VALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOS

NUTARIMAS

 

DĖL LICENCIJUOJAMOS VEIKLOS PRIEŽIŪROS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2010 m. gruodžio 17 d. Nr. O3-327

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2008, Nr. 135-5228) 17 straipsniu, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975; 2010, Nr. 81-4228) 361–367 straipsniais, Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. lapkričio 7 d. nutarimu Nr. 1747 (Žin., 2002, Nr. 109-4819; 2003, Nr. 84-3833), 6.7 punktu, Gamtinių dujų perdavimo, skirstymo, laikymo, skystinimo ir tiekimo licencijavimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. gruodžio 5 d. nutarimu Nr. 1304 (Žin., 2007, Nr. 132-5379), 18.4 punktu, Veiklos elektros energetikos sektoriuje licencijavimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gruodžio 5 d. nutarimu Nr. 1474 (Žin., 2001, Nr. 104-3713; 2010, Nr. 51-2498), 18.5 punktu, Šilumos tiekimo licencijavimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. liepos 25 d. nutarimu Nr. 982 (Žin., 2003, Nr. 75-3481; 2010, Nr. 33-1556), 10.3 punktu, Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija nutaria:

1. Patvirtinti Licencijuojamos veiklos priežiūros tvarkos aprašą (pridedama).

2. Pripažinti netekusiu galios Patikrinimų atlikimo tvarkos aprašą, patvirtintą Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2008 m. rugpjūčio 1 d. nutarimu Nr. O3-92 (Žin., 2008, Nr. 92-3681, Nr. 129-4960; 2010, Nr. 92-4900).

3. Šis nutarimas įsigalioja nuo 2011 m. sausio 1 d.

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                Diana Korsakaitė


PATVIRTINTA

Valstybinės kainų ir energetikos

kontrolės komisijos

2010 m. gruodžio 17 d.

nutarimu Nr. O3-327

 

LICENCIJUOJAMOS VEIKLOS PRIEŽIŪROS TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šis Licencijuojamos veiklos priežiūros tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja ūkio subjektų, turinčių Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos (toliau vadinama – Komisija) išduotas licencijas, vykdomos licencijuojamos veiklos priežiūrą. Veiklos priežiūra apima:

1.1. ūkio subjektų konsultavimą Komisijos kompetencijos klausimais;

1.2. ūkio subjektų veiklos patikrinimus;

1.3. teisės aktų nustatyta tvarka gautos informacijos apie ūkio subjektų veiklą vertinimą;

1.4. poveikio priemonių ūkio subjektams taikymą įstatymų ir jų pagrindu priimtų kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

2. Licencijuojamos veiklos priežiūra atliekama vadovaujantis Lietuvos Respublikos energetikos įstatymu (Žin., 2002, Nr. 56-2224), Respublikos elektros energetikos įstatymu (Žin., 2000, Nr. 66-1984; 2004, Nr. 107-3964), Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymu (Žin., 2000, Nr. 89-2743; 2007, Nr. 43-1626), Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymu (Žin., 2003, Nr. 51-2254; 2007, Nr. 130-5259), Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975), Gamtinių dujų perdavimo, skirstymo, laikymo, skystinimo ir tiekimo licencijavimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. gruodžio 5 d. nutarimu Nr. 1304 (Žin., 2007, Nr. 132-5379), Veiklos elektros energetikos sektoriuje licencijavimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gruodžio 5 d. nutarimu Nr. 1474 (Žin., 2001, Nr. 104-3713; 2010, Nr. 51-2498), Šilumos tiekimo licencijavimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. liepos 25 d. nutarimu Nr. 982 (Žin., 2003, Nr. 75-3481; 2010, Nr. 33-1556), bei šiuo Aprašu. Šiame Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme.

3. Ūkio subjektų licencijuojamos veiklos priežiūra skirta teikti metodinę pagalbą ūkio subjektams, prižiūrėti, kaip ūkio subjektai laikosi Aprašo 2 punkte nurodytuose teisės aktuose nustatytų reikalavimų, kontroliuoti, ar tinkamai tuos reikalavimus vykdo ir įgyvendinti kitas priemones, užtikrinančias tinkamą teisės aktų reikalavimų laikymąsi ir mažinančias galimų pažeidimų skaičių.

 

II. ŪKIO SUBJEKTŲ KONSULTAVIMAS

 

4. Ūkio subjektų konsultavimas yra neatsiejama ūkio subjektų veiklos priežiūros dalis.

5. Jeigu ūkio subjektas vadovaujasi Komisijos ar jos įgalioto asmens patvirtinta rašytine arba viešai paskelbta konsultacija (paskelbta Komisijos interneto svetainėje), kuri vėlesne konsultacija, kitu individualiu administraciniu aktu arba teismo sprendimu pripažįstama kaip neatitinkanti (klaidinga) teisės aktų reikalavimų, ūkio subjektui poveikio priemonės už netinkamą teisės aktų vykdymą, kurį lėmė klaidinga konsultacija, netaikomos.

6. Aprašo 5 punkte nustatyta išlyga dėl klaidingos konsultacijos pasekmių netaikoma, jeigu yra bent viena iš Viešojo administravimo įstatymo 363 straipsnio 3 dalyje numatytų sąlygų.

 

III. ŪKIO SUBJEKTŲ VEIKLOS PATIKRINIMAI

 

7. Ūkio subjektų veiklos patikrinimai gali būti planiniai ir neplaniniai:

7.1. planinis patikrinimas atliekamas vadovaujantis Komisijos patvirtintu metiniu patikrinimų planu. Planinis patikrinimas gali būti tikslinis (atliekamas tikrinamo (-ų) ūkio subjekto (-ų) vienos ar kelių licencijuojamos veiklos sričių patikrinimas) arba kompleksinis (atliekamas visų tikrinamo ūkio subjekto licencijuojamos veiklos sričių patikrinimas). Planinio patikrinimo pirminis tikslas – informacijos apie ūkio subjektą vertinimas ir metodinės pagalbos ūkio subjektui teikimas;

7.2. neplaninis patikrinimas gali būti atliekamas, gavus kito kompetentingo viešojo administravimo subjekto rašytinį motyvuotą prašymą ar pavedimą atlikti ūkio subjekto veiklos patikrinimą ar kitos valstybės kompetentingos institucijos prašymą; turint informacijos ar kilus pagrįstų įtarimų dėl ūkio subjekto veikos, kuri gali prieštarauti teisės aktams ar neatitikti teisės aktų reikalavimų; siekiant užtikrinti, kad buvo pašalinti ūkio subjekto veiklos ankstesnio patikrinimo metu nustatyti teisės aktų pažeidimai ir įgyvendinti priimti sprendimai. Neplaninis patikrinimas atliekamas ir tais atvejais, kai jo pagrindą nustato įstatymas ar kitas įstatymo įgyvendinamasis teisės aktas.

 

IV. METINIS PATIKRINIMŲ PLANAS

 

8. Komisijoje rengiamas metinis patikrinimų planas (toliau vadinama – Patikrinimų planas) kiekvieniems kalendoriniams metams. Patikrinimų planas gali būti koreguojamas tik tuo atveju, kai yra motyvuotas Komisijos, kaip kolegialios institucijos sprendimas. Patvirtintas patikrinimų planas ir jo pakeitimai skelbiami Komisijos interneto svetainėje arba į planą įtraukti ūkio subjektai informuojami individualiai ne vėliau kaip per 3 darbo dienas po patikrinimų plano patvirtinimo ar jo pakeitimo.

9. Patikrinimų planas sudaromas atsižvelgiant į ankstesnių patikrinimų datas, jų rezultatus bei esminius įvykius, turėjusius įtakos ūkio subjekto vykdomai veiklai. Ypatingas dėmesys skiriamas ūkio subjektams, kurių technologinis, finansinis ir vadybinis pajėgumas praėjusiais metais buvo įvertintas nepatenkinamai, taip pat jei ūkio subjektas turėjo ar turi finansinių sunkumų vykdyti savo įsipareigojimus; dažni vartotojų, įmonių, valstybės ar savivaldybių institucijų skundai dėl licencijuojamos veiklos sąlygų ir teisės aktų reikalavimų pažeidimų; gauta informacija iš valstybės ar savivaldybės institucijų, žiniasklaidos; įtarus, kad Komisijai buvo teikiama klaidinga informacija ar Komisijos reikalaujama informacija nebuvo pateikta; nevykdomi ar netinkamai vykdomi Komisijos nutarimai ir (ar) jos teisėti nurodymai; ankstesnių patikrinimų metu nustatyti esminiai pažeidimai arba jie nebuvo pašalinti per Komisijos nustatytą terminą. Į Patikrinimų planą gali būti įtraukiami ūkio subjektų patikrinimai, kuriems nustatytų bazinių kainų ar kainų viršutinių ribų galiojimo laikotarpis baigiasi tais kalendoriniais metais.

10. Patikrinimų planą tvirtina Komisijos pirmininkas įsakymu.

11. Patikrinimų plane pateikiama tokia informacija:

11.1. tikrinamo ūkio subjekto pavadinimas;

11.2. paskutinio patikrinimo data;

11.3. numatytas patikrinimo pradžios ir pabaigos laikas;

11.4. patikrinimo rūšis (tikslinis ar kompleksinis).

12. Pirmaisiais metais po ūkio subjekto veiklos, dėl kurios atliekama priežiūra, pradžios šiam subjektui už atliekamo pirmojo planinio patikrinimo metu nustatytus pažeidimus negali būti taikomos poveikio priemonės, susijusios su ūkio subjekto veiklos ribojimu (sustabdomos ar naikinamos veiklos licencijos). Nustačius teisės aktų reikalavimų nesilaikymo, netinkamo taikymo faktą, ūkio subjektui nustatomas protingas (paprastai ne trumpesnis kaip vieno mėnesio) terminas pažeidimams ištaisyti.

13. Aprašo 12 punkte nustatyta išlyga netaikyti poveikio priemonių ir nustatyti terminą pažeidimams ištaisyti netaikoma, esant Viešojo administravimo įstatymo 364 straipsnio 8 dalies pagrindams.

14. Komisija po licencijos išdavimo ūkio subjektui šešis mėnesius neatlieka šio subjekto planinių patikrinimų, išskyrus atvejus, kai licencija ūkio subjektui išduota be patikrinimo. Ši nuostata netaikoma, jeigu priežiūrą atliekančio subjekto veiklos tikslams pasiekti būtini dažni planiniai patikrinimai, grindžiami potencialia pažeidimų rizika.

15. Vienu metu gali būti atliekami ne daugiau kaip du ūkio subjekto veiklos planiniai patikrinimai. Komisija ir kiti priežiūrą atliekantys subjektai, kurių priežiūros dalykas ir forma yra tarpusavyje susiję, gali atlikti bendrą dviejų ar daugiau priežiūrą atliekančių subjektų planinį patikrinimą, jeigu taip sumažėja priežiūros našta ūkio subjektui.

 

V. PASIRENGIMAS PATIKRINIMUI

 

16. Patikrinimas atliekamas, vadovaujantis Komisijos pirmininko įsakymu atlikti patikrinimą. Atlikti patikrinimus turi teisę Komisijos pirmininko įsakymu paskirti valstybės tarnautojai ar darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis (toliau vadinama – Tikrinimo komisija). Įsakyme nurodomas tikrinamo ūkio subjekto pavadinimas (fizinio asmens – vardas, pavardė; juridinio asmens – įmonės pavadinimas), kodas (fizinio asmens – asmens kodas, jei toks yra; juridinio asmens – įmonės kodas), fizinio asmens arba juridinio asmens adresas, licencijos išdavimo data, licencijos rūšis ir numeris, tikrinimo tikslas, kokios rūšies patikrinimas (kompleksinis ar tikslinis) bus atliekamas (jei numatyta atlikti tikslinį patikrinimą, turi būti nurodytos licencijuojamos veiklos sritys, kurios bus tikrinamos), tikrinamas laikotarpis, Tikrinimo komisijos narių pareigos, vardas ir pavardė, Tikrinimo komisijos vadovas, patikrinimo pradžios ir pabaigos laikas, preliminarus dokumentų sąrašas, kuriuos ūkio subjektas turi pateikti Tikrinimo komisijai.

17. Įsakymo dėl neplaninio patikrinimo projektą, atsiradus šio Aprašo 7.2 punkte nustatytoms aplinkybėms, suderinęs su atitinkamo skyriaus veiklą kuruojančiu Komisijos nariu, parengia Tikrinimo komisijos vadovas ir teikia jį Komisijos pirmininkui tvirtinti. Ūkio subjekto veiklos neplaninis patikrinimas pagal gautą anoniminį skundą dėl konkretaus ūkio subjekto veiksmų ar neveikimo atliekamas tik tuo atveju, kai yra motyvuotas Komisijos pirmininko ar jo įgalioto asmens sprendimas dėl konkretaus anoniminio skundo tyrimo.

18. Tikrinimo komisijos nariu, atliekančiu patikrinimą, negali būti skiriamas asmuo, kuris:

18.1. yra susijęs artimos giminystės arba svainystės ryšiais su tikrinamo ūkio subjekto vadovu, vyriausiuoju buhalteriu, valdybos nariais;

18.2. yra buvęs tikrinamo ūkio subjekto darbuotojas ir nuo darbo santykių pasibaigimo yra praėję mažiau kaip vieneri metai;

18.3. yra tikrinamo ūkio subjekto akcininkas;

18.4. yra veikiamas kitų sąlygų, galinčių turėti įtakos patikrinimo objektyvumui.

19. Jei paskyrus Tikrinimo komisijos narį atlikti patikrinimą paaiškėja šio Aprašo 18.1–18.4 punktuose nurodytos aplinkybės, Tikrinimo komisijos narys privalo nusišalinti ir apie tai nedelsdamas raštu informuoti Komisijos pirmininką. Sprendimą dėl valstybės tarnautojo ar darbuotojo nušalinimo nuo dalyvavimo ūkio subjekto veiklos patikrinime priima Komisijos pirmininkas. Sprendimą dėl Komisijos pirmininko nusišalinimo nuo dalyvavimo administracinėje procedūroje priima jis pats arba Komisija, kaip kolegiali institucija.

20. Komisija patikrinimui atlikti turi teisę pasitelkti ekspertus ar specialistus iš kitų valstybės institucijų bei organizacijų, jeigu reikalingos jų specialios žinios ar patirtis.

21. Šio Aprašo 18–20 punktų nuostatos taikomos neatsižvelgiant į atliekamo patikrinimo pobūdį.

22. Ne vėliau kaip prieš 10 darbo dienų iki planinio patikrinimo pradžios, Tikrinimo komisijos vadovas turi parengti ir išsiųsti ūkio subjektui informacinį pranešimą, kuriame nurodomi Aprašo 16 punkte nustatyti duomenys. Jeigu vykdant neplaninį patikrinimą yra būtina prieš tai neinformuoti apie numatomą neplaninį patikrinimą tikrinamą ūkio subjektą, siekiant užkirsti kelią žalos visuomenei ar kitų asmenų interesams arba aplinkai atsiradimui, informacinis pranešimas gali būti nesiunčiamas.

 

VI. TIKRINIMO KOMISIJOS NARIŲ TEISĖS IR PAREIGOS

 

23. Tikrinimo komisijos nariai, atlikdami patikrinimus, vadovaujasi šio Aprašo nuostatomis. Tikrinimo komisijos nariai, atlikdami patikrinimus, turi teisę:

23.1. gauti paaiškinimus žodžiu ar raštu iš tikrinamų ūkio subjektų vadovų ar jų įgaliotų asmenų;

23.2. pateikę tarnybinį pažymėjimą ir Komisijos pirmininko įsakymą, laisvai įeiti į tikrinamų ūkio subjektų patalpas darbo metu, tikrinti dokumentus bei kitus patikrinimui reikalingus informacijos šaltinius, susijusius su tikrinamo ūkio subjekto vykdoma licencijuojama veikla;

23.3. gauti su licencijuojama veikla susijusius dokumentus ir pasidaryti jų kopijas;

23.4. esant tarnybiniam būtinumui, kai atliekamas energetikos objektų ir įrenginių saugumo, technologinių įrenginių ir procesų būklės, energetikos įrenginių eksploatavimo, tiekimo patikimumo, efektyvumo kontrolės, pasitelkti kitus Komisijos specialistus, ekspertus ar specialistus iš kitų valstybės institucijų bei organizacijų.

24. Tikrinimo komisijos nariai, atlikdami patikrinimą, privalo:

24.1. vadovautis tikrinamų ūkio subjektų veiklą reglamentuojančiais Lietuvos Respublikos įstatymais, kitais teisės aktais ir šio Aprašo nuostatomis;

24.2. surinkti patikrinimui būtiną informaciją apie tikrinamą ūkio subjektą;

24.3. patikrinti, ar surinkta informacija teisinga;

24.4. išanalizuoti ir apibendrinti turimą informaciją;

24.5. susipažinti ir įvertinti ankstesnių tikrinimų (jei tokių buvo) išvadas;

24.6. periodiškai informuoti Tikrinimo komisijos vadovą apie pavesto darbo eigą ir rezultatus;

24.7. patikrinimo metu nustačius teisės aktų, reglamentuojančių licencijuojamą veiklą, pažeidimų, surašyti patikrinimo aktą ir inicijuoti, kad 2009 m. spalio 5 d. Komisijos nutarimu Nr. O3-173 „Dėl įgaliojimo surašyti administracinius teisės pažeidimų protokolus“ paskirti asmenys surašytų administracinio teisės pažeidimo protokolą;

24.8. vykdyti Tikrinimo komisijos vadovo nurodymus, susijusius su patikrinimu. Tikrinimo komisijos vadovo pavedimu atlikti papildomas, tikrinimo darbo plane nenumatytas, tačiau su patikrinimu susijusias užduotis;

24.9. būti objektyvūs ir sąžiningi, iš anksto viešai nevertinti atlikto patikrinimo rezultatų;

24.10. atlikus patikrinimą, vadovaujantis šio Aprašo nuostatomis, parengti ataskaitą apie srities, už kurios patikrinimą jis atsakingas, patikrinimo rezultatus;

24.11. užtikrinti, kad patikrinimų medžiaga būtų saugiai laikoma;

24.12.saugoti tikrinamų ūkio subjektų komercines paslaptis, apie kurias sužinojo patikrinimo metu. Asmenys, atskleidę šią informaciją, atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

25. Tikrinimo komisijos vadovas:

25.1. vadovauja Tikrinimo komisijos darbui ir užtikrina, kad laiku ir kokybiškai būtų atliktos užduotys;

25.2. prireikus Tikrinimo komisijos nariams nustato konkrečias užduotis ir jų atlikimo terminus;

25.3. atstovauja Tikrinimo komisijai derinant iškilusius klausimus bei problemas su tikrinamų ūkio subjektų vadovais;

25.4. rengia su patikrinimu susijusius dokumentus;

25.5. užtikrina patikrinimui reikalingos informacijos surinkimą;

25.6. užtikrina, kad Tikrinimo komisijos nariai, analizuodami, tikrindami ir vertindami informaciją, bendradarbiautų tarpusavyje;

25.7. užtikrina, kad visos patikrinimo išvados būtų tinkamai pagrįstos;

25.8. nedelsdamas informuoja atitinkamo skyriaus veiklą kuruojantį Komisijos narį bei Komisijos pirmininką, jei patikrinimo metu nustatomi galimi teisės aktų pažeidimai ar kiti veiklos trūkumai, dėl kurių gali būti pažeidžiamos vartotojų teisės ar teisėti interesai arba kilti grėsmė tikrinamo ūkio subjekto veiklai.

 

VII. TIKRINAMŲ ūkio subjektų TEISĖS IR PAREIGOS

 

26. Tikrinamas ūkio subjektas privalo:

26.1. paskirti atsakingus asmenis, kurie dalyvautų atliekant patikrinimą bei bendradarbiautų su Tikrinimo komisijos nariais;

26.2. vykdyti Tikrinimo komisijos narių teisėtus nurodymus ir netrukdyti jiems įgyvendinti įstatymais, šio Aprašo bei kitais teisės aktais suteiktų teisių;

26.3. pateikti visus patikrinimui atlikti būtinus dokumentus, elektroniniu būdu tvarkomus duomenis bei kitą informaciją, susijusią su tikrinamo ūkio subjekto vykdoma licencijuojama veikla;

26.4. sudaryti reikiamas patikrinimui atlikti sąlygas, kai patikrinimas atliekamas nuvykus į tikrinamo ūkio subjekto būstinę.

27. Tikrinamas ūkio subjektas turi teisę:

27.1. teikti raštišką nuomonę, pastabas bei paaiškinimus dėl patikrinimo akte ir jo prieduose nurodytos informacijos;

27.2. reikalauti, kad Tikrinimo komisijos nariai, atlikdami patikrinimą, laikytųsi teisės aktuose numatytų procedūrų ir neviršytų suteiktų įgaliojimų;

27.3. informuoti Komisiją apie neteisėtus Tikrinimo komisijos nario (-ių) veiksmus.

27.4. įstatymų nustatyta tvarka skųsti Komisijos sprendimą atlikti neplaninį patikrinimą. Sprendimo atlikti neplaninį patikrinimą apskundimas nesustabdo patikrinimo atlikimo.

28. Ūkio subjektai teikia Komisijai dokumentus, kuriuos privaloma rengti vadovaujantis teisės aktų reikalavimais, taip pat kitą informaciją ūkio subjekto turima forma. Komisija negali reikalauti ūkio subjekto pateikti konkrečios prašomos formos duomenų ar dokumentų, jeigu jų rengimas nenumatytas teisės aktuose, tam reikėtų sukurti dokumentus ar informacijos rinkmenas ir tai būtų susiję su neproporcingai didelėmis darbo ir laiko sąnaudomis.

29. Ūkio subjektas turi teisę neteikti Komisijai dokumentų, jeigu tuos pačius dokumentus jis yra pateikęs nors vienam priežiūrą atliekančiam subjektui. Atsisakydamas teikti dokumentus, ūkio subjektas turi raštu nurodyti, kokiam priežiūrą atliekančiam subjektui šie dokumentai yra pateikti.

30. Komisija ir kiti priežiūrą atliekantys subjektai, vadovaudamiesi Verslą prižiūrinčių subjektų keitimosi verslo subjektų pateiktais dokumentais tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. balandžio 15 d. nutarimu Nr. 340 (Žin., 2009, Nr. 49-1987), tarpusavyje keičiasi jiems suteiktiems įgaliojimams įgyvendinti būtinais dokumentais ir kita informacija, kuriuos jiems yra pateikę ūkio subjektai.

 

VIII. PATIKRINIMO ATLIKIMAS IR REZULTATŲ ĮFORMINIMAS

 

31. Patikrinimas atliekamas, vadovaujantis tikrinimo darbo planu, kuriame nurodomos tikrinamos sritys bei Tikrinimo komisijos nariai, atsakingi už konkrečių sričių patikrinimą. Tikrinimo darbo planą sudaro Tikrinimo komisijos vadovas, suderinęs su atitinkamą veiklą kuruojančiu Komisijos nariu. Atsižvelgiant į patikrinimo tikslą bei apie tikrinamą ūkio subjektą turimą informaciją, tikrinimo darbo planas gali būti tikslinamas ar papildomas. Su tikrinimo darbo planu turi būti pasirašytinai supažindinti visi patikrinime dalyvaujantys Tikrinimo komisijos nariai.

32. Patikrinimas pradedamas nuo Tikrinimo komisijos narių susipažinimo su Komisijos turima medžiaga ir informacija apie tikrinamą ūkio subjektą, su ankstesnių patikrinimų (jei tokių buvo) išvadomis, valstybės ir (ar) savivaldybių institucijų dokumentais, kita informacija, susijusia su tikrinamo ūkio subjekto vykdoma licencijuojama veikla.

33. Atvykus į patikrinimo vietą, Tikrinimo komisijos nariai susitinka su tikrinamo ūkio subjekto vadovu. Tikrinimo komisijos vadovas įteikia ūkio subjekto vadovui įsakymo dėl patikrinimo atlikimo patvirtintą kopiją ir pristato kitus Tikrinimo komisijos narius, nurodydamas, už kokią patikrinimo sritį yra atsakingas kiekvienas Tikrinimo komisijos narys.

34. Tikrinimo komisijos nariai turi surinkti patikrinimui būtiną informaciją, susijusią su jų tikrinama sritimi, ir patikrinti, ar surinkta informacija teisinga.

35. Informacija apie atliekamą patikrinimą visuomenės informavimo priemonėms, kitiems su patikrinimu nesusijusiems asmenims neteikiama tol, kol patikrinimas nėra baigtas, išskyrus atvejus, kai Komisija gali teikti informaciją apie atliekamo patikrinimo faktą, kai tai daroma ne Komisijos iniciatyva.

36. Kiekvienas Tikrinimo komisijos narys, dalyvavęs patikrinime, surašo ataskaitą apie srities, už kurios patikrinimą jis buvo atsakingas, patikrinimo rezultatus. Tikrinimo komisijos narys surašytą ataskaitą Tikrinimo komisijos vadovui pateikia ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo srities, už kurios patikrinimą jis atsakingas, patikrinimo pabaigos. Jei Tikrinimo komisijos narys paskiriamas atsakingu už kelių sričių patikrinimą, ataskaitas Tikrinimo komisijos vadovui jis pateikia ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo paskutinės iš tikrinimo darbo plane Tikrinimo komisijos nariui paskirtų sričių patikrinimo pabaigos.

37. Patikrinimas įforminamas patikrinimo aktu (šio Aprašo 1 priedas), kurio projektą per 5 darbo dienas nuo ataskaitų pateikimo dienos surašo Tikrinimo komisijos vadovas.

38. Patikrinimo aktas surašomas kiekvienam tikrintam ūkio subjektui atskirai. Patikrinimo akte pateikiama apibendrinta informacija apie patikrinimo rezultatus pagal kiekvieną sritį, kuri buvo tikrinta.

39. Patikrinimo akte nurodomi nustatyti galimi teisės aktų, reglamentuojančių ūkio subjektų licencijuojamą veiklą, pažeidimų atvejai, tikrinamo ūkio subjekto veiklos trūkumai, veiklos vertinimas bei kitos pastabos.

40. Patikrinimo aktas turi būti surašomas tiksliai, aiškiai, suprantamai, visi teiginiai turi būti argumentuoti, pagrįsti dokumentų duomenimis ir kita informacija. Jei reikia, prie jo pridedami priedai (Tikrinimo komisijos narių ataskaitos ir paaiškinimai, dokumentų kopijos ir kt.).

41. Patikrinimo akto projektas pateikiamas tikrinamo ūkio subjekto vadovui pastaboms ne vėliau kaip kitą darbo dieną po patikrinimo akto projekto surašymo.

42. Tikrinamo ūkio subjekto vadovas, susipažinęs su patikrinimo akto projektu, per 3 darbo dienas nuo patikrinimo akto projekto gavimo gali raštu pateikti paaiškinimus dėl patikrinimo rezultatų.

43. Tikrinamo ūkio subjekto vadovui pateikus pastabas dėl patikrinimo rezultatų, Tikrinimo komisijos nariai per 2 darbo dienas įvertina pateiktų pastabų pagrįstumą ir Tikrinimo komisijos vadovui pateikia komentarus dėl pateiktų pastabų.

44. Tikrinimo ūkio subjekto vadovui nepateikus pastabų dėl patikrinimo rezultatų per Aprašo 42 punkte nurodytą terminą, surašomas patikrinimo aktas.

45. Atsižvelgdamas į tikrinamo ūkio subjekto vadovo pastabas bei Tikrinimo komisijos narių komentarus dėl pateiktų pastabų, Tikrinimo komisijos vadovas per 2 darbo dienas nuo tikrinamo ūkio subjekto vadovo pastabų gavimo surašo patikrinimo aktą.

46. Patikrinimo aktą pasirašo visi patikrinimą atlikę Tikrinimo komisijos nariai. Patikrinimo akto priedai pasirašomi juos rengusių Tikrinimo komisijos narių.

47. Pasirašytas patikrinimo aktas ir priedai dviem egzemplioriais pateikiami tikrinamo ūkio subjekto vadovui, kuris per 2 darbo dienas nuo jų gavimo patvirtina parašu, kad su patikrinimo aktu bei jo priedais susipažino, įrašo pasirašymo datą ir grąžina vieną egzempliorių Komisijai.

48. Jeigu tikrinamo ūkio subjekto vadovas atsisako susipažinti su patikrinimo aktu bei priedais, tai pažymima patikrinimo akte.

 

IX. PATIKRINIMO AKTO SVARSTYMAS KOMISIJOS POSĖDYJE

 

49. Patikrinimo metu nustačius ūkio subjekto licencijuojamos veiklos sąlygų pažeidimų, pasirašytas patikrinimo aktas kartu su tikrinamo ūkio subjekto vadovo pastabomis (jei tokių buvo gauta) teikiamas svarstyti artimiausiame Komisijos posėdyje. Patikrinimo metu nenustačius licencijuojamos ūkio subjekto veiklos sąlygų pažeidimų, apie patikrinimo rezultatus informuojamas Komisijos pirmininkas ir jam pateikiamas surašytas patikrinimo aktas.

50. Komisija, posėdyje spręsdama pateiktą klausimą, gali priimti tokius sprendimus:

50.1. pritarti pateiktam patikrinimo aktui ir:

50.1.1. įpareigoti ūkio subjekto vadovą iki nustatyto termino pašalinti Tikrinimo komisijos nustatytus licencijuojamos veiklos sąlygų pažeidimus;

50.1.2. perduoti patikrinimo medžiagą ikiteisminio tyrimo institucijoms, jeigu ūkio subjekto veikloje yra nusikalstamos veikos, numatytos Lietuvos Respublikos baudžiamajame kodekse, požymių;

50.2. nepritarti pateiktam patikrinimo aktui ir įpareigoti patikslinti patikrinimo aktą.

51. Komisijos posėdyje priimtas sprendimas, nurodytas šio Aprašo 50.1 ir 50.2 punktuose, įforminamas nutarimu.

52. Apie Komisijos priimtą sprendimą ūkio subjektas, valstybės ar savivaldybės institucijos ir kiti suinteresuoti asmenys informuojami Komisijos darbo reglamento nustatyta tvarka.

 

X. PAŽEIDIMŲ PAŠALINIMO KONTROLĖ

 

53. Komisijai priėmus šio Aprašo 50.1.1 punkte nurodytą sprendimą, turi būti vykdoma nustatytų pažeidimų pašalinimo kontrolė.

54. Pasibaigus Komisijos nustatytam terminui pažeidimams pašalinti, Tikrinimo komisijos vadovas patikrina, ar ūkio subjektas pašalino nurodytus licencijuojamos veiklos sąlygų pažeidimus ir ėmėsi priemonių, kad tokio pobūdžio pažeidimai nesikartotų ateityje, ir esant reikalui pareikalauja pateikti tai patvirtinančius dokumentus.

55. Jeigu ūkio subjektas per nustatytą terminą nepašalina Tikrinimo komisijos nustatytų licencijuojamos veiklos sąlygų pažeidimų ar nepateikia tai patvirtinančių dokumentų, Tikrinimo komisijos vadovas inicijuoja procedūrą dėl piniginės baudos ūkio subjektui skyrimo pagal Energetikos įstatymo 27 straipsnį ir Piniginių baudų skyrimo ir jų dydžio nustatymo taisyklių, patvirtintų Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2009 m. rugsėjo 18 d. nutarimu Nr. O3-132 (Žin., 2010, Nr. 146-7515), nustatyta tvarka arba administracinės nuobaudos ūkio subjekto vadovui skyrimo pagal Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodeksą (Žin., 1985, Nr. 1-1) ir Administracinio teisės pažeidimo protokolo ir nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje pildymo taisyklių, patvirtintų Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2009 m. spalio 28 d. nutarimu Nr. O3-172 (Žin., 2009, Nr. 132-5794) nustatyta tvarka.

56. Komisija, nustačiusi, jog ir po baudos skyrimo licencijuojamos veiklos sąlygų pažeidimas nebuvo pašalintas, įstatymų nustatyta tvarka turi teisę inicijuoti ūkio subjekto licencijos (-ų) galiojimo sustabdymo ar panaikinimo procedūrą.

 

XI. ŪKIO SUBJEKTŲ VEIKLOS PRIEŽIŪROS INFORMACINĖ SISTEMA

 

57. Komisija savo interneto svetainėje skelbia:

57.1. nacionalinių, Europos Sąjungos ir kitų tarptautinių teisės aktų, nustatančių atitinkamą ūkio subjektų veiklos priežiūrą bei poveikio priemonių taikymą, įtvirtinančių Komisijos įgaliojimus, sąrašą;

57.2. informaciją apie pagrindinius atitinkamos srities ūkio subjektų veiklos priežiūros reikalavimus;

57.3. Komisijos priimtų sprendimų apskundimo tvarką;

57.4. Komisijos konsultacijas, informaciją apie konsultavimą ir kitos metodinės pagalbos teikimą;

57.5. Licencijuojamos veiklos priežiūros aprašą, patvirtintą metinį patikrinimų planą ir jo pakeitimus, metinę vykdytos licencijuojamos veiklos priežiūros ataskaitą.

58. Kalendoriniams metams pasibaigus, Komisija per keturis mėnesius parengia veiklos metinę ataskaitą, paskelbia ją viešai ir pateikia Lietuvos Respublikos Prezidentui, Seimui bei Vyriausybei, kaip tai numato Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 17 straipsnio 10 dalis. Komisijos metinėje vykdytos veiklos ataskaitoje pateikiama informaciją apie:

58.1. konsultavimo veiklą, išskirdama ataskaitinio laikotarpio aktualiausius ūkio subjektams klausimus, daugiausia aiškinimo reikalingas teisės aktų nuostatas;

58.2. vykdytų patikrinimų skaičių, pobūdį, trukmę;

58.3. ūkio subjektams įstatymuose ir kituose teisės aktuose nustatytų reikalavimų nesilaikymo ar netinkamo vykdymo mastą, priežastis, taikytas prevencines ir poveikio priemones, dažniausia pažeidžiamas teisės aktų nuostatas;

58.4. siūlomus keisti ar priimti naujus teisės aktus, išskirdama priemones, kuriomis šalinamos teisinio reglamentavimo spragos, efektyviau organizuojama ūkio subjektų veiklos priežiūra, mažinama priežiūros našta ūkio subjektams.

 

XII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

59. Ūkio subjektai turi teisę kreiptis dėl Komisijos korupcinio pobūdžio ar kitų teisės aktų reikalavimų neatitinkančių veikų į atitinkamus viešojo administravimo subjektus, specialiųjų tyrimų tarnybą, kitas institucijas įstatymų nustatyta tvarka.

60. Patikrinimo metu surinkta Tikrinimo komisijos narių medžiaga yra saugoma Komisijoje Lietuvos Respublikos archyvų įstatymo (Žin., 1995, Nr. 107-2389; 2004, Nr. 57-1982) nustatyta tvarka ir tretiesiems asmenims gali būti perduota tik įstatymų nustatyta tvarka.

61. Ūkio subjektai, Tikrinimo komisijos nariai ir kiti asmenys, pažeidę šio Aprašo nuostatas, atsako Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

62. Komisijos pareigūnų, valstybės tarnautojų ir darbuotojų veiklos efektyvumo ir rezultatyvumo vertinimo kriterijais negali būti paskirtų nuobaudų skaičius, baudų dydis ar kiti su sankcijų ūkio subjektams taikymu susiję rodikliai.

_________________


Licencijuojamos veiklos priežiūros

tvarkos aprašo

1 priedas

 

(Patikrinimo akto formos pavyzdys)

 

herbas_baltam mazas

 

VALSTYBINĖ KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJA

 

PATIKRINIMO AKTAS

 

20 __ m.______________ d. Nr. _____

 

__________________________

(sudarymo vieta)

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2008, Nr. 135-5228) 17 straipsniu, Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. lapkričio 7 d. nutarimu Nr. 1747 (Žin., 2002, Nr. 109-4819), _________

___________________________________________________________________________

(atitinkamo energetikos sektoriaus licencijavimo taisyklių pavadinimas, punktas)

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

bei Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos pirmininko 20__ m. __________ d. įsakymu Nr. _______, sudaryta Tikrinimo komisija ____________________________________________________

___________________________________________________________________________

(tikrinimo komisijos narių pareigos, vardas ir pavardė)

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

(tikrinamo ūkio subjekto pavadinimas (fizinio asmens – vardas, pavardė; juridinio asmens – įmonės pavadinimas), kodas (fizinio asmens – asmens kodas, jei toks yra; juridinio asmens – įmonės kodas), fizinio asmens adresas arba juridinio asmens buveinės adresas, licencijos išdavimo data)

___________________________________________________________________________ ,

(licencijos rūšis ir numeris)

_____________________________________ atliko _______________________ patikrinimą.

(patikrinimo rūšis)

Patikrinimas pradėtas ______________________ baigtas _________________.

(data)                                               (data)

Ūkio subjekto licencijuojamos veiklos tikrinamasis laikotarpis _____________________

(data)

Patikrinimo tikslas________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

 

Patikrinimo metu nustatyta:________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

 

Patikrinimo metu nustatyti šie licencijuojamos veiklos sąlygų pažeidimai:

 

Eil. Nr.

Licencijuojamos veiklos sąlygų pažeidimas

Norminio teisės akto straipsnis, punktas

Pažeidimo pašalinimo terminas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Patikrinimo išvados: ______________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

 

PRIDEDAMA: __________ lapai (-ų).

 

______________________________________ ___________             ___________________

(Tikrinimo komisijos nario pareigos)                        (parašas)                      (vardas ir pavardė)

 

______________________________________ ___________             ___________________

(Tikrinimo komisijos nario pareigos)                        (parašas)                      (vardas ir pavardė)

 

______________________________________ ___________             ___________________

(Tikrinimo komisijos nario pareigos)                        (parašas)                      (vardas ir pavardė)

 

Su patikrinimo aktu susipažinau, vieną akto egzempliorių gavau:

 

______________________________________ _______________________ ______________

(ūkio subjekto vadovo parašas)                               (vardas ir pavardė)                       (data)

 

_________________