LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL NACIONALINIO KRAŠTOVAIZDŽIO TVARKYMO PLANO PARENGIMO

 

2012 m. gegužės 21 d. Nr. D1-446

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo (Žin., 1995, Nr. 107-2391; 2004, Nr. 21-617) 17 straipsnio 2 dalimi ir 30 straipsnio 2 dalimi, Kraštovaizdžio tvarkymo specialiųjų planų rengimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2004 m. gegužės 5 d. įsakymu Nr. D1-246 (Žin., 2004, Nr. 79-2811), 14 ir 22 punktais, įgyvendindamas Lietuvos Respublikos kraštovaizdžio politikos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 909 (Žin., 2005, Nr. 103-3808), 1.2 punktą:

1. N u t a r i u rengti Nacionalinį kraštovaizdžio tvarkymo planą.

2. T v i r t i n u Planavimo darbų programą Nacionalinio kraštovaizdžio tvarkymo plano rengimui (pridedama).

3. P a v e d u Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Saugomų teritorijų ir kraštovaizdžio departamentui organizuoti šio plano rengimą.

 

 

Aplinkos ministras                                                        Gediminas Kazlauskas

 

_________________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2012 m. gegužės 21 d. įsakymu Nr. D1-446

 

PLANAVIMO DARBŲ PROGRAMA

NACIONALINIO KRAŠTOVAIZDŽIO TVARKYMO PLANO RENGIMUI

 

1. Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija, vadovaudamasi Sanglaudos skatinimo veiksmų programos priedo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. liepos 23 d. nutarimu Nr. 787 (Žin., 2008, Nr. 95-3720), I skyriaus „Europos Sąjungos fondų lėšų įsipareigojimams, nustatytų sanglaudos skatinimo veiksmų programos finansavimo plane, paskirstymas tarp veiksmų programos prioritetų asignavimų valdytojų pagal metus“ Veiksmų programos 1 prioritetu „Vietinė ir urbanistinė plėtra, kultūros paveldo ir gamtos išsaugojimas bei pritaikymas turizmo plėtrai“ ir Priemonės Nr. VP3-1.4-AM-02-V „Biologinės įvairovės ir kraštovaizdžio apsauga“ valstybės projektų sąrašo Nr. 01, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2008 m. gruodžio 9 d. įsakymu Nr. D1-675 (Žin., 2009, Nr. 6-193; 2011, Nr. 34-1624), 16 punktu, vykdo projektą „Kraštovaizdžio apsaugos ir tvarkymo optimizavimas, įgyvendinant Lietuvos kraštovaizdžio politiką“ (toliau – Projektas).

Projekto tikslas – prisidėti prie kraštovaizdžio apsaugos ir tvarkymo reglamentavimo plėtros, užtikrinti tinkamą kraštovaizdžio tvarkymą, išsaugoti ir stiprinti jo identitetą, ekologines, socialines ir ekonomines funkcijas. Tarp numatytų įgyvendinti Projekto veiklų – Nacionalinio kraštovaizdžio tvarkymo plano (toliau – Planas) parengimas.

2. Plano rengimo teisinis pagrindas: Lietuvos Respublikos kraštovaizdžio politikos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 909 (Žin., 2005, Nr. 103-3808), 1.2 punktas.

3. Plano tikslas: didinant valdžios institucijų ir visuomenės supratingumą apie kraštovaizdžio vertę, vaidmenį ir pokyčius, nustatyti ir po konsultacijų su savivaldybėmis ir visuomene patvirtinti veiksmus, kuriais siekiama išsaugoti, tobulinti, atkurti arba kurti kraštovaizdį: planavimo priemonėmis užtikrinti siekiamų kraštovaizdžio kokybės etalonų formavimą, Europos kraštovaizdžio konvencijos (Žin., 2002, Nr. 104-4621) ir Lietuvos Respublikos kraštovaizdžio politikos krypčių aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. gruodžio 1 d. nutarimu Nr. 1526 (Žin., 2004, Nr. 174-6443), įgyvendinimą.

4. Planuojama teritorija: Lietuvos Respublikos teritorija (65,3 tūkst. km2), įskaitant Kuršių marias.

5. Plano uždaviniai:

5.1. pateikti Lietuvos Respublikos teritorijos kraštovaizdžio naudojimo ir apsaugos koncepcijos principines nuostatas;

5.2. nustatyti kraštovaizdžio tvarkymo zonas pagal svarbiausius teritorijos vystymo prioritetus, urbanistinio ir gamtinio karkaso plėtojimo interesus;

5.3. pateikti tikslinius formuojamo kraštovaizdžio bendrosios teritorinės struktūros optimalumo (kokybės) rodiklius;

5.4. numatyti priemones ir apribojimus, užtikrinančius kraštovaizdžio bendrąją ekologinę pusiausvyrą, gamtinio karkaso formavimą, gamtos ir kultūros paveldo vertybių išsaugojimą;

5.5. sutelkti ir skleisti laisvai prieinamą informaciją, sudarančią prielaidas integruoti Lietuvos Respublikos kraštovaizdžio politikos nuostatas į kitų ūkio šakų strategines programas ir planus, žemesnio lygmens teritorijų planavimo dokumentų sprendinius ir priimti ūkinės veiklos galimybių kraštovaizdžio požiūriu kompetentingus sprendimus;

5.6. šviesti visuomenę (gilinti kraštovaizdžio individualumo, jo vertės ir vaidmens supratimą) ir įtraukti ją į kraštovaizdžio apsaugos ir tvarkymo veiksmus.

6. Bendrieji reikalavimai Planui:

6.1. vadovautis 2012 m. balandžio 12 d. Nacionalinio kraštovaizdžio tvarkymo plano parengimo paslaugų pirkimo sutartimi Nr. KA12-8 (toliau – Plano paslaugų pirkimo sutartis);

6.2. vadovautis plano organizatoriaus pateiktomis planavimo sąlygomis;

6.3. atspindėti šiuolaikines kraštovaizdžio mokslo tendencijas Lietuvoje ir Europoje;

6.4. grafinę medžiagą rengti naudojant geografines informacines sistemas pagal Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registro nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. birželio 19 d. nutarimu Nr. 721 (Žin., 1996, Nr. 60-1417; 2010, Nr. 91-4814), reikalavimus.

7. Planavimo darbų apimtis.

7.1. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugpjūčio 18 d. nutarimo Nr. 967 „Dėl Planų ir programų strateginio pasekmių aplinkai vertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (Žin. 2004, Nr. 130-4650) 3.5 punktu, šiam Planui, skirtam teritorijos gamtosauginio tvarkymo klausimams spręsti, strateginio pasekmių aplinkai vertinimo procedūros neatliekamos.

7.2. Esamos būklės analizės stadijoje:

7.2.1. Atliekamas teritorijos vystymo galimybių vertinimas, raidos tendencijų, probleminių situacijų ir arealų nustatymas:

7.2.1.1. nustatoma kraštovaizdžio esama gamtinė ir kultūrinės teritorinė diferenciacija (lokalizuojama morfologinė, ekologinė, kultūrinė bei percepcinė struktūra);

7.2.1.2. lokalizuojami esamos kraštovaizdžio teritorinės sistemos elementai įvertinant šių elementų funkcijas;

7.2.1.3. išanalizuojamos kraštovaizdžio formavimą, žemės naudojimą ir apsaugą reglamentuojančios Europos Sąjungos ir nacionalinių teisės aktų nuostatos, nacionalinio lygmens strateginio planavimo dokumentų, galiojančių nacionalinio ir regioninio lygmens teritorijų planavimo dokumentų sprendiniai;

7.2.1.4. nustatomi probleminiai kraštovaizdžio formavimo arealai.

7.2.2. Kraštovaizdžio esama gamtinė ir kultūrinė teritorinė diferenciacija turi būti pateikta grafiškai: erdvinės raiškos identifikavimo ir lokalizavimo analizė turi būti pateikiama skaitmeniniais vektoriniais žemėlapiais kartu su sudaryta individualių morfologinių vienetų metrikų geografinių informacinių sistemų duomenų baze (GIS DB), kurioje pateikiamos individualios 42 kraštovaizdžio rajonų charakteristikos, svarbiausios vertybės. Pateiktas 9 Lietuvos kraštovaizdžio morfologinius ruožus respektuojančių skaitmeninių fotonuotraukų rinkinys (kiekvienam ruožui – ne mažiau kaip po 5 fotonuotraukas, nurodant fotografuojamos vietovės ir kraštovaizdžio rajono pavadinimą, fotografavimo datą, autorių).

7.2.3. Teritorinės diferenciacijos brėžiniai turi atskleisti nustatytų struktūrų tęsinį gretimose valstybėse.

7.2.4. Turi būti pateiktos gamtinio karkaso ir ekologinio tinklo, urbanistinio karkaso schemos, atskleidžiančios šių nacionalinių struktūrų europinį kontekstą.

7.2.5. Esamos būklės analizė pateikiama tekstine dalimi (aiškinamajame rašte) ir grafine dalimi (brėžiniuose (raštu ir skaitmeninėje (vektorinėje) formoje, GIS DB, pridedant fotonuotraukas).

7.3. Koncepcijos rengimo stadijoje:

7.3.1. Nustatomi kraštovaizdžio erdvinio plėtojimo prioritetai ir tvarkymo principai:

7.3.1.1. suformuluojamos kraštovaizdžio formavimo ir tvarkymo principinės nuostatos;

7.3.1.2. nustatoma kraštovaizdžio tvarkymo zonų sistema;

7.3.1.3. lokalizuojamos nustatytos kraštovaizdžio tvarkymo zonos;

7.3.1.4. nustatomas skirtingų kraštovaizdžio tvarkymo krypčių teritorijų santykis;

7.3.1.5. nustatomi kraštovaizdžio tvarkymo zonų reglamentavimo ypatumai.

7.3.2. Kraštovaizdžio erdvinio plėtojimo prioritetų ir tvarkymo principų koncepcija pateikiama tekstine dalimi (aiškinamajame rašte) ir grafine dalimi – Kraštovaizdžio tvarkymo zonų teritorinės sistemos brėžiniu M: 1: 400 000 (raštu ir skaitmeninėje (vektorinėje) formoje.

7.4. Sprendinių konkretizavimo stadijoje parengiami Plano sprendiniai ir, vadovaujantis Teritorijų planavimo dokumentų sprendinių poveikio vertinimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. liepos 16 d. nutarimu Nr. 920 (Žin., 2004, Nr. 113-4228), parengiama Plano sprendinių poveikio vertinimo ataskaita.

7.4.1 Pateikiami šie Plano sprendiniai:

7.4.1.1. atraminiai teritoriniai vienetai kraštovaizdžio formavimo politikai lokalizuoti;

7.4.1.2. siektini kraštovaizdžio bendrosios teritorinės struktūros optimalumo (kokybės etalono) rodikliai;

7.4.1.3. išskirtų kraštovaizdžio tvarkymo zonų teritorijų tvarkymo reglamentai;

7.4.1.4. priemonės, užtikrinančios teritorijos gamtinio karkaso ir kraštovaizdžio bendrosios ekologinės pusiausvyros palaikymą ir sustiprinimą, kraštovaizdžio gamtinio ir kultūrinio identiteto išsaugojimą;

7.4.1.5. kraštovaizdžio informacinio–estetinio potencialo didinimo pasiūlymai;

7.4.1.6. kraštovaizdžio saugomų teritorijų tinklo galimo plėtojimo, nacionalinės ir regioninės svarbos gamtos ir kultūros paveldo kompleksų išsaugojimo krypčių ir priemonių pasiūlymai.

7.4.2. Sprendiniai išreiškiami tekstine dalimi (aiškinamajame rašte) ir grafine dalimi (brėžiniuose analoginėje ir vektorinėje formoje, GIS DB), pateikiami planavimo proceso metu parengti procedūrų dokumentai .

7.4.2.1. Plano sprendinių grafinę dalį sudaro:

7.4.2.1.1. pagrindinis brėžinys M 1: 200 000, kuriame pateikiamos sprendiniais nustatytos kraštovaizdžio tvarkymo zonos, jų apsaugos ir tvarkymo reglamentai, tvarkymo ir atkūrimo priemonės, ekologinės pusiausvyros palaikymo ir vizualinio potencialo reguliavimo būdai;

7.4.2.1.2. papildomas brėžinys M 1: 200 000–400 000, kur pateikiama sprendiniais nustatyta nacionalinio ir regiono lygmens žemės, miško, vandenų naudojimo aplinkosauginių apribojimų teritorinė sistema; prireikus, suderinus su planavimo organizatoriumi, gali būti pateikiami ir kiti brėžiniai, reikalingi konservacinės ar ekologinės apsaugos, architektūriniams–urbanistiniams, rekreacijos ir turizmo bei kitiems klausimams nagrinėti;

7.4.2.1.3. tekstinėje dalyje (aiškinamajame rašte) pateikiami Plano sprendiniai ir paaiškinimai.

7.4.2.2. Plano procedūrų dokumentus sudaro:

7.4.2.2.1. planavimo organizatoriaus sprendimas dėl Plano rengimo;

7.4.2.2.2. planavimo darbų programa;

7.4.2.2.3. planavimo sąlygos;

7.4.2.2.4. sprendinių poveikio vertinimo ataskaita;

7.4.2.2.5. konsultavimosi su visuomene ataskaita;

7.4.2.2.6. derinimo ar išvadų dokumentai;

7.4.2.2.7.valstybinės teritorijų planavimo priežiūros institucijos patikrinimo aktas.


7.5. Plano viešinimas ir visuomenės informavimas, konsultavimasis su visuomene ir jos nuomonės apie Planu nustatomą Lietuvos kraštovaizdžio tvarkymo ir apsaugos koncepciją integravimas į Plano sprendinius vykdomas vadovaujantis Europos kraštovaizdžio konvencijos, 2008 m. vasario 6 d. Europos Tarybos Ministrų Komiteto rekomendacijų Nr. CM/Rec(2008)3 valstybėms narėms dėl Europos kraštovaizdžio konvencijos įgyvendinimo gairių nuostatomis, Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo (Žin., 1995, Nr. 107-2391; 2004, Nr. 21-617) ir Visuomenės informavimo ir dalyvavimo teritorijų planavimo procese nuostatuose, patvirtintuose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. rugsėjo 18 d. nutarimu Nr. 1079 (Žin., 1996, Nr. 90-2099; 2007, Nr. 33-1190; 2010, Nr. 78-4010), nustatyta bendrąja tvarka, Plano paslaugų pirkimo sutartimi, organizuojant planavimo proceso viešinimą elektroninėje erdvėje, rengiant susitikimus, konsultacijas, parodas, pristatymus, atliekant reprezentatyvią Lietuvos gyventojų apklausą (ne mažiau kaip 5 min. trukmės vieno tūkstančio 15–74 metų amžiaus Lietuvos gyventojų apklausą telefonu) ir kitas su planavimo organizatoriumi suderintas viešinimo priemones.

 

_________________