LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO

ĮSAKYMAS

 

DĖL REIKALAVIMŲ ĮMONĖMS, ATLIEKANČIOMS MOTORINIŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ IR JŲ PRIEKABŲ PRIVALOMĄJĄ TECHNINĘ APŽIŪRĄ, IR KVALIFIKACIJOS REIKALAVIMŲ DARBUOTOJAMS PATVIRTINIMO

 

2008 m. spalio 6 d. Nr. 3-375

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo (Žin., 2000, Nr. 92-2883; 2007, Nr. 128-5213) 10 straipsnio 1 dalies 5 ir 6 punktais:

1. Tvirtinu Reikalavimus įmonėms, atliekančioms motorinių transporto priemonių ir jų priekabų privalomąją techninę apžiūrą, ir kvalifikacijos reikalavimus darbuotojams (pridedama).

2. Pripažįstu netekusiais galios:

2.1. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2003 m. gruodžio 24 d. įsakymą Nr. 3-721 „Dėl Leidimų, suteikiančių teisę atlikti kelių transporto priemonių valstybinę techninę apžiūrą, išdavimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 11-302);

2.2. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2005 m. vasario 10 d. įsakymą Nr. 3-52 „Dėl Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2003 m. gruodžio 24 d. įsakymo Nr. 3-721 „Dėl Leidimų, suteikiančių teisę atlikti kelių transporto priemonių valstybinę techninę apžiūrą, išdavimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ (Žin., 2005, Nr. 22-691).

 

 

SUSISIEKIMO MINISTRAS                                                     ALGIRDAS BUTKEVIČIUS


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos susisiekimo

ministro 2008 m. spalio 6 d.

įsakymu Nr. 3-375

 

REIKALAVIMAI ĮMONĖMS, ATLIEKANČIOMS MOTORINIŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ IR JŲ PRIEKABŲ PRIVALOMĄJĄ TECHNINĘ APŽIŪRĄ, IR KVALIFIKACIJOS REIKALAVIMAI DARBUOTOJAMS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Reikalavimai įmonėms, atliekančioms motorinių transporto priemonių ir jų priekabų privalomąją techninę apžiūrą, ir kvalifikacijos reikalavimai darbuotojams (toliau – reikalavimai) nustato motorinių transporto priemonių ir jų priekabų privalomosios techninės apžiūros (toliau – apžiūra) organizavimo ir leidimų, suteikiančių teisę ją atlikti, išdavimo, galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo, leidimų galiojimo panaikinimo ir leidimų keitimo tvarką, taip pat kvalifikacijos reikalavimus darbuotojams, privalomosios techninės apžiūros įmonių (toliau – įmonė) ir įmonių stočių (toliau – stotis) veiklos sąlygas bei įmonių veiklos kontrolės tvarką.

2. Leidimus, suteikiančius teisę atlikti apžiūrą, išduoda Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos (toliau – Inspekcija). Leidimų formą tvirtina Inspekcijos viršininkas. Už leidimo ir jo dublikato išdavimą bei leidimo keitimą mokama nustatyta valstybės rinkliava.

3. Įmonių veiklos kontrolę pagal savo kompetenciją vykdo Inspekcijos padalinys, nesusijęs su leidimų, suteikiančių teisę atlikti apžiūrą, išdavimu, ir kitos kontrolės teisę turinčios institucijos.

 

II. SĄVOKOS

 

4. Šiuose reikalavimuose vartojamos sąvokos:

Centralizuota techninės apžiūros duomenų bazė (toliau – CTADB) – susistemintas duomenų apie transporto priemonių techninę apžiūrą rinkinys (2 priedas), kuriuo galima naudotis atliekant transporto priemonių apžiūrą.

Motorinė transporto priemonė (toliau – transporto priemonė) – variklį turinti transporto priemonė, išskyrus skirtas judėti ne keliais bėgines transporto priemones, traktorius ir kitas savaeiges transporto priemones.

Privalomoji techninė apžiūra – Lietuvos Respublikoje įregistruotų transporto priemonių ir priekabų privalomas techninės būklės tikrinimas, apimantis transporto priemonės ir priekabos tapatumo nustatymą ir jų techninės būklės atitikties teisės aktų reikalavimams įvertinimą.

Profesinės rizikos vertinimas – esamo ar galimo rizikos veiksnių poveikio vertinimo procesas, kurio metu identifikuojama esama ar galima rizika, atliekami rizikos tyrimai, nustatoma rizika ir priimamas sprendimas, ar rizika yra priimtina, ar nepriimtina.

Techninės apžiūros kontrolierius (toliau – kontrolierius) – asmuo, atliekantis viešojo administravimo funkcijas ir atitinkantis nustatytus reikalavimus, dirbantis techninės apžiūros įmonėje ir turintis nustatyta tvarka išduotą pažymėjimą, kuriuo suteikiama teisė atlikti privalomąją techninę apžiūrą ir priimti sprendimus dėl dokumentų, kuriais patvirtinamas privalomosios techninės apžiūros atlikimas, išdavimo.

Kitos šiuose reikalavimuose vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatyme (Žin., 2007, Nr. 128-5213).

 

III. APŽIŪROS ATLIKIMO ORGANIZAVIMAS IR LEIDIMŲ IŠDAVIMAS

 

5. Apžiūrą šalyje atlieka įmonės, turinčios Inspekcijos išduotą leidimą, suteikiantį teisę ją atlikti. Kiekviena įmonė gali turėti tam tikrą skaičių stočių. Įmonės stotys, jų adresai ir darbo vietų skaičius įrašomos leidime.

6. Įmonių skaičius, jų išdėstymas šalies teritorijoje nustatomas atsižvelgiant į apžiūros poreikį pagal susisiekimo ministro 2004 m. gegužės 13 d. įsakymu Nr. 3-263 „Dėl Kelių transporto priemonių valstybinę techninę apžiūrą atliekančių įmonių skaičiaus, jų išdėstymo šalies teritorijoje, atsižvelgiant į kelių transporto priemonių valstybinės techninės apžiūros poreikį, nustatymo metodikos patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 81-2917) patvirtintą metodiką. Apžiūros poreikį pagal šią metodiką nustato Inspekcija.

7. Nustačius, kad apžiūros poreikis atitinkamame administraciniame vienete padidėjo ne daugiau kaip viena darbo vieta, ją per 6 mėnesius siūloma įrengti šiame administraciniame vienete veikiančiai įmonei.

8. Nustačius, kad administraciniame vienete nėra įmonės arba stoties, taip pat trūksta daugiau kaip 1 darbo vietos arba jame veikianti įmonė nesutinka padidinti darbo vietų skaičių 1 darbo vieta arba jos neįrengia per 6 mėnesius, skelbiamas konkursas įmonei parinkti trūkstamoms darbo vietoms įrengti.

9. Įmonės parinkimo konkurse turi teisę dalyvauti juridiniai asmenys.

10. Konkurso dalyviai privalo pateikti:

10.1. paraišką (prašymą) dalyvauti konkurse, kuriame nurodoma įmonės pavadinimas, teisinė forma, kodas, buveinė, telefono numeris;

10.2. įmonės steigėjų ir vadovų vardai ir pavardės, asmens kodai;

10.3. finansinį pajėgumą įrodančius dokumentus (turėti ne mažiau kaip 25 000 litų turto kiekvienai naujai darbo vietai);

10.4. verslo planą 2 metams ir techninę specifikaciją;

10.5. dokumentus apie turimas administracines ir gamybines patalpas, jų plotus ir adresus;

10.6. turimos (numatomos įsigyti) įrangos ir prietaisų sąrašą;

10.7. kitus konkurso nuostatuose nustatytus dokumentus.

11. Inspekcija privalo patikrinti konkurso dalyvio įmonės įregistravimo faktą ir kitus jos registravimo duomenis Juridinių asmenų registro tvarkytojo interneto svetainėje.

12. Konkurso nuostatus tvirtina susisiekimo ministras.

13. Konkurso dalyviui, laimėjusiam įmonės parinkimo konkursą, įteikiamas konkurso protokolo išrašas, patvirtinantis, kad jis tapo konkurso nugalėtoju.

14. Konkurso nugalėtojas pagal šiuos reikalavimus ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo konkurso laimėjimo datos privalo įrengti nustatytą skaičių darbo vietų ir gauti leidimą, suteikiantį teisę atlikti apžiūrą. Per šį laiką konkurso nugalėtojas privalo pasirašyti su Inspekcija sutartį dėl informacijos apie Lietuvoje registruotus arba patvirtintus transporto priemonių tipus gavimo, taip pat pateikti Inspekcijai kitus dokumentus, įrodančius teisę naudotis CTADB.

15. Įrengęs darbo vietas ir pasirengęs atlikti apžiūrą, konkurso nugalėtojas apie tai praneša Inspekcijai. Inspekcijos viršininko sudaryta Įmonių pasirengimo atlikti apžiūrą vertinimo komisija (toliau – vertinimo komisija) per 10 darbo dienų nuo pranešimo gavimo dienos įvertina, ar konkurso nugalėtojo įrengtos darbo vietos atitinka šiuos reikalavimus, ir pateikia išvadas. Esant teigiamoms vertinimo komisijos išvadoms, Inspekcija per 5 darbo dienas išduoda leidimą, suteikiantį teisę atlikti apžiūrą.

16. Jei įrengtos darbo vietos neatitinka šių reikalavimų, nepasirašytos sutartys su Inspekcija, nesuteikta teisė naudotis CTADB, vertinimo komisijos išvados turi būti neigiamos. Šiuo atveju Inspekcijos viršininkas, konkurso nugalėtojui prašant, gali leisti (ne ilgiau kaip per mėnesį) pašalinti vertinimo komisijos nustatytus trūkumus.

17. Jei konkurso nugalėtojas per Inspekcijos nustatytą laiką neištaiso trūkumų ir leidimas, suteikiantis teisę atlikti apžiūrą, jam neišduodamas, skelbiamas pakartotinis konkursas. Jame buvęs nugalėtojas dalyvauti negali.

18. Įmonės parinkimo konkursui neįvykus (nepateikta nė viena paraiška arba pateikta paraiška ir kiti dokumentai neatitinka 10 punkto reikalavimų ir neištaisyti), Inspekcija turi teisę pasiūlyti tame administraciniame vienete veikiančiai įmonei per 6 mėnesius įrengti trūkstamas darbo vietas.

19. Administraciniame vienete veikiančiai įmonei atsisakius įrengti trūkstamas darbo vietas, Inspekcija turi teisę pasiūlyti kitoms įmonėms, veikiančioms kituose administraciniuose vienetuose, per 6 mėnesius įrengti trūkstamas darbo vietas.

20. Kituose administraciniuose vienetuose veikiančioms įmonėms atsisakius įrengti trūkstamas darbo vietas, skelbiamas pakartotinis konkursas.

21. Leidimai, suteikiantys teisę atlikti apžiūrą, išduodami neterminuotam laikui. Įmonė, praradusi leidimą, apie tai privalo paskelbti dienraštyje, platinamame visoje Lietuvos Respublikoje, ir kreiptis į Inspekciją dėl leidimo dublikato išdavimo. Įmonė privalo pateikti išsamų paaiškinimą apie leidimo praradimą, skelbimo laikraštyje kopiją. Inspekcija per 5 darbo dienas išduoda leidimo dublikatą su žyma „Dublikatas“.

22. Informacija apie leidimų, suteikiančių teisę atlikti apžiūrą, išdavimą, galiojimo sustabdymą, atnaujinimą ar panaikinimą ir keitimą skelbiama „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“.

 

IV. REIKALAVIMAI ĮMONĖMS, ATLIEKANČIOMS APŽIŪRĄ

 

23. Įmonė privalo užtikrinti, kad būtų atliekama visų klasių transporto priemonių apžiūra. Įmonės stotys gali būti pritaikytos atlikti tik kai kurių klasių transporto priemonių apžiūrą. Įmonės stočių gamybinė bazė privalo atitikti reikalavimus, nurodytus 27 punkte.

24. Reikalavimai įmonei, atliekančiai apžiūrą:

24.1. atlikdama apžiūrą įmonė privalo naudotis CTADB duomenimis, o duomenis apie atliktą apžiūrą teikti (kaupti) CTADB;

24.2. įmonė privalo, kad visose stotyse kontrolieriai, atlikdami apžiūrą, turėtų galimybę naudotis duomenimis apie Lietuvoje registruotus ar patvirtintus transporto priemonių tipus.

25. Kelių, vedančių į (iš) stotį (-ies) ir esančių jos teritorijoje, dangos turi būti kietos, taip pat turi būti pastatyti informaciniai kelio ženklai, kaip patekti į stotį.

26. Stočių išorinio apipavidalinimo rekomendacijas ir informaciją, kurią reikia pateikti apžiūros atlikimo vietose (informaciniuose stenduose) atvykstantiems į apžiūrą, nustato Inspekcija.

27. Stoties gamybinės bazės reikalavimai:

27.1. gamybinės patalpos ir įranga turi atitikti higienos, priešgaisrinės ir darbo saugos reikalavimus;

27.2. kontrolieriams turi būti įrengtos buitinės patalpos (persirengimo vieta ir sanitarinis mazgas), atitinkančios higienos ir saugos darbe reikalavimus;

27.3. apžiūros atlikimo patalpos turi būti atskirtos nuo kitų patalpų. Jų aukštis, ilgis ir plotis turi atitikti matmenis, nurodytus 1 priede;

27.4. apžiūros linijos turi būti ištisinės (išskyrus pritaikytas tik L kategorijos, M1 ir N1 klasės transporto priemonėms). Įvažiavimo ir išvažiavimo spinduliai turi atitikti matmenis, nurodytus 1 priede;

27.5. apžiūros linijose turi būti įrengtos išmetamųjų dujų ištraukimo ventiliacinės sistemos;

27.6. apžiūros atlikimo patalpose turi būti įrengti mechaniniai atidarymo (uždarymo) vartai;

27.7. turi būti įrengta šildoma patalpa, kurioje būtų laikoma kompiuterinė technika ir tvarkomi apžiūros atlikimo dokumentai, taip pat turi būti įrengta visos apžiūros atlikimo patalpos vėdinimo sistema;

27.8. turi būti numatytos išvažiuojančių iš apžiūros transporto priemonių stovėjimo vietos. Eismo organizavimas įmonės teritorijoje ir privažiavimuose turi atitikti Kelių eismo taisyklių reikalavimus;

27.9. stotyse kas dvejus metus turi būti atliekami profesinės rizikos vertinimai ir nuolat palaikomos tinkamos darbo sąlygos.

28. Apžiūrai atlikti turi būti ši įranga ir prietaisai:

28.1. pagal technines sąlygas įrengta apžiūros duobė arba keltuvas su transporto priemonės pakabos ir ašių laisvumo tikrinimo prietaisu bei aukštikelčiais pakabų ar ašių apkrovai nuimti;

28.2. stabdžių bandymo stendas;

28.3. lėtėjimo pagreičio matavimo prietaisas;

28.4. įrangos komplektas, skirtas transporto priemonių pneumatinei stabdžių sistemai tikrinti, arba ašių apkrovos įrenginys (stotims, kuriose atliekama transporto priemonių su pneumatine stabdžių sistema apžiūra);

28.5. keturių komponentų išmetamųjų dujų analizatorius;

28.6. išmetamųjų dujų dūmingumo matavimo prietaisas;

28.7. žibintų šviesos kontrolės prietaisas;

28.8. prietaisai automobilių lizdams, skirtiems priekabų (puspriekabių) elektros grandinėms prijungti, tikrinti;

28.9. skleidžiamo triukšmo matavimo prietaisas;

28.10. stiklų šviesos laidumo matavimo prietaisas;

28.11. variklio alkūninio veleno apsisukimo dažnio matavimo prietaisas (nuo 2009 m. liepos 1 d.);

28.12. priekabų sukabintuvų išdilimo matavimo priemonės;

28.13. kiti prietaisai ar įranga, kurie reikalingi atliekant transporto priemonių apžiūrą pagal Techninių motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimų atskirus kodus.

29. Stabdžių bandymo stendas, keturių komponentų išmetamųjų dujų analizatorius, išmetamųjų dujų dūmingumo matavimo prietaisas ir žibintų šviesos kontrolės prietaisas privalo būti sujungti į bendrą sistemą, kurių matavimo duomenys nuskaitomi ir automatiškai išsaugomi CTADB (nuo 2009 m. gruodžio 31 d.).

30. Turi būti naudojamos tvarkingos ir turinčios galiojančią metrologinę patikrą matavimo priemonės bei tvarkingi įrenginiai ir įrankiai. Įrangos ir prietaisų turi būti tiek, kad būtų užtikrinta sklandi apžiūros atlikimo eiga.

31. Turi būti numatyta atskira vieta (su asfalto, betono ar kita panašia kieta danga) motorinių transporto priemonių skleidžiamam triukšmui matuoti. Stabdymo efektyvumui nustatyti, kai to negalima atlikti stabdžių bandymo stendu, turi būti numatyta vieta su horizontalia asfalto, betono ar kita panašių sukibimo savybių danga. Vieta, kur matuojamas žibintų šviesos srauto pokrypis, turi būti lygiu paviršiumi ir horizontali. Nuolydžiui (nelygumams) išlyginti gali būti naudojamos kreipiančiosios, kuriomis juda šviesos kontrolės prietaisas.

32. Gamybinėse ir administracinėse patalpose turi būti įrengtos apsaugos ir priešgaisrinė signalizacijos bei užtikrinta apžiūros atlikimą patvirtinančių dokumentų blankų bei spaudų apsauga. Dokumentams saugoti turi būti įrengta speciali rakinama patalpa, kurioje būtų pritvirtinta (-as) plieninė spintelė ar seifas.

 

V. ĮMONĖS VEIKLOS SĄLYGOS

 

33. Įmonė per metus nuo leidimo, suteikiančio teisę atlikti apžiūrą, išdavimo dienos turi būti akredituota pagal Lietuvos standartą LST EN ISO/IEC 17020:2005 kaip A tipo kontrolės įstaiga, taip pat rekomenduojama įdiegti kokybės valdymo sistemą pagal ISO 9000 serijos standartų reikalavimus.

34. Įmonė privalo atlikti apžiūrą pagal susisiekimo ministro nustatytą Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų privalomos techninės apžiūros atlikimo tvarką, taip pat vadovautis Techniniais reikalavimais naudojamoms kelių transporto priemonėms, patvirtintais Inspekcijos viršininko 2008 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. 2B-290 (Žin., 2008, Nr. 88-3550), bei Inspekcijos apžiūros atlikimo technologijų, bendrų kontrolės būdų ir metodų, transporto priemonių techninės būklės vertinimo išaiškinimais.

35. Įmonė negali užsiimti veikla, susijusia su transporto priemonių projektavimu, gamyba, prekyba, taip pat technine priežiūra ir (ar) remontu, išskyrus atskirais atvejais nedidelės apimties išmetamųjų dujų toksiškumo ir žibintų reguliavimo darbus, už kuriuos papildomas mokestis negali būti imamas.

36. Įmonės privalo informuoti Inspekciją apie savo stočių darbo laiko pakeitimus, taip pat sudaryti sąlygas Inspekcijai jos funkcijoms vykdyti, nemokamai naudotis CTADB duomenimis.

37. Kiekvienais metais įmonė turi organizuoti ne trumpesnį kaip 16 valandų trukmės kontrolierių kvalifikacijos tobulinimo mokymą, kurio metu supažindinama su transporto priemonių apžiūros, technikos ir technologijos naujovėmis, teisės aktų, reglamentuojančių apžiūros organizavimą ir atlikimą, pakeitimais.

38. Įmonė privalo:

38.1. užtikrinti kokybišką ir sklandų apžiūros atlikimą;

38.2. turėti reikiamą skaičių kontrolierių ir pagalbinio personalo;

38.3. sudaryti sąlygas Inspekcijos pareigūnams be eilės ir nemokamai naudotis įmonės prietaisais ir įranga kontrolinei apžiūrai atlikti;

38.4. vykdyti teisėtus Inspekcijos reikalavimus;

38.5. turėti tinkamą kompiuterinę ir programinę įrangą, reikalingą naudotis CTADB.

39. Įmonės vadovas privalo turėti nustatyta tvarka įgytą kontrolieriaus ir kelių transporto priemonių eksperto kvalifikaciją.

40. Atliekamos apžiūros kokybei užtikrinti įmonėje turi būti organizuota vidaus kokybės kontrolės sistema ir paskirti asmenys, atsakingi už šios sistemos veikimą.

41. Vidaus kokybės kontrolės sistemą sudaro: kontrolinės apžiūros atlikimas, rezultatų kortelių ir jų priedų analizė, kontrolierių darbo metinis ir neeilinis vertinimas.

42. Kontrolinės apžiūros atlikimo ir išanalizuotų rezultatų kortelių bei jų priedų skaičių per metus kiekvienai įmonei nustato Inspekcija. Įmonės stotyse turi būti atliktų kontrolinių apžiūrų ir jos rezultatų registracijos žurnalai.

43. Apibendrintus vidaus kokybės kontrolės sistemos veiklos rezultatus įmonė pateikia Inspekcijai jos nustatytu periodiškumu. Nustačius, kad apžiūra įmonėje atliekama nekokybiškai, Inspekcija turi teisę reikalauti, kad įmonė per nustatytą laiką pašalintų trūkumus ir sustiprintų kontrolę.

44. Kiekvienais metais įmonėje turi būti atliekamas eilinis kontrolierių darbo vertinimas. Kontrolierius vertina įmonės administracijos vadovo sudaryta vertinimo komisija. Vertinant pagrindinis dėmesys turi būti skiriamas apžiūros atlikimo kokybei, pareigybės aprašyme nustatytų funkcijų bei pareigų vykdymui, kontrolieriaus kvalifikacijai, Inspekcijos pareigūnų užfiksuotiems pažeidimams ar darbo trūkumams. Neeilinis vertinimas organizuojamas nustačius šiurkščius kontrolieriaus darbo pažeidimus ar kitais įmonės administracijos vadovo nustatytais atvejais.

45. Šiurkščiais pažeidimais laikomi šie pažeidimai:

45.1. apžiūros atlikimą patvirtinančių dokumentų išdavimas nustatyta tvarka nepatikrinus transporto priemonės;

45.2. apžiūros atlikimą patvirtinančių dokumentų išdavimas transporto priemonei, turinčiai bent vieną draudžiantį eksploatuoti ar du (ar daugiau) didelius trūkumus, kurie vertinami vadovaujantis Inspekcijos viršininko patvirtintais Techniniais motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimais;

45.3. apžiūros atlikimą patvirtinančių dokumentų neišdavimas transporto priemonei, kuriai pažymėti neegzistuojantys trūkumai, kurie vertinami vadovaujantis Inspekcijos viršininko patvirtintais Techniniais motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimais;

45.4. naudos gavimas sau arba kitiems asmenims ar pakenkimas kitų asmenų interesams, pasinaudojant suteiktomis teisėmis;

45.5. Inspekcijos pareigūnų teisėtų reikalavimų nevykdymas.

46. Įmonės vidaus dokumentuose gali būti nustatyti ir kiti šiurkštūs pažeidimai, kuriuos padarius kontrolieriui turi būti organizuotas neeilinis vertinimas.

47. Esant neigiamoms vertinimo (eilinio ar neeilinio) išvadoms arba vertinimo komisijai du kartus iš eilės kontrolierių įvertinus nepatenkinamai, sprendimą dėl tolesnio kontrolieriaus darbo tikslingumo priima įmonės vadovas.

 

VI. ĮMONĖS VEIKLOS KONTROLĖ

 

48. Įmonės veiklą kontroliuoja Inspekcijos ir kitų kontrolės teisę turinčių institucijų pareigūnai.

49. Atlikdami įmonės kontrolę Inspekcijos pareigūnai vadovaujasi Inspekcijos viršininko nustatyta tvarka.

 

VII. REIKALAVIMAI DARBUOTOJAMS, ATLIEKANTIEMS APŽIŪRĄ

 

50. Įmonėje apžiūrą atlieka kontrolieriai.

51. Reikalavimai asmenims, ketinantiems dirbti kontrolieriais:

51.1. turėti ne žemesnį kaip aukštesnįjį (aukštąjį neuniversitetinį) technologijos mokslų studijų srities transporto arba mechanikos inžinerijos krypties išsilavinimą;

51.2. turėti ne trumpesnį kaip vienerių metų (asmenys su aukštuoju išsilavinimu) arba dvejų metų (asmenys su aukštesniuoju išsilavinimu) praktinio darbo, susijusio su transporto priemonių technine priežiūra, remontu ar eksploatacija, stažą;

51.3. turėti teisę vairuoti A, B ir C kategorijų transporto priemones;

51.4. būti nepriekaištingos reputacijos.

52. Nustatytą laiką draudžiama eiti kontrolieriaus pareigas asmenims, anksčiau atleistiems iš pareigų už šių taisyklių 45, 46 ir 47 punktų reikalavimų pažeidimus; teistiems už korupcinius nusikaltimus. Draudimo laikotarpis yra penkeri metai nuo atleidimo iš pareigų ar iki teistumo išnykimo datos arba kitoks teismo nustatytas laikotarpis.

53. Kvalifikacijos reikalavimai kontrolieriams:

53.1. turėti reikiamą kvalifikaciją, kuri įgyjama baigus pirminius, o vėliau kas 2 m. kvalifikacijos tobulinimo kursus;

53.2. žinoti ir išmanyti teisės aktų, reglamentuojančių apžiūros atlikimą, svarbiausias nuostatas ir jų taikymo principus, kelių transporto priemonių konstrukcinės ir eksploatacinės saugos pagrindus, kelių transporto priemonių techninės būklės įvertinimo principus, informacinių technologijų panaudojimo automatizuojant techninės apžiūros procesą pagrindus;

53.3. gebėti įvertinti kelių transporto priemonių tapatumą, naudotis apžiūros prietaisais, įranga bei informacinėmis sistemomis, patikimai įvertinti transporto priemonės techninę būklę, teisingai įforminti apžiūros atlikimą.

54. Organizuoti kontrolierių pirminius ir kvalifikacijos tobulinimo kursus gali juridiniai asmenys, įtraukti į valstybės tarnautojų kvalifikacijos tobulinimo įstaigų registrą bei turintys galimybę organizuoti imituojamą apžiūrą.

55. Mokymo turinį, apimtis ir žinių įvertinimo tvarką nustato Inspekcija.

56. Asmeniui, baigusiam mokymą ir sudariusiam su įmone darbo sutartį, Inspekcija išduoda kontrolieriaus pažymėjimą, suteikiantį teisę atlikti apžiūrą. Kontrolieriaus pažymėjimas galioja neterminuotą laiką, tačiau, nutraukus darbo sutartį su įmone arba atleidus kontrolierių iš darbo, jis turi būti grąžintas Inspekcijai. Įmonė informuoja Inspekciją apie priimtus į darbą kontrolierius, pateikdama prašymą kontrolieriaus spaudo numeriui gauti.

57. Kontrolieriaus sprendimams, susijusiems su apžiūros atlikimu, neturi būti daromas poveikis. Kontrolieriaus darbo užmokestis neturi priklausyti nuo patikrintų transporto priemonių skaičiaus.

58. Kai kontrolierius nevykdo teisės aktų reikalavimų, padaro šiurkščius pažeidimus, nurodytus 45 punkte, įmonės vadovas skiria drausminę nuobaudą arba organizuoja neeilinį darbo įvertinimą.

59. Įmonės vadovas, atleidęs kontrolierių iš pareigų, privalo grąžinti kontrolieriaus spaudą Inspekcijai.

 

VIII. LEIDIMO, SUTEIKIANČIO TEISĘ ATLIKTI APŽIŪRĄ, GALIOJIMO SUSTABDYMAS, GALIOJIMO ATNAUJINIMAS, LEIDIMO GALIOJIMO PANAIKINIMAS AR LEIDIMO KEITIMAS

 

60. Sprendimą dėl leidimo, suteikiančio teisę atlikti apžiūrą įmonėje, galiojimo sustabdymo ar galiojimo panaikinimo priima Inspekcijos viršininkas, remdamasis Inspekcijos viršininko įsakymu sudaryta Pažeidimų prevencijos komisijos išvadomis. Panaikinus leidimą stočiai, ji išbraukiama iš leidimo įmonei sąrašo.

61. Leidimo, suteikiančio teisę atlikti apžiūrą, galiojimas sustabdomas, jeigu:

61.1. įmonė ar stotis pakartotinai pažeidžia įstatymų, reglamentuojančių techninės apžiūros atlikimą, ar kitų teisės aktų, susijusių su įmonės veikla, reikalavimus arba gaunama pranešimų iš kitų kontrolės teisę turinčių institucijų apie šiurkščius ar besikartojančius teisės aktų reikalavimų pažeidimus įmonėje;

61.2. įmonė neatitinka (nepratęsia) Lietuvos standarto LST EN ISO/IEC 17020:2005 reikalavimų kaip A tipo kontrolės įstaiga;

61.3. įmonė nevykdo teisėtų Inspekcijos reikalavimų;

61.4. įmonė neužtikrina kokybiško apžiūros atlikimo, neturi reikiamo kontrolierių skaičiaus;

61.5. stoties gamybinės patalpos ir įranga neatitinka higienos, priešgaisrinės ir darbo saugos reikalavimų, neužtikrinta apžiūros atlikimą patvirtinančių dokumentų blankų bei spaudų apsauga;

61.6. Inspekcijos nustatyta tvarka įmonė nesudaro jai sąlygų naudotis duomenimis apie apžiūros atlikimą;

61.7. stotyje apžiūros atlikimo metu atliekami kiti darbai, nesusiję su tiesioginių funkcijų vykdymu;

61.8. stoties apžiūros linijose neveikia išmetamųjų dujų ištraukimo ventiliacinės sistemos;

61.9. stotyje nėra visos apžiūrai atlikti reikalingos įrangos ir prietaisų;

61.10. naudojama netvarkinga arba neturinti galiojančios metrologinės patikros įranga ar prietaisai;

61.11. stotyse neatliekamas profesinės rizikos vertinimas.

62. Leidimo, suteikiančio teisę atlikti apžiūrą, galiojimas atnaujinamas per Inspekcijos nustatytą laiką pašalinus trūkumus.

63. Leidimo, suteikiančio teisę atlikti apžiūrą, galiojimas panaikinamas, kai:

63.1. įmonė likviduojama;

63.2. įmonė prašo panaikinti leidimo, suteikiančio teisę atlikti apžiūrą, galiojimą;

63.3. įmonė atlieka apžiūrą, kai yra sustabdytas leidimo, suteikiančio teisę atlikti apžiūrą, galiojimas;

63.4. įmonė per 1 mėnesį nuo leidimo, suteikiančio teisę atlikti apžiūrą, išdavimo nepradeda atlikti transporto priemonių apžiūros;

63.5. įmonė per Inspekcijos nustatytą laiką nuo leidimo, suteikiančio teisę atlikti apžiūrą, sustabdymo nepašalina trūkumų;

63.6. paaiškėja, kad konkurso nugalėtojas leidimui, suteikiančiam teisę atlikti apžiūrą, gauti pateikė klaidingus duomenis;

63.7. įmonė per 12 mėnesių padaro tą patį pažeidimą, dėl kurio buvo sustabdytas leidimo, suteikiančio teisę atlikti apžiūrą, galiojimas.

64. Įmonė apie leidimo, suteikiančio teisę atlikti apžiūrą, galiojimo sustabdymą, atnaujinimą ar panaikinimą informuojama registruotu laišku.

65. Leidimą, suteikiantį teisę atlikti apžiūrą, kurio galiojimas sustabdytas, įmonė privalo grąžinti Inspekcijai per 5 darbo dienas nuo paskelbimo „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“, jei Inspekcijos viršininkas nenustato kitaip.

66. Sprendimas dėl leidimo, suteikiančio teisę atlikti apžiūrą, panaikinimo įsigalioja nuo paskelbimo „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“ dienos, jei Inspekcijos viršininkas nenustato kitaip. Įmonė leidimą, suteikiantį teisę atlikti apžiūrą, privalo grąžinti Inspekcijai per 5 darbo dienas nuo sprendimo įsigaliojimo.

67. Įmonė, kuriai buvo panaikintas leidimo, suteikiančio teisę atlikti apžiūrą, galiojimas, pakartotinai jį gali gauti bendra tvarka, bet ne anksčiau kaip po trejų metų.

68. Pasikeitus leidime, suteikiančiame teisę atlikti apžiūrą, nurodytiems duomenims, įmonė per 10 darbo dienų privalo kreiptis į Inspekciją dėl jo pakeitimo. Sprendimą dėl leidimo keitimo priima Inspekcijos viršininkas ir, jei jis teigiamas, leidimas pakeičiamas per 20 darbo dienų.

 

IX. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

69. Draudžiama atlikti apžiūrą neturint leidimo, esant sustabdytam ar panaikintam leidimo galiojimui, o išduoti apžiūros atlikimo ar kiti dokumentai negalioja.

70. Apie rengimąsi nutraukti apžiūros atlikimą, stočių ar darbo vietų skaičiaus sumažinimą įmonė privalo informuoti Inspekciją ne mažiau kaip prieš 6 mėnesius.

71. Asmuo ar įmonė, nesutinkantys su Inspekcijos viršininko sprendimais dėl leidimo, suteikiančio teisę atlikti apžiūrą, neišdavimo, galiojimo sustabdymo ar galiojimo panaikinimo, ir kt., gali juos apskųsti Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

72. Asmenys, atsakingi už apžiūros organizavimą ir atlikimą bei ją atliekantys, už šių reikalavimų pažeidimą atsako Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

_________________


Reikalavimų įmonėms, atliekančioms

motorinių transporto priemonių ir jų

priekabų privalomąją techninę apžiūrą, ir

kvalifikacijos reikalavimų darbuotojams

1 priedas

 

PATALPŲ MATMENYS

 

Stoties linijos tipas

Minimalūs posūkio spindulio matmenys

Minimalūs patalpos matmenys

vidinis

išorinis

ilgis

plotis

aukštis

O ir L kategorijos bei M1 ir N1 klasės transporto priemonių apžiūra

3,5 m

12,5 m

8 m

4 m (3,5 m)*

3

M2, M3, N2 ir N3 klasės transporto priemonių apžiūra

3,5 m

12,5 m

17 m

5,5 m (5 m)*

5 m

 

* Skliausteliuose nurodyti dydžiai taikomi tais atvejais, jei stotyje yra dvi ar daugiau apžiūros linijų.

_________________


Reikalavimų įmonėms, atliekančioms

motorinių transporto priemonių ir jų

priekabų privalomąją techninę apžiūrą, ir

kvalifikacijos reikalavimų darbuotojams

2 priedas

 

DUOMENŲ APIE TRANSPORTO PRIEMONIŲ TECHNINĘ APŽIŪRĄ RINKINYS

 

Duomenų apie kelių transporto priemonių (toliau – KTP) techninę apžiūrą rinkinį sudaro šie duomenys:

1. KTP duomenys:

1.1. klasė;

1.2. kėbulo tipas;

1.3. paskirtis (taksi, pavojingų kovinių);

1.4. specializacija (papildoma paskirtis);

1.5. kuro rūšis;

1.6. markė;

1.7. modelis;

1.8. pagaminimo metai;

1.9. identifikavimo numeris (VIN kodas);

1.10. pirmosios registracijos data;

1.11. pirmosios registracijos Lietuvos Respublikoje data;

1.12. valstybinis numeris;

1.13. KTP registracijos dokumento (liudijimo) numeris;

1.14. KTP leidimo eksploatuoti numeris (toliau – LEN) arba europinis tipo patvirtinimo numeris;

1.15. KTP faktinė masė (masė be krovinio);

1.16. KTP bendroji masė;

1.17. KTP draudimo sutarties ir jos liudijimo (poliso) numeris ir serija;

1.18. KTP taksometro numeris (jei priklauso).

2. KTP valdytojo duomenys:

2.1. juridinio asmens pavadinimas;

2.2. juridinio asmens kodas.

3. Techninės apžiūros (toliau – apžiūra) registravimo duomenys:

3.1. apžiūros tipas: pirminė apžiūra arba pakartotinė apžiūra;

3.2. apžiūros atlikimo data ir laikas;

3.3. atlikimo vieta;

3.4. atlikęs asmuo;

3.5. atlikimo periodiškumas.

4. Apžiūros rezultatų duomenys:

4.1. rida;

4.2. darbinių stabdžių kairiojo ir dešiniojo rato stabdymo jėga;

4.3. stovėjimo stabdžių kairiojo ir dešiniojo rato stabdymo jėga;

4.4. atsarginių stabdžių kairiojo ir dešiniojo rato stabdymo jėga;

4.5. CO kiekis (benzininis variklis);

4.6. CO kiekis (dujinis variklis);

4.7. CnHm kiekis (benzininis variklis);

4.8. CnHm kiekis (dujinis variklis);

4.9. dūmingumas benzininis arba dyzelinis variklis;

4.10. trūkumų kodai ir jų detalizavimas;

4.11. apžiūros išvada;

4.12. apžiūros talono numeris ir galiojimo data;

4.13. apžiūros lipdukų numeriai.

5. Papildomos patikros registravimo duomenys:

5.1. apžiūros tipas: pirminė apžiūra arba pakartotinė apžiūra;

5.2. apžiūros rezultatų kortelės (ataskaitos) priedo numeris;

5.3. atlikimo data ir laikas;

5.4. atlikimo vieta;

5.5. atlikęs asmuo.

6. Papildomos patikros rezultatų duomenys:

6.1. trūkumų kodai ir jų detalizavimas;

6.2. papildomos patikros išvada;

6.3. sertifikato numeris.

7. Išsamios stabdžių patikros registravimo duomenys:

7.1. apžiūros rezultatų kortelės (ataskaitos) numeris;

7.2. protokolo numeris;

7.3. atlikimo data ir laikas;

7.4. atlikimo vieta;

7.5. atlikęs asmuo.

8. Išsamios stabdžių patikros rezultatų duomenys:

8.1. darbinių stabdžių kairiojo ir dešiniojo rato stabdymo jėga (iki 4 ašių);

8.2. darbinių stabdžių stabdymo jėgos netolygumas (iki 4 ašių);

8.3. oro slėgis;

8.4. proporcingumo koeficientas;

8.5. skaičiuojamoji stabdymo jėga;

8.6. darbinių stabdžių stabdymo efektyvumas;

8.7. stovėjimo stabdžių kairiojo ir dešiniojo rato stabdymo jėga;

8.8. stovėjimo stabdžių stabdymo jėgos netolygumas;

8.9. stovėjimo stabdžių stabdymo efektyvumas.

9. Apžiūros dokumentų keitimo bei jų dublikatų išdavimo duomenys:

9.1. keitimo dokumentų tipas: pirminė apžiūra arba pakartotinė apžiūra;

9.2. apžiūros rezultatų kortelės (ataskaitos) arba priedo numeris;

9.3. apžiūros atlikimo data ir laikas;

9.4. apžiūros atlikimo vieta;

9.5. apžiūrą atlikęs asmuo.

10. Apžiūros dokumentų keitimo bei jų dublikatų išdavimo rezultatų duomenys:

10.1. apžiūros atlikimo išvada (jeigu priklauso);

10.2. apžiūros talono numeris (jeigu priklauso);

10.3. apžiūros lipdukų numeriai (jeigu priklauso).

11. Techninės apžiūros sertifikato duomenys:

11.1. eilės numeris;

11.2. numeris;

11.3. išdavusios įmonės stoties kodas;

11.4. išdavęs asmuo;

11.5. išdavimo data;

11.6. galiojimo data.

12. Techninės apžiūros sertifikato rezultatų duomenys:

12.1. absorbcijos koeficientas.

13. Eismo saugumo sertifikato registravimo duomenys:

13.1. eilės numeris;

13.2. numeris;

13.3. išdavimo data;

13.4. tipas (E2, E3, E4, E5);

13.5. išdavusios įmonės stoties kodas;

13.6. išdavusios įmonės stoties buveinės adresas;

13.7. išdavęs asmuo.

14. Eismo saugumo sertifikato rezultatų duomenys:

14.1. galinė apsauga nuo palindimo po transporto priemone;

14.2. šoninė apsauga nuo palindimo po transporto priemone;

14.3. signalinės šviesos;

14.4. ilgių, sunkių ženklinimas;

14.5. stabdžių antiblokavimo sistema.

15. Naudotų transporto priemonių tipo atitikties įvertinimo duomenys:

15.1. pažymos data;

15.2. pažymos numeris;

15.3. įmonės, išdavusios pažymą, pavadinimas;

15.4. įmonės, išdavusios pažymą, buveinės adresas;

15.5. išvada;

15.6. išdavęs asmuo.

16. Anuliuotų apžiūros talonų duomenys:

16.1. talono numeris;

16.2. išdavimo data;

16.3. galiojimo data;

16.4. transporto priemonės sulaikymo data;

16.5. transporto priemonę sulaikiusio asmens vardas, pavardė;

16.6. transporto priemonę sulaikiusio asmens darbovietė.

17. Talonų ir lipdukų apskaitos duomenys:

17.1. įmonėje gautų talonų ir lipdukų numeriai;

17.2. talonų ir lipdukų išdavimo apskaita įmonėje.

 

_________________