LIETUVOS RESPUBLIKOS

SUSISIEKIMO MINISTRO

ĮSAKYMAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO 2007 m. LIEPOS 4 d. ĮSAKYMO Nr. 3-238 „DĖL BENDRIJOS FINANSINĖS PAGALBOS TRANSEUROPINIO TRANSPORTO TINKLO PLĖTROS PROJEKTAMS ĮGYVENDINTI LIETUVOJE ADMINISTRAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2011 m. rugsėjo 6 d. Nr. 3-518

Vilnius

 

Pakeičiu Bendrijos finansinės pagalbos transeuropinio transporto tinklo plėtros projektams įgyvendinti Lietuvoje administravimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2007 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. 3-238 „Dėl Bendrijos finansinės pagalbos transeuropinio transporto tinklo plėtros projektams įgyvendinti Lietuvoje administravimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2007, Nr. 76-3026; 2010, Nr. 54-2670), ir išdėstau jas nauja redakcija (pridedama).

 

 

Susisiekimo ministras                                                                Eligijus Masiulis


Patvirtinta

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro

2007 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. 3-238

(Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro

2011 m. rugsėjo 6 d. įsakymu

Nr. 3-518 redakcija)

 

EUROPOS SĄJUNGOS FINANSINĖS PAgalbos TRANSEUROPINIo TRANSPORTO TINKLO PLĖTROS PROJEKTAMS ĮGYVENDINTI LIETUVOJE ADMINISTRAVIMO TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Europos Sąjungos finansinės pagalbos transeuropinio transporto tinklo (toliau – TEN-T) plėtros projektams įgyvendinti Lietuvoje administravimo taisyklės (toliau – taisyklės) nustato Europos Sąjungos finansinės pagalbos TEN-T programos lėšomis finansuojamų projektų planavimo, projektų vykdymo bei priežiūros tvarką ir funkcijų bei atsakomybės pasiskirstymą tarp institucijų, administruojančių TEN-T programos paramą transporto sektoriaus projektams, ir projektų vykdytojų.

2. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

Bendro intereso projektas – projektas arba projekto dalis, nustatyti Europos Bendrijos steigimo sutarties 155 (buvusio 129c) straipsnio 1 dalyje nurodytose gairėse ir atitinkantys Sąjungos transeuropinio transporto tinklo plėtros gairių, patvirtintų 2010 m. liepos 7 d. Europos Parlamento ir Tarybos sprendimu Nr. 661/2010/ES, (toliau – Sąjungos TEN-T plėtros gairės), 7 straipsnio reikalavimus.

Europos Komisijos sprendimas – Europos Komisijos neskelbtinas dokumentas, kuriuo finansinės pagalbos gavėjui suteikiama Europos Sąjungos finansinė pagalba ir kuriuo Komisija nurodo finansinę pagalbą gavusios veiklos įgyvendinimo sąlygas ir būdus.

Įgyvendinančioji institucija – institucija, vykdanti TEN-T programos bendrai finansuojamų transporto sektoriaus projektų efektyvaus įgyvendinimo bei TEN-T programos lėšų tinkamo panaudojimo priežiūrą. Transporto sektoriuje įgyvendinančiosios institucijos funkcijas atlieka Transporto investicijų direkcija.

Koordinuojančioji institucija – institucija, atsakinga už TEN-T plėtros strateginių tikslų įgyvendinimo koordinavimą ir užtikrinanti tinkamą Lietuvos transporto sektoriaus projektams įgyvendinti skirtų TEN-T programos lėšų valdymo ir kontrolės sistemos veikimą.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. balandžio 18 d. nutarimu Nr. 401 „Dėl Bendrijos finansinę pagalbą transeuropinių transporto tinklų srityje koordinuojančiosios institucijos paskyrimo“ (Žin., 2007, Nr. 47-1806) TEN-T programos transporto sektoriaus projektus koordinuojančiąja institucija yra paskirta Susisiekimo ministerija.

Prioritetinis projektas – projektas, įvardytas Sąjungos TEN-T plėtros gairių III priede nustatytame Prioritetinių projektų, kurių darbai turi būti pradėti anksčiau nei 2010 metai, sąraše.

Projekto priežiūros komitetas projekto vykdytojo sudaromas projekto priežiūros komitetas (toliau – priežiūros komitetas) projekto įgyvendinimo eigos stebėsenai vykdyti, rekomendacijoms dėl iškilusių administracinių, techninių ir finansavimo problemų teikti.

Projekto paraiška – pagal Europos Komisijos nustatytą formą parengtas dokumentas, kuris teikiamas Europos Komisijai siekiant gauti TEN-T programos finansinę pagalbą.

Projekto vykdytojas – vienas iš šių taisyklių 5 punkte numatytų juridinių asmenų, įvardytų Europos Komisijos sprendime ir (arba) projekto paraiškoje.

Sutartis tarp įgyvendinančiosios institucijos ir projekto vykdytojo (toliau – sutartis) – įgyvendinančiosios institucijos ir projekto vykdytojo pareigų ir teisių pasiskirstymas įgyvendinant TEN-T plėtros projektus, kuriems skiriama Europos Sąjungos TEN-T programos finansinė pagalba ir valstybės lėšos.

TEN-T vykdančioji agentūra (toliau – TEN-T agentūra) – Europos Komisijos įkurta TEN-T agentūra TEN-T programos projektų techniniam ir finansiniam įgyvendinimui administruoti ir koordinuoti.

Valdymo ir kontrolės sistema – koordinuojančiosios institucijos, įgyvendinančiosios institucijos ir projektų vykdytojų taikomų priemonių, metodų, atliekamų funkcijų sistema, užtikrinanti patikimą TEN-T programos lėšomis finansuojamų projektų valdymą, veiksmingą ir tinkamą lėšų panaudojimą.

Valstybės biudžeto, apskaitos ir mokėjimų sistema (toliau – VBAMS) – centralizuota mokėjimų sistema, jungianti valstybės biudžeto asignavimų valdytojus, leidžianti valdyti grynųjų pinigų viešajame sektoriuje srautus, kontroliuojanti biudžeto finansus ir pateikianti apie juos aktualią bei patikimą informaciją.

Kitos taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos teisės aktuose, TEN-T programos reglamentuose ir Sąjungos TEN-T plėtros gairėse vartojamas sąvokas.

 

FINANSUOJAMOS SRITYS

 

3. TEN-T programos finansuojamos sritys bei projektų tinkamumas gauti Europos Sąjungos finansinę pagalbą nustatyti TEN-T programos reglamentuose. Pagrindiniai projektams keliami reikalavimai yra:

3.1. pagalba skiriama tik bendro intereso projektams;

3.2. projektas iš dalies finansuojamas valstybės, savivaldybių biudžetų, ypač viešų ir privačių įmonių, kurios teikia visuomenines paslaugas ar paslaugas, atitinkančias visuomenės interesus, lėšomis.

4. Sprendimą dėl konkretaus projekto finansavimo TEN-T programos lėšomis priima Europos Komisija, įvertinusi pateiktą projekto paraišką šios programos finansavimui gauti.

 

PROJEKTŲ VYKDYTOJAI

 

5. Lietuvos transporto sektoriaus TEN-T plėtros projektų vykdytojai:

5.1. geležinkelių projektų – AB „Lietuvos geležinkeliai“;

5.2. jūrų transporto projektų – VĮ Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija;

5.3. kelių projektų – Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos;

5.4. tarptautinių oro uostų projektų – VĮ Tarptautinis Vilniaus oro uostas, VĮ „Kauno aerouostas“ ir VĮ Tarptautinis Palangos oro uostas.

6. Jeigu projektą numato vykdyti projekto vykdytojas su partneriais, projekto vykdytojas su paraiška TEN-T programos pagalbai gauti turi pateikti Lietuvos Respublikos civilinio kodekso reikalavimus atitinkančią, partnerių pasirašytą sutartį. Sutartyje, be kita ko, turi būti nustatyta:

6.1. partnerių įnašai;

6.2. partnerių teisės ir pareigos įgyvendinant projektą;

6.3. projekto įgyvendinimo metu sukurtų rezultatų (nupirkto ar sukurto turto ir atliktų darbų) nuosavybės teisės;

6.4. pareiga projekto vykdytojui visus projekto pakeitimus, turinčius įtakos partnerių įsipareigojimams ir teisėms, raštu derinti su partneriais;

6.5. bendrų išlaidų ir bendrų nuostolių, susijusių su projekto įgyvendinimu, paskirstymas;

6.6. partnerių atsakomybė pagal bendras prievoles.

7. Projektų paraiškas projektų vykdytojai rengia ir teikia vadovaudamiesi atitinkamo kvietimo teikti paraiškas sąlygomis. Kvietimo teikti paraiškas ir pagalbos skyrimo sąlygas nustato Europos Komisija.

 

II. TEN-T PROGRAMOS ADMINISTRAVIMAS TRANSPORTO SEKTORIUJE

 

KOORDINUOJANČIOJI INSTITUCIJA

 

8. Koordinuojančioji institucija atlieka šias funkcijas:

8.1. rengia bei tvirtina Europos Sąjungos finansinės pagalbos TEN-T plėtros projektams įgyvendinti Lietuvoje administravimo taisykles, esant poreikiui, jas atnaujina pagal Europos Komisijos, koordinuojančiosios institucijos, įgyvendinančiosios institucijos, projektų vykdytojų ar Finansų ministerijos raštu pateiktas rekomendacijas, pastabas ar pasiūlymus;

8.2. rengia TEN-T programos valdymo ir kontrolės sistemos Lietuvoje aprašą ir teikia Europos Komisijai;

8.3. derina iš įgyvendinančiosios institucijos gautų projektų vykdytojų pateiktų projektų paraiškų atitiktį ES ir Lietuvos Respublikos teisės aktams bei transporto sektoriaus plėtros strateginėms kryptims;

8.4. teikia Europos Komisijai ir (ar) TEN-T agentūrai galutines projekto vykdytojų parengtas ir įgyvendinančiosios institucijos patikrintas projektų paraiškas TEN-T programos finansavimui gauti;

8.5. nagrinėja ir teikia Europos Komisijai ir (ar) TEN-T agentūrai iš įgyvendinančiosios institucijos gautus prašymus dėl Europos Komisijos sprendime numatytų veiklų ar projekto biudžeto pakeitimo;

8.6. vadovaudamasi projekto paraiškoje ir Europos Komisijos sprendime nustatytais fiziniais ir finansiniais rodikliais, koordinuoja projektų įgyvendinimą, nagrinėja bei teikia TEN-T agentūrai projekto techninio įgyvendinimo, finansines metines ir galutines ataskaitas;

8.7. atlieka įgyvendinančiosios institucijos pateiktų mokėjimo paraiškų VBAMS sąmatos kontrolę;

8.8. nustačiusi, kad esama TEN-T programos ir nacionalinio finansavimo lėšų panaudojimo pažeidimų, arba gavusi informaciją apie tokius pažeidimus, praneša apie tai Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai prie Vidaus reikalų ministerijos; užtikrina informacijos apie nustatytus pažeidimus konfidencialumą;

8.9. Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklių, patvirtintų Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. V-118 (Žin., 2011, Nr. 88-4230) (toliau – Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklės), nustatyta tvarka saugo visus koordinuojančiosios institucijos funkcijoms atlikti reikiamus dokumentus, susijusius su TEN-T programos lėšomis finansuojamų projektų įgyvendinimu; užtikrina, kad dokumentai būtų prieinami turinčioms teisę juos tikrinti institucijoms ir asmenims.

9. Koordinuojančioji institucija turi teisę:

9.1. dalyvauti projekto priežiūros komiteto darbe;

9.2. gauti iš projekto vykdytojo informaciją, susijusią su projekto vykdytojo funkcijų atlikimu, kad įsitikintų, ar tinkamai naudojamos TEN-T programos ir nacionalinio finansavimo lėšos;

9.3. gauti iš įgyvendinančiosios institucijos informaciją, susijusią su projektų paraiškų derinimu, projektų vykdymu ar įgyvendinamų projektų lėšų išmokėjimu;

9.4. dalyvauti Europos Komisijos ir (ar) TEN-T agentūros bei įgyvendinančiosios institucijos rengiamuose projektų patikrinimuose, susijusiuose su TEN-T programos ir nacionalinio finansavimo lėšų panaudojimu, projekto įgyvendinimo, valdymo bei kontrolės efektyvumu;

9.5. įgalioti projekto vykdytoją vykdyti finansinės pagalbos gavėjo (ar perkančiosios organizacijos ir (ar) užsakovo) funkcijas.

 

ĮGYVENDINANČIOJI INSTITUCIJA

 

10. Įgyvendinančioji institucija atlieka šias funkcijas:

10.1. tikrina projektų vykdytojų pateiktas projektų paraiškas ir teikia jas koordinuojančiajai institucijai derinti bei teikti Europos Komisijai ir (ar) TEN-T agentūrai;

10.2. vykdo projektų, kuriems skirtas TEN-T programos finansavimas, įgyvendinimo bei lėšų panaudojimo priežiūrą, tikrina išlaidų tinkamumą bendrai finansuoti TEN-T programos lėšomis vadovaujantis TEN-T programos reglamentuose, Europos Komisijos sprendime, šiose taisyklėse ir sutarties nustatytomis sąlygomis bei Lietuvos Respublikos teisės aktų nuostatomis;

10.3. tikrina projektų vykdytojų parengtas projekto techninio įgyvendinimo, finansines ir kitas Europos Komisijos sprendime įvardytas ataskaitas, mokėjimo paraiškas bei kitą su projekto įgyvendinimu susijusią dokumentaciją ir teikia jas koordinuojančiajai institucijai; kontroliuoja, kad Europos Komisijos sprendime nustatytos ataskaitos būtų pateikiamos laiku;

10.4. nagrinėja bei vertina projektų vykdytojų pateiktus prašymus dėl projekto paraiškoje ir Europos Komisijos sprendime numatytų veiklų ar projekto biudžeto pakeitimų ir teikia išvadas koordinuojančiajai institucijai;

10.5. atlieka iš TEN-T programos ir nacionalinio finansavimo lėšų finansuojamų projektų vykdymo kontrolę jų įgyvendinimo laikotarpiu, koordinuojančiajai institucijai, Europos Komisijai ir (ar) TEN-T agentūrai pareikalavus, tikrina projektus jų įgyvendinimo vietose, registruoja šiuos patikrinimus, imasi būtinų veiksmų rastiems pažeidimams pašalinti, informuoja koordinuojančiąją instituciją apie tikrinimo rezultatus;

10.6. nustačiusi, kad esama TEN-T programos ir nacionalinio finansavimo lėšų panaudojimo pažeidimų, arba gavusi informaciją apie tokius pažeidimus, nedelsdama praneša apie tai koordinuojančiajai institucijai; užtikrina informacijos apie nustatytus pažeidimus konfidencialumą;

10.7. prižiūri, kad projektų vykdytojai vykdytų privalomuosius informavimo ir viešinimo veiksmus, nustatytus TEN-T programos reglamentuose ir Europos Komisijos sprendime;

10.8. susisiekimo ministro nustatyta tvarka teikia koordinuojančiajai institucijai ataskaitas ir kitą informaciją, siekiant užtikrinti valstybės biudžeto programų vykdymo eigą ir kontrolę;

10.9. rengia ir teikia informaciją Finansų ministerijos valstybės iždo departamentui apie TEN-T programos plėtros projektų įgyvendinimo eigą Lietuvos Respublikos finansų ministro 2011 m. rugpjūčio 11 d. įsakymu Nr. 1K-275 patvirtintų Valstybės piniginių išteklių srautams prognozuoti skirtos informacijos teikimo taisyklių (Žin., 2011, Nr. 103-4853) nustatyta tvarka;

10.10. Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklių nustatyta tvarka saugo visus dokumentus, susijusius su TEN-T programos lėšomis finansuojamų projektų įgyvendinimu; užtikrina, kad dokumentai būtų prieinami turinčioms teisę juos tikrinti institucijoms ir asmenims.

11. Įgyvendinančioji institucija turi teisę:

11.1. pagal atskirą rašytinį susitarimą, suderinusi su koordinuojančiąja institucija, pavesti projektų vykdytojams atlikti jai priskirtas funkcijas;

11.2. reikalauti iš projektų vykdytojų pateikti informaciją apie projekto įgyvendinimą, projektui skirtų lėšų panaudojimą ir informaciją, susijusią su perduotų funkcijų atlikimu;

11.3. teikti koordinuojančiajai institucijai pasiūlymus dėl taisyklių pakeitimo bei TEN-T plėtros projektų vykdymo administravimo tobulinimo.

 

PROJEKTO VYKDYTOJAS

 

12. Projekto vykdytojas gali būti juridinis asmuo, numatytas taisyklių 5 punkte ir įvardytas Europos Komisijos sprendime ir (arba) projekto paraiškoje TEN-T programos pagalbai gauti. Projekto vykdytojas atlieka šias funkcijas:

12.1. rengia projektų paraiškas TEN-T programos finansinei pagalbai gauti ir teikia jas įgyvendinančiajai institucijai tikrinti;

12.2. vadovaudamasis TEN-T programos reglamentų, šių taisyklių, sutarties sąlygų ir kitų ES bei Lietuvos Respublikos teisės aktų nuostatomis bei Europos Komisijos sprendime nurodytomis sąlygomis ir terminais įgyvendina Europos Komisijos sprendimu patvirtiną projektą; užtikrina, kad tinkamai bei laiku būtų įgyvendinti Europos Komisijos sprendimu patvirtinti projekto uždaviniai bei projekto veiklos;

12.3. organizuoja Europos Komisijos sprendime įvardytoms projekto veikloms įgyvendinti reikalingus viešuosius pirkimus, vykdo perkančiosios organizacijos ir užsakovo funkcijas;

12.4. užtikrina, kad visą projekto įgyvendinimo laikotarpį bus vykdoma tinkama projekto priežiūra: įgyvendindamas projektą, projekto vykdytojas turi suformuoti priežiūros komitetą, kuriame dalyvautų projekto vykdytojo, įgyvendinančiosios, koordinuojančiosios ir kitų (jeigu reikia) institucijų atstovai. Priežiūros komiteto posėdžiai organizuojami vadovaujantis darbo reglamentu, kuris tvirtinamas pirmojo posėdžio metu. Priežiūros komiteto posėdžiai yra protokoluojami. Pasirašyti posėdžių protokolai saugomi projekto vykdytojo, o kopijos siunčiamos koordinuojančiajai ir įgyvendinančiajai institucijoms;

12.5. rengia bei teikia įgyvendinančiajai institucijai Europos Komisijos sprendime nustatyta forma ir terminais projekto techninio įgyvendinimo, finansines ir kitas Europos Komisijos sprendime įvardytas ataskaitas, mokėjimo paraiškas bei kitą su projekto įgyvendinimu susijusią dokumentaciją;

12.6. praneša įgyvendinančiajai institucijai apie galimus nukrypimus nuo Europos Komisijos sprendimu patvirtintų projekto paraiškoje numatytų tikslų, uždavinių ir terminų; prireikus teikia įgyvendinančiajai institucijai argumentuotą prašymą dėl projekto paraiškoje ir Europos Komisijos sprendime numatytų veiklų ar projekto biudžeto pakeitimų;

12.7. vykdo privalomuosius informavimo ir viešinimo veiksmus, nustatytus TEN-T programos reglamentuose ir Europos Komisijos sprendime;

12.8. fiksuoja visas ūkines ir kitas operacijas, susijusias su projekto vykdymu, ir saugo teisės aktų nustatyta tvarka su šiomis operacijomis susijusius dokumentus bei kitus dokumentus, susijusius su TEN-T programos ir nacionalinio finansavimo lėšų išmokomis, išlaidų tikrinimo dokumentus, taip pat kitus dokumentus, susijusius su iš TEN-T programos lėšų finansuojamų projektų įgyvendinimu. Užtikrina, kad dokumentai būtų prieinami turinčioms teisę juos tikrinti institucijoms ir asmenims.

13. Projekto vykdytojas privalo naudoti TEN-T programos lėšas tik su projekto paraiškoje ir Europos Komisijos sprendime numatyto projekto įgyvendinimu susijusioms išlaidoms apmokėti ir tinkamai už jas atsiskaityti, kaip nurodyta Europos Komisijos sprendime.

14. Projekto vykdytojas negali perleisti jokių savo teisių ir įsipareigojimų dėl projekto vykdymo užtikrinimo tretiesiems asmenims be raštiško Europos Komisijos sutikimo.

15. Projekto rezultatai nuosavybės ar patikėjimo teise turi priklausyti projekto vykdytojui, partneriui (-iams) arba jam kartu su partneriu (-iais), kaip buvo numatyta Europos Komisijai pateiktoje projekto paraiškoje, dėl kurios Europos Komisija priėmė sprendimą skirti TEN-T programos pagalbą.

16. Projekto vykdytojas turi teisę:

16.1. teikti koordinuojančiajai ir įgyvendinančiajai institucijoms paklausimus, susijusius su projekto įgyvendinimu;

16.2. teikti koordinuojančiajai institucijai pasiūlymus dėl taisyklių pakeitimo bei TEN-T programos projektų vykdymo administravimo tobulinimo.

 


III. PROJEKTŲ ĮGYVENDINIMAS IR PRIEŽIŪRA

 

PROJEKTŲ VYKDYMAS

 

17. Už tinkamą projekto vykdymą bei paraiškoje ir Europos Komisijos sprendime numatytų veiklų įgyvendinimą atsakingas projekto paraiškoje nurodytas projekto vykdytojas.

18. Projekto vykdytojas, gavęs iš koordinuojančiosios institucijos informaciją apie Europos Komisijos priimtą sprendimą dėl Europos Sąjungos finansinės pagalbos teikimo, ne vėliau kaip per 50 dienų parengia Europos Komisijos sprendime nustatytą strateginį veiklos planą ir pateikia įgyvendinančiajai institucijai, ši teikia koordinuojančiajai institucijai ne vėliau kaip per 70 dienų nuo pranešimo apie sprendimą, o koordinuojančioji institucija teikia TEN-T agentūrai ne vėliau kaip per 90 dienų nuo Europos Komisijos sprendimo gavimo.

19. Visus Europos Komisijos sprendime įvardytoms projekto veikloms įgyvendinti reikalingus viešuosius pirkimus projektų vykdytojas atlieka Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme, kituose viešuosius pirkimus reglamentuojančiuose teisės aktuose ir patvirtintuose pirkimo dokumentuose numatyta tvarka.

20. Projekto vykdytojas, įgyvendindamas projektą, privalo informuoti įgyvendinančiąją ir koordinuojančiąją institucijas apie galimus Europos Komisijos sprendimu patvirtinto projekto paraiškoje nurodyto projekto įgyvendinimo grafiko ar Europos Komisijos sprendime įvardytų veiklų pakeitimus, užtikrinti tinkamą lėšų panaudojimą.

21. Projekto vykdytojas atsiskaito už atliktus darbus raštu, teikdamas projekto techninės pažangos, finansines ir kitas ataskaitas Europos Komisijos sprendime numatyta forma ir terminais. Ataskaitose pateikta projekto įgyvendinimo pažanga pristatoma ir priežiūros komiteto posėdžiuose.

22. Paaiškėjus, kad dėl pasikeitusių sąlygų, kurių negalima buvo numatyti rengiant projektą, negalima pasiekti projekte numatytų tikslų pagal Europos Komisijos sprendime nustatytas sąlygas ir mastus, projekto vykdytojas nedelsdamas apie tai informuoja įgyvendinančiąją instituciją ir pateikia jai argumentuotą prašymą dėl projekto veiklų ar biudžeto pakeitimo ir, jei reikia, pateikia būtinus dokumentus.

23. Įgyvendinančioji institucija, gavusi projekto vykdytojo prašymą dėl projekto veiklų ar biudžeto pakeitimo, per 10 darbo dienų išnagrinėja ir pateikia savo išvadas koordinuojančiajai institucijai.

24. Jeigu įgyvendinančioji institucija pritaria siūlomam projekto pakeitimui, kartu su išvadomis pateikia koordinuojančiajai institucijai ir projekto vykdytojo pateiktą prašymo kopiją.

25. Jokie projekto veiklų ar biudžeto pakeitimai negalimi be raštiško Europos Komisijos sutikimo.

26. Pagrindinė Europos Komisijos priemonė TEN-T programos lėšomis finansuojamų projektų priežiūrai atlikti yra Europos Komisijos sprendime numatytos projekto techninio įgyvendinimo, finansinės ir kitos ataskaitos.

27. Visuose susirašinėjimo dėl projekto vykdymo ar finansavimo raštuose turi būti nurodomas Europos Komisijos sprendime nurodytas projekto numeris.

 

PROJEKTO IŠLAIDŲ APMOKĖJIMAS

 

28. Projekto vykdytojas TEN-T programos lėšas privalo naudoti ir administruoti Europos Komisijos sprendime nustatyta tvarka ir visas projekto išlaidas finansuoti iš TEN-T programos ir nacionalinio finansavimo (valstybės, savivaldybės biudžetų arba projekto vykdytojo nuosavų) lėšų, atitinkamai išlaikant Europos Komisijos sprendime nustatytą procentinį ES ir nacionalinio finansavimo lėšų santykį.

29. Europos Komisija, priėmusi sprendimą dėl projekto finansavimo, teisės aktų nustatyta tvarka perveda nustatytą TEN-T programos lėšų dalį į paraiškoje nurodytą sąskaitą ir šios Europos Komisijos lėšos įskaitomos į valstybės biudžetą.

30. Visos Europos Komisijai deklaruojamos projekto išlaidos privalo atitikti Europos Komisijos sprendimo nuostatas.

31. Įgyvendinančioji institucija su projekto vykdytoju sudaro sutartį, kurioje nustatomos visos pareigos bei teisės vykdant projektą ir išmokant TEN-T programos ir nacionalinio finansavimo lėšas, mokėjimo prašymų forma, jų teikimo periodiškumas, avansinio ir galutinio mokėjimo prašymo pateikimo terminai ir kitos sąlygos.

32. Projekto vykdytojas privalo patikrinti kiekvieną rangovo (paslaugų teikėjo ar prekių tiekėjo) pateiktą sąskaitą, jos atitiktį rangos, paslaugų teikimo ar prekių tiekimo sutarties sąlygoms, patikrinti ir priimti atliktus darbus, suteiktas paslaugas ar pateiktas prekes (išskyrus išankstinio apmokėjimo sąskaitą). Projekto vykdytojas, rengdamas mokėjimo prašymą įgyvendinančiajai institucijai, privalo pateikti visus išlaidas pateisinančių ir lėšų apmokėjimą įrodančių dokumentų patvirtintas kopijas.

33. Už mokėjimo prašymų, visų išlaidas pateisinančių ir išlaidų apmokėjimą įrodančių dokumentų tikrinimą atsakinga įgyvendinančioji institucija.

34. Įgyvendinančioji institucija, patikrinusi ir patvirtinusi projektų vykdytojų pateiktus mokėjimo prašymus, rengia mokėjimo paraiškas VBAMS. Pasirašytas mokėjimo paraiškas VBAMS teikia (eksportuoja) koordinuojančiajai institucijai.

35. Koordinuojančioji institucija atlieka įgyvendinančiosios institucijos pateiktų VBAMS mokėjimo paraiškų sąmatos kontrolę ir perduoda (eksportuoja) jas Finansų ministerijos Valstybės iždo departamentui.

36. Tuo atveju, kai projekto nacionalinio finansavimo dalis skirta iš valstybės biudžeto, TEN-T programos ir valstybės biudžeto lėšos projekto vykdytojui ir (arba) rangovui (paslaugų teikėjui ar prekių tiekėjui) iš valstybės iždo išmokamos pagal įgyvendinančiosios institucijos pateiktas į VBAMS ir koordinuojančiosios institucijos perduotas Finansų ministerijos Valstybės iždo departamentui mokėjimo paraiškas valstybės biudžeto lėšoms iš valstybės iždo sąskaitos gauti.

37. Tuo atveju, jei projekto nacionalinio finansavimo dalį skiria projekto vykdytojas, atsižvelgdamas į Europos Komisijos sprendime nustatytus reikalavimus bei proporcijas, patirtų išlaidų atitinkamą nacionalinę dalį apmoka jis pats per 5 darbo dienas nuo įgyvendinančiosios institucijos pateiktos patvirtintos mokėjimo paraiškos, kad projekto vykdytojo pateiktas mokėjimo prašymas bei jame nurodytos patirtos išlaidos yra tinkamos. Įvykdęs nacionalinės finansavimo dalies apmokėjimą projekto vykdytojas apie tai raštu praneša įgyvendinančiajai institucijai, kuri po pranešimo nustatyta tvarka apmoka reikalavimus atitinkančią veiklos išlaidų dalį, dengiamą TEN-T programos lėšomis.

38. TEN-T programos lėšos projekto vykdytojui ir (arba) rangovui (paslaugų teikėjui ar prekių tiekėjui) iš valstybės iždo išmokamos pagal įgyvendinančiosios institucijos parengtas VBAM sistemoje ir koordinuojančiosios institucijos perduotas Finansų ministerijos Valstybės iždo departamentui mokėjimo paraiškas valstybės biudžeto lėšoms iš valstybės iždo sąskaitos gauti, vadovaujantis Valstybės biudžeto lėšų išdavimo iš valstybės iždo sąskaitos taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 2000 m. liepos 21 d. įsakymu Nr. 195 (Žin., 2000, Nr. 65-1976; 2007, Nr. 90-3604), nustatyta tvarka.

39. Mokėjimo paraiškas Europos Komisijai ir (ar) TEN-T agentūrai TEN-T programos lėšoms gauti rengia projekto vykdytojas ir teikia įgyvendinančiajai institucijai tikrinti ir tvirtinti.

40. Projekto vykdytojui teikiant tarpinio mokėjimo paraiškas Europos Komisijos TEN-T programos lėšoms gauti turi būti pridėtos projekto techninio įgyvendinimo, finansinės ir kitos ataskaitos pagal Europos Komisijos sprendimo numatytus reikalavimus bei kiti teisės aktuose nustatyti dokumentai, reikalingi tarpiniam apmokėjimui gauti.

41. Jei Europos Komisija ir (ar) TEN-T agentūra paprašo pateikti išlaidas patvirtinančius dokumentus ar daugiau informacijos sprendimui dėl TEN-T programos lėšų apmokėjimo priimti, koordinuojančioji institucija, siekdama pateikti Europos Komisijai ir (ar) TEN-T agentūrai prašomą informaciją per 45 kalendorines dienas, siunčia gautą paklausimą projekto vykdytojui, pateikdama paklausimo kopiją įgyvendinančiajai institucijai.

42. Projekto vykdytojas privalo per 20 kalendorinių dienų pateikti reikiamus dokumentus koordinuojančiajai institucijai, atsakymo kopiją pateikdamas ir įgyvendinančiajai institucijai.

43. Likučio mokėjimo paraiškos Europos Komisijos TEN-T programos lėšoms gauti su galutine projekto techninio įgyvendinimo ir finansine ataskaita bei Europos Komisijos sprendime išvardytais dokumentais turi būti pateiktos ne vėliau kaip per 12 mėnesių nuo projekto pabaigos.

44. TEN-T programos lėšų likutis pervedamas į projekto paraiškoje nurodytą sąskaitą, Europos Komisijai ir (ar) TEN-T agentūrai patvirtinus galutinę techninio įgyvendinimo ir finansinę ataskaitas.

45. Projekto vykdytojas turi turėti atskirą Projekto apskaitos sistemą (atskirą nuo projekto vykdytojo vykdomos veiklos buhalterinės apskaitos) arba tinkamą visų su ūkinėmis operacijomis susijusių sandorių apskaitos kodeksą, tačiau nepažeidžiant nacionalinių apskaitos taisyklių.

46. Projekto vykdytojas visus iš TEN-T programos ir nacionalinio finansavimo lėšų apmokėtas išlaidas pateisinančius ir įrodančius dokumentus privalo saugoti atskirai nuo kitų projekto vykdytojo ūkinių operacijų dokumentų bei užtikrinti, kad Europos Komisijos tinkamomis finansuoti pripažintų išlaidų ir tinkamomis finansuoti dar nepripažintų išlaidų dokumentai būtų aiškiai atskirti. Jeigu projekto vykdytojas įgyvendina kelis TEN-T programos finansuojamus projektus, jis taip pat privalo užtikrinti, kad atskirų projektų dokumentai būtų aiškiai atskirti.

 

ATASKAITŲ RENGIMAS IR TEIKIMAS EUROPOS KOMISIJAI

 

47. Projekto vykdytojas rengia ir teikia įgyvendinančiajai institucijai tikrinti projekto techninio įgyvendinimo, finansines ir kitas ataskaitas Europos Komisijos sprendime nurodyta forma ir ne vėliau kaip likus 45 kalendorinėms dienoms iki termino, kai ataskaita turi būti pateikta TEN-T agentūrai.

48. Įgyvendinančioji institucija projekto vykdytojo pateiktas projekto techninio įgyvendinimo, finansines ir kitas Europos Komisijos sprendime numatytas ataskaitas patikrina per 30 kalendorinių dienų. Jei ataskaita parengta tinkamai, įgyvendinančioji institucija teikia ją koordinuojančiajai institucijai, kuri per 15 kalendorinių dienų ją išnagrinėja, tvirtina ir teikia TEN-T agentūrai.

49. Projekto vykdytojas turi atsižvelgti ir patikslinti teikiamas Europos Komisijos sprendime numatytas projekto techninės įgyvendinimo, finansines ir kitas ataskaitas pagal įgyvendinančiosios, koordinuojančiosios institucijų bei TEN-T agentūros pateiktas pastabas per 20 kalendorinių dienų, o patikslintas – pakartotinai teikti įgyvendinančiajai institucijai tikrinti, kuri tinkamą ataskaitą teikia koordinuojančiai institucijai tvirtinti bei teikti TEN-T agentūrai.

50. Visos projekto vykdytojo teikiamos Europos Komisijos sprendime numatyto projekto techninio įgyvendinimo, finansinės ir kitos ataskaitos turi būti rengiamos anglų kalba ir pateikiamos projekto vykdytojo pasirašytais ir antspaudu patvirtintais 2 egzemplioriais.

51. Europos Komisijos sprendimuose nustatytą metinę projekto veiklos pažangos ataskaitą (toliau – VPA) projekto vykdytojas turi parengti ir pateikti įgyvendinančiajai institucijai kiekvienais metais iki vasario 15 d.

52. Įgyvendinančioji institucija turi patikrinti projekto vykdytojo pateiktą VPA, o projekto vykdytojas – ją patikslinti pagal įgyvendinančiosios institucijos pastabas. Tinkamai parengtą VPA įgyvendinančioji institucija turi pateikti koordinuojančiajai institucijai kiekvienais metais iki kovo 5 d.

53. Koordinuojančioji institucija įgyvendinančiosios institucijos pateiktas VPA turi išsiųsti TEN-T agentūrai kiekvienais metais iki kovo 31 d.

 

IV. DOKUMENTŲ SAUGOJIMAS IR PRIEINAMUMAS

 

54. Visi dokumentai, susiję su projekto įgyvendinimu, turi būti komplektuojami ir saugomi vadovaujantis Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklėmis. Įgyvendinus projektą ir atlikus galutinį mokėjimą, su projekto įgyvendinimu susiję dokumentai saugomi 10 metų. Prireikus dokumentai teikiami turinčioms teisę juos tikrinti institucijoms ir asmenims.

55. Projekto vykdytojas privalo saugoti:

55.1. paraiškos ir jos priedų kopijas;

55.2. paraiškos keitimo dokumentų kopijas;

55.3. Europos Komisijos sprendimo dėl projekto finansavimo TEN-T programos lėšomis kopiją;

55.4. tarpinių ir galutinių projekto techninio įgyvendinimo, finansines, kitas ataskaitas ir jų priedų kopijas ir kitus su projekto įgyvendinimu susijusius dokumentus;

55.5. išlaidas pateisinančių ir jų apmokėjimą įrodančių dokumentų originalus;

55.6. susirašinėjimo su įgyvendinančiąja ir koordinuojančiąja institucijomis dokumentų kopijas;

55.7. viešųjų pirkimų vykdymo dokumentų originalus arba kopijas;

55.8. įgyvendintas viešumo priemones įrodančius dokumentus;

55.9. kitus su projekto įgyvendinimu susijusius dokumentus.

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

56. Šios taisyklės netaikomos tuo atveju, kai Europos Komisija tiesiogiai kompensuoja projekto vykdytojui (vykdant bendrą su kitomis šalimis narėmis projektą) patirtas išlaidas TEN-T programos lėšomis.

_________________