VALSTYBINĖ KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJA

 

N U T A R I M A S

DĖL IŠANKSTINĖS SKUNDŲ NAGRINĖJIMO NE TEISME TVARKOS

 

2003 m. kovo 18 d. Nr. O3-20

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 26 straipsnio 3 dalimi (Žin., 2002, Nr. 56-2224), Elektros energetikos įstatymo 41 straipsnio 1 dalimi (Žin., 2000, Nr. 66-1984), Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija nutaria:

Pakeisti Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2002 m. lapkričio 27 d. nutarimą Nr. 116 „Dėl Ikiteisminių ginčų dėl teisės pasinaudoti tinklais suteikimo sprendimo tvarkos“ (Žin., 2002, Nr. 116-5238) ir išdėstyti ją taip:

 

Išankstinė skundų nagrinėjimo ne teisme tvarka

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Ši tvarka reglamentuoja fizinių ir juridinių asmenų skundų dėl energetikos įmonių veiklos ar neveikimo tiekiant, skirstant, perduodant, laikant energiją, dėl teisės joms pasinaudoti tinklais ir sistemomis nesuteikimo, dėl prisijungimo, energijos tiekimo srautų balansavimo, kainų ir tarifų taikymo nagrinėjimą.

2. Skundai gamtinių dujų sektoriuje nagrinėjami pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. birželio 19 d. nutarimu Nr. 745 patvirtintą skundų dėl Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo taikymo nagrinėjimo tvarką (Žin., 2001, Nr. 53-1880).

3. Skundai, neatitinkantys šios tvarkos nustatytų reikalavimų, nagrinėjami pagal Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos (toliau – Komisija) 2003 m. sausio 24 d. nutarimu Nr. O3-3 patvirtintą Piliečių ir kitų asmenų aptarnavimo Valstybinėje kainų ir energetikos kontrolės komisijoje tvarką (Žin., 2003, Nr. 12-475).

4. Skundus nagrinėja Komisija išankstine skundų nagrinėjimo ne teisme tvarka.

5. Pagrindinės šioje tvarkoje vartojamos sąvokos:

aptarnaujantis valstybės tarnautojas – Komisijos pirmininko sprendimu paskirtas tarnautojas, atsakingas už skundų priėmimą;

sprendimas – Komisijos priimamas rašytinis nutarimas dėl interesanto skunde keliamo klausimo;

informacija – vieša ir privati informacija, kuria disponuoja Komisija ir kurią Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją iš valstybės ir savivaldybių įstaigų įstatymo (Žin., 2000, Nr. 10-236, Nr. 47-1344) nustatyta tvarka asmuo turi teisę gauti;

interesantas – juridinis asmuo, fizinis asmuo ar fizinių asmenų grupė, teikianti skundą;

ginčas – interesanto konfliktas su energetikos įmone (įmonėmis) šios tvarkos 1 punkte numatytais atvejais;

skundas – rašytinis interesanto kreipimasis, Komisijai pateiktas laikantis šios tvarkos 11 punkto reikalavimų, kad būtų išspręstas ginčas;

operatorius – perdavimo arba skirstomųjų tinklų operatorius;

perdavimo tinklų operatorius – juridinis asmuo, valdantis perdavimo tinklus, atliekantis gamybos bei vartojimo balansavimą ir rezervavimą bei turintis perdavimo tinklų operatoriaus licenciją;

skirstomųjų tinklų operatorius – juridinis asmuo, valdantis skirstomuosius tinklus savo aptarnaujamoje teritorijoje bei turintis skirstymo tinklų operatoriaus licenciją;

prijungimas – elektros energijos vartotojų, gamintojų energetikos objektų (tinklų, įrenginių, sistemų) prijungimas prie perdavimo ar skirstomųjų tinklų operatorių objektų pagal Ūkio ministerijos nustatytą tvarką ir sąlygas;

teisė pasinaudoti tinklais ir sistemomis – teisė persiųsti nupirktą elektros energiją, taikant reguliuojamąjį trečiosios šalies dalyvavimo principą;

reguliuojamasis trečiosios šalies dalyvavimas – procesas, kai gamintojai, tiekėjai ir laisvieji vartotojai naudojasi perdavimo ar skirstomuoju tinklu elektros energijai persiųsti viešai paskelbtomis sąlygomis.

 

II. SKUNDŲ PRIĖMIMAS

 

6. Skundai siunčiami paštu ar įteikiami asmeniškai.

7. Komisija paskelbia interesantų priėmimo vietos adresą ir telefonų numerius. Interesantai ir jų skundai nurodytojoje vietoje priimami darbo dienomis visą darbo dienos laiką. Tiems skundams, kuriuos pagal teisės aktus interesantas turi pateikti asmeniškai, priimti skundą Komisija numato ne mažiau kaip 4 papildomas valandas per savaitę pasibaigus nustatytajam darbo laikui.

8. Interesantus ir jų skundus priima aptarnaujantis valstybės tarnautojas.

9. Skundai registruojami specialiame žurnale.

10. Jeigu interesantų daug, Komisijoje klausimas turi būti derinamas iš anksto paskelbtu telefonu. Atsiradus nenumatytoms aplinkybėms, aptarnaujantis valstybės tarnautojas privalo iš anksto įspėti asmenį apie priėmimo sąlygų pasikeitimą.

 

III. REIKALAVIMAI INTERESANTO SKUNDUI

 

11. Skunde turi būti nurodyta:

11.1. Komisijos, kuriai skundas paduodamas, pavadinimas;

11.2. interesanto vardas, pavardė ir tikslus adresas, kuriuo jis pageidautų gauti atsakymą, telefono numeris (juridinio asmens – pavadinimas, jo buveinės adresas, telefono numeris, atsakingo asmens vardas, pavardė, pareigos);

11.3. konkretus skundžiamas veiksmas ar neveikimas, aktas arba sprendimas, jo priėmimo (įvykdymo) data;

11.4. įmonės, kurios veikla ar neveikimas skundžiamas, pavadinimas, buveinės adresas;

11.5. interesanto reikalavimas, aplinkybės, kuriomis interesantas grindžia savo reikalavimą, ir tai patvirtinantys dokumentai (kopijos);

11.6. interesanto patvirtinimas, kad teismas nėra priėmęs sprendimo dėl to skundžiamo veiksmo ar neveikimo, akto arba sprendimo;

11.7. pridedamų dokumentų sąrašas;

11.8. skundo surašymo vieta ir data.

12. Prie skundo pridedamas skundžiamas aktas arba sprendimas. Taip pat pridedamas dokumentas, patvirtinantis interesanto reikalavimų ar prieštaravimų skundžiamai įmonei įteikimą, ir gautas atsakymas (jeigu jis buvo gautas) arba jų kopijos. Kai skundžiamas įmonės neveikimas, Komisija gali inicijuoti patikrinimą pagal savo kompetenciją vietoje.

13. Skundas turi būti tvarkingai ir įskaitomai parašytas valstybine kalba ir interesanto ar jo atstovo pasirašytas. Prie skundo pridedami turimi dokumentai, susiję su skundo nagrinėjimu.

14. Kai į Komisiją kreipiasi interesanto atstovas, prie skundo turi būti pridėtas įgaliojimas, patvirtinantis teisę atstovauti interesantui. Be 11 ir 12 punktuose nurodytų duomenų, skunde nurodomas interesanto atstovo vardas, pavardė, adresas, telefono numeris arba atstovaujančio juridinio asmens pavadinimas, jo buveinės adresas, telefono numeris, atsakingo asmens vardas, pavardė, pareigos.

 

IV. SKUNDŲ NAGRINĖJIMAS

 

15. Komisija nagrinėja skundus vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymu, Elektros energetikos įstatymu, kitais Lietuvos Respublikos įstatymais bei norminiais teisės aktais.

16. Skundai, neatitinkantys III skyriaus nustatytų reikalavimų, nenagrinėjami, ir per 5 darbo dienas nuo skundo gavimo interesantas informuojamas apie pateikto skundo trūkumus. Komisija, neįgaliota priimti sprendimo prašomu klausimu, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas perduoda jį kompetentingai institucijai ir apie tai praneša interesantui.

17. Skundai, kuriuose nepateikti interesanto duomenys (anoniminiai skundai), neregistruojami ir nenagrinėjami.

18. Interesantų skundai, dėl kurių yra priimtas teismo sprendimas tuo pačiu klausimu, nenagrinėjami.

19. Komisija turi teisę pareikalauti, kad interesantas patikslintų skundo esmę arba paprašyti pateikti papildomų dokumentų ar duomenų ir nustatyti protingą terminą tokiems dokumentams ar duomenims pateikti.

20. Skundo priėmimo faktas interesantui gali būti patvirtinamas žodžiu, nurodant gauto dokumento registravimo datą ir numerį, arba raštu, nurodant ant antrojo skundo egzemplioriaus (kopijos) skundo įregistravimo datą, numerį, skundą nagrinėsiančio valstybės tarnautojo vardą, pavardę, tarnybinio telefono numerį (jeigu iš karto žinomas skundą nagrinėsiantis valstybės tarnautojas).

21. Komisijos gautus skundus draudžiama persiųsti nagrinėti įmonėms ar darbuotojams, kurių veiksmai skundžiami.

22. Nagrinėti interesanto skundo neturi teisės valstybės pareigūnas ar tarnautojas, jeigu yra Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 1999, Nr. 60-1945) 21 straipsnyje nurodytų priežasčių, galinčių sukelti interesų konfliktą.

23. Skundai interesantų, kurie nenurodydami naujų aplinkybių pakartotinai kreipiasi klausimais, į kuriuos jau kartą atsakyta, nenagrinėjami.

24. Jeigu padaugėja skundų tais pačiais klausimais, iš tos pačios vietovės ar dėl tos pačios įmonės veiklos, Komisija atlieka platesnį tyrimą, rengia pasiūlymus dėl galimų prevencijos priemonių rengimo, peržiūri teisės aktų nuostatas, gali kreiptis į kitas valstybės institucijas su prašymu atlikti išsamesnį tyrimą, nustatytąja tvarka gali pateikti pasiūlymus dėl teisės aktų tobulinimo.

25. Kiekvienam skundui pradedama atskira byla.

26. Pradėtosios skundų bylos nedelsiant perduodamos Komisijos pirmininkui.

27. Komisijos pirmininkas išnagrinėja ir sprendžia šiuos klausimus: ar priklauso Komisijos kompetencijai nagrinėti gautą skundą; ar skundas atitinka šios tvarkos III skyriaus reikalavimus; ar būtina reikalauti papildomos medžiagos; kuriuos asmenis reikia kviesti į posėdį; kada ir kur nagrinėti skundą.

28. Komisijos pirmininkas paveda atitinkamam Komisijos skyriui ištirti skundą ir pateikti jį nagrinėti Komisijos posėdžiui.

29. Komisija turi teisę:

29.1. reikalauti iš skundžiamos įmonės dokumentų, medžiagos ir informacijos, susijusių su posėdžiui rengiamu klausimu;

29.2. gauti raštu ar žodžiu valstybės ir savivaldybės tarnautojų paaiškinimus dėl ginčijamo dalyko.

 

V. SPRENDIMŲ PRIĖMIMAS

 

30. Interesantų pateikti skundai turi būti išnagrinėti ir sprendimai priimti ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų.

31. Skundų nagrinėjimo terminas pradedamas skaičiuoti nuo skundo gavimo Komisijoje dienos, jeigu skundas atitinka III skyriaus nustatytus reikalavimus. Jeigu pateikti ne visi dokumentai, terminas skaičiuojamas nuo visų dokumentų pateikimo dienos.

32. Kai dalis informacijos, kurios reikia sprendimams priimti, yra kitoje valstybės ar savivaldybės institucijoje, įstaigoje ar kitoje įmonėje, sprendimai turi būti priimti ne vėliau kaip per 20 kalendorinių dienų nuo informacijos iš kitos institucijos, įstaigos, įmonės gavimo. Reikalaujamą informaciją Komisijos prašymu kita valstybės ar savivaldybės institucija, įstaiga ar kita įmonė privalo pateikti ne vėliau kaip per 10 kalendorinių dienų.

33. Apie raštu pateikto skundo nagrinėjimo rezultatus interesantui turi būti pranešta raštu. Sprendimas turi būti pagrįstas teisės aktų nuostatomis, nurodoma, kada ir kur jie paskelbti. Skundas laikomas išnagrinėtu, jeigu dėl visų skunde nurodytų klausimų priimtas sprendimas pagal Komisijos kompetenciją.

34. Sprendimas turi būti įformintas Komisijos blanke. Jame turi būti nurodyta sprendimo data, numeris, skundo, į kurį atsakoma, data ir numeris (jeigu šie duomenys yra), adresatas (adresatai), trumpa sprendimo antraštė, valstybės tarnautojo, rengusio sprendimo projektą, vardo raidė, pavardė ir telefono numeris.

35. Sprendime nurodyta informacija interesantui turi būti tiksli ir išsami.

 

VI. APSKUNDIMAS

 

36. Interesantas, nesutinkantis su Komisijos priimtu sprendimu, taip pat sprendimo negavęs per 30 ir 32 punktuose nurodytą laiką, turi teisę apskųsti Komisijos sprendimą ar veiksmus (neveikimą) Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.“

 

 

PIRMININKAS                                                                                 VIDMANTAS JANKAUSKAS