Lietuvos Respublikos Vyriausybė
NUTARIMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO PAPILDYMO 31 STRAIPSNIU, 9, 29, 30, 44 IR 50 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XP-3257 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO PAPILDYMO 31 STRAIPSNIU, 9, 29, 30, 44 IR 50 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-629(2)
2009 m. rugsėjo 9 d. Nr. 1101
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2009 m. birželio 17 d. sprendimo Nr. SV-S-288 8 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo papildymo 31 straipsniu, 9, 29, 30, 44 ir 50 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui Nr. XP-3257 (toliau vadinama – Įstatymo projektas Nr. XP-3257) ir Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo papildymo 31 straipsniu, 9, 29, 30, 44 ir 50 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui Nr. XIP-629(2) (toliau vadinama – Įstatymo projektas Nr. XIP-629(2), kuriuose siūlomas iš esmės panašus teisinis reguliavimas siekiant sugriežtinti valstybės tarnautojų tarnybinę atsakomybę.
2. Pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti Įstatymo projektą Nr. XP-3257 ir Įstatymo projektą Nr. XIP-629(2) pagal pateiktas pastabas ir pasiūlymus:
2.1. Patikslinti Įstatymo projekto Nr. XP-3257 ir Įstatymo projekto Nr. XIP-629(2) nuostatas, kad asmuo (valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo) nelaikomas nepriekaištingos reputacijos, jeigu pažeidė Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą (Žin., 1997, Nr. 67-1659; 2000, Nr. 18-431) ir nuo tokio pažeidimo nustatymo nepraėjo 3 ar 5 metai. Tai sudarytų sąlygas už kiekvieną nurodytojo įstatymo pažeidimą asmenį (valstybės tarnautoją ar jam prilygintą asmenį) laikyti nesančiu nepriekaištingos reputacijos ir riboti jo priėmimą į valstybės tarnautojo pareigas, nesvarbu, kokio pobūdžio šis pažeidimas ir kokie jo padariniai. Atsižvelgiant į tai, nustatyti, už kokių konkrečių Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo nuostatų pažeidimą asmuo būtų laikomas praradusiu nepriekaištingą reputaciją ir negalėtų būti priimamas į valstybės tarnautojo pareigas.
2.2. Įstatymo projekte Nr. XP-3257 ir Įstatymo projekte Nr. XIP-629(2) nustatyta, kad asmuo (valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo) nelaikomas nepriekaištingos reputacijos, jeigu jis piktnaudžiauja alkoholiu, narkotinėmis, toksinėmis ar psichotropinėmis medžiagomis, tačiau neaišku, kokia tvarka būtų konstatuotas piktnaudžiavimo alkoholiu, narkotinėmis, toksinėmis ar psichotropinėmis medžiagomis faktas, kokios aplinkybės ar jas pagrindžiantys dokumentai patvirtintų šį faktą.
2.3. Nepritarti Įstatymo projekto Nr. XIP-629(2) nuostatoms, kad valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo, atleistas iš valstybės tarnautojo pareigų už šiurkštų tarnybinį nusižengimą, pripažintas padaręs minėtą nusižengimą ar atleistas iš atitinkamų pareigų už pareigūno vardo pažeminimą, profesinės ar tarnybinės etikos (ar elgesio) normų pažeidimus, net 5 metus nuo išvardytų aplinkybių atsiradimo dienos negalėtų būti priimtas į valstybės tarnautojo pareigas, nes būtų laikomas praradusiu nepriekaištingą reputaciją. Šios nuostatos įtvirtintų nepagrįstai griežtus apribojimus, kurie prilygtų baudžiamojo poveikio priemonėms, taikomoms už atitinkamų nusikalstamų veikų padarymą, todėl siūloma nustatyti 3 metų terminą, su kuriuo būtų siejamas nepriekaištingos reputacijos praradimas ir iš to kylančios teisinės pasekmės.
2.4. Įstatymo projekte Nr. XIP-629(2) dėstomoje keičiamo įstatymo 9 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti naują reikalavimą priimamiems į valstybės tarnautojo pareigas asmenims, tačiau neaišku, kas yra „kompromituojantys duomenys“ ir kokio pobūdžio (kokie svarbūs) jie turi būti, kad asmuo nebūtų priimtas į valstybės tarnautojo pareigas. Be to, šio reikalavimo taikymas priklausytų tik nuo valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos vadovo subjektyvaus vertinimo, todėl būtų neaišku, kaip įgyvendinti keičiamo įstatymo 9 straipsnio 4 dalies nuostatą. Patikslinti, kaip ir kokia tvarka vadovaujantis asmuo būtų supažindintas su atitinkamais kompetentingų institucijų pateiktais duomenimis.
2.5. Pagal Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso (Žin., 2002, Nr. 37-1341) 374 straipsnį kasacinio skundo padavimas dėl įsiteisėjusių teismų nuosprendžių ir nutarčių nesustabdo šių nuosprendžių ir nutarčių vykdymo, todėl Įstatymo projekto Nr. XP-3257 4 straipsnyje dėstomas keičiamo įstatymo 30 straipsnio 1 dalies nuostatas dėl valstybės tarnautojo atleidimo iš pareigų procedūros sustabdymo, kai paduodamas kasacinis skundas arba kol įsiteisėja kasacinės instancijos teismo sprendimas, reikia suderinti su Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso 374 straipsniu.
2.6. Papildyti Įstatymo projektą Nr. XP-3257 ir Įstatymo projektą Nr. XIP-629(2) nuostatomis, kad tarnybinio nusižengimo tyrimas pradedamas ir tais atvejais, kai asmuo jau atleistas iš valstybės tarnautojo pareigų. Be to, Įstatymo projekte Nr. XIP-629(2) dėstomoje keičiamo įstatymo 30 straipsnio 2 dalyje patikslinti, kurioje valstybės ar savivaldybės institucijoje ar įstaigoje tarnybinis nusižengimas tiriamas toliau.
2.7. Kadangi keičiamo įstatymo 30 straipsnio 7 dalyje Lietuvos Respublikos Vyriausybei suteikti įgaliojimai nustatyti tarnybinių nuobaudų skyrimo valstybės tarnautojams, kurie eina pareigas, tvarką, Įstatymo projekte Nr. XP-3257 ir Įstatymo projekte Nr. XIP-629(2) nustatyti, kaip ir kokia tvarka būtų tiriamas tarnybinis nusižengimas, jeigu valstybės tarnautojas, kurio tarnybinis nusižengimas pradėtas tirti, būtų atleistas iš pareigų arba tarnybinis nusižengimas pradėtas tirti valstybės tarnautoją atleidus iš pareigų. Neaišku, ar asmeniui, kuris atleistas iš valstybės tarnautojo pareigų, būtina ar nebūtina dalyvauti tiriant tarnybinį nusižengimą; jeigu būtina, kaip tokio asmens dalyvavimas būtų užtikrintas; kaip šis asmuo būtų supažindintas su tiriant tarnybinį nusižengimą priimtu sprendimu.
2.8. Nepritarti Įstatymo projekto Nr. XP-3257 ir Įstatymo projekto Nr. XIP-629(2) nuostatoms, draudžiančioms tarnybinio nusižengimo tyrimo, tarnybinės nuobaudos skyrimo ar kitos analogiškos procedūros metu valstybės tarnautoją perkelti į kitas valstybės tarnautojo pareigas, priimti į valstybės tarnautojo pareigas kitoje valstybės ar savivaldybės institucijoje ar įstaigoje ar ribojančioms valstybės tarnautojo teisę savo noru atsistatydinti iš pareigų. Tai sudarytų sąlygas riboti asmenų teises ir laisves, pažeidžiant nekaltumo prezumpciją, taip pat ribotų Lietuvos Respublikos Konstitucijoje (Žin., 1992, Nr. 33-1014) įtvirtintą asmenų teisę lygiomis sąlygomis stoti į valstybės tarnybą, teisę laisvai pasirinkti darbą, taigi ir įgyvendinti teisę savo noru atsistatydinti iš valstybės tarnautojo pareigų, stoti į kitas valstybės tarnautojo pareigas.
2.9. Pagal Įstatymo projekto Nr. XIP-629(2) nuostatas asmuo, pripažintas kaltu dėl baudžiamojo nusižengimo ar neatsargaus nusikaltimo padarymo, laikomas nepriekaištingos reputacijos ir gali būti priimtas į valstybės tarnautojo pareigas, tačiau valstybės tarnautojas, pripažintas kaltu dėl nurodytų nusikalstamų veikų jam einant konkrečias pareigas, jau būtų atleidžiamas iš pareigų. Be to, nustatyta, kad asmuo, pripažintas padaręs šiurkštų tarnybinį nusižengimą, už kurį būtų skiriama tarnybinė nuobauda – atleidimas iš pareigų, nelaikomas nepriekaištingos reputacijos ir negali būti priimamas į valstybės tarnautojo pareigas, tačiau iš pareigų atleistas valstybės tarnautojas, kurio tarnybinis nusižengimas pradėtas tirti, suspėjęs, kol tiriamas tarnybinis nusižengimas, pereiti į kitas valstybės tarnautojo pareigas, negalėtų būti atleistas iš šių pareigų tuo pagrindu, kad jis pripažintas padariusiu šiurkštų tarnybinį nusižengimą, už kurį būtų skiriama tarnybinė nuobauda – atleidimas iš pareigų; arba pagal Įstatymo projektą Nr. XP-3257 asmuo, teistas už apysunkį, nesunkų ar neatsargų nusikaltimą, nelaikomas nepriekaištingos reputacijos ir negalėtų būti priimtas į valstybės tarnautojo pareigas, tačiau valstybės tarnautojas, pripažintas kaltu dėl nurodytų nusikaltimų einant konkrečias pareigas, jau negalėtų būti atleidžiamas iš pareigų. Atsižvelgiant į tokį teisinio reguliavimo nenuoseklumą, įtvirtinti Įstatymo projekte Nr. XP-3257 ir Įstatymo projekte Nr. XIP-629(2) dėstomo keičiamo įstatymo 44 straipsnyje naują valstybės tarnautojų atleidimo iš pareigų pagrindą – nepriekaištingos reputacijos praradimą. Tokiu atveju Įstatymo projekte Nr. XP-3257 ir Įstatymo projekte Nr. XIP-629(2) dėstomo keičiamo įstatymo 31 straipsnyje nurodytiems pagrindams atsiradus einant konkrečias pareigas valstybės tarnautojas prarastų nepriekaištingą reputaciją ir būtų atleistas iš valstybės tarnautojo pareigų.
2.10. Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projekte Nr. XP-3257 ir Įstatymo projekte Nr. XIP-629(2) siūlomi teisinio reguliavimo pakeitimai sugriežtintų visų valstybės tarnautojų, išskyrus statutinius valstybės tarnautojus, tarnybinę atsakomybę, taip pat siekiant užtikrinti keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą lygiateisiškumo principą, kuriuo grindžiama Lietuvos Respublikos valstybės tarnyba, analogiškai spręsti ir statutinių valstybės tarnautojų tarnybinės atsakomybės sugriežtinimo klausimą.