MUITINĖS DEPARTAMENTO PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS GENERALINIS DIREKTORIUS

 

Į S A K Y M A S

DĖL MUITINĖS VYKDOMŲ MOKESTINIŲ PATIKRINIMŲ ATLIKIMO, JŲ REZULTATŲ ĮFORMINIMO IR PATVIRTINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2004 m. birželio 3 d. Nr. 1B-590

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis 1992 m. spalio 12 d. Tarybos reglamento (EEB) Nr. 2913/92, nustatančio Bendrijos muitinės kodeksą, Lietuvos Respublikos muitinės įstatymo (Žin., 2004, Nr. 73-2517), Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo (Žin., 2004, Nr. 63-2243) nuostatomis ir siekdamas reglamentuoti muitinės vykdomų mokestinių patikrinimų atlikimą, jų rezultatų įforminimo bei patvirtinimą:

1. Tvirtinu pridedamas Muitinės vykdomų mokestinių patikrinimų atlikimo, jų rezultatų įforminimo ir patvirtinimo taisykles.

2. Pavedu:

2.1. teritorinių muitinių struktūrinių padalinių, atsakingų už asmenų ūkinės komercinės veiklos tikrinimų vykdymą, pareigūnams šių mokestinių patikrinimų pavedimų, pranešimų ir rezultatų įforminimui (aktui) naudoti Muitinės departamento generalinio direktoriaus įsakymu patvirtintas šių dokumentų formas;

2.2. įsakymo vykdymą kontroliuoti generalinio direktoriaus pavaduotojui J. Rimkevičiui;

2.3. Ūkio subjektų patikrinimų skyriui (A. Vanagas) šį įsakymą paskelbti oficialiame leidinyje „Valstybės žinios“.

 

 

 

GENERALINIS DIREKTORIUS                                                                 RIMUTIS KLEVEČKA

 

SUDERINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministras

Algirdas Butkevičius

2004 m. birželio 1 d.


PATVIRTINTA

Muitinės departamento prie Lietuvos

Respublikos finansų ministerijos generalinio

direktoriaus 2004 m. birželio 3 d. įsakymu

Nr. 1B-590

 

MUITINĖS VYKDOMŲ MOKESTINIŲ PATIKRINIMŲ ATLIKIMO, JŲ REZULTATŲ ĮFORMINIMO IR PATVIRTINIMO TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Muitinės vykdomų mokestinių patikrinimų atlikimo, jų rezultatų įforminimo ir patvirtinimo taisyklės (toliau – taisyklės) nustato muitinės pareigūnų veiksmus organizuojant asmenų ūkinės komercinės veiklos, susijusios su mokesčių įstatymų jam nustatytos prievolės mokėti mokesčius (toliau – mokesčių mokėtojas), mokestinius patikrinimus (toliau – mokestinis patikrinimas) bei įforminant ir patvirtinant jų rezultatus.

2. Taisyklės parengtos vadovaujantis 1992 m. spalio 12 d. Tarybos reglamentu (EEB) Nr. 2913/92, nustatančiu Bendrijos muitinės kodeksą (toliau – Bendrijos muitinės kodeksas), su vėlesniais pakeitimais, Lietuvos Respublikos muitinės įstatymu (toliau – Muitinės įstatymas, Žin., 2004, Nr. 73-2517), Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymu (toliau – Mokesčių administravimo įstatymas, Žin., 2004, Nr. 63-2243) ir kitais teisės aktais.

3. Muitinės vykdomas mokestinis patikrinimas – tai muitinės pareigūnų atliekamas mokesčių mokėtojo patikrinimas siekiant kontroliuoti, kaip mokesčių mokėtojas vykdo mokesčių įstatymų reikalavimus mokesčių apskaičiavimo, deklaravimo, sumokėjimo, o įstatymų numatytais atvejais – ir kitose srityse.

Mokestinio patikrinimo esmę sudaro mokesčių mokėtojo, kuriam pagal mokesčio įstatymą yra nustatyta prievolė mokėti mokestį (muitų atžvilgiu – privalančio sumokėti skolą muitinei), pareigų, susijusių su teisingu muitinės administruojamų mokesčių apskaičiavimu, deklaravimu, savalaikiu mokesčių bei su jais susijusių sumų į biudžetą sumokėjimu, vykdymo patikrinimas, kurį atlieka muitinės pareigūnai.

4. Šiose taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka Bendrijos muitinės kodekse, Muitinės įstatyme, Mokesčių administravimo įstatyme bei kituose teisės aktuose vartojamas sąvokas.

5. Mokestinius patikrinimus atlieka tos teritorinės muitinės, kurios priežiūros zonoje savo veiklą vykdo bei turi buveinę arba nuolatinę (deklaruotą) gyvenamąją vietą tikrintinas asmuo (mokesčio mokėtojas), struktūrinio padalinio, atsakingo už asmenų ūkinės komercinės veiklos tikrinimus, muitinės pareigūnai (toliau – tikrintojas), kuriems teritorinės muitinės viršininkas arba Muitinės departamento generalinis direktorius ar jų įgalioti asmenys šių taisyklių numatytais atvejais paveda juos atlikti.

Muitinės vykdomų mokestinių patikrinimų metu turi teisę dalyvauti užsienio valstybės kompetentingos institucijos (muitinės) pareigūnai, jei atliekamas bendras Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybės kompetentingos institucijos mokestinis patikrinimas.

6. Mokestiniai patikrinimai paprastai atliekami nuvykus į tikrinamo mokesčių mokėtojo buveinę arba (ir) muitinės administracijos patalpose teisės aktų nustatyta tvarka įforminus dokumentų poėmio aktą.

 

II. MUITINĖS VYKDOMO MOKESTINIO PATIKRINIMO ORGANIZAVIMAS

 

7. Muitinės vykdomų mokestinių patikrinimų rūšys yra:

7. 1. kompleksinis, kai vykdomas mokestinės prievolės įvykdymo patikrinimas, kuris apima visų mokesčių mokėtojo mokamų muitinės administruojamų mokesčių per tam tikrą laikotarpį apskaičiavimo, deklaravimo ir sumokėjimo teisingumo patikrinimą;

7.2. teminis, kai vykdomas mokestinės prievolės įvykdymo patikrinimas, kuris apima tam tikrą dalį mokesčių mokėtojo mokamo muitinės administruojamo mokesčio apskaičiavimo, deklaravimo ir sumokėjimo teisingumo pagal atskirus muitinės dokumentus ar rizikos sritis, susijusias su mokesčiais, patikrinimą;

7.3. operatyvus, kai vykdomas įstatymuose bei jų lydimuose teisės aktuose, muitų teisės aktuose numatytų atskirų mokesčių mokėtojo pareigų mokesčių deklaravimo, sumokėjimo, lengvatų, apribojimų taikymo ir kitose srityse (pvz., priešpriešinis patikrinimas), išskyrus nurodytas šių taisyklių 7.1 ir 7.2 punktuose, vykdymo patikrinimas.

8. Mokesčių mokėtojų atranka vykdoma ir mokestiniai patikrinimai pas juos atliekami vadovaujantis Muitinės departamento generalinio direktoriaus įsakymu patvirtinta Lietuvos Respublikos muitų teritorijoje savo veiklą vykdančių asmenų atrankos tikrinimams organizavimo bei vykdymo ir jų ūkinės komercinės veiklos, jos apskaitos, finansinės atskaitomybės, susijusios su muitų teisės aktų taikymu, tikrinimų atlikimo metodika (toliau – Asmenų atrankos ir tikrinimų atlikimo metodika).

9. Vadovaujantis atliktos mokesčių mokėtojų atrankos rezultatais (sudarius mokestinių patikrinimų pagal mokesčių mokėtojus planus) arba esant būtinumui dėl kitos priežasties (pvz., vykdant tarptautines sutartis, kompetentingų valstybės įstaigų ar institucijų pavedimus arba gavus iš šių institucijų jų atliktų asmenų ūkinės komercinės ar finansinės veiklos tikrinimų aktus ar kitus dokumentus, tačiau abejojant dėl nustatytų pažeidimų pagrįstumo, operatyvius patikrinimus ir pan.), nustatomi tikrintini mokesčių mokėtojai.

10. Muitinės vykdomi kompleksiniai mokestiniai patikrinimai gali būti atliekami ne dažniau kaip vieną kartą per metus, o teminiai – ne dažniau kaip kartą per pusę metų. Šio mokestinių patikrinimų periodiškumo galima netaikyti, jei atliekamas patikrinimas:

10.1. dėl mokesčių mokėtojo paduoto prašymo grąžinti (įskaityti) muitinės administruojamo mokesčio permoką;

10.2. pagal kompetentingos valstybės įstaigos ar institucijos bei užsienio valstybės kompetentingos institucijos kreipimąsi;

10.3. bendrai su kitomis valstybės įstaigomis ir institucijomis bei užsienio valstybių kompetentingomis institucijomis;

10.4. operatyvus;

10.5. pakartotinis.

11. Muitinės departamentas, teritorinės muitinės struktūrinio padalinio, atsakingo už asmenų ūkinės komercinės veiklos tikrinimus, viršininkas ar jo įgaliotas asmuo arba tikrintojas gali inicijuoti pakartotinį mokesčių mokėtojo to paties muitinės administruojamo mokesčio už tą patį mokestinį laikotarpį patikrinimą tik tuo atveju, jei atliekamas patikrinimas:

11.1. pagal užsienio valstybės kompetentingos institucijos kreipimąsi;

11.2. bendrai su užsienio valstybių kompetentingomis institucijomis;

11.3. pagal centrinio mokesčių administratoriaus priimtą sprendimą atlikti pakartotinį patikrinimą išnagrinėjus mokesčių mokėtojo skundą ar kitais Mokesčių administravimo įstatymo nustatytais atvejais;

11.4. paaiškėjus naujoms aplinkybėms (gavus informaciją, dokumentus iš kitų valstybinių kontrolės institucijų ar iš užsienio muitinių administracijų ir pan.), kurios nebuvo ir negalėjo būti žinomos muitinei ankstesnio to paties mokesčių mokėtojo patikrinimo metu ir kurios gali turėti įtakos ankstesnio patikrinimo rezultatams. Dėl šių priežasčių pakartotinis patikrinimas gali būti atliekamas tik gavus Muitinės departamento leidimą, kuriam gauti teritorinė muitinė siunčia Muitinės departamentui motyvuotą prašymą su paaiškinimais dėl naujai atsiradusių aplinkybių, išskyrus atvejus, kai užsienio muitinių administracijų informacija buvo gauta per Muitinės departamentą su nurodymu atlikti patikrinimą;

11.5. pagal iš Muitinės departamento Tarnybinių tyrimų tarnybos gautą informaciją apie nustatytą neteisėto poveikio mokestinį patikrinimą atlikusiam tikrintojui faktą.

12. Šių taisyklių 11 punkto nuostatos netaikomos, jei nuo pirminio muitinės atliekamo mokestinio patikrinimo pabaigos (jei sprendimas dėl patikrinimo akto tvirtinimo buvo apskųstas – nuo paskutinio sprendimo priėmimo dienos) praėjo daugiau nei 10 metų.

13. Muitinės vykdomas pakartotinis mokestinis patikrinimas atliekamas tik įgyvendinant Pavedime atlikti mokestinį patikrinimą (toliau – pavedimas), išrašytame Muitinės departamento generalinio direktoriaus įsakymu patvirtintoje formoje ir vadovaujantis šių taisyklių 25–29 punktų nuostatomis, nurodytą užduotį ir kiek tai susiję su šių taisyklių 11 punkte nurodytais atvejais. Tais atvejais, kai tikrinamas atskiras mokesčių mokėtojo padalinys arba veiklos vykdymo vieta, pakartotinai tikrinti mokesčių mokėtojo to paties muitinės administruojamo mokesčio už tą patį mokestinį laikotarpį nesuteikta teisė tik dėl jau patikrintos mokesčių mokėtojo mokamo muitinės administruojamo mokesčio dalies.

14. Muitinės vykdomi mokestiniai patikrinimai turi būti atliekami per objektyviai įmanomą kuo trumpesnį laikotarpį, kuris nustatomas remiantis mokesčių mokėtojų atrankos, vykdomos vadovaujantis šių taisyklių 8 punkte nurodyta Asmenų atrankos ir tikrinimų atlikimo metodika, metu vykdytos rizikos analizės rezultatais (nustatytomis rizikos sritimis) ir rizikos sričių (požymių) lygmeniu, atsižvelgiant į mokesčių mokėtojo veiklos pobūdį, apimtis, mokestinio patikrinimo tikslą, tikrintojų pajėgumus ir kitus mokestinio patikrinimo atlikimo terminą įtakojančius veiksnius. Objektyvų mokestinio patikrinimo atlikimo terminą nustato teritorinės muitinės struktūrinio padalinio, atsakingo už asmenų ūkinės komercinės veiklos tikrinimus, viršininkas ar jo įgaliotas asmuo.

15. Jei muitinės vykdomas mokestinis patikrinimas atliekamas mokesčių mokėtojo buveinėje, jis negali trukti:

15.1. ilgiau kaip 90 dienų;

15.2. jei tikrinamas mokesčių mokėtojas turi struktūrinių padalinių (filialų ar atstovybių), patikrinimui papildomai gali būti skiriama po 30 dienų kiekvienam filialui ar atstovybei patikrinti.

16. Atsižvelgiant į patikrinimo sudėtingumą, tikrinamo mokesčių mokėtojo veiklos pobūdį, tikrinimo mastą, šių taisyklių 15 punkte nurodytus tikrinimo terminus gali leisti pratęsti Muitinės departamento generalinis direktorius arba jo įgaliotas asmuo:

16.1. pirmu atveju – ne ilgiau kaip dar 180 dienų;

16.2. antru atveju – ne ilgiau kaip po 30 dienų kiekvienam filialui ar atstovybei patikrinti.

17. Taisyklių 15 punkte nurodyto Mokestinio patikrinimo termino pratęsimui teritorinė muitinė nustatyta tvarka Muitinės departamentui siunčia motyvuotą prašymą su konkrečiai nurodytomis ir termino pratęsimą pagrindžiančiomis priežastimis, kuriomis remiantis Muitinės departamento generalinis direktorius arba jo įgaliotas asmuo priima sprendimą leisti arba neleisti pratęsti mokestinio patikrinimo terminą. Motyvuotos mokestinio patikrinimo termino pratęsimo priežastys gali būti:

17.1. jei tikrinamas mokesčių mokėtojas:

17.1.1. neleidžia nustatyta tvarka laikinai paimti apskaitos, sandorių ir kitų mokesčio apskaičiavimo teisingumo patikrinimui atlikti reikalingų dokumentų, todėl tikrinimas įmonės buveinėje užtruks ilgiau;

17.1.2. tikrintojo nurodymu laiku nepateikia prašomų duomenų (tarp jų ir kompiuterinėse laikmenose), dokumentų, jų nuorašų, paaiškinimų, nepašalino aplinkybių ir sąlygų, trukdančių laiku užbaigti tikrinimą, ir pan., būtinų tikrintojo pareigoms vykdyti;

17.1.3. nevykdo teisėtų tikrintojo nurodymų atvykti į teritorinę muitinę (jei tikrinimas atliekamas ne mokesčių mokėtojo buveinėje.

17.2. būtina papildomai patikrinti tikrinamo mokesčių mokėtojo rizikos sritis, kurios anksčiau nebuvo žinomos, o išaiškėjo tik tikrinimo metu;

17.3. kiti atvejai, atsižvelgiant į mokestinio patikrinimo sudėtingumą, mokesčių mokėtojo veiklos pobūdį, tikrinimo mastą bei aplinkybes.

Priimtas sprendimas nustatyta tvarka persiunčiamas prašymą dėl mokestinio patikrinimo termino pratęsimo pateikusiai teritorinei muitinei, kuri pratęstą mokestinio patikrinimo terminą nurodo pavedime.

18. Šių taisyklių 15 ir 16 punktuose nurodytos dienos mokestinio patikrinimo, vykdomo mokesčių mokėtojo buveinėje, atlikimui reiškia tikrintojo faktiškai pas mokesčių mokėtoją būtas dienas, kai jis buvo tikrinamas.

Remiantis šio punkto nuostatomis pavedime, išrašytame vadovaujantis šių taisyklių 25–29 punktų nuostatomis, nurodytas tikrinimo atlikimo terminas pagal mokestinio patikrinimo pradžios ir pabaigos datas gali būti ir ilgesnis, nei šių taisyklių 15 ir 16 punktuose nurodyti terminai, nes dalį mokestiniam tikrinimui skirto laiko tikrintojas gali skirti mokestinio patikrinimo rezultatų įforminimui (nustatytų faktų nagrinėjimui, mokestinio patikrinimo akto surašymui ir pan.), kurį vykdo teritorinės muitinės patalpose.

Tikrinamam mokesčių mokėtojui pareikalavus, tikrintojas privalo pasirašyti mokesčių mokėtojo Valstybinių kontrolės institucijų pareigūnų atliekamų tikrinimų registracijos žurnale (Žin., 1998, Nr. 85-2373) ar kitame dokumente, kuriame fiksuojamas patikrinimą atliekančio tikrintojo atvykimas ir išvykimas iš mokesčių mokėtojo buveinės. Tikrintojas (arba grupės vadovas) minėtame žurnale ar kitame dokumente privalo įrašyti institucijos pavadinimą, savo vardą ir pavardę, pareigas, patikrinimo tikslus, faktines mokesčių mokėtojo buveinėje būtas dienas (kalendorines datas), kai mokesčių mokėtojas buvo tikrinamas, o baigęs patikrinimą – trumpą patikrinimo išvadą ir pasirašyti.

19. Muitinės vykdomo mokestinio patikrinimo, kuris atliekamas teritorinėje muitinėje (teisės aktų nustatyta tvarka įforminus dokumentų poėmio aktą), trukmė nėra ribojama, tačiau teritorinės muitinės struktūrinio padalinio, atsakingo už asmenų veiklos tikrinimus, viršininkas ar jo įgaliotas asmuo privalo nustatyti bei pagal šių taisyklių 25–29 punktų nuostatas išrašomame pavedime nurodyti objektyviai įmanomą kuo trumpesnį mokestinio patikrinimo atlikimo laikotarpį.

20. Vykdant šių taisyklių 11 punkte nurodytą pakartotinį mokestinį patikrinimą, jo atlikimo terminai skaičiuojami iš naujo vadovaujantis šių taisyklių 14–19 punktų nuostatomis.

21. Jei muitinės vykdomas mokestinis patikrinimas atliekamas vykdant teritorinės muitinės struktūrinio padalinio, atsakingo už mokesčių apskaitą ir išieškojimą, nurodymą pagal mokesčių mokėtojo pateiktą prašymą grąžinti muitinės administruojamo mokesčio permoką dėl jo pagrįstumo, mokestinis patikrinimas turi būti pradėtas ne vėliau kaip per 20 dienų nuo mokesčių mokėtojo rašytinio prašymo grąžinti muitinės administruojamo mokesčio permoką pateikimo teritorinei muitinei dienos.

24. Tais atvejais, kai tikrinamas mokesčių mokėtojas nesudaro tinkamų darbo sąlygų arba jos yra netinkamos, mokestinis patikrinimas gali būti atliekamas teritorinės muitinės patalpose. Šiuo atveju tikrintojas, vadovaudamasis Muitinės departamento direktoriaus įsakymu patvirtintomis Objektų plombavimo (antspaudavimo) ir dokumentų paėmimo bei žymėjimo, vykdant Lietuvos Respublikos muitų teritorijoje savo veiklą vykdančių asmenų ūkinės komercinės veiklos, jos apskaitos, finansinės atskaitomybės, susijusios su muitų teisės aktų taikymu, tikrinimus, taisyklėmis, atlieka tikrinamo asmens ūkinės komercinės veiklos dokumentų poėmį ir surašo dokumentų poėmio aktą.

25. Teritorinės muitinės struktūrinio padalinio, atsakingo už asmenų ūkinės komercinės veiklos tikrinimus, viršininkas ar jo įgaliotas asmuo, vadovaudamasis šių taisyklių 7–24 punktų nuostatomis, parengia pavedimą, išskyrus atvejį, kai jį rengia Muitinės departamentas, kurį pasirašo šių taisyklių 5 punkte nurodyti asmenys.

Jei tikrinamas mokesčių mokėtojas turi struktūrinių padalinių (filialų ar atstovybių), teritorinės muitinės, kuri atlieka pagrindinio mokesčio mokėtojo tikrinimą teikimu, gali būti išrašomi atskiri pavedimai atlikti struktūrinių padalinių (filialų ar atstovybių) mokestinius tikrinimus, kuriuos pasirašo tos teritorinės muitinės viršininkas ar jo įgaliotas asmuo, kurios priežiūros zonoje randasi struktūrinių padalinių (filialų ar atstovybių) buveinės ir kurios tikrintojai atliks mokestinį tikrinimą.

26. Mokestinio patikrinimo pradžia yra mokestinio patikrinimo pavedimo išrašymas.

Pavedime turi būti pateikti Mokesčių administravimo įstatymo 120 straipsnyje nurodyti rekvizitai (tikrintino mokesčio mokėtojo pavadinimas, tikrintojų pareigos, vardai, pavardės, patikrinimo dalykas, patikrinimo pradžios ir pabaigos datos) bei kiti Muitinės departamento generalinio direktoriaus įsakymu patvirtintoje formoje nurodyti duomenys.

27. Asmenų ūkinės komercinės veiklos tikrinimus atlieka pavedimuose nurodyti pareigūnai.

Tais atvejais, kai teritorinės muitinės vykdomame mokestiniame patikrinime dalyvauja užsienio šalies kompetentingų institucijų (muitinių administracijų) pareigūnas (pareigūnai), pavedimą jam dalyvauti mokestiniame patikrinime pasirašo Muitinės departamento generalinis direktorius ar jo įgaliotas asmuo.

28. Prireikus mokestiniam patikrinimui atlikti gali būti skiriamas papildomas pareigūnas (pareigūnai), prie jau pradėjusių vykdyti mokestinį tikrinimą pareigūno (pareigūnų), taip pat vienas pareigūnas gali būti keičiamas kitu. Papildomas pareigūnas (pareigūnai) skiriamas arba vienas pareigūnas keičiamas kitu darant papildymus (pakeitimus) jau išrašytame pavedime. Apie atliktus pareigūnų pakeitimus (papildymus) tikrinamas mokesčių mokėtojas informuojamas šių taisyklių 36 punkto nustatyta tvarka.

29. Pavedimai numeruojami ir registruojami teritorinės muitinės nustatyta tvarka.

30. Teritorinės muitinės struktūrinio padalinio, atsakingo už asmenų ūkinės komercinės veiklos tikrinimus, viršininkas ar jo įgaliotas asmuo apie numatytą mokestinį patikrinimą (išrašytą pavedimą) tikrintiną mokesčių mokėtoją informuoja teritorinės muitinės nustatyta tvarka, įteikdamas jam Pranešimą dėl muitinės vykdomo mokestinio patikrinimo (toliau – pranešimas), kurio forma patvirtinta Muitinės departamento generalinio direktoriaus įsakymu. Šiame pranešime nurodoma pavedime nustatyta mokestinio patikrinimo pradžios kalendorinė data, šio patikrinimo dalykas. Taip pat šiame pranešime nurodomas reikalavimas mokesčių mokėtojui nustatytu laiku (nurodyti dieną ir valandą) būti jam priklausančiose patalpose arba atvykti į teritorinę muitinę, parengti tikrinimui reikalingus dokumentus, ataskaitas, registrus ir pan. (prie pranešimo gali būti pateiktas atskiras pirminis tikrintinų dokumentų sąrašas). Patikrinimui reikalingų dokumentų ar kitų būtinų duomenų pateikimui (parengimui) turi būti skiriama ne mažiau kaip 10 dienų (nuo pranešimo įteikimo dienos).

Šio punkto nuostatos netaikomos operatyvaus patikrinimo atveju.

31. Esant būtinybei, tikrinamas mokesčių mokėtojas gali kreiptis į teritorinę muitinę su motyvuotu prašymu dėl pranešime nurodyto patikrinimui reikalingų dokumentų ar kitų būtinų duomenų pateikimo (parengimo) termino pakeitimo. Teritorinės muitinės struktūrinio padalinio, atsakingo už asmenų ūkinės komercinės veiklos tikrinimus, viršininkas ar jo įgaliotas asmuo, įvertinęs esamą situaciją bei prašyme išdėstytus motyvus priima atitinkamą sprendimą ir apie tai teritorinės muitinės nustatyta tvarka raštu informuoja tikrinamą mokesčių mokėtoją.

Tikrinamas mokesčių mokėtojas taip pat gali pateikti rašytinį sutikimą (arba apie tai atžymėti pas tikrintoją likusiame pranešimo egzemplioriuje) sutrumpinti dokumentų parengimui skirtą laiką.

32. Tuo atveju, kai numatyta tikrinti ir mokesčių mokėtojo turimus struktūrinius padalinius (filialus ar atstovybes), atskiras pranešimas struktūriniam padaliniui (filialui ar atstovybei) apie mokestinį patikrinimą neįteikiamas.

33. Tikrintojas taip pat turi teisę pradėti faktinį mokesčių mokėtojo patikrinimą be šiame punkte nurodyto pranešimo išrašymo (t. y. iš anksto neinformavus) tais atvejais, kai yra pagrįstos rizikos, kad mokesčių mokėtojas gali paslėpti ar sunaikinti patikrinimui atlikti reikiamus dokumentus, arba yra kitų aplinkybių, dėl kurių patikrinimas taptų neįmanomas arba jo atlikimas ypač pasunkėtų. Šiuo atveju vykti pas mokesčių mokėtoją be pirmiau nurodyto išrašyto pranešimo tikrintojas gali tik suderinęs tai su teritorinės muitinės struktūrinio padalinio, atsakingo už asmenų ūkinės komercinės veiklos tikrinimus, viršininku ar jo įgaliotu asmeniu bei teritorinės muitinės nustatyta tvarka gavęs teritorinės muitinės viršininko ar jo įgalioto asmens pritarimą (pagal tikrintojo pateiktą rašytinį motyvuotą prašymą leisti pradėti mokestinį tikrinimą be pranešimo išrašymo).

Taikant šio punkto nuostatas, pavedime, išrašomame vadovaujantis šių taisyklių 25–29 punktų nuostatomis, papildomai turi būti nurodyta, jog vadovaujantis Mokesčių administravimo įstatymo 121 ir 122 straipsnių nuostatomis, faktinis mokesčių mokėtojo patikrinimas vykdomas be išankstinio pranešimo apie numatomą mokestinį patikrinimą įteikimo mokesčių mokėtojui.

 

III. MOKESTINIO PATIKRINIMO VYKDYMAS

 

34. Tikrintojas, gavęs pavedimą ir atsižvelgdamas į jame suformuluotą užduotį (patikrinimo dalyką) bei siekdamas tinkamai pasirengti mokestinam patikrinimui, privalo surinkti visą mokesčių mokėtojų atrankos jų veiklos tikrinimams atlikti metu surinktą ir išanalizuotą medžiagą, susijusią su tikrinamu mokesčių mokėtoju. Šiuo atveju tikrintojas turi gauti užpildytą Muitinės departamento generalinio direktoriaus įsakymu patvirtintą Pavyzdinį veiksmų, kuriuos vykdo teritorinės muitinės (Muitinės departamento) struktūrinio padalinio, atsakingo už asmenų ūkinės komercinės veiklos tikrinimus, pareigūnai, sąrašą (toliau – Pavyzdinis veiksmų sąrašas) su priedais, jei pagal vidinę teritorinės muitinės struktūrinio padalinio, atsakingo už asmenų ūkinės komercinės veiklos tikrinimus, darbo tvarką šį Pavyzdinį veiksmų sąrašą pildė kiti skyriaus darbuotojai, vykdantys rizikos muitinėje analizę. Jei rizikos muitinėje analizės metu šis Pavyzdinis veiksmų sąrašas pildytas nebuvo, jį pildo ir numatytus veiksmus vykdo mokestinį patikrinimą atliekantis pareigūnas.

35. Jei mokestinis patikrinimas atliekamas iškilus nenumatytam poreikiui, t. y. kai turimi duomenys (informacija) mokesčių mokėtojų atrankos jų veiklos tikrinimams atlikti metu nebuvo išanalizuoti arba ne visi duomenys buvo išanalizuoti, arba atsirado papildomų, naujų duomenų (informacijos), susijusių su pavedime nurodyto mokesčių mokėtojo vykdoma ūkine komercine veikla, tikrintojas turi atlikti veiksmus, numatytus Pavyzdiniame veiksmų sąraše.

36. Tikrintojas, atvykęs į tikrinamo mokesčių mokėtojo buveinę, turi prisistatyti vadovui (savininkui) arba jį pavaduojančiam asmeniui, pateikti jam tarnybinį pažymėjimą ir supažindinti su pavedimu, t. y. įteikti pavedimo kopiją jam pasirašant. Nuostata dėl pavedimo kopijos įteikimo netaikoma operatyvaus patikrinimo atveju, tačiau ir tuomet atitinkamas pavedimas privalomai pateikiamas asmeniui susipažinti.

Jei vadovaujantis šių taisyklių nuostatomis mokestinio patikrinimo terminas buvo pratęstas ir apie tai buvo padarytos atitinkamos atžymos pavedime, su šiuo pavedimu tikrinamas mokesčių mokėtojas taip pat supažindinamas, įteikiant pavedimo kopiją jam pasirašant.

Tuo atveju, kai susidariusiai situacijai išspręsti būtina kitų tarnybų pagalba, nes pagal turimą adresą mokesčių mokėtojo buveinės ar vadovo (savininko) rasti neįmanoma ir numatyto tikrinimo atlikti (pradėti) negalima, teritorinė muitinė tikrintojo teikimu raštu kreipiasi pagalbos į Muitinės kriminalinės tarnybos skyrius, įsikūrusius teritorinių muitinių buveinėse.

Dėl labai svarbių aplinkybių, pvz., jei Muitinės kriminalinė tarnyba mokesčių mokėtojo buveinės ar vadovo (savininko) neranda (nenustato), tikrintojas, vadovaudamasis surinkta informacija ir dokumentais bei atlikta analize, parengia ir teikia tvirtinti patikrinimo pažymą dėl pavedimo atlikti mokestinį patikrinimą nutraukimo.

37. Jei teritorinė muitinė nustatyta tvarka įteikė tikrinamam mokesčių mokėtojui pranešimą, išskyrus šių taisyklių 33 punkte nurodytą atvejį, tikrintojas, atliekantis mokesčių mokėtojo mokestinį patikrinimą ir vadovaudamasis šių taisyklių 36 punkto nuostatomis pateikęs tarnybinį pažymėjimą bei pavedimą atlikti patikrinimą, turi Muitinės įstatymo bei Mokesčių administravimo įstatymo suteiktą teisę per visą patikrinimo vykdymo laikotarpį mokesčių mokėtojo darbo valandomis nekliudomai įeiti į mokesčių mokėtojo patalpas, teritoriją (tarp jų nuomojamas ar naudojamas panaudos teisinių santykių pagrindu), taip pat į mokesčių mokėtojo privačias patalpas ir teritoriją, jei jose vykdoma veikla (toliau – patalpos). Į fizinio asmens gyvenamąsias patalpas tikrintojas turi teisę patekti tik tuo atveju, jei šis fizinis asmuo sutinka, jei įstatymai nenustato kitaip.

38. Mokesčių mokėtojas turi teisę atsisakyti įleisti tikrintoją į savo patalpas, jei:

38.1. teritorinė muitinė neįteikė mokesčių mokėtojui pranešimo dėl muitinės vykdomo mokestinio patikrinimo (išskyrus atvejus, kai mokestinis patikrinimas vadovaujantis šių taisyklių 33 punkto nuostatomis gali būti pradėtas vykdyti be pranešimo įteikimo);

38.2. tikrintojas nepateikė mokesčių mokėtojui šių taisyklių 36 punkto nustatyta tvarka pavedimo;

38.3. pavedime nenurodyti į patalpas norintys patekti tikrintojai arba jie nepateikia savo tarnybinių pažymėjimų;

38.4. pavedime nurodyti mokestinio patikrinimo atlikimo terminai neprasidėję arba pasibaigę.

39. Jei įstatymai nenustato kitaip, tikrintojas (tikrintojai) į mokesčių mokėtojo patalpas (išskyrus fizinio asmens gyvenamąsias patalpas) be išankstinio įspėjimo turi teisę patekti operatyvaus patikrinimo metu. Šiuo atveju įeiti į mokesčių mokėtojo patalpas tikrintojas turi teisę ir ne darbo valandomis, jei yra pagrįstų įtarimų (pagal Muitinės kriminalinės tarnybos ar kitų institucijų pateiktą informaciją su dideliu rizikos požymių lygmeniu), kad daromi teisės pažeidimai.

40. Tikrintojas, vadovaudamasis Muitinės įstatymo bei Mokesčių administravimo įstatymo nuostatomis, turi teisę tikrinti mokesčių mokėtojo apskaitos, sandorių ir kitus dokumentus, registrus, kompiuterinės apskaitos sistemas ir jų duomenis, mokesčių mokėtojo veiklai naudojamus materialinius techninius išteklius, įrengimus bei pagamintą produkciją ir kitus objektus, kiek tai susiję su mokesčių apskaičiavimo, deklaravimo ir sumokėjimo teisingumo bei atskirų mokesčių mokėtojo pareigų vykdymo patikrinimu.

41. Mokesčių mokėtojas, vykdydamas 40 punkte ir kituose teisės aktuose nurodytus reikalavimus bei tikrintojo prašomas, privalo sudaryti tikrintojui jo funkcijų vykdymui reikiamas sąlygas, pateikti visus dokumentus ir kitą mokestiniam patikrinimui atlikti reikalingą informaciją (pvz., paaiškinimus) dėl mokesčio apskaičiavimo, deklaravimo ir sumokėjimo teisingumo patikrinimo. Tais atvejais, kai mokesčių mokėtojo apskaita tvarkoma kompiuterizuotai, tikrintojas gali duoti nurodymą mokėtojui pateikti kompiuterinės apskaitos duomenis (jos kopijas).

Jei mokesčių mokėtojas reikalingų dokumentų nepateikė arba tikrintojas nustatė, kad pateikti ne visi reikalingi dokumentai, tikrintojas turi surašyti ir pateikti mokesčių mokėtojui nurodymą (arba pavedimą, dviem egzemplioriais) per nustatytą terminą pateikti (pristatyti) trūkstamus dokumentus (išvardijami trūkstami dokumentai). Informacija apie tokio nurodymo surašymą pateikiama akte, o jo 2-asis egzempliorius pridedamas prie akto.

Jei mokesčių mokėtojas, gavęs nurodymą, per nustatytą terminą nepateikė reikalaujamų dokumentų, žodiniai mokesčių mokėtojo vadovo (savininko) ar jo įgalioto asmens paaiškinimai dėl atsisakymo pateikti reikalaujamus dokumentus nurodomi akte, o rašytiniai – pridedami prie akto.

42. Vadovaudamasis teisės aktų suteikta teise mokesčių mokėtojas mokestinio patikrinimo ir jo rezultatų tvirtinimo metu gali teikti savo pastabas ir paaiškinimus dėl patikrinimo dalyko ir kitų su patikrinimu susijusių aplinkybių. Rašytinės mokesčių mokėtojo pastabos, paaiškinimai ir įrodymai pridedami prie patikrinimo akto, o informacija apie jų gavimą ir muitinės atsižvelgimą nurodoma patikrinimo akte.

43. Tikrintojas, nustatęs, kad mokesčių mokėtojo pateiktuose dokumentuose trūksta teisės aktuose numatytų rekvizitų ar pastebėjęs buhalterinės apskaitos bei kitų reikalavimų trūkumų, netikslumų, apie tai pažymi mokesčio mokėtojo patikrinimo akte ir, vykdydamas Muitinės departamento nustatytus bendradarbiavimo tarp institucijų reikalavimus, informuoja Valstybinę mokesčių inspekciją.

44. Esant būtinumui, mokestinį patikrinimą atliekantis tikrintojas, vadovaudamasis teisės aktų suteikta teise, gali iš asmenų, tarp jų ir iš kredito įstaigų, reikalauti pateikti pareigoms atlikti reikalingus duomenis bei dokumentų nuorašus, kompiuterinių laikmenų duomenis (kopijas), susijusius su mokesčių mokėtojų veikla, turtu, pajamomis, išlaidomis ir pan. Tikrintojas taip pat gali naudotis savo ir kitų asmenų valdomų ar tvarkomų registrų, duomenų bazių informacija.

45. Esant būtinumui, tikrintojas mokesčių mokėtojui gali duoti privalomus vykdyti nurodymus dėl mokesčių apskaičiavimo, deklaravimo ir sumokėjimo teisingumo nustatymo, taip pat nurodyti atvykti į teritorinę muitinę, prašyti pateikti paaiškinimus, nustatyta tvarka atlikti muitinės dokumentų taisymus ir duoti kitus teisėtus muitinės pareigūno nurodymus.

46. Jei mokesčių mokėtojo buveinėje pradėto vykdyti mokestinio patikrinimo metu atsiranda būtinybė laikinai paimti mokesčių mokėtojo apskaitos, sandorių ir kitus mokesčio apskaičiavimo, deklaravimo ir sumokėjimo teisingumui patikrinti reikalingus dokumentus, jų poėmį tikrintojas vykdo vadovaudamasis šių taisyklių 24 punkte nurodytomis Muitinės departamento patvirtintomis taisyklėmis.

47. Jei atliekamo mokestinio patikrinimo metu tikrintojas nustato neaiškumus, prieštaravimus (pvz., neišsiaiškinta, ar tikrinamo mokesčio mokėtojo sandoris tikrai sudarytas su kitu, neaiškiai dokumentuose nurodytu asmeniu, mokesčio apskaičiavimo, deklaravimo teisingumo negalima patikrinti negavus informacijos apie kitą asmenį, susijusį ūkiniais finansiniais ryšiais su tikrinamuoju mokesčių mokėtoju ir pan.), dėl kurių išaiškinimo būtina gauti papildomos informacijos, pirmiausiai panaudoja šiuos informacijos gavimo būdus: kreipiasi į tikrinamą mokesčių mokėtoją paaiškinti ar ištaisyti susidariusią situaciją, į kitą muitinės įstaigą ar kompetentingą instituciją ir pan. Jei panaudojus pirmiau nurodytas galimybes išlieka būtinybė atlikti kitų Lietuvos Respublikos mokesčių mokėtojų ar užsienio asmenų veiklos patikrinimus, tikrintojas gali inicijuoti priešpriešinį kito asmens (mokesčių mokėtojo) ūkinės komercinės veiklos patikrinimą. Šiuo atveju tikrintojas teritorinės muitinės nustatyta tvarka raštu kreipiasi į teritorinės muitinės struktūrinio padalinio, atsakingo už asmenų ūkinės komercinės veiklos tikrinimus, viršininką ar jo įgaliotą asmenį su prašymu atlikti kito Lietuvos Respublikos mokesčio mokėtojo mokestinį tikrinimą arba Muitinės departamento nustatyta tvarka teikti užklausą užsienio muitinių administracijoms.

48. Esant būtinumui, mokestinio patikrinimo metu tikrintojas turi atlikti mokesčių mokėtojo patalpose saugomų prekių inventorizaciją ir fizinį jų tikrinimą, kontrolinius matavimus, paimti prekių mėginius (pavyzdžius), siekdamas įsitikinti, ar rastos prekės atitinka muitinei deklaruotų prekių aprašymus (kodus pagal KN ir kitas muitinės naudojamas nomenklatūras) bei nurodytą jų kilmę ir ar vadovaujantis šiais duomenimis teisingai apskaičiuoti mokesčiai.

Prekių mėginiai (pavyzdžiai) mokestinio patikrinimo tikrinimo metu imami ir įforminami vadovaujantis Muitinės departamento direktoriaus įsakymu patvirtinta Prekių mėginių (pavyzdžių) ėmimo Lietuvos Respublikos muitų teritorijoje savo veiklą vykdančių asmenų ūkinės komercinės veiklos, jos apskaitos, finansinės atskaitomybės, susijusios su muitų teisės aktų taikymu, tikrinimų metu taisyklėmis.

49. Esant būtinybei, tikrintojas taip pat gali atlikti dokumentų, pinigų, vertybinių popierių, materialinių vertybių saugojimo vietų, patalpų, saugyklų, įrengimų, kontrolinių matavimo vienetų plombavimą (antspaudavimą), kuris vykdomas vadovaujantis šių taisyklių 24 punkte nurodytų taisyklių nuostatomis.

Jei mokestinio patikrinimo metu pats tikrintojas negali atlikti kontrolinių matavimų ar materialinių vertybių inventorizacijos (specifinės, ypatingos prekės ar įrengimai), kompiuterinių programų bei jų duomenų patikrinimų ar kitų faktinių patikrinimų, dėl šių veiksmų atlikimo kreipiamasi pagalbos į kitas kompetentingas institucijas.

50. Tais atvejais, kai mokesčių mokėtojas nevykdo teisėtų muitinės pareigūno (tikrintojo) nurodymų arba kai mokestinio patikrinimo metu atsiranda būtinybė atlikti tam tikrus veiksmus, kurių tikrintojas atlikti pagal galiojančius įstatymus neturi teisės (krata, asmens apžiūra ir pan.), tikrintojas per teritorinės muitinės viršininką (Muitinės departamento vadovybę) turi teisę kreiptis į Muitinės kriminalinę tarnybą (jos teritorinius skyrius) dėl pagalbos įgyvendinant savo teises ar tinkamą funkcijų vykdymą.

51. Mokestinio patikrinimo metu įtarus dėl mokesčių mokėtojo (vadovo, savininko) pateiktų (rastų įmonės buveinėje) dokumentų klastojimo, vykdomos kontrabandos ar panašių faktų, informacija ir dokumentai teritorinės muitinės nustatyta tvarka nedelsiant turi būti perduoti atitinkamiems Muitinės kriminalinės tarnybos skyriams, įsikūrusiems teritorinių muitinių buveinėse.

 

IV. MUITINĖS VYKDOMO MOKESTINIO PATIKRINIMO REZULTATŲ ĮFORMINIMAS

 

52. Mokestinio patikrinimo rezultatai, vadovaujantis šių taisyklių 53–64 punktų nuostatomis, surašomi Muitinės departamento generalinio direktoriaus įsakymu patvirtintos pavyzdinės formos Muitinės vykdomo mokestinio patikrinimo akte (toliau – aktas).

Atlikto operatyvaus mokestinio patikrinimo rezultatai įforminami dokumente, kurio formą rengia ir tvirtina Muitinės departamentas. Operatyvaus mokestinio patikrinimo rezultatų įforminimo ir patvirtinimo tvarką nustato Muitinės departamentas, suderinęs su finansų ministru.

53. Akte turi būti nurodyti šie rekvizitai: dokumento sudarytojo pavadinimas, t. y. muitinės įstaigos, atlikusios mokesčio mokėtojo patikrinimą, pavadinimas, dokumento pavadinimas (šiuo atveju – mokestinio patikrinimo aktas), dokumento surašymo kalendorinė data, registracijos numeris, dokumento sudarymo vieta (miestas), dokumento tekstas ir parašai.

54. Akto surašymo kalendorinė data turi būti ne vėlesnė už pavedime nurodytą mokestinio patikrinimo užbaigimo kalendorinę datą, kurią nustatant atsižvelgiama ir į mokestinio patikrinimo pratęsimo, atlikto vadovaujantis Muitinės departamento priimtu sprendimu dėl mokestinio patikrinimo pratęsimo, kalendorines datas.

55. Aktui, kuris registruojamas ir tvarkomas teritorinės muitinės nustatyta tvarka kartu su kitais muitinės atliktais asmenų ūkinės komercinės veiklos tikrinimais, suteikiamas septynženklis numeris, kurį sudaro:

55.1. 1-asis ženklas – einamųjų metų, kuriais užbaigtas asmens ūkinės komercinės veiklos tikrinimas, paskutinis skaitmuo. Pvz., jeigu asmens ūkinės komercinės veiklos tikrinimas pradėtas 2003 m. lapkričio mėnesį, o užbaigtas – 2004 m. vasario mėnesį, tai akto pirmasis ženklas bus 4;

55.2. 2-asis ir 3-iasis ženklai – muitinės įstaigos dviejų raidžių kodas iš Muitinės įstaigų klasifikatoriaus;

55.3. 4–6-asis ženklai – akto eilės numeris. Kiekvienais metais aktai pradedami numeruoti iš naujo, jų numeriai gali nesutapti su pavedimų numeriais, nes, vadovaujantis šių taisyklių 36 punkto nuostatomis, kai kurie pavedimai gali būti užbaigti tikrintojo parengtomis ir nustatyta tvarka įformintomis patikrinimo pažymomis;

55.4. 7-asis ženklas – raidė „M“.

56. Aktas susideda iš šių keturių dalių: įvadinės (pirmoji akto dalis), tiriamosios (antroji akto dalis), nustatomosios (trečioji akto dalis) ir baigiamosios (ketvirtoji akto dalis).

57. Įvadinėje (pirmojoje) akto dalyje tikrintojas privalo nurodyti:

57.1. pavedimo (pavedimų) kalendorinę datą ir numerį bei jame nurodytą patikrinimo užduotį (patikrinimo dalyką) ir jos įvykdymą, jei ne – nurodyti neįvykdymo priežastis;

57.2. tikrintojo (tikrintojų) darbovietę, pareigas, vardą ir pavardę. Jeigu tikrinime dalyvavo kitų institucijų pareigūnai, nurodomos jų darbovietės, pareigos, vardai ir pavardės;

57.3. tikrinto mokesčių mokėtojo duomenis:

57.3.1. pavadinimą, adresą (nurodant, ar jis atitinka registravimo duomenis), įmonės įregistravimo kalendorinę datą, institucijos, įregistravusios įmonę, pavadinimą, įmonei suteiktą registracijos kodą ir pridėtinės vertės mokesčio mokėtojo kodą (jeigu įmonė yra šio mokesčio mokėtoja), fizinių asmenų – vardą, pavardę, adresą, asmens kodą;

57.3.2. bankų (tarp jų ir užsienio, išsiaiškinant, ar tikrinamas mokesčių mokėtojas Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka informavo Valstybinę mokesčių inspekciją apie užsienio valstybėse atidarytas jo sąskaitas), kuriuose tikrinamo mokesčių mokėtojo vardu atidarytos sąskaitos, pavadinimus, kodus ir sąskaitų numerius;

57.3.3. tikrinamo mokesčių mokėtojo faktiškai vykdomą veiklą ir ar ji atitinka įregistruotąją;

57.3.4. filialus, įsteigtus muitinės sandėlius (kodus, adresus ir įsteigimo kalendorines datas, jeigu tikrinamas mokesčių mokėtojas juos yra įsteigęs), laikinojo prekių saugojimo sandėlius (importo ir eksporto terminalus), laisvuosius sandėlius (adresus, įsteigimo kalendorines datas, jei tikrinamas mokesčių mokėtojas juos yra įsteigęs), turimus sandėlius ir prekių saugyklas (jų adresus), nuomojamus sandėlius arba saugyklas (savininko pavadinimą, nuomos sutarties kalendorinę datą ir numerį, sandėlio arba saugyklos adresą).

57.4. anksčiau atlikto (atliktų per paskutinius 5 metus) mokesčių mokėtojo mokestinio patikrinimo akto kalendorinę datą ir numerį, muitinės įstaigos priimtus sprendimus ir jų vykdymą (nevykdymą), pareigūno (pareigūnų), atlikusio tikrinimą, pareigas, vardą ir pavardę, jeigu asmuo tikrinamas ne pirmą kartą;

57.5. vadovo (savininko) ir vyriausiojo finansininko (buhalterio) vardus ir pavardes; nuo kada dirba šiose pareigose, kitų jų įgaliotų asmenų (pvz., kai tikrinamas mokesčių mokėtojo struktūrinis padalinys (filialas ar atstovybė), dalyvavusių atliekant mokestinį patikrinimą, rekvizitus;

57.6. mokestinio patikrinimo atlikimo vietą (tikslų adresą) bei tikslias mokestinio patikrinimo pradžios ir pabaigos kalendorines datas, atvykimo pas mokesčių mokėtoją kalendorinę datą (datas);

57.7. tikrintą mokesčių mokėtojo veiklos laikotarpį (jeigu tikrintos veiklos laikotarpiai skiriasi, jie turi būti nurodomi atskirai, pvz., tikrinta 2002 m. ir 2004 m. II pusmečio veikla).

58. Tiriamojoje (antrojoje) akto dalyje tikrintojas privalo:

58.1. pateikti trumpą tikrinamo asmens vedamos buhalterinės apskaitos apžvalgą;

58.2. nurodyti informaciją apie aplaidžiai tvarkomus įmonės dokumentus arba nesaugomus ar slepiamus apskaitos dokumentus, dėl ko nėra galimybės visiškai ar iš dalies nustatyti muitinės administruojamų muitų bei mokesčių apskaičiavimo ir sumokėjimo teisingumą;

58.3. pateikti trumpą asmens vykdytų muitinės sankcionuotų veiksmų ar laikinojo prekių saugojimo apžvalgą (atliekant kompleksinį mokestinį patikrinimą). Kai atliekamas teminis mokestinis patikrinimas, nurodoma informacija apie mokesčių mokėtojo vykdytus muitinės sankcionuotus veiksmus, susijusius su tam tikro muitinės administruojamo mokesčio ar mokesčių per tam tikrą laikotarpį apskaičiavimo, deklaravimo ir sumokėjimo teisingumo patikrinimu;

58.4. nurodyti, ar tikrintojas, vadovaudamasis teisės aktais suteiktomis teisėmis, iš vadovo (savininko) ar jo įgalioto asmens reikalavo pateikti visus mokestiniam patikrinimui atlikti reikalingus dokumentus ar davė kitus teisėtus nurodymus (pavedimus), iš tikrinamo mokesčių mokėtojo gavo paaiškinimus, pastabas dėl patikrinimo dalyko;

58.5. trumpai nurodyti šiuos ūkio subjekto veiklos tikrinimo metu atliktus veiksmus, jeigu:

58.5.1. patikrino tikrintojo nuožiūra pasirinktus registrus, sąskaitas ir kitus dokumentus, susijusius su pavedime nurodytu patikrinimo dalyku;

58.5.2. atliko kitus veiksmus, nurodytus Pavyzdinio veiksmų sąraše;

58.5.3. laikinai, vadovaudamasis šių taisyklių 24 punkte nurodytų taisyklių reikalavimais, iš tikrinamo asmens paėmė dokumentus, reikalingus mokesčių apskaičiavimo, deklaravimo ir sumokėjimo teisingumui nustatyti;

58.5.4. vadovaudamasis šių taisyklių 24 punkte nurodytų taisyklių nuostatomis, plombavo (antspaudavo) mokesčių mokėtojo dokumentų, pinigų, vertybinių popierių, materialinių vertybių (prekių, krovinių) saugojimo vietas, patalpas, saugyklas, įrengimus, kontrolinius matavimo vienetus;

58.5.5. vadovaudamasis šių taisyklių 24 punkte nurodytų taisyklių nuostatomis, žymėjo patikrintus mokesčių mokėtojo dokumentus, kuriais remiantis buvo nustatyti pažeidimai;

58.5.6. atliko kontrolinius matavimus, materialinių vertybių inventorizacijas, vadovaudamasis šių taisyklių 48 punkto nuostatomis paėmė prekių mėginius (pavyzdžius) jų kodams pagal KN ir kitas muitinės naudojamas nomenklatūras nustatyti ir gavo ar negavo išvadų;

58.5.7. pasitelkė kitus muitinės darbuotojus (specialistus), tikrinimo metu gavo iš jų informaciją, metodinę paramą ar konsultacijas dėl iškilusių klausimų. Rašytiniai darbuotojų (specialistų) paaiškinimai ir išvados, susijusios su atliekamu mokesčių mokėtojo patikrinimu ir atsakymais į konkrečius tikrintojo pateiktus klausimus, pridedami prie akto, kuriame nustatytoje vietoje daromos atžymos apie metodinės pagalbos ar konsultacijų gavimą;

58.5.8. vadovaudamasis teisės aktų suteikta teise kreipėsi (reikalavo) į kitus Lietuvos Respublikos asmenis (tarp jų ir į kredito įstaigas) pateikti pareigoms atlikti reikalingus duomenis bei dokumentų nuorašus, kompiuterinių laikmenų duomenis (kopijas), susijusius su mokesčių mokėtojų veikla, turtu, pajamomis, išlaidomis ir pan. (nurodo informaciją apie inicijuotus priešpriešinės informacijos rinkimo atvejus, kito mokesčių mokėtojo veiklos patikrinimus);

58.5.9. vadovaudamasis Mokesčių administravimo įstatymo bei Muitinės departamento generalinio direktoriaus įsakymu patvirtintų Mokesčių išieškojimo teritorinėse muitinėse taisyklių nuostatomis, kreipėsi į teritorinės muitinės struktūrinį padalinį, atsakingą už turto arešto vykdymą, dėl tikrinamo mokesčių mokėtojo turto arešto.

59. Nustatomojoje (trečiojoje) akto dalyje tikrintojas, vadovaudamasis mokesčių įstatymais, muitinės veiklą reglamentuojančiais teisės aktais ir mokesčių mokėtojo patikrinimo metu rastais faktiniais įrodymais, privalo aprašyti nustatytus teisės aktų pažeidimus. Rašydamas nustatomąją akto dalį, tikrintojas turi laikytis šių reikalavimų:

59.1. kiekvieną pažeidimo faktą aprašyti atskirai ir sunumeruoti;

59.2. pažeidimo esmę išdėstyti aiškiai ir tiksliai, vadovaudamasis išaiškinto padaryto pažeidimo metu galiojančiais muitų bei mokesčių ar kitais teisės aktais;

59.3. nurodyti, kokios konkrečios muitų, mokesčių ar kitų teisės aktų nuostatos (nurodyti ir Bendrijos reglamentų, Lietuvos Respublikos įstatymų ar kitų teisės aktų pavadinimus, straipsnius, dalis, punktus ir papunkčius) buvo pažeistos;

59.4. pažeidimą aprašyti tik muitų bei mokesčių ar kitų teisės aktų terminais bei sąvokomis;

59.5. nustatytą pažeidimą pagrįsti mokesčių mokėtojo patikrinimo metu rastų dokumentų kopijomis, lentelėmis ar kitais dokumentais (priedais), kurie pridedami prie akto ir numeruojami. Prie aprašomo pažeidimo turi būti daroma nuoroda į atitinkamą tai patvirtinantį priedą (nurodomas jo numeris);

Tais atvejais, kai nustatytiems pažeidimams pagrįsti yra naudojami dokumentai, kuriuose pateikiami duomenys apie kitus mokesčių mokėtojus, ši informacija aprašoma akte ir minėti dokumentai, kaip priedai, prie akto pridedami, jei vadovaujantis Mokesčių administravimo įstatymo 38 ir 39 straipsnių nuostatomis tokie duomenys (informacija) apie mokesčių mokėtoją gali būti skelbiami. Priešingu atveju – turi būti gautas raštiškas mokesčių mokėtojo prašymas arba sutikimas (neprieštaravimas), kad informacija apie jį būtų paskleista (paskelbta kitam mokesčių mokėtojui). Iš kitų šaltinių (mokesčių mokėtojų) gauti ir skelbtini dokumentai pridedami prie tikrintam mokesčių mokėtojui ir teritorinei muitinei, kurios tikrintojas atliko mokestinį patikrinimą, skirtų akto egzempliorių. Negavus tokio sutikimo (prašymo), prie akto (1-ojo ir 2-ojo egzempliorių) pateikiama susisteminta informacija, neidentifikuojant duomenų šaltinio.

Jei akte aprašomi pažeidimai grindžiami paties tikrinamo mokesčių mokėtojo pateiktais dokumentais (pvz., sąskaitomis-faktūromis, sutartimis, kvitais ir pan.), šių dokumentų kopijos, kaip priedai, taip pat pridedamos prie teritorinei muitinei, kurios tikrintojas atliko mokestinį patikrinimą, skirto akto egzemplioriaus, o prie tikrintam mokesčių mokėtojui skirto akto egzemplioriaus šių dokumentų kopijos pridedamos tik jei to prašo pats tikrintas mokesčių mokėtojas;

59.6. jeigu atlikus mokestinį patikrinimą bei vadovaujantis muitinės veiklą reglamentuojančiais teisės aktų nuostatomis pažeidimų šio tikrinimo metu nenustatyta (nerasta), tačiau įtariama, kad prekių muitinė vertė gali būti mažinama apgaulės būdu, tai turi būti nurodyta akte (nurodomos įtarimų priežastys);

59.7. akto nustatomosios dalies pabaigoje trumpai apibendrinti mokesčių mokėtojo patikrinimo metu nustatytus pažeidimus (neatitikimus, trūkumus, prieštaravimus), pagal kuriuos gali atsirasti skola muitinei (mokestinė prievolė). Taip pat būtina nurodyti siūlomas, galimas mokesčių mokėtojui taikyti, sankcijas, tarp jų ir baudas, ar priemones pažeidimams (neatitikimams, trūkumams, prieštaravimams) šalinti, aplinkybes, įtakojančias sprendimu dėl patikrinimo akto tvirtinimo skiriamos baudos dydį ar kitų sankcijų taikymą.

60. Baigiamojoje (ketvirtojoje) akto dalyje tikrintojas turi nurodyti:

60.1. tikrinamojo mokesčių mokėtojo teises per nustatytą laikotarpį pateikti pastabas dėl tikrintojo surašytame akte pateiktų duomenų, rezultatų, išvadų bei apskųsti muitinės sprendimą dėl akto patvirtinimo. Šiuo atveju turi būti nurodyta ta muitinės įstaiga (teritorinė muitinė), kuriai galima pateikti pastabas dėl akte nurodytų pažeidimų (t. y. kuriai pavesta priimti sprendimą dėl patikrinimo akto tvirtinimo) ir kuriai, vadovaujantis Muitinės įstatymo bei Mokesčių administravimo įstatymo nuostatomis, galima pateikti skundą dėl sprendimo, tvirtinančio aktą;

60.2. pridedamų akto priedų pavadinimus bei jų lapų skaičius. Jeigu priedų yra daug, prie akto gali būti pridedamas atskiras priedų sąrašas;

60.3. tikrintojo (tikrintojų) pareigas, vardus ir pavardes;

61. Akto įvadinėje, tiriamojoje, nustatomojoje ir baigiamojoje dalyse prie šių taisyklių 53–60 punktuose nurodytos informacijos (duomenų) tikrintojas gali pateikti ir kitą reikiamą informaciją arba tikrintojo nuožiūra nenurodyti kai kurios informacijos, jei atliekamas mokesčių mokėtojo struktūrinio padalinio (filialo ar atstovybės) mokestinis patikrinimas.

62. Tuo atveju, kai vadovaujantis šių taisyklių 11–13 punkto nuostatomis atliekamas pakartotinis mokestinis patikrinimas, tikrintojas akte (pildant visas jo dalis ir skiltis) surašo naujai atlikto tikrinimo rezultatus, o anksčiau atlikto to paties asmens ūkinės komercinės veiklos tikrinimo rezultatus, išskyrus tuos, dėl kurių jau priimtas sprendimas dėl patikrinimo akto tvirtinimo, vadovaudamasis šių taisyklių 57.4 punkto nuostatomis, nurodo atitinkamoje akto skiltyje.

Jeigu iki pavedimo atlikti konkretaus mokesčių mokėtojo patikrinimą gavimo ar jau vykdant minėtą tikrinimą nustatyta tvarka buvo išsiųstos užklausos užsienio muitinių administracijoms, o iki mokestinio patikrinimo pabaigos dar nėra gauti atsakymai ir jau išnaudotas visas šių taisyklių 15 ir 16 punktuose nustatytas terminas, per kurį turi būti atliktas mokesčių mokėtojo patikrinimas, tikrintojas, vadovaudamasis šių taisyklių 53–61 punktų nuostatomis ir tikrinimo metu nustatytais faktais, surašo aktą, nurodydamas jame, kad gavus papildomą reikšmingą informaciją esant būtinybei, vadovaujantis šių taisyklių 11–13 punktų nuostatomis, bus atliekamas pakartotinis mokestinis patikrinimas ir priimamas naujas teritorinės muitinės sprendimas dėl patikrinimo akto tvirtinimo.

63. Jei mokesčio mokėtojo patikrinimas buvo atliktas remiantis Mokesčių administravimo įstatymo 72 straipsnio nuostatomis ir vadovaujantis šių taisyklių 9–51 punktų nuostatomis, aktas surašomas prisilaikant šių taisyklių 53–61 punktuose pateiktų reikalavimų. Jei vykdant šiame punkte minėto Mokesčių administravimo įstatymo 72 straipsnio nuostatas mokesčių mokėtojo patikrinimas nebuvo atliktas, aktas surašomas vadovaujantis kitų valstybės įstaigų ir institucijų (kompetentingų institucijų) pateiktais aktais ar kitais dokumentais bei tikrinto mokesčių mokėtojo paaiškinimais. Šių paaiškinimų gavimui teritorinė muitinė, gavusi iš kompetentingos institucijos mokesčių mokėtojo patikrinimo aktą ar kitus dokumentus, apie tai teritorinės muitinės nustatyta tvarka informuoja tikrintą mokesčių mokėtoją ir suteikia jam 30 dienų laikotarpį pateikti pastabas ar paaiškinimus dėl patikrinimo dalyko. Teritorinė muitinė, tokiu būdu surašydama aktą ir nustatyta tvarka patikrinimo rezultatus patvirtindama sprendimu dėl patikrinimo akto tvirtinimo, prisiima visą atsakomybę dėl papildomų mokesčių apskaičiavimo teisingumo.

64. Jei vadovaujantis šių taisyklių 25 punkto nuostatomis išrašytu pavedimu ir vykdant šių taisyklių 9–51 punktų reikalavimus buvo atliktas mokesčio mokėtojo struktūrinio padalinio (filialo ar atstovybės) mokestinis patikrinimas, aktas taip pat surašomas vadovaujantis šių taisyklių 53–61 punktų nuostatomis. Atlikus struktūrinio padalinio (filialo ar atstovybės) mokestinį patikrinimą bus surašomas tik mokestinio patikrinimo aktas, o sprendimą dėl patikrinimo akto tvirtinimo rengs ir tvirtins pagrindinio mokesčių mokėtojo patikrinimą atlikusi teritorinė muitinė. Šio akto kopija pateikiama teritorinei muitinei, atliekančiai pagrindinio mokesčių mokėtojo tikrinimą ir rengiančiai (priimančiai) sprendimą dėl patikrinimo akto tvirtinimo. Šiuo atveju pastabos dėl mokesčio mokėtojo struktūrinio padalinio (filialo ar atstovybės) mokestinio patikrinimo akte nurodytų pažeidimų gali būti teikiamos tik tai teritorinei muitinei (muitinės įstaigai), kuri rašys pagrindinį aktą ir priims sprendimą dėl patikrinimo akto tvirtinimo. Pagrindiniame mokesčių mokėtojo patikrinimo akte šių taisyklių nustatyta tvarka turi būti aprašyta ir šio mokesčio mokėtojo struktūriniame padalinyje (filiale ar atstovybėje) atlikto mokestinio patikrinimo eiga ir rezultatai.

65. Aktas surašomas trimis egzemplioriais. Tikrintojas (tikrintojai), pasirašęs aktą, 1-ąjį egzempliorių kartu su informaciniu pranešimu teritorinės muitinės nustatyta tvarka registruotu laišku išsiunčia tikrintam mokesčių mokėtojui arba esant galimybei įteikia mokesčių mokėtojo vadovui (savininkui) ar jo įgaliotam asmeniui, kuris ant 2-ojo informacinio pranešimo egzemplioriaus pasirašo, nurodo savo pareigas, vardą, pavardę bei informacinio pranešimo su aktu gavimo datą. 2-asis akto egzempliorius skiriamas muitinės įstaigai, kurios viršininkas (generalinis direktorius ar jų įgalioti asmenys) pavedė atlikti mokestinį patikrinimą, 3-iasis – persiunčiamas Muitinės departamentui (be priedų).

66. Jei aktas kartu su informaciniu pranešimu tikrintam mokesčių mokėtojui registruotu laišku siunčiamas paštu, rašytinių pastabų pateikimo terminas, nurodytas šių taisyklių 70 punkte, pradedamas skaičiuoti nuo akto gavimo pas mokesčių mokėtoją dienos (pagal pašto įstaigos atžymas).

67. Jei registruotu laišku išsiųstas aktas nepasiekia adresato, t. y. grįžta atgal į teritorinę muitinę su pašto įstaigos atžymomis, kad adresatas nerastas, ši informacija nurodoma parengtame sprendime (jei jis bus parengtas), kuris perduodamas teritorinės muitinės struktūriniam padaliniui, atsakingam už mokesčių išieškojimą, o aktas nustatyta tvarka saugomas teritorinės muitinės struktūriniame padalinyje, atsakingame už asmenų ūkinės komercinės veiklos tikrinimus.

68. Kartu su aktu siunčiamame teritorinės muitinės informaciniame pranešime tikrintam mokesčių mokėtojui turi būti nurodyta, kad per teisės aktų nustatytą laikotarpį jis, nesutikdamas su akte nurodytais nustatytais pažeidimais, tai pat norėdamas pagrįsti kitas aplinkybes, kurios gali būti svarbios muitinei vėliau apskaičiuojant ir tvirtinant teisiškai privalomą sumokėti mokesčių sumą, turi teisę pateikti rašytines pastabas.

 

V. MUITINĖS VYKDOMO MOKESTINIO PATIKRIniMO REZULTATŲ TVIRTINIMAS

 

69. Muitinės vykdomo mokestinio patikrinimo aktu įforminti mokesčių mokėtojo patikrinimo rezultatai tvirtinami:

69.1. sprendimu dėl patikrinimo akto tvirtinimo – kai mokestinio patikrinimo metu tikrintojas nustatė mokesčių įstatymų pažeidimų ar, vadovaujantis muitų teisės aktų nuostatomis, turi būti priimtas muitinės sprendimas dėl draudimų, apribojimų ar kitų sankcijų taikymo, arba

69.2. patikrinimo pažyma – kai mokestinio patikrinimo metu tikrintojas nenustatė mokesčių įstatymų pažeidimų.

Atsižvelgiant į šių taisyklių 52 punkto nuostatas, šio punkto reikalavimai netaikomi tvirtinant operatyvaus mokestinio patikrinimo rezultatus.

70. Mokesčių mokėtojas, nesutinkantis su jo mokestinio patikrinimo metu nustatytais ir šių taisyklių 59 punkte nustatyta tvarka akte aprašytais pažeidimais (neatitikimais, trūkumais, prieštaravimais) ar norėdamas pagrįsti kitas aplinkybes, kurios gali turėti įtakos tikrinimo rezultatų tvirtinimui (sprendimo dėl patikrinimo akto tvirtinimo priėmimui), turi teisę teritorinei muitinei, kuriai pavesta priimti sprendimą dėl patikrinimo akto tvirtinimo, per 30 dienų nuo akto įteikimo jam arba gavimo dienos (jei aktas su teritorinės muitinės informaciniu pranešimu registruotu laišku siunčiamas paštu) pateikti rašytines pastabas ir (arba) pateikti papildomus dokumentus.

Mokesčių mokėtojas, šių taisyklių 65 punkte nustatyta tvarka gavęs aktą, gali atsisakyti teisės pateikti pastabas (papildomus dokumentus) arba dėl svarbių priežasčių (nenugalimos jėgos įtakos, ligos, neatidedamos svarbios komandiruotės ir pan.) prašyti pastabų dėl akte nurodytų pažeidimų (neatitikimų, trūkumų, prieštaravimų) pateikimo terminą atidėti dar 30 dienų (papildomai prie nustatyto 30 dienų termino). Pastabų pateikimo terminą gali pratęsti teritorinės muitinės viršininkas arba Muitinės departamento generalinis direktorius ar jų įgalioti asmenys, pavedę atlikti mokesčių mokėtojo patikrinimą.

Mokesčių mokėtojo pateikiami dokumentai turi būti surašyti lietuvių kalba. Kartu su dokumentais originalia užsienio kalba turi būti pateiktas ir jo autentifikuotas vertimas į valstybinę kalbą.

71. Vadovaujantis mokestinio patikrinimo metu nustatytais ir šių taisyklių 59 punkto nustatyta tvarka akte aprašytais teisės aktų pažeidimais (neatitikimais, trūkumais, prieštaravimais), pagal kuriuos gali atsirasti skola muitinei (mokestinė prievolė), taip pat atsižvelgiant į mokesčių mokėtojo pagal šių taisyklių 70 punkto nuostatas pateiktas pastabas (jei jos buvo pateiktos), per 30 dienų nuo akto tikrintam mokesčių mokėtojui įteikimo arba gavimo (atsižvelgus į šių taisyklių 66 punkto nuostatas, kai aktas siunčiamas paštu) dienos turi būti parengtas ir patvirtintas teritorinės muitinės viršininko sprendimas dėl patikrinimo akto tvirtinimo (šių taisyklių 69.1 punktas).

Parengtas sprendimas teikiamas tvirtinti tik pasibaigus šių taisyklių 70 punkte nurodytiems pastabų dėl patikrinimo akto pateikimo terminams, išskyrus atvejį, kai mokesčių mokėtojas atsisakė jas teikti. 30 dienų sprendimo dėl patikrinimo akto tvirtinimo parengimo ir tvirtinimo terminas pradedamas skaičiuoti nuo pastabų ir/arba dokumentų gavimo teritorinėje muitinėje dienos.

Parengtą (dviem egzemplioriais) sprendimą tvirtina (pasirašo) teritorinės muitinės viršininkas (šių taisyklių 5 punkte nurodyti asmenys, pavedę atlikti mokesčių mokėtojo patikrinimą).

72. Atsižvelgiant į Muitinės departamento teisės aktų reikalavimus parengtame ir teikiamame tvirtinimui teritorinės muitinės viršininkui (šių taisyklių 5 punkte nurodytiems asmenims, pavedusiems atlikti mokesčių mokėtojo patikrinimą) sprendime dėl patikrinimo akto tvirtinimo turi būti:

72.1. nustatomojoje akto dalyje aprašyti teisės aktų pažeidimai bei jų pagrindu konkrečios, teisiškai privalomos papildomai apskaičiuoti ir įregistruoti (įtraukti į apskaitą) muitų ir/arba mokesčių bei su jais susijusios sumos, konkrečių grąžintinų nepagrįstai apskaičiuotų ir sumokėtų (išieškotų) muitų ir/arba mokesčių sumos, skiriamų baudų sumos. Dėl atskirų akte nurodytų mokestinio patikrinimo rezultatų (nustatytų pažeidimų) sprendime dėl patikrinimo akto tvirtinimo gali būti pateikti skirtingi teritorinės muitinės sprendimai arba pateikti nurodymai pakeisti akte aprašytas išvadas, prieštaraujančias muitų ar mokesčių teisės aktams, pvz., vieni nustatyti ir akte aprašyti pažeidimai sprendimu gali būti tvirtinami (tie, kuriems papildomas asmens ūkinės komercinės veiklos patikrinimas negali turėti jokios įtakos), dėl kitų – pavedama atlikti pakartotinį mokestinį patikrinimą arba nepatvirtinti jų. Be to, jei tikrintas mokesčių mokėtojas teisės aktų nustatyta tvarka buvo pateikęs pastabas ar kitą informaciją dėl akte nurodytų pažeidimų, sprendime turi būti nurodyta, į kokias tikrinto mokesčių mokėtojo pastabas buvo atsižvelgta ir į kurias, pateikiant motyvuotus paaiškinimus, neatsižvelgta.

Jei mokesčių mokėtojo patikrinimo metu nustatyti pažeidimai atitinka aplinkybes, nurodytas Mokesčių administravimo įstatymo 139 straipsnyje, asmeniui skiriamos šio įstatymo VIII skyriuje numatytos baudos. Sprendime nurodytas baudos dydis turi būti pagrįstas (sprendime aprašyta) tikrinimo metu ar po jo su tikrinamu mokesčių mokėtoju susijusiomis, išaiškintomis aplinkybėmis, faktais, lemiančiais baudos dydį, bei mokesčių administratoriaus baudos skyrimo motyvai;

72.2. pridėti skaičiavimai, lentelės ir kiti priedai (tiksliai pavadinti, su nurodytais konkrečiais skaičiavimo laikotarpiais), parengi ir pasirašyti tikrintojo;

72.3. nurodytos kitos taikytinos sankcijos ar priemonės pažeidimams (neatitikimams, trūkumams, prieštaravimams) šalinti (pvz., taisyti BD ir pan.);

72.4. nurodyti, vadovaujantis Muitinės įstatymo 88–95 straipsnių bei Mokesčių administravimo įstatymo 144–161 straipsnių nuostatomis, teritorinės muitinės priimto sprendimo apskundimo tvarką. Tais atvejais, kai skirtingoms sprendimo dalims yra taikoma skirtinga apskundimo tvarka, sprendime nurodoma, kokiai sprendimo daliai kokia tvarka taikoma.

Be to, bendra papildomai apskaičiuota muito ir (arba) mokesčio suma (mokestinė prievolė, atsiradusi skola muitinei) turi būti pagrįsta pagal kiekvieną mokesčių mokėtojo patikrinimo metu tikrintą muitinės deklaraciją (jei tokios muitinėje buvo įformintos).

73. Jeigu mokestinio patikrinimo metu nustatyti teisės aktų pažeidimai susiję su kitose teritorinėse muitinėse įformintais muitinės sankcionuotais veiksmais ir/arba prekių laikinuoju saugojimu, sprendime tikrintojas turi nurodyti, kokiai teritorinei muitinei medžiaga dėl BD taisymo, papildomai apskaičiuotų muitų ir mokesčių, delspinigių įregistravimo (įtraukimo į apskaitą), nepagrįstai apskaičiuotų ir sumokėtų (išieškotų) muitų ir/arba mokesčių grąžinimo turi būti perduodama. Priimto sprendimo ir akto bei reikalingų dokumentų kopijos nedelsiant, bet ne vėliau kaip per 5 dienas, persiunčiamos nurodytai teritorinei muitinei, kuri remdamasi gauta medžiaga turi priimti sprendimą papildomai apskaičiuotus mokesčius (su pakeitimais, jei jie dėl naujai šiai teritorinei muitinei pateiktų papildomų dokumentų ar kitų aplinkybių buvo perskaičiuoti) įregistruoti (įtraukti į apskaitą) ir išieškoti.

Šio punkto nuostatos netaikomos pradėjus naudoti įdiegtą integruotos Muitinės informacinės sistemos dalį dėl Mokesčių apskaitos ir kontrolės informacinės sistemos (toliau – MAKIS), nes mokestinės prievolės kontrolė (tarp jų ir priverstinis mokesčių išieškojimas) bus vykdoma pagal asmens (skolininko) registracijos vietą.

74. Teritorinės muitinės viršininkas (šių taisyklių 5 punkte nurodyti asmenys, pavedę atlikti mokesčių mokėtojo patikrinimą), atsižvelgdamas į šių taisyklių 70 ir 71 punktuose nurodytus terminus, gali priimti sprendimą:

74.1. patvirtinti patikrinimo aktą;

74.2. patikrinimo aktą patvirtinti iš dalies;

74.3. nepatvirtinti patikrinimo akto;

74.4. pavesti pakartotinai patikrinti mokesčių mokėtoją;

74.5. pakeisti patikrinimo aktą.

75. Teritorinės muitinės viršininko (šių taisyklių 5 punkte nurodytų asmenų, pavedusių atlikti mokesčių mokėtojo patikrinimą) priimtas (patvirtintas) sprendimas dėl patikrinimo akto tvirtinimo teritorinės muitinės nustatyta tvarka užregistruojamas ir suteikiamas jam numeris.

Lietuvos Respublikoje muitinėje įdiegus integruotos Muitinės informacinės sistemos dalį MAKIS sprendimų dėl patikrinimo akto tvirtinimo priėmimas (patvirtinimas bei įregistravimas) bus vykdomas vadovaujantis darbo su MAKIS taisyklėmis.

76. Jau pasirašyto (patvirtinto) ir užregistruoto sprendimo dėl patikrinimo akto tvirtinimo 1-as egzempliorius teritorinės muitinės nustatyta tvarka nedelsiant, bet ne vėliau kaip kitą darbo dieną, įteikiamas (su rašytiniu pranešimu išsiunčia registruotu laišku ar įteikia asmeniškai) tikrintam mokesčių mokėtojui (vadovui, savininkui ar jo įgaliotam asmeniui). Rašytiniame pranešime taip pat turi būti nurodytos mokesčių mokėtojui priklausančios į muitinės įstaigos atitinkamą sąskaitą sumokėti mokesčių sumos ir teisės aktų nustatyti jų sumokėjimo terminai (vadovaujantis Mokesčių mokėjimo muitinėje taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. birželio 24 d. nutarimu Nr. 748 (2004 m. balandžio 15 d. nutarimo Nr. 414 redakcija; Žin., 1996, Nr. 61-1448; 2004, Nr. 57-1987), nuostatomis).

Sprendimo dėl patikrinimo akto tvirtinimo, jeigu jame yra apskaičiuoti papildomi muitai ir/arba mokesčiai bei priskaičiuoti delspinigiai, nurodytos paskirtos baudų sumos, konkrečių grąžintinų nepagrįstai apskaičiuotų ir sumokėtų (išieškotų) muitų ir/arba mokesčių sumos nepriklausomai nuo to, ar jie sumokėti ar ne, kopija privalo būti nedelsiant, bet ne vėliau kaip per dvi dienas nuo sprendimo priėmimo ir užregistravimo, teritorinės muitinės nustatyta tvarka perduota teritorinės muitinės struktūriniam padaliniui, atsakingam už mokesčių išieškojimą.

Lietuvos Respublikoje muitinėje įdiegus integruotos Muitinės informacinės sistemos dalį MAKIS sprendimuose dėl patikrinimo akto tvirtinimo apskaičiuotų papildomų mokesčių įtraukimas į apskaitą bus vykdomas vadovaujantis darbo su MAKIS taisyklėmis.

77. Tais atvejais, kai mokesčių mokėtojo patikrinimo metu teisės aktų pažeidimai (neatitikimai, trūkumai, prieštaravimai, kurių pagrindu galima būtų papildomai apskaičiuoti mokesčių) nenustatomi, mokestinio patikrinimo rezultatai, aprašyti akte, tvirtinami patikrinimo pažyma (šių taisyklių 69.2 punktas). Patikrinimo pažyma (dviem egzemplioriais) turi būti surašyta ne vėliau kaip per 5 dienas po akto įteikimo, vadovaujantis šių taisyklių 65–68 punktų nuostatomis, mokesčių mokėtojui dienos. Vienas šios patikrinimo pažymos, pasirašytos teritorinės muitinės viršininko ar jo tam įgalioto asmens, egzempliorius teritorinės muitinės nustatyta tvarka įteikiamas tikrintam mokesčių mokėtojui.

Šios patikrinimo pažymos registruojamos ir tvarkomos teritorinės muitinės nustatyta tvarka.

 

VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

78. Jei remiantis priimto sprendimo dėl patikrinimo akto tvirtinimo nuostatomis arba pagal atskirą teritorinės muitinės struktūrinio padalinio, atsakingo už asmenų ūkinės komercinės veiklos tikrinimus, viršininko sprendimą būtina atlikti įformintų muitinės dokumentų taisymą (BD ir pan.), jis vykdomas vadovaujantis Muitinės departamento direktoriaus įsakymu patvirtintomis Duomenų taisymo muitinėje įformintuose dokumentuose taisyklėmis bei kitais teisės aktais. Nepateiktų muitinei prekių arba neįvykdytų muitinės sankcionuotų veiksmų muitinio įforminimo aktai pildomi ir įforminami teisės aktų nustatyta tvarka. Jeigu naudojant muitinės informacines sistemas teritorinėse muitinėse įformintų muitinės dokumentų taisymą vykdys kiti teritorinės muitinės struktūriniai padaliniai, tikrintojas pagal priimtą sprendimą parengia teikimą dėl minėtų veiksmų atlikimo (kartu su priimto sprendimo kopija).

79. Jeigu mokesčių mokėtojo patikrinimo metu buvo nustatyti neteisėti muitinės pareigūnų, įforminusių muitinės dokumentus (BD ir panašiai), veiksmai, tikrintojas per 5 dienas nuo šių taisyklių 54 punkte nurodytos akto surašymo kalendorinės datos turi parengti tikrinimo pažymą dėl muitinės pareigūnų, įforminusių muitinės dokumentus, veiksmų ir pateikti ją pavedusiam atlikti mokestinį patikrinimą pareigūnui sprendimui priimti. Minėtos tikrinimo pažymos registruojamos ir tvarkomos teritorinės muitinės nustatyta tvarka.

80. Jeigu mokestinio patikrinimo metu yra nustatomos muitinės tarpininko atstovo padarytos klaidos bendruosiuose dokumentuose, bendrosiose deklaracijose ar prekių muitinės vertės deklaracijose (kituose muitinės dokumentuose), Pranešimus apie muitinės tarpininko atstovo padarytas muitinės dokumentų pildymo klaidas tikrintojas turi rengti ir teikti vadovaudamasis Muitinės departamento direktoriaus įsakymu patvirtinta Muitinės tarpininkų atstovų muitiniam tikrinimui pateiktų bendrųjų dokumentų, bendrųjų deklaracijų ir prekių muitinės vertės deklaracijų vertinimo metodika.

81. Jeigu mokestinio patikrinimo metu pastebimi (nustatomi) rizikos muitinėje veiksniai (požymiai), tikrintojas Muitinės departamento nustatyta tvarka užpildo ir perduoda Pranešimą apie pastebėtus rizikos veiksnius.

82. Jeigu atlikus mokestinį patikrinimą ir vykdant bendradarbiavimo su kitomis valstybės įstaigomis ir institucijomis sutartis manoma, kad informaciją apie mokestinių patikrinimų metu nustatytus pažeidimus būtina perduoti Valstybinei mokesčių inspekcijai, Finansinių nusikaltimų tyrimų tarnybai, Muitinės kriminalinei tarnybai, akto bei jo priedų (pagal būtinybę ir galimybę) kopijos teritorinės muitinės nustatyta tvarka turi būti persiunčiamos minėtoms institucijoms.

83. Mokestinių patikrinimų aktai, jų priedai, teritorinės muitinės viršininko sprendimai dėl patikrinimo aktų tvirtinimo bei kita su tikrinimais susijusi medžiaga turi būti saugoma teritorinės muitinės nustatyta tvarka ir vadovaujantis Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės nuostatomis.

84. Šios Taisyklės neriboja papildomų tikrintojų veiksmų, atliekamų vadovaujantis teisės aktų suteiktomis pareigūnui teisėmis.

______________