LIETUVOS BANKO VALDYBA
N U T A R I M A S
DĖL BANKO VEIKLĄ PAPILDANČIŲ PASLAUGŲ PIRKIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2004 m. birželio 10 d. Nr. 99
Vilnius
PATVIRTINTA
Lietuvos banko valdybos
2004 m. birželio 10 d. nutarimu Nr. 99
BANKO VEIKLĄ PAPILDANČIŲ PASLAUGŲ PIRKIMO TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Šis dokumentas skirtas įgyvendinti Lietuvos Respublikos bankų įstatymo 4 straipsnio 4 dalies ir Lietuvos Respublikos centrinės kredito unijos įstatymo 4 straipsnio 5 dalies nuostatas, atsižvelgiant į Bazelio bankų priežiūros komiteto rekomendacijas ir Europos Sąjungos šalyse taikomą praktiką.
2. Šio dokumento nuostatos taikomos Lietuvos centrinei kredito unijai ir Lietuvos banko licenciją turintiems bankams (toliau – bankams), nusprendusiems, kad patys nevykdys tam tikros veiklos, be kurios neįmanoma teikti finansinių paslaugų, kuri padeda teikti finansines paslaugas ar yra kitaip tiesiogiai susijusi su finansinių paslaugų teikimu, ir ketinantiems šias banko veiklą papildančias paslaugas pirkti iš kitų asmenų (toliau – banko veiklą papildančių paslaugų pirkimas).
3. Bankas turi iš anksto numatyti savo strategiją dėl banko veiklą papildančių paslaugų pirkimo ir į savo operatyvinius bei strateginius veiklos planus įtraukti informaciją apie tai, kokios banko veiklą papildančios veiklos bankas žada nevykdyti pats, bet ketina banko veiklą papildančias paslaugas pirkti iš kitų asmenų trumpalaikio ir vidutinio laikotarpio perspektyvoje.
II. BANKO VEIKLĄ PAPILDANČIŲ PASLAUGŲ PIRKIMo REIKALAVIMAI
5. Banko sprendimas, kad pats neteiks tam tikrų banko veiklą papildančių paslaugų ir pirks jas iš kitų asmenų, nesumažina banko atsakomybės už tinkamą vidaus kontrolės proceso organizavimą ir visapusišką prisiimamos rizikos valdymą.
6. Bankas, priimdamas sprendimą dėl banko veiklą papildančių paslaugų pirkimo, turi užtikrinti stabilią, patikimą ir saugią banko veiklą bei nepažeisti Lietuvos banko teisės vykdyti priežiūros funkcijas tokiu pat mastu kaip ir tuo atveju, jeigu šią veiklą ir toliau vykdytų pats bankas.
7. Siekdamas išvengti sisteminės rizikos koncentracijos, bankas turėtų įvertinti potencialaus banko veiklą papildančių paslaugų teikėjo užimamą padėtį rinkoje tarp teikiančiųjų atitinkamas paslaugas. Jeigu banko veiklą papildančių paslaugų teikėjas užima dominuojančią padėtį tarp teikiančiųjų šias paslaugas bankams, bankas turėtų apsvarstyti galimybę sudaryti sutartį dėl banko veiklą papildančių paslaugų pirkimo su kitu teikėju.
8. Banko valdyba yra atsakinga už procesų, susijusių su banko veiklą papildančių paslaugų pirkimu, kontrolę.
9. Prieš priimdamas sprendimą dėl banko veiklą papildančių paslaugų pirkimo, bankas privalo:
9.1. įsitikinti, kad banko veiklą papildančių paslaugų teikėjas yra finansiškai stabilus ir patikimas, turi tinkamą kompetenciją, išteklių ir patirties teikdamas atitinkamas paslaugas, bei įvertinti jo pajėgumą ir ateityje užtikrinti kokybišką paslaugų teikimą;
9.2. visapusiškai įvertinti, kaip toks sprendimas paveiks banko sugebėjimą laiku ir nenutrūkstamai vykdyti savo įsipareigojimus, su kokia nauja rizika (pvz., operacine, teisine, reputacijos) gali susidurti bankas ir kokių priemonių jis imsis, siekdamas sumažinti riziką iki priimtino lygio;
10. Jeigu banko veiklą papildančių paslaugų teikėjas pasitelkia trečiuosius asmenis (subrangovus), bankas turi įvertinti savo sugebėjimą kontroliuoti visą banko veiklą papildančių paslaugų pirkimo procesą.
11. Banko sutartyje su banko veiklą papildančių paslaugų teikėju, be kita ko, turi būti numatyta:
11.1. banko veiklą papildančių paslaugų teikėjo įsipareigojimas iš anksto informuoti banką apie numatomus pertvarkymus, kurie gali neigiamai paveikti paslaugų teikėjo sugebėjimą vykdyti įsipareigojimus bankui;
11.2. banko teisė nutraukti sutartį su banko veiklą papildančių paslaugų teikėju, jei paslaugų teikėjas nevykdo savo įsipareigojimų arba tampa nemokus;
11.3. banko veiklą papildančių paslaugų teikėjo įsipareigojimas pateikti bankui visą būtiną informaciją, reikalingą banko rizikos valdymo procesui užtikrinti. Turi būti nustatyta, kad ši informacija bus prieinama banko vidaus audito tarnybai, nepriklausomiems banko išorės auditoriams ir priežiūros institucijai;
11.5. banko teisė periodiškai atlikti banko veiklą papildančių paslaugų teikėjo veiklos auditą (dalyvaujant vidaus audito padaliniui arba nepriklausomam išorės auditoriui) tokiu pat mastu kaip ir tuomet, jeigu šios paslaugos būtų teikiamos pačiame banke;
11.6. jeigu banko veiklą papildančių paslaugų teikėjas yra sudaręs arba ketina sudaryti sutartį su trečiaisiais asmenimis, banko sutartyje su banko veiklą papildančių paslaugų teikėju turi būti užtikrinta banko teisė gauti informaciją iš trečiųjų asmenų;
12. Bankas turi nustatyti procedūras, kaip bus stebima banko veiklą papildančių paslaugų teikėjo veikla, apibrėžti banko vidaus audito tarnybos dalyvavimą šiame procese.
13. Bankas privalo turėti ir periodiškai atnaujinti banko veiksmų nenumatytais atvejais planą, kuriame būtų nurodyta banko tolesnė strategija, jeigu banko veiklą papildančių paslaugų teikėjas nevykdytų savo įsipareigojimų. Jeigu šiame veiksmų plane numatyta galimybė pačiam bankui atnaujinti iš ankstesnio banko veiklą papildančių paslaugų teikėjo perimtą veiklą, pateikiama išsami tvarka, kokiu būdu tai bus daroma.
14. Bankas turi iš anksto planuoti savo tolesnius veiksmus dėl banko veiklą papildančių paslaugų pirkimo ir tada, kai artėja sutarties su paslaugų teikėju galiojimo pabaiga (gali būti numatoma pratęsti sutartį su dabartiniu paslaugos teikėju, sudaryti sutartį su nauju paslaugų teikėju ar pačiam bankui atnaujinti šią veiklą).
III. INFORMACIJOS APIE SANDORIUS DĖL BANKO VEIKLĄ PAPILDANČIŲ PASLAUGŲ PIRKIMO PATEIKIMAS LIETUVOS BANKUI
16. Likus ne mažiau kaip 30 dienų iki sutarties dėl banko veiklą papildančių paslaugų pirkimo sudarymo su kitais asmenimis, bankas privalo apie tai raštu pranešti Lietuvos bankui ir nurodyti, kokios veiklos numatoma nevykdyti ir iš kokio teikėjo banko veiklą papildančios paslaugos bus perkamos.
17. Jeigu, Lietuvos banko vertinimu, planuojamų pirkti banko veiklą papildančių paslaugų neatlikimas arba nekokybiškas atlikimas galėtų padidinti banko prisiimamą riziką (kredito, rinkos, likvidumo, operacinę, reputacijos ir kt.) ar kitaip sutrikdyti banko veiklą, Lietuvos bankas gali pareikalauti, kad bankas pateiktų šią papildomą informaciją:
17.1. sprendimo, kad pats nevykdys tam tikros veiklos ir pirks banko veiklą papildančias paslaugas, pagrindimą (t. y. nurodyti, kokios naudos tikisi bankas priimdamas sprendimą dėl banko veiklą papildančių paslaugų pirkimo, kokiomis ekonominėmis prielaidomis ir skaičiavimais motyvuotas sprendimas);
17.2. banko veiklą papildančių paslaugų teikėjo, su kuriuo ketinama sudaryti sutartį dėl banko veiklą papildančių paslaugų pirkimo, apibūdinimą (veiklos pobūdis, patirtis, užimama padėtis rinkoje, finansinė būklė);
17.3. rizikos, susijusios su sprendimu pirkti banko veiklą papildančias paslaugas iš kitų asmenų, vertinimą;
IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
19. Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos bankų įstatymo 67 straipsnio 2 dalies 2 punktu ir Lietuvos Respublikos centrinės kredito unijos įstatymo 53 straipsnio 2 dalies 2 punktu, Lietuvos bankas gali nurodyti bankui nesudaryti sandorio dėl banko veiklą papildančių paslaugų pirkimo, jeigu: