LIETUVOS RESPUBLIKOS

KULTŪROS IR ŠVIETIMO MINISTERIJA

KOLEGIJOS NUTARIMAS

 

1991 m. birželio 25 d. Nr. 39

Vilnius

 

DĖL VALSTYBINĖS BENDROJO LAVINIMO MOKYKLŲ

INSPEKCIJOS NUOSTATŲ

 

Kultūros ir švietimo ministerijos kolegija NUTARIA:

1. Tvirtinti Valstybinės bendrojo lavinimo mokyklų inspekcijos nuostatus.

2. Nuostatų vykdymo kontrolę pavesti ministro pavaduotojui A. Juozaičiui.

 

 

KOLEGIJOS PIRMININKAS                                                                                         D. KUOLYS

______________

 


Kolegijos nutarimo Nr. 39

priedas

 

NUOSTATAI

 

1991 m. birželio 25 d.

Vilnius

 

VALSTYBINĖS BENDROJO LAVINIMO MOKYKLŲ INSPEKCIJOS

 

1. BENDROJI DALIS

 

Valstybinę inspekciją sudaro Kultūros ir švietimo ministerijos Mokyklų inspektavimo skyrius, rajonų ir miestų valdybų kultūros ir švietimo (švietimo) skyrių mokyklų inspektoriai.

Inspekcija, vykdydama valstybinę švietimo politiką, stebi, prižiūri ir kontroliuoja bendrojo lavinimo mokyklų veiklą, konsultuoja pedagogus ir mokyklos savivaldos institucijas.

1.1. Mokyklų inspektorių veiklos uždaviniai.

1.1.1. Mokyklų veiklą reglamentuojančių įstatymų ir poįstatyminių aktų įgyvendinimo savivaldybių skyriuose, valstybinėse ir nevalstybinėse bendrojo lavinimo mokyklose tikrinimas ir priežiūra, Lietuvos Respublikos švietimo politikos aiškinimas.

1.1.2. Visų tipų bendrojo lavinimo mokyklų mokymo planų, mokomųjų dalykų valstybinių programų vykdymo kontrolė, mokslo žinių atitikimo valstybinius standartus (atskirų dalykų mokinių žinių vertinimo normas) nustatymas.

1.2. Mokyklų inspektorių skyrimo ir atleidimo tvarka.

1.2.1. Kultūros ir švietimo ministerijos Mokyklų inspektavimo skyriaus mokyklų inspektorius skiria ir atleidžia kultūros ir švietimo ministras.

1.2.2. Rajonų ir miestų valdybų kultūros ir švietimo (švietimo) skyrių mokyklų inspektorius skiria ir atleidžia kultūros ir švietimo (švietimo) skyriaus vedėjas.

1.2.3. Kultūros ir švietimo ministerijos Mokyklų inspektavimo skyriaus, rajonų ir miestų valdybų kultūros ir švietimo (švietimo) skyrių mokyklų inspektoriais skiriami mokytojai metodininkai, vyr. mokytojai, asmenys, turintys aukštąjį pedagoginį išsilavinimą ir ne mažesnį kaip 5 metų pedagoginio darbo stažą.

1.3. Mokyklų inspektorių pavaldumas ir veiklos principai.

1.3.1. Kultūros ir švietimo ministerijos Mokyklų inspektavimo skyrius dirba pagal ministro patvirtintą metinę veiklos programą ir už ją atsiskaito Kultūros ir švietimo ministrui. Rajonų ir miestų valdybų kultūros ir švietimo (švietimo) skyrių mokyklų inspektoriai vykdo skyriaus vedėjo patvirtintą darbo planą ir už jį atsiskaito skyriaus vedėjui.

1.3.2. Mokyklų inspektorių veiklos principai: objektyvumas, humaniškumas, demokratiškumas, sistemingumas ir tikslingumas (kryptingumas).

1.3.3. Kultūros ir švietimo ministerijos Mokyklų inspektavimo skyriaus darbuotojai turi specialų tarnybinį pažymėjimą ir skyriaus antspaudą.

 

2. DARBO TURINYS

 

Kultūros ir švietimo ministerijos MOKYKLŲ INSPEKTAVIMO SKYRIUS, pasitelkdamas kitų ministerijos padalinių specialistus, teisininkus, ekspertus:

2.1. Prižiūri rajonų ir miestų valdybų kultūros ir švietimo (švietimo) skyrių veiklą.

2.2. Stebi Lietuvos Respublikos Švietimo ir kitų įstatymų, poįstatyminių aktų, Kultūros ir švietimo ministerijos įsakymų, kolegijos nutarimų vykdymą rajonų ir miestų valdybų kultūros ir švietimo (švietimo) skyriuose ir bendrojo lavinimo mokyklose.

2.3. Susipažįsta su perspektyviniais rajono, miesto švietimo materialinės bazės tobulinimo ir plėtotės planais, ugdymo institucijų duomenų banku, inspektorių kuruojamais darbo barais.

2.4. Tiria valstybinių ir nevalstybinių mokyklų tinklo išdėstymo racionalumą, sąlygų tęstiniam gyventojų ugdymuisi sudarymą, švietimo įstaigų aprūpinimą kvalifikuotais kadrais, mokymo priemonėmis (baldai, įranga, valstybinės programos, vadovėliai, vaizdinės mokymo priemonės, mokomoji technika).

2.5. Analizuoja mokyklų vadovų, kultūros ir švietimo (švietimo) skyrių darbuotojų parinkimo optimalumą, nagrinėja jų vykdomos bendrojo lavinimo mokyklų kontrolės ir priežiūros rezultatus.

2.6. Drauge su pedagogų kolektyvu, savivaldybių inspektoriais aptaria darbo tobulinimo klausimus. Teikia pasiūlymus pedagogams.

Kultūros ir švietimo ministerijos MOKYKLŲ INSPEKTAVIMO SKYRIAUS, rajonų ir miestų valdybų KULTŪROS IR ŠVIETIMO (švietimo) SKYRIŲ mokyklų inspektoriai, pasitelkdami kitų skyrių darbuotojus, mokslininkus, ekspertus, vyr. mokytojus, mokytojus metodininkus:

2.7. Skatina pedagogų kūrybiškumą.

2.8. Rūpinasi demokratine mokyklos atmosfera, kolegialiais pedagogų ir moksleivių, pedagogų tarpusavio santykiais.

2.9. Organizuoja pedagogų ir visuomenės švietėjišką darbą. Konsultuoja kultūros ir švietimo (švietimo) skyrių darbuotojus, mokyklų vadovus ir mokytojus. Skatina pedagogų savikontrolę, savianalizę, profesinį bendradarbiavimą, savarankišką tobulininąsi, atestavimąsi.

2.10. Rengia trumpalaikius vizitus, organizuoja frontalius (visuminius), dalinius ir personalinius bendrojo lavinimo mokyklų bei jose dirbančių asmenų veiklos patikrinimus:

2.10.1. VIZITAS (jis paprastai trunka vieną dieną) – trumpalaikis susipažinimas su mokyklos darbo planais, pokalbis su mokyklos vadovais, mokytojais, savivaldos institucijų atstovais, mokyklos rėmėjais, lankymasis pamokose, popamokinės veiklos renginiuose.

2.10.2. FRONTALUS (visuminis) patikrinimas – visapusiškas bendrojo lavinimo mokyklos ir joje dirbančių asmenų veiklos patikrinimas ir įvertinimas (jis paprastai trunka 10 dienų). Jo metu mokyklų inspektoriai ir jiems talkinantys asmenys:

2.10.2.1. Susipažįsta su mokyklos nuostatais, vidaus darbo taisyklėmis, mokslo metų darbo planais.

2.10.2.2. Analizuoja pedagogų komplektavimą ir darbo krūvio pasiskirstymą (tarifikacija, pamokų tvarkaraštis, popamokinės veiklos grafikai), sąlygų privalomam vaikų ir paauglių mokymuisi iki 16 metų sudarymą, tęstinio ugdymosi galimybes, pedagogų ir moksleivių teisių, gyvybės ir sveikatos apsaugą.

2.10.2.3. Tikrina mokymo planų, visų mokomųjų dalykų valstybinių programų vykdymą.

2.10.2.4. Stebi ir analizuoja ugdymo organizavimą.

2.10.2.5. Kontroliuoja mokinių žinių atitikimą valstybinius standartus (mokinių žinių vertinimo normas).

2.10.2.6. Teikia pedagogams dalykinę ir metodinę pagalbą.

2.10.2.7. Tiria mokinių popamokinę veiklą (dalykiniai būreliai, fakultatyvai), papildomą ugdymą specializuotose mokyklose ir saviraiškos ugdymo organizacijose.

2.10.2.8. Tikrina mokyklos dokumentaciją.

2.10.2.9. Analizuoja mokyklos vadovų vykdomą pedagoginių ir kitų darbuotojų veiklos (vidaus darbo) kontrolę.

2.10.2.10. Tiria mokyklos vadovų, mokytojų, auklėtojų, mokinių, tėvų ir visuomenės atsiliepimus apie ugdymo institucijos veiklą. Įvertina mokyklos vadovų darbo stilių.

2.10.2.11. Skatina pedagoginio darbo naujoves.

2.10.3. DALINIS patikrinimas – atskirų ugdymo komponentų tikrinimas: mokomųjų dalykų dėstymo, popamokinės veiklos organizavimo, mokyklos ryšių su mokinių tėvais ir mokyklos rėmėjais nustatymas, klasių auklėtojų darbo įvertinimas ir kt.

2.10.4. PERSONALINIS patikrinimas – mokyklos vadovo arba pedagogo veiklos patikrinimas.

 

3. INSPEKTAVIMO METODAI

 

Kultūros ir švietimo ministerijos Mokyklų inspektavimo skyriaus, rajonų ir miestų valdybų kultūros ir švietimo (švietimo) skyrių inspektoriai savo darbe taiko šiuos metodus:

3.1. Pokalbis (su mokyklos vadovais, pedagogais, mokiniais ir jų tėvais).

3.2. Stebėjimas (pamokų, popamokinės veiklos ir papildomo ugdymo renginių, kolektyvo narių bendradarbiavimo).

3.3. Dokumentų analizė (planai, mokinių sąsiuviniai, egzaminų darbai, klasių žurnalai, pedagogų tarybos posėdžių protokolai ir t. t.)

3.4. Mokomųjų dalykų kontroliniai darbai.

3.5. Mokomųjų dalykų testai.

3.6. Anketavimas (mokinių, pedagogų, mokyklos vadovų, mokinių tėvų mokyklos reitingui, kolektyvo mikroklimatui, vadovavimo stiliui nustatyti).

3.7. Ekspertizė (specialios ekspertų komisijos išvados).

3.8. Savianalizė.

 

4. INSPEKTAVIMO TVARKA. REZULTATŲ ĮFORMINIMAS. APELIACIJA

 

4.1. Bendrojo lavinimo mokyklų inspektavimas vykdomas dviem lygiais: rajonų ir miestų valdybų kultūros ir švietimo (švietimo) skyrių ir Respublikos kultūros ir švietimo ministerijos.

4.2. Mokyklų inspektoriai nuolat vizituoja bendrojo lavinimo mokyklas. Vizito rezultatai ir tolesnio inspektavimo terminai fiksuojami mokyklos inspektavimo knygoje.

4.3. Frontalius (visuminius) bendrojo lavinimo mokyklų patikrinimus rajonų ir miestų valdybų kultūros ir švietimo (švietimo) skyriai ar Kultūros ir švietimo ministerijos Mokyklų inspektavimo skyrius rengia remdamasis vizitavimo išvadomis, bet ne rečiau kaip kas 5 metai. Jų rezultatai įforminami aktu. Aktai saugomi neterminuotai.

4.4. Dalinius ir personalinius patikrinimus rajonų ir miestų valdybų kultūros ir švietimo (švietimo) skyriai ar Kultūros ir švietimo ministerijos Mokyklų inspektavimo skyrius organizuoja remdamiesi vizitavimo išvadomis arba mokyklų vadovų, pedagogų, mokinių, jų tėvų ir visuomenės pareiškimais. Jų rezultatai fiksuojami mokyklos inspektavimo knygoje.

4.5. Iškilus būtinybei, frontalių patikrinimų rezultatai įforminami kultūros ir švietimo ministro įsakymu, kolegijos nutarimu, rajono, miesto valdybos kultūros ir švietimo (švietimo) skyriaus vedėjo įsakymu arba švietimo tarybos nutarimu.

4.6. Rajonų ir miestų valdybų kultūros ir švietimo (švietimo) skyriai vizituojami kas 3 metai. Vizitavimo rezultatai įforminami bendro pobūdžio pažyma ir pateikiami kultūros ir švietimo ministrui.

4.7. Kultūros ir švietimo skyriai, mokyklų pedagogų kolektyvai, darbuotojai, nesutinkantys su patikrinimo rezultatais, turi teisę po 10 dienų nuo patikrinimo rezultatų paskelbimo dienos pateikti apeliaciją:

4.7.1. Rajono ar miesto valdybos kultūros ir švietimo (švietimo) skyriaus vedėjui, kai patikrinimą vykdė rajono ar miesto kultūros ir švietimo (švietimo) skyriaus inspektoriai.

4.7.2. Kultūros ir švietimo ministrui, kai patikrinimą vykdė Mokyklų inspektavimo skyrius arba kai nesutinkama su kultūros ir švietimo (švietimo) skyriaus vedėjo atsakymu į jam pateiktą apeliaciją.

4.7.3. Kultūros ir švietimo ministro sprendimas dėl tikrinimo rezultatų yra galutinis.

 

5. MOKYKLŲ INSPEKTORIŲ TEISĖS

 

Kultūros ir švietimo ministerijos MOKYKLŲ INSPEKTAVIMO SKYRIAUS mokyklų inspektoriai turi teisę:

5.1. Lankytis valstybinėse ir nevalstybinėse bendrojo lavinimo mokyklose, popamokinio ugdymo institucijose, dalyvauti savivaldybių rengiamuose mokyklų, švietimo skyrių darbuotojų pasitarimuose.

5.2. Dalyvauti ekspertų komisijų darbe.

5.3. Teikti pasiūlymus savivaldybėms dėl mokymo materialinės bazės ir pedagogų socialinių teisių, ministerijos padaliniams dėl ugdymo turinio tobulinimo.

5.4. Siūlyti ministrui atšaukti rajonų ir miestų valdybų kultūros ir švietimo (švietimo) skyrių nutarimus, įsakymus, prieštaraujančius Lietuvos Respublikos Švietimo ir kitiems įstatymams, poįstatyminiams aktams, Kultūros ir švietimo ministerijos įsakymams, kolegijos nutarimams.

Kultūros ir švietimo ministerijos MOKYKLŲ INSPEKTAVIMO SKYRIAUS, rajonų ir miestų valdybų KULTūROS IR ŠVIETIMO (švietimo) SKYRIŲ inspektoriai turi teisę:

5.5. Gauti dviejų mėnesių kvalifikacijos atostogas.

5.6. Dalyvauti mokytojų kvalifikacijos kėlimo renginiuose.

5.7. Stažuotis užsienio valstybėse.

5.8. Gauti informaciją apie švietimo reformos darbą, pagrindines valstybinės švietimo politikos kryptis.

5.9. Siūlyti kultūros ir švietimo (švietimo) skyriaus vedėjui atšaukti bendrojo lavinimo mokyklų įsakymus, pedagogų tarybos nutarimus, prieštaraujančius Lietuvos Respublikos Švietimo ir kitiems įstatymams, poįstatyminiams aktams, Kultūros ir švietimo ministerijos įsakymams, kolegijos nutarimams, švietimo skyrių įsakymams ir švietimo tarybos nutarimams.

5.10. Siūlyti paskatinti už gerą darbą, atleisti iš pareigų, perduoti baudžiamojon atsakomybėn visų tipų bendrojo lavinimo mokyklų vadovus, mokytojus, auklėtojus ir kitus pedagogus, šiurkščiai pažeidžiančius Lietuvos Respublikos įstatymus.

5.11. Su sprendžiamojo balso teise dalyvauti devynmečio mokslo baigimo ir abitūros egzaminų komisijų darbe. Nustačius egzaminų instrukcijos pažeidimus, suderinus su savivaldybės skyriaus vedėju, nutraukti egzaminą ir reikalauti sudaryti naują komisiją.

5.12. Teikti pasiūlymus pedagogų atestacinėms komisijoms dėl aukštesnės kategorijos suteikimo mokyklų vadovams, mokytojams, auklėtojams. Dalyvauti atestacinių komisijų darbe.

5.13. Reikalauti peratestuoti, perkelti į kitas pareigas pedagogus už aplaidumą darbe, pedagoginės etikos pažeidimus bei mokinių žinių vertinimo normų nesilaikymą.

 

6. MOKYKLŲ INSPEKTORIŲ PAREIGOS

 

6.1. Kultūros ir švietimo ministerijos MOKYKLŲ INSPEKTAVIMO SKYRIAUS darbuotojai privalo:

6.1.1. Organizuoti rajonų ir miestų valdybų kultūros ir švietimo (švietimo) skyrių vizitavimą.

6.1.2. Kaupti, nuolat atnaujinti ir analizuoti duomenis apie rajonų ir miestų valdybų kultūros ir švietimo (švietimo) skyrius bei jiems pavaldžias bendrojo lavinimo mokyklas.

6.1.3. Palaikyti glaudžius ryšius su ministerijos padaliniais, Lietuvos mokslo, mokymo ir kvalifikacijos kėlimo institucijomis, Respublikos rajonų ir miestų valdybų kultūros ir švietimo (švietimo) skyriais bei juose dirbančiais mokyklų inspektoriais.

6.1.4. Teikti ministerijos vadovybei analitines pažymas ir konsultacijas apie kuruojamų kraštų rajonų ir miestų valdybų kultūros ir švietimo (švietimo) skyrių ir jiems pavaldžių ugdymo institucijų veiklą.

6.2. Kultūros ir švietimo ministerijos MOKYKLŲ INSPEKTAVIMO SKYRIAUS ir rajonų ir miestų valdybų KULTŪROS IR ŠVIETIMO (švietimo) SKYRIŲ darbuotojai privalo:

6.2.1. Griežtai laikytis pedagoginės ir inspektavimo etikos.

6.2.2. Aiškinti ir skleisti pedagogams, tėvams ir visuomenei valstybinę švietimo politiką, tiesiogiai dalyvauti kuriant modernią, krašto kultūrinėmis tradicijomis grįstą Lietuvos mokyklą.

6.2.3. Nuolat vizituoti, planingai vykdyti bendrojo lavinimo mokyklų ir popamokinio ugdymo institucijų veiklos frontalius (visuminius), dalinius ir personalinius patikrinimus.

6.2.4. Nuolat tobulinti savo kvalifikaciją, plėsti kultūrinį akiratį, studijuoti pedagogikos mokslo naujoves.

6.2.5. Svarstyti ir aiškinti valstybinės švietimo politikos principus.

6.3. Rajonų ir miestų valdybų KULTŪROS IR ŠVIETIMO (švietimo) SKYRIŲ darbuotojai privalo:

6.3.1. Kaupti, nuolat atnaujinti, analizuoti duomenis apie kultūros ir švietimo (švietimo) skyriaus žinioje esančias bendrojo lavinimo mokyklas bei popamokinio ugdymo institucijas.

6.3.2. Rengti analitines pažymas apie kuruojamas mokyklas, popamokinio ugdymo institucijas, teikti skyriaus vedėjui siūlymus dėl jų veiklos gerinimo.

6.3.3. Palaikyti glaudžius ryšius su Kultūros ir švietimo ministerijos Mokyklų inspektavimo skyriumi.

 

7. MOKYKLŲ INSPEKTORIŲ ATSAKOMYBĖ

 

Mokyklų inspektoriams už pareigų nevykdymą, pedagoginės ir inspektavimo etikos pažeidimus skiriamos drausminės nuobaudos.

 

MOKYKLOS INSPEKTAVIMO KNYGOS TURINYS

 

(Pilnas mokyklos pavadinimas)____________________________________

 

Eil. Nr.

Tikrinimo objektas

Tikrinimo rezultatai, išvados, pastabos, konkretūs pasiūlymai ir vykdymo terminai

Tikrintojo pavardė, vardas, pareigos, parašas ir antspaudas

Mokyklos vadovų pastabos apie nu- rodymų vykdymą; data, parašas

 

FRONTALAUS (visuminio) MOKYKLOS PATIKRINIMO AKTAS

 

1. Pilnas mokyklos pavadinimas (kada ir koks suteiktas vardas), mokymo profilis.

2. Materialinės mokymo bazės charakteristika, mokinių medicininės priežiūros būklė.

3. Mokyklos nuostatų, vidaus darbo taisyklių, mokslo metų darbo planų vykdymas;

4. Pedagogų kolektyvo charakteristika (išsilavinimas, pedagoginio darbo stažas, atestacijos rezultatai, darbo krūvio paskirstymo tikslingumas).

5. Mokinių kontingento analizė (bendras mokinių, klasių komplektų skaičius, klasių užpildomumas, pamainingumas, dėstomos kalbos).

6. Ugdymo proceso analizė (mokymo planų ir valstybinių programų vykdymas, lankytų pamokų ir popamokinės veiklos įvertinimas, mokinių žinių lygio tyrimo rezultatai, devynmečio mokslo baigimo ir abitūros egzaminų rašomųjų darbų analizė ir kt.).

7. Papildomo ugdymo ir popamokinės veiklos analizė.

8. Mokyklos dokumentacijos įvertinimas.

9. Mokyklos vadovybės darbo įvertinimas (pedagogų tarybos, vadovybės pasitarimų veikla, darbo barų pasiskirstymas tarp administracijos narių, mokytojų ir kitų pedagoginių darbuotojų veiklos kontrolė).

10. Mokyklos vadovybės darbo stilius, mokytojų, auklėtojų, mokinių, tėvų ir visuomenės atsiliepimai apie mokyklos veiklą.

11. Išvados ir konkretūs pasiūlymai.

______________