LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

N U T A R I M A S

 

DĖL Lietuvos Respublikos AZARTINIŲ LOŠIMŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-3447, LIETUVOS RESPUBLIKOS LOTERIJŲ IR LOŠIMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO PAKEITIMO įstatymo projekto NR. XIP-3449, LIETUVOS RESPUBLIKOS IŠMOKŲ VAIKAMS ĮSTATYMO 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-3450, LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVENTOJŲ PAJAMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO 22 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-3451, LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKESČIŲ ADMINISTRAVIMO ĮSTATYMO 13 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-3452, LIETUVOS RESPUBLIKOS PINIGŲ PLOVIMO IR TERORISTŲ FINANSAVIMO PREVENCIJOS ĮSTATYMO 2, 3, 4, 9, 16 IR 17 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-3453, LIETUVOS RESPUBLIKOS AZARTINIŲ LOŠIMŲ ĮSTATYMO, DARBO SUTARTIES ĮSTATYMO, ĮSTATYMO „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVENTOJŲ PAJAMŲ BRANGIAM TURTUI ĮSIGYTI ARBA KITŲ ĮSIGYTŲ BEI PERLEIDŽIAMŲ LĖŠŲ DEKLARAVIMO“, GYVENTOJŲ TURTO IR PAJAMŲ DEKLARAVIMO ĮSTATYMO PAKEITIMO ĮSTATYMO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-3454, LIETUVOS RESPUBLIKOS PELNO MOKESČIO ĮSTATYMO 22 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-3455, LIETUVOS RESPUBLIKOS PINIGINĖS SOCIALINĖS PARAMOS NEPASITURINČIOMS ŠEIMOMS IR VIENIEMS GYVENANTIEMS ASMENIMS ĮSTATYMO 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-3456, LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINIŲ PASLAUGŲ ĮSTATYMO 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-3457 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS VISUOMENĖS INFORMAVIMO ĮSTATYMO 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-3458

 

2012 m. vasario 29 d. Nr. 227

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2011 m. lapkričio 16 d. sprendimo Nr. SV-S-1380 1 punkto 2–12 papunkčius, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-3447 (toliau – Projektas), Lietuvos Respublikos loterijų ir lošimų mokesčio įstatymo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-3449, Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-3450, Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 22 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-3451, Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 13 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-3452, Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 2, 3, 4, 9, 16 ir 17 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-3453, Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo, Darbo sutarties įstatymo, Įstatymo „Dėl Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų brangiam turtui įsigyti arba kitų įsigytų bei perleidžiamų lėšų deklaravimo“, Gyventojų turto ir pajamų deklaravimo įstatymo pakeitimo įstatymo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-3454 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIP-3454), Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatymo 22 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-3455, Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturinčioms šeimoms ir vieniems gyvenantiems asmenims įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-3456, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-3457 ir Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-3458 (toliau – susiję įstatymų projektai) teisinio reglamentavimo tikslams – užtikrinti sąžiningą lošimo paslaugų teikimą, kad lošimų veikla nebūtų naudojamasi nusikalstamais tikslais, viešąją tvarką teikiant lošimo paslaugas, nepilnamečių ir linkusių piktnaudžiauti lošimais asmenų apsaugą – ir siūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti Projektą ir susijusių įstatymų projektus pagal šias pastabas ir pasiūlymus:

1.1. Išbraukti Projektu keičiamo Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo (Žin., 2001, Nr. 43-1495) II skyriaus aštuntąjį skirsnį „Lošimų žalos prevencijos fondas“, nes pagal Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo (Žin., 1990, Nr. 24-596; 2004, Nr. 4-47) 3 straipsnį Lietuvos Respublikoje surenkami mokesčiai, privalomos įmokos, rinkliavos gali būti perskirstomi tik per nacionalinį biudžetą, Valstybinio socialinio draudimo fondą, Privalomojo sveikatos draudimo fondą, Privatizavimo fondą, Rezervinį (stabilizavimo) fondą, Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondą, Garantinį fondą ir savivaldybių privatizavimo fondus. Kartu atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas, nagrinėdamas panašias aplinkybes, kai įstatymais nustatomas fiksuotas atitinkamos srities finansavimas, 2002 m. liepos 11 d. nutarime (Žin., 2002, Nr. 72-3080) konstatavo, kad tokiu teisiniu reguliavimu yra ribojami Vyriausybės konstituciniai įgaliojimai rengti valstybės biudžeto projektą biudžetiniams metams atsižvelgiant į esamą socialinę ir ekonominę situaciją, į visuomenės ir valstybės poreikius bei galimybes, į turimus ir numatomus gauti finansinius išteklius bei valstybės įsipareigojimus, kitus svarbius veiksnius. Taip pat šiame nutarime Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas pažymėjo, kad tai, kiek lėšų kiekvienais biudžetiniais metais turi būti skiriama atitinkamai sričiai finansuoti, turi būti nustatoma ne iš anksto apibrėžiant fiksuotą lėšų dalį, bet rengiant ir tvirtinant atitinkamų metų valstybės biudžetą.

1.2. Suderinti Projektu keičiamo įstatymo sąvokas ir jų apibrėžtis su Lietuvos Respublikos terminų banke esančiomis Valstybinės lietuvių kalbos komisijos aprobuotomis sąvokomis ir jų apibrėžtimis.

1.3. Tikslinti Projektu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 4 dalį – aiškiai atskleisti „faktinės bendrovės priimamų sprendimų kontrolės“ turinį ir nustatyti, kad bendrovę kontroliuojantis asmuo galėtų būti asmuo (akcininkas), turintis visas arba tam tikrą dalį tos bendrovės akcijų.

1.4. Tikslinti virtualaus lošimo sąvoką – aiškiai nurodyti, ar ji apima internetinius lošimus.

1.5. Tikslinti Projektu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 55 dalyje apibrėžtą lošimų organizatoriaus sąvoką, atsižvelgiant į Projektu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalį.

1.6. Tikslinti Projektu keičiamo įstatymo 6 straipsnį – numatyti, kad informaciją apie bendrovių akcininkų pakeitimus Valstybinė lošimų priežiūros tarnyba prie Finansų ministerijos (toliau – Priežiūros tarnyba) galėtų gauti iš Juridinių asmenų registro tvarkytojo atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975) įtvirtintus tarnybinės pagalbos ir vieno langelio principus ir siekiant nepadidinti uždarosioms akcinėms bendrovėms administracinės naštos.

1.7. Tikslinti Projektu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 3 dalį, atsižvelgiant į tai, kad vadovaujantis Įtariamų, kaltinamų ir teistų asmenų žinybinio registro nuostatais, patvirtintais vidaus reikalų ministro 2005 m. rugsėjo 13 d. įsakymu Nr. 1V-291 (Žin., 2005, Nr. 112-4114), Įtariamų, kaltinamų ir teistų asmenų žinybiniame registre duomenys apie nepriekaištingą reputaciją netvarkomi.

1.8. Projektu keičiamo įstatymo 10 ir 17 straipsnius papildyti nuostata, kad Priežiūros tarnyba panaikina licencijos (ar leidimo) galiojimo sustabdymą, taip pat atitinkamai patikslinti Projektu keičiamo įstatymo 18 straipsnio nuostatas.

1.9. Projektu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 2 dalyje išvardyti, kokius konkrečiai dokumentus turi pateikti bendrovė, norėdama gauti licenciją.

1.10. Projektu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalyje nustatyti vieno mėnesio licencijos išdavimo terminą, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (Žin., 2000, Nr. 74-2262) 2.79 straipsnio 2 ir 3 dalis, kuriose nustatyta, kad atsisakymas išduoti licenciją turi būti motyvuotas ir pateiktas pareiškėjui per 30 dienų nuo dokumentų, reikalingų licencijai išduoti, gavimo, jeigu įstatymai nenustato ko kita.

1.11. Įvertinti Projektu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 8 dalyje ir 21 straipsnio 5 dalyje numatyto licencijos ir leidimo išdavimo termino sustabdymo 6 mėnesiams tikslingumą ir proporcingumą. Be to, tam, kad būtų užtikrintas teisėtų pareiškėjo lūkesčių įgyvendinimas, siūloma tikslinti Projektu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalį ir 21 straipsnio 1 dalį dėl pareiškėjų informavimo taip, kad informacija apie priimtus sprendimus turėtų būti pateikta nesibaigus nustatytiems sprendimo priėmimo terminams.

1.12. Papildyti Projektu keičiamo įstatymo 12 ir 21 straipsnius nuostatomis, kad licencija ir leidimas išduodami elektroniniu būdu. Atitinkamai tikslinti kitus Projektu keičiamo įstatymo straipsnius – atsisakyti licencijos ir leidimo dublikatų išdavimo.

1.13. Suvienodinti Projektu keičiamo įstatymo 11, 14, 15, 20 ir 23 straipsniuose nustatytus informacijos pateikimo būdus, numatyti galimybę ūkio subjektams visas procedūras ir formalumus, susijusius su teisės teikti paslaugas įgijimu arba paslaugos teikimo veiklos vykdymu, t. y. pateikti ir gauti visus reikiamus dokumentus ir informaciją, atlikti per atstumą, elektroninėmis priemonėmis per Paslaugų ir gaminių kontaktinį centrą (www.verslovartai.lt) arba tiesiogiai kreipiantis į Lietuvos Respublikos kompetentingą instituciją; arba Projektu keičiamo įstatymo 11 ir 14 straipsniuose pateikti nuorodą į Azartinių lošimų licencijavimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. birželio 19 d. nutarimu Nr. 740 (Žin., 2001, Nr. 53-1876).

1.14. Tikslinti Projektu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalį, 14 straipsnio 3 ir 6 dalis, 21 straipsnio 2 dalį ir 24 straipsnio 7 ir 9 dalis – atsisakyti nuostatų dėl valstybės rinkliavos mokėjimo, nes valstybės rinkliavos mokėjimo tvarką nustato Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymas (Žin., 2000, Nr. 52-1484) (pagal šio įstatymo 5 straipsnio 4 dalį valstybės rinkliava mokama iki institucijų teikiamų paslaugų suteikimo), taip pat atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos paslaugų įstatymą (Žin., 2009, Nr. 153-6901), kuris leidimų (licencijų) išdavimo sąlygų nesieja su valstybės rinkliavos mokėjimu.

1.15. Tikslinti Projektu keičiamo įstatymo 16 straipsnio 1 dalį, kurioje numatytas vienas iš lošimų organizatoriui išduotos licencijos panaikinimo pagrindų – lošimų organizatoriaus likvidavimas arba reorganizavimas, jeigu licencijos turėtojo teises perėmęs subjektas neatitinka šio įstatymo reikalavimų. Atsižvelgiant į tai, kad ši nuostata galėtų būti taikoma tik lošimų organizatorei – bendrovei, nes likvidavimo arba reorganizavimo procedūros taikomos tik juridiniams asmenims, ir negalėtų būti taikomas lošimų organizatoriui – filialui, nes vadovaujantis Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.53 ir 2.95 straipsniais jis nėra juridinis asmuo, Projektu keičiamo įstatymo 16 straipsnio 1 dalį papildyti nuostata dėl licencijos panaikinimo tuo atveju, kai bus nutraukiama bendrovės filialo, kuriam išduota licencija, veikla.

1.16. Įvertinti Projektu keičiamo įstatymo 61 straipsnio 1 dalies nuostatų, numatančių draudimą jaunesniems nei 18 metų asmenims būti statymo punktuose, ir 16 straipsnio 1 dalies 9 punkto nuostatų, numatančių, kad, pažeidus šį reikalavimą 4 ar daugiau kartų per metus, panaikinamas lošimų veiklos licencijos galiojimas, atitiktį proporcingumo principui, taip pat šių nuostatų įgyvendinamumą.

1.17. Tikslinti Projektu keičiamo įstatymo 16 straipsnio 1 dalies 12 punktą ir 25 straipsnio 1 dalies 7 punktą, kuriuose aptariami lošimų veiklos licencijos ir leidimo galiojimo panaikinimo atvejai, – panaikinti 6 mėnesių terminą, kad Priežiūros tarnyba turėtų galimybę panaikinti licenciją ar leidimą, gavusi informacijos, kuria remiantis lošimų veiklos licencija ar leidimas negalėjo būti išduoti. Taip pat šiuos punktus papildyti atvejais, kai Priežiūros tarnyba gauna informaciją, kuria remiantis lošimų veiklos licencija ar leidimas negalėjo būti išduoti, ir iš Lietuvos Respublikos ir valstybių narių kompetentingų institucijų ir (ar) įstaigų.

1.18. Tikslinti Projektu keičiamo įstatymo 19 straipsnį – nustatyti aiškius ir nedviprasmiškus kriterijus, kuriais vadovaudamosi savivaldybių tarybos būtų įpareigotos nustatyti teritorijų, kuriose draudžiama atidaryti lošimo namus (kazino) ir lošimo automatų salonus, ribas ir turnyrinių kortų lošimų salonų steigimo ribojimus, taip pat suderinti tarpusavyje šio straipsnio 1 ir 2 dalis, kad būtų aišku, kokios savivaldybės teritorijų ribos, kuriose draudžiama atidaryti lošimo namus (kazino) ir lošimo automatų salonus, galioja 60 dienų iki savivaldybės tarybos sprendimo pakeisti anksčiau nustatytas ir patvirtintas ribas įsigaliojimo.

1.19. Tikslinti Projektu keičiamo įstatymo 11 ir 20 straipsnius – atsisakyti reikalavimo pateikti patvirtintus dokumentus. Siekiant supaprastinti administravimą, nereikėtų kelti bendro pobūdžio formalių reikalavimų, pavyzdžiui, reikalauti dokumentų originalų, patvirtintų kopijų ar patvirtintų vertimų, išskyrus atvejus, objektyviai pagrindžiamus svarbiais visuomenės interesais. Jeigu toks reikalavimas yra objektyviai pagrindžiamas svarbiais visuomenės interesais, siūlytina Projekto įgyvendinamuosiuose teisės aktuose tiksliai nurodyti dokumentų patvirtinimo būdą.

1.20. Tikslinti Projektu keičiamo įstatymo 20 straipsnio 2 dalį – išvardyti darbuotojus, apie kuriuos turi būti pateikta informacija. Projektu keičiamame įstatyme nėra pateikta sąvoka „lošimo vietos darbuotojai“. Pagal Projektu keičiamo įstatymo 22 straipsnio 3 punktą Priežiūros tarnyba atsisako išduoti lošimų organizatoriui lošimų veiklos leidimą tuo atveju, kai būsimasis lošimo vietos vadovas, jo pavaduotojas, vyriausiasis buhalteris (buhalteris), lošėjus aptarnaujantys darbuotojai, kurie dirbs būsimojoje lošimo vietoje, nėra nepriekaištingos reputacijos.

1.21. Tikslinti Projektu keičiamo įstatymo 21 straipsnio 3 dalyje įtvirtintą nuostatą, kad lošimų veiklos leidimai išduodami tik tam tikram lošimų organizatoriui, nes ši nuostata yra abstrakti ir neturi jokio teisinio pagrindimo.

1.22. Tikslinti Projektu keičiamo įstatymo 23 straipsnio 8 dalį – numatyti 14 kalendorinių dienų terminą, per kurį Priežiūros tarnyba priima sprendimą panaikinti leidimo galiojimo sustabdymą arba jo nepanaikinti.

1.23. Tikslinti Projektu keičiamo įstatymo 23 straipsnio 10 dalį – nustatyti konkrečius, aiškiai apibrėžtus leidimo galiojimo sustabdymo atvejus.

1.24. Tikslinti Projektu keičiamo įstatymo 24 straipsnio 5 dalį – numatyti 10 darbo dienų terminą, per kurį Priežiūros tarnyba priima sprendimą patikslinti leidimą arba jo nepatikslinti.

1.25. Atsižvelgiant į Projektu keičiamo įstatymo 33 straipsnyje įtvirtintą reikalavimą lošimų vietose turėti ne mažesnį, negu nustatyta, lošimo įrenginių skaičių, tikslinti aiškinamąjį raštą – įvertinti ir pagrįsti šį reikalavimą, nurodyti, kaip šiuo nustatytu reglamentavimu bus sumažinta neigiama lošimų įtaka vartotojams.

1.26. Tikslinti Projektu keičiamo įstatymo 36 straipsnio 10 dalį – nurodyti, kad kiekvienas lošimuose ar mokymuose naudojamas lošimo įrenginys privalo būti įregistruotas Lietuvos lošimo įrenginių registre. Pagal Registrų sąrašo duomenis Lietuvos lošimo įrenginių registras jau yra įsteigtas.

1.27. Papildyti Projektu keičiamo įstatymo 39 straipsnį nuostata, kad Lietuvos lošimo įrenginių registras yra valstybės registras, taip pat nurodyti šio registro valdytoją. Lietuvos lošimo įrenginių registro nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. balandžio 25 d. nutarimu Nr. 530 (Žin., 2003, Nr. 40-1849), 3 punkte nurodyta, kad registro objektai yra lošimo įrenginių tipai, lošimo įrenginiai, lošimo stalai ir juridiniai asmenys, įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka eksploatuojantys ar norintys eksploatuoti (taip pat ir mokymo tikslams) šiame registre registruotinus lošimo įrenginius. Atsižvelgiant į tai, kad Projektu keičiamo įstatymo 39 straipsnyje nurodyta tik informacija apie lošimo įrenginių ir patvirtintų lošimo įrenginių tipų registravimą Lietuvos lošimo įrenginių registre, papildomai siūloma įvertinti kitus minėto registro objektus ir atitinkamai patikslinti Projektu keičiamo įstatymo 39 straipsnį.

1.28. Tikslinti Projektu keičiamo įstatymo 42 straipsnio 1 dalies antrą sakinį – nustatyti, kad draudžiama išorinė reklama, išskyrus leidime nurodytus lošimo vietų pavadinimus, kai jie pateikiami ant pastato, kuriame yra lošimų organizatoriui priklausanti lošimo vieta, ar ant pastato, kuriame yra lošimų organizatoriui priklausanti lošimo vieta, fasado ar patalpų sienos prie pat įėjimo į lošimo vietą ir ant lošimų organizatorių valdomo transporto, ir atitinkamai patikslinti šio straipsnio 3 dalies 3 punktą, nes, priėmus Projektu keičiamą įstatymą, lošimo vietų pavadinimų pateikimas ant pastato ar ant transporto nebūtų laikomas išorine reklama ir jos įrengimui nereikėtų įsigyti Lietuvos Respublikos reklamos įstatyme nustatyto leidimo įrengti išorinę reklamą. Taip būtų nepagrįstai sudarytos išskirtinės sąlygos lošimų veiklą vykdantiems asmenims.

1.29. Papildyti Projektu keičiamo įstatymo 42 straipsnio 2 dalyje draudžiamas lošimų reklamos rūšis – numatyti, kad draudžiama ir lošimų reklama, kurioje dalyvauja sportininkai, gydytojai, politikai, meno ir mokslo įžymybės, kiti garsūs visuomenės veikėjai, naudojamas jų asmuo, vardas, atvaizdas ir panašiai, taip pat kuri naudojimąsi lošimo paslaugomis sieja su padidėjusiu seksualiniu aktyvumu.

1.30. Projektu keičiamame įstatyme aiškiai reglamentuoti, kokie vaizdo įrašai (visi, kuriuose matyti laimėjęs lošėjas, ar tik jų dalis; jei dalis, tai kokia) ir kita informacija turi būti saugomi. Projektu keičiamo įstatymo 58 straipsnio 4 dalis nustato, kad lošimų organizatorius kartu su išduotos pažymos apie lošimo laimėjimo išmokėjimą kopijomis privalo saugoti vaizdo įrašus, kuriuose yra informacijos apie lošimo laimėjimus lošėjų, kuriems buvo išduota pažyma apie lošimo laimėjimo išmokėjimą (5 metus nuo pažymos apie lošimo laimėjimo išmokėjimą išdavimo dienos), ir kitą informaciją, kuria remiantis buvo išduota pažyma apie lošimo laimėjimo išmokėjimą.

1.31. Tikslinti (nustatyti kriterijus), ar nelegaliais lošimais bus laikomi visi kitose valstybėse įsisteigusių asmenų organizuojami lošimai, ar tik tam tikri nelegalūs lošimai, kurie vienaip ar kitaip skirti Lietuvos rinkai. Paminėtina, kad jungtinėse bylose C-585/08, C-144/09 Pammer / Alpenhof Europos Sąjungos Teisingumo Teismas nagrinėjo ginčą dėl 2000 m. gruodžio 22 d. Tarybos reglamento (EB) Nr. 44/2001 dėl jurisdikcijos ir teismo sprendimų civilinėse ir komercinėse bylose pripažinimo ir vykdymo (OL 2004 m. specialusis leidimas, 19 skyrius, 4 tomas, p. 42) 15 straipsnio 1 dalies c punkto ir 3 straipsnio išaiškinimo ir priimdamas sprendimą nurodė, kokiais kriterijais remiantis gali būti nustatyta, kad vieno ar kito paslaugų teikėjo veikla yra orientuota į kitos valstybės negu jo įsisteigimo vieta asmenis.

1.32. Papildyti Projektu keičiamo įstatymo 60 straipsnio 6 dalį nuostata, kad taikytinų techninių priemonių, kuriomis būtų ribojamas nelegalaus lošimų organizatoriaus lošimų organizavimas ir dalyvavimas juose Lietuvos Respublikoje naudojant ryšio priemones, sąrašą nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija. Pagal šiuo metu esančias Projektu keičiamo įstatymo nuostatas galima manyti, kad ryšio paslaugas teikiantys asmenys patys sprendžia, kokios turi būti minėtos priemonės.

1.33. Pakeisti Projektu keičiamo įstatymo 73 straipsnio 1 dalį – nustatyti, kad visi lošimų organizatoriai privalo daryti visų jiems priklausančių lošimo vietų darbo pertrauką nuo 6 iki 8 valandos. Projektu keičiamo įstatymo 73 straipsnio 1 dalyje nurodyta, kad veiklos licencijų turėtojai privalo daryti visų jiems priklausančių lošimo vietų darbo pertrauką nuo 6 iki 8 valandos, tačiau nėra aišku, kodėl lošimo veiklos licencijos turėtojas yra nurodomas kaip atsakingas už tokių pertraukų darymą, nes tik turint lošimų veiklos leidimą galima organizuoti lošimų veiklą.

1.34. Tikslinti Projektu keičiamo įstatymo 74 straipsnio 7 dalyje numatytus reikalavimus, nes abejotina, ar nurodytų įstaigų ir institucijų vadovai gali užtikrinti, kad jų patalpose nebūtų dalyvaujama virtualiuosiuose lošimuose, nes tai galima daryti nebūtinai šių įstaigų ir institucijų kompiuteriais, o naudojantis asmeniniais įrenginiais, kurių naudojimo nurodytų įstaigų ir institucijų vadovai neturi teisės kontroliuoti. Atsižvelgiant į tai, toks ribojimas gali būti taikomas tik įstaigos ar institucijos turimiems tinklo įrenginiams (komutatoriams, maršrutizatoriams) ir kompiuteriams.

1.35. Nurodyti prie pagrindų, kuriems esant Priežiūros tarnyba atsisako nagrinėti prašymą dėl išankstinio ginčų sprendimo ne teisme, atvejį, kai ginčas dėl to paties dalyko, tuo pačiu pagrindu ir tarp tų pačių šalių jau nagrinėjamas Priežiūros tarnyboje. Kadangi Projektu keičiamo įstatymo 89 straipsnio 1 dalyje numatytas imperatyvus reikalavimas lošėjui, manančiam, kad lošimų organizatorius pažeidė jo teises ir įstatymų saugomus interesus, pirmiausia kreiptis su prašymu į lošimų organizatorių ir nurodyti savo reikalavimus, Projektu keičiamo įstatymo 90 straipsnio 5 dalyje prie pagrindų Priežiūros tarnybai atsisakyti nagrinėti prašymą tikslinga nurodyti ir atvejį, kai lošėjas, prieš kreipdamasis į Priežiūros tarnybą, nesikreipė su reikalavimais į lošimų organizatorių.

1.36. Tikslinti Projektu keičiamo įstatymo 94 straipsnio 2 dalies nuostatą – numatyti, kad ginčo šalies, nesutinkančios su Priežiūros tarnybos nutarimu, kreipimasis į bendrosios kompetencijos teismą dėl ginčo išnagrinėjimo iš esmės sustabdo Priežiūros tarnybos nutarimo vykdymą nuo bylos iškėlimo teisme dienos. Projektu keičiamo įstatymo 94 straipsnyje numatoma galimybė kreiptis į bendrosios kompetencijos teismą dėl ginčo nagrinėjimo iš esmės, tačiau šis kreipimasis nesustabdo Priežiūros tarnybos nutarimo vykdymo, ir taip sudaromos prielaidos vykdyti galbūt neteisėtą Priežiūros tarnybos nutarimą tol, kol bendrosios kompetencijos teismas šalių ginčą išnagrinės iš esmės.

1.37. Tikslinti Projektu keičiamo įstatymo IV skyriaus pavadinimą – išbraukti žodžius „ir kontrolė“, atsižvelgiant į galiojančias Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975) nuostatas dėl ūkio subjektų veiklos priežiūros.

1.38. Tikslinti Projektu keičiamo įstatymo 95 straipsnio 5 ir 6 dalių formuluotes, atsižvelgiant į tai, kad nėra galimybės atleisti Priežiūros tarnybos direktorių iš pareigų konkurso būdu.

1.39. Papildyti Projektu keičiamo įstatymo 99 straipsnio 1 dalyje pateiktą Priežiūros tarnybos nagrinėjamų prašymų sąrašą prašymais dėl licencijų ar leidimų galiojimo sustabdymo ir panaikinimo.

1.40. Papildyti Projektu keičiamo įstatymo 101 straipsnio 1 dalies 4 punktą nuostata „Esant būtinybei, Priežiūros tarnyba savo sprendimu gali pratęsti daiktų, kurie gali būti naudojami kaip pažeidimo įrodymai ir kurie reikalingi patikrinimui atlikti, paėmimo terminą, bet ne ilgiau nei iki patikrinimo pabaigos“, kad būtų užtikrinta Priežiūros tarnybos atliekamo tyrimo kokybė, jei pasibaigus nustatytam terminui (30 dienų) „daiktai“, kaip pažeidimo įrodymai, vis dar būtų svarbūs ir reikšmingi tiriant pažeidimą.

1.41. Nustatyti Projektu keičiamo įstatymo 103 straipsnio 2 dalyje, kas Priežiūros tarnybos vardu nagrinėja pažeidimus ir taiko poveikio priemones (pavyzdžiui, Priežiūros tarnybos vadovas ar jo įgaliotas asmuo).

1.42. Nustatyti Projektu keičiamo įstatymo 105 straipsnyje, kad Priežiūros tarnybos priimami sprendimai įforminami nutarimu.

1.43. Nurodyti Projektu keičiamo įstatymo 106 straipsnyje, kad taikant Projektu keičiamame įstatyme nustatytą pažeidimų nagrinėjimo ir poveikio priemonių taikymo tvarką mutatis mutandis taikomos Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso (Žin., 1985, Nr. 1-1) nuostatos.

1.44. Papildyti Projekte numatytą teisinį reglamentavimą nuostatomis dėl pažeidimų mažareikšmiškumo – nustatyti, kad, jei licencijuojamos (leidimais pagrįstos) veiklos sąlygų pažeidimai yra mažareikšmiai, nepadarė esminės žalos šiuo įstatymu saugomiems interesams, pažeidimu nebuvo sukelta grėsmė ar padaryta žalos žmonių sveikatai ar gyvybei, licencijos (leidimo) turėtojas nutraukė teisę pažeidžiančius veiksmus ir pašalino teisę pažeidžiančių veiksmų padarinius, atlygino žalą, o šio įstatymo reikalavimų laikymasis gali būti užtikrintas kitais būdais, Priežiūros tarnyba, vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, gali licencijos (leidimo) turėtojo neįspėti apie licencijos (leidimo) galiojimo sustabdymą, nestabdyti ir (ar) nenaikinti licencijos (leidimo) galiojimo.

1.45. Papildyti Projektu keičiamo įstatymo 106 straipsnio 1 dalį – numatyti, kad Priežiūros tarnyba, nustačiusi, jog nelegalus lošimų veiklos vykdytojas Lietuvos Respublikoje organizuoja lošimus naudodamas ryšio priemones, turi teisę priimti sprendimą dėl tokių lošimų organizavimo ir dalyvavimo juose Lietuvos Respublikoje ribojimo techninėmis priemonėmis taip pat atsiskaitymų už dalyvavimą nelegalių lošimų organizatorių organizuojamuose lošimuose ir laimėjimų išmokėjimo per Lietuvos Respublikoje veikiančius bankus ar kitas finansų įstaigas ribojimo. Projektu keičiamo įstatymo 60 straipsnio 4 dalyje nurodoma, kad Priežiūros tarnyba nelegaliems lošimų veiklos vykdytojams, organizuojantiems lošimus Lietuvos Respublikos teritorijoje, taiko šiame ir kituose įstatymuose nustatytas poveikio priemones. Tačiau nei Projektu keičiamo įstatymo 106 straipsnyje, nei kituose straipsniuose neįvardijamos poveikio priemonės, kurios būtų taikomos naudojant Projektu keičiamo įstatymo 60 straipsnyje minimas technines priemones.

1.46. Suderinti Projektu keičiamo įstatymo 109 straipsnio ir 110 straipsnio 2 dalies nuostatas ir patikslinti terminus. Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekse numatytos sankcijos taip pat laikomos poveikio priemonėmis pagal Projektu keičiamo įstatymo 106 straipsnio 2 dalį, todėl Projektu keičiamo įstatymo 109 straipsnis prieštarauja Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 36 straipsniui. Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 36 straipsnyje nurodyta, kad jeigu asmuo, kuriam buvo paskirta administracinė nuobauda, per metus nuo tos dienos, kai pasibaigia nuobaudos vykdymas, nepadarė naujo administracinio teisės pažeidimo, laikoma, kad jam nebuvo paskirta administracinė nuobauda, o pagal tokią pat Projektu keičiamo įstatymo 109 straipsnio normą toks terminas yra 2 metai.

1.47. Papildyti Projektu keičiamą įstatymą – numatyti pakankamas kontrolės priemones ir atsakomybę už lošimų organizavimo ir dalyvavimo juose pažeidimus, atgrasančias imtis neleistinos veiklos ir realiai įgyvendinamas poveikio priemones už azartinių lošimų organizavimo ir dalyvavimo juose pažeidimus ir papildyti jį konkrečiomis nuostatomis, kuriomis būtų ribojama nelegali azartinių lošimų veikla, taip pat pateikti nuorodas į Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodeksą ir Lietuvos Respublikos baudžiamąjį kodeksą (Žin., 2000, Nr. 89-2741).

1.48. Papildyti Lietuvos Respublikos loterijų ir lošimų mokesčio įstatymo pakeitimo įstatymo projektu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 3 punktą ir 5 straipsnio 3 dalies 3 punktą – įrašyti ir laimės rato stalą (derinant su Projektu keičiamo įstatymo 35 straipsnio 1 dalies 1 punktu).

1.49. Tikslinti Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 2, 3, 4, 9, 16 ir 17 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-3453 1 straipsnį – nurodyti, kad keičiamas ne 2 straipsnio 8 dalies 8 punktas, o 2 straipsnio 10 dalies 8 punktas.

1.50. Parengti Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo (Žin., 2002, Nr. 35-1271) 30 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą ir jame nustatyti, kad pridėtinės vertės mokesčiu neapmokestinamos loterijos ir lošimo paslaugos. Toks siūlymas pagrįstas tuo, kad aiškinamajame rašte dėl Projekto ir kitų su juo susijusių įstatymų projektų nurodyta, jog organizuodamas turnyrinius kortų lošimus lošimų organizatorius gaus komisinį mokestį, taip pat tuo, kad pagal 2006 m. lapkričio 28 d. Tarybos direktyvos 2006/112/EB dėl pridėtinės vertės mokesčio bendros sistemos (OL 2006 L 347, p. 1) su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2010 m. gruodžio 7 d. Tarybos direktyva 2010/88/ES, kuria iš dalies keičiama direktyvos 2006/112/EB dėl pridėtinės vertės mokesčio bendros sistemos nuostata dėl minimalaus standartinio tarifo taikymo trukmės (OL 2010 L 326, p. 1), 135 straipsnio 1 dalies i) punkto nuostatas valstybėse narėse pridėtinės vertės mokesčiu neapmokestinami tokie sandoriai kaip lažybos, loterijos ir kitų formų lošimai, kuriems taikomos kiekvienos valstybės narės nustatytos sąlygos ir apribojimai.

1.51. Siūlyti atsižvelgti į jau priimtus Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo ir kitų susijusių įstatymų pakeitimus, kuriuose numatyta, kad nuo 2012 m. kovo 1 d. vietoj Valstybinės lošimų priežiūros komisijos veiks Lošimų priežiūros tarnyba prie Finansų ministerijos.

1.52. Siūlyti atsižvelgti į 2012 m. sausio 1 d. įsigaliojusius Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymą (Žin., 2003, Nr. 73-3352; 2011, Nr. 155-7353) ir Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymą (Žin., 1994, Nr. 89-1706; 2011, Nr. 155-7350) ir nebeteikti Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-3450, nes jame nebevartojama „azartinių lošimų“ sąvoka. Tikslintinas Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturinčioms šeimoms ir vieniems gyvenantiems asmenims įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIP-3456 – keistinas jo pavadinimas ir 2 straipsnio 14 dalis.

1.53. Siūlyti Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo, Darbo sutarties įstatymo, įstatymo „Dėl Lietuvos Respublikos gyventojų brangiam turtui įsigyti arba kitų įsigytų bei perleidžiamų lėšų deklaravimo“, Gyventojų turto ir pajamų deklaravimo įstatymo pakeitimo įstatymo (Žin., 2002, Nr. 116-5191) antrąjį skirsnį pripažinti netekusiu galios, nes Lietuvos Respublikos darbo sutarties įstatymas, nurodytas Įstatymo projekte Nr. XIP-3454, yra netekęs galios.

1.54. Siūlyti nustatyti įsigaliojimo datą – 2012 m. gegužės 1 d. arba lapkričio 1 d. ir paskelbti teisės aktą prieš 3 mėnesius iki jo įsigaliojimo dienos, siekiant užtikrinti teisėkūros stabilumą, sudaryti pagrįstą galimybę ir nustatyti pakankamą terminą pasirengti subjektams vykdyti veiklą pagal naujus reikalavimus.

2. Siūlyti Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2011 m. rugpjūčio 31 d. sprendimu Nr. SV-S-1272 „Dėl darbo grupės azartinių lošimų ir loterijų reglamentavimui tobulinti sudarymo“ sudarytai darbo grupei atsižvelgti į 1 punkte išdėstytas pastabas ir pasiūlymus.

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                              ANDRIUS KUBILIUS

 

FINANSŲ MINISTRĖ                                                                         INGRIDA ŠIMONYTĖ

 

_________________