Tautinių mažumų ir išeivijos departamentO
Prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės GENERALINIo DIREKTORIAUS

ĮSAKYMAS

 

DĖL KOORDINACINĖS TARYBOS Užsienio lietuvių bendruomenių ir Užsienio lietuvių bendrojo lavinimo, lituanistinių mokyklų bei kitų ugdymo įstaigų 2008-ųjų metų projektams analizuoti ir įvertinti SUDARYMO bei nuostatų patvirtinimo

 

2008 m. sausio 21 d. Nr.V-8

Vilnius

 

 

Vykdydamas 2007 m. sausio 24 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu Nr. 140 „Dėl strateginių veiklos planų“ (Žin., 2007, Nr. 20-755) patvirtintus Tautinių mažumų ir išeivijos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007–2009 m. strateginius veiklos planus ir atsižvelgdamas į ministerijų, įstaigų bei lietuvių bendruomenių užsienyje pasiūlymus, įsakau:

I. Sudaryti šios sudėties Koordinacinę tarybą Užsienio lietuvių bendruomenių ir Užsienio lietuvių bendrojo lavinimo, lituanistinių mokyklų bei kitų ugdymo įstaigų 2008-ųjų metų projektams analizuoti ir įvertinti:

1. Antanas Petrauskas – Tautinių mažumų ir išeivijos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinis direktorius, Koordinacinės tarybos pirmininkas;

2. Vida Bagdonavičienė – Tautinių mažumų ir išeivijos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus pavaduotoja, Koordinacinės tarybos pirmininko pavaduotoja;

3. Aurelija Jundulienė – Tautinių mažumų ir išeivijos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės Užsienio lietuvių skyriaus Ryšių su bendruomenėmis poskyrio vedėja, Koordinacinės tarybos sekretorė;

4. Petras Anusas – Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerijos Konsulinio departamento direktoriaus pavaduotojas;

5. Žilvinas Beliauskas – Lietuvių grįžimo į Tėvynę informacijos centro direktorius;

6. Daiva Junevičiūtė – Migracijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos Pilietybės reikalų skyriaus vedėjo pavaduotoja;

7. Laura Klečkauskaitė – Lietuvos Respublikos Seimo Užsienio reikalų komiteto biuro patarėja;

8. Danutė Kolesnikova – Švietimo ir mokslo ministerijos Pagrindinio ir vidurinio ugdymo skyriaus vyriausioji specialistė;

9. Saulius Liausa – Lietuvos liaudies kultūros centro direktorius;

10. Rūta Norkienė – Lietuvos Respublikos Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros komiteto biuro patarėja;

11. Juozas Raguckas – Valstybinio turizmo departamento prie Ūkio ministerijos direktoriaus pavaduotojas;

12. Violeta Raulynaitienė – Tautinių mažumų ir išeivijos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės Užsienio lietuvių skyriaus vedėja;

13. Irena Seliukaitė – Kultūros ministerijos Regionų kultūros skyriaus vedėja;

14. Dominykas Širvinskas – Lietuvos instituto projektų koordinatorius;

15. Jolanta Tarasevičienė – Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos Užsienio ryšių skyriaus vadovė;

16. Giedrius Vaidelis – Jaunimo reikalų departamento prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Jaunimo politikos plėtros ir programų įgyvendinimo skyriaus vedėjas;

17. Linas Vingelis – Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijos Švietimo, mokslo ir kultūros skyriaus vedėjas;

18. Jolanta Zabarskaitė – Lietuvių kalbos instituto direktorė;

19. Lidija Zabulionienė – Socialinių įstaigų priežiūros ir audito departamento prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Socialinių programų priežiūros skyriaus vedėja;

20. Gabrielius Žemkalnis – Pasaulio lietuvių bendruomenės atstovas Lietuvoje.

II. Tvirtinti Koordinacinės tarybos Užsienio lietuvių bendruomenių ir Užsienio lietuvių bendrojo lavinimo, lituanistinių mokyklų bei kitų ugdymo įstaigų 2008-ųjų metų projektams analizuoti ir įvertinti nuostatus (pridedama).

III. Šis įsakymas įsigalioja nuo jo pasirašymo dienos.

 

 

 

Generalinis direktorius                                                 Antanas Petrauskas

 


 

PATVIRTINTA

Tautinių mažumų ir išeivijos departamento

generalinio direktoriaus 2008 m. sausio 21 d.

įsakymu Nr. V-8

 

KOORDINACINĖS TARYBOS Užsienio lietuvių bendruomenių ir Užsienio lietuvių bendrojo lavinimo, lituanistinių mokyklų bei kitų ugdymo įstaigų 2008-ųjų metų projektams analizuoti ir įvertinti NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šie nuostatai nustato Tautinių mažumų ir išeivijos departamento (toliau – Departamentas, Departamento) Koordinacinės tarybos Užsienio lietuvių bendruomenių ir Užsienio lietuvių bendrojo lavinimo, lituanistinių mokyklų bei kitų ugdymo įstaigų 2008-ųjų metų projektams analizuoti ir įvertinti (toliau – Tarybos, Taryba) sudėties formavimo, darbo ir sprendimų priėmimo pagrindinius principus, Užsienio lietuvių projektų finansavimo ir atsiskaitymo už panaudotas lėšas tvarką.

2. Valstybės biudžeto lėšos Užsienio lietuvių bendruomenių ir Užsienio lietuvių bendrojo lavinimo, lituanistinių mokyklų bei kitų ugdymo įstaigų projektams remti yra numatomos kiekvienais metais Departamento biudžete kaip atskira programa.

3. Taryba – tai kvalifikuotų specialistų grupė, kurios funkcija – analizuoti, svarstyti ir įvertinti Užsienio lietuvių bendruomenių ir Užsienio lietuvių bendrojo lavinimo, lituanistinių mokyklų bei kitų ugdymo įstaigų projektus (toliau – Projektai, Projektus) bei teikti išvadas dėl jų finansavimo.

4. Taryba savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Departamento 2007–2009 m. strateginiais veiklos planais, Užsienio lietuvių bendruomenių ir Užsienio lietuvių bendrojo lavinimo, lituanistinių mokyklų bei kitų ugdymo įstaigų 2008 metų projektų atrankos konkursų nuostatais, kitais teisės aktais ir šiais Nuostatais.

5. Tarybos veikla grindžiama objektyvumo, nepriklausomumo, kolegialumo ir nešališkumo principais. Tarybos nariai ir darbuotojai vadovaujasi pagarbos žmogui ir valstybei, teisingumo, nesavanaudiškumo, padorumo, nešališkumo, atsakomybės ir viešumo principais.

6. Šiuose nuostatuose neaptartus klausimus sprendžia Tarybos pirmininkas.

 

II. TARYBOS SUDARYMAS IR STRUKTŪRA, Tarybos uždavinys ir funkcijos

 

7. Taryba sudaroma iš 18–22 narių, deleguojamų Lietuvos Respublikos valdymo institucijų, nevyriausybinių organizacijų ir kitų institucijų bei organizacijų. Tarybos nariais renkami asmenys, savo žiniomis ir patirtimi galintys įvertinti Projektus. Tarybą sudaro pirmininkas, jo pavaduotojas ir nariai.

8. Tarybos sudėtį kiekvienais metais įsakymu tvirtina Departamento generalinis direktorius. Tarybos nario įgaliojimai pasibaigia: jam atsistatydinus ar pasibaigus jo kadencijai; kai Tarybos narys buvo paskirtas kaip tam tikro juridinio asmens atstovas ir daugiau nebeatstovauja šiam juridiniam asmeniui arba šis juridinis asmuo nebefunkcionuoja; kitais atvejais Tarybos sprendimu, esant motyvuotoms priežastims.

9. Apie Tarybos sudėties pasikeitimus kiti Tarybos nariai informuojami artimiausiame Tarybos posėdyje.

10. Tarybos uždavinys yra nagrinėti ir vertinti konkursui pateiktus Projektus bei teikti išvadas Departamento vadovybei dėl finansinės paramos teikimo.

11. Vykdydama jai pavestą uždavinį, Taryba atlieka šias funkcijas:

11.1. dalyvauja diskusijose svarstomais klausimais, žodžiu arba raštu teikia pastabas ir pasiūlymus dėl finansinės paramos teikimo;

11.2. balsuoja dėl Taryboje svarstomų klausimų, pareiškia nuomonę;

11.3. teikia pasiūlymus Tarybos pirmininkui dėl Tarybos posėdžio tvarkos, svarstytinų klausimų ir į posėdį kviečiamų asmenų;

11.4. vykdo kitas funkcijas, susijusius su Tarybos darbu.

 

III. TARYBOS DARBO ORGANIZAVIMAS

 

12. Pagrindinė Tarybos darbo forma yra posėdžiai, kuriuos kviečia Tarybos pirmininkas arba jo įgaliotas asmuo. Posėdžiai organizuojami Departamente Tarybos pirmininko paskirtu laiku. Prireikus gali būti surengtas išvažiuojamasis posėdis. Tarybos veikla gali būti organizuojama ir gaunant Tarybos narių nuomonę raštu ir/ar elektroniniu paštu.

13. Tarybos pirmininkas:

13.1. vadovauja Tarybos darbui ir atsako už jai pavestų funkcijų vykdymą, Tarybos darbo organizavimą bei darbo kokybės ir veiksmingumo laidavimą;

13.2. kviečia Tarybos posėdžius, nustato posėdžio datą, laiką ir darbotvarkę, pirmininkauja posėdžiams;

13.3. pasirašo Tarybos posėdžių protokolus, kitus dokumentus, susijusius su Tarybos veikla;

13.4. prireikus duoda raštiškus pavedimus kitiems Tarybos nariams dėl nagrinėjamų klausimų;

13.5. atstovauja Tarybai kitose institucijose arba įgalioja tai daryti kitus Tarybos narius;

13.6. teisės aktų nustatyta tvarka pateikia Tarybos darbo medžiagą ir paaiškinimus Departamento Vidaus audito tarnybai ir/ar kitiems auditoriams.

14. Pirmininko pavaduotojas vykdo pirmininko funkcijas pastarajam nedalyvaujant posėdyje.

15. Tarybos sekretoriaus pareigas atlieka Departamento generalinio direktoriaus įsakymu paskirtas darbuotojas. Tarybos sekretorius yra Tarybos narys.

16. Tarybos sekretorius:

16.1. registruoja gautas paraiškas;

16.2. organizuoja posėdžius, derina posėdžių datą, informuoja Tarybos narius ir jiems pateikia numatomą svarstyti medžiagą;

16.3. rūpinasi posėdžiams reikalingos medžiagos parengimu;

16.4. protokoluoja Tarybos posėdžius, tvarko kitus su Tarybos veikla susijusius dokumentus;

16.5. vykdo kitus pirmininko pavedimus, susijusius su Tarybos darbu.

17. Tarybos nariai, negalintys dalyvauti posėdyje, iki Tarybos posėdžio pradžios informuoja Tarybos pirmininką tiesiogiai ar per Tarybos sekretorių, nurodydami nedalyvavimo priežastį. Jie gali savo nuomonę svarstomais klausimais pateikti raštu ar elektroniniu paštu. Tarybos pirmininkas nedalyvaujančio Tarybos nario nuomonę, pasiūlymus ir/ar pastabas paskelbia posėdžio metu.

18. Tarybos posėdis yra teisėtas, jei jame dalyvauja daugiau kaip pusė Tarybos narių. Priešingu atveju Tarybos posėdis rengiamas pakartotinai, informuojant apie tai posėdyje nedalyvavusių tarybos narių institucijas.

19. Taryba renkasi ne rečiau kaip 3 kartus per metus. Neeilinis Tarybos posėdis gali būti sušauktas 2/3 Tarybos narių reikalavimu arba Tarybos pirmininko iniciatyva.

20. Tarybos pirmininkas per mėnesį nuo Tarybos personalinės sudėties patvirtinimo šaukia pirmąjį Tarybos posėdį. Tarybos posėdžiuose patariamojo balso teise Tarybos pirmininko sprendimu Tarybos darbui paspartinti ir objektyvumui užtikrinti konkrečioms užduotims atlikti papildomai gali būti pasitelkiami konsultantai, ekspertai, Projektų teikėjai.

21. Posėdžio medžiaga Tarybos nariams pateikiama priimtina forma ne vėliau kaip prieš 3 darbo dienas iki posėdžio pradžios. Tarybos nariai gali pateikti raštiškas pastabas bei pasiūlymus dėl posėdžio protokole išdėstytos medžiagos Tarybos sekretoriui prieš Tarybos posėdį;

22. Tarybos posėdžiai protokoluojami.

23. Papildomi klausimai Tarybos posėdžiui gali būti pateikti tik Tarybos pirmininkui sutikus. Jie teikiami ta pačia tvarka, kaip ir svarstomų klausimų plane numatyti klausimai.

24. Tarybos darbotvarkės klausimai svarstomi eilės tvarka, jei posėdžio pirmininko ar Tarybos nario siūlymu nenusprendžiama kitaip.

 

IV. Projektų vertinimas iR SPRENDIMŲ PRIĖMIMAS

 

25. Projektų, finansuojamų iš Lietuvos valstybės biudžeto lėšų, įgyvendinimo prioritetus ir kryptis, reikalavimus projektų teikėjams, pagrindinius reikalavimus Projektams, dokumentų pateikimą konkursui, Projektų vertinimą, Projektų vykdymą bei kontrolę reglamentuoja Užsienio lietuvių bendruomenių ir Užsienio lietuvių bendrojo lavinimo, lituanistinių mokyklų bei kitų ugdymo įstaigų 2008 metų projektų atrankos konkursų nuostatai.

26. Svarstomi tik tie Projektai, kurie pateikti iki nurodytos datos, tinkamai užpildyti, atitinka patvirtintą formą, turi reikalaujamus papildomus dokumentus.

27. Užsienio lietuvių organizacijos, kitos nevyriausybinės organizacijos (toliau – Projektų teikėjai), kurios nustatyta tvarka nėra atsiskaičiusios už paramą arba nustatyta, kad gavusios paramą neįvykdė Projekto ir/ar sutartyje numatytų įsipareigojimų ir motyvuotai nesikreipė dėl terminų pakeitimo, paraiškos nesvarstomos. Projektai gali būti svarstomi išimties tvarka tik Projektų teikėjams pateikus motyvuotas priežastis ir gavus Tarybos pirmininko sutikimą bei pritarus daugumai Tarybos narių.

28. Finansuojant organizacijų Projektus, prioritetas teikiamas papildomo finansavimo šaltinius turintiems Projektams; Projektams, kurių veikloje dalyvauja kelios užsienio lietuvių bendruomenės (organizacijos); vykdantiems nuolatinę (tęstinę) veiklą.

29. Kiekvieną Projektą vertina ekspertai – Departamento Užsienio lietuvių skyriaus darbuotojai pagal kuruojamas veiklos sritis. Siūlymus ekspertai pateikia sekretoriui užpildę formą (Forma Nr. 1). Ekspertai teikia pasiūlymus dėl programų ir Projektų rėmimo dydžio. Ekspertų siūlymai skiriant lėšas yra rekomendacinio pobūdžio.

30. Sekretorius, atsižvelgdamas į Departamento ekspertų siūlymus, rengia artimiausio Tarybos posėdžio darbotvarkės projektą.

31. Taryba, išanalizavusi ir įvertinusi pateiktus Projektus, atsižvelgusi į ekspertų siūlymus, sudaro finansuojamų Projektų sąrašą, pasiūlo galimo finansavimo dydį. Galutinės Tarybos išvados priimamos balsuojant posėdyje. Galutiniame svarstyme nedalyvaujantys Tarybos nariai gali pateikti savo nuomonę raštu.

32. Jei Tarybos narys arba ekspertas siūlo nefinansuoti vertinamo Projekto, jis turi pateikti argumentuotą savo sprendimo išaiškinimą.

33. Taryba argumentuotu sprendimu gali rekomenduoti skirti finansavimą ir kitiems Konkursui pateiktiems Projektams, neatsižvelgdama į ekspertų vertinimą.

34. Prieš priimant galutinį sprendimą dėl Projektų vertinimo, Taryba (Tarybos narys) turi teisę nuvykti į numatomų finansuoti projektų vykdymo vietas ir susipažinti su Projektų įgyvendinimo ypatumais, jų stipriosiomis ir silpnosiomis pusėmis, susipažinti su organizacijų, kurios pateikė Projektus, veikla.

 

V. TARYBOS NUTARIMŲ IR SPRENDIMŲ PRIĖMIMO BEI ĮFORMINIMO TVARKA

 

35. Taryba savo kompetencijai priskirtus klausimus svarsto ir sprendimus priima balsuojant dalyvaujančiųjų narių paprasta balsų dauguma. Kiekvienas Tarybos narys turi po vieną balsą. Balsuojama „už“ ir  „prieš“. Tarybos nariai turi lygias sprendžiamojo balso teises. Balsams pasiskirsčius po lygiai lemia pirmininko balsas. Balso teisė negali būti perduota kitam asmeniui.

36. Tarybos narys negali balsuoti svarstomu klausimu, jeigu jis yra asmeniškai suinteresuotas Tarybos nutarimo rezultatais bei priimtas nutarimas gali turėti jam materialinę ar kitokią asmeninę naudą. Paaiškėjus tokioms aplinkybėms, jis privalo nedelsdamas apie tai informuoti Tarybos posėdžio dalyvius ir nusišalinti nuo klausimo svarstymo.

37. Jei nepavyksta priimti sprendimo bendru sutarimu, Tarybos pirmininkas informuoja, jog bus balsuojama dėl sprendimo priėmimo. Tarybos nariai balsuoja rankos pakėlimu, Tarybos pirmininkas balsuoja paskutinis.

38. Jeigu dėl Tarybos posėdžio metu priimto nutarimo Tarybos narys (nariai) pareiškia atskirą nuomonę, ji įrašoma posėdžio protokole.

39. Balsus skaičiuoja ir balsavimo rezultatus skelbia Tarybos pirmininkas. Jei sprendimas priimtas bendru sutarimu, protokole nurodoma, jog sprendimas priimtas vienbalsiai.

40. Tarybos posėdžiuose priimti sprendimai įforminami posėdžio protokolu, kurį pasirašo Tarybos pirmininkas ir sekretorius, ir tvirtinami Departamento generalinio direktoriaus įsakymu.

41. Protokole nurodomi šie duomenys: Tarybos posėdžio data, laikas ir vieta; posėdžio eilės numeris; posėdžio pirmininkas, sekretorius, dalyviai, kviestieji asmenys; posėdžio darbotvarkė; pranešėjai bei kalbėję asmenys, Tarybos narių nuomonė svarstytu klausimu. Protokole taip pat nurodomi balsavimo rezultatai, pažymima, kas balsavo prieš ar susilaikė, įrašoma Tarybos nario atskira nuomonė, jei ji buvo pareikšta.

42. Posėdžio protokolai yra numeruojami ir registruojami didėjimo tvarka iki einamųjų metų pabaigos.

43. Tarybos posėdžių protokolai pateikiami Tarybos pirmininkui pasirašyti ne vėliau kaip per 5 darbo dienas po posėdžio.

44. Tarybos sprendimas apie lėšų paskirstymą Užsienio lietuvių veiklos programoms skelbiamas Departamento interneto svetainėje (http://www.tmid.lt).

45. Departamento Užsienio lietuvių skyriaus darbuotojai apie konkurso rezultatus Projektų teikėjams praneša ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo sprendimo priėmimo dienos.

 

VI. Projektų FINANSAVIMO IR ATSISKAITYMO UŽ lėšų
PANAUDOJIMĄ TVARKA

 

46. Departamentas ir Projekto teikėjas, kuriam yra skiriamos lėšos, sudaro dvišalę sutartį (toliau – Sutartis) (Forma Nr. 2). Sutarties užsakovo funkcijas atlieka Departamentas, atstovaujamas generalinio direktoriaus arba jo pavaduotojo, o Sutarties vykdytojo funkcijas atlieka Projekto teikėjas, atstovaujamas organizacijos vadovo arba jo įgalioto asmens.

47. Projektų teikėjams lėšos pervedamos į jų pačių Sutartyse nurodytas organizacijų atsiskaitomąsias sąskaitas. Projekto teikėjams, dėl tam tikrų priežasčių neturintiems atsiskaitomųjų sąskaitų, Departamento generaliniam direktoriui arba jo pavaduotojui pritarus, Projektui skirtos lėšos išimties tvarka gali būti išduodamos grynaisiais pinigais.

48. Projekto teikėjas už gautas lėšas atsiskaito Sutartyje nustatyta tvarka. Projekto teikėjai, įvykdę iki Sutartyje nurodytos datos Sutartyje numatytas priemones, pateikia Departamentui finansinę ir dalykinę ataskaitas (Formos Nr. 3, Nr. 4). Prie finansinės ataskaitos pridedami visi išlaidas patvirtinantys dokumentai (sąskaitos faktūros, apmokėjimą patvirtinantys dokumentai (čekis, kvitas)) arba jų kopijos. Išlaidas patvirtinančiuose dokumentuose data turi atitikti Sutartyje nurodytą įsipareigojimų įvykdymo laikotarpį, per kurį turi būti panaudotos skirtos lėšos. Finansinę ataskaitą pasirašo Projektų teikėjai, kiti atsakingi asmenys ir patvirtina ją organizacijos antspaudu. Finansinė ataskaita turi būti pristatyta į Departamentą ne vėliau, negu nurodyta Sutartyje. Dalykinėse ataskaitose turi būti aprašyta, kaip įgyvendintas Projektas, ar pasiekti numatyti rezultatai, jų reikšmė ir efektyvumas. Esant galimybei, prie ataskaitos gali būti pridėta turima rašytinė ir vaizdinė medžiaga, susijusi su Projekto įgyvendinimu.

49. Departamento Užsienio lietuvių skyriaus darbuotojai kontroliuoja savo kuruojamos srities projektams skirtų valstybės biudžeto lėšų naudojimą, Sutarčių sudarymą, vykdymą bei atsiskaitymą. Departamento Finansų ir buhalterinės apskaitos skyriaus darbuotojai kontroliuoja skirtų lėšų naudojimo pagrindimą dokumentais, jų teisingumą.

50. Jeigu Sutartyje numatytos lėšos buvo panaudotos ne pagal tikslinę paskirtį, išlaidas patvirtinantys dokumentai neįskaitomi. Išimtis gali būti daroma tuo atveju, jeigu Projektų teikėjas, pateikęs motyvuotą prašymą, gavo raštišką Departamento generalinio direktoriaus sutikimą panaudoti dalį lėšų kitam tikslui. Jeigu ne pagal tikslinę paskirtį norima panaudoti daugiau kaip 30 % lėšų, projekto teikėjo prašymas svarstomas Koordinacinės tarybos posėdyje.

51. Projektų teikėjas teisės aktų nustatyta tvarka atsako už tikslingą gautų valstybės biudžeto lėšų panaudojimą. Nepanaudotos Projekto vykdymui biudžeto lėšos turi būti grąžintos į Departamento nurodytą sąskaitą pasibaigus Sutartyje nurodytam atsiskaitymo terminui.

52. Departamento Užsienio lietuvių skyriaus darbuotojai tikrina, ar finansavimą gavęs Projektų teikėjas laikosi Sutartyje nustatytų įsipareigojimų. Esant reikalui Departamentas turi teisę atlikti Projektų įgyvendinimo ir lėšų tikslingo panaudojimo auditą.

 

VII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

53. Tarybos darbo techniniu ir organizaciniu aptarnavimu rūpinasi Departamentas.

54. Tarybos veiklos dokumentai (posėdžių protokolai ir kiti dokumentai) saugomi Departamente Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo (Žin., 1995, Nr. 107-2389; 2004, Nr. 57-1982) nustatyta tvarka.

 

_________________