LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL SPECIALIOSIOS PEDAGOGINĖS PAGALBOS TEIKIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2004 m. birželio 3 d. Nr. ISAK-838

Vilnius

 

Įgyvendindamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. gruodžio 9 d. nutarimo Nr. 1576 „Dėl Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo įgyvendinimo“ (Žin., 2003, Nr. 116-5290) 1.7 punktą,

tvirtinu Specialiosios pedagoginės pagalbos teikimo tvarkos aprašą (pridedama).

 

 

 

ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS                                            ALGIRDAS MONKEVIČIUS

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo

Ministro 2004 m. birželio 3 d. įsakymu

Nr. ISAK-838

 

SPECIALIOSIOS PEDAGOGINĖS PAGALBOS TEIKIMO TVARKOS APRAŠAS

 

I. Bendrosios nuostatos

 

1. Specialiosios pedagoginės pagalbos teikimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato specialiosios pedagoginės pagalbos tikslą, uždavinius, teikėjus ir gavėjus bei specialiosios pedagoginės pagalbos organizavimą.

2. Specialiosios pedagoginės pagalbos teikimą organizuoja ir koordinuoja apskričių viršininkų ir savivaldybių administracijų švietimo padaliniai, savivaldybių pedagoginės psichologinės tarnybos, Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centras.

3. Specialioji pedagoginė pagalba (toliau – Pagalba) – pedagoginių priemonių sistema, padedanti užtikrinti veiksmingą specialiųjų poreikių turinčių asmenų ugdymą.

4. Pagalba teikiama mokyklose (išskyrus ligoninių, suaugusiųjų mokyklas, suaugusiųjų mokymo centrus), vykdančiose ikimokyklinio, priešmokyklinio ugdymo, bendrojo lavinimo, profesinio mokymo programas, savivaldybių pedagoginėse psichologinėse tarnybose.

5. Pagalba teikiama ta kalba, kuria mokinys mokosi mokykloje arba, esant galimybei, vaiko gimtąja kalba.

6. Pagalba teikiama vadovaujantis Lietuvos Respublikos švietimo įstatymu (Žin., 1991, Nr. 23-593; 2003, Nr. 63-2853), kitais įstatymais, Švietimo ir mokslo ministerijos teisės aktais ir šiuo Aprašu.

 

II. PAGALBOS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

7. Pagalbos tikslas – didinti specialiųjų poreikių turinčio mokinio (vaiko) ugdymosi veiksmingumą.

8. Uždaviniai:

8.1. nustatyti mokinių (vaikų) specialiuosius ugdymosi poreikius ir juos tenkinti;

8.2. stiprinti mokytojų, tėvų (globėjų, rūpintojų) gebėjimą ugdyti mokinius (vaikus), turinčius specialiųjų ugdymosi poreikių;

8.3. padėti laiduoti palankias ugdymosi sąlygas specialiųjų poreikių turintiems mokiniams (vaikams).

 

III. PAGALBOS TEIKĖJAI IR GAVĖJAI

 

9. Pagalbos mokiniams (vaikams) teikėjai – logopedas, specialusis pedagogas, tiflopedagogas, surdopedagogas. Pagalbą teikia:

9.1. logopedas – turintiesiems kalbos ir kitų komunikacijos sutrikimų (taip pat kochlearinių implantų naudotojams);

9.2. specialusis pedagogas – turintiesiems intelekto sutrikimų, specifinių pažinimo sutrikimų (neišlavėjimų), emocijų, elgesio ir socialinės raidos sutrikimų, judesio ir padėties sutrikimų, lėtinių somatinių ir neurologinių sutrikimų, kompleksinių sutrikimų ir ribotą intelektą, jei nėra tiflopedagogo ar surdopedagogo – turintiesiems regos, klausos sutrikimų (taip pat kochlearinių implantų naudotojams);

9.3. tiflopedagogas – turintiesiems regos sutrikimų;

9.4. surdopedagogas – turintiesiems klausos sutrikimų (taip pat kochlearinių implantų naudotojams).

10. Pagalbos gavėjai – specialiųjų ugdymosi poreikių turintys mokiniai (vaikai).

 

IV. PAGALBOS ORGANIZAVIMAS

 

11. Logopedo etatas steigiamas:

11.1. mokykloje, vykdančioje ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programą, jei joje mokosi 25–30 kalbos ir kitų komunikacijos sutrikimų turinčių mokinių (tarp jų kochlearinių implantų naudotojų);

11.2. mokykloje-darželyje, jei joje mokosi 40–45 kalbos ir kitų komunikacijos sutrikimų turintys mokiniai (tarp jų kochlearinių implantų naudotojai);

11.3. bendrojo lavinimo (išskyrus mokyklą-darželį, mokyklą kalbos ir kitų komunikacijos sutrikimų turintiems mokiniams), profesinėje mokykloje, jei joje mokosi 55–60 kalbos ir kitų komunikacijos sutrikimų turinčių mokinių (tarp jų kochlearinių implantų naudotojų);

11.4. savivaldybės pedagoginėje psichologinėje tarnyboje, jei savivaldybės teritorijoje yra ne mažiau kaip 4000 vaikų nuo 3 iki 18 metų amžiaus (specialiųjų poreikių turinčių asmenų iki 21 metų amžiaus) (tarp jų kochlearinių implantų naudotojų).

12. Specialiojo pedagogo etatas steigiamas:

12.1. mokykloje, vykdančioje ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programą, jei joje mokosi 20–24 mokiniai, turintys intelekto sutrikimų, specifinių pažinimo sutrikimų (neišlavėjimų), emocijų, elgesio ir socialinės raidos sutrikimų, judesio ir padėties sutrikimų, lėtinių somatinių ir neurologinių sutrikimų, kompleksinių sutrikimų, ribotą intelektą, ar 15–20 mokinių, turinčių regos, klausos sutrikimų (tarp jų kochlearinių implantų naudotojų) (jei nėra tiflopedagogo ar surdopedagogo);

12.2. mokykloje-darželyje, jei joje mokosi 20–27 mokiniai, turintys intelekto sutrikimų, specifinių pažinimo sutrikimų (neišlavėjimų), emocijų, elgesio ir socialinės raidos sutrikimų, judesio ir padėties sutrikimų, lėtinių somatinių ir neurologinių sutrikimų, kompleksinių sutrikimų, ribotą intelektą, ar 15–20 mokinių, turinčių regos, klausos sutrikimų (tarp jų kochlearinių implantų naudotojų) (jei nėra tiflopedagogo ar surdopedagogo);

12.3. bendrojo lavinimo (išskyrus mokyklą-darželį, mokyklą mokiniams, turintiems intelekto sutrikimų), profesinėje mokykloje, jei joje mokosi 20–30 mokinių, turinčių intelekto sutrikimų, specifinių pažinimo sutrikimų (neišlavėjimų), emocijų, elgesio ir socialinės raidos sutrikimų, judesio ir padėties sutrikimų, lėtinių somatinių ir neurologinių sutrikimų, kompleksinių sutrikimų, ribotą intelektą, jei nėra tiflopedagogo ar surdopedagogo – 15–20 mokinių, turinčių regos, klausos sutrikimų (tarp jų kochlearinių implantų naudotojų);

12.4. savivaldybės pedagoginėje psichologinėje tarnyboje, jei savivaldybės teritorijoje yra ne mažiau kaip 4000 vaikų nuo 3 iki 18 metų amžiaus (specialiųjų poreikių turinčių asmenų iki 21 metų amžiaus) (tarp jų kochlearinių implantų naudotojų).

13. Tiflopedagogo etatas steigiamas:

13.1. mokykloje, vykdančioje ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programą, jei joje mokosi 20–24 mokiniai, turintys regos sutrikimų;

13.2. mokykloje-darželyje, jei joje mokosi 18–22 mokiniai, turintys regos sutrikimų;

13.3. bendrojo lavinimo (išskyrus mokyklą-darželį, mokyklą mokiniams, turintiems regos sutrikimų), profesinėje mokykloje, jei joje mokosi 15–20 mokinių, turinčių regos sutrikimų.

14. Surdopedagogo etatas steigiamas: 14. Surdopedagogo etatas steigiamas:

14.1. mokykloje, vykdančioje ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programą, jei joje mokosi 20–24 klausos sutrikimų turintys mokiniai (tarp jų kochlearinių implantų naudotojai);

14.2. mokykloje-darželyje, jei joje mokosi 18–22 mokiniai, turintys klausos sutrikimų (tarp jų kochlearinių implantų naudotojai);

14.2. bendrojo lavinimo (išskyrus mokyklą-darželį, mokyklą mokiniams, turintiems klausos sutrikimų), profesinėje mokykloje, jei joje mokosi 15–20 mokinių, turinčių klausos sutrikimų (taip pat kochlearinių implantų naudotojų).

15. Integruotai ugdomas bendrojoje klasėje, grupėje specialiųjų poreikių turintis mokinys (išskyrus turintį nedidelių ugdymosi poreikių) prilyginamas dviems tos klasės, grupės mokiniams.

16. Mokyklose, kuriose yra mažas specialiųjų poreikių turinčių mokinių skaičius, Pagalbos teikimą koordinuoja savivaldybės administracijos švietimo padalinys, pedagoginė psichologinė tarnyba.

17. Pagalba teikiama, kai ją skiria mokyklos specialiojo ugdymo komisija ar pedagoginė psichologinė tarnyba, įvertinusi raidos sutrikimą ir specialiuosius ugdymosi poreikius.

18. Pagrindinė logopedo, specialiojo pedagogo, tiflopedagogo, surdopedagogo darbo forma yra pratybos: individualiosios (1 mokinys), grupinės (5–8 mokiniai), pogrupinės (2–4 mokiniai).

19. Mokiniai, kuriems pašalintas kalbos ar kitas komunikacijos sutrikimas, išbraukiami iš mokinių, kuriems teikiama logopedo pagalba, sąrašo, bet stebimi dar 2–3 mėnesius.

20. Pagalba specialiųjų poreikių turintiems mokiniams, mokomiems visiško integravimo būdu, teikiama pamokų metų, o logopedinės pratybos – ne pamokų metu.

21. Pagalba gali būti derinama su psichologine, socialine pedagogine ir specialiąja pagalba.

22. Logopedas, specialusis pedagogas, tiflopedagogas, surdopedagogas pagal mokyklos vadovo patvirtintą tvarkaraštį dirba specialiojo ugdymo kabinete ar klasėje (grupėje).

23. Logopedas, specialusis pedagogas, tiflopedagogas, surdopedagogas tvarko Logopedo, specialiojo pedagogo, tiflopedagogo, surdopedagogo dienyną, specialiųjų ugdymosi poreikių įvertinimo ir specialiosios pedagoginės pagalbos skyrimo dokumentus, rengia veiklos programą ir ataskaitą. Be to,

23.1. logopedas pildo kalbos įvertinimo korteles, prireikus sudaro individualiąsias ir pogrupines bei grupines programas;

23.2. specialusis pedagogas sudaro individualiąsias pažintinės veiklos, kalbos, bendravimo, sensomotorikos, socialinių įgūdžių ugdymo programas; prireikus papildomai sudaro higienos ir savitvarkos įgūdžių formavimo programas;

23.3. tiflopedagogas sudaro individualiąsias sensomotorikos, regimojo suvokimo, orientacijos ir mobilumo, savitarnos, socialinių įgūdžių ugdymo programas;

23.4. surdopedagogas sudaro individualiąsias kalbos ugdymo, kalbos ir kitų komunikacijos sutrikimų šalinimo, girdimojo suvokimo, pažintinės veiklos, sensomotorikos įgūdžių ugdymo programas.

24. Logopedas, specialusis pedagogas, tiflopedagogas, surdopedagogas už darbo rezultatus atsiskaito mokyklos vadovui bei mokytojų tarybai, pateikdamas veiklos programą ir veiklos ataskaitą pagal mokykloje nustatytą tvarką. Veiklos ataskaitoje turi būti duomenys apie bendrą specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių skaičių, Pagalbą gavusių mokinių skaičių, pasiekimus per atsiskaitomąjį laikotarpį.

25. Pareigybės aprašyme nustatytas funkcijas mokyklos logopedas, specialusis pedagogas, tiflopedagogas, surdopedagogas gali vykdyti savarankiškai arba bendradarbiaudamas su savivaldybės pedagoginės psichologinės tarnybos ar kitų institucijų specialistais.

26. Kilus ginčytiniems atvejams, Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centro logopedai, specialieji pedagogai, sutikus Pagalbos gavėjams ar/ir jų tėvams (globėjams, rūpintojams), turi teisę iš mokyklos specialiojo ugdymo komisijos arba savivaldybės pedagoginės psichologinės tarnybos specialistų gauti informaciją raštu apie mokinio (vaiko) raidos sutrikimų ir specialiųjų ugdymosi poreikių įvertinimo išvadas ir teiktą Pagalbą.

______________