LIETUVOS RESPUBLIKOS
VALSTYBINĖS DARBO INSPEKCIJOS
Į S T A T Y M A S
1994 m. spalio 25 d. Nr. I-614
Vilnius
I SKIRSNIS
BENDRIEJI NUOSTATAI
1 straipsnis.
2 straipsnis.
3 straipsnis.
4 straipsnis.
Darbo inspekcijos veikla pagal kompetenciją apima:
1) Lietuvos Respublikos teritorijoje esančias įmones, įstaigas ir organizacijas (toliau – įmonės), nesvarbu, koks jų pavaldumas ir nuosavybės formos;
2) užsienio kapitalo įmones, esančias Lietuvos Respublikos teritorijoje, įmones, kuriose įstatinio kapitalo dalis priklauso užsienio investitoriui (bendras įmones), esančias Lietuvos Respublikos teritorijoje, jeigu kitaip nenustatyta tarptautinėse sutartyse;
Krašto apsaugos, vidaus reikalų, valstybės saugumo sistemų įmonių inspektavimo darbo santykių ir darbų saugos srityse tvarka, suderinus su šiomis institucijomis, nustatoma Valstybinės darbo inspekcijos nuostatuose (toliau – Nuostatai), kuriuos tvirtina socialinės apsaugos ir darbo ministras.
Darbo inspekcija tam tikruose objektuose nekontroliuoja tų darbų saugos sričių, kurias kontroliuoti pavesta kitoms specializuotoms inspekcijoms.
Kitų inspekcijų, valstybinių tarnybų kompetenciją darbų saugos klausimais jų kontroliuojamose įmonėse, vadovaudamasi potencialiai pavojingų techninių įrenginių būtinosios priežiūros taisyklėmis, kitais darbų saugos norminiais aktais, nustato šių inspekcijų ir tarnybų nuostatai, kuriuos tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
II SKIRSNIS
DARBO INSPEKCIJOS UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS
5 straipsnis.
vykdyti valstybinę darbų saugos politiką, kad būtų užtikrinta darbų saugos pažeidimų, nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų prevencija;
6 straipsnis.
Darbo inspekcija:
1) tikrina, kaip įmonėse laikomasi darbo, darbų saugos įstatymų (Darbo sutarties, Žmonių saugos darbe, Darbo apmokėjimo, Atostogų), taip pat kitų su šiais klausimais susijusių norminių aktų, teikia išvadas sprendžiant teismuose ginčus dėl darbų saugos;
2) konsultuoja ir teikia informaciją darbdaviams bei jų organizacijoms, įmonių darbų saugos tarnyboms, darbuotojams, profesinėms sąjungoms darbo, darbų saugos, kolektyvinių sutarčių ir kolektyvinių susitarimų sudarymo ir vykdymo klausimais;
3) tikrina, ar įmonėse eksploatuojamos darbo priemonės, taip pat darbo sąlygos atitinka norminių aktų reikalavimus bei kaip fiziniai ir juridiniai asmenys laikosi nustatytos potencialiai pavojingų įrenginių priežiūros tvarkos;
4) tikrina, kaip įmonėse darbuotojai aprūpinami bendrosiomis ir individualiosiomis saugos darbe priemonėmis, nemokamų medicininių adaptogeninių preparatų išdavimą, taip pat tikrina, ar darbdaviai sudaro sąlygas ir reikalauja, kad darbuotojai, kuriems privaloma tikrintis sveikatą, laiku ją pasitikrintų;
atlieka naujai kuriamų darbo priemonių, taip pat saugos darbe priemonių projektų ekspertizes ir pateikia išvadas dėl šių projektų atitikimo darbų saugos reikalavimams, pagal darbo priemonių, saugos darbe priemonių pavyzdžių bandymų rezultatus išduoda įmonėms leidimus priemonių gamybai;
nustato paslaugų teikimo įmonėms darbų saugos klausimais (mokymo ir atestavimo, konsultavimo, techninių paslaugų) tvarką, išduoda juridiniams ir fiziniams asmenims leidimus tokioms paslaugoms teikti;
išduoda leidimus kasybos, sprogdinimo, naudingųjų iškasenų gavybos ir perdirbimo, geologinio gręžimo, seismo žvalgybos, degiųjų dujų, chemijos, naftos perdirbimo darbams, taip pat technologiniams procesams, kuriems vykstant galimi sprogimo, gaisro ar apsinuodijimo atvejai;
teikia išvadas rengiant mokymo programas darbų saugos specialistams mokyti ir kvalifikacijai kelti, aukštųjų mokyklų studentams, aukštesniųjų, profesinių, bendrojo lavinimo mokyklų moksleiviams apmokyti darbų saugos;
koordinuoja taisyklių, tipinių instrukcijų rengimą kitose institucijose;
6) išduoda leidimus eksploatuoti naujas ir rekonstruotas įmones, jų padalinius, naujas technologijas, dalyvauja atestuojant darbuotojus, darbdavius (jų įgaliotus asmenis) darbų saugos klausimais;
7) tiria sunkių bei nelaimingų atsitikimų su mirtinomis pasekmėmis priežastis ir aplinkybes, tikrina, ar įmonėse laikomasi nelaimingų atsitikimų tyrimo nustatytos tvarkos, taip pat kaip diegiamos prevencinės priemonės, kad būtų išvengta nelaimingų atsitikimų, profesinių ligų, teikia išvadas valstybinio privalomojo draudimo nuo nelaimingų atsitikimų darbe vykdytojui, ar nelaimingą atsitikimą pripažinti draudiminiu įvykiu, vykdo kitas įstatymo nustatytas funkcijas, susijusias su valstybiniu privalomuoju draudimu nuo nelaimingų atsitikimų darbe;
dalyvauja profesinių ligų ir avarijų įmonėse tyrime;
8) teikia informaciją Lietuvos Respublikos Vyriausybei, taip pat ataskaitas socialinės apsaugos ir darbo ministrui apie įstatymų ir kitų norminių aktų, kurie priskirti Valstybinės darbo inspekcijos kontrolės kompetencijai, laikymąsi įmonėse. Apie šių norminių aktų laikymąsi informuoja visuomenę;
9) registruoja darbų saugos norminius aktus, reglamentuojančius Darbo inspekcijos kontrolės kompetencijai priskirtus klausimus;
III SKIRSNIS
DARBO INSPEKTORIŲ TEISĖS IR PAREIGOS
7 straipsnis.
Lietuvos Respublikos vyriausiasis valstybinis darbo inspektorius (toliau – vyriausiasis valstybinis darbo inspektorius), jo pavaduotojas (pavaduotojai), skyrių vyriausieji darbo inspektoriai, vyresnieji darbo inspektoriai, darbo inspektoriai (šiame įstatyme – darbo inspektoriai), vykdydami pavestas funkcijas, turi teisę:
1) pateikę tarnybinį pažymėjimą, bet kuriuo paros metu įeiti į įmones ir tikrinti, ar laikomasi Darbo inspekcijos kompetencijai priskirtų norminių aktų;
2) gauti iš įmonių duomenis ir dokumentus (jų nuorašus, išrašus), reikalingus Darbo inspekcijos funkcijoms vykdyti;
3) gauti iš darbdavių, darbuotojų, o tiriant nelaimingus atsitikimus ir iš kitų asmenų, pasiaiškinimus, paaiškinimus žodžiu ar raštu dėl darbo, darbų saugos įstatymų, kitų norminių aktų, reglamentuojančių darbų saugą ir darbo santykius, pažeidimų, taip pat dėl teisėtų Darbo inspekcijos nurodymų nevykdymo;
4) sustabdyti šio įstatymo 6 straipsnio 5 punkte nurodytų leidimų galiojimą, kai nustatomas veiklos, kuriai išduoti šie leidimai, pažeidimas;
5) teikti nurodymus dėl statomų, rekonstruojamų įmonių, jų padalinių bei darbo priemonių projektų, kai paaiškėja, kad projektuose numatyti sprendimai neatitinka darbų saugos reikalavimų;
uždrausti gaminti, reklamuoti ir realizuoti darbo ir saugos darbe priemones, jeigu jos neatitinka darbų saugos norminių aktų reikalavimų, kenkia žmonių sveikatai ir kelia pavojų gyvybei;
pranešus darbdaviui, paimti darbų saugos ekspertizei darbo priemonių (žaliavų, gaminių) pavyzdžius, pareikalauti, kad įmonės lėšomis būtų atlikti darbo aplinkos kontroliniai matavimai, laboratorinės analizės, darbo bei saugos priemonių ekspertizės ar specialūs jų tyrimai;
8) pagal kompetenciją spręsti ginčą tarp darbdavio ir darbuotojo dėl darbuotojo atsisakymo dirbti motyvuojant, jog negarantuota darbų sauga;
dėl darbo priemonių gedimo ar avarinės būklės gali susidaryti arba susidarė sąlygos nelaimingiems atsitikimams, ūmiems apsinuodijimams,
paaiškėja, kad gaminama darbo priemonė kenks žmonių sveikatai ar kels pavojų jų gyvybei;
10) Administracinių teisės pažeidimų kodekso nustatyta tvarka skirti pinigines baudas asmenims, pažeidusiems darbo įstatymus, darbų saugos norminius aktus;
8 straipsnis.
Darbo inspektoriai privalo:
1) nustatę darbo, darbų saugos reikalavimų pažeidimus, įspėti darbdavį ir įpareigoti juos pašalinti, o esant šio įstatymo 7 straipsnio 9 punkto 1, 2, 3 ir 4 pastraipose nurodytiems atvejams – sustabdyti darbus ir, jeigu reikia, išvesti darbuotojus iš pavojingos zonos, kai tai padaryti darbdavys atsisakė;
2) perduoti teisėsaugos institucijoms medžiagą dėl darbo, darbų saugos norminių aktų pažeidimų įmonėje, jeigu tai sukėlė arba galėjo sukelti sunkius nelaimingus atsitikimus žmonėms arba kitokias sunkias pasekmes;
IV SKIRSNIS
TIKRINIMŲ VYKDYMO TVARKA
10 straipsnis.
Darbo inspektorius praneša darbdaviui arba jo įgaliotam asmeniui apie būsimą atvykimą į įmonę, jeigu toks pranešimas nepakenks tikrinimo efektyvumui.
11 straipsnis.
12 straipsnis.
Darbo inspektorius, patikrinęs įmonę, surašo nustatytos formos dokumentus ir su jais supažindina darbdavį (jo įgaliotą asmenį). Su patikrinimo medžiaga supažindina profesinių sąjungų atstovus, jeigu jie to pageidauja.
V SKIRSNIS
DARBO INSPEKCIJOS STRUKTŪRA IR DARBO ORGANIZAVIMAS
13 straipsnis.
Darbo inspekcijos struktūrą sudaro valdyba (centrinis aparatas), inspektavimo skyriai (tarp jų ir teritoriniai), jeigu reikia, neviršijant biudžetinių asignavimų, gali būti steigiami kiti padaliniai, kurių steigimą vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus teikimu tvirtina socialinės apsaugos ir darbo ministras.
14 straipsnis.
15 straipsnis.
Vyriausiasis valstybinis darbo inspektorius:
3) tvirtina Darbo inspekcijos darbo reglamentą, struktūrinių padalinių bei darbo inspektorių pareiginius nuostatus, Darbo inspekcijos etatus;
5) tvirtina sąrašą įmonių, kuriose reikia privaloma tvarka įdiegti specialiąsias darbų saugos valdymo ir kontrolės sistemas, priemones;
6) turi teisę teikti pasiūlymus Lietuvos Respublikos Vyriausybei dėl valdymo ir kitų valstybinių įstaigų sprendimų sustabdymo ir panaikinimo, jeigu jie prieštarauja darbų saugos įstatymams ir kitiems norminiams aktams darbų saugos klausimais;
leidžia įsakymus, nustatyta tvarka tvirtina ministerijų, kitų valstybinių įstaigų parengtas darbų saugos taisykles ir tipines instrukcijas;
8) turi teisę dalyvauti Lietuvos Respublikos Vyriausybės posėdžiuose, kai svarstomi klausimai, susiję su darbo ir darbų saugos norminiais aktais bei jų vykdymu;
16 straipsnis.
Vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus pavaduotojas vykdo vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus pavedimus, o jo nesant, jį pavaduoja.
17 straipsnis.
18 straipsnis.
19 straipsnis.
20 straipsnis.
21 straipsnis.
22 straipsnis.
VI SKIRSNIS
DARBO INSPEKTORIŲ ATSAKOMYBĖ, JŲ VEIKSMŲ APSKUNDIMAS
24 straipsnis.
Darbo inspektorius asmeniškai atsako už savo tarnybinius veiksmus ir sprendimus, o jų padaryta žala įmonei ar darbuotojui atlyginama Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.
VII SKIRSNIS
BAIGIAMIEJI NUOSTATAI
25 straipsnis.