LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS IR URBANISTIKOS MINISTERIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
1997 m. gegužės 29 d. Nr. 525
Vilnius
2. Pripažinti netekusiais galios:
2.1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. rugsėjo 19 d. nutarimą Nr. 858 „Dėl Lietuvos Respublikos statybos ir urbanistikos ministerijos nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 1994, Nr. 74-1389);
2.2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1995 m. sausio 26 d. nutarimą Nr. 126 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. rugsėjo 19 d. nutarimo Nr. 858 „Dėl Lietuvos Respublikos statybos ir urbanistikos ministerijos nuostatų patvirtinimo“ dalinio pakeitimo“ (Žin., 1995, Nr. 11-243);
2.3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. balandžio 25 d. nutarimą Nr. 499 „Dėl Lietuvos Respublikos statybos įstatymo įgyvendinimo“ (Žin., 1996, Nr. 39-969).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
1997 m. gegužės 29 d. nutarimu Nr. 525
Lietuvos Respublikos statybos ir urbanistikos ministerijos nuostatai
Bendrieji nuostatai
1. Lietuvos Respublikos statybos ir urbanistikos ministerija (toliau vadinama –Statybos ir urbanistikos ministerija) yra Lietuvos Respublikos vykdomosios valdžios institucija.
Statybos ir urbanistikos ministerija sprendžia jos kompetencijai priklausančius klausimus, taip pat vykdo kitas įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų numatytas funkcijas.
2. Statybos ir urbanistikos ministerija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymu, kitais įstatymais ir Lietuvos Respublikos Seimo priimtais teisės aktais, Respublikos Prezidento dekretais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Ministro Pirmininko potvarkiais, taip pat šiais nuostatais.
Statybos ir urbanistikos ministerijos uždaviniai ir funkcijos
4. Svarbiausieji Statybos ir urbanistikos ministerijos uždaviniai yra:
4.1. įteisinti statybos šaką kaip verslą ir sukurti integruotą į Europos Sąjungą vientisą šalies kompleksą reglamentuojančią teisinių, techninių bei normatyvinių dokumentų ministerijos kompetencijos klausimais sistemą;
4.2. formuoti teritorinio planavimo, statybos, būsto, statybinių medžiagų gamybos strategiją, rengti jos įgyvendinimo programas, organizuoti ir koordinuoti jų vykdymą, dalyvauti formuojant šalies regioninę politiką, formuoti ir koordinuoti urbanistinės plėtros politiką ir strategiją;
4.3. kurti, papildyti, atnaujinti Lietuvos nacionalinę normatyvinių statybos dokumentų sistemą, nustatyti šių dokumentų įteisinimo tvarką, tvirtinti privalomuosius statybos techninius reglamentus;
4.4. koordinuoti Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo valstybinę priežiūrą, taip pat statinių projektavimo, statybos, atidavimo naudoti, naudojimo ir griovimo valstybinę priežiūrą;
5. Statybos ir urbanistikos ministerija, vykdydama jai pavestus uždavinius, atlieka šias funkcijas:
5.1. organizuoja (yra planavimo organizatorė) Lietuvos Respublikos teritorijos bendrojo plano rengimą, derinimą ir tvirtinimą;
5.2. pagal kompetenciją atstovauja valstybės interesams santykiuose su užsienio valstybėmis ir tarptautinėmis organizacijomis teritorijų planavimo ir statybos srityse;
5.3. pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės pavedimus vykdo planavimo organizatoriaus funkcijas rengiant šalies teritorijos ar jos dalies specialiojo planavimo dokumentus arba tarptautinius projektus;
5.4. nustato teritorijų bendrųjų ir specialiųjų planų rengimo sąlygas, teikia reikiamą informaciją ir išvadas šiais klausimais;
5.5. atlieka apskričių teritorijų bendrojo planavimo ir apskrities lygmens specialiojo planavimo valstybinę priežiūrą;
5.6. vykdo teritorijų planavimo dokumentų registro, teritorijų planavimo duomenų banko vadovaujančiosios įstaigos ir teritorijų planavimo duomenų banko tvarkytojo funkcijas;
5.8. koordinuoja valstybės institucijų ir įstaigų veiklą rengiant teritorijų planavimo ir statybos norminius dokumentus;
5.10. pagal kompetenciją vertina teritorijų planavimo dokumentų sprendinių padarinius ir teikia išvadas nustatytąja tvarka;
5.11. koordinuoja apskričių viršininkų administracijų valstybinių teritorijų planavimo ir statybos inspekcijų tarnybų veiklą, susijusią su teritorijų planavimo valstybine priežiūra, ir teikia joms metodinę pagalbą;
5.12. organizuoja statybos procesą reglamentuojančių dokumentų rengimą ir nustatytąja tvarka juos tvirtina;
5.13. kartu su kitomis ministerijomis ir Vyriausybės įstaigomis tvirtina norminius dokumentus, nustatančius specialiuosius reikalavimus, susijusius su projektavimu, statinių statyba, jų atidavimu naudoti ir naudojimu;
5.14. pagal kompetenciją sprendžia ginčus dėl statinių projektavimo, statinių statybos, jų atidavimo naudoti, naudojimo, nugriovimo bei teritorijų planavimo statybos valstybinės priežiūros, taip pat sprendžia nesutarimus tarp apskrities lygmens bendrojo ar specialiojo planavimo sąlygas parengusių institucijų ir planavimo organizatoriaus;
5.15. pagal kompetenciją nustato valstybės kontroliuojamus teritorijų planavimo ir statybos reikalavimus bei rodiklius ir šių rodiklių reikšmes;
5.18. nustato specialistų, dirbančių teritorijų planavimo ir pagrindinėse statybos veiklos srityse bei vykdančių statybos valstybinės priežiūros funkcijas, atestavimo tvarką, reikalavimus ir vertinimo kriterijus, tvarko atestavimo duomenų registrą;
5.19. nustato atestatų, suteikiančių teisę rengti ypač svarbių statinių projektus ir tuos statinius statyti, išdavimo Lietuvos Respublikoje įregistruotoms projektavimo ir statybos verslo įmonėms, taip pat užsienio valstybių projektavimo ir statybos firmoms tvarką;
5.20. nustato tarptautinių organizacijų, užsienio valstybių ir užsienio valstybių organizacijų statybą reglamentuojančių norminių dokumentų įteisinimo tvarką;
5.21. nustato statinių projektavimo sąlygų, statinių projektavimo, projektų derinimo bei tvirtinimo tvarką, taip pat statinių statybos techninės bei autorinės priežiūros vykdymo tvarką;
5.23. nustato leidimų statyti ir griauti išdavimo tvarką, tvirtina pagalbinių statinių (darbų), kuriems statyti (atlikti) nereikia leidimo ir kurių statybos techninė priežiūra nebūtina, sąrašą, nustato užbaigtų statinių priėmimo naudoti tvarką;
5.25. tvirtina visuomenės lėšomis statomų statinių, kurių autorinė priežiūra yra privaloma, sąrašą, taip pat statinių, kurių statybos techninė priežiūra nebūtina, sąrašą;
5.26. kartu su Valstybine atominės energetikos saugos inspekcija tvirtina branduolinės energetikos statinių techninius reglamentus;
5.27. dalyvauja vykdant branduolinės energetikos statinių valstybinę projektavimo ir statybos priežiūrą Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka;
5.28. kartu su Valstybine atominės energetikos saugos inspekcija ir kitomis ministerijomis bei Vyriausybės įstaigomis padeda kontroliuoti ir prižiūrėti branduolinės energetikos statinių statybą (visais darbų vykdymo etapais), kontroliuoti ir prižiūrėti (pagal kompetenciją) branduolinės saugos, radiacinės saugos ir kituose norminiuose aktuose nustatytų sąlygų bei reikalavimų įgyvendinimą;
5.29. vykdo Lietuvos Respublikos Vyriausybės pavedimu ministerijos reguliavimo sričiai priskirtų įmonių, įstaigų, kitų tarnybų steigėjo funkcijas;
5.30. nustatytąja tvarka atstovauja valstybei akcinėse ir uždarosiose akcinėse bendrovėse, kurių akcijų dalis priklauso valstybei;
5.31. teikia Lietuvos valstybinei privatizavimo agentūrai prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės siūlymus, būtinus duomenis dėl privatizuojamų objektų sąrašo ir privatizavimo programos sudarymo, dalyvauja vertinant privatizuojamus objektus;
5.32. pagal kompetenciją nustatytąja tvarka palaiko ryšius su užsienio valstybių atitinkamomis institucijomis ir tarptautinėmis organizacijomis, rengia tarptautinių sutarčių projektus ir pasirašo šias sutartis, organizuoja jų vykdymą, Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar Ministro Pirmininko pavedimu atstovauja Lietuvos Respublikai užsienio valstybėse ar tarptautinėse organizacijose;
5.34. sprendžia strateginius gyvenamųjų namų atnaujinimo bei apšiltinimo, kitus šios srities organizacinius, finansinius ir teisinius klausimus;
5.35. pagal savo kompetenciją prisideda prie Nacionalinės energijos efektyvumo didinimo (taupymo) programos nuostatų įgyvendinimo;
5.38. organizuoja apskričių viršininkų administracijų teritorijų planavimo ir statybos valstybinių inspekcijų tarnybų valdininkų, taip pat savivaldybių valdininkų kvalifikacijos kėlimo kursus teritorijų planavimo ir statybos srityje, teikia metodinę pagalbą savivaldybėms būsto politikos įgyvendinimo klausimais.
Statybos ir urbanistikos ministerijos teisės
6. Statybos ir urbanistikos ministerija, įgyvendindama jai pavestus uždavinius, turi teisę:
6.1. gauti iš ministerijų ir kitų Vyriausybės įstaigų, vietos savivaldos vykdomųjų institucijų, įmonių, įstaigų ir organizacijų informaciją bei siūlymus ministerijos kompetencijos klausimais;
6.2. organizuoti statybos komplekso subjektų atliekamų projektavimo ir statybos darbų bei statinių eksploatavimo kokybės kontrolę;
6.3. suderinusi su atitinkamomis (pagal kompetenciją) ministerijomis ir kitomis valstybės institucijomis, panaikinti statinio projektavimo technines ir specialiąsias sąlygas, jeigu jų reikalavimai nepagrįsti statinio ir statybos reikmių atžvilgiu arba nenustatyti specialieji reikalavimai, ir pareikalauti iš šias sąlygas nustačiusių institucijų bei subjektų jas pakeisti arba apriboti;
6.4. tikrinti, ar apskričių viršininkų administracijų teritorijų planavimo ir statybos valstybinių inspekcijų tarnybų veikla atitinka Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos statybos įstatymo nuostatas;
6.5. panaikinti ar pakeisti apskričių viršininkų administracijų teritorijų planavimo ir statybos valstybinių inspekcijų tarnybų priimtus sprendimus, nustatančius specialiuosius reikalavimus, susijusius su teritorijų planavimu, statinių projektavimu, statyba, statinių atidavimu naudoti, jeigu jie prieštarauja įstatymams, kitiems teisės aktams ar privalomiesiems norminiams dokumentams;
6.6. prireikus sudaryti ministerijos mokslo, technikos, ekonomikos, architektūros, teritorinio planavimo ir kitas tarybas, komisijas bei darbo grupes, šaukti tarpžinybinius pasitarimus ir juose svarstyti svarbiausius uždavinius bei problemas;
6.7. pasitelkti ministerijų ir kitų Vyriausybės įstaigų, vietos savivaldos vykdomųjų institucijų, įmonių, įstaigų ir organizacijų atstovus bei specialistus (susitarusi su jų vadovais) klausimams, susijusiems su ministerijos veikla, nagrinėti;
6.9. nustatytąja tvarka sustabdyti projektavimo ir statybos darbus, statybinių medžiagų, gaminių ir konstrukcijų gamybą, kai nesilaikoma statybos projektų, normatyvų, standartų bei techninių sąlygų, pareikalauti iš statinių naudotojų bei savininkų, kad būtų pašalinta avarijų, deformacijų ir konstrukcijų irimo grėsmė, teikti siūlymus dėl šių statinių uždraudimo naudoti.
Statybos ir urbanistikos ministerijos darbo organizavimas
8. Statybos ir urbanistikos ministerijai vadovauja ministras, kurį pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų Respublikos Prezidentas Ministro Pirmininko teikimu.
9. Statybos ir urbanistikos ministras yra asmeniškai atsakingas už statybos ir teritorijų planavimo, komunalinio ūkio bei paslaugų ir geologijos sričiai priskirtų funkcijų vykdymą.
Statybos ir urbanistikos ministrą gali laikinai pavaduoti tik Ministro Pirmininko paskirtas kitas Lietuvos Respublikos Vyriausybės narys.
10. Statybos ir urbanistikos ministras:
10.2. užtikrina, kad būtų laikomasi įstatymų, vykdomi Respublikos Prezidento dekretai, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai, Ministro Pirmininko potvarkiai ir kiti teisės aktai;
10.3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei įstatymų ir kitų teisės aktų projektus;
10.5. leidžia įsakymus ir kitus teisės aktus, tikrina, kaip jie vykdomi. Ministro leidžiami įsakymai ir kiti teisės aktai registruojami Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka.
Prireikus leidžia kartu su kitais ministrais bendrus įsakymus arba įsakymais patvirtintus kitus teisės aktus;
10.6. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei ir Ministrui Pirmininkui ministerijos veiklos ataskaitas ir Ministro Pirmininko reikalavimu atsiskaito už savo veiklą;
10.7. teikia Ministrui Pirmininkui siūlymus dėl ministerijos viceministrų skyrimo pareigoms ir atleidimo iš pareigų, taip pat siūlymus dėl jų skatinimo ar drausminių nuobaudų jiems skyrimo;
10.8. tvirtina ministerijos struktūrą ir etatų sąrašą, neviršydamas nustatyto metinio darbo apmokėjimo fondo;
10.9. tvirtina ministerijos struktūrinių padalinių, departamentų, tarnybų ir inspekcijų prie ministerijos, kitų jai pavaldžių įstaigų bei organizacijų, jos reguliavimo sričiai priskirtų valstybės įmonių nuostatus (įstatus), arba tvirtinti ministerijos struktūrinių padalinių nuostatus įgalioja ministerijos sekretorių;
10.10. skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų ministerijos sekretorių, struktūrinių padalinių, tarnybų ir inspekcijų prie ministerijos, kitų jai pavaldžių įstaigų bei organizacijų, jos reguliavimo sričiai priskirtų valstybės įmonių vadovus, taip pat kitus ministerijos darbuotojus, arba skirti ministerijos struktūrinių padalinių darbuotojus įgalioja ministerijos sekretorių;
11. Statybos ir urbanistikos ministras vadovauja ministerijos struktūriniams padaliniams tiesiogiai ar per ministerijos viceministrus ir ministerijos sekretorių, o departamentams, tarnyboms ir inspekcijoms prie ministerijos, kitoms jai pavaldžioms įstaigoms bei organizacijoms – per šių institucijų vadovus.
Statybos ir urbanistikos ministerijos viceministrai ir ministerijos sekretorius yra tiesiogiai atsakingi ministrui. Ministras nustato jų kompetenciją.
Statybos ir urbanistikos ministerijos viceministrai rūpinasi jiems pavestais ministerijos darbo barais, teikia ministrui įsakymų ir kitų teisės aktų projektus.
Statybos ir urbanistikos ministerijos vidaus reikalų tvarkymą, personalo darbą ir raštvedybą organizuoja ministerijos sekretorius.
12. Statybos ir urbanistikos ministerijoje gali būti sudaroma kolegija, kuri yra ministro patariamoji institucija. Kolegiją sudaro ministras (kolegijos pirmininkas), ministerijos viceministrai, ministerijos sekretorius (pagal pareigas), kiti ministerijos darbuotojai, taip pat departamentų, tarnybų, inspekcijų prie ministerijos vadovai. Į kolegijos posėdžius gali būti kviečiami ir kitų ministerijų, valstybės valdymo ir kitų institucijų atstovai bei mokslininkai (jų sutikimu).
Kolegijos narių skaičių nustato ir jos personalinę sudėtį tvirtina ministras.
13. Statybos ir urbanistikos ministerijos kolegija svarsto svarbiausiuosius ministerijos veiklos klausimus, svarbiausiųjų ministro įsakymų ir kitų teisės aktų projektus, išklauso ministerijos struktūrinių padalinių, departamentų, tarnybų ir inspekcijų prie ministerijos, kitų jai pavaldžių įstaigų vadovų ataskaitas, svarsto, kaip parenkami ir ugdomi darbuotojai, tikrina užduočių vykdymą.