Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

DĖL VALSTYBĖS VALDOMŲ ĮMONIŲ PERTVARKOS 2011–2012 METŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2011 m. vasario 9 d. Nr. 172

Vilnius

 

Įgyvendindama Valstybės valdomų įmonių efektyvumo didinimo koncepciją, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. gruodžio 1 d. nutarimu Nr. 1731 (Žin., 2010, Nr. 145-7447), Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Valstybės valdomų įmonių pertvarkos 2011–2012 metų programą (pridedama).

2. Pavesti ūkio ministrui koordinuoti šiuo nutarimu patvirtintos programos įgyvendinimą.

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                              ANDRIUS KUBILIUS

 

ŪKIO MINISTRAS                                                                                  DAINIUS KREIVYS

 

_________________

 

 

 

Patvirtinta

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2011 m. vasario 9 d. nutarimu Nr. 172

 

VALSTYBĖS VALDOMŲ ĮMONIŲ PERTVARKOS 2011–2012 metų PROGRAMA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Valstybės valdomų įmonių pertvarkos 2011–2012 metų programa (toliau – Programa) parengta įgyvendinant Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. liepos 14 d. nutarimą Nr. 1052 „Dėl Valstybės valdomų įmonių veiklos skaidrumo užtikrinimo gairių aprašo patvirtinimo ir koordinuojančios institucijos paskyrimo“ (Žin., 2010, Nr. 88-4637) ir Valstybės valdomų įmonių efektyvumo didinimo koncepciją, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės  2010 m. gruodžio 1 d. nutarimu Nr. 1731 (Žin., 2010, Nr. 145-7447) (toliau – Koncepcija).

2. Programos tikslas – sudaryti sąlygas pertvarkyti valstybės valdomų įmonių valdymą siekiant užtikrinti efektyvesnę šių įmonių veiklą ir turto naudojimą, geresnius veiklos rezultatus ir didinti valstybės valdomų įmonių veiklos skaidrumą.

3. Programoje vartojama sąvoka „valstybės valdoma įmonė“ – ūkinę komercinę veiklą vykdanti valstybės įmonė, akcinė bendrovė ir uždaroji akcinė bendrovė, kurios akcijų nuosavybės teise priklauso valstybei.

 

II. ESAMOS BŪKLĖS ANALIZĖ

 

4. Lietuvos Respublika – svarbi akcinių bendrovių ar uždarųjų akcinių bendrovių akcininkė ir valstybės įmonių savininkė. Valstybės valdymo institucijos (paprastai ministerijos) įgyvendina valstybės, kaip įmonės savininkės, teises ir pareigas daugiau kaip 100 valstybės įmonių, taip pat valstybei nuosavybės teise priklausančių akcinių bendrovių ir uždarųjų akcinių bendrovių akcijų suteikiamas turtines ir neturtines teises. Valstybės valdomų įmonių yra įvairiose valstybei svarbiose ūkio šakose: energetikos, ryšių, transporto ir kitose. Jos sukuria svarią ekonominę vertę ir labai prisideda prie visos šalies ekonominės raidos, socialinės ir užimtumo politikos įgyvendinimo, be to, tai visos valstybės, tai yra visų Lietuvos mokesčių mokėtojų, turtas. Taigi valstybė turi būti profesionali ir atsakinga įmonių savininkė, aktyviai siekianti didinti jų turto vertę. Tokių įmonių valdymas turi būti skaidrus, pagrįstas atvirumo, aktyvaus dalyvavimo valdant kapitalą ir gero valdymo principais, orientuotas į aiškius tikslus.

5. Lietuvos valstybės valdomo komercinio naudojimo turto 2009 metų apžvalgos duomenimis, valstybės komercinio naudojimo turtas valdytas neefektyviai, daugumos valstybės valdomų įmonių veiklos rezultatai buvo prasti, o įmonių finansinė kapitalo grąža gerokai mažesnė už Europos valstybių vidurkį.

6. Manoma, kad tokio šių įmonių veiklos neefektyvumo priežastis – esama jų valdymo sistema, kuri neskatina jų dirbti pelningai, kelia joms prieštaringus tikslus ir taip sudaro sąlygas netinkamai jas valdyti. Valstybės valdomų įmonių pavaldumas konkrečioms ministerijoms daugelį jų apsaugo nuo išorinės konkurencijos. Nors svarbiausia ministerijų funkcija turėtų būti atitinkamų valdymo sričių reguliavimas, tačiau ministerijos dažnai ima aktyviai dalyvauti valdant valstybės valdomas įmones. Tokie ministerijų veiksmai mažina šių įmonių veiklos skaidrumą, blogina jų finansinius rezultatus ir lemia neišvengiamus interesų konfliktus.

7. Svarbiausios valstybės valdomų įmonių valdymo problemos:

7.1. Nepakankamai aiškūs šių įmonių tikslai. Privačių įmonių tikslas vienas – siekti pelno. Daugumos valstybės valdomų įmonių tikslai šiuo metu įvairūs ir neretai prieštarauja vieni kitiems, o tai lemia neapibrėžtą jų atskaitomybę, neleidžia deramai vertinti įmonių valdybų ir vadovybės valdymo gebėjimų.

7.2. Silpnas šių įmonių valdymas. Privačiose įmonėse skiriama daug dėmesio įmonių valdymui – išrenkamos profesionalios valdybos, gebančios tinkamai atstovauti akcininkų interesams, nustatomi konkretūs įmonės tikslai ir veiklos kryptys, atliekama įmonių veiklos stebėsena. Šiuo metu valstybės valdomų įmonių tikslai nepakankamai aiškūs, neatliekama išsami jų veiklos stebėsena, valdybos tiesiogines pareigas atlieka prastai, jos stokoja priežiūros.

7.3. Šių įmonių veikla nepakankamai skaidri. Daug valstybės valdomų įmonių savo finansinių ataskaitų ir metinių pranešimų viešai neskelbia, kai kurios skelbia, tačiau ne visą informaciją.

7.4. Finansinėse ataskaitose šios įmonės dažnai komercinės veiklos neatskiria nuo nekomercinės, dėl to sunku atlikti įmonių finansinę analizę ir nustatyti veiklos rezultatus.

 

III. PROGRAMOS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

8. Programos tikslas – sudaryti sąlygas pertvarkyti valstybės valdomų įmonių valdymą siekiant užtikrinti efektyvesnę šių įmonių veiklą ir turto naudojimą, geresnius veiklos rezultatus ir didinti valstybės valdomų įmonių veiklos skaidrumą. Tikimasi, kad numatomas sukurti efektyvesnis valstybės valdomų įmonių valdymo modelis ne tik atneš tiesioginės finansinės naudos Lietuvos Respublikos valstybės biudžetui, bet ir pagerins Lietuvos gyventojams teikiamų paslaugų kokybę. Be to, tinkamas šių įmonių valdymas teigiamai veiks valstybės ekonomiką ir gerins verslo aplinką.

9. Programos uždaviniai:

9.1. Nustatyti valstybės valdomų įmonių trumpalaikius (2011 metų) veiklos tikslus ir siektinus finansinius rodiklius.

Bus surinkta informacija apie valstybės valdomų įmonių veiklą, prognozuojamus veiklos ir finansinius rodiklius. Išanalizavus ir apibendrinus pateiktus duomenis, bus parengti ir Lietuvos Respublikos Vyriausybei pateikti įmonių 2011 metų trumpalaikiai veiklos tikslai ir siektini finansiniai rodikliai, atliekama jų įgyvendinimo stebėsena. Bus įdiegta valstybės valdomų įmonių tikslų nustatymo sistema, padedanti planuoti valstybės finansus.

9.2. Parengti komercinių ir nekomercinių valstybės valdomų įmonių ir (ar) funkcijų atskyrimo, nekomercinių funkcijų apibrėžimo, jų kainos nustatymo rekomendacijas (toliau – rekomendacijos).

Bus parengtas rekomendacijų dokumentas, kuriame bus komercinių ir nekomercinių funkcijų apimties ir sąnaudų analizė, rekomendacijos dėl nekomercinių funkcijų apskaitos ir galimų šių funkcijų finansavimo schemų. Vadovaujantis parengtomis rekomendacijomis, bus parengti ir Lietuvos Respublikos Vyriausybei pateikti komercinių ir nekomercinių valstybės valdomų įmonių ir (ar) funkcijų atskyrimo planai. Bus sukurta nekomercinių funkcijų finansavimo sistema, kurią įdiegus sumažės kryžminio subsidijavimo apimtis, o nekomercinės funkcijos bus atliekamos konkurencijos pagrindais, tai leis gerinti nekomercinių funkcijų atlikimo kokybę ir mažinti jų sąnaudas.

9.3. Parengti nuosavybės teisių įgyvendinimo gaires.

Bus parengtas nuosavybės teisių įgyvendinimo gairių dokumentas, reglamentuosiantis nuosavybės funkcijų atlikimą, nustatyta valstybės valdomų įmonių valdymo organų narių skyrimo, atsakomybės ir atlygio jiems apskaičiavimo tvarka.

9.4. Užtikrinti įmonių veiklos skaidrumą.

Bus sukurta valstybės valdomų įmonių finansinių duomenų pateikimo sistema, parengtos apibendrinančios jų veiklos ir rezultatų ataskaitos. Bus sukurtas interneto puslapis, skirtas apibendrintai informacijai apie valstybės valdomas įmones skelbti viešai.

 

IV. PROGRAMOS VERTINIMO KRITERIJAI

 

10. Programos tikslo ir uždavinių įgyvendinimas vertinamas pagal šiuos kriterijus:

10.1. pasiekta 90 procentų nustatytų veiklos tikslų ir siektinų finansinių rodiklių;

10.2. parengtas nekomercinių ir komercinių funkcijų atskyrimo rekomendacijų dokumentas;

10.3. parengtas nuosavybės teisių įgyvendinimo gairių dokumentas;

10.4. sukurta finansinių duomenų pateikimo sistema ir interneto puslapis, parengtos apibendrintos ketvirtinės ir metinė valstybės valdomos įmonės veiklos ir rezultatų ataskaitos.

 

V. PROGRAMOS FINANSAVIMAS, ĮGYVENDINIMAS IR ATSKAITOMYBĖ

 

11. Programa įgyvendinama 2011–2012 metais.

12. Programa įgyvendinama iš Privatizavimo fondo lėšų.

13. Programos lėšos naudojamos laikantis Privatizavimo fondo lėšų naudojimo ir apskaitos taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. vasario 6 d. nutarimu Nr. 152 (Žin., 1998, Nr. 15-350; 2002, Nr. 124-5663; 2005, Nr. 36-1176).

14. Programos tikslas, uždaviniai ir nuostatos įgyvendinami pagal ūkio ministro patvirtintą ir su Finansų ministerija suderintą Programos įgyvendinimo 2011–2012 metų priemonių planą.

15. Už Programos įgyvendinimą teisės aktų nustatyta tvarka atsiskaitoma Lietuvos Respublikos Vyriausybei.

 

_________________