LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL VALSTYBINIŲ MOKSLO INSTITUTŲ NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

1994 m. lapkričio 3 d. Nr. 1064

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Valstybinių mokslo institutų nuostatus (pridedama).

2. Pavesti Švietimo ir mokslo ministerijai iki 1995 metų atestuoti valstybinius mokslo institutus ir pateikti išvadas bei pasiūlymus šiuo klausimu Lietuvos Respublikos Vyriausybei.

 

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                                ADOLFAS ŠLEŽEVIČIUS

 

 

 

ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS                                         VLADISLAVAS DOMARKAS

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1994 m. lapkričio 3 d. nutarimu Nr. 1064

 

Valstybinių mokslo institutų nuostatai

 

Bendroji dalis

 

1. Valstybinis mokslo institutas (toliau vadinama – institutas) yra savarankiška, savavaldė mokslo įstaiga, steigiama valstybės lėšomis, kad atliktų Lietuvos ūkiui, kultūrai ir socialiniam gyvenimui bei tarptautiniam pripažinimui svarbius fundamentinius ir taikomuosius mokslo tyrimus. Kartu su aukštosiomis mokyklomis institutas rengia mokslininkus, padeda rengti specialistus.

2. Institutą steigia Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

3. Institutas savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymu, kitais įstatymais ir įstatymų papildomaisiais aktais bei savo statutu.

4. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, tvirtindama instituto statutą, nustato institutui perduodamo valstybės turto dydį ir sudėtį, minimalias biudžeto subsidijas, už kurių naudojimą institutas kiekvienais metais atsiskaito Švietimo ir mokslo ministerijos nustatyta tvarka.

Institutas nustatytąja tvarka disponuoja nebiudžetinėmis lėšomis.

 

Institutų veiklos sąlygos ir reikalavimai

 

5. Institutas gali būti steigiamas ir veikti, jeigu atitinka šiuos reikalavimus ir sąlygas:

5.1. instituto mokslinės veiklos kryptys Lietuvai yra prioritetinės: arba institute atliekami tyrinėjimai yra itin svarbūs Lietuvai (lietuvių kalbos bei kultūros ir Lietuvos istorijos bei gamtos tyrinėjimai arba tyrinėjimai, padedantys plėtoti Lietuvos ūkį, socialinę sritį bei kultūrą), arba pasaulyje žinomi Lietuvos mokslininkai ir jų vadovaujamos tyrinėtojų grupės institute atlieka visuotinai pripažintus mokslo tyrimus;

5.2. institute yra mokslininkų kolektyvas, sukaupęs patirtį, kurios reikia instituto mokslinės veiklos kryptims plėtoti (veikiančiame institute dirba arba steigiamame institute sutinka dirbti ne mažiau kaip 20 mokslininkų, iš jų ne mažiau kaip 3 mokslo darbą dirbantys habilituoti daktarai);

5.3. institute yra tyrimams atlikti reikalinga laboratorinė įranga, eksperimentinė bazė, informacijos kaupimo, apdorojimo ir perdavimo įranga, pagal instituto profilį sukomplektuota biblioteka;

5.4. institutas bendradarbiauja su aukštosiomis mokyklomis: kartu rengia mokslininkus, o instituto mokslininkai dėsto aukštosiose mokyklose, vadovauja studentų praktikos ir baigiamiesiems darbams, rengia vadovėlius ir kitus leidinius arba kitaip padeda rengti, tobulinti ir perkvalifikuoti specialistus.

 

Institutų veiklos priežiūra

 

6. Institutų veiklos priežiūros tikslai yra šie:

6.1. nustatyti, kaip institutas tenkina valstybės reikmes plėtodamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės jam pavestas mokslinės veiklos kryptis;

6.2. patikrinti, ar institutas atitinka 5 punkte nurodytas sąlygas ir reikalavimus.

7. Kas 5 metai, o prireikus ir dažniau Švietimo ir mokslo ministerijos bei Lietuvos mokslo tarybos teikimu Lietuvos Respublikos Vyriausybė sudaro atestacijos (ekspertų) komisiją, kuri atestuoja institutą. Atestacijos komisija susideda iš Lietuvos mokslo ir studijų institucijų, suinteresuotų ministerijų, departamentų, kitų valstybinių tarnybų, o prireikus – ir užsienio ekspertų.

8. Instituto atestavimo rezultatai apsvarstomi viešame atestacijos komisijos posėdyje. Pagal svarstymo rezultatus atestacijos komisija įvertina instituto veiklą. Komisija gali rekomenduoti institutui ir Lietuvos Respublikos Vyriausybei tikslinti instituto mokslinės veiklos kryptis, statutą, o prireikus – siūlyti institutą reorganizuoti arba likviduoti. Atestavimo išvados skelbiamos viešai.

9. Remiantis atestavimo ir įvertinimo išvadomis, Lietuvos Respublikos Vyriausybei gali būti siūloma tikslinti biudžeto subsidijų institutui dydį.

10. Nuolatinę instituto veiklos kvalifikacinę analizę ir kontrolę atlieka pats institutas.

11. Kiekvienais metais institutas pateikia Švietimo ir mokslo ministerijai savo veiklos ataskaitą pagal patvirtintąsias formas. Švietimo ir mokslo ministerija organizuoja instituto mokslinės veiklos ekspertizę.

 

Instituto steigimas, reorganizavimas ir likvidavimas

 

12. Institutas gali būti steigiamas valstybinių mokslo institutų bei valstybinių mokslo įstaigų, jų padalinių arba aukštųjų mokyklų padalinių pagrindu.

13. Instituto steigimo (reorganizavimo) iniciatoriai gali būti ministerijos, departamentai ir kitos valstybinės tarnybos, Lietuvos mokslo taryba, Lietuvos mokslų akademija, valstybinės mokslo ir studijų institucijos.

14. Instituto steigimo (reorganizavimo) iniciatoriai Švietimo ir mokslo ministerijai pateikia instituto steigimo (reorganizavimo) projektą. Jame turi būti pateiktos:

14.1. instituto mokslinės veiklos kryptys, šių krypčių mokslo tyrimų būklė Lietuvoje ir kitose valstybėse, šių krypčių svarba ūkiniam, socialiniam ir kultūriniam Lietuvos gyvenimui;

14.2. būtinumo steigti (reorganizuoti) savarankišką ir savavaldį mokslo institutą nurodytai mokslinei veiklai plėtoti pagrindimas;

14.3. instituto organizavimo planas, kuriame nurodoma, kokios mokslo ir studijų institucijos turėtų būti reorganizuotos steigiant institutą ir kaip tai turėtų būti padaryta;

14.4. reorganizuojamų institutų, aukštųjų mokyklų senatų (tarybų) ir valstybinių mokslo įstaigų steigėjų išvados;

14.5. instituto mokslo tyrimų programa pirmiesiems 3 metams;

14.6. mokslininkų, sutinkančių pereiti į steigiamą institutą arba likti reorganizuojamame institute, sąrašas su jų parašais, taip pat jų mokslinės charakteristikos;

14.7. perduodamų pagrindinių priemonių sąrašas ir šių priemonių valdytojų sutikimas jas perduoti;

14.8. institutui valstybės perduodamų žemės sklypų ir pastatų sąrašo projektas;

14.9. instituto finansavimo programa;

14.10. pasiūlymai dėl instituto steigimo tarybos sudėties;

14.11. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo dėl instituto steigimo (reorganizavimo) projektas.

15. Švietimo ir mokslo ministerija gautą instituto steigimo (reorganizavimo) projektą pateikia suinteresuotoms mokslo ir studijų institucijoms, ministerijoms ir kitoms valstybinėms tarnyboms, kad jos atliktų ekspertizę.

16. Ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo instituto steigimo (reorganizavimo) projekto gavimo ekspertų komisija viešame posėdyje, kuriame dalyvauja instituto steigimo (reorganizavimo) iniciatoriai ir tuo suinteresuotos valstybinės tarnybos, nusprendžia, ar rekomenduoti Lietuvos Respublikos Vyriausybei steigti (reorganizuoti) institutą, ir pasiūlo Lietuvos Respublikos Vyriausybei instituto steigimo tarybos sudėtį.

17. Lietuvos Respublikos Vyriausybei nusprendus įsteigti (reorganizuoti) institutą, jos paskirta instituto steigimo taryba per 2 mėnesius turi pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei tvirtinti instituto laikinojo statuto projektą ir direktoriaus kandidatūrą. Direktorius skiriamas po to, kai patvirtinamas instituto laikinasis statutas. Su direktoriumi Švietimo ir mokslo ministerija instituto vardu sudaro terminuotą darbo sutartį iki to laiko, kai bus patvirtintas instituto statutas arba nutarimas dėl instituto steigimo bus pripažintas netekusiu galios.

18. Direktorius kartu su instituto steigimo taryba organizuoja darbuotojų priėmimą ir instituto materialinės bazės bei pagrindinių priemonių perėmimą. Darbuotojai priimami pagal terminuotą darbo sutartį iki to laiko, kai Lietuvos Respublikos Vyriausybė patvirtins instituto statutą arba nutarimas dėl instituto steigimo bus pripažintas netekusiu galios.

19. Praėjus vieneriems metams po instituto laikinojo statuto patvirtinimo, instituto steigimo taryba per 6 mėnesius turi pateikti instituto mokslininkų susirinkimui priimti instituto statutą. Lietuvos Respublikos Vyriausybei patvirtinus instituto statutą ir pagal jį suformavus instituto tarybą, instituto steigimo taryba paleidžiama.

Jeigu per pusantrų metų instituto steigimo taryba nepateikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei tvirtinti instituto statuto, nutarimas steigti institutą pripažįstamas netekusiu galios.

20. Jeigu Lietuvos Respublikos Vyriausybė atestacijos komisijos teikimu nusprendžia likviduoti institutą arba panaikina nutarimą jį steigti, skiriama likvidavimo komisija. Ji parengia pasiūlymus dėl tolesnės instituto mokslo darbuotojų bei aptarnaujančiojo personalo veiklos ir instituto turto naudojimo.

______________