LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL VALSTYBINĖS APLINKOS APSAUGOS INSPEKCIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

2000 m. gegužės 1 d. Nr. 183

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo (Žin., 1995, Nr. 104-2322) 5 straipsniu, Aplinkos ministerijos nuostatų, patvirtintų 1998 m. rugsėjo 22 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu Nr. 1138 (Žin., 1998, Nr. 84-2353), 11.5 ir 11.10 punktais:

1. Tvirtinu Valstybinės aplinkos apsaugos inspekcijos nuostatus (pridedami).

2. Laikau netekusiu galios 1998 m. liepos 13 d. Aplinkos ministro įsakymą Nr. 123 „Dėl Valstybinės aplinkos apsaugos inspekcijos nuostatų patvirtinimo“.

3. Aplinkos ministerijos informacijos kompiuterinėje sistemoje vadovautis reikšminiais žodžiais: „kontrolė“, „valdymo sistema“.

 

 

Aplinkos Ministras                                                                                        Danius Lygis

 


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2000 m. d. įsakymu Nr. 183

 

Valstybinės aplinkos apsaugos inspekcijos

NUOSTATAI

 

I. Bendroji dalis

 

1. Valstybinė aplinkos apsaugos inspekcija (toliau – inspekcija) yra biudžetinė įstaiga, pagal savo kompetenciją organizuojanti, koordinuojanti, vykdanti ir prižiūrinti valstybinę aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo kontrolę Lietuvos Respublikoje.

2. Inspekcijos steigėjas yra Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija. Inspekcija yra tiesiogiai pavaldi ir atskaitinga aplinkos ministrui.

3. Inspekcija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymu, Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos nuostatais, kitais įstatymais ir teisės aktais bei šiais nuostatais.

4. Inspekcijos nurodymai ir pavedimai privalomi regionų aplinkos apsaugos departamentams, kitoms Aplinkos ministerijai pavaldžioms institucijoms, visiems valstybiniams aplinkos apsaugos inspektoriams ir kitiems pareigūnams, vykdantiems valstybinę aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo kontrolę.

5. Inspekcijos pareigūnai turi valstybinių aplinkos apsaugos inspektorių įgalinimus.

6. Inspekcija yra juridinis asmuo, turintis antspaudą su Lietuvos Respublikos herbu ir savo pavadinimu.

7. Inspekcijos adresas: A. Juozapavičiaus g. 9, LT–2600 Vilnius, a. s. 120001 AB LŽŪB Vilniaus skyriuje.

 

II. Pagrindiniai inspekcijos uždaviniai ir funkcijos

 

8. Inspekcijos pagrindiniai uždaviniai yra:

8.1. vykdyti Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos ir kitų įstatymų bei teisės aktų, reglamentuojančių aplinkos apsaugą ir gamtos išteklių naudojimą, vykdymo priežiūrą;

8.2. koordinuoti ir kontroliuoti valstybinę aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo kontrolę vykdančių, Aplinkos ministerijai pavaldžių institucijų ir pareigūnų veiklą valstybinės aplinkos apsaugos kontrolės srityje;

8.3. pagal kompetenciją valdyti aplinkos kokybę.

9. Inspekcija, įgyvendindama jai pavestus uždavinius:

9.1. kontroliuoja ir koordinuoja regionų aplinkos apsaugos departamentų, kitų Aplinkos ministerijai pavaldžių institucijų bei pareigūnų, vykdančių valstybinę aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo kontrolę, veiklą, analizuoja ir apibendrina šios veiklos rezultatus ir teikia pasiūlymus dėl jos gerinimo;

9.2. organizuoja ir atlieka operatyvinius, tikslinius ir kompleksinius regionų aplinkos apsaugos departamentų, kitų Aplinkos ministerijai pavaldžių institucijų bei pareigūnų, vykdančių valstybinę aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo kontrolę, veiklos patikrinimus, analizuoja ir vertina šios veiklos rezultatus bei teikia pasiūlymus dėl šio darbo gerinimo;

9.3. analizuoja valstybinės aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo kontrolės vykdymo problemas, teikia pasiūlymus dėl jų sprendimo;

9.4. siekdama įvertinti regionų aplinkos apsaugos departamentų, kitų Aplinkos ministerijai pavaldžių institucijų ar pareigūnų, vykdančių valstybinę aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo kontrolę, veiklą, tikrina, ar juridiniai ir fiziniai asmenys, įmonės, neturinčios juridinio asmens teisių, vykdo aplinkos apsaugą ir gamtos išteklių naudojimą reglamentuojančius įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimus;

9.5. koordinuoja ir kontroliuoja gamtos išteklių naudojimo leidimų išdavimą, juose nustatytų limitų ir sąlygų laikymosi priežiūrą, organizuoja ir koordinuoja išmetamų į aplinką teršalų normų, teršalų apskaitos reikalavimų vykdymo kontrolę;

9.6. kaupia, sistemina ir analizuoja informaciją apie didžiausią poveikį aplinkai turinčių ūkio subjektų vykdomą taršą ir kitą jų daromą poveikį aplinkai, šių ūkio subjektų įgyvendinamas ar įdiegiamas organizacines bei technologines priemones aplinkos būklei gerinti, teikia pasiūlymus dėl šių priemonių efektyvumo didinimo;

9.7. analizuoja, apibendrina ir kontroliuoja regionų aplinkos apsaugos departamentų planuojamas ir vykdomas organizacines bei kontrolės priemones aplinkos kokybei gerinti, teikia nurodymus dėl šių priemonių efektyvumo didinimo;

9.8. vertina valstybinę aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo kontrolę vykdančių, Aplinkos ministerijai pavaldžių institucijų ir pareigūnų bendradarbiavimo efektyvumą su savivaldos, apskrities ir valstybės valdymo institucijomis aplinkos apsaugos, gamtos išteklių naudojimo ir aplinkos būklės gerinimo srityse, nustatytąja tvarka teikia pasiūlymus dėl šio darbo tobulinimo;

9.9. kaupia, sistemina ir analizuoja valstybinę aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo kontrolę vykdančių, Aplinkos ministerijai pavaldžių institucijų ir pareigūnų veiklos rezultatus, teikia pasiūlymus Aplinkos ministerijai dėl šios veiklos tobulinimo;

9.10. rengia aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo kontrolę reglamentuojančius teisės aktų projektus, derina Aplinkos ministerijos struktūrinių padalinių parengtus aplinkos apsaugą ir gamtos išteklių naudojimą reglamentuojančių teisės aktų projektus;

9.11. pagal kompetenciją nustato teisės aktų, reglamentuojančių valstybinę aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo kontrolę, įgyvendinimo tvarką;

9.12. nagrinėja pasiūlymus ir skundus dėl valstybinių aplinkos apsaugos inspektorių veiksmų (neveikimo), teikia Aplinkos ministerijos vadovybei pasiūlymus dėl regionų aplinkos apsaugos departamentų, kitų valstybinę aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo kontrolę vykdančių, Aplinkos ministerijai pavaldžių institucijų vadovų darbo įvertinimo, o šių institucijų vadovams – pasiūlymus dėl jiems pavaldžių pareigūnų darbo įvertinimo – skatinimo ar drausminių nuobaudų skyrimo;

9.13. kartu su Aplinkos ministerija organizuoja ir koordinuoja valstybinių aplinkos apsaugos inspektorių mokymą bei jų kvalifikacijos kėlimą;

9.14. koordinuoja valstybinių aplinkos apsaugos inspektorių atestavimą;

9.15. nustatytąja tvarka informuoja atitinkamas institucijas ir pareigūnus apie ypatingas ir ekstremalias ekologines situacijas, avarijas, turinčias ar galinčias turėti neigiamą poveikį aplinkai, koordinuoja valstybinę aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo kontrolę vykdančių, Aplinkos ministerijai pavaldžių institucijų ir pareigūnų veiksmus tiriant ir likviduojant jų pasekmes, teikia pasiūlymus Aplinkos ministerijai dėl vietovių paskelbimo ekologinės nelaimės arba ekologinio pavojaus zonomis;

9.16. teikia metodinę paramą regionų aplinkos apsaugos departamentams, kitoms Aplinkos ministerijai pavaldžioms institucijoms ir pareigūnams, vykdantiems valstybinę aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo kontrolę, valstybinės aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo kontrolės, aplinkos kokybės valdymo klausimais;

9.17. dalyvauja rengiant aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo programas ir projektus;

9.18. kaupia, sistemina ir analizuoja informaciją apie aplinkos kokybę Lietuvos Respublikoje, diegia ir taiko šios informacijos kaupimo bei sisteminimo informacines technologijas; teikia metodinę paramą regionų aplinkos apsaugos departamentams informacinių technologijų taikymo klausimais;

9.19. kontroliuoja, ar valstybinę aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo kontrolę vykdančios, Aplinkos ministerijai pavaldžios institucijos ir pareigūnai laiku pateikia teismo antstoliams vykdomuosius dokumentus vykdyti;

9.20. vertina valstybinių ir privačių miškų būklę, miškingumo didinimo, miškų fondo pagrindinių kiekybinių ir kokybinių rodiklių dinamiką ir teikia Aplinkos ministerijai pasiūlymus dėl miško išteklių naudojimo, atkūrimo ir apsaugos tobulinimo;

9.21. kontroliuoja, ar miško žemė naudojama pagal paskirtį, ar šios paskirties keitimas teisiškai pagrįstas;

9.22. vertina miškotvarkos projektuose numatytų ūkinių priemonių pagrįstumą ir kontroliuoja jų įgyvendinimą;

9.23. kontroliuoja, kaip miško naudotojai laikosi nustatytų miško kirtimų normų ir apimčių, biržių atrėžimo, miško kirtimų, antraeilių ir šalutinių miško medžiagų ruošos tvarkos;

9.24. tikrina, kaip atkuriamas ir įveisiamas miškas, rekonstruojami medynai ir prižiūrimi želdiniai bei kaip tvarkomi ir saugomi ne miško žemėje augantys medžiai ir krūmai;

9.25. kontroliuoja, ar vykdomi miško žemės naudojimo ir miškų apsaugos reikalavimai, atliekant miškuose darbus, nesusijusius su miškų ūkio tvarkymu: tiesiant elektros tiekimo ir ryšių linijas, vamzdynus, komunikacijos priemones, statant objektus, atliekant žvalgymo bei tyrinėjimo ar kitus darbus;

9.26. kontroliuoja, kaip miškai saugomi nuo kenkėjų, ligų, gaisrų, neteisėto kirtimo, teršimo, naminių gyvulių ir laukinių žvėrių daromos žalos;

9.27. pagal kompetenciją kontroliuoja, kaip tvarkomi specialiosios paskirties (karinių objektų, pasienio zonos) miškai;

9.28. organizuoja ir koordinuoja visuomeninę aplinkos apsaugos kontrolę, rengia jos organizavimą ir veiklą reglamentuojančių teisės aktų projektus, taip pat teikia pasiūlymus dėl šios veiklos gerinimo;

9.29. tvarko neetatinių aplinkos apsaugos inspektorių įskaitą;

9.30. įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka tvarko Aplinkos ministerijos sistemai priklausančių tarnybinių ginklų ir šaudmenų apskaitą, išduoda tarnybinius ginklus ir šaudmenis;

9.31. teikia Aplinkos ministerijai pasiūlymus dėl regionų aplinkos apsaugos departamentų ir kitų Aplinkos ministerijai pavaldžių institucijų, vykdančių valstybinę aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo kontrolę, materialinio aprūpinimo;

9.32. vykdo kitas įstatymuose ir kituose teisės aktuose numatytas funkcijas.

 

III. Inspekcijos pareigūnų teisės ir pareigos

 

10. Inspekcijos pareigūnai, įgyvendindami jiems pavestus uždavinius, turi teisę:

10.1. kontroliuoti regionų aplinkos apsaugos departamentų, kitų Aplinkos ministerijai pavaldžių institucijų bei pareigūnų, vykdančių valstybinę aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo kontrolę, darbą, teikti pasiūlymus dėl jo įvertinimo;

10.2. iš valstybinę aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo kontrolę vykdančių, Aplinkos ministerijai pavaldžių institucijų ir pareigūnų reikalauti bei gauti paaiškinimus ir visus dokumentus, susijusius su jų veikla;

10.3. nustatytąja tvarka pasitelkti Aplinkos ministerijos centrinio aparato bei kitų ministerijos padalinių specialistus valstybinę aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo kontrolę vykdančių, Aplinkos ministerijai pavaldžių institucijų ir pareigūnų veiklos patikrinimams atlikti;

10.4. pagal kompetenciją arba Aplinkos ministerijos vadovybei pavedus, atstovauti Aplinkos ministerijai kitose institucijose ir žinybose aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo valstybinės kontrolės bei kitais klausimais;

10.5. pateikti ieškinius fiziniams ir juridiniams asmenims, įmonėms, neturinčioms juridinio asmens teisių, dėl aplinkai padarytos žalos atlyginimo;

10.6. įstatymų numatytais atvejais reikalauti ir gauti iš fizinių ir juridinių asmenų, įmonių, neturinčių juridinio asmens teisių, su aplinkos apsauga ir gamtos išteklių naudojimu susijusius dokumentus, statistinius duomenis, aplinkos būklės ir tyrimų rezultatus;

10.7. nustačius, kad valstybinę aplinkos apsaugos kontrolę vykdančios institucijos ar pareigūnai pažeidė įstatymų ar kitų teisės aktų reikalavimus, informuoti apie tai inspekcijos viršininką.

 

IV. Inspekcijos darbo organizavimas

 

11. Inspekcijos etatų sąrašą ir išlaidų sąmatą tvirtina aplinkos ministras.

12. Inspekcijai vadovauja viršininkas, kurį skiria ir iš pareigų atleidžia aplinkos ministras. Inspekcijos viršininkas tiesiogiai pavaldus aplinkos ministrui.

13. Inspekcijos viršininkas:

13.1. priima į darbą ir atleidžia iš jo inspekcijos darbuotojus;

13.2. organizuoja inspekcijos darbą ir atsako už jos veiklą, paskirsto darbus inspekcijos darbuotojams, juos skatina ar skiria jiems drausmines nuobaudas;

13.3. tvirtina inspekcijos vidaus tvarkos taisykles, darbuotojų pareigybių aprašymus;

13.4. atsako už inspekcijai pavestų uždavinių įgyvendinimą;

13.5. atsiskaito aplinkos ministrui už inspekcijos darbą;

13.6. informuoja aplinkos ministrą apie valstybinę aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo kontrolę vykdančių institucijų ir pareigūnų darbo patikrinimų rezultatus;

13.7. atstovauja inspekcijai visose įmonėse, įstaigose ir organizacijose;

13.8. leidžia įsakymus ir tikrina jų vykdymą;

13.9. nustatytąja tvarka valdo, naudoja inspekcijos turtą.

14. Kai inspekcijos viršininko nėra, jį pavaduoja inspekcijos viršininko pavaduotojas.

15. Inspekcija finansuojama iš valstybės biudžeto pagal Aplinkos ministerijos patvirtintą sąmatą, vadovaujantis Finansų ministerijos nustatytomis finansavimo taisyklėmis ir iždo procedūromis. Inspekcija gali turėti ir kitų nebiudžetinių lėšų, naudojamų įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

16. Inspekcijos finansinę veiklą kontroliuoja Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės, Lietuvos Respublikos valstybinės mokesčių inspekcijos, Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos atitinkami padaliniai įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

17. Inspekcija finansines ataskaitas teikia Aplinkos ministerijai Finansų ministerijos nustatyta tvarka.

18. Inspekcija reorganizuojama arba likviduojama Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

 

V. Baigiamosios nuostatos

 

19. Regionų aplinkos apsaugos departamentų, kitų Aplinkos ministerijai pavaldžių institucijų pareigūnai, vykdantys valstybinę aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo kontrolę, privalo sudaryti sąlygas inspekcijos darbuotojams jų funkcijoms vykdyti.

______________