LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL KREDITORIŲ REIKALAVIMŲ, KYLANČIŲ IŠ PINIGINIŲ PRIEVOLIŲ, ATSISAKYMO, VYKDYMO TERMINŲ ATIDĖJIMO IR PINIGINĖS PRIEVOLĖS PAKEITIMO KITA PRIEVOLE, KAI ĮMONEI IŠKELTA RESTRUKTŪRIZAVIMO BYLA, KAI BANKRUTUOJANTI ĮMONĖ SANUOJAMA ARBA SU JA SUDAROMA TAIKOS SUTARTIS, TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2002 m. vasario 15 d. Nr. 239

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos įmonių restruktūrizavimo įstatymo (Žin., 2001, Nr. 31-1012) 9 straipsnio 1 dalies 6 punktu, 19 straipsnio 1 dalies 4 punktu, Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo (Žin., 1995, Nr. 61-1525; 1998, Nr. 114-3190; 2001, Nr. 31-1014) 25 straipsnio 3 dalimi, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Kreditorių reikalavimų, kylančių iš piniginių prievolių, atsisakymo, vykdymo terminų atidėjimo ir piniginės prievolės pakeitimo kita prievole, kai įmonei iškelta restruktūrizavimo byla, kai bankrutuojanti įmonė sanuojama arba su ja sudaroma taikos sutartis, tvarką (pridedama).

2. Įpareigoti Valstybinę mokesčių inspekciją prie Finansų ministerijos iki 2002 m. kovo 1 d. papildyti ir pakeisti Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos viršininko 2000 m. gegužės 18 d. įsakymu Nr. 102 „Dėl Mokesčių administratoriaus, bankrutuojančios įmonės kreditoriaus, sprendimų, susijusių su tos įmonės piniginių prievolių vykdymu, priėmimo metodikos patvirtinimo“ (Žin., 2000, Nr. 43-1239) patvirtintą Mokesčių administratoriaus, bankrutuojančios įmonės kreditoriaus, sprendimų, susijusių su tos įmonės piniginių prievolių vykdymu, priėmimo metodiką pagal šiuo nutarimu patvirtintos Kreditorių reikalavimų, kylančių iš piniginių prievolių, atsisakymo, vykdymo terminų atidėjimo ir piniginės prievolės pakeitimo kita prievole, kai įmonei iškelta restruktūrizavimo byla, kai bankrutuojanti įmonė sanuojama arba su ja sudaroma taikos sutartis, tvarkos nuostatas.

3. Pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. sausio 12 d. nutarimą Nr. 38 „Dėl Kreditorinių reikalavimų, atsiradusių dėl piniginės prievolės neįvykdymo, vykdymo terminų atidėjimo, jų atsisakymo arba piniginės prievolės pakeitimo kita prievole (atsiskaitymu turtu, akcijomis arba vertybiniais popieriais), kai bankrutuojanti įmonė sanuojama arba sudaroma taikos sutartis, tvarkos patvirtinimo“ (Žin., 2000, Nr. 5-150).

 

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                             ALGIRDAS BRAZAUSKAS

 

 

 

ŪKIO MINISTRAS                                                                                                  PETRAS ČĖSNA


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2002 m. vasario 15 d. nutarimu

Nr. 239

 

KREDITORIŲ REIKALAVIMŲ, KYLANČIŲ IŠ PINIGINIŲ PRIEVOLIŲ,

ATSISAKYMO, VYKDYMO TERMINŲ ATIDĖJIMO IR PINIGINĖS PRIEVOLĖS

PAKEITIMO KITA PRIEVOLE, KAI ĮMONEI IŠKELTA RESTRUKTŪRIZAVIMO

BYLA, KAI BANKRUTUOJANTI ĮMONĖ SANUOJAMA ARBA SU JA SUDAROMA

TAIKOS SUTARTIS, TVARKA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Ši tvarka taikoma tais atvejais, kai valstybės institucijos, būdamos bankrutuojančių ar restruktūrizuojamų įmonių kreditoriai (toliau vadinama – kreditoriai), nusprendžia, kad restruktūrizuojamai, bankrutuojančiai įmonei, kuri yra sanuojama arba sudaro taikos sutartį su kreditoriais (toliau vadinama – įmonė), socialiniu ekonominiu požiūriu ar dėl kitų objektyvių aplinkybių tikslinga suteikti nuolaidų – atidėti kreditoriaus reikalavimo vykdymo terminą, pakeisti piniginę prievolę kita prievole (vykdyti šį kreditoriaus reikalavimą kita nustatyta forma) arba atsisakyti kreditoriaus reikalavimo. Kreditoriaus ir įmonės susitarimas įforminamas įmonės restruktūrizavimo planu, sanavimo projektu arba taikos sutartimi.

 

II. KREDITORIŲ SUSITARIMO DĖL NUOLAIDŲ TAIKYMO SĄLYGOS IR

PAGRINDAI

 

2. Kreditorius pagal jam suteiktus įgaliojimus, numatytus Valstybės institucijų įgaliotų asmenų atstovavimo įmonių bankroto ir restruktūrizavimo procesuose tvarkoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. liepos 3 d. nutarimu Nr. 831 „Dėl Valstybės institucijų įgaliotų asmenų atstovavimo įmonių bankroto ir restruktūrizavimo procesuose tvarkos, Bankrutuojančios ir bankrutavusios įmonės turto pardavimo iš varžytynių tvarkos patvirtinimo ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. gruodžio 15 d. nutarimo Nr. 1458 „Dėl valstybės rinkliavos objektų sąrašo, šios rinkliavos dydžių ir mokėjimo ir grąžinimo tvarkos patvirtinimo“ papildymo“ (Žin., 2001, Nr. 58-2090), arba Valstybės institucijų įgaliotų asmenų atstovavimo bankroto procedūrose tvarkoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. spalio 1 d. nutarimu Nr. 1073 „Dėl Valstybės institucijų įgaliotų asmenų atstovavimo įmonių bankroto procedūrose tvarkos patvirtinimo“ (Žin., 1997, Nr. 91-2280), teisės aktų, reglamentuojančių kreditoriaus veiklą, ir kitų norminių teisės aktų nustatyta tvarka priima sprendimus dėl šios tvarkos 1 punkte nurodytų nuolaidų taikymo (išskyrus atvejus, kai kreditoriaus veiklą reglamentuojantys teisės aktai nesuteikia jam teisės taikyti šios tvarkos 1 punkte nurodytų nuolaidų).

3. Kreditoriai, priimdami sprendimus dėl nuolaidų taikymo, gali kreiptis į kitus įmonės kreditorius – juridinius ir fizinius asmenis, kviesdami juos dalyvauti įmonės restruktūrizavime. Jeigu kreditorių reikalavimai teisės aktų nustatyta tvarka yra perleisti akcinei bendrovei Turto bankui (toliau vadinama – Turto bankas), sprendimus dėl nuolaidų taikymo įmonei priima Turto bankas, vadovaudamasis Turto banko veiklą reglamentuojančiais teisės aktais.

4. Jeigu bankrutuojanti įmonė sudaro taikos sutartį su kreditoriais, kreditoriai ir bankrutuojančios įmonės administratorius, gavę įmonės organo, turinčio teisę priimti sprendimą reorganizuoti arba likviduoti įmonę, valstybės ar savivaldybės įmonės steigėjo rašytinį sutikimą, esant šios tvarkos 8 punkte nurodytiems pagrindams, atsižvelgdami į šios tvarkos 9 punkte numatytas išimtis, sutartyje nustato, kokiais terminais, tvarka ir forma bankrutuojanti įmonė įvykdys kreditorių reikalavimus ir kurių kreditorių reikalavimų ar jų dalies bus atsisakyta.

5. Jeigu įmonė restruktūrizuojama ar bankrutuojanti įmonė sanuojama, kreditoriai įstatymų nustatyta tvarka, esant šios tvarkos 8 punkte nurodytiems pagrindams, atsižvelgdami į šios tvarkos 9 punkte numatytas išimtis, įmonės restruktūrizavimo plane ar sanavimo projekte nustato, kokiais terminais, tvarka ir forma restruktūrizuojama ar sanuojama įmonė įvykdys kreditorių reikalavimus ir kurių kreditorių reikalavimų ar jų dalies bus atsisakyta.

6. Sprendimai dėl kreditorių reikalavimų – mokestinių nepriemokų, įskaitomų į savivaldybių biudžetų pajamas, atidėjimo, atsisakymo ar įvykdymo kita forma, turintys įtakos savivaldybių biudžetų lėšų surinkimui, priimami ir derinami su atitinkamomis institucijomis pagal šio nutarimo 2 punkte nurodytą Mokesčių administratoriaus, bankrutuojančios įmonės kreditoriaus, sprendimų, susijusių su tos įmonės piniginių prievolių vykdymu, priėmimo metodiką.

7. Kreditoriai, vertindami įmonės restruktūrizavimo planą, sanavimo projektą, taikos sutartį, gali kreiptis į Įmonių bankroto valdymo departamentą prie Ūkio ministerijos (toliau vadinama – Įmonių bankroto valdymo departamentas) ir (arba) į tą ministeriją, kurios reguliavimo sričiai priklauso įmonė, bei į atitinkamos pramonės šakos asociaciją, prašydami pateikti išvadą dėl konkrečios įmonės restruktūrizavimo plano, sanavimo projekto, taikos sutarties. Įmonių bankroto valdymo departamentas, ministerija ar pramonės šakos asociacija per 20 dienų nuo prašymo gavimo dienos pateikia savo išvadą arba rekomenduoja ekspertus, galinčius pateikti motyvuotą išvadą.

8. Pagal Lietuvos Respublikos įmonių restruktūrizavimo įstatymą ir Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymą kreditoriai priima sprendimus dėl kreditorių reikalavimų vykdymo pirmajame etape, laikydamiesi šio prioritetinio nuolaidų taikymo eiliškumo:

8.1. kreditorių reikalavimų vykdymo terminas gali būti atidėtas, jeigu įmonė neturi lėšų atsiskaityti su kreditoriais ir iš parengtų įmonės restruktūrizavimo plano, sanavimo projekto ar taikos sutarties bei kitų dokumentų kreditoriai gali daryti išvadą, kad po įmonės restruktūrizavimo plane, sanavimo projekte ar taikos sutartyje nurodyto termino šios įmonės finansinė būklė pagerės ir įmonė pajėgs įvykdyti kreditorių reikalavimus jos restruktūrizavimo plane, sanavimo projekte ar taikos sutartyje nustatytomis sąlygomis ir terminais;

8.2. piniginė prievolė gali būti pakeista kita prievole – kreditorių reikalavimai gali būti vykdomi kita forma: atsiskaitant akcijomis (kai įmonė restruktūrizavimo, sanavimo metu ar sudarydama taikos sutartį didina įstatinį kapitalą papildomais įnašais ir kreditoriai už emisijos kainą, lygią nominaliai vertei, įsigyja išleistų naujų skolininko akcijų) arba atsiskaitant turtu (kai įmonė turi turto, kitų įmonių akcijų (vertybinių popierių) kreditorių reikalavimams tenkinti). Kreditorių reikalavimai vykdomi atsiskaitant akcijomis ir (ar) turtu, jeigu kreditoriai nustato, kad nėra pagrindo įmonei taikyti šios tvarkos 8.1 punkte nurodytos nuolaidos, arba šios nuolaidos taikymo nepakanka įmonės pelningai veiklai atkurti ir perėmus įmonės turtą valstybės reikmėms būtų sprendžiamos socialinės ekonominės valstybės problemos;

8.3. kreditorių reikalavimų ar jų dalies vykdymo gali būti atsisakyta, jeigu kreditoriai nustato, kad nėra pagrindo įmonei taikyti šios tvarkos 8.1 ir 8.2 punktuose nurodytų nuolaidų, arba jų nepakanka įmonės pelningai veiklai atkurti, ir jeigu jie, remdamiesi iš įmonės gautais dokumentais, padaro motyvuotą išvadą, kad įvertinus įmonės veiklos perspektyvą netikslinga reikalauti iš jos vykdyti kreditorių reikalavimų.

9. Pagal Lietuvos Respublikos įmonių restruktūrizavimo įstatymą ir Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymą antrajame kreditorių reikalavimų vykdymo etape šios tvarkos 8 punkto nuostatos dėl prioritetinio nuolaidų taikymo eiliškumo netaikomos.

 

III. KREDITORIŲ REIKALAVIMŲ VYKDYMO TERMINO ATIDĖJIMAS

 

10. Kreditorių reikalavimų vykdymo terminas atidedamas esant šios tvarkos 8.1 punkte nurodytam pagrindui, atsižvelgiant į šios tvarkos 9 punkte nustatytas išimtis, pagal kreditoriams suteiktus įgaliojimus, numatytus šios tvarkos 2 punkte nurodytose Valstybės institucijų įgaliotų asmenų atstovavimo įmonių bankroto ir restruktūrizavimo procesuose tvarkoje ir Valstybės institucijų įgaliotų asmenų atstovavimo bankroto procedūrose tvarkoje, teisės aktų, reglamentuojančių kreditoriaus veiklą, ir kitų norminių teisės aktų nustatyta tvarka.

 

IV. PINIGINĖS PRIEVOLĖS PAKEITIMAS KITA PRIEVOLE

 

11. Piniginės prievolės pakeitimas kita prievole – kreditorių reikalavimų vykdymas atsiskaitant akcijomis ir (ar) turtu – taikomas esant šios tvarkos 8.2 punkte nurodytam pagrindui, atsižvelgiant į šios tvarkos 9 punkte nustatytas išimtis, pagal kreditoriams suteiktus įgaliojimus, numatytus šios tvarkos 2 punkte nurodytose Valstybės institucijų įgaliotų asmenų atstovavimo įmonių bankroto ir restruktūrizavimo procesuose tvarkoje ir Valstybės institucijų įgaliotų asmenų atstovavimo bankroto procedūrose tvarkoje, ir vykdomas teisės aktų, reglamentuojančių kreditoriaus veiklą, bei kitų norminių teisės aktų nustatyta tvarka.

12. Jeigu kreditoriaus reikalavimą ketinama vykdyti atsiskaitant akcijomis ir (ar) turtu, tiek įmonės organas, turintis teisę priimti sprendimą dėl įstatinio kapitalo didinimo papildomais įnašais ir (ar) turto perdavimo, kai kreditorius įsigyja skolininko akcijų ir (ar) perima turtą, tiek akcijų ir (ar) turto įgijėjas turi duoti rašytinį sutikimą, kad būtų priimtas sprendimas vykdyti kreditoriaus reikalavimą atsiskaitant akcijomis ir (ar) turtu. Akcijų įgijėjo pageidavimu įmonės savininkas privalo užtikrinti, kad būtų atliktas finansinės atskaitomybės auditas.

13. Kreditoriaus reikalavimas dėl valstybės vardu gautų paskolų ir paskolų, gautų su valstybės garantija, gali būti vykdomas atsiskaitant akcijomis tik pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimą, kurio projektą parengia Finansų ministerija – valstybės vardu gautų paskolų ir paskolų, gautų su valstybės garantija, administratorė.

14. Į Privatizavimo programą arba į privatizuojamų įmonių sąrašus įtrauktoms restruktūrizuojamoms įmonėms leidžiama kreditorių reikalavimus tenkinti akcijomis ir (ar) turtu tik gavus valstybės įmonės Valstybės turto fondo (toliau vadinama – Turto fondas) sutikimą.

15. Jeigu kreditoriaus reikalavimas vykdomas atsiskaitant išleidžiamomis naujomis akcijomis ir (ar) turtu, šios akcijos ir (ar) turtas gali būti perimami valstybės, savivaldybės (kurios teritorijoje įregistruota įmonė ar yra įmonės turtas) nuosavybėn, kaip numatyta teisės aktuose, reglamentuojančiuose restruktūrizavimo ir bankroto procesus.

16. Valstybės nuosavybėn perimtas turtas perduodamas valstybės institucijai patikėjimo teise valdyti, naudoti ir juo disponuoti įstatymų nustatyta tvarka.

17. Valstybės nuosavybėn perimtos akcijos teisės aktų nustatyta tvarka perduodamos Turto fondui valdyti, naudoti ir juo disponuoti patikėjimo teise.

18. Kreditoriaus reikalavimas pagal akcijų pasirašymo sutartį sumažinamas pasirašytų akcijų nominalia verte.

19. Jeigu kreditoriaus reikalavimas vykdomas atsiskaitant finansiniu turtu (vertybiniais popieriais), taikomos atsiskaitymo turtu nuostatos (šios tvarkos 20 punktas).

20. Vykdyti kreditoriaus reikalavimą atsiskaitant turtu leidžiama įvertinus, ar turtą perėmusios valstybės (savivaldybės) institucijos panaudos jį valstybės reikmėms, ar valstybės (savivaldybės) nuosavybėn perduotas turtas gali duoti valstybei (savivaldybei) ekonominės ar socialinės naudos, pagal šias nuostatas:

20.1. jeigu kreditoriaus reikalavimas vykdomas atsiskaitant turtu, perduodamas turtas įvertinamas vadovaujantis Lietuvos Respublikos turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatymu (Žin., 1999, Nr. 52-1672) ir Turto vertinimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. vasario 14 d. nutarimu Nr. 244 „Dėl Turto vertinimo metodikos“ (Žin., 1996, Nr. 16-426). Turto vertintoją pasirenka ir vertinimo išlaidas apmoka įmonė. Jeigu įmonė yra sanuojama ar su bankrutuojančia įmone sudaroma taikos sutartis, turtas gali būti perduodamas nustatant jo vertę pagal paskutinėse viešose varžytynėse skelbtą turto pardavimo kainą;

20.2. jeigu kreditoriaus reikalavimas vykdomas atsiskaitant turtu, kurio vertė didesnė už kreditoriaus reikalavimą, skirtumas įmonei nekompensuojamas;

20.3. jeigu kreditorius priima sprendimą dėl jo reikalavimo vykdymo įmonei atsiskaitant turtu, įmonės restruktūrizavimo plane, sanavimo projekte arba taikos sutartyje nurodoma valstybės (savivaldybės) institucija, kuriai perduodamas turtas, turto panaudojimo paskirtis ir perdavimo terminai.

21. Įmonės restruktūrizavimo planas, sanavimo projektas, taikos sutartis, akcijų pasirašymo sutartis ir (ar) turto perdavimo ir priėmimo aktas yra pagrindas kreditoriaus reikalavimą, kuris įvykdytas atsiskaitant akcijomis ir (ar) turtu, laikyti patenkintu.

 

V. KREDITORIŲ REIKALAVIMŲ VYKDYMO ATSISAKYMAS

 

22. Kreditorių reikalavimų vykdymo gali būti atsisakyta esant šios tvarkos 8.3 punkte nurodytam pagrindui, atsižvelgiant į šios tvarkos 9 punkte nustatytas išimtis, pagal kreditoriams suteiktus įgaliojimus, numatytus šios tvarkos 2 punkte nurodytose Valstybės institucijų įgaliotų asmenų atstovavimo įmonių bankroto ir restruktūrizavimo procesuose tvarkoje ir Valstybės institucijų įgaliotų asmenų atstovavimo bankroto procedūrose tvarkoje, teisės aktų, reglamentuojančių kreditoriaus veiklą, ir kitų norminių teisės aktų nustatyta tvarka.

23. Įmonės restruktūrizavimo planas, sanavimo projektas arba taikos sutartis yra pagrindas kreditoriaus reikalavimą, kurio atsisakyta, laikyti patenkintu.

 

VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

24. Valstybės institucijos – kreditoriai, kiti valstybės pagalbos teikėjai, vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos valstybės pagalbos ūkio subjektams kontrolės įstatymu (Žin., 2000, Nr. 45- 1292) ir Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos 2001 m. gegužės 10 d. nutarimu Nr. 55 „Dėl Valstybės pagalbos teikimo įmonėms gelbėti ir restruktūrizuoti taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2001, Nr. 45-1609), praneša Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybai apie įmonės restruktūrizavimo plane, sanavimo projekte arba taikos sutartyje numatytą teikti valstybės pagalbą. Valstybės pagalba gali būti teikiama tik gavus šios tarybos pritarimą, kaip nustatyta Lietuvos Respublikos valstybės pagalbos ūkio subjektams kontrolės įstatyme.

25. Įmonės restruktūrizavimas, sanavimas, taikos sutarties vykdymas nutraukiamas (baigiamas) teisės aktų nustatyta tvarka.

26. Ginčai, kylantys dėl įmonės restruktūrizavimo, sanavimo, taikos sutarties nuostatų vykdymo, sprendžiami teisės aktų nustatyta tvarka.

______________