LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO

 

Į S A K Y M A S

DĖL SAUGAUS SAUSAKRŪVIŲ LAIVŲ PAKROVIMO IR IŠKROVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2004 m. sausio 15 d. Nr. 3-24

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos saugios laivybos įstatymo (Žin., 2000, Nr. 75-2264) 3 straipsnio 2 dalimi ir įgyvendindamas 2001 m. gruodžio 4 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2001/96/EB, nustatančią birius krovinius gabenančių laivų saugaus pakrovimo ir iškrovimo suderintus reikalavimus ir tvarką (su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2002 m. lapkričio 5 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2002/84/EB):

1. Tvirtinu Saugaus sausakrūvių laivų pakrovimo ir iškrovimo taisykles (pridedama).

2. Pavedu Lietuvos saugios laivybos administracijai:

2.1. vykdyti Saugaus sausakrūvių laivų pakrovimo ir iškrovimo taisyklių laikymosi kontrolę;

2.2. kas treji metai pateikti Europos Komisijai patikrinimų, atliekamų pagal šių taisyklių 15 ir 16 punktų reikalavimus, rezultatų ataskaitą bei suderintos sausakrūvių laivų ir terminalų bendradarbiavimo ir informacijos perdavimo tvarkos veiksmingumo įvertinimą. Ataskaita pateikiama ne vėliau kaip iki kitų metų, einančių po trejų ataskaitinių kalendorinių metų, balandžio 30 d.

3. Nustatau, kad:

3.1. Saugaus sausakrūvių laivų pakrovimo ir iškrovimo taisyklės įsigalioja nuo 2004 m. gegužės 1 d.;

3.2. terminalai privalo iki 2005 m. vasario 5 d. įdiegti kokybės valdymo sistemą ir iki 2006 m. vasario 5 d. ją sertifikuoti.

 

 

 

SUSISIEKIMO MINISTRAS                                                                   ZIGMANTAS BALČYTIS

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro

2004 m. sausio 15 d. įsakymu Nr. 3-24

 

saugaUS SAUSAKRŪVIŲ LAIVŲ pakrovimo ir iškrovimo TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šios taisyklės nustato sausakrūvių laivų ir terminalų suderintus tinkamumo reikalavimus, siekiant mažinti sausakrūvio laivo konstrukcijos pernelyg didelio įtempimo ir fizinių apgadinimų pavojų pakraunant arba iškraunant laivą, sausakrūvių laivų ir terminalų bendradarbiavimo ir keitimosi informacija tvarką.

2. Šių taisyklių reikalavimai taikomi:

2.1. visiems sausakrūviams laivams, kurie atplaukia į terminalą pakrauti arba iškrauti kietus birius krovinius, neatsižvelgiant į tai, su kurios valstybės vėliava jie plaukioja;

2.2. visiems Lietuvos Respublikos jūrų uostų terminalams, į kuriuos atplaukia sausakrūviai laivai.

3. Šių taisyklių reikalavimai pagal 1974 m. SOLAS konvencijos (Žin., 1991, Nr. 32-881) VI/7 taisyklę netaikomi įrenginiams, kurie naudojami kietiems biriems kroviniams pakrauti į juos gabenančius laivus arba iš jų iškrauti tik išskirtinėmis aplinkybėmis, ir netaikomi, kai pakraunama arba iškraunama vien tam skirtais sausakrūvio laivo įrenginiais.

4. Šiose taisyklėse vartojamos sąvokos:

Birūs kroviniai – sausi kieti birūs produktai, kaip apibrėžta 1974 m. SOLAS konvencijos XII/1.4 taisyklėje, išskyrus javus.

BLU kodeksas – Praktinių veiksmų pakraunant ir iškraunant birius krovinius gabenančius laivus kodeksas, įtrauktas į 1997 m. lapkričio 27 d. IMO Asamblėjos rezoliucijos A.862(20) priedą, su atitinkamais vėlesniais pakeitimais.

Informacija apie krovinį – informacija apie krovinį, kurios reikalaujama pagal 1974 m. SOLAS konvencijos VI/2 taisyklę.

Javai – suprantami taip, kaip apibrėžta 1974 m. SOLAS konvencijos VI/8.2 taisyklėje.

Kietų birių krovinių tankio deklaracija – informacija apie krovinio tankį, kuri pateikiama laikantis 1974 m. SOLAS konvencijos XII/10 taisyklės.

Laivo įregistravimo valstybės administracija – valstybės, su kurios vėliava laivas turi teisę plaukioti, kompetentingos institucijos.

Laivo kapitonas – asmuo, kuris vadovauja sausakrūviui laivui.

Laivo/kranto saugumo kontrolinis sąrašas – kontrolinis sąrašas, kaip nurodyta BLU kodekso 4 skyriuje, ir BLU kodekso 3 priede pateiktos formos.

Pakrovimo arba iškrovimo planas – 1974 m. SOLAS konvencijos VI/7.3 taisyklėje nurodytas ir BLU kodekso 2 priede pateiktos formos planas.

Sausakrūvis laivas – laivas, kurio konstrukciją sudaro vienas denis, viršutinio denio talpyklos ir piltuvinės talpyklos krovinių vietose ir kuris yra skirtas sausiems biriems produktams gabenti, kaip apibrėžta 1974 m. SOLAS konvencijos IX/1.6 taisyklėje; arba

– rūdą gabenantis laivas, t. y. jūrinis vieno denio laivas su dviem išilginėmis pertvaromis ir dvigubu dugnu krovinio vietoje, kuris yra skirtas rūdos kroviniams gabenti tik viduriniuose triumuose; arba

– kombinuotas laivas kroviniams gabenti, kaip apibrėžta 1974 m. SOLAS konvencijos II–2/3.27 taisyklėje.

Tarptautinės konvencijos 1966 m. tarptautinė krovos žymių konvencija (LL 66) (Žin., 1991, Nr. 32-881), 1974 m. tarptautinė konvencija dėl žmogaus gyvybės apsaugos jūroje, papildyta 1978 m. Protokolu (SOLAS 74/78) (Žin., 1991, Nr. 32-881), 1973 m. tarptautinė taršos iš laivų prevencijos konvencija, pakeista 1978 m. Protokolu (MARPOL 73/78) (Žin., 1991, Nr. 32-881), 1978 m. tarptautinė konvencija dėl jūrininkų rengimo, diplomavimo ir budėjimo laive standartų, modifikuota 1995 m. (STCW 78/95) (Žin., 1991, Nr. 32-881), 1972 m. tarptautinė laivų susidūrimo jūroje prevencijos taisyklių konvencija (COLREG 72) (Žin., 1991, Nr. 32-881), 1969 m. tarptautinė konvencija dėl laivų matmenų nustatymo (TONNAGE 69) (Žin., 1991, Nr. 32-881), Prekybinės laivybos (minimalių standartų) konvencija, 1976 m. Tarptautinės darbo organizacijos konvencija Nr. 147 kartu su taikymo metu galiojančiais šių konvencijų protokolais bei jų pakeitimais ir su jais susijusiais privalomojo pobūdžio kodeksais, privalomais Lietuvos Respublikoje.

Terminalo atstovas – bet kuris terminalo operatoriaus paskirtas asmuo, kuris visiškai atsako ir yra įgaliotas kontroliuoti terminale atliekamų konkretaus birius krovinius gabenančio laivo pakrovimo arba iškrovimo darbų parengimą, atlikimą ir užbaigimą.

Terminalas – bet kuris fiksuotas, plūduriuojantis arba paslankus įrenginys, kuris yra įrengtas ir naudojamas sausiems biriems kroviniams pakrauti į juos gabenančius laivus arba iškrauti iš jų.

Terminalo operatorius – terminalo savininkas arba bet kuri organizacija ar asmuo, kuriam savininkas yra perdavęs atsakomybę už terminale atliekamus konkretaus birius krovinius gabenančio laivo pakrovimo arba iškrovimo darbus.

 

II. reikalavimai sausakrūvių laivų tinkamumui naudoti

 

5. Lietuvos saugios laivybos administracija (toliau vadinama – Administracija), siekdama užtikrinti, kad terminalų operatoriai garantuotų sausakrūvių laivų tinkamumą pakrauti arba iškrauti kietus birius produktus, tikrina, kaip sausakrūviai laivai atitinka šių taisyklių 6 punkto reikalavimus.

6. Sausakrūviai laivai, įplaukiantys į Lietuvos Respublikos jūrų uostus pakrauti ar iškrauti birius krovinius, tikrinami laikantis šių reikalavimų:

6.1. juose turi būti įrengti pakankamų dydžių krovinių triumai ir liukai, kurių konstrukcija leistų krovinius deramai pakrauti, pripildyti, tolygiai išdėstyti ir iškrauti;

6.2. juose turi būti nurodyti krovinių triumų liukų atpažinimo numeriai, naudojami pakrovimo arba iškrovimo plane. Šių numerių vieta, dydis ir spalva turi būti aiškiai matomi, kad terminalo pakrovimo arba iškrovimo įrangos operatorius galėtų atpažinti numerius;

6.3. krovinių triumų liukai, liukų valdymo sistemos ir saugumo technika turi gerai veikti ir būti naudojami tik pagal paskirtį;

6.4. prieš pradedant pakrovimo arba iškrovimo darbus patikrinama, ar veikia pasvirimą rodančios šviesos (jeigu jos yra įrengtos);

6.5. jeigu reikalaujama, kad laive būtų patvirtintas krovimo prietaisas, šis prietaisas turi būti patvirtintas ir naudojamas apkrovai apskaičiuoti pakrovimo arba iškrovimo darbų metu;

6.6. turi veikti pagrindiniai ir papildomi varikliai;

6.7. denio įranga, skirta sausakrūviui laivui švartuotis ir pritvirtinti, turi veikti, būti sutvarkyta, geros būklės.

 

III. tinkamumo reikalavimai Terminalams

 

7. Terminalų operatoriai privalo užtikrinti, kad:

7.1. terminalai atitiktų šių taisyklių 8 punkte nustatytus reikalavimus;

7.2. būtų paskirtas terminalo atstovas (-ai);

7.3. yra parengtos informacinės knygos, į kurias įtraukti terminalo ir kompetentingų institucijų reikalavimai bei informacija apie uostą ir terminalą, kaip išvardyta BLU kodekso 1 priedo 1 dalies 2 punkte, ir kad šiomis knygomis gali naudotis birius krovinius gabenančių laivų, atplaukiančių į terminalą pakrauti arba iškrauti birius krovinius, kapitonai;

7.4. yra parengta, įdiegta ir naudojama kokybės valdymo sistema, patvirtinta pagal ISO 9001:2000 standartų arba lygiaverčio standarto, visais požiūriais atitinkančio ISO 9001:2000 nuostatas, ir tikrinama pagal ISO 10011:1991 arba lygiaverčio standarto, visais požiūriais atitinkančio ISO 10011:1991, reikalavimus.

8. Reikalavimai terminalams:

8.1. terminalai pakrauti ar iškrauti priima tik tokius sausakrūvius laivus, kuriuos galima saugiai prišvartuoti išilgai pakrovimo arba iškrovimo įrenginių, atsižvelgiant į gylį prie prieplaukos, didžiausią laivo tūrį, laivų stovėjimo vietos įrangą, išorinę švartavimosi siją, saugią prieigą ir galimas kliūtis atliekant pakrovimo arba iškrovimo darbus;

8.2. terminalo pakrovimo ir iškrovimo įranga turi atitinkamus liudijimus ir tvarkingai prižiūrima laikantis tam tikrų reikalavimų ir standartų bei naudojama tinkamą kvalifikaciją turinčių ir prireikus atestuotų darbuotojų;

8.3. terminalo darbuotojai pagal jų pareigas turi būti parengti saugiai pakrauti ir iškrauti sausakrūvius laivus. Apmokymas vykdomas taip, kad darbuotojai susipažintų su bendro pobūdžio pavojais pakraunant ir iškraunant kietus birius krovinius bei galimu neigiamu poveikiu laivo saugumui netinkamai jį pakraunant ar iškraunant;

8.4. terminalo darbuotojai, atliekantys pakrovimo ir iškrovimo darbus, turi būti aprūpinti ir mokėti naudotis asmeninėmis apsaugos priemonėmis, būti pailsėję, kad būtų išvengta nelaimingų atsitikimų.

9. Administracija naujam terminalui, įkurtam pasibaigus nustatytam pereinamajam periodui kokybės valdymo sistemai sukurti, gali išduoti laikiną, galiojantį ne ilgiau kaip 12 mėnesių, leidimą dirbti. Tačiau terminalas, laikydamasis ISO 9001:2000 standartų arba kito lygiaverčio standarto, kaip išdėstyta 7.4 punkte, turi pateikti savo kokybės valdymo sistemos įdiegimo planą.

 

IV. SAUSAKRŪVIO LAIVO KAPITONO IR TERMINALO ATSTOVO PAREIGOS

 

10. Laivo kapitono pareigos:

10.1. laivo kapitonas yra atsakingas už jo vadovaujamo sausakrūvio laivo saugų pakrovimą ir iškrovimą;

10.2. laivo kapitonas, prieš sausakrūviui laivui atplaukiant į terminalą, pateikia terminalui šių taisyklių 1 priede nurodytą informaciją;

10.3. prieš pakraunant kietąjį birų krovinį, sausakrūvio laivo kapitonas pasirūpina, kad gautų informaciją apie krovinį pagal 1974 m. SOLAS konvencijos VI/2.2 taisyklės nuostatas ir prireikus – kietojo biraus krovinio tankio deklaraciją. Ši informacija pateikiama krovinio deklaracijos formoje, pateiktoje BLU kodekso 5 priede;

10.4. prieš pradedant pakrovimo ar iškrovimo darbus ir jų metu sausakrūvio laivo kapitonas paskirsto šių taisyklų 2 priede išvardytas pareigas.

11. Terminalo atstovo pareigos:

11.1. gavęs iš sausakrūvio laivo pirmąjį pranešimą dėl numatomo atvykimo laiko, terminalo atstovas pateikia sausakrūvio laivo kapitonui šių taisyklių 3 priede nurodytą informaciją;

11.2. terminalo atstovas užtikrina, kad sausakrūvio laivo kapitonui krovinio deklaracijos formoje esanti informacija yra pateikiama kuo anksčiau;

11.3. terminalo atstovas nedelsdamas praneša sausakrūvio laivo kapitonui ir Administracijai apie akivaizdžius trūkumus, pastebėtus birius krovinius gabenančiame laive, kurie galėtų trukdyti saugiai jį pakrauti ar iškrauti;

11.4. prieš pradedant pakrovimo ar iškrovimo darbus arba jų metu terminalo atstovas privalo duoti pavedimus, užtikrinančius šių taisyklių 4 priede nustatytų pareigų įgyvendinimą.

 

V. SAUSAKRŪVIŲ LAIVŲ IR TERMINALŲ DARBO TVARKA

 

12. Pakraunant ar iškraunant sausakrūvius laivus turi būti laikomasi šios tvarkos:

12.1. prieš pakraunant ar iškraunant birius krovinius sausakrūvio laivo kapitonas suderina su terminalo atstovu pakrovimo ar iškrovimo planą, vadovaudamasis 1974 m. SOLAS konvencijos VI/7.3 taisyklės nuostatomis. Pakrovimo ar iškrovimo planas rengiamas pagal BLU kodekso 2 priede pateiktą formą. Plane pateikiamas konkretaus birius krovinius gabenančio Tarptautinės jūrų organizacijos (toliau vadinama – TJO) sukurtas laivo identifikavimo numeris, o sausakrūvio laivo kapitonas ir terminalo atstovas planą patvirtina parašais;

12.2. bet kokie pakeitimai plane, kurie tos ar kitos šalies manymu galėtų pakenkti sausakrūvio laivo ar įgulos saugumui, parengiami, priimami ir dėl jų susitariama parengiant dvišalį pataisytą planą;

12.3. patvirtintas pakrovimo ar iškrovimo planas ir visi vėlesni patvirtinti pataisymai saugomi laive ir terminale šešis mėnesius, kad prireikus juos būtų galima patikrinti;

12.4. prieš pradedant pakrovimo ar iškrovimo darbus sausakrūvio laivo kapitonas kartu su terminalo atstovu pagal BLU kodekso 4 priede pateiktus nurodymus užpildo ir pasirašo laivo/kranto saugumo kontrolinį sąrašą;

12.5. tarp sausakrūvio laivo ir terminalo nustatomas ir nuolat palaikomas veiksmingas informacijos perdavimo ryšys, kuriuo naudojantis galima greitai atsakyti į prašymus pateikti informaciją apie pakrovimo ar iškrovimo darbų eigą ir, sausakrūvio laivo kapitonui arba terminalo atstovui nurodžius, sustabdyti pakrovimo ar iškrovimo darbus, užtikrinti, jog nurodymas bus skubiai įvykdytas;

12.6. sausakrūvio laivo kapitonas ir terminalo atstovas vykdo pakrovimo ar iškrovimo darbus pagal patvirtintą planą. Terminalo atstovas atsako, kad birūs kroviniai būtų pakraunami ir iškraunami pagal plane nustatytą tvarką triume, laikantis pakrovimo ir iškrovimo kiekio bei tempo. Terminalo atstovas vadovaujasi patvirtintu pakrovimo ar iškrovimo planu ir nukrypsta nuo jo tik iš anksto pasitaręs su sausakrūvio laivo kapitonu ir gavęs pastarojo pritarimą raštu;

12.7. užbaigus pakrovimo ar iškrovimo darbus, sausakrūvio laivo kapitonas ir terminalo atstovas patvirtina raštu, kad pakrovimo ar iškrovimo darbai buvo atlikti pagal pakrovimo ar iškrovimo planą, įskaitant pakeitimus, dėl kurių buvo susitarta. Iškraunant į tokį dokumentą įrašoma, kad krovinio triumai buvo ištuštinti ir išvalyti pagal sausakrūvio laivo kapitono reikalavimus bei įrašoma apie bet kokį sausakrūvio laivo apgadinimą ir atliktus remonto darbus.

 

VI. KONTROLĖ

 

13. Gavusi atitinkamą informaciją ir nepažeisdama sausakrūvio laivo kapitono teisių ir pareigų, nustatytų pagal 1974 m. SOLAS konvencijos VI/7.7 taisyklę, Administracija privalo neleisti pakrauti ar iškrauti birius produktus arba sustabdyti šiuos darbus, kai aiškiai mato, kad šie darbai galėtų sukelti pavojų sausakrūvio laivo arba įgulos saugumui.

14. Administracijai gavus informaciją, kad sausakrūvio laivo kapitonas ir terminalo atstovas nesusitaria dėl sausakrūvio laivo pakrovimo ir iškrovimo tvarkos, nurodytos šių taisyklių 12 punkte, Administracija imasi priemonių laivybos saugumui užtikrinti ir (arba) jūros aplinkai apsaugoti.

15. Administracija, siekdama užtikrinti šių taisyklių 8, 11 ir 12 punktuose nustatytų reikalavimų įgyvendinimą, vykdo terminalų patikrinimą. Patikrinimo procedūrą sudaro patikrinimai, apie kuriuos neįspėjama ir kurie atliekami pakrovimo ar iškrovimo darbų metu.

16. Administracija tikrina, ar terminaluose yra parengta, įdiegta ir naudojama kokybės valdymo sistema, atitinkanti šių taisyklių 7.4 punkte nustatytus reikalavimus pasibaigus nustatytam pereinamajam laikotarpiui, o naujuose terminaluose – šių taisyklių 9 punkte nustatyto laikotarpio pabaigoje.

 

VII. PAKROVIMO ARBA IŠKROVIMO METU PADARYTŲ APGADINIMŲ TAISYMAS

 

17. Jeigu pakraunant arba iškraunant krovinius apgadinama sausakrūvio laivo konstrukcija arba įranga, apie tai terminalo atstovas praneša sausakrūvio laivo kapitonui ir, jei būtina, ji taisoma.

18. Jeigu apgadinimai sumažina konstrukcinį pajėgumą ar sausakrūvio laivo korpuso sandarumą arba sausakrūvio laivo pagrindines technines sistemas, terminalo atstovas ir (arba) laivo kapitonas praneša apie tai sausakrūvio laivo įregistravimo valstybei arba jos pripažintajai ir jos vardu veikiančiai klasifikacinei bendrovei bei Administracijai. Sprendimą dėl būtinumo nedelsiant taisyti ar taisymo darbus atidėti priima Administracija, deramai atsižvelgdama į sausakrūvio laivo įregistravimo valstybės administracijos arba jos pripažintosios ir jos vardu veikiančios klasifikacinės bendrovės nuomonę, jeigu ji yra pareikšta, ir į laivo kapitono nuomonę. Kai manoma, kad būtina nedelsiant taisyti, taisymo darbai atliekami pagal laivo kapitono ir kompetentingos institucijos pageidavimą prieš sausakrūviui laivui išplaukiant iš uosto.

19. Kad būtų priimtas šių taisyklių 18 punkte minimas sprendimas, Administracija gali patikėti įgaliotai klasifikacinei bendrovei patikrinti apgadinimus ir patarti, ar būtina nedelsiant taisyti, ar taisymo darbus galima atidėti.

______________

 

Saugaus sausakrūvių laivų pakrovimo ir

iškrovimo taisyklių

1 priedas

 

sausakrūvio LAIVO KAPITONO TEIKIAMA INFORMACIJA TERMINALUI

 

1. Kuo anksčiau turi būti pateikiamas apskaičiuotas sausakrūvio laivo atplaukimo į uostą laikas. Prireikus ši informacija atitinkamai patikslinama.

2. Pirmą kartą pranešant apie atvykimo laiką pateikiami šie duomenys:

2.1. laivo pavadinimas, šaukinys, TJO numeris, valstybės vėliava, įregistravimo uostas;

2.2. pakrovimo arba iškrovimo planas, kuriame nurodomas krovinių kiekis, triumų užpildymas pagal liukus, pakrovimo arba iškrovimo tvarka ir kiekvienu pakrovimo etapu pakraunamas arba kiekvienu iškrovimo etapu iškraunamas kiekis;

2.3. laivo atplaukimo ir siūloma išplaukimo grimzlė;

2.4. laikas, kurio reikia balastui pakrauti arba iškrauti;

2.5. bendras sausakrūvio laivo ilgis, plotis ir kroviniui skirtos vietos nuo toliausiai sausakrūvio laivo priekyje esančio liuko priekinio apytvaro iki toliausiai laivagalyje esančio liuko galinio apytvaro, per kuriuos pakraunamas arba iškraunamas krovinys;

2.6. nuotolis nuo vandens linijos iki pirmojo liuko, per kurį pakraunama arba iškraunama, ir nuotolis nuo sausakrūvio laivo borto iki liuko angos;

2.7. sausakrūvio laivo užbortinio trapo vieta;

2.8. sausakrūvio laivo grimzlė;

2.9. sausakrūvio laivo krovinio aptarnavimo įrangos, jeigu ji yra laive, aprašymas ir galingumas;

2.10. lynų sausakrūviui laivui prišvartuoti skaičius ir rūšis;

2.11. konkretūs reikalavimai, pavyzdžiui, dėl krovinio paskirstymo laive arba dėl vandens nuolatinio kiekio matavimo;

2.12. būtino remonto, dėl kurio užsitęstų švartavimasis, pakrovimo ar iškrovimo darbų pradžia arba būtų atidėtas sausakrūvio laivo išplaukimas jį pakrovus ar iškrovus, aprašymas;

2.13. bet kuri terminalo prašoma informacija apie sausakrūvį.

______________

 

 

Saugaus sausakrūvių laivų pakrovimo ir

iškrovimo taisyklių

2 priedas

 

sausakrūvio laivo KAPITONO PAREIGOS PRIEŠ ATLIEKANT PAKROVIMO AR IŠKROVIMO DARBUS IR JŲ METU

 

1. Prieš atliekant pakrovimo ar iškrovimo darbus arba jų metu, sausakrūvio laivo kapitonas privalo užtikrinti, kad:

1.1. krovinio pakrovimo ar iškrovimo ir balastinio vandens išpylimo ar įleidimo darbams vadovautų ir už tai atsakytų laivo kapitono paskirtas įgulos narys;

1.2. pakrovimo ar iškrovimo metu krovinio ir balastinio vandens paskirstymas būtų prižiūrimas siekiant užtikrinti, kad sausakrūvio laivo konstrukcija nebūtų pernelyg apkrauta;

1.3. sausakrūvis laivas būtų laikomas vertikalioje padėtyje, o jeigu atliekant darbus būtinas pasvirimas, jis būtų išlaikomas kuo mažesnis;

1.4. sausakrūvis laivas stovėtų saugiai prišvartuotas, deramai atsižvelgiant į vietos oro sąlygas ir prognozes;

1.5. sausakrūvyje laive būtų pakankamai įgulos narių švartavimosi lynams arba bet kuriai eilinei ar avarinei padėčiai tvarkyti atsižvelgiant į tai, jog įgulai reikia laiko pailsėti, kad nepervargtų;

1.6. terminalo atstovui būtų pranešami krovinio tolygaus išdėstymo reikalavimai, atitinkantys TJO birių krovinių saugių praktinių veiksmų kodeksą;

1.7. terminalo atstovui būtų pranešama apie laivo balasto ir krovinių iškrovimo ar pakrovimo proporcijų suderinimo reikalavimus ir apie bet kuriuos balasto pakrovimo ar iškrovimo plano nesilaikymo bei visus kitus atvejus, galinčius pakenkti pakraunant ar iškraunant krovinį;

1.8. balastinis vanduo būtų išpilamas proporcingai, laikantis patvirtinto krovimo plano, ir neužtvindytų krantinės ar šalia esančių laivų. Kai sausakrūviui laivui nenaudinga praktiniu požiūriu visiškai išpilti balastinį vandenį prieš krovinių tolygaus paskirstymo etapą atliekant krovos darbus, sausakrūvio laivo kapitonas susitaria su terminalo atstovu dėl laiko, kada gali prireikti sustabdyti krovos darbus, ir dėl tokių sustabdymų trukmės;

1.9. būtų susitarta su terminalo atstovu dėl veiksmų, kurių bus imamasi, jeigu imtų lyti arba kitaip pasikeistų oras, kai dėl krovinio pobūdžio gali kilti pavojus;

1.10. sausakrūvyje laive arba netoli jo nebūtų dirbama su ugnimi, kol sausakrūvis laivas stovi prie krantinės, išskyrus tuos atvejus, kai terminalo atstovas, laikydamasis visų kompetentingos institucijos reikalavimų, leidžia tai daryti;

1.11. būtų atidžiai stebimi pakrovimo ar iškrovimo darbai ir pats sausakrūvis laivas baigiant jį pakrauti ar iškrauti;

1.12. būtų nedelsiant pranešta terminalo atstovui, jeigu pakrovimo ar iškrovimo darbai padaro žalos, sukelia pavojingą situaciją arba atrodo, kad ją gali sukelti;

1.13. būtų pranešta terminalo atstovui, kada turi būti pradėti baigiamieji sausakrūvio laivo krovinio tolygaus išdėstymo darbai, kad būtų sudaryta galimybė konvejerinei sistemai nudžiūti;

1.14. kairiojo borto triumo iškrovimas būtų gerai suderintas su dešiniojo borto triumo iškrovimu, kad nepersikreiptų sausakrūvio laivo konstrukcija;

1.15. pripildant balastu vieną ar daugiau triumų būtų atsižvelgta į tai, kad iš triumų gali išsiskirti degūs garai, ir imamasi atsargumo priemonių prieš leidžiant dirbti su ugnimi šalia ar virš šių triumų.

______________

 

Saugaus sausakrūvių laivų pakrovimo ir

iškrovimo taisyklių

3 priedas

 

TERMINALO TEIKIAMA INFORMACIJA SAUSAKRŪVIO LAIVO KAPITONUI

 

1. Prieplaukos, prie kurios vyks pakrovimo arba iškrovimo darbai, pavadinimas bei apskaičiuotas stovėjimo prisišvartavus ir pakrovimo ar iškrovimo darbų užbaigimo laikas.

2. Pakrovimo ar iškrovimo įrangos techniniai duomenys, įskaitant terminalo nominalų pakrovimo ar iškrovimo greitį ir pakrovimui ar iškrovimui naudojamų mechanizmų skaičių bei apskaičiuotą laiką, kurio reikia kiekvienam įpylimui užbaigti arba kiekvienam išpylimo etapui, kai atliekami iškrovimo darbai.

3. Prieplaukos ar pirso savybės, įskaitant stacionarių ir mobilių užtvarų, išorinių švartavimosi sijų, prisišvartavimo stulpelių ir švartavimosi įrangos išdėstymą, apie kurias turi žinoti sausakrūvio laivo kapitonas.

4. Mažiausias vandens gylis prie prieplaukos, įplaukimo bei išplaukimo kanaluose.

5. Vandens tankis prie prieplaukos.

6. Didžiausias nuotolis tarp vandens linijos ir krovinių liukų dangčių ar apytvarų viršaus, kurie yra svarbūs atliekant pakrovimo ar iškrovimo darbus, ir didžiausia gramzda.

7. Trapų ir priėjimo įrengimas.

8. Kuria puse sausakrūvis laivas stovės prie prieplaukos.

9. Didžiausias leistinas greitis įplaukiant prie pirso ir galimybė panaudoti vilkikus, vilkikų rūšis ir prisišvartavimo stulpelių traukos jėga.

10. Skirtingų krovinio partijų krovimo seka ir bet kokie kiti apribojimai, jeigu nėra galimybės krovinį paimti bet kuria sausakrūviui laivui tinkančia tvarka ar į bet kurį triumą.

11. Bet kurios krovinio, kuris bus kraunamas, savybės, galinčios kelti pavojų, jeigu krovinys liesis prie laive esančio krovinio ar likučių.

12. Išankstinė informacija apie siūlomus pakrovimo ar iškrovimo darbus arba pasikeitimus dabartiniuose pakrovimo ar iškrovimo planuose.

13. Ar terminalo pakrovimo ar iškrovimo įrenginiai yra stacionarūs, ar jų perkėlimas yra apribotas.

14. Reikalingi švartavimosi lynai.

15. Perspėjimas apie neįprastus švartavimosi įrengimus.

16. Balasto pripylimo arba išleidimo apribojimai.

17. Kompetentingos institucijos leidžiama didžiausia navigacinė gramzda.

18. Bet kuri kita, su terminalu susijusi, sausakrūvio laivo kapitonui reikalinga informacija.

______________

 

 

Saugaus sausakrūvių laivų pakrovimo ir

iškrovimo taisyklių

4 priedas

 

TERMINALO ATSTOVO PAREIGOS PRIEŠ ATLIEKANT PAKROVIMO AR IŠKROVIMO DARBUS ARBA JŲ METU

 

1. Prieš pradedant pakrovimo ar iškrovimo darbus arba jų metu terminalo atstovas privalo:

1.1. pranešti sausakrūvio laivo kapitonui terminalo darbuotojų arba ekspeditoriaus atstovų, kurie bus atsakingi už pakrovimo ar iškrovimo darbus ir su kuriais sausakrūvio laivo kapitonas turės palaikyti ryšį, vardus ir ryšio palaikymo tvarką;

1.2. imtis visų atsargumo priemonių, kad pakrovimo ar iškrovimo įrengimai neapgadintų sausakrūvio laivo, ir informuoti sausakrūvio laivo kapitoną, jeigu sausakrūvis laivas apgadinamas;

1.3. užtikrinti sausakrūvio laivo vertikalią padėtį arba, jeigu dėl darbų būtinas sausakrūvio laivo pasvirimas, išlaikyti kuo mažesnį pasvirimą;

1.4. užtikrinti, kad kairysis bortas atitiktų to paties triumo dešinįjį bortą, kad nepersikreiptų sausakrūvio laivo konstrukcijos;

1.5. jeigu būna didelio tankio kroviniai arba didelės atskiros griebtuvo įkrovos, įspėti sausakrūvio laivo kapitoną, kad sausakrūvio laivo konstrukciją gali veikti didelė lokalinė apkrova, kol talpyklos viršus nėra visiškai uždengtas kroviniais, ypač kai yra leidžiamas laisvas krovinio kritimas iš didelio aukščio, ir pradedant krovos darbus užtikrinti, jog laikomasi ypatingo atsargumo kiekviename krovinių triume;

1.6. užtikrinti, kad sausakrūvio laivo kapitonas ir terminalo atstovas susitartų visuose darbų etapuose dėl visų pakrovimo ar iškrovimo darbų aspektų ir kad laivo kapitonui būtų pranešama apie visus krovimo tempo pasikeitimus bei apie kiekvieno kraunamo svorio įpylimo užbaigimą;

1.7. tvarkyti svorio apskaitą ir turimą pakraunamą ar iškraunamą krovinį bei užtikrinti, kad svoris triumuose nenukrypstų nuo patvirtinto pakrovimo ar iškrovimo plano;

1.8. užtikrinti, kad pakraunami ar iškraunami kroviniai būtų tolygiai paskirstomi pagal sausakrūvio laivo kapitono reikalavimus;

1.9. užtikrinti, kad krovinio kiekis, kurio reikia tam, kad būtų užtikrinta grimzlė išplaukiant iš uosto, ir tolygus krovinio paskirstymas leistų visam kroviniui nubyrėti nuo terminalo konvejerio sistemos ir ištuštinti ją pabaigus krovos darbus. Dėl to terminalo atstovas privalo pranešti sausakrūvio laivo kapitonui apie nominalų tonažą ant terminalo konvejerio sistemos ir visus konvejerio sistemos sutvarkymo reikalavimus baigus krovimo darbus;

1.10. iškraunant krovinį įspėti sausakrūvio laivo kapitoną, pateikiant visą būtiną informaciją, jeigu ketinama padidinti ar sumažinti naudojamų iškrovimo mechanizmų skaičių, ir pranešti sausakrūvio laivo kapitonui, kai manoma, kad iškrovimo darbai iš kiekvieno triumo yra baigti;

1.11. užtikrinti, kad sausakrūvyje laive arba šalia jo nedirbama su ugnimi, kol sausakrūvis laivas stovi prisišvartavęs prie prieplaukos, išskyrus tuos atvejus, kai sausakrūvio laivo kapitonas, laikydamasis visų atitinkamų reikalavimų, leidžia tai daryti.

______________