būti nurodyti priemonės ir terminai, susiję su skunde minimos problemos sprendimu. Koreguojamųjų veiksmų planas rengiamas anglų ir, jeigu reikia, lietuvių kalba. Tais atvejais, kai koreguojamųjų veiksmų planą rengia Administracija, ji šį planą persiunčia pranešimą pateikusiai užsienio valstybės kompetentingai institucijai. Tais atvejais, kai koreguojamųjų veiksmų planą rengia Tvarkos aprašo 17 ir 18 punktuose nurodytos institucijos, pastarosios jį pateikia Administracijai, kuri jį persiunčia pranešimą pateikusiai užsienio valstybės kompetentingai institucijai.

 

IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

21. Tvarkos aprašo 16–18 punktuose nurodytų institucijų priimti sprendimai gali būti skundžiami teisės aktų nustatyta tvarka.

22. Jūrininkas turi teisę teikti skundą Tvarkos aprašo nustatyta tvarka arba Lietuvos Respublikos darbo kodekso nustatyta tvarka.

23. Skundą nagrinėjantys subjektai turi imtis atitinkamų veiksmų jūrininkų pateiktų skundų konfidencialumui užtikrinti.

24. Bet koks jūrininko persekiojamas už skundo pateikimą yra draudžiamas.

 

_________________