PASAULIO TURIZMO ORGANIZACIJOS (PTO) ĮSTATAI
Steigimas
1 straipsnis
Buveinė
Tikslai
3 straipsnis
1. Pagrindinis Organizacijos tikslas – turizmo skatinimas ir plėtra rūpinantis ekonomine plėtra, tarptautiniu supratimu, taika, gerove, visuotine pagarba žmogaus teisėms ir pagrindinėms laisvėms bei jų laikymusi nepaisant rasės, lyties, kalbos ar religijos. Organizacija imasi visų atitinkamų veiksmų šiam tikslui pasiekti.
2. Organizacija, siekdama šio tikslo, ypač daug dėmesio skiria besivystančių šalių interesams turizmo srityje.
3. Kad taptų svarbiausia turizmo srityje, Organizacija užmezga ryšius su atitinkamais Jungtinių Tautų organais ir jų specializuotosiomis agentūromis, veiksmingai bendradarbiauja su jais. Tuo tikslu Organizacija siekia užmegzti bendradarbiavimą su Jungtinių Tautų vystymo programa ir dalyvauti jos veikloje kaip dalyvaujančioji ir vykdomoji agentūra.
Narystė
4 straipsnis
5 straipsnis
2. Valstybės, kurių nacionalinės turizmo organizacijos tuo metu, kai TOTOS neeilinė Generalinė asamblėja priima šiuos įstatus, yra tikrosios TOTOS narės, turi teisę tapti tikrosiomis Organizacijos narėmis dėl to nebalsuojant, oficialiai pareiškusios, kad jos priima Organizacijos įstatus ir prisiima nario įsipareigojimus.
6 straipsnis
1. Organizacijos asocijuotosiomis narėmis gali tapti visos teritorijos arba jų grupės, kurios neatsako už savo išorės santykius.
2. Teritorijos arba jų grupės, kurių nacionalinės turizmo organizacijos tuo metu, kai TOTOS neeilinė Generalinė asamblėja priima šiuos įstatus, yra tikrosios TOTOS narės, turi teisę tapti Organizacijos asocijuotosiomis narėmis dėl to nebalsuojant, jeigu valstybė, prisiimanti atsakomybę už jų išorės santykius, patvirtina savo narystę ir jų vardu pareiškia, kad tokios teritorijos arba jų grupės priima Organizacijos įstatus ir prisiima nario įsipareigojimus.
3. Teritorijos arba jų grupės gali tapti Organizacijos asocijuotosiomis narėmis, jeigu jų kandidatūrai iš anksto pritaria valstybė, Organizacijos narė, prisiimanti atsakomybę už jų išorės santykius, ir jų vardu pareiškia, kad tokios teritorijos arba jų grupės priima Organizacijos įstatus ir prisiima nario įsipareigojimus. Tokias kandidatūras turi patvirtinti Asamblėja dviejų trečdalių dalyvaujančių ir balsuojančių tikrųjų narių balsų dauguma, jeigu minėta dauguma yra Organizacijos tikrųjų narių dauguma.
7 straipsnis
1. Organizacijos prisijungusiosiomis narėmis gali tapti suinteresuotos tarptautinės tarpvyriausybinės ir nevyriausybinės organizacijos, turinčios specialių interesų turizmo srityje, ir komercinės organizacijos bei asociacijos, kurių veikla yra susijusi su Organizacijos tikslais arba priklauso jos kompetencijai.
2. TOTOS asocijuotieji nariai tuo metu, kai TOTOS neeilinė Generalinė asamblėja priima šiuos įstatus, turi teisę tapti Organizacijos prisijungusiaisiais nariais dėl to nebalsuojant, pareiškę, kad jie prisiima prisijungusiojo nario įsipareigojimus.
3. Kitos tarptautinės tarpvyriausybinės ir nevyriausybinės organizacijos, turinčios specialių interesų turizmo srityje, gali tapti Organizacijos prisijungusiosiomis narėmis, jeigu jų rašytinės paraiškos tapti narėmis pateikiamos generaliniam sekretoriui, o Asamblėja dviejų trečdalių dalyvaujančių ir balsuojančių tikrųjų narių balsų dauguma juos patvirtina, tačiau tik tada, kai minėta dauguma yra Organizacijos tikrųjų narių dauguma.
4. Komercinės organizacijos arba asociacijos, turinčios 1 dalyje apibrėžtų interesų, gali tapti Organizacijos prisijungusiosiomis narėmis, jeigu jų rašytinės paraiškos tapti narėmis yra pateikiamos generaliniam sekretoriui, o valstybė, kurioje yra kandidatės būstinė, juos patvirtina. Tokias kandidatūras Generalinė asamblėja turi patvirtinti dviejų trečdalių dalyvaujančių ir balsuojančių tikrųjų narių balsų dauguma, jeigu minėta dauguma yra Organizacijos tikrųjų narių dauguma.
5. Gali būti įsteigtas Prisijungusiųjų narių komitetas, kuris parengtų savo darbo tvarkos taisykles ir pateiktų jas Generalinei asamblėjai tvirtinti. Komitetui gali būti atstovaujama Organizacijos posėdžiuose. Jis gali prašyti į tų posėdžių darbotvarkę įtraukti klausimus. Jis taip pat gali teikti posėdžiams rekomendacijas.
Organai
Generalinė asamblėja
9 straipsnis
1. Asamblėja yra aukščiausias Organizacijos organas, sudarytas iš tikriesiems nariams atstovaujančių delegatų.
2. Kiekvienoje Asamblėjos sesijoje kiekvienam tikrajam ir asocijuotajam nariui atstovauja ne daugiau kaip penki delegatai, iš kurių vieną minėti nariai paskiria delegacijos vadovu.
10 straipsnis
12 straipsnis
Asamblėja gali svarstyti bet kurį Organizacijos kompetencijai priklausantį klausimą ir teikti rekomendacijas bet kuriuo iš tokių klausimų. Jos funkcijos, išskyrus tas, kurios jai pavestos pagal kitas šių įstatų nuostatas, yra tokios:
k) svarstyti ir tvirtinti Organizacijos ir jos organų veiklos ataskaitas, imtis visų veiksmų, būtinų jose numatytoms priemonėms įgyvendinti;
l) tvirtinti arba perduoti įgaliojimus tvirtinti sutarčių su vyriausybėmis ir tarptautinėmis organizacijomis sudarymą;
m) tvirtinti arba perduoti įgaliojimus tvirtinti sutarčių su privačiomis organizacijomis ar privačiais subjektais sudarymą;
n) rengti ir rekomenduoti tarptautinius susitarimus bet kuriais Organizacijos kompetencijai priklausančiais klausimais;
13 straipsnis
Vykdomoji taryba
14 straipsnis
1. Tarybą sudaro tikrieji nariai, Asamblėjos išrinkti laikantis tokios proporcijos: pagal Asamblėjos nustatytas darbo tvarkos taisykles, siekiant teisingo ir vienodo geografinio paskirstymo, kiekvienam tikrųjų narių penketui tenka vienas narys.
2. Vienas Organizacijos asocijuotųjų narių išrinktas asocijuotasis narys gali dalyvauti Tarybos darbe be teisės balsuoti.
15 straipsnis
17 straipsnis
19 straipsnis
Tarybos funkcijos, išskyrus tas, kurios jai pavestos pagal kitas šių įstatų nuostatas, yra tokios:
a) tariantis su generaliniu sekretoriumi imtis visų priemonių, būtinų Asamblėjos sprendimams ir rekomendacijoms įgyvendinti, ir teikti apie tai Asamblėjai ataskaitas;
d) nagrinėti generalinio sekretoriaus parengtą Organizacijos bendrąją darbo programą prieš pateikiant ją Asamblėjai;
20 straipsnis
Tarp Asamblėjos sesijų, jeigu šiuose įstatuose nėra kokių nors tam prieštaraujančių nuostatų, Taryba priima tokius administracinius bei techninius sprendimus, kokių gali prireikti atsižvelgiant į Organizacijos funkcijas ir finansinius išteklius, ir kitoje sesijoje praneša Asamblėjai apie savo priimtus sprendimus, kad jie būtų patvirtinti.
Sekretoriatas
21 straipsnis
22 straipsnis
23 straipsnis
2. Generalinis sekretorius vykdo Asamblėjos ir Tarybos nurodymus. Jis teikia Tarybai Organizacijos veiklos ataskaitas, jos sąskaitas, bendrosios darbo programos projektą ir Organizacijos biudžeto sąmatas.
24 straipsnis
1. Generalinis sekretorius Sekretoriato darbuotojus skiria pagal Asamblėjos priimtus pareiginius nuostatus.
3. Priimant į darbą darbuotojus ir nustatant tarnybos sąlygas ypač svarbu laikytis labai griežtų veiksmingumo, techninės kompetencijos ir sąžiningumo reikalavimų. Atsižvelgiant į tai, deramas dėmesys turi būti atkreiptas į darbuotojų priėmimo kuo platesniu geografiniu mastu svarbą.
4. Atlikdami savo pareigas, generalinis sekretorius ir darbuotojai neprašo vyriausybės ar kurios nors kitos Organizacijai nepriklausančios institucijos nurodymų ir negauna jų. Jie nesiima jokių veiksmų, kurie galėtų turėti įtakos jų, kaip tik Organizacijai atskaitingų tarptautinių pareigūnų, padėčiai.
Biudžetas ir išlaidos
25 straipsnis
1. Organizacijos biudžetas, padengiantis vykdant jos administracines funkcijas ir bendrąją darbo programą turimas išlaidas, yra finansuojamas iš tikrųjų, asocijuotųjų ir prisijungusiųjų narių įnašų pagal Asamblėjos patvirtintą vertinimo skalę ir iš kitų galimų Organizacijos įplaukų šaltinių pagal prie šių įstatų pridėtas Finansavimo taisykles, kurios yra neatskiriama jų dalis.
26 straipsnis
1. Organizacijos sąskaitas tikrina du auditoriai, Tarybos teikimu Asamblėjos išrinkti dvejiems metams. Auditoriai gali būti perrinkti.
Kvorumas
Balsavimas
29 straipsnis
1. Jeigu šių įstatų nuostatos nenustato kitaip, sprendimai visais klausimais priimami Asamblėjoje dalyvaujančių ir balsuojančių tikrųjų narių paprasta balsų dauguma.
2. Dviejų trečdalių dalyvaujančių ir balsuojančių tikrųjų narių balsų dauguma yra būtina priimant sprendimus klausimais, susijusiais su narių biudžetiniais ir finansiniais įsipareigojimais, Organizacijos būstinės vieta ir kitais klausimais, kurie Asamblėjoje dalyvaujančių ir balsuojančių tikrųjų narių paprasta balsų dauguma pripažįstami itin svarbiais.
Juridinio asmens statusas, privilegijos ir imunitetai
Pakeitimai
33 straipsnis
1. Visi siūlomi šių įstatų ir jų priedo pakeitimai nusiunčiami generaliniam sekretoriui, kuris juos išplatina tikriesiems nariams ne mažiau kaip prieš šešis mėnesius iki jų pateikimo Asamblėjai svarstyti.
2. Kiekvieną pakeitimą Asamblėja priima dviejų trečdalių dalyvaujančių ir balsuojančių tikrųjų narių balsų dauguma.
Narystės sustabdymas
34 straipsnis
1. Nustačiusi, kad kuri nors Organizacijos narė toliau vykdo pagrindiniam Organizacijos tikslui, minimam šių įstatų 3 straipsnyje, prieštaraujančią politiką, Asamblėja dviejų trečdalių dalyvaujančių ir balsuojančių tikrųjų narių balsų dauguma priimta rezoliucija gali sustabdyti tokios Organizacijos narės naudojimąsi savo teisėmis ir privilegijomis.
Nario išstojimas
35 straipsnis
1. Kiekvienas tikrasis narys po vienerių metų gali išstoti iš Organizacijos, įteikęs raštišką pranešimą vyriausybei depozitarei.
2. Kiekvienas asocijuotasis narys gali išstoti iš Organizacijos, tomis pačiomis sąlygomis dėl pranešimo, jeigu tikrasis narys, atsakingas už to asocijuotojo nario išorės santykius, raštu praneša tai vyriausybei depozitarei.
Įsigaliojimas
36 straipsnis
Depozitaras
Aiškinimas ir kalbos
Pereinamojo laikotarpio nuostatos
40 straipsnis
41 straipsnis
Per šimtą aštuoniasdešimt dienų po šių įstatų įsigaliojimo valstybės Jungtinių Tautų narės, specializuotosios agentūros ir Tarptautinė atominės energijos agentūra arba Tarptautinio Teisingumo Teismo statuto šalys turi teisę tapti Organizacijos tikrosiomis narėmis dėl to nebalsuojant, oficialiai pareiškusios, kad jos priima Organizacijos įstatus ir prisiima nario įsipareigojimus.
42 straipsnis
43 straipsnis
Per vienerius metus po šių įstatų įsigaliojimo už savo išorės santykius neatsakingos teritorijos arba jų grupės, kurių turizmo organizacijos buvo TOTOS tikrosiomis narėmis ir dėl to turi teisę tapti asocijuotosiomis narėmis ir kurios priėmė įstatus, vėliau patvirtintus atsakomybę už jų išorės santykius prisiimančios valstybės, gali dalyvauti Organizacijos veikloje, turėdamos asocijuotojo nario teises ir pareigas.
45 straipsnis
TOTOS generalinis sekretorius šių įstatų įsigaliojimo metu eina Organizacijos generalinio sekretoriaus pareigas tol, kol Asamblėja išrenka Organizacijos generalinį sekretorių.
Priimta 1970 m. rugsėjo 27 d. Meksike.
Šių įstatų tekstas yra tiksli kopija teksto, kurio autentiškumas yra patvirtintas neeilinės Generalinės asamblėjos prezidento, Tarptautinės oficialių turizmo organizacijų sąjungos prezidento ir Tarptautinės oficialių turizmo organizacijų sąjungos generalinio sekretoriaus parašais.
Kopija yra tikra ir tiksli. |
Robert C. Lonati |
Tarptautinės oficialių turizmo organizacijų sąjungos |
|
generalinis sekretorius |
PRIEDAS
FINANSAVIMO TAISYKLĖS
3. Biudžetas finansuojamas narių įnašais taikant paskirstymo metodą, Asamblėjos nustatytą atsižvelgiant į ekonominio išsivystymo lygį ir turizmo svarbą kiekvienoje šalyje, ir kitomis Organizacijos įplaukomis.
4. Biudžetas formuojamas Jungtinių Valstijų doleriais. Įnašų mokėjimo valiuta – Jungtinių Valstijų doleris. Tai netrukdo generaliniam sekretoriui tiek, kiek leidžia Asamblėja, narių įnašus priimti kitomis valiutomis.
5. Įsteigiamas Bendrasis fondas. Visi pagal 3 dalį sumokėti narių įnašai, įvairios pajamos ir avansai iš Apyvartinio kapitalo fondo įskaitomi į Bendrąjį fondą. Administravimo ir bendrosios darbo programos išlaidos padengiamos iš Bendrojo fondo.
6. Įsteigiamas Apyvartinio kapitalo fondas, kurio dydį turi nustatyti Asamblėja. Narių avansu sumokėti įnašai ir visos kitos biudžeto įplaukos, dėl kurių Asamblėja priima sprendimą, kad jos gali būti taip panaudotos, įmokamos į Apyvartinio kapitalo fondą. Prireikus sumos iš jų yra pervedamos į Bendrąjį fondą.
7. Patikos fondai gali būti steigiami finansuoti veiklai, kuri nenumatyta Organizacijos biudžete ir kuri domina kai kurias valstybes, Organizacijos nares, arba jų grupes. Tokie fondai finansuojami iš savanoriškų įnašų. Organizacija gali nustatyti mokestį už šių fondų administravimą.
8. Asamblėja nustato, kaip bus naudojamos dovanos, palikimai ir kitos biudžete nenurodytos ypatingos įplaukos.
9. Generalinis sekretorius ne mažiau kaip prieš tris mėnesius iki atitinkamo Tarybos posėdžio pateikia Tarybai biudžeto sąmatas. Taryba, šias sąmatas išnagrinėjusi, rekomenduoja Asamblėjai galutinai apsvarstyti biudžetą ir jį patvirtinti. Tarybos sąmatos Organizacijos nariams išsiunčiamos ne mažiau kaip prieš tris mėnesius iki atitinkamo Asamblėjos posėdžio.
10. Asamblėja patvirtina biudžetą kitam dvejų metų finansiniam laikotarpiui, suskirstytam pagal metus, taip pat kiekvienų metų administracines sąskaitas.
11. Organizacijos paskutinių finansinių metų sąskaitas generalinis sekretorius nusiunčia auditoriams ir Organizacijos kompetentingam organui.
Auditoriai atsiskaito Tarybai ir Asamblėjai.
12. Organizacijos nariai savo įnašus sumoka per pirmąjį finansinių metų, už kuriuos priklauso juos mokėti, mėnesį. Organizacijos nariams apie Asamblėjos nustatytą jų įnašų dydį pranešama prieš šešis mėnesius iki finansinių metų, už kuriuos jie turi būti sumokėti, pradžios.
Tačiau pateisinamais atvejais Taryba gali patvirtinti įsiskolinimus, atsirandančius dėl to, kad įvairiose šalyse finansiniai metai skiriasi.
13. Organizacijos narys, skolingas savo finansinius įnašus Organizacijos išlaidoms padengti, netenka nario privilegijų ir teisės balsuoti Asamblėjoje ir Taryboje, jeigu jo įsiskolinimas yra lygus įnašų sumai, kurią jis turėjo sumokėti už praėjusius dvejus finansinius metus, arba ją viršija. Tarybos prašymu Asamblėja vis dėlto gali leisti tokiam nariui balsuoti ir naudotis Organizacijos tarnybomis, jeigu įsitikina, kad nesumokėta dėl nuo nario valios nepriklausančių aplinkybių.
14. Iš Organizacijos išstojantis narys, kol išstojimas įsigalioja, privalo mokėti pro rata apskaičiuotą įnašo dalį.
Apskaičiuojant asocijuotųjų ir prisijungusiųjų narių įmokų dydžius yra atsižvelgiama į skirtingus jų narystės pagrindus ir ribotas teises, kuriomis jie naudojasi Organizacijoje.
Priimta 1970 m. rugsėjo 27 d. Meksike.
Šių finansavimo taisyklių prie Pasaulio turizmo organizacijos įstatų tekstas yra tiksli kopija teksto, kurio autentiškumas yra patvirtintas neeilinės Generalinės asamblėjos prezidento, Tarptautinės oficialių turizmo organizacijų sąjungos prezidento ir Tarptautinės oficialių turizmo organizacijų sąjungos generalinio sekretoriaus parašais.
Kopija yra tikra ir tiksli. |
Robert C. Lonati |
Tarptautinės oficialių turizmo organizacijų sąjungos |
|
generalinis sekretorius |
______________