LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO

 

Į S A K Y M A S

DĖL TIPINĖS MOKYKLINIO AUTOBUSO VAIRUOTOJO DARBO INSTRUKCIJOS IR MOKYKLINIO AUTOBUSO VAIRUOTOJO INSTRUKTAVIMO TVARKOS TVIRTINIMO

 

2001 m. sausio 10 d. Nr. 4

Vilnius

 

Vykdydamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės sekretoriaus 2000 m. liepos 10 d. pavedimą Nr. 6-6402 bei mokyklinių autobusų naudojimo keliuose saugos priemonių 2000 m. plano 4 punktą:

1. Tvirtinu Tipinę mokyklinio autobuso vairuotojo darbo instrukciją (pridedama).

2. Tvirtinu Mokyklinio autobuso vairuotojo instruktavimo tvarką (pridedama).

 

 

SUSISIEKIMO MINISTRAS                                                                   GINTARAS STRIAUKAS

______________


PATVIRTINTA

susisiekimo ministro

2001 01 10 įsakymu Nr. 4

 

1 priedas

 

TIPINĖ MOKYKLINIO AUTOBUSO VAIRUOTOJO DARBO INSTRUKCIJA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Tipinė mokyklinio autobuso vairuotojo darbo instrukcija (toliau – Instrukcija) parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo (Žin., 2000, Nr. 92-2883), Lietuvos Respublikos darbuotojų saugos ir sveikatos įstatymo (Žin., 2000, Nr. 95-2968), Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekso (Žin.,1996, Nr. 119-2772), Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo Nr. 569 „Dėl kelių eismo saugumo sistemos“ (Žin.,1994, Nr. 53-1016) bei susisiekimo ministro įsakymais, susijusiais su keleivių (bagažo) vežimu ir kelių eismo saugumu, reikalavimais.

2. Mokyklinio autobuso vairuotojas (toliau – Vairuotojas) privalo turėti vairuotojo pažymėjimą, suteikiantį teisę vairuoti D kategorijos kelių transporto priemones, o vežant mokinius mokykliniu autobusu, turinčiu daugiau kaip aštuonias, bet ne daugiau kaip šešiolika sėdimų vietų, be vairuotojo vietos, – vairuotojo pažymėjimą, suteikiantį teisę vairuoti bent D1 kategorijos kelių transporto priemones.

3. Vairuotojas privalo turėti ne trumpesnę kaip trejų metų šių transporto priemonių vairavimo patirtį nepriklausomai nuo to, kokios kategorijos (D1 ar D) transporto priemones jis turi teisę vairuoti.

4. Kvalifikaciniai ir elgesio reikalavimai vairuotojams nustatyti susisiekimo ministro 2000 01 21 įsakymu Nr. 18 „Dėl kelių transporto priemonių vairuotojų rengimo“ (Žin., 2000, Nr. 9-230).

 

II. VAIRUOTOJO PAREIGOS

 

5. Vairuotojas privalo:

5.1. turėti reikiamus dokumentus (vairuotojo pažymėjimą, transporto priemonės registracijos liudijimą ir jos valstybinės techninės apžiūros taloną, įstatymų nustatytą draudimo dokumentą, kelionės lapą, maršruto tvarkaraštį ir kt.) ir prireikus pateikti juos kelių eismą kontroliuojantiems pareigūnams;

5.2. laiku ir saugiai nuvežti mokinius į paskirties vietą (į mokyklą, iš mokyklos), stebėti, kad mokiniai saugiai galėtų įlipti ir išlipti iš autobuso nustatytose sustojimo vietose (stotelėse) pagal mokinių gyvenamąją vietą;

5.3. nuolat prižiūrėti autobuso techninę būklę ir jo komplektiškumą, laiku šalinti gedimus, turinčius įtakos eismo saugumui, pritvirtinti skiriamuosius ženklus pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1993 m. lapkričio 29 d. nutarimo Nr. 883 „Dėl kelių eismo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 1993, Nr. 66-1250) reikalavimus;

5.4. periodiškai atlikti autobuso techninį aptarnavimą, nustatytu periodiškumu jį paruošti ir pristatyti techninei apžiūrai;

5.5. suprantamai ir laiku (kasdien) pildyti kelionės dokumentus, tausoti patikėtą turtą, efektyviai naudoti eksploatacijai skirtas lėšas;

5.6. laikytis darbe teisės aktų patvirtintų Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos 1994 08 01 įsakymu Nr. 2 „Dėl mokymo, instruktavimo ir atestavimo saugos darbe klausimais nuostatų ir saugos darbe standartų, normų, taisyklių, instrukcijų rengimo ir tvirtinimo nuostatų“ (Žin., 1994, Nr. 65-1263) ir priešgaisrinės apsaugos reikalavimų;

5.7. reikalauti iš mokinių laikytis mokinio elgesio taisyklių, užkirsti kelią drausmės pažeidimams;

5.8. laukti mokinių autobuso nustatytose sustojimo vietose (stotelėse);

5.9. stebėti juos įlipant (išlipant) į autobusą ir tik jam sustojus,- tvarkingai, teikiant pirmenybę jaunesnio amžiaus mergaitėms ir berniukams bei invalidams;

5.10. priminti jiems, kad į kitą kelio (gatvės) pusę eitų tik nuvažiavus autobusui ir tik pėsčiųjų perėjose, o jei jos nėra, - stačiu kampu, įsitikinus, kad arti nėra važiuojančių transporto priemonių;

5.11. mokinius vežti su nuolat įjungtomis artimosiomis žibintų šviesomis; šias žibintų šviesas bei avarinę šviesos signalizaciją įjungti ir sustojus, kai mokiniai įlaipinami (išlaipinami) tamsoje arba esant blogam matomumui;

5.12. mokėti kelių eismo taisykles, perprasti nuostatas,- autobusų sandaros ir eksploatacijos, saugaus eismo, keleivių vežimo ir bagažo gabenimo bei kitais klausimais, susijusiais su autobuso vairuotojo darbu;

5.13. įvykus nelaimei ir jei yra sužeistų, nedelsiant kviesti policiją ir greitąją pagalbą, jei įmanoma, suteikti pagalbą pačiam arba pasitelkti kitus, be to, sugedus autobusui nurodyti jiems, kaip racionaliausiu būdu pasiekti mokyklą arba namus, ir pranešti autobuso savininkui apie įvykį.

 

III. VAIRUOTOJO TEISĖS

 

6. Vairuotojas turi teisę:

6.1. nevykti į kelionę ir nevežti mokinių esant pavojingoms eismo sąlygoms, blogais (nepravažiuojamais) keliais ir pan.;

6.2. reikalauti, kad darbdavys sudarytų tinkamas darbo ir poilsio sąlygas, vadovaudamasis darbo ir kolektyvinės sutarties reikalavimais;

6.3. atsisakyti dirbti pažeidžiant darbo ir poilsio laiko režimą arba autobuse esant techninių gedimų, turinčių įtakos saugiam eismui (Vairuotojo darbo ir poilsio laikas nustatomas vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. vasario 20 d. nutarimo Nr. 248 „Dėl darbo ir poilsio laiko ypatumų kai kuriose ūkio šakose, suminės darbo laiko apskaitos įvedimo ir darbų, kuriuose gali būti taikoma ilgesnė kaip 12 valandų per parą darbo (pamainos) trukmė“ (Žin., 1996, Nr. 18-473);

6.4. reikalauti, kad būtų skiriama užtektinai lėšų, reikalingų autobuso eksploatacijai ir remontui, ir kad autobuse būtų įrengti tachografai (įrenginiai, fiksuojantys transporto priemonių darbo ir greičio režimus), taip pat minėti autobusai atitinkamu metų laiku būtų aprūpinti žieminėmis padangomis.

 

IV. VAIRUOTOJUI DRAUDŽIAMA

 

7. Vairuoti transporto priemonę neturint tam teisės, išvykti į kelionę techniškai netvarkingu, nešvariu (iš išorės ir vidaus) autobusu, be būtinų dokumentų.

8. Vairuoti transporto priemonę neblaiviam, apsvaigusiam nuo narkotikų, vaistų ar kitų svaigiųjų medžiagų. Taip pat neleidžiama vairuoti susirgus ar pavargus, jeigu dėl to gali kilti pavojus saugiam eismui.

9. Vežti pašalinius asmenis (ne mokinius ir jų globotinius) arba daugiau mokinių, negu mokykliniame autobuse įrengta sėdimų vietų.

10. Vartoti necenzūrinius žodžius bei autobuse rūkyti mokinių akivaizdoje.

11. Važiuoti didesniu kaip 70 km/h greičiu, jeigu jis dar labiau neribotas kelio ženklais.

12. Sugedus autobusui arba įvykus nelaimei palikti mokinius be priežiūros.

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

13. Vairuotojas, vykdydamas pareigas, už įvykio keliuose pasekmes atsako pagal vidaus darbo tvarkos taisykles Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

14. Mokyklinio autobuso vairuotojams, pažeidžiantiems mokyklinio autobuso vairuotojo darbo instrukciją, taikomos drausminės nuobaudos, numatytos darbo įstatymuose.

______________


PATVIRTINTA

susisiekimo ministro

2001 01 10 įsakymu Nr. 4

 

2 priedas

 

MOKYKLINIO AUTOBUSO VAIRUOTOJO INSTRUKTAVIMO TVARKA

 

1. Darbdavys įsakymu paskiria darbuotoją, atsakingą už saugų mokinių vežimo organizavimą.

2. Mokyklinio autobuso vairuotojas prieš pradėdamas vairuotojo darbą įmonėje privalo išklausyti instruktažą, kurio metu turi būti supažindintas su:

2.1. Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymu (Žin., 2000, Nr. 92-2883);

2.2 Lietuvos Respublikos darbuotojų saugos ir sveikatos įstatymu (Žin., 1993, Nr. 55-1064; 2000, Nr. 95-2968);

2.3. Lietuvos Respublikos kelių transporto kodeksu (Žin., 1996, Nr. 119-2772);

2.4. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu Nr. 569 „Dėl kelių eismo saugumo sistemos“ (Žin., 1994, Nr. 53-1016);

2.5. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu Nr. 883 „Dėl kelių eismo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 1993, Nr. 66-1250);

2.6. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu Nr. 248 „Dėl darbo ir poilsio laiko ypatumų kai kuriose ūkio šakose, suminės darbo laiko apskaitos įvedimo ir darbų, kuriuose gali būti taikoma ilgesnė kaip 12 valandų per parą darbo (pamainos) trukmė“ (Žin., 1996, Nr. 18-473);

2.7. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro įsakymu Nr. 18 „Dėl kelių transporto priemonių vairuotojų rengimo“ (Žin., 2000, Nr. 9-230);

2.8. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos 1994 08 01 įsakymu Nr. 2 „Dėl mokymo, instruktavimo ir atestavimo saugos darbe klausimais nuostatų ir saugos darbe standartų, normų, taisyklių, instrukcijų rengimo ir tvirtinimo nuostatų“ (Žin., 1994, Nr. 65- 1263) bei kitais teisės aktais, susijusiais su vairuotojo darbo specifika;

2.9. autobuso sandaros ir eksploatavimo specifika (prieš pradedant dirbti arba pakeitus tam tikslui skirto autobuso markę bei modelį);

2.10. vidaus darbo tvarkos taisyklėmis, vairuotojo pareiginiais nuostatais (priėmus vairuotoją į darbą bei pasikeitus darbų tvarkai, apimčiai pakartotinai);

2.11. aptarnaujamu maršrutu, šio maršruto specifika (sustojimo vietos, mokinių skaičius, pavojingi kelio ruožai ir pan.) prieš mokslo metų pradžią (naujam vairuotojui – pradėjus dirbti);

2.12. mokinių vežimu specifinėmis sąlygomis – poilsio dienomis, organizuojant ekskursijas, prasidėjus rudens ir žiemos sezonui bei kitomis nepalankiomis sąlygomis.

3. Jeigu mokyklinio autobuso vairuotojas pažeidžia darbo instrukciją ar kelių eismo taisykles, jis instruktuojamas papildomai priklausomai nuo pažeidimo pobūdžio.

______________