LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL EUROPOS STANDARTO GELEŽINKELIO LIETUVOS IR LENKIJOS VALSTYBĖS SIENA–MARIJAMPOLĖ–KAUNAS TRASOS (0–85,1 KM) TIESIMO SPECIALIOJO PLANO SPRENDINIŲ PATVIRTINIMO
1999 m. lapkričio 11 d. Nr. 1273
Vilnius
Siekdama užtikrinti, kad būtų pradėtas projektuoti Europos standarto geležinkelis 1-ajame visos Europos transporto koridoriuje Helsinkis–Talinas–Ryga–Kaunas–Varšuva per Lietuvos teritoriją, įgyvendindama Nacionalinę ACQUIS priėmimo programą ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymu (Žin., 1995, Nr. 107-2391), Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Patvirtinti Europos standarto geležinkelio Lietuvos ir Lenkijos valstybės siena–Marijampolė–Kaunas trasos (0–85,1 km) tiesimo specialiojo plano sprendinius (pridedama).
2. Pripažinti netekusiais galios:
2.1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. spalio 13 d. nutarimo Nr. 1122 „Dėl europinio standarto geležinkelio Lietuvos–Lenkijos siena–Kaunas tiesimo “(Žin., 1997, Nr. 94-2365) 2 punktą;
2.2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 22 d. nutarimo Nr. 1140 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. spalio 13 d. nutarimo Nr. 1122 „Dėl europinio standarto geležinkelio Lietuvos–Lenkijos siena–Kaunas tiesimo“ dalinio pakeitimo“ (Žin., 1998, Nr. 84-2355) 1.1 punktą.
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
1999 m. lapkričio 11 d. nutarimu Nr. 1273
europos standarto geležinkelio lietuvos ir lenkijos valstybės siena–marijampolė–kaunas trasos (0–85,1 KM) tiesimo specialiojo plano sprendiniai
1. Europos standarto geležinkelio Lietuvos ir Lenkijos valstybės siena–Marijampolė–Kaunas trasos (toliau vadinama – geležinkelio trasa, trasa) tiesimo koncepcijos pagrindas – 1996 metais Suomijos, Lenkijos, Estijos, Latvijos, Lietuvos, Rusijos transporto ministrų ir Europos Sąjungos Komisijos vadovaujančiųjų pareigūnų pasirašytas 1-ojo Kretos transporto koridoriaus plėtros supratimo memorandumas, kuriame nustatyta, kad geležinkelio ir kombinuotojo transporto infrastruktūra, krovinių ir keleivių terminalai, sandėliavimo ir eismo valdymo įrenginiai yra sudėtinė multimodalinio transporto koridoriaus Helsinkis–Talinas–Ryga–Kaunas–Varšuva dalis.
2. Šie sprendiniai parengti pagal Susisiekimo ministerijos užsakymu Transporto ir kelių tyrimo instituto 1998 metais parengtus privalomuosius statinio projekto rengimo dokumentus:
2.1. specialųjį planą (Nr. 98-38), kurį sudaro:
2.2. statinio statybos pagrindimą (Nr. 98-38), kurį sudaro:
2.2.4. trasos varianto nuo Lietuvos ir Lenkijos valstybės sienos iki įsijungimo į II alternatyvos trasą (29,5 km) rekognoskuotė;
3. Numatytos dvi trasos tiesimo pakopos. Pirmojoje pakopoje numatomas traukinių greitis – 160 km/h, antrojoje – 250 km/h.
4. Pirmojoje pakopoje bus atliekami šie darbai:
4.4. statomi automobilių kelių viadukai, gyvulių praginos, vandens pralaidos dvikeliui geležinkeliui;
4.6. rekonstruojamos elektros tiekimo, ryšių linijos ir kitos komunikacijos dvikeliui geležinkeliui;
4.8. prijungiama veikianti Mockavos krovinių perkrovimo stotis, esanti už 11 km nuo Lenkijos–Lietuvos valstybės sienos;
5. Atliekant pirmosios pakopos darbus, bus atsižvelgiama į antrosios pakopos techninius parametrus:
6. Trasos kryptis atitinka esamą geležinkelio per valstybės sieną kryptį. Projektuojama trasa įgalins prie naujo geležinkelio prijungti esamas Mockavos ir Šeštokų geležinkelio stotis.
7. Prieš Mockavą 6,5 km geležinkelio trasa daro 42 42 posūkį Marijampolės pusėn ir su nedideliais posūkiais, apeidama reljefo ir statybų kliūtis, nedaug nukrypdama nuo teorinės tiesės, ateina į būsimąją Marijampolės stotį šalia Baraginės gyvenvietės. Tarp naujos trasos ir esamo geležinkelio ties Marijampolės stotimi yra 1,3–1,5 km tarpas, leidžiantis lygiagrečiai įrengti skirtingo pločio vėžių geležinkelio kelius sąstatams į perkrovimo aikšteles. Už Marijampolės iki Kauno geležinkelio trasa beveik sutampa su teorine tiese. Trasos pabaiga šiuo projektavimo etapu – 85,1 km, iki sankirtos su rajoninės reikšmės keliu Nr. 1913 Kaunas–Pakuonis. Geležinkelio trasai tiesti prireiks daugiau kaip 513 ha (daugiausia Liudvinavo ir Veiverių seniūnijose) dirbamos žemės.
8. Projektuojamo ruožo pabaigoje (85 km) trasa eis 1 km atstumu nuo esamo geležinkelio ir Rokelių geležinkelio stoties. Šioje vietoje reljefas ir neužstatytas apie 450 ha plotas leidžia įrengti pirmojo etapo galinę stotį su krovinių perkrovimo aikštelėmis bei visa reikiama infrastruktūra. Geležinkelio tąsa ir Kauno logistikos centro vieta bus nustatyta antrojo geležinkelio tiesimo etapo teritorijų planavimo dokumentuose, atsižvelgiant į rengiamos PHARE techninės pagalbos studijos rekomendacijas.
9. Pagrindiniai geležinkelio trasos plano (pagal trasos plano brėžinį, trasos planas ir jo koordinatės M1: 100000, Nr. 1167-9-0-SP) rodikliai yra:
10. Numatoma, kad geležinkelio trasa eis per 308 savininkų sklypus (bus patikslinta darant žemėtvarkos projektą). Dirbamoji žemė bus paimta krovinių perkrovimo stotims: Marijampolės seniūnijoje – 21 sklypas, Rokų seniūnijoje – 67 sklypai, tai atitinkamai sudarys – 250 ha ir 450 ha.
11. Geležinkelio trasos žemės sankasai įrengti gyvenamieji namai nekliudys. Į 100 m pločio nuo geležinkelio ašies sanitarinę zoną pateks dalis sklypų ir sodybų (44), iš jų – 22 gyvenamieji namai. Daugiau kaip 142 ūkininkų sklypai bus padalyti į dvi dalis, daugiau kaip per 68 sklypus ar palei juos eis jungiamieji automobilių keliai.
12. Socialinio trasos poveikio vertinimo duomenimis, nutiesus trasą:
12.4. nepasikeis:
12.4.2. švietimo įstaigų, administracinių centrų, darboviečių, prekybos įstaigų, kultūros objektų, visuomenės susibūrimo vietų, istorijos ir kultūros paminklų, muziejų, bažnyčių, kapinių, viešųjų rekreacinių vietų, kolektyvinių sodų, sveikatos apsaugos įstaigų pasiekiamumas;
12.4.3. skubios pagalbos tarnybų veikla (trasa netrukdys greitosios medicinos pagalbos, policijos, priešgaisrinės apsaugos automobilių judėjimui);
13. Marijampolės įmonių plėtros analizės duomenimis, trasa padės plėtoti miesto ekonomiką:
14. Atliktas ekonominis trasos vertinimas, kurį sudaro:
14.1. esamos geležinkelio Lietuvos ir Lenkijos valstybės siena–Marijampolė–Kaunas trasos techninės būklės analizė;
14.2. keleivių vežimo ir krovinių gabenimo geležinkelių ir automobilių transportu esamu transporto koridoriumi analizė;
15. Trasos Lietuvos ir Lenkijos valstybės siena–Marijampolė–Kaunas skaičiuojamoji kaina – 783,06 mln. lito, o ruožo Lietuvos ir Lenkijos valstybės siena–Marijampolė skaičiuojamoji kaina – 333,21 mln. lito 1998 metų kainomis. Skaičiuojamąją kainą sudaro:
Darbų ir išlaidų pavadinimas |
Matavimo vnt. |
Valstybės siena-Marijampolė, 0-40 km |
Valstybės siena-Kaunas (Rokeliai), 0-85,1 km |
||
kiekis |
kaina |
kiekis |
kaina |
||
Geležinkelio tiesimas: |
km |
40 |
|
85,1 |
|
žemės darbai |
m3 |
2372500 |
71,18 |
4937000 |
148,11 |
vandens pralaidos |
vnt./m |
30/928 |
2,68 |
69/1930 |
5,57 |
šachtinis vandens nupiltuvas |
vnt./m |
– |
– |
1/117,5 |
4,77 |
geležinkelio viadukai |
vnt./m |
6/266,6 |
9,72 |
7/307,8 |
11,22 |
geležinkelio tiltai |
vnt./m |
4/320,1 |
11,2 |
5/354,1 |
12,5 |
gyvulių praginos |
vnt./m |
4/104 |
1,02 |
8/204 |
2,02 |
geležinkelio viršaus statinys |
km |
40 |
66,8 |
85,1 |
144,46 |
energetikos ūkio elektrifikavimas |
km |
40 |
6,45 |
85,1 |
13,95 |
saugos technika |
km |
40 |
2 |
85,1 |
4,33 |
pralankų stočių įrengimas |
vnt. |
1 |
9,6 |
4 |
38,4 |
ryšių ir elektros tiekimo linijų rekonstravimas |
– |
– |
3,26 |
– |
7,04 |
melioruotų plotų rekonstravimas |
km |
24,7 |
2,79 |
53,5 |
6,03 |
inžinerinių tinklų rekonstravimas |
– |
– |
0,55 |
– |
0,8 |
kompensacija už užimamą žemę: ariamoji žemė miškas |
ha ha |
226,88 8,33 |
7,96 0,19 |
391,64 47,64 |
13,75 1,1 |
kompensacija už iškeliamas sodybas |
vnt. |
12 |
1,11 |
27 |
2,49 |
nuovažos į Kauno geležinkelio stotį |
km |
– |
– |
9,26 |
70,42 |
technologinio kelio įrengimas |
km |
40 |
19,2 |
85,1 |
41,52 |
Iš viso |
|
|
215,71 |
|
528,48 |
Privažiavimai prie viadukų ir jungiamieji keliai: kelių tiesimas: II kategorijos III kategorijos IV kategorijos V kategorijos |
km |
2,4 2,85 3,1 5,7 |
3,6 3,42 2,32 3,42 |
2,8 2,85 8,7 12,4 |
4,2 3,42 6,26 7,44 |
laikinųjų aplinkkelių tiesimas |
km |
12,9 |
6,19 |
26,75 |
12,84 |
jungiamųjų kelių tiesimas: II kategorijos III kategorijos IV kategorijos lauko keliai |
km |
1,6 1,73 3,05 6,88 |
1,92 1,25 1,51 2,41 |
1,6 2,83 5,4 11,73 |
1,92 2,04 2,76 4,11 |
automobilių kelių viadukų statyba |
vnt./m2 |
12/7290 |
29,13 |
26/15683 |
62,9 |
Iš viso |
|
|
55,08 |
|
107,89 |
Iš viso geležinkeliui ir automobilių keliams tiesti |
|
|
270,79 |
|
636,37 |
Nenumatytiems darbams |
|
|
40,62 |
|
95,46 |
Iš viso |
|
|
311,41 |
|
731,83 |
Projektavimo darbams |
|
|
21,80 |
|
51,23 |
Iš viso |
km |
40 |
333,21 |
85,1 |
783,06 |
16. Atliktos šios prognozės:
17. Ekonominiai trasos rezultatai priklausys nuo ja gabenamų krovinių kiekio. Numatomi trys atvejai. Pesimistinis – 3,4 procento automobilių transporto gabenamų krovinių perima geležinkelių transportas (trasos valstybės siena–Marijampolė tiesimo atveju), o 6,8 procento – trasos valstybės siena–Kaunas tiesimo atveju; vidutinis – 15 procentų automobilių transporto gabenamų krovinių perima geležinkelių transportas; optimistinis – 30 procentų. Ekonominiai rezultatai priklausys ir nuo to, kiek krovinių geležinkeliu gabens stambiausios Lietuvos įmonės, Kauno laisvoji ekonominė zona.
18. Atsižvelgiant į 17 punkte pateiktas prognozes, manoma, kad per 20 metų krovinių bus gabenama tiek:
Trasos statybos variantas |
Krovinių kiekis, tūkst. t |
||
pesimistiniu atveju |
vidutiniu atveju |
optimistiniu atveju |
|
Valstybės siena–Marijampolė |
76387 |
133913 |
242912 |
Valstybės siena–Marijampolė–Kaunas |
99495 |
154331 |
278271 |
20. Ekonominiai rezultatai, apskaičiuoti, esant 5 procentų diskonto normai, yra šie:
Ekonominiai rodikliai |
I variantas (valstybės siena – Marijampolė) |
II variantas (valstybės siena – Kaunas) |
|
Pesimistinis atvejis |
|
Vidinė grąžos norma (procentais) |
5,49 |
-5,85 |
Grynoji esamoji vertė (mln. litų) |
4,95 |
-375 |
Esamųjų įplaukų ir esamųjų išlaidų santykis |
1,01 |
0,52 |
|
Vidutinis atvejis |
|
Vidinė grąžos norma (procentais) |
7,43 |
-4,02 |
Grynoji esamoji vertė (mln. litų) |
27,7 |
-340,4 |
Esamųjų įplaukų ir esamųjų išlaidų santykis |
1,08 |
0,56 |
|
Optimistinis atvejis |
|
Vidinė grąžos norma (procentais) |
10,21 |
-1,01 |
Grynoji esamoji vertė (mln. litų) |
69,8 |
-263,1 |
Esamųjų įplaukų ir esamųjų išlaidų santykis |
1,2 |
0,66 |
21. Ekonominio vertinimo išvados yra šios:
21.1. jeigu krovinių ir keleivių didės pagal numatomas prognozes, trasos ruožą Lietuvos ir Lenkijos valstybės siena–Marijampolė būtų tikslinga tiesti ekonominiu požiūriu (jeigu esamas ruožas Marijampolė–Lietuvos ir Lenkijos valstybės siena nebūtų eksploatuojamas);
21.2. net ir labiausiai optimistinėmis prognozėmis, geležinkelio ruožas Marijampolė–Kaunas ekonomiškai bus nuostolingas;