LIETUVOS RESPUBLIKOS
ŽEMĖS REFORMOS
Į S T A T Y M A S
I skyrius
Bendrieji nuostatai
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
2 straipsnis. Žemės reformos tikslas
3 straipsnis. Žemės reformos objektas
4 straipsnis. Žemės reformos vykdymo sąlygos
1. Žemės reforma vykdoma pagal žemės reformos žemėtvarkos projektus, vadovaujantis šiuo ir kitais žemės santykius reguliuojančiais įstatymais, atsižvelgiant į pageidaujančiųjų įsigyti žemę fizinių ir juridinių asmenų interesus bei agrarinės reformos tarnybų pasiūlymus. Projektai rengiami pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintą metodiką.
2. Žemės reformos procesas apima teisinį, ekonominį ir ekologinį pagrindimą, parengiamuosius žemėtvarkos darbus, žemės reformos projektų parengimą, derinimą bei tvirtinimą, teisinį žemės nuosavybės ar nuomos įforminimą.
5 straipsnis. Žemės nuosavybės rūšys
II skyrius
Privati žemė
6 straipsnis. Žemės privatizavimas
1. Teisę į privatinę žemės nuosavybę turi tie asmenys, kurie pagal Lietuvos Respublikos įstatymus yra Lietuvos piliečiai, turi šią pilietybę patvirtinantį dokumentą ir nuolat gyvena Lietuvos Respublikoje.
2. Vykdant žemės reformą, žemės įsigijimo nuosavybėn būdai: nuosavybės teisės atstatymas (grąžinimas) ir pirkimas.
Buvusių savininkų vaikaičiams žemė suteikiama neatlygintinai, jeigu Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atstatymo tvarkos ir sąlygų“įsigaliojimo dieną nebėra gyvo to iš jų tėvų, kuris būtų turėjęs teisę į nuosavybės atstatymą, ir jeigu vaikaičiai pagal to įstatymo 4 straipsnio sąlygas dirba žemę arba grįžta ūkininkauti.
Žemė suteikiama nuosavybėn neatlygintinai Vyčio Kryžiaus ordinu apdovanotiems asmenims, žuvusiųjų (mirusiųjų) tokių asmenų sutuoktiniui, o jeigu jo nėra, – tėvams arba vaikams, jų prašymu.
7 straipsnis. Nuosavybės teisės į žemę atstatymas
8 straipsnis. Žemės pardavimas piliečiams
1. Steigiantys privatų ūkį piliečiai, kurie neturėjo žemės privačios nuosavybės teise arba yra gavę jos pagal Valstiečio ūkio įstatymą daugiau negu turėjo nuosavybės teise, perka ją išmokėdami per 25 metus Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka. Visais kitais atvejais žemę privatinėn nuosavybėn piliečiai įgyja vienkartiniu arba terminuotu išpirkimu.
2. Privačiam ūkiui steigti žemė parduodama pasirengusiems ūkininkauti asmenims.
Pasirengimą ūkininkauti įvertina agrarinės reformos tarnyba Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka.
9 straipsnis. Parduodamos žemės plotų dydžiai
1. Piliečiams, steigiantiems privatų ūkį, atsižvelgiant į vietos sąlygas ir grąžinamos žemės plotą, gali būti parduodama tiek žemės, kad jų ūkyje žemės ūkio naudmenų būtų iki 50 ha, miško – iki 10 ha, vandens telkinių – iki 5 ha.
Atsižvelgus į vietos sąlygas ir žemėtvarkos principus, rajono privatizavimo komisijos sprendimu išimtiniais atvejais šie plotai gali būti iki 10 % didesni.
2. Piliečiams, perkantiems žemę bendrai veiklai žemės ūkyje pagal Lietuvos Respublikos įmonių įstatyme nustatytas ūkinės veiklos formas, atsižvelgiant į vietos sąlygas, vienai šeimai gali būti parduodami šio straipsnio pirmajame punkte nurodytųjų naudmenų plotai.
3. Individualioms (personalinėms), ne žemės ūkio produkciją gaminančioms, įmonėms reikalingas parduodamos žemės ploto dydis nustatomas:
esamoms – pagal faktiškai jų veiklai reikalingą žemės plotą;
naujai steigiamoms – pagal pagrįstus jų steigimo projektus.
4. Atskirai sodybai (namų valdai) parduodama žemė, užimta statiniais, daugiamečiais sodiniais, kitais sodybos želdiniais, kiemas ir sodybos ribose pastoviai daržui naudojamos žemės sklypas. Kaip taisyklė, sodybai parduodamas žemės plotas faktiškai yra sodybos užimamose ribose.
5. Miestuose privačių namų valdoms parduodami faktiško valdos dydžio sklypai, bet ne didesni kaip 0,2 ha Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose, Panevėžyje, Alytuje, Marijampolėje, Druskininkuose, Palangoje, Neringoje, Birštone ir 0,3 ha – kituose miestuose ir miesto tipo gyvenvietėse.
Žemės sklypai naujai individualiai statybai parduodami Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyto dydžio ir tvarka.
10 straipsnis. Pirmumo teisė pirkti žemę
1. Vykdant žemės reformą, žemė parduodama privatinėn nuosavybėn, laikantis šios pirmumo eilės:
1) asmenims, dirbantiems pertvarkomoje žemės ūkio įmonėje ir išdirbusiems joje ne mažiau kaip 5 metus. Tokią teisę turi ir šioje teritorijoje privačių namų valdas turintys tremtiniai bei buvę politiniai kaliniai nepriklausomai nuo to, kur jie dirba ar dirbo;
3) ūkininkams, pageidaujantiems išplėsti ūkį iki šio įstatymo 9 straipsnio pirmajame punkte nustatytų dydžių;
11 straipsnis. Disponavimo privatizuota žeme apribojimas
1. Žemės ūkio veiklai įsigyta žemė (miškas) penkerius metus nuo jos įsigijimo negali būti parduodama, dovanojama ir mainoma.
Privatus miškas turi būti tvarkomas, naudojamas ir atkuriamas pagal miškotvarkos projektą.
Žemės savininkui netekus darbingumo ar kitais Lietuvos Respublikos įstatymų ir Vyriausybės nustatytais atvejais žemė gali būti išnuomojama ar parduodama.
2. Žemės ūkio veiklai (žemės ūkio produktų gamybai) privatizuota žemė, ilgiau kaip vienerius metus (pavasarį arba rudenį) nenaudojama pagal tikslinę paskirtį, vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymais, paimama į valstybinės žemės fondą Vyriausybės nustatyta tvarka, kompensuojant savininkui žemės išpirkimo įmokas ir išlaidas žemės vertei padidinti.
12 straipsnis. Riboto ūkinio naudojimo žemės privatizavimas
1. Saugomų vietovių žemė, kurioje ūkinė veikla ribojama, suderinus su atitinkamomis valstybinėmis tarnybomis, gali būti privatizuojama ribotam ūkiniam naudojimui.
III skyrius
Valstybinė žemė
13 straipsnis. Neprivatizuotina žemė
Privatinėn nuosavybėn piliečiams neparduodama:
1) kelių, aerodromų, uostų ir jų įrenginių, karinių dalinių, taip pat valstybinės sienos ir krašto apsaugai reikalinga žemė;
3) miestų, miesto tipo bei kaimo gyvenviečių ir kurortų bendram naudojimui, rekreacijai ir visuomeninei statybai reikalinga žemė pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės patikslintus sprendimus;
4) žemė, suteikta arba nustatyta tvarka numatoma suteikti mokslo ir mokymo įstaigoms eksperimentams bei kitokioms mokslo reikmėms;
Formuojant racionalias žemėnaudas, gali būti parduodami miškų urėdijų mažesni kaip 25 ha valstybinių miškų masyvai arba didesnių masyvų dalys, įsiterpusios į žemės ūkio žemėnaudas;
14 straipsnis. Valstybinės žemės fondas
1. Į valstybinės žemės fondą įeina šio įstatymo 13 straipsnyje nurodyta neprivatizuotina, nesugrąžinta nuosavybėn ir neišparduota žemė, taip pat šio įstatymo 11 straipsnio antrajame punkte ir 12 straipsnio trečiajame punkte nurodytais atvejais paimta į šį fondą žemė.
2. Valstybinės žemės fonde laikinai paliekama žemė, kuri pagal žemės reformos žemėtvarkos projektus numatoma individualiam ūkiui steigti asmenims, kurių prašymu žemės grąžinimas atidėtas laikotarpiui iki penkerių metų.
15 straipsnis. Valstybinės žemės suteikimas naudojimui
1. Fiziniai ir juridiniai asmenys, pageidaujantys nuomoti žemę, reformos metu pateikia paraiškas apylinkių agrarinės reformos tarnyboms, nurodydami pageidaujamos žemės plotą, ūkinės veiklos būdą, naudojimo terminą, sklypo vietą ir, esant reikalui, žemės poreikio, techninį-ekonominį pagrindimą.
2. Pagal fizinių ir juridinių asmenų prašymus, atsižvelgiant į turimos neprivatizuotos žemės plotą ir žemės naudotojų bei valstybės interesus, žemės reformos žemėtvarkos projekte numatomas žemės ploto paskirstymas naujiems žemės naudotojams. Patvirtinus žemės reformos žemėtvarkos projektą, žemės sklypai išnuomojami neterminuotam arba terminuotam naudojimui.
3. Kuriant žemės ūkio bendroves ir kitas įmones, jų steigėjai iki steigimo sutarties sudarymo turi gauti apylinkės agrarinės reformos tarnybos išvadą apie galimą tai įmonei išnuomoti žemės plotą ir jo vietą.
16 straipsnis. Piliečių asmeninio ūkio žemė
1. Asmenims, gyvenantiems kaimo vietovėje, jų pageidavimu išnuomojami valstybinės žemės sklypai asmeniniam ūkiui.
2. Žemė asmeniniam ūkiui išnuomojama iš apylinkės (miesto) savivaldybės disponuojamo valstybinės žemės fondo.
Asmeniniam ūkiui, atsižvelgiant į turimos žemės fondą, suteikiamas atitinkamai iki 3 arba 2 ha žemės ūkio naudmenų plotas (Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos 1990 m. liepos 26 d. nutarimas Nr. I-411), neįskaitant privačios namų valdos (atskiros sodybos) užimtos žemės ploto.
IV skyrius
Žemės reformos vykdymas
17 straipsnis. Žemės reformos vykdytojai
1. Žemės reformą vykdo apylinkių agrarinės reformos tarnybos ir rajonų privatizavimo komisijos. Jų darbą koordinuoja ir kontroliuoja agrarinės reformos komisija prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Žemės ūkio ministerija. Agrarinės reformos tarnybų sudarymo tvarką ir jų funkcijas nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
18 straipsnis. Prašymų žemei gauti pateikimo ir svarstymo tvarka
1. Fiziniai ir juridiniai asmenys, pageidaujantys įsigyti žemės ūkinei ir kitai veiklai, prašymus pateikia vietos apylinkės, kurioje yra sklypas, Agrarinės reformos tarnybai. Prašymai žemei įsigyti pateikiami Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka ir terminais.
19 straipsnis. Skundų dėl agrarinės reformos organų sprendimų pateikimo ir nagrinėjimo tvarka
1. Fiziniai ir juridiniai asmenys apylinkių agrarinės reformos tarnybų sprendimus dėl žemės įsigijimo per 15 dienų nuo jų gavimo gali apskųsti rajono privatizavimo komisijai. Rajono privatizavimo komisija per mėnesį išnagrinėja gautą skundą ir priima sprendimą. Šis sprendimas per 15 dienų gali būti apskųstas agrarinės reformos komisijai prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, kuri per mėnesį išnagrinėja gautą skundą ir priima galutinį sprendimą.
V skyrius
Žemėtvarkos darbai
20 straipsnis. Žemės reformos žemėtvarkos projektų sudarymas
1. Kompleksiniai žemės reformos žemėtvarkos projektai parengiami žemės ūkio įmonės arba apylinkės teritorijai.
21 straipsnis. Žemės reformos žemėtvarkos projektų svarstymo, derinimo ir tvirtinimo tvarka
1. Žemės reformos žemėtvarkos projektai svarstomi pretendentų gauti žemės (fizinių ir juridinių asmenų) susirinkimuose, dalyvaujant apylinkės agrarinės reformos tarnybai, ir suderinamai su suinteresuotomis valstybinėmis institucijomis.
22 straipsnis. Žemės sklypų paženklinimas ir žemės nuosavybės teisės dokumentų išdavimas
Patvirtintus žemės reformos žemėtvarkos projektus, valstybinis žemėtvarkos institutas paženklina žemės sklypų ribas vietovėje ir parengia žemės nuosavybės ir žemės naudojimo teisės dokumentus.