Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BRANDUOLINĖS ENERGIJOS ĮSTATYMO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-1830(4), LIETUVOS RESPUBLIKOS BRANDUOLINĖS SAUGOS ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-1831(4) IR LIETUVOS RESPUBLIKOS RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-1833(3)

 

2011 m. gegužės 18 d. Nr. 581

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 ir 4 dalimis ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2011 m. balandžio 20 d. sprendimo Nr. SV-S-1116 1, 2 ir 3 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatymo pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-1830(4), Lietuvos Respublikos branduolinės saugos įstatymo projektui Nr. XIP-1831(4) ir Lietuvos Respublikos radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įstatymo pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-1833(3) (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIP-1830(4), Įstatymo projektas Nr. XIP-1831(4) ir Įstatymo projektas Nr. XIP-1833(3), nes šių įstatymų projektų tikslas – atnaujinti visuomeninių santykių, atsirandančių naudojant branduolinę energiją elektros ir šilumos energijai gaminti, kitiems taikiems tikslams, taip pat tvarkant radioaktyviąsias atliekas, teisinį reguliavimą pakeitus šių įstatymų ir jų įgyvendinamųjų teisės aktų normas, neatitinkančias, kaip paaiškėjo, veiklos branduolinėje energetikoje ir kitos veiklos su jonizuojančiosios spinduliuotės šaltiniais teisinio reguliavimo tikslų, stiprinti branduolinę saugą, parengti branduolinės saugos teisinio reguliavimo aplinką planuojamai branduolinės energetikos infrastruktūros plėtrai, aiškiai nustatyti branduolinės saugos valstybinio reguliavimo ir priežiūros funkcijas, tarp jų licencijavimo, leidimų išdavimo ir saugos vertinimo procedūras, tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti Įstatymo projektą Nr. XIP-1830(4), Įstatymo projektą Nr. XIP-1831(4) ir Įstatymo projektą Nr. XIP-1833(3).

2. Pateikti šias pastabas ir pasiūlymus dėl Įstatymo projekte Nr. XIP-1830(4) nustatyto teisinio reguliavimo tobulinimo:

2.1. Atsižvelgiant į 1 straipsnyje nustatytą įstatymo paskirtį ir tikslus, reikėtų patikslinti 21 straipsnio 3 dalies 3 sakinį ir išdėstyti jį taip: „Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos struktūra, kompetencija ir aprūpinimas ištekliais turi atitikti Lietuvos Respublikoje vykdomos ir planuojamos vykdyti veiklos branduolinėje energetikoje, veiklos su branduolinėmis medžiagomis ir kitos veiklos su jonizuojančiosios spinduliuotės šaltiniais branduolinėje energetikoje pobūdį ir apimtį.“

2.2. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo 38 straipsnio 1 dalimi (Žin., 1994, Nr. 43-772; 1998, Nr. 41(1)-1131), Lietuvos Respublikos Vyriausybei įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų ir kitų teisės aktų projektus turi teisę teikti Ministras Pirmininkas, ministrai, savivaldybių tarybos ir kiti subjektai, kuriems tokią teisę suteikia įstatymai. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija turi būti valstybės įstaiga, nepriklausoma nuo branduolinės energetikos sektoriuje veikiančių asmenų, kitų institucijų, įstaigų ar organizacijų, užsiimančių branduolinės energetikos plėtra ar branduolinės energijos naudojimu, taip pat elektros energijos gamyba, taigi būtina aiškiai nustatyti, kad ši institucija turi teisę teikti rengiamų teisės aktų projektus Lietuvos Respublikos Vyriausybei tiesiogiai.

Atsižvelgiant į tai, derėtų tobulinti 22 straipsnio 1 dalies 11 punktą – vietoj žodžio „derinti“ įrašyti žodžius „Lietuvos Respublikos Vyriausybei“.

2.3. Siekiant išvengti įstatymų nuostatų kartojimosi ir galimos teisės normų kolizijos, reikėtų atsisakyti Įstatymo projekto Nr. XIP-1830(4) 32 straipsnio 1 dalies nuostatos, nes ji reguliuoja tuos pačius teisinius santykius ir prieštarauja Įstatymo projekto Nr. XIP-1831(4) 32 straipsnio 10 dalies nuostatai. Atitinkamai Įstatymo projekto Nr. XIP-1830(4) 32 straipsnio 2, 3, 4 ir 5 dalis laikyti 1, 2, 3 ir 4 dalimis.

3. Pateikti šias pastabas ir pasiūlymus dėl Įstatymo projekte Nr. XIP-1831(4) nustatomo teisinio reguliavimo tobulinimo:

3.1. Reikėtų patikslinti 25 straipsnio 1 dalį – vietoj žodžių „vadovaujantis Branduolinės energijos įstatymo 6 straipsnio 3 punktu“ įrašyti žodžius „vadovaujantis Branduolinės energijos įstatymo 6 straipsnio 2 punktu“, nes Įstatymo projekto Nr. XIP-1830(4) 6 straipsnyje yra tik 2 punktai.

3.2. Siekiant aiškesnio ir nuoseklesnio reglamentavimo, 26 straipsnio 1 dalies trečiajame sakinyje po žodžio „pasikeitus“ vietoj žodžio „licencijos“ derėtų įrašyti žodį „leidimo“.

3.3. Atsižvelgiant į tai, kad analogiška nuostata dėl statybos užbaigimo pateikta Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 10, 14, 15, 17, 23, 24 ir 27 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-2034(2) 6 straipsnyje, taip pat į tai, kad pagal Įstatymo projekto Nr. XIP-1831(4) 4 straipsnio 1 punktą ir 11 straipsnio 1 punktą branduolinės energetikos objekto pripažinimas tinkamu eksploatuoti turėtų būti reglamentuojamas Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininko tvirtinamuose teisės aktuose, kaip perteklinį reikėtų išbraukti Įstatymo projekto Nr. XIP-1831(4) 32 straipsnio 3 dalies paskutinį sakinį, be to, siekiant teisinio aiškumo, išdėstyti Įstatymo projekto Nr. XIP-1831(4) 11 straipsnio 1 punktą taip:

„1) kuria ir tobulina branduolinės saugos, radiacinės saugos, branduolinės energetikos objektų, branduolinių ir branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinės saugos, taip pat branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės valstybinio reguliavimo ir priežiūros sistemą, tvirtina šias sritis, įskaitant 4 straipsnyje nustatytas branduolinės saugos reguliavimo sritis, reguliuojančius teisės aktus;“.

3.4. Kadangi Lietuvos Respublikos civilinio kodekso normos licencijų išdavimą sieja su dokumentų pateikimu, o ne valstybės rinkliavos sumokėjimu, ir į tai, kad Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymo 5 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad valstybės rinkliava mokama litais iki institucijų teikiamų paslaugų suteikimo ir yra mokėjimo dieną galiojančio dydžio, pareiškėjas privalo sumokėti valstybės rinkliavą prieš atsiimdamas licenciją, tačiau valstybės rinkliavos sumokėjimas nėra licencijos išdavimo sąlyga. Taigi Įstatymo projekto Nr. XIP-1831(4) 24 straipsnio 4 dalį siūloma išdėstyti taip:

„4. Pareiškėjas už licencijos ar leidimo išdavimą moka valstybės rinkliavą.“

3.5. Siekiant suderinti Įstatymo projekto Nr. XIP-1831(4) 32 straipsnio 10 dalies nuostatą su Įstatymo projekto Nr. XIP-1830(4) nuostatomis, reglamentuojančiomis licencijos turėtojo pareigas rengiantis branduolinės energetikos objekto eksploatavimo nutraukimui, Įstatymo projekto Nr. XIP-1831(4) 32 straipsnio 10 dalį siūloma išdėstyti taip:

„10. Pareiškėjas kartu su paraiškos gauti 22 straipsnio 1 dalies 1 arba 3 punkte nustatytą licenciją dokumentais teikia Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai pirminį branduolinės energetikos objekto eksploatavimo nutraukimo planą. Pareiškėjas kartu su paraiškos gauti 22 straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatytą licenciją arba 22 straipsnio 2 dalies 2 ir 3 punktuose nustatytus leidimus dokumentais teikia Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai atnaujintą eksploatavimo nutraukimo planą. Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai teikiami su Energetikos ministerija suderinti ir pareiškėjo patvirtinti branduolinės energetikos objekto eksploatavimo nutraukimo planai.“

4. Pateikti šias pastabas ir pasiūlymus dėl Įstatymo projekte Nr. XIP-1833(3) nustatomo teisinio reguliavimo tobulinimo:

4.1. Atsižvelgiant į tai, kad Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo programa skirta konkrečiam radioaktyviųjų atliekų tvarkytojui, paskirtam Įstatymo projekto Nr. XIP-1833(3) 10 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka, o Lietuvos Respublikos mastu tvirtinama Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo strategija, derėtų patikslinti 5 straipsnio 7 punktą – įrašyti žodžius „radioaktyviųjų atliekų tvarkytojo, paskirto šio įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka“ ir išdėstyti jį taip:

„7) tvirtina radioaktyviųjų atliekų tvarkytojo, paskirto šio įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka, ateinančių metų radioaktyviųjų atliekų tvarkymo programą ir numatomą lėšų poreikį programai įgyvendinti;“.

4.2. Siekiant aiškesnio ir nuoseklesnio reglamentavimo, siūloma 8 straipsnio 2 dalį papildyti žodžiais „susidariusias ne branduolinio kuro ciklo metu“ ir išdėstyti ją taip:

„2. Licencijų ar laikinųjų leidimų tvarkyti (atlikti pradinį radioaktyviųjų atliekų apdorojimą (rinkti, rūšiuoti, dezaktyvuoti), atlikti pagrindinį radioaktyviųjų atliekų apdorojimą, laikyti, saugoti) ir vežti radioaktyviąsias atliekas, susidariusias ne branduolinio kuro ciklo metu, išdavimo, galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo ir galiojimo panaikinimo teisinius pagrindus, licencijos ar laikinojo leidimo turėtojo teises ir pareigas ir leidimų vežti radioaktyviąsias atliekas, susidariusias ne branduolinio kuro ciklo metu, išdavimo ir galiojimo panaikinimo teisinius pagrindus reglamentuoja Radiacinės saugos įstatymas.“

4.3. Atsižvelgiant į kartu su Įstatymo projektu Nr. XIP-1833(3) Lietuvos Respublikos Seime svarstomo Lietuvos Respublikos radiacinės saugos įstatymo 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 81, 82, 83, 84, 10, 11, 12, 18, 20, 21 ir 22 straipsnių pakeitimo ir papildymo, Įstatymo papildymo 71 ir 101 straipsniais ir 9, 25, 26 ir 27 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo projekto Nr. XIP-1832(3) nuostatas (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIP-1832(3), Įstatymo projekto Nr. XIP-1833(3) 10 straipsnio 2 dalyje kartojamos Įstatymo projekto Nr. XIP-1833(3) 8 straipsnio nuostatos, todėl siūloma 10 straipsnio 2 dalies atsisakyti kaip perteklinės.

4.4. Reikėtų patikslinti 9 straipsnio dalių numeraciją ir paskutinę šio straipsnio dalį laikyti 5 dalimi, taip pat atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Seimo Sveikatos reikalų komiteto 2011 m. balandžio 28 d. išvadą dėl Įstatymo projekto Nr. XIP-1832(3) sąvoką „bešeimininkis jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinis“ Įstatymo projekto Nr. XIP-1833(3) 9 straipsnio 5 dalyje pakeisti į sąvoką „paliktasis jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinis“.

4.5. Siekiant aiškesnio ir nuoseklesnio reglamentavimo, derėtų patikslinti 24 straipsnio 2 dalį ir išdėstyti ją taip:

„2. Uždarieji jonizuojančiosios spinduliuotės šaltiniai gali būti įvežami į Lietuvos Respubliką, jei panaudotus juos numatoma grąžinti uždarojo jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinio tiekėjui. Uždarojo jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinio gavėjas turi sudaryti sutartį su radioaktyviųjų atliekų tvarkytoju dėl uždarojo jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinio tvarkymo tuo atveju, jeigu uždarojo jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinio grąžinti tiekėjui bus neįmanoma. Uždarojo jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinio gavėjas privalo apsidrausti laidavimo draudimu sutarties su radioaktyviųjų atliekų tvarkytoju paslaugų vertei, išskyrus teisės akte, nustatančiame radioaktyviųjų medžiagų, radioaktyviųjų atliekų ir panaudoto branduolinio kuro įvežimo, išvežimo, vežimo tranzitu ir vežimo Lietuvos Respublikoje ir leidimų išdavimo tvarką, patvirtintame Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininko kartu su sveikatos apsaugos ministru, nustatytus atvejus, kai tokia sutartis sudaroma dėl uždarojo jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinio, kuris bus naudojamas ir saugomas, kol bus galima jo nebekontroliuoti.“

5. Kadangi iki siūlomos įstatymų įsigaliojimo datos, t. y. iki 2011 m. liepos 1 d., Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir kitos institucijos dėl keistinų ir priimtinų naujų teisės aktų gausos ir kitų darbų, kuriuos reikės atlikti iki įstatymų įsigaliojimo, tinkamai pasirengti įgyvendinti įstatymų nuostatų nespės, siūloma svarstyti galimybę pakeisti Įstatymo projekte Nr. XIP-1830(4), Įstatymo projekte Nr. XIP-1831(4) ir Įstatymo projekte Nr. XIP-1833(3) numatytą šių įstatymų įsigaliojimo datą į 2011 m. spalio 1 d., taip pat atitinkamai patikslinti ir lydimuosiuose įstatymų projektuose, šiuo metu svarstomuose Lietuvos Respublikos Seime (Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo 6 ir 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIP-1829(2), Lietuvos Respublikos radiacinės saugos įstatymo 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 81, 82, 83, 84, 10, 11, 12, 20, 21, 22 straipsnių, aštuntojo skirsnio pavadinimo pakeitimo ir papildymo, Įstatymo papildymo 71, 101 straipsniais ir 9, 25, 26, 27 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo projekte Nr. XIP-1832(3), Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 18 straipsnio pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIP-2031(2), Lietuvos Respublikos potencialiai pavojingų įrenginių priežiūros įstatymo 1 ir 8 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIP-2033(2), Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 10, 14, 15, 17, 23, 24 ir 27 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIP-2034(2), Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 41 straipsnio pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIP-2035(2), Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIP-2036(2), Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 94, 941, 994, 235, 2351, 2392 ir 2591 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIP-2037(2), Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo įgyvendinimo“ 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIP-2896) numatytas įstatymų įsigaliojimo datas.

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                              ANDRIUS KUBILIUS

 

ENERGETIKOS MINISTRAS                                                         ARVYDAS SEKMOKAS

 

_________________