LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL PREKIŲ PARDAVIMO IR PASLAUGŲ TEIKIMO, KAI SUTARTYS SUDAROMOS NAUDOJANT RYŠIO PRIEMONES, TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2001 m. sausio 26 d. Nr. 31

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vartotojų teisių gynimo įstatymo (Žin., 1994, Nr. 94-1833; 2000, Nr. 85 -2581) 17 straipsnio 2 dalimi ir vykdydamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. gruodžio 13 d. nutarimą Nr. 1431 „Dėl Lietuvos Respublikos vartotojų teisių gynimo įstatymo įgyvendinimo“ (Žin., 2000, Nr. 108-3450):

1. Tvirtinu Prekių pardavimo ir paslaugų teikimo, kai sutartys sudaromos naudojant ryšio priemones, taisykles (pridedama).

2. Nustatau, kad 1 punkte nurodytos Prekių pardavimo ir paslaugų teikimo, kai sutartys sudaromos naudojant ryšio priemones, taisyklės galioja iki 2001 m. liepos 1 dienos.

 

 

APLINKOS MINISTRAS,

PAVADUOJANTIS ŪKIO MINISTRĄ                                                HENRIKAS ŽUKAUSKAS

______________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos ūkio ministro

2001 m. sausio 26 d. Įsakymu

Nr. 31

 

Prekių Pardavimo IR PASLAUGŲ TEIKIMO, kai sutartys sudaromos

naudojant ryšio priemones, taisyklės

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šios taisyklės nustato prekių pardavimo ir paslaugų teikimo vartotojams, kai sutartys sudaromos naudojant ryšio priemones, reikalavimus.

Prie ryšio priemonių priskiriama: konkrečiai adresuoti ir neadresuoti spaudiniai, reklama leidiniuose su užsakymo blanku, laiškai, prekių ar paslaugų katalogas, automatinės ir neautomatinės telefoninio ryšio priemonės, radijo įrenginiai, videofonas (telefonas su ekranu), videoteksas (mikrokompiuteris ir televizoriaus ekranas) su klaviatūra ir aktyviuoju ekranu, elektroninis paštas, telefaksas, televizija (teleparduotuvė, televitrina).

2. Šiose taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos vartotojų teisių gynimo įstatyme (Žin., 1994, Nr. 94-1833; 2000, Nr. 85-2581) apibrėžtas sąvokas.

3. Parduodant prekes ir teikiant paslaugas, kai sutartys sudaromos naudojant ryšio priemones, taikomi ir bendrieji prekių pardavimo bei paslaugų teikimo reikalavimai, nustatyti Mažmeninės prekybos taisyklėse, patvirtintose ūkio ministro 2000 m. gruodžio 29 d. įsakymu Nr. 444 „Dėl Mažmeninės prekybos taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2001, Nr. 1-23), ir Bendrosiose paslaugų teikimo taisyklėse, patvirtintose ūkio ministro 2000 m. gruodžio 29 d. įsakymu Nr. 445 „Dėl Bendrųjų paslaugų teikimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2001, Nr. 1-24).

Prekių ženklinimo bei jų kainų nurodymo reikalavimus reglamentuoja Lietuvos Respublikoje parduodamų prekių ženklinimo ir kainų nurodymo taisyklės, patvirtintos ūkio ministro 1998 m. balandžio 16 d. įsakymu Nr. 137 „Dėl Lietuvos Respublikoje parduodamų prekių ženklinimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 1998, Nr. 38-1024).

Prekių trūkumai šalinami, prekės keičiamos, grąžinamos vadovaujantis Prekių grąžinimo ir keitimo taisyklėmis, patvirtintomis ūkio ministro 2000 m. gruodžio 29 d. įsakymu Nr. 439 „Dėl Prekių grąžinimo ir keitimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2000, Nr. 113-3634).

4. Šios taisyklės netaikomos sutartims, kurios sudaromos:

4.1. dėl finansinių paslaugų teikimo;

4.2. aukciono būdu;

4.3. dėl maisto produktų ar kitų kasdieniam vartojimui skirtų prekių pirkimo-pardavimo ir (arba) pristatymo;

4.4. dėl apgyvendinimo, transporto, maitinimo ar laisvalaikio paslaugų, kai paslaugų teikėjas įsipareigoja teikti šias paslaugas tam tikru laiku arba tam tikru laikotarpiu;

4.5. naudojant pardavimo automatus;

4.6. per ryšio priemonių operatorių.

5. Jeigu kiti teisės aktai nustato papildomų ar kitų prekių pardavimo ir paslaugų teikimo, kai sutartys sudaromos naudojant ryšio priemones, reikalavimų, taikomos tų teisės aktų nuostatos.

6. Draudžiama parduoti prekes ir teikti paslaugas, kurių mažmeninė prekyba ar teikimas yra uždraustas įstatymais arba licencijuojamas, kai prekių pardavimo ir paslaugų teikimo sutartys sudaromos naudojant ryšio priemones.

 

II. PREKIŲ PARDAVIMO IR PASLAUGŲ TEIKIMO VARTOTOJAMS, KAI SUTARTYS

SUDAROMOS NAUDOJANT RYŠIO PRIEMONES, YPATUMAI

 

7. Pardavėjas ar paslaugų teikėjas iki sutarties sudarymo privalo naudojamomis ryšio priemonėmis pateikti vartotojui informaciją, kurioje turi būti nurodyta:

7.1. duomenys apie pardavėją ar paslaugų teikėją (pardavėjo ar paslaugų teikėjo pavadinimas, buveinės adresas, duomenys, leidžiantys tiesiogiai susisiekti su pardavėju ar paslaugų teikėju, įmonės kodas, išskyrus atvejus, kai pardavėjas ar paslaugų teikėjas yra fizinis asmuo);

7.2. prekės (paslaugos) pagrindinės savybės;

7.3. pardavimo kaina;

7.4. prekės pristatymo kaina;

7.5. mokėjimo, pristatymo ar atlikimo tvarka;

7.6. vartotojo teisės nutraukti sutartį pagal šių taisyklių 12-18 punktų nuostatas įgyvendinimo tvarka;

7.7. naudojimosi ryšio priemonėmis įkainiai, kai jie skaičiuojami kitaip, negu įprasta;

7.8. laikotarpis, kurį pasiūlymas ir kaina galioja;

7.9. mažiausia sutarties trukmė, kai sudaroma sutartis dėl nuolatinio prekių tiekimo ar paslaugų teikimo.

8. Šių taisyklių 7 punkte nurodytos informacijos komercinis pobūdis turi būti aiškiai ir suprantamai išreikštas bei atitikti naudojamas ryšio priemones, jeigu kalbama telefonu, prekės pardavėjas ar paslaugos teikėjas privalo aiškiai išdėstyti komercinį pokalbio tikslą.

9. Iki sutarties vykdymo, o kai prekės tiekiamos, – ne vėliau kaip pateikiant prekes (jeigu jas pateikia ne pardavėjo įgaliotas trečiasis asmuo) vartotojas turi gauti informaciją raštu (nebent tokia informacija raštu jau buvo pateikta vartotojui prieš sutarties sudarymą) apie:

9.1. siūlomą prekę ar paslaugą (pavadinimas, pagrindinės savybės);

9.2. pardavėją ar paslaugų teikėją (pardavėjo ar paslaugų teikėjo pavadinimą, buveinės adresą, duomenis, leidžiančius tiesiogiai susisiekti su pardavėju ar paslaugų teikėju, įmonės kodą, išskyrus atvejus, kai pardavėjas ar paslaugų teikėjas yra fizinis asmuo); nurodoma, kur ir kam vartotojas gali adresuoti bet kokį skundą;

9.3. vartotojo teisės nutraukti sutartį pagal šių taisyklių 12-18 punktų nuostatas įgyvendinimo tvarką;

9.4. mokėjimo, pristatymo ar atlikimo tvarką, pardavėjo teikiamas prekės priežiūros paslaugas ir garantijas, jeigu jos suteikiamos;

9.5. sutarties nutraukimo sąlygas, jeigu sutartis neterminuota arba sudaryta ilgesniam nei vienerių metų terminui.

10. Pareiga įrodyti, kad šių taisyklių 9 punkte nustatyta informacija raštu buvo įteikta vartotojui, tenka pardavėjui ar paslaugų teikėjui.

11. Pardavėjas turi pateikti prekes per 30 kalendorinių dienų nuo sutarties sudarymo dienos, jeigu sutartyje nenumatyta kitaip.

12. Vartotojas turi teisę nutraukti prekių pirkimo-pardavimo ar paslaugų teikimo sutartį, sudarytą naudojant ryšio priemones, pranešdamas raštu apie tai pardavėjui ar paslaugos teikėjui per septynias darbo dienas nuo prekių pristatymo dienos (kai prekės perkamos) ar sutarties sudarymo dienos (kai paslaugos teikiamos). Jeigu šių taisyklių 9 punkte nurodyta informacija raštu vartotojui nebuvo pateikta, vartotojas turi teisę nutraukti sutartį per tris mėnesius nuo jos sudarymo dienos.

13. Draudžiama šių taisyklių 12 punkte nustatytą vartotojo teisę nutraukti sutartį suvaržyti bet kokiais papildomais įpareigojimais ar įmokomis ar bet kokiu būdu apriboti ar panaikinti, išskyrus šių taisyklių 14 – 15 punktuose numatytus atvejus.

14. Vartotojas negali pasinaudoti šių taisyklių 12 punkte nustatyta teise nutraukti sutartį, jeigu sutartis sudaryta dėl:

14.1. garso ir vaizdo kūrinių ir fonogramų bet kokiose vaizdo ar garso laikmenose, kompiuterinių programų tiekimo ir vartotojas pažeidė pakuotės apsaugas;

14.2. laikraščių, žurnalų ar kitų periodinių leidinių tiekimo;

14.3. dalyvavimo žaidimuose ar loterijose.

15. Pirkdamas prekę, vartotojas gali pasinaudoti šių taisyklių 12 punkte nustatyta teise nutraukti sutartį, jeigu prekė nebuvo sugadinta ar jos išvaizda iš esmės nepasikeitė. Prekės ar jos pakuotės išvaizdos pakeitimų, kurie buvo būtini norint apžiūrėti gautą prekę, negalima laikyti esminiais prekės išvaizdos pakeitimais.

16. Jeigu vartotojas pasinaudojo teise nutraukti sutartį, kai už prekę ar paslaugą visiškai ar iš dalies sumokama pagal tam tikslui pardavėjo ar paslaugų teikėjo ir vartotojo arba pardavėjo ar paslaugų teikėjo ir trečiojo asmens sudarytą vartojimo kredito sutartį, tai ta vartojimo kredito sutartis turi būti nutraukiama be jokių papildomų įsipareigojimų vartotojui.

17. Pardavėjas, gavęs šių taisyklių 12 punkte numatytą pranešimą dėl sutarties nutraukimo, privalo per penkiolika dienų atsiimti prekę ir grąžinti vartotojui už ją sumokėtus pinigus, o paslaugų teikėjas – grąžinti už paslaugą sumokėtus pinigus.

18. Jeigu kyla ginčas dėl prekės išvaizdos pasikeitimų ar prekės sugadinimo, pardavėjas privalo kreiptis į Valstybinę ne maisto produktų inspekciją ir dalyvaujant vartotojui pateikti prekę ekspertizei. Ekspertizės išlaidas sumoka kaltoji šalis.

 

III. RYŠIO PRIEMONIŲ NAUDOJIMO APRIBOJIMAI

 

19. Be vartotojo išankstinio sutikimo pardavėjas ar paslaugų teikėjas negali naudoti šių taisyklių 7 punkte nurodytai informacijai pateikti bei prekių pirkimo-pardavimo ar paslaugų teikimo sutarčiai su vartotoju sudaryti šių ryšio priemonių: automatinių telefoninio ryšio priemonių, nereikalaujančių žmogaus dalyvavimo, telefakso, elektroninio pašto.

 

IV. PREKIŲ TIEKIMAS AR PASLAUGŲ TEIKIMAS BE VARTOTOJO SUTIKIMO

 

20. Draudžiama tiekti prekes ar teikti paslaugas vartotojui be jo sutikimo, jeigu už jas reikalaujama mokėti.

21. Jeigu vartotojui buvo pateiktos prekės ar suteiktos paslaugos be jo sutikimo, vartotojas gali naudotis jomis savo nuožiūra neatlygintinai.

V. AtsiskaitymAS su vartotojais

 

22. Už prekes ir paslaugas atsiskaitoma teisės aktų nustatyta tvarka.

 

VI. VARTOTOJŲ TEISIŲ GYNIMAS

 

23. Jeigu pardavėjas ar paslaugų teikėjas nevykdo vartotojo reikalavimų, vartotojas turi teisę kreiptis į:

23.1. Nacionalinę vartotojų teisių apsaugos tarybą dėl vartotojų teisių gynimo;

23.2. teismą dėl sutarties nutraukimo ir sumokėtų pinigų grąžinimo bei nuostolių atlyginimo.

24. Nacionalinė vartotojų teisių apsaugos taryba, nustačiusi, kad pardavėjas ar paslaugos teikėjas nevykdo šių taisyklių 17 punkto reikalavimų, turi teisę kreiptis į teismą dėl prekių pirkimo-pardavimo ar paslaugos teikimo sutarties nutraukimo ir vartotojo sumokėtų pinigų grąžinimo.

 

VII. Atsakomybė

 

25. Už vartotojams padarytą žalą pardavėjas ir paslaugų teikėjas atsako įstatymų nustatyta tvarka.

26. Asmenys, pažeidę šias taisykles, traukiami atsakomybėn įstatymų nustatyta tvarka.

______________