LIETUVOS RESPUBLIKOS VERTYBINIŲ POPIERIŲ KOMISIJA

 

N U T A R I M A S

DĖL KLIENTŲ PAVEDIMŲ PRIĖMIMO IR VYKDYMO TAISYKLIŲ

 

2000 m. rugsėjo 14 d. Nr. 19

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos vertybinių popierių komisija nutaria:

1. Patvirtinti Klientų pavedimų priėmimo ir vykdymo taisyklių naują redakciją.

2. Pripažinti netekusiais galios:

2.1. Vertybinių popierių komisijos 1998 m. liepos 10 d. nutarimą Nr. 25 „Dėl Klientų pavedimų priėmimo ir vykdymo taisyklių“ (Žin.,1998, Nr. 69-2033);

2.2. Vertybinių popierių komisijos 1999 m. gegužės 21 d. nutarimą Nr. 15 „Dėl Vertybinių popierių komisijos 1998 m. liepos 10 d. nutarimo Nr. 25 „Dėl Klientų pavedimų priėmimo ir vykdymo taisyklių“ dalinio pakeitimo“ (Žin.,1999, Nr. 47-1519).

 

 

PIRMININKAS                                                                                                              V. PODERYS

 


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos

vertybinių popierių komisijos

2000 m. rugsėjo 14 d. nutarimu Nr. 19

 

KLIENTŲ PAVEDIMŲ PRIĖMIMO IR VYKDYMO TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šios taisyklės reglamentuoja kliento pavedimo atlikti operacijas su vertybiniais popieriais priėmimą finansų maklerio įmonėse ir komerciniuose bankuose, turinčiuose teisę vykdyti vertybinių popierių operacijas (toliau – finansų maklerio įmonės), ir jo vykdymo ypatybes.

2. Šių taisyklių teisinis pagrindas yra Lietuvos Respublikos vertybinių popierių viešosios apyvartos įstatymo 13 straipsnio 2 dalis ir 32 straipsnio 2 dalies 1 punktas.

 

II. BENDRIEJI REIKALAVIMAI

 

3. Finansų maklerio įmonės, prieš pradėdamos vykdyti klientų pavedimus, privalo su klientais sudaryti rašytines sutartis dėl klientų pavedimų priėmimo ir vykdymo pagal Sutarčių tarp vertybinių popierių viešosios apyvartos tarpininkų ir jų klientų sudarymo taisyklių reikalavimus.

4. Finansų maklerio įmonės operacijas su kliento vertybiniais popieriais gali atlikti tik pagal kliento pavedimą, pateiktą šių taisyklių nustatyta tvarka.

5. Pagal klientų pavedimus finansų maklerio įmonės sudaro sandorius savo vardu, bet kliento sąskaita (komisas) arba kliento vardu ir sąskaita (atstovavimas).

 

III. KLIENTO PAVEDIMAS

 

6. Finansų maklerio įmonei pateikiamame kliento pavedime privalo būti pakankamai informacijos, kad finansų maklerio įmonė galėtų tinkamai įvykdyti kliento valią.

7. Jeigu klientas pavedime nenurodo konkrečių jo vykdymo sąlygų, taikomos jo sutartyje su finansų maklerio įmone nustatytos sąlygos.

 

IV. KLIENTO PAVEDIMO FORMA IR PATEIKIMO FINANSŲ MAKLERIO ĮMONEI BŪDAS

 

8. Kliento pavedimas finansų maklerio įmonei turi būti rašytinės ar jai prilygintos formos, išskyrus 10 punkte numatytus atvejus.

9. Klientas pavedimą finansų maklerio įmonei gali perduoti asmeniškai, per atstovą, išsiųsti paštu, telegrama, telefonograma ir panašiai, pasirašytais kliento, taip pat kitais sutartyje su finansų maklerio įmone nustatytais kliento pavedimo perdavimo būdais.

10. Klientas turi teisę pavedimą pateikti sutartyje su finansų maklerio įmone nustatyta nerašytine forma. Finansų makleris, priėmęs nerašytine forma pateiktą pavedimą, turi tuoj pat, bet ne vėliau kaip iki darbo dienos pabaigos, užpildyti kliento pavedimo blanką remdamasis nerašytine forma gauta informacija, nurodyti jos pateikimo (ne pavedimo blanko užpildymo) datą ir laiką, jį pasirašyti ir nurodyti visą savo vardą bei pavardę. Šiame punkte aptartu atveju kliento pavedimo blanke turi būti pažymima, kad kliento pavedimas pateiktas nerašytine forma.

11. Kliento pavedimas finansų maklerio įmonei gali būti pateikiamas 10 punkte nustatyta tvarka, jeigu finansų maklerio įmonė įstatymų nustatyta tvarka užfiksuoja įrodymus, liudijančius nerašytinio kliento pavedimo pateikimo faktą (įskaitant jų pateikimo datą ir laiką) ir turinį.

12. Finansų maklerio įmonė turi teisę priimti tik tokius klientų pavedimus, kurie atitinka visus šiose taisyklėse ir sutartyje tarp vertybinių popierių viešosios apyvartos tarpininkų ir jų kliento nustatytus formos ir pateikimo finansų maklerio įmonei būdo reikalavimus.

 

V. KLIENTO PAVEDIMO REGISTRAVIMAS IR PATVIRTINIMAS

 

13. Visi finansų maklerio įmonei perduoti klientų pavedimai turi būti registruojami finansų maklerio įmonės pavedimų registravimo žurnale (toliau – pavedimų registravimo žurnalas). Tame pačiame pavedimų registravimo žurnale tokia pat tvarka kaip klientų pavedimai yra registruojami investiciniai sprendimai, patvirtinantys finansų maklerio įmonės sprendimą vykdyti sandorį savo vardu ir savo sąskaita. Šiame punkte reglamentuojamas investicinis sprendimas turi būti įformintas raštu ir jame pateikta informacija turi leisti identifikuoti priimtą investicinį sprendimą bei įvykdyti sandorį.

14. Finansų maklerio įmonė gali turėti tik vieną pavedimų registravimo žurnalą, išskyrus tuos atvejus, kai klientų pavedimai vienu metu yra priimami keliuose finansų maklerio įmonės padaliniuose, savarankiškai vykdančiuose klientų pavedimus. Kiekvienas finansų maklerio įmonės padalinys, savarankiškai vykdantis klientų pavedimus, privalo turėti ir tvarkyti atskirą pavedimų registravimo žurnalą.

15. Pavedimų registravimo žurnalas gali būti tvarkomas rašytine ar elektronine forma.

16. Pavedimų registravimo žurnale iš įregistruoto kliento pavedimo, investicinio sprendimo atlikti operaciją su kliento vertybinių popierių portfeliu arba investicinio sprendimo atlikti operaciją finansų maklerio įmonės vardu ir sąskaita turi būti nurodoma:

16.1. priėmimo data ir laikas (valandos ir minutės);

16.2. klientą identifikuojantys duomenys arba pastaba, kad registruojamas investicinis sprendimas atlikti operaciją finansų maklerio įmonės vardu ir sąskaita;

16.3. duomenys, identifikuojantys vertybinius popierius, su kuriais pavedama atlikti operaciją;

16.4. operacijos turinys (pirkimas, pardavimas, mainai, nemokestinis pervedimas ir t. t.).

17. Kliento pavedimą įregistravęs finansų maklerio įmonės darbuotojas privalo nurodyti savo vardą ir pavardę bei pasirašyti. Tais atvejais, kai pavedimų registravimo žurnalas tvarkomas elektronine forma, kiekvienos darbo dienos pabaigoje padaryti įrašai išspausdinami ir pasirašomi atsakingo finansų maklerio įmonės darbuotojo.

18. Pavedimų registravimo žurnale klientų pavedimai turi būti registruojami chronologine tvarka nedelsiant, bet ne vėliau kaip iki darbo dienos pabaigos.

19. Kliento pavedimą priimantis finansų makleris privalo įsitikinti, kad pavedimą pateikia pats klientas arba jo įgaliotas asmuo, ir užtikrinti, kad kliento pavedimas atitiktų jam keliamus reikalavimus.

20. Finansų maklerio įmonė, priėmusi kliento pavedimą atlikti operacijas su vertybiniais popieriais, privalo pateikti klientui patvirtinimą, kad pavedimas priimtas (toliau – pavedimo patvirtinimas), kuris leistų klientui tinkamai identifikuoti jo pateiktą pavedimą (įskaitant pavedimo pateikimo faktą, priėmimo momentą bei kitas esmines pavedimo sąlygas).

21. Pavedimo patvirtinimą finansų maklerio įmonė klientui turi pateikti asmeniškai, per atstovą, išsiųsti paštu, telegrama, telefonograma ir panašiai, patvirtintais finansų maklerio įmonės, taip pat kitais sutartyje su klientu nustatytais pavedimo patvirtinimo pateikimo būdais.

22. Finansų maklerio įmonė turi teisę pavedimo patvirtinimą pateikti sutartyje su klientu aptarta nerašytine forma, jeigu įstatymų nustatyta tvarka yra užfiksuojami įrodymai, liudijantys tokia forma pateikto pavedimo patvirtinimo turinį bei jo pateikimo momentą.

23. Pavedimo patvirtinimą finansų maklerio įmonė privalo pateikti ne vėliau kaip kitą darbo dieną po pavedimo priėmimo, jei sutartyje su klientu nėra nustatyta kitaip.

24. Finansų maklerio įmonė privalo imtis visų galimų priemonių siekdama užtikrinti pavedimų vykdymo eiliškumą.

 

VI. KLIENTO PAVEDIMO PATEIKIMO YPATUMAI, KAI VALDOMAS KLIENTO VERTYBINIŲ POPIERIŲ PORTFELIS

 

25. Tais atvejais, kai kliento vertybinių popierių portfelį valdo investicijų valdymo ir konsultavimo įmonė arba finansų maklerio įmonė, kuri pati nevykdo operacijų su kliento vertybinių popierių portfeliu, kliento pavedimą pateikia tos investicijų valdymo ir konsultavimo įmonės arba finansų maklerio įmonės, su kuria klientas yra sudaręs vertybinių popierių portfelio valdymo sutartį, finansų makleris.

26. Finansų maklerio įmonė, gavusi investicijų valdymo ir konsultavimo įmonės kliento vardu pateiktą pavedimą atlikti tam tikrą operaciją su jo vertybinių popierių portfeliu, privalo patikrinti, ar jis atitinka valdymo sutartį.

27. Tais atvejais, kai finansų maklerio įmonė, priimanti ir vykdanti kliento pavedimą, valdo ir jo vertybinių popierių portfelį, vietoj kliento pavedimo finansų maklerio įmonė privalo raštu įforminti investicinį sprendimą atlikti konkrečią operaciją su kliento vertybinių popierių portfeliu, jame nurodyti kliento pavedimui būtiną informaciją ir jį įregistruoti pavedimų registravimo žurnale. Šio punkto reglamentuojamame investiciniame sprendime turi būti pažymėta, kad finansų maklerio įmonė valdo kliento vertybinių popierių portfelį. Toks investicinis sprendimas privalo būti įformintas ir įregistruotas nedelsiant, bet ne vėliau kaip iki darbo dienos pabaigos.

28. Investiciniams sprendimams taikomi visi kiti šių taisyklių nustatyti reikalavimai klientų pavedimams.

 

VII. KLIENTO PAVEDIMO SĄLYGŲ KEITIMAS IR PAVEDIMO ATŠAUKIMAS

 

29. Klientas turi teisę iki finansų maklerio įmonei pradedant vykdyti pavedimą arba iki sutartyje su klientu nustatyto vėlesnio laiko atšaukti savo pavedimą, duotą finansų maklerio įmonei.

30. Kliento pavedimas atšaukiamas pateikiant finansų maklerio įmonei pranešimą, leidžiantį identifikuoti atšaukiamą pavedimą.

31. Pranešimai apie pavedimo atšaukimą turi būti pateikiami raštu arba kita forma, laikantis šių taisyklių 9-12 punktuose nustatytų reikalavimų.

32. Kliento pavedimas laikomas anuliuotu nuo pranešimo apie kliento pavedimo atšaukimą gavimo finansų maklerio įmonėje momento, jeigu pranešimas yra gautas iki 29 punkte nustatyto laiko.

33. Jeigu klientas pageidauja keisti pavedimo sąlygas, jis privalo atšaukti ankstesnį pavedimą ir pateikti naują pavedimą bendra šių taisyklių nustatyta tvarka.

34. Iš karto po to, kai finansų maklerio įmonė gauna pranešimą apie kliento pavedimo atšaukimą, klientui turi būti patvirtinama, kad jo pavedimas anuliuotas šių taisyklių 20-23 punktuose nustatyta tvarka.

 

VIII. KLIENTO PAVEDIMO IR KITŲ SU JUO SUSIJUSIŲ DOKUMENTŲ IR DUOMENŲ SAUGOJIMAS

 

35. Šių taisyklių nustatyta tvarka užfiksuotus įrodymus, susijusius su nerašytinės formos dokumentais, finansų maklerio įmonė privalo saugoti ne mažiau kaip 10 metų nuo nerašytinių dokumentų pateikimo ar gavimo dienos.

36. Finansų maklerio įmonė klientų pavedimus ir pranešimus apie klientų pavedimų atšaukimą privalo saugoti 10 metų nuo jų priėmimo momento, pavedimų registravimo žurnalą – 5 metus nuo paskutinio įrašo jame dienos, finansų maklerio įmonės pranešimų klientams kopijas ir kitus su kliento pavedimu susijusius dokumentus – bendra Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka ir terminais.

 

IX. BENDRI REIKALAVIMAI KLIENTO PAVEDIMO VYKDYMUI

 

37. Finansų maklerio įmonė kliento pavedimą privalo pradėti vykdyti nedelsdama, nebent kitaip nustatyta kliento pavedime ar sutartyje.

38. Finansų maklerio įmonė turi teisę atsisakyti vykdyti kliento pavedimą, jei klientas nėra pateikęs vertybinių popierių ar piniginių lėšų. Finansų maklerio įmonė privalo užtikrinti, kad vertybiniai popieriai būtų pateikti iki nuosavybės pagal sudarytus sandorius atsiradimo momento, o piniginės lėšos – iki atsiskaitymų momento. Be kliento rašytinio sutikimo draudžiama panaudoti jam nuosavybės teise priklausančius vertybinius popierius ar pinigines lėšas prievolėms pagal kitų finansų maklerio įmonės klientų sąskaita sudarytus sandorius vykdyti.

39. Tais atvejais, kai dėl tam tikrų kliūčių finansų maklerio įmonė negali pradėti vykdyti kliento pavedimo ar kliento pavedimas negali būti įvykdomas per protingus terminus dėl biržoje ar už jos ribų susiklosčiusių nepalankių aplinkybių (nukritus kainai, nesant pasiūlos ar pan.), apie tai ji turi nedelsdama informuoti klientą pateikdama 20-23 punktuose nustatyta tvarka pranešimą apie kliūtis ar aplinkybes, trukdančias vykdyti konkretų kliento pavedimą.

40. Finansų maklerio įmonė kliento pavedimą privalo vykdyti tiksliai laikydamasi kliento pavedime nustatytų sąlygų. Finansų maklerio įmonė turi teisę nuo jų nukrypti, jeigu, susiklosčius tam tikroms aplinkybėms, tai būtina kliento interesams, o finansų maklerio įmonė iš anksto atsiklausti kliento negalėjo arba laiku negavo atsakymo į savo užklausimą. Šiuo atveju finansų maklerio įmonė privalo surinkti ir kartu su pavedimu saugoti įrodymus, patvirtinančius būtinybę keisti kliento pavedimo vykdymo sąlygas (įrodymai pateikiami klientui pareikalavus), ir nedelsdama pranešti klientui, kad jo pavedimas įvykdytas kitokiomis, negu pavedime nustatyta, sąlygomis.

41. Finansų maklerio įmonė kiekvieną kliento pavedimą privalo įvykdyti atskirai, išskyrus šių taisyklių X skyriuje nustatytas išimtis.

 

X. KLIENTŲ PAVEDIMŲ VYKDYMO SUJUNGIMAS IR IŠSKAIDYMAS

 

42. To paties kliento pateiktų kelių pavedimų atlikti operacijas su tais pačiais vertybiniais popieriais vykdymas gali būti sujungiamas arba išskaidomas, jeigu:

42.1. klientas iš anksto raštiškai pareiškė savo sutikimą dėl pavedimo vykdymo dalimis arba kelių jo pavedimų sujungimo ir tokį pavedimą (pavedimus) įvykdžius yra gaunamas geresnis rezultatas, nei galėjo būti pasiektas vykdant kiekvieną pavedimą atskirai ar pavedimo neišskaidžius, jei tam būtų buvusios tinkamos sąlygos;

42.2. klientas iš anksto raštiškai nėra pareiškęs savo sutikimo dėl pavedimo vykdymo dalimis arba dėl kelių jo pavedimų sujungimo, tačiau susiklostė 40 punkte išdėstyta situacija.

43. Kelių finansų maklerio įmonės klientų vienu metu pateiktų pavedimų atlikti operacijas su tais pačiais vertybiniais popieriais vykdymas gali būti sujungiamas, jeigu:

43.1. laikomasi sąlygų, nustatytų 42.1 arba 42.2 punktuose;

43.2. sujungiant klientų pavedimų vykdymą nepažeidžiami nė vieno kliento interesai, t. y. visų klientų reikalavimai, kylantys iš jungtinio pavedimo, yra tenkinami vienodai, o tuo atveju, kai jungtinis pavedimas įvykdomas nevisiškai, finansų maklerio įmonė deda visas pastangas kuo vienodžiau patenkinti visų klientų interesus (detali tokių klientų reikalavimų tenkinimo tvarka turi būti nustatyta su klientais sudarytose sutartyse arba atskirose taisyklėse, su kuriomis klientai yra supažindinti pasirašytinai). Siekiant, kad nebūtų pažeisti klientų interesai, būtina atsižvelgti į pavedimų eiliškumą.

44. Visais kitais šiame taisyklių skyriuje nenustatytais atvejais išskaidyti ar sujungti klientų pavedimų vykdymą draudžiama.

 

XI. KLIENTO PAVEDIMO VYKDYMO YPATUMAI

 

45. Finansų maklerio įmonė gali vykdyti klientų pavedimus ir tais atvejais, jei vertybiniai popieriai, skirti pateikti kitai sandorio šaliai, yra apskaitomi kitoje finansų maklerio įmonėje ar depozitoriume bei kai vertybiniams popieriams apmokėti skirtos kliento piniginės lėšos yra saugomos ne pavedimą vykdančioje finansų maklerio įmonėje, jei tokiems veiksmams yra sudarytos visos teisinės galimybės tinkamai įvykdyti prievoles, atsirandančias tų veiksmų pagrindu.

 

XII. PAVEDIMO, KAI VALDOMAS INVESTICINIŲ BENDROVIŲ IR PENSIJŲ FONDŲ TURTAS, VYKDYMO YPATUMAI

 

46. Finansų maklerio įmonė, gavusi pavedimą iš investicinės bendrovės, pensijų fondo arda valdymo įmonės, vykdo jį šių taisyklių XI skyriuje nustatyta tvarka, atitinkamas sąskaitų tvarkytojo pareigas nustatant investicinių bendrovių ir pensijų fondų depozitoriumams.

47. Finansų maklerio įmonė, vykdanti pavedimus atlikti operacijas su investicinės bendrovės ar pensijų fondo turtu ir nesanti investicinės bendrovės ar pensijų fondo turto depozitoriumu, neprivalo tikrinti, ar tas pavedimas atitinka valdymo sutartį.

 

XIII. KLIENTO PAVEDIMO ĮVYKDYMO PATVIRTINIMAS

 

48. Finansų maklerio įmonė, įvykdžiusi kliento pavedimą, privalo jam pateikti pavedimo įvykdymo patvirtinimą. Pavedimo įvykdymo patvirtinime turi būti nurodyti šie duomenys:

48.1. finansų maklerio įmonės visas pavadinimas, būstinės adresas;

48.2. klientą ir vertybinius popierius, su kuriais atlikta operacijų, identifikuojantys duomenys;

48.3. kliento pavedimo įvykdymo data ir rezultatai;

48.4. finansų maklerio vardas, pavardė ir parašas (parašas yra nebūtinas nerašytinės formos pavedimo įvykdymo patvirtinime).

49. Finansų maklerio įmonė vietoj 48 punkte minimo pavedimo įvykdymo patvirtinimo klientui gali pateikti išrašus iš jo asmeninių vertybinių popierių sąskaitų ir piniginių lėšų sąskaitų, kuriuose yra visa informacija, būtina pranešime apie kliento pavedimo įvykdymą.

50. Tais atvejais, kai klientų pavedimus vykdanti finansų maklerio įmonė neapskaito kliento vertybinių popierių ir nesaugo kliento piniginių lėšų, skirtų operacijoms su vertybiniais popieriais, pranešime apie kliento pavedimo įvykdymą ji privalo nurodyti finansų maklerio įmonę ir (arba) kredito įstaigą, kuriai pervesti kliento vertybiniai popieriai ir (arba) piniginės lėšos.

51. Šių taisyklių XI skyriuje reglamentuojamu atveju finansų maklerio įmonė, įvykdžiusi kliento pavedimą, privalo pateikti klientui pranešimą apie pavedimo įvykdymą, o kliento asmeninių vertybinių popierių sąskaitų tvarkytojas privalo pateikti klientui jo asmeninės vertybinių popierių sąskaitos išrašą. Kliento piniginių lėšų sąskaitos išrašą pateikia finansų maklerio įmonė ar kredito įstaiga, kurioje esančią piniginių lėšų sąskaitą klientas naudojo atsiskaitymams pagal įvykdytą pavedimą.

52. Kliento asmeninių vertybinių popierių sąskaitų bei piniginių lėšų sąskaitų išrašai, taip pat pranešimai klientui turi būti pateikiami šių taisyklių 21-23 punktuose nustatyta tvarka.

______________