LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 2004 M. GEGUŽĖS 19 D. NUTARIMO NR. 610 „DĖL RINKLIAVOS UŽ NAUDOJIMĄSI VIEŠĄJA GELEŽINKELIŲ INFRASTRUKTŪRA NUSTATYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2007 m. sausio 24 d. Nr. 75
Vilnius
Pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. gegužės 19 d. nutarimą Nr. 610 „Dėl Rinkliavos už naudojimąsi viešąja geležinkelių infrastruktūra nustatymo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 83-3018) ir išdėstyti jį nauja redakcija:
„Lietuvos Respublikos Vyriausybė
Nutarimas
DĖL RINKLIAVOS UŽ NAUDOJIMĄSI VIEŠĄJA GELEŽINKELIŲ INFRASTRUKTŪRA NUSTATYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos transporto veiklos pagrindų įstatymo (Žin., 1991, Nr. 30-804; 2002, Nr. 29-1034) 9 straipsnio 2 dalimi, Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekso (Žin., 2004, Nr. 72-2489) 25 straipsnio 2 dalimi, Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto sektoriaus reformos įstatymo (Žin., 2004, Nr. 61-2182) 8 straipsnio 2 dalimi, įgyvendindama 2001 m. vasario 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2001/14/EB dėl geležinkelių infrastruktūros pajėgumų paskirstymo, mokesčių už naudojimąsi geležinkelių infrastruktūra ėmimo ir saugos sertifikavimo (OL 2004 m. specialusis leidimas, 7 skyrius, 5 tomas, p. 404), Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2004 m. gegužės 19 d. nutarimu Nr. 610
(Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2007 m. sausio 24 d. nutarimo Nr. 75 redakcija
rinkliavos už naudojimąsi viešąja geležinkelių infrastruktūra nustatymo taisyklės
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Rinkliavos už naudojimąsi viešąja geležinkelių infrastruktūra nustatymo taisyklės (toliau vadinama – šios Taisyklės) nustato rinkliavos už naudojimąsi viešąja geležinkelių infrastruktūra struktūrą, šios rinkliavos dydžio skaičiavimo, patvirtinimo, skelbimo ir mokėjimo tvarką.
2. Šių Taisyklių tikslas – užtikrinti visoms geležinkelio įmonėms (vežėjams) nediskriminacinėmis sąlygomis prieigą prie viešosios geležinkelių infrastruktūros.
3. Šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos:
Rinkliava už naudojimąsi viešąja geležinkelių infrastruktūra (toliau vadinama – rinkliava) – užmokestis už naudojimąsi viešąja geležinkelių infrastruktūra ir (ar) už viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo teikiamas paslaugas, kurį geležinkelio įmonė (vežėjas) moka viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojui.
Ūkinis traukinys – traukinys, skirtas geležinkelio kelio statinių, ryšių, elektros tiekimo įrenginių priežiūrai ir remontui atlikti.
Kitos šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekse (Žin., 2004, Nr. 72-2489) ir kituose teisės aktuose.
II. RINKLIAVOS STRUKTŪRA
4. Rinkliavą sudaro:
4.1. užmokestis už prašymų skirti viešosios geležinkelių infrastruktūros pajėgumus (toliau vadinama – pajėgumai) tvarkymą, teisę naudotis paskirtais pajėgumais, naudojimąsi keliais ir iešmais, traukinių eismo valdymą, įskaitant signalizaciją, reguliavimą, traukinių eismo tvarkymą, informacijos apie traukinių eismą perdavimą ir teikimą, visą kitą informaciją, kurios reikia norint pradėti teikti arba teikti tam tikrą paslaugą, kuriai skirti pajėgumai, keleivių stotis, jų pastatus ir kitus objektus, rūšiavimo stotis, traukinių formavimo įrenginius ir skirstymo kelius, kurį sudaro:
4.2. užmokesčiai už naudojimąsi kontaktiniu elektros tinklu ir traukos srovės tiekimą, naudojimąsi viešajai geležinkelių infrastruktūrai priklausančiais degalinių įrenginiais ir degalų tiekimą, naudojimąsi viešajai geležinkelių infrastruktūrai priklausančiais krovinių terminalais, naudojimąsi viešajai geležinkelių infrastruktūrai priklausančiais techninės priežiūros ir kitais techniniais įrenginiais, geležinkelių riedmenų laikymą viešajai geležinkelių infrastruktūrai priklausančiuose keliuose, lokomotyvų ir keleivinių traukinių parangą, vagonų techninę apžiūrą, pavojingų krovinių vežimo kontrolę, pagalbą, kai važiuoja neįprasti traukiniai (vežami nestandartiniai kroviniai ir kita), manevravimą ir kitas paslaugas, teikiamas viešosios geležinkelių infrastruktūros objektuose.
III. PRADINĖ ĮMOKA IR JOS dydžio skaičiavimas
6. Pradinės įmokos dydis skaičiuojamas pagal rezervuotas traukinio linijas (rezervuotų traukinio linijų kilometrais):
, čia:
P – pradinės įmokos dydis, litais (toliau vadinama – Lt);
R – geležinkelio įmonių (vežėjų) rezervuotų traukinio linijų ilgis, t.y. rezervuota traukinių rida, traukinio kilometrais (toliau vadinama – trauk. km);
p – tarifas už vieną traukinio kilometrą, litais už traukinio kilometrus (toliau vadinama − Lt/trauk. km), geležinkelio įmonėms (vežėjams), vežančioms keleivius ir bagažą, nustatomas pagal šių Taisyklių 9 punktą, o geležinkelio įmonėms (vežėjams), vežančioms krovinius, − pagal šių Taisyklių 10 punktą.
7. Pradinė įmoka turi būti tokio dydžio, kad ši įmoka padengtų traukinių eismo organizavimo ir valdymo išlaidas. Iš geležinkelio įmonių (vežėjų), vežančių keleivius ir bagažą, surenkama pradinė įmoka turi padengti keleivių ir bagažo vežimui tenkančią traukinių eismo organizavimo ir valdymo išlaidų dalį. Iš geležinkelio įmonių (vežėjų), vežančių krovinius, surenkama pradinė įmoka turi padengti krovinių vežimui tenkančią traukinių eismo organizavimo ir valdymo išlaidų dalį.
8. Traukinių eismo organizavimo ir valdymo išlaidos, kurias turi padengti geležinkelio įmonės (vežėjai), vežančios keleivius ir bagažą, ir geležinkelio įmonės (vežėjai), vežančios krovinius, paskirstomos taip:
8.1. Išlaidos, patiriamos tik dėl geležinkelio įmonių (vežėjų), vežančių keleivius ir bagažą, aptarnavimo, priskiriamos keleivių ir bagažo vežimui.
8.2. Išlaidos, patiriamos tik dėl geležinkelio įmonių (vežėjų), vežančių krovinius, aptarnavimo, priskiriamos krovinių vežimui.
8.3. Išlaidos, patiriamos tiek dėl geležinkelio įmonių (vežėjų), vežančių keleivius ir bagažą, tiek dėl geležinkelio įmonių (vežėjų), vežančių krovinius, aptarnavimo, paskirstomos keleivių ir bagažo bei krovinių vežimui proporcingai keleivinių traukinių ir prekinių traukinių ridai (trauk. km) visame viešosios geležinkelių infrastruktūros tinkle.
9. Tarifas už vieną traukinio kilometrą geležinkelio įmonėms (vežėjams), vežančioms keleivius ir bagažą, skaičiuojamas pagal šią formulę:
, čia:
pkel – tarifas už vieną traukinio kilometrą geležinkelio įmonėms (vežėjams), vežančioms keleivius ir bagažą (Lt/trauk. km);
Ekel – traukinių eismo organizavimo ir valdymo išlaidos, patiriamos tik dėl geležinkelio įmonių (vežėjų), vežančių keleivius ir bagažą, aptarnavimo (Lt);
Ekt – traukinių eismo organizavimo ir valdymo išlaidos, patiriamos tiek dėl geležinkelio įmonių (vežėjų), vežančių keleivius ir bagažą, tiek dėl geležinkelio įmonių (vežėjų), vežančių krovinius, aptarnavimo (Lt);
Rkel – keleivinių traukinių rida (trauk. km);
R – visų traukinių rida (trauk. km).
10. Tarifas už vieną traukinio kilometrą geležinkelio įmonėms (vežėjams), vežančioms krovinius, skaičiuojamas pagal šią formulę:
, čia:
pkrov – tarifas už vieną traukinio kilometrą geležinkelio įmonėms (vežėjams), vežančioms krovinius (Lt/trauk. km);
Ekrov – traukinių eismo organizavimo ir valdymo išlaidos, patiriamos tik dėl geležinkelio įmonių (vežėjų), vežančių krovinius, aptarnavimo (Lt);
Ekt – traukinių eismo organizavimo ir valdymo išlaidos, patiriamos tiek dėl geležinkelio įmonių (vežėjų), vežančių keleivius ir bagažą, tiek dėl geležinkelio įmonių (vežėjų), vežančių krovinius, aptarnavimo (Lt);
Rkrov – prekinių traukinių rida (trauk. km);
R – visų traukinių rida (trauk. km).
IV. GALUTINĖ ĮMOKA IR JOS dydžio skaičiavimas
11. Galutinės įmokos dydis skaičiuojamas pagal faktinę traukinio darbo apimtį ir išreiškiamas bruto tonkilometriais (toliau vadinama – tkm bruto):
, čia:
T – galutinės įmokos dydis (Lt);
A – traukinio darbo apimtis (tkm bruto);
t – tarifas už vieną bruto tonkilometrį, litais už tkm bruto (toliau vadinama − Lt/tkm bruto), nustatomas geležinkelio įmonėms (vežėjams), vežančioms keleivius ir bagažą, pagal šių Taisyklių 15 punktą, o geležinkelio įmonėms (vežėjams), vežančioms krovinius, − pagal šių Taisyklių 16 punktą.
12. Galutinė įmoka turi būti tokio dydžio, kad padengtų šias viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo patiriamas išlaidas:
13. Iš geležinkelio įmonių (vežėjų), vežančių keleivius, surenkama galutinė įmoka už traukinių eismą turi padengti keleivių ir bagažo vežimui tenkančią viešosios geležinkelių infrastruktūros išlaidų, nurodytų šių Taisyklių 12 punkte, dalį. Iš geležinkelio įmonių (vežėjų), vežančių krovinius, surenkama galutinė įmoka už traukinių eismą turi padengti krovinių vežimui tenkančią viešosios geležinkelių infrastruktūros išlaidų, nurodytų šių Taisyklių 12 punkte, dalį.
14. Šių Taisyklių 12 punkte nurodytos išlaidos, kurias turi padengti geležinkelio įmonės (vežėjai), vežančios keleivius ir bagažą, bei geležinkelio įmonės (vežėjai), vežančios krovinius, paskirstomos taip:
14.1. Viešosios geležinkelių infrastruktūros išlaidos, patirtos tik dėl geležinkelio įmonių (vežėjų), vežančių keleivius ir bagažą, aptarnavimo (išlaidos, susijusios su viešosios geležinkelių infrastruktūros objektais, kurie skirti tik keleiviams ir bagažui vežti), priskiriamos keleivių ir bagažo vežimo išlaidoms.
14.2. Viešosios geležinkelių infrastruktūros išlaidos, patirtos tik dėl geležinkelio įmonių (vežėjų), vežančių krovinius, aptarnavimo (išlaidos, susijusios su viešosios geležinkelių infrastruktūros objektais, kurie skirti tik kroviniams vežti), priskiriamos krovinių vežimo išlaidoms.
14.3. Likusios viešosios geležinkelių infrastruktūros išlaidos, patirtos teikiant paslaugas geležinkelio įmonėms (vežėjams), vežančioms keleivius ir bagažą, bei geležinkelio įmonėms (vežėjams), vežančioms krovinius, paskirstomos proporcingai keleivinių traukinių ir prekinių traukinių darbo apimčiai (tkm bruto) visame viešosios geležinkelių infrastruktūros tinkle.
15. Tarifas už vieną bruto tonkilometrį geležinkelio įmonėms (vežėjams), vežančioms keleivius ir bagažą (Lt/tkm bruto), nustatomas pagal šią formulę:
, čia:
tkel – tarifas už vieną bruto tonkilometrį geležinkelio įmonėms (vežėjams), vežančioms keleivius ir bagažą (Lt/tkm bruto);
Ikel – viešosios geležinkelių infrastruktūros išlaidos, patirtos tik dėl geležinkelio įmonių (vežėjų), vežančių keleivius ir bagažą, aptarnavimo (Lt);
Ikt – viešosios geležinkelių infrastruktūros išlaidos, patirtos tiek dėl geležinkelio įmonių (vežėjų), vežančių keleivius ir bagažą, tiek dėl geležinkelio įmonių (vežėjų), vežančių krovinius, aptarnavimo (Lt);
Akel – keleivinių traukinių darbo apimtis (tkm bruto);
A – visų traukinių darbo apimtis (tkm bruto).
16. Tarifas už vieną bruto tonkilometrį geležinkelio įmonėms (vežėjams), vežančioms krovinius (Lt/tkm bruto), nustatomas pagal šią formulę:
, čia:
tkrov – tarifas už vieną bruto tonkilometrį geležinkelio įmonėms (vežėjams), vežančioms krovinius (Lt/tkm bruto);
Ikrov – viešosios geležinkelių infrastruktūros išlaidos, patirtos tik dėl geležinkelio įmonių (vežėjų), vežančių krovinius, aptarnavimo (Lt);
Ikt – viešosios geležinkelių infrastruktūros išlaidos, patirtos tiek dėl geležinkelio įmonių (vežėjų), vežančių keleivius ir bagažą, tiek dėl geležinkelio įmonių (vežėjų), vežančių krovinius, aptarnavimo (Lt);
Akrov – prekinių traukinių darbo apimtis (tkm bruto);
A – visų traukinių darbo apimtis (tkm bruto).
V. užmokesčių IR ĮMOKŲ dydžių tvirtinimas ir taikymas
17. Įmokų, nurodytų šių Taisyklių 4.1.1 ir 4.1.2 punktuose, tarifus ne vėliau kaip prieš 16 mėnesių iki tarnybinio traukinių tvarkaraščio įsigaliojimo tvirtina Valstybinė geležinkelio inspekcija prie Susisiekimo ministerijos (toliau vadinama – Valstybinė geležinkelio inspekcija), vadovaudamasi šiomis Taisyklėmis.
18. Valstybinė geležinkelio inspekcija nustato įmokų, nurodytų šių Taisyklių 4.1.1 ir 4.1.2 punktuose, tarifus pagal planuojamą traukinių darbo apimtį ir planuojamas viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo išlaidas, kurios dengiamos iš įmokų, nurodytų šių Taisyklių 4.1.1 ir 4.1.2 punktuose. Numatomų viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo išlaidų planus, planuojamą traukinių ridą ir traukinių darbo apimtį tvirtina viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas.
19. Įmokų, nurodytų šių Taisyklių 4.1.1 ir 4.1.2 punktuose, tarifai ir užmokesčiai, nurodyti šių Taisyklių 4.2 punkte, gali būti tikslinami, jeigu pastebimai pasikeičia planuojama traukinių darbo apimtis ir planuojamos viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo išlaidos (kurios dengiamos iš įmokų, nurodytų šių Taisyklių 4.1.1 ir 4.1.2 punktuose, ir iš užmokesčių, nurodytų šių Taisyklių 4.2 punkte), tačiau ne vėliau kaip prieš 30 kalendorinių dienų iki tarnybinio traukinių tvarkaraščio įsigaliojimo.
20. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas ne vėliau kaip likus 17 mėnesių iki tarnybinio traukinių tvarkaraščio įsigaliojimo pateikia Valstybinei geležinkelio inspekcijai visus duomenis, būtinus įmokų, nurodytų šių Taisyklių 4.1.1 ir 4.1.2 punktuose, tarifams nustatyti. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas privalo užtikrinti, kad teikiami duomenys būtų teisingi ir pateikti nustatytu laiku.
21. Užmokesčius, nurodytus šių Taisyklių 4.2 punkte, ne vėliau kaip prieš 16 mėnesių iki tarnybinio traukinių tvarkaraščio įsigaliojimo tvirtina Valstybinė geležinkelio inspekcija, vadovaudamasi susisiekimo ministro patvirtintomis taisyklėmis.
22. Šių Taisyklių 4.2 punkte nurodyti užmokesčiai susisiekimo ministro patvirtintose taisyklėse nustatomi pagal šiuos principus:
22.1. nediskriminavimo – užmokesčiai nustatomi vienodi visoms geležinkelio įmonėms (vežėjams), kurios naudojasi viešąja geležinkelių infrastruktūra ir panašioje rinkos dalyje teikia tapačias paslaugas;
22.2. viešumo – informacija apie užmokesčių nustatymo metodiką, jų struktūrą ir konkretų dydį skelbiama Valstybinės geležinkelio inspekcijos ir viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo interneto svetainėse ir Viešosios geležinkelių infrastruktūros tinklo nuostatuose;
22.3. teisėtumo – užmokesčio nustatymas atitinka tiek Lietuvos Respublikos, tiek Europos Sąjungos teisės aktų reikalavimus;
23. Užmokesčiai ir įmokų tarifai nustatomi vienam tarnybinio traukinių tvarkaraščio galiojimo laikotarpiui.
24. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas po užmokesčių ir įmokų tarifų patvirtinimo nedelsdamas informaciją apie tai skelbia Viešosios geležinkelių infrastruktūros tinklo nuostatuose.
VI. Rinkliavos mokėjimas
26. Rinkliava mokama grynais pinigais arba mokėjimo pavedimu kredito įstaigoje į viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo sąskaitą.
27. Valstybinei geležinkelio inspekcijai priėmus sprendimą dėl pajėgumų skyrimo, geležinkelio įmonė (vežėjas) per 5 kalendorines dienas nuo šio sprendimo priėmimo dienos turi sumokėti viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojui 25 procentus pradinės įmokos. Kitą pradinės įmokos dalį (75 procentus) geležinkelio įmonė (vežėjas) turi sumokėti ne vėliau kaip likus 10 kalendorinių dienų iki pajėgumų panaudojimo pradžios datos.
28. Jeigu Valstybinė geležinkelio inspekcija priima sprendimą skirti pajėgumus pagal „paskutinės minutės“ paraišką likus 15 ir mažiau kalendorinių dienų iki pajėgumų panaudojimo dienos, geležinkelio įmonė (vežėjas) visą pradinę įmoką sumoka viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojui per 5 kalendorines dienas nuo šio sprendimo priėmimo dienos.
29. Geležinkelio įmonė (vežėjas), laiku nesumokėjusi pradinės įmokos, netenka teisės naudotis paskirtais pajėgumais.
31. Jeigu skirtais pajėgumais geležinkelio įmonė (vežėjas) nepasinaudojo dėl nenugalimos jėgos (force majeure), pradinė įmoka grąžinama geležinkelio įmonei (vežėjui) per 6 mėnesius nuo rinkliavos sumokėjimo dienos.
32. Sumokėta pradinė įmoka negali būti panaudota geležinkelio įmonės (vežėjo) atsiskaitymams už kitus jos rezervuotus ar panaudotus pajėgumus, išskyrus atvejį, kai geležinkelio įmonė (vežėjas) skirtais pajėgumais nepasinaudojo dėl nenugalimos jėgos (force majeure).
33. Geležinkelio įmonė (vežėjas), panaudojusi paskirtus pajėgumus, viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojui sumoka galutinę įmoką, nurodytą šių Taisyklių 4.1.2 punkte, ne vėliau kaip per 10 kalendorinių dienų po to, kai viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas pateikia sąskaitą.
34. Užmokesčiai, nurodyti šių Taisyklių 4.2 punkte, mokami už kiekvieną faktiškai viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo suteiktą paslaugą ne vėliau kaip per 10 kalendorinių dienų po to, kai viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas pateikia sąskaitą.
VII. Baigiamosios nuostatos
36. Geležinkelio įmonei (vežėjui) pareikalavus, viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas privalo pagrįsti sąskaitų, pateiktų geležinkelio įmonei (vežėjui), sumas.
37. Ikiteisminius ginčus dėl rinkliavos už naudojimąsi viešąja geležinkelių infrastruktūra dydžio ar struktūros nagrinėja rinkos reguliuotojas, vadovaudamasis Geležinkelio įmonių (vežėjų) skundų nagrinėjimo taisyklėmis, patvirtintomis susisiekimo ministro 2005 m. rugsėjo 16 d. įsakymu Nr. 3-387 (Žin., 2005, Nr. 113-4133).