LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINĖS KULTŪROS PAVELDO KOMISIJOS

SPRENDIMAS

 

DĖL VILNIAUS PILIŲ VALSTYBINIO KULTŪRINIO REZERVATO DIREKCIJOS 2009 IR 2010 METŲ ATASKAITŲ

 

2011 m. vasario 25 d. Nr. S-3(167)

Vilnius

 

Valstybinė kultūros paveldo komisija (toliau – Komisija) 2011-02-25 posėdyje apsvarstė ir įvertino Vilniaus pilių valstybinio kultūrinio rezervato direkcijos (toliau – Rezervato direkcija) 2009 m. ir 2010 m. veiklos ataskaitas. Jos buvo vertintos kultūros paveldo apsaugos požiūriu, taip pat atsižvelgiant į Komisijos 2008-06-27 nutarimo Nr. N-3 „Dėl Kuršių nerijos nacionalinio parko ir Vilniaus pilių valstybinio kultūrinio rezervato direkcijų 2006–2007 metų veiklos ataskaitų“ siūlymus.

Rezervato veikla yra apibrėžta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002-07-11 nutarimu Nr. 1111 patvirtintuose „Vilniaus pilių valstybinio kultūrinio rezervato nuostatuose“, o Direkcijos veikla – kultūros ministro 2005-08-22 įsakymu Nr. ĮV-365 patvirtintuose „Vilniaus pilių valstybinio kultūrinio rezervato direkcijos nuostatuose“. Pastarųjų metų Rezervato direkcijos veikla yra kokybiškesnė ir nuoseklesnė. Ataskaitose yra nurodytos tokios prioritetinės veiklos sritys kaip žemės perėmimas patikėjimo teise, mokslinių tyrimų organizavimas bei leidyba, objektų, kuriems kyla grėsmė ir kuriuose vyksta autentiškumą žalojantys procesai, būklės pokyčių stebėjimai, visuomenės švietimas, Rezervato vertybių propagavimas.

Neįgyvendinti kai kurie Komisijos 2008-06-27 nutarimo Nr. N-3 siūlymai: nesuformuotas vientisas Rezervato teritoriją atitinkantis valstybinės žemės sklypas, kuris būtų perduotas Rezervato direkcijai valdyti ir naudoti patikėjimo teise; neparengta Rezervato ir kitų Kultūros ministerijai atskaitingų saugomų teritorijų direkcijų ataskaitų teikimo tvarka ir forma bei nenustatytos teisės aktų reikalavimais pagrįstos privalomos jų apimtys. Tai apsunkino ne tik ataskaitų rengimą, bet ir jų vertinimą. Jose nėra bendrųjų duomenų apie Rezervato teritorijos plotą ir tikslinę žemės naudojimo paskirtį, trūksta kai kurių esminių duomenų apie žemės valdytojus. Ataskaitose nepateikta paveldo apsaugos pažeidimų prevencinės veiklos (kontrolės) dalis.

Ataskaitos parengtos kvalifikuotai, tačiau jose pasigesta problemų ir veiklos analizės dalies, apibendrintų išvadų bei perspektyvinių siūlymų, pvz., dėl konkrečių priemonių, tvarkymo ir priežiūros darbų. Pagerėjo Rezervato direkcijos ir Kultūros ministerijos veiksmų koordinavimas, skirta dėmesio Rezervato problemų sprendimui, tačiau vis dar nepakankama metodinė parama ir juridinė pagalba. Direkcijoje iki šiol nėra juristo pareigybės. Neregistruojami ir nenagrinėjami paveldosaugos pažeidimai kultūros ministro 2008-12-23 įsakymu Nr. ĮV-639 patvirtintų „Administracinių teisės pažeidimų protokolų ir nutarimų blankų apskaitos bei administracinių teisės pažeidimų bylų registravimo ir tvarkymo taisyklių“ nustatyta tvarka, nesurašomi privalomi nurodymai dėl pažeidimų pašalinimo. Direkcija neorganizuoja ir nevykdo kompleksų ir objektų tvarkymo teisės aktų nustatyta apimtimi. Nepateikta istoriškai susiformavusio kultūrinio kraštovaizdžio išsaugojimo bei išryškinimo problematika. Nėra esminių duomenų apie 2009–2010 metais vykdytus istorinių želdynų tyrimus, apsaugą ir atkūrimą.

Organizuojami ir vykdomi taikomieji tyrimai ir stebėjimai (Šv. Stanislovo ir Šv. Vladislovo arkikatedra bazilika, Žemutinės pilies rūmų archeologinės liekanos, Aukštutinės pilies rūmų liekanos, Gedimino kalno, piliakalnio su papiliais šlaitų teritorija). Pateiktos nuoseklios taikomųjų tyrimų, stebėjimų ir jų rezultatų suvestinės, tačiau pasigesta esminių išvadų ir siūlymų.

Rezervato direkcijos koordinuojami moksliniai tyrimai vertintini kaip gerai organizuoti ir pakankamai kokybiški, o kai kurie – nūdienos Lietuvos tyrimų kontekste – netgi įspūdingi. Atliktas nemažas duomenų kaupimo, analizės ir sisteminimo darbas. Pažymėtina kokybiško mokslinio leidinio „Lietuvos pilys“ leidyba. Pristatytos teritorijos tvarkymo talkos, tačiau duomenys pateikti nepakankamai pabrėžiant paveldosauginius Rezervato teritorijos priežiūros ir tvarkymo tikslus bei uždavinius. Pasigesta darbuotojų kvalifikacijos kėlimo profesine linkme prioritetų.

Valstybinė kultūros paveldo komisija, įvertinusi Vilniaus pilių valstybinio kultūrinio rezervato direkcijos 2009 m. ir 2010 m. veiklos ataskaitas bei siekdama tobulinti Rezervato direkcijos veiklą, nusprendžia:

1. Pritarti Vilniaus pilių valstybinio kultūrinio rezervato direkcijos 2009 m. ir 2010 m. veiklos ataskaitoms.

2. Siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei:

2.1. Įgyvendinant Komisijos 2008-06-27 nutarimo Nr. N-3 1.2 punktą, perduoti Vilniaus pilių valstybinio kultūrinio rezervato direkcijai valdyti ir naudoti valstybinę žemę patikėjimo teise. Juridiškai įteisinti Lietuvos Respublikos Seimo 2002-04-23 nutarimu Nr. IX-861 nustatytas Vilniaus pilių valstybinio kultūrinio rezervato (57,5 hektaro teritoriją) ir jo zonų ribas.

2.2. Nustatyti ir įteisinti Saugomų teritorijų ir Žemės įstatymų reikalavimus atitinkančią pagrindinę tikslinę konservacinę Rezervato žemės paskirtį; patvirtinti tarptautinių konvencijų ir LR įstatymų reikalavimus atitinkančius teritorinius strateginio planavimo dokumentus.

3. Siūlyti Kultūros ministerijai įgyvendinant Komisijos 2008-06-27 nutarimo Nr. N-3 rekomendacijas parengti Rezervato ir kitų jai atskaitingų saugomų teritorijų direkcijų ataskaitų teikimo tvarką ir formą (2.1 p.); papildyti Vilniaus pilių valstybinio kultūrinio rezervato direkciją juristo ir gamtininko pareigybėmis (2.3 p.); užtikrinti, kad Direkcijai būtų skirtos tarnybinės patalpos (2.4 p.) Rezervato teritorijoje; siekti, kad būtų laikomasi Vilniaus pilių valstybinio kultūrinio rezervato teritorijos vientisumo (2.5 p.).

4. Siūlyti Rezervato direkcijai:

4.1. Organizuoti ir vykdyti kompleksų ir objektų tvarkymą laikantis visos teisės aktuose nustatytos jų apimties (restauravimas, konservavimas ir kt.) ir kitų reikalavimų.

4.2. Kontroliuoti fizinių ir juridinių asmenų veiklą laikantis „Valstybinės saugomų teritorijų apsaugos kontrolės nuostatų“ bei kultūros ministro 2008-12-23 įsakymu Nr. ĮV-639 patvirtintų „Administracinių teisės pažeidimų protokolų ir nutarimų blankų apskaitos bei administracinių teisės pažeidimų bylų registravimo ir tvarkymo taisyklių“ ir kitų teisės aktų reikalavimų.

4.3. Kitų metų ataskaitose pateikti bendrąsias išvadas ir pasiūlymus, Rezervato apsaugos zonos bei kitų gretimų teritorijų apsaugos skirsnius, įskaitant istoriškai susiformavusio kultūrinio kraštovaizdžio išsaugojimo bei išryškinimo klausimus, buvusios gynybinės reprezentacinės ir architektūrinės struktūros išsaugojimo strategiją ir jos įgyvendinimo priemones.

4.4. Vykdyti Rezervato bei gretimų istorinių želdynų identifikavimo, apskaitos, tvarkymo bei atkūrimo darbus, spręsti ypač aktualias istorinių želdynų komplekso, vadinamo Sereikiškių parku, apsaugos ir atkūrimo problemas.

4.5. Tęsti Rezervato teritorijoje esančių piliakalnių šlaitų ir želdinių tvarkymą; vykdant stebėjimus aiškiau identifikuoti autentiškumo išsaugojimo problematiką – nurodyti konkrečius jo žalojimo atvejus, apsaugos trūkumus ir pateikti išvadas dėl autentiškumo apsaugos bei siūlymus dėl jos gerinimo, autentiškųjų savybių atskleidimo, išskirtinės vertės ir reikšmės objektų autentiškumo išsaugojimo.

 

 

KOMISIJOS PIRMININKĖ                                                                GRAŽINA DRĖMAITĖ

 

_________________