LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL LIETUVOS KAIMO PLĖTROS 2007–2013 METŲ PROGRAMOS PRIEMONĖS „ŽEMĖS ŪKIO PRODUKTŲ PERDIRBIMAS IR PRIDĖTINĖS VERTĖS DIDINIMAS“ PIRMOSIOS VEIKLOS SRITIES „ŽEMĖS ŪKIO PRODUKTŲ PERDIRBIMAS IR RINKODARA“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLIŲ, TAIKOMŲ 2013 METAIS, PATVIRTINIMO
2013 m. gegužės 8 d. Nr. 3D-332
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 15 d. nutarimu Nr. 1120 (Žin., 1998, Nr. 83-2327; 2010, Nr. 125-6405), 8 ir 9.2 punktais, atsižvelgdamas į 2005 m. rugsėjo 20 d. Tarybos reglamento (EB) Nr. 1698/2005 dėl Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) paramos kaimo plėtrai (OL 2005 L 277, p. 1) su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2011 m. gruodžio 19 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 1312/2011 (OL 2011 L 339, p. 1), ir į 2006 m. gruodžio 15 d. Komisijos reglamento (EB) Nr. 1974/2006, nustatančio išsamias Tarybos reglamento (EB) Nr. 1698/2005 dėl Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) paramos kaimo plėtrai taikymo taisykles (OL 2006 L 368, p. 15), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2013 m. balandžio 12 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) Nr. 335/2013 (OL 2013 L 105, p. 1), nuostatas ir siekdamas efektyviai panaudoti EŽŪFKP lėšas,
t v i r t i n u Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemonės „Žemės ūkio produktų perdirbimas ir pridėtinės vertės didinimas“ pirmosios veiklos srities „Žemės ūkio produktų perdirbimas ir rinkodara“ įgyvendinimo taisykles, taikomas 2013 metais (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro
2013 m. gegužės 8 d. įsakymu Nr. 3D-332
LIETUVOS KAIMO PLĖTROS 2007–2013 METŲ PROGRAMOS PRIEMONĖS „ŽEMĖS ŪKIO PRODUKTŲ PERDIRBIMAS IR PRIDĖTINĖS VERTĖS DIDINIMAS“ PIRMOSIOS VEIKLOS SRITIES „ŽEMĖS ŪKIO PRODUKTŲ PERDIRBIMAS IR RINKODARA“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLĖS, TAIKOMOS 2013 METAIS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemonės „Žemės ūkio produktų perdirbimas ir pridėtinės vertės didinimas“ pirmosios veiklos srities „Žemės ūkio produktų perdirbimas ir rinkodara“ įgyvendinimo taisyklės, taikomos 2013 metais (toliau – Taisyklės), parengtos vadovaujantis 2005 m. rugsėjo 20 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 1698/2005 dėl Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) paramos kaimo plėtrai (OL 2005 L 277, p. 1), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2011 m. gruodžio 19 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 1312/2011 (OL 2011 L 339, p. 1), 2006 m. gruodžio 15 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 1974/2006, nustatančiu išsamias Tarybos reglamento (EB) Nr. 1698/2005 dėl Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) paramos kaimo plėtrai taikymo taisykles (OL 2006 L 368, p. 15), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2013 m. balandžio 12 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) Nr. 335/2013 (OL 2013 L 105, p. 1), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. vasario 13 d. nutarimu Nr. 189 „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai priemonių įgyvendinimą, paskyrimo“ (Žin., 2007, Nr. 22-839; 2009, Nr. 43-1667); Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 m. programa, patvirtinta 2007 m. spalio 19 d. Komisijos sprendimu Nr. C (2007) 5076, su paskutiniais pakeitimais, patvirtintais 2009 m. gruodžio 14 d. Komisijos sprendimu Nr. C (2009) 10216 (toliau – Programa), Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos administravimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. balandžio 6 d. įsakymu Nr. 3D-153 (Žin., 2007, Nr. 41-1562; 2012, Nr. 18-830) (toliau – Administravimo taisyklės).
II. SUTRUMPINIMAI IR SĄVOKOS
2. Taisyklėse vartojami sutrumpinimai:
Ministerija – Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija.
Agentūra – Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos.
BPD – Lietuvos 2004–2006 metų bendrojo programavimo dokumentas.
EŽŪFKP – Europos žemės ūkio fondas kaimo plėtrai.
3. Taisyklėse vartojamos sąvokos:
Bendrosios išlaidos – atlyginimas architektams, inžinieriams ir konsultantams, konsultuojantiems techniniais, ekonominiais ir organizaciniais projekto rengimo ir įgyvendinimo klausimais, kai tokios paslaugos nėra tęstinė ar periodinė veikla, susijusi su asmens įprastine veikla ir išlaidomis, taip pat statinio projekto (įskaitant ekspertizę) rengimo išlaidos, projekto techninio tyrimo, patentų ir licencijų įsigijimo išlaidos.
Didžiausiasis įkainis – Tinkamų finansuoti išlaidų pagal Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemones didžiausiųjų įkainių nustatymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. liepos 11 d. įsakymu Nr. 3D-330 (Žin., 2007, Nr. 78-3158; Nr. 103-4234; 2008, Nr. 122-4638), nustatytas įkainis, pagal kurį apskaičiuojama didžiausia mokėtina paramos suma. Didžiausiasis įkainis nustatomas litais be pridėtinės vertės mokesčio.
Finansinis tarpininkas – juridinis asmuo, atrinktas finansų inžinerijos fondo valdytojo pagal nustatytus kriterijus, dalyvaujantis įgyvendinant finansų inžinerijos projektą.
Finansų inžinerijos fondo valdytojas (toliau – fondo valdytojas) – finansų inžinerijos priemonę valdanti ir administruojanti finansų įstaiga, su kuria pasirašoma finansavimo sutartis ir kuriai pervedamos lėšos kuriant fondą.
Projektas – visuma dokumentų, kuriuose nurodomi verslo plane (projekto apraše) numatyti veiksmai, pagrįsti paramos paraiškoje, jos prieduose ir tam tikrose duomenų bazėse esama informacija ir pinigų suma numatytiems projekto tikslams pasiekti.
Projekto kontrolės laikotarpis – penkerių metų laikotarpis nuo paramos sutarties pasirašymo dienos, per kurį tikrinama, kaip paramos gavėjas laikosi projekte ir paramos sutartyje numatytų įsipareigojimų.
Žemės ir maisto ūkio inovacija (toliau – inovacija) – nauja technologija, idėja, metodas naujiems žemės ir maisto ūkio procesams, technologijoms, techninėms priemonėms, žaliavoms ir produktams kurti arba esamiems tobulinti.
Žemės ūkio produktai – augalininkystės, gyvulininkystės, paukštininkystės, žvėrininkystės, bitininkystės, žuvininkystės produktai, užaugintos miško uogos, vaistažolės, grybai ir iš jų gauti pirminio perdirbimo produktai, skirti vartoti arba tolesnei maisto produktų ar ne maisto produktų gamybai.
Žemės ūkio produktų apdirbimas – žemės ūkio produktų tvarkymas nekeičiant jų pirminės fizinės ar cheminės sudėties.
Žemės ūkio produktų perdirbimas – veikla, kurios metu pakeičiama žemės ūkio produktų pirminė fizinė ir (ar) cheminė sudėtis.
Žemės ūkio produktų rinkodara – žemės ūkio produktų supirkimas, surinkimas, apdirbimas, prekinis paruošimas realizacijai, sandėliavimas, etikečių klijavimas, realizavimas.
III. PRIEMONĖS TIKSLAI
5. Bendrasis tikslas – didinti žemės ūkio ir maisto sektorių konkurencingumą, modernizuojant žemės ir maisto ūkio produktų perdirbimo įmones, užtikrinant technologijų ir inovacijų diegimą, didesnės pridėtinės vertės produktų gamybą, gerinant produktų kokybę ir rinkodarą.
6. Specialieji tikslai:
IV. PRIEMONĖS ĮGYVENDINIMO BŪDAI, REMIAMA IR NEREMIAMA VEIKLA
8. Programos priemonės „Žemės ūkio produktų perdirbimas ir pridėtinės vertės didinimas“ pirmosios veiklos srities „Žemės ūkio produktų perdirbimas ir rinkodara“ įgyvendinimo būdai:
9. Pagal priemonės pirmąją veiklos sritį nuo 2013 metų remiama:
9.1. vaisių, uogų, daržovių bei grybų perdirbimas ir (ar) rinkodara, perdirbimo procese susidariusių atliekų perdirbimas;
9.3. pieno perdirbimas ir (ar) rinkodara, pieno perdirbimo procese susidariusių atliekų perdirbimas;
10. Pagal priemonės pirmąją veiklos sritį nuo 2013 metų neremiama veikla:
11. Pagal priemonės pirmąją veiklos sritį numatyti prioritetiniai sektoriai:
11.3. pieno perdirbimas ir (ar) rinkodara, pieno perdirbimo procese susidariusių atliekų perdirbimas .
12. Pareiškėjas per vieną paramos paraiškų rinkimo etapą gali pateikti vieną projektą pagal vieną prioritetinį sektorių.
V. PRIEMONĖS VEIKLOS SRITIES ĮGYVENDINIMO LĖŠOS, PARAMOS IR PASKOLOS DYDŽIAI, PASKOLOS TRUKMĖ
14. Lėšos priemonės veiklos sričiai įgyvendinti skiriamos iš EŽŪFKP ir bendrojo finansavimo lėšų, numatytų valstybės biudžete.
15. Pakartotinai investicinės paramos galima kreiptis tik įgyvendinus ankstesnįjį KPP lėšomis finansuojamą investicinį projektą, t. y. ne anksčiau, kaip pateikus paskutinį mokėjimo prašymą ir galutinę projekto įgyvendinimo ataskaitą (netaikoma pareiškėjams, dalyvaujantiems Programos priemonėje „Žemės ūkio valdų modernizavimas“).
16. Didžiausioji paramos suma vienam paramos gavėjui:
16.1. labai mažoms ir mažoms vaisių, uogų, daržovių bei grybų perdirbimo ir (ar) rinkodaros, perdirbimo procese susidariusių atliekų perdirbimo įmonėms – iki 690 560 Lt (šešių šimtų devyniasdešimt tūkstančių penkių šimtų šešiasdešimt litų) arba iki 3 000 000 Lt (trijų milijonų litų), kai pareiškėjas yra pripažintas žemės ūkio kooperatyvas, vykdantis vaisių, uogų, daržovių bei grybų perdirbimą ir (ar) rinkodarą. 2007–2013 metų laikotarpiu didžiausioji paramos suma šiems paramos gavėjams – 6 905 600 Lt (šeši milijonai devyni šimtai penki tūkstančiai šeši šimtai litų);
16.2. labai mažoms ir mažoms mėsos perdirbimo ir (ar) rinkodaros, pieno perdirbimo ir (ar) rinkodaros, pieno perdirbimo procese susidariusių atliekų perdirbimo ir kitų Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo I priede išvardytų produktų perdirbimo ir (ar) rinkodaros įmonėms – iki 400 000 Lt (keturių šimtų tūkstančių litų). 2007–2013 metų laikotarpiu didžiausioji paramos suma šiems paramos gavėjams – 6 905 600 Lt (šeši milijonai devyni šimtai penki tūkstančiai šeši šimtai litų);
16.3. vidutinėms ir 23.2 punkte nurodytoms, vaisių, uogų, daržovių bei grybų perdirbimo ir (ar) rinkodaros, perdirbimo procese susidariusių atliekų perdirbimo įmonėms – iki 690 560 Lt (šešių šimtų devyniasdešimt tūkstančių penkių šimtų šešiasdešimt litų) arba iki 3 000 000 Lt (trijų milijonų litų), kai pareiškėjas yra pripažintas žemės ūkio kooperatyvas, vykdantis vaisių, uogų, daržovių bei grybų perdirbimą ir (ar) rinkodarą. 2007–2013 metų laikotarpiu didžiausia paramos suma šiems paramos gavėjams – 13 811 200 Lt (trylika milijonų aštuoni šimtai vienuolika tūkstančių du šimtai litų).
16.4. vidutinėms ir 23.2 punkte nurodytoms mėsos perdirbimo ir (ar) rinkodaros, pieno perdirbimo ir (ar) rinkodaros, pieno perdirbimo procese susidariusių atliekų perdirbimo ir kitų Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo I priede išvardytų produktų perdirbimo ir (ar) rinkodaros įmonėms – iki 400 000 Lt (keturių šimtų tūkstančių litų). 2007–2013 metų laikotarpiu didžiausia paramos suma šiems paramos gavėjams – 13 811 200 Lt (trylika milijonų aštuoni šimtai vienuolika tūkstančių du šimtai litų).
17. Nustatant labai mažos įmonės, mažos įmonės arba vidutinės įmonės statusą, kooperatinėms bendrovėms (kooperatyvams), pripažintoms žemės ūkio kooperatinėmis bendrovėmis (kooperatyvais), kurios planuoja užsiimti arba užsiima žemės ūkio produktų perdirbimu ir (ar) rinkodara iki paramos paraiškos pateikimo trumpiau nei dvejus metus, bus imami jų antrųjų ir vėlesnių veiklos metų (po investicijų įvykdymo) prognozuojamo darbuotojų skaičiaus bei partnerių ir (ar) narių, užsiimsiančių joje nuolatine veikla ir gausiančių iš jos finansinės naudos, ir prognozuojamos veiklos rezultatų (iš jų metinės apyvartos ir metinio balanso) ataskaitos duomenys. Įmonės statusas nustatomas pagal Smulkiojo ir vidutinio verslo subjekto statuso deklaraciją, patvirtintą Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2008 m. kovo 26 d. įsakymu Nr. 4-119 (Žin., 2008, Nr. 36-1298; 2010, Nr. 51-2534).
18. Finansuojama iki 40 proc. tinkamų finansuoti projekto išlaidų. Pareiškėjams, nurodytiems 23.2 punkte, paramos intensyvumas mažinamas per pusę.
19. Įmonėms partnerėms ir (arba) susijusioms įmonėms didžiausia bendra paramos suma negali viršyti vienam paramos gavėjui Taisyklių 16 punkte 2007–2013 metų laikotarpiu nustatytos didžiausios paramos sumos. Jei viena iš partnerių ir (arba) susijusių įmonių panaudoja visą galimą 2007–2013 metais gauti paramos sumą, kitos įmonės praranda teisę gauti paramą.
20. Jei pareiškėjas naudojasi kredito įstaigų išduotais kreditais projektui, kuriam prašoma paramos, pareiškėjui gali būti kompensuota dalis kredito įstaigai sumokėtų palūkanų ir (arba) dalis garantinio užmokesčio, jeigu didžiausia paramos suma ir intensyvumas vienam projektui ir jo tinkamoms finansuoti išlaidoms neviršija nustatytų dydžių. Tuo atveju tinkamomis finansuoti išlaidomis laikomos su projekto įgyvendinimu susijusios išlaidos, padarytos po prašymo kompensuoti dalį palūkanų ir (ar) dalį garantinio užmokesčio UAB Žemės ūkio paskolų garantijų fondui pateikimo dienos.
21. Paskolos dydis, trukmė ir paramos intensyvumas, kai paramos paraiška teikiama pagal Taisyklių 8.2 ir 8.3 punktus:
21.1. teikiant paramos paraišką gauti paskolą be investicinės paramos (pagal Taisyklių 8.2 punktą):
21.1.1. paramos intensyvumas, apskaičiuotas kaip Bendrasis subsidijos ekvivalentas (toliau – BSE), negali viršyti Taisyklių 18 punkte nustatytų didžiausių leistinų paramos intensyvumo dydžių vienam projektui. Paramos dydis – BSE apskaičiuojamas visam lengvatinės paskolos laikotarpiui atsižvelgiant į 2007–2013 m. nacionalinės regioninės pagalbos teikimo gairių (2006/C 54/08) (OL 2006 C 54, p. 13) 41 punktą ir Komisijos komunikato dėl orientacinių ir diskonto normų nustatymo metodo pakeitimo (OL 2008 C 14, p. 6) nuostatas (BSE (proc.), dauginant paskolos diskontuotą dydį, kuris apskaičiuojamas atsižvelgiant į laikotarpį, kuriam suteikiama paskola atliekant skaičiavimus, paskolos grąžinimas paskirstomas lygiomis dalimis), ir diskonto normą (diskonto norma = bazinė palūkanų norma (litais arba eurais) + 100 bazinių punktų), paramos dalį (paramos dalis = orientacinė palūkanų norma – faktinė palūkanų norma) ir tinkamų finansuoti išlaidų, kurioms finansuoti suteikiama paskola, dalį (tinkamų finansuoti išlaidų, kurioms finansuoti suteikiama paskola, dalis = paskolos suma/tinkamų finansuoti išlaidų vertė). BSE suminė vertė (litais arba eurais) nustatoma dauginant tinkamų finansuoti išlaidų vertę ir BSE (proc.);
21.1.2. didžiausia paskolos suma – iki 13 811 200 Lt (trylika milijonų aštuoni šimtai vienuolika tūkstančių du šimtai litų) arba 4 000 000 eurų (keturi milijonai eurų);
21.1.3. BSE suminė vertė vienam paramos gavėjui negali viršyti Taisyklių 16 punkte nustatytos didžiausios paramos sumos vienam projektui ir didžiausios paramos sumos 2007–2013 metų laikotarpiui;
21.2. teikiant paramos paraišką gauti paskolą kartu su investicine parama (pagal Taisyklių 8.3 punktą):
21.2.1. paramos intensyvumas, įskaitant BSE, negali viršyti Taisyklių 18 punkte nustatytų didžiausių leistinų paramos intensyvumo dydžių vienam projektui;
21.2.2. didžiausia paskolos suma – iki 13 811 200 Lt (trylika milijonų aštuoni šimtai vienuolika tūkstančių du šimtai litų) arba 4 000 000 eurų (keturi milijonai eurų);
21.2.3. paramos suma, įskaitant BSE suminę vertę, vienam paramos gavėjui negali viršyti Taisyklių 16 punkte nustatytos didžiausios paramos sumos vienam projektui ir didžiausios paramos sumos 2007–2013 metų laikotarpiui;
VI. GALIMI PAREIŠKĖJAI
23. Pagal priemonės pirmąją veiklos sritį paramos gali kreiptis:
23.1. labai mažos įmonės, mažos įmonės ir vidutinės įmonės, perdirbančios žemės ūkio produktus ir (ar) užsiimančios žemės ūkio produktų rinkodara ne trumpiau kaip 2 finansinius metus iki paramos paraiškos pateikimo;
23.2. įmonės, turinčios mažiau kaip 750 darbuotojų arba kurių metinė apyvarta yra mažesnė kaip 690 560 000 Lt (šeši šimtai devyniasdešimt milijonų penki šimtai šešiasdešimt tūkstančių litų), perdirbančios žemės ūkio produktus ir (ar) užsiimančios žemės ūkio produktų rinkodara ne trumpiau kaip 2 finansinius metus iki paramos paraiškos pateikimo. Šiems pareiškėjams 18 punkte nurodytas paramos intensyvumas mažinamas per pusę;
24. Kooperatyvo partneris (kooperatyvo narys – fizinis arba juridinis asmuo), kurio kapitalo (pajų vertės) dalis arba balsavimo teisės dalis kooperatyve yra mažesnė kaip 25 proc. viso kapitalo (pajų vertės) arba visų balsavimo teisių, prilygsta vienam darbuotojui tik tuo atveju, kai pagal kooperatyvo įstatus kooperatyvo narių susirinkimas nėra pakeistas narių renkamų atstovų susirinkimu.
VII. NETINKAMI PAREIŠKĖJAI
25. Pareiškėjui parama negali būti suteikiama, jei:
25.2. paramos paraiškoje arba pridedamuose dokumentuose ar pagal Agentūros paklausimą pateiktuose dokumentuose Agentūrai pateikė neteisingą informaciją;
25.3. yra priimtas galutinis sprendimas dėl:
25.3.1. pareiškėjo kitos sutarties dėl paramos skyrimo iš ES ir (arba) Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų pažeidimo. Tokiu atveju pareiškėjas neturi teisės pretenduoti į paramą vienerius metus nuo galutinio sprendimo priėmimo;
25.3.2. paramos mokėjimo nutraukimo dėl padaryto pažeidimo. Tokiu atveju pareiškėjas neturi teisės pretenduoti į paramą vienerius metus nuo galutinio sprendimo priėmimo;
VIII. TINKAMUMO KRITERIJAI paramai gauti
26. Tinkamumo kriterijai paramai gauti yra šie:
26.1. paraišką teikia subjektas, įvardytas galimu pareiškėju šių Taisyklių VI skyriuje ir neatitinkantis Taisyklių 25 punkte numatytų atvejų;
26.3. projekto veikla ir išlaidos yra susijusios su remiama priemonės veikla, nurodyta šių Taisyklių IV skyriuje;
26.4. pareiškėjas užtikrina, kad išlaidos, kurioms finansuoti prašoma paramos, nebuvo, nėra ir nebus finansuojamos iš kitų nacionalinių programų ir ES fondų;
26.5. pareiškėjas užtikrina tinkamą projekto finansavimo šaltinį – skolintas lėšas, paramos lėšas, iš veiklos gautinas lėšas – kuris turi būti pagrįstas verslo plano finansinių ataskaitų duomenimis. Skolintos lėšos pagrindžiamos kartu su paramos paraiška pateiktais paskolos suteikimo galimybės patvirtinimo dokumentais, o iki mokėjimo prašymo pateikimo, paramos gavėjas turi pateikti pasirašytą paskolos sutartį arba raštu patvirtinti, kad atitinkamą projekto dalį įgyvendins nuosavomis lėšomis. Projektui finansuoti skolintos lėšos negali sudaryti daugiau kaip 90 proc. projekto vertės. Agentūra neatsako už kreditoriaus turimų lėšų patikimumą, realumą, prievolių vykdymą Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka ir už kreditoriaus ir paskolos gavėjo įsipareigojimų vykdymą;
26.6. pareiškėjas neturi įsiskolinimų Lietuvos Respublikos valstybės biudžetui ir Valstybinio socialinio draudimo fondui (atitiktis šiam kriterijui gali būti tikslinama paramos paraiškos vertinimo metu);
26.7. pareiškėjas tvarko buhalterinę apskaitą pagal Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatytus reikalavimus (sudaromas balansas, pelno (nuostolių) ir pinigų srautų ataskaitos arba ūkinės veiklos pradžios balansas). Pareiškėjas laikomas atitinkančiu šį tinkamumo kriterijų, jei pateikia Agentūrai finansinės atskaitomybės dokumentus už praėjusius ir ataskaitinius finansinius metus (naujai įregistruoti žemės ūkio kooperatyvai teikia ūkinės veiklos pradžios balansą). Jeigu pareiškėjas yra įmonė, kuri pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus privalo atlikti auditą, jis turi pateikti audituotas finansines ataskaitas ir ataskaitinių ir praėjusių ataskaitinių finansinių metų audito išvadas;
26.8. pareiškėjas įsipareigoja apdrausti turtą, kuriam įsigyti ar sukurti bus panaudota parama, ne trumpesniam kaip 5 metų laikotarpiui nuo paramos sutarties pasirašymo (didžiausiu turto atkuriamosios vertės draudimu nuo visų galimų rizikos atvejų (išskyrus vagystę) projekto įgyvendinimo laikotarpiui, o įgyvendinus projektą – likutinei vertei, atsižvelgiant į atitinkamos rūšies turto naudojimo laiką ir taikomas turto nusidėvėjimo normas). Reikalavimas gali būti netaikomas, jei pareiškėjas įrodo, kad apdrausti paramos lėšomis įgytą ar sukurtą turtą nėra galimybių, ir kartu su mokėjimo prašymu pateikia bent tris šio fakto patvirtinimo oficialius skirtingų draudimo įmonių atsisakymo suteikti draudimo paslaugas raštus;
26.9. pareiškėjas be rašytinio Agentūros sutikimo įsipareigoja nekeisti projekto įgyvendinimo vietos ir sąlygų (vykdyti verslo plane numatytą žemės ūkio produktų perdirbimo ir (arba) rinkodaros veiklą), neparduoti ir kitaip neperleisti kitam asmeniui už paramos lėšas įgyto turto mažiausiai penkerius metus nuo paramos sutarties pasirašymo datos;
26.10. nekilnojamasis turtas, į kurį investuojama, pareiškėjo valdomas teisėtais pagrindais:
26.10.1. žemė, įskaitant žemę po pastatais ir (arba) statiniais, priklauso pareiškėjui nuosavybės teise arba yra jo nuomojama, arba kitaip Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka įrodomas teisėtas naudojimasis ja ne trumpiau kaip dešimt metų nuo paramos sutarties pasirašymo dienos. Žemės nuomos ar kito teisėto naudojimosi ja sutartis nekilnojamojo turto registre turi būti įregistruota iki paramos sutarties pasirašymo;
26.10.2. naujai statomi ir (arba) rekonstruojami pastatai ir (arba) patalpos priklauso pareiškėjui nuosavybės teise;
26.11. investicijos turi atitikti aplinkosaugos, gyvūnų gerovės, veterinarijos, higienos, sanitarijos, maisto kokybės reikalavimus (šis reikalavimas netaikomas, jei numatytos investicijos neturi įtakos minėtų reikalavimų laikymuisi);
26.12. jei projekte numatyti statybos (rekonstravimo) ir (ar) infrastruktūros įrengimo darbai, kartu su paramos paraiška pateikiamas statinio techninis projektas arba projektiniai pasiūlymai su statybos (rekonstravimo) vertės skaičiavimu. Statinio techninis projektas (pateikiamos statinio techninio projekto, bendroji, sklypo sutvarkymo (sklypo plano), architektūros, technologijos, statybos skaičiuojamosios kainos nustatymo dalys) ir statybą (rekonstravimą) leidžiantis dokumentas, išskyrus nesudėtingus statinius, turi būti pateikti iki pirmojo mokėjimo prašymo (Statybos techninis reglamentas STR 1.01.07:2010 „Nesudėtingi statiniai“, patvirtintas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2010 m. rugsėjo 27 d. įsakymu Nr. D1-812 (Žin., 2010, Nr. 115-5903). Statinių projektams, kurių sąmatinė vertė 500 000 Lt (penki šimtai tūkstančių litų) ir daugiau, turi būti atlikta statinio techninio projekto statybos skaičiuojamosios kainos dalies ekspertizė, kaip nurodyta Statybos techniniame reglamente STR.1.06.03:2002 „Statinio projekto ekspertizė ir statinio ekspertizė“, patvirtintame Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. balandžio 30 d. įsakymu Nr. 214 (Žin., 2002, Nr. 55-2200). Ekspertizės išvada turi būti parengta įstaigos, turinčios teisę užsiimti šia veikla, ir gali būti pateikta kartu su pirmuoju mokėjimo prašymu. Jei projekte numatyta statyba ir (ar) rekonstravimas, bet jai paramos neprašoma, šie dokumentai neteikiami;
26.14. pajamos iš žemės ūkio produktų perdirbimo ar rinkodaros 2 finansinius metus iki paramos paraiškos pateikimo sudaro ne mažiau kaip 50 proc. visų įmonės pajamų (netaikomas kooperatyvams, kurie iki paramos paraiškos pateikimo yra pripažinti žemės ūkio kooperatyvais);
26.15. parama teikiama žemės ūkio produktams (žaliava ir pagamintas produktas), kurie išvardyti Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo I priede, perdirbti ar rinkodarai, išskyrus žuvininkystės produktus, apynius ir cukrinius runkelius;
26.16. pareiškėjas įsipareigoja, kad investicijos nebus susijusios su mažmenine ir didmenine prekyba;
26.17. pareiškėjas įsipareigoja, kad projekte numatytos išlaidos nėra ir nebus finansuojamos iš kitų nacionalinių programų ir ES fondų;
26.19. pateiktame verslo plane pareiškėjas turi įrodyti, kad ūkio subjektas atitinka ekonominio gyvybingumo kriterijus, kaip nurodyta Ūkio subjektų, siekiančių pasinaudoti parama pagal Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemones, ekonominio gyvybingumo nustatymo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2009 m. gegužės 15 d. įsakymu Nr. 3D-350 (Žin., 2009, Nr. 59-2335, 2010, Nr. 48-2364).
IX. TINKAMOS IR NETINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS
27. Projekto įgyvendinimo trukmė turi būti nurodyta verslo plane ir negali viršyti 24 mėnesių nuo paramos sutarties pasirašymo.
28. Projekte turi būti numatytos visos išlaidos, kurios yra susijusios su projekto įgyvendinimu. Perkamos prekės turi būti naujos, nenaudotos, atitinkančios Lietuvos Respublikos ir ES teisės aktų nustatytus reikalavimus. Paramos lėšomis bus finansuojamos tik tinkamos finansuoti ir projektui įgyvendinti būtinos išlaidos ir ne daugiau nei Taisyklių 16, 18 ir 21 punktuose numatytas paramos dydis ir intensyvumas. Tinkamos finansuoti išlaidos turi būti aiškiai išvardytos pagal išlaidų kategorijas, o ne pateikiamos bendra suma. Tinkamų finansuoti išlaidų sumai pagrįsti turi būti pateikiamas bent vienas komercinis pasiūlymas.
29. Tinkamomis finansuoti pripažįstamos išlaidos:
29.2. pareiškėjo padarytos įgyvendinant projektą po paramos paraiškos pateikimo dienos. Išlaidos nefinansuojamos, jeigu parama projektui neskiriama arba išlaidos nėra nurodytos tinkamų finansuoti išlaidų sąraše, arba jei jos padarytos nesilaikant pirkimo procedūrų, nurodytų Administravimo taisyklėse.
29.3. bendrosios išlaidos, kurios yra tiesiogiai susijusios su projekto parengimu ir administravimu ir kurios yra patirtos ne anksčiau kaip prieš 2 metus iki paramos paraiškos pateikimo dienos. Jei parama projektui neskiriama arba pirkimai atlikti nesilaikant pirkimo procedūrų, nurodytų Administravimo taisyklėse, išlaidos nefinansuojamos;
29.4. faktiškai padarytos ir užregistruotos paramos gavėjo apskaitoje išlaidos, pagrįstos dokumentų originalais arba teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintomis kopijomis;
29.5. prekių, paslaugų, darbų pirkimai atlikti, vadovaujantis Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka;
30. Išlaidų kategorijos:
30.1. projekto reikmėms skirtų pastatų ir (arba) statinių statyba, rekonstravimas, statybinių medžiagų įsigijimas (išskyrus naujų mėsos perdirbimo įmonių bei skerdyklų statybą);
30.2. naujų įrenginių ir mechanizmų, technikos, kompiuterinės įrangos, įskaitant programinę įrangą, skirtą projekto reikmėms, įsigijimas (išperkamąja nuoma įsigyjamas turtas turi tapti paramos gavėjo nuosavybe iki projekto įgyvendinimo pabaigos). Specialių produktų transportavimo priemonių įsigijimas turi būti pagrįstas esamomis (kai pareiškėjas yra pripažintas žemės ūkio kooperatyvas – tiek kooperatyvo, tiek ir (arba) kooperatyvo pajininkų) žemės ūkio produkcijos perdirbimo ir (ar) rinkodaros apimtimis ir negali viršyti 3 vnt.;
30.3. bendrosios išlaidos. Finansuojama bendrųjų išlaidų dalis gali sudaryti iki 10 proc. visų tinkamų finansuoti išlaidų (iki 5 proc. tinkamų finansuoti projekto išlaidų gali būti skirta verslo planui parengti ir konsultuotis projekto įgyvendinimo klausimais);
30.4. projekto viešinimo išlaidos. Projekto viešinimo išlaidos atliekamos vadovaujantis Informavimo apie Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programą ir suteiktos paramos viešinimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. balandžio 26 d. įsakymu Nr. 3D-191 (Žin., 2007, Nr. 48-1868).
31. Detalus tinkamų finansuoti išlaidų sąrašas:
31.1. vaisių, uogų, daržovių ir grybų perdirbimo ir (ar) rinkodaros, atliekų perdirbimo sektoriuje:
31.1.1. statyba ir rekonstravimas:
31.1.3. įranga (nauji įrenginiai ir mechanizmai, technika):
31.2. mėsos perdirbimo ir (ar) rinkodaros sektoriuje:
31.2.1. statyba ir rekonstravimas (parama nebus skiriama naujų mėsos perdirbimo gamybinių vienetų, skerdyklų statybai):
31.2.3. įranga (nauji įrenginiai ir mechanizmai, technika):
31.2.3.7. laboratorinė – žaliavų, technologinio proceso ir produkcijos kokybei patikrinti ir produkcijos kokybei kontroliuoti;
31.3. pieno perdirbimo ir (ar) rinkodaros, pieno perdirbimo procese susidariusių atliekų perdirbimo sektoriuje:
31.3.1. statyba ir rekonstravimas:
31.3.3. įranga (nauji įrenginiai ir mechanizmai, technika):
31.3.3.6. laboratorinė – žaliavų, technologinio proceso ir produkcijos kokybei patikrinti ir produkcijos kokybei kontroliuoti;
31.4. kitų Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo I priede išvardytų produktų perdirbimo ir (ar) rinkodaros sektoriuje:
31.4.1. statyba ir rekonstravimas:
31.4.3. įranga (nauji įrenginiai ir mechanizmai, technika):
32. Netinkamos finansuoti išlaidos:
32.3. išlaidos ar jų dalis, patirtos perkant prekes, darbus ar paslaugas, nesilaikant pirkimo procedūrų, numatytų Administravimo taisyklėse (jei nenustatyti didžiausieji įkainiai);
32.4. išlaidos, viršijančios Ministerijos nustatytus didžiausiuosius įkainius. Jei pagal pateiktus komercinius pasiūlymus išlaidų vertė yra didesnė už nustatytus didžiausiuosius įkainius, finansuojama pagal nustatytus didžiausiuosius įkainius (ši nuostata netaikoma žemės ūkio paskirties statinių, statinių kaimo vietovėse ir kitų statinių statybos ir (arba) rekonstravimo finansavimo atveju, kai pareiškėjas arba paramos gavėjas gali vadovautis statinių didžiausiaisiais įkainiais, arba Administravimo taisyklėse nustatyta pirkimų tvarka). Jei pagal pateiktus komercinius pasiūlymus išlaidų vertė yra mažesnė negu pagal nustatytus didžiausiuosius įkainius, finansuojama pagal pasiūlyme pateiktą kainą;
32.5. išlaidos, susijusios su nuomos sutartimi, pavyzdžiui, nuomos mokestis, palūkanų mokėjimo, netiesioginės išlaidos, draudimo įmokos;
33. Pirkimo ir (arba) importo pridėtinės vertės mokestis (toliau – PVM), kurį paramos gavėjas pagal Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymą (Žin., 2002, Nr. 35-1271) turi ar galėtų turėti galimybę įtraukti į PVM atskaitą (net jei tokio PVM paramos gavėjas į atskaitą neįtraukė) visais atvejais yra netinkamas finansuoti iš paramos lėšų.
X. Paramos PARAIŠKOS PILDYMO, TEIKIMo, REGISTRAVIMo IR VERTINIMO TVARKA
34. Paramos paraiškos formos pateikiamos šių Taisyklių prieduose (1 priedas) ir skelbiamos Ministerijos ir Agentūros interneto svetainėse adresais: www.paramakaimui.lt, www.zum.lt ir www.nma.lt.
35. Paramos paraiška ir (arba) dokumentai turi būti pildomi lietuvių kalba. Kita kalba užpildytos paramos paraiškos ir jų priedai nepriimami.
36. Paramos paraiška ir jos priedai turi būti pateikti spausdintine forma (surinkti kompiuteriu). Ranka užpildytos paramos paraiškos nepriimamos.
37. Paramos paraiškas priima iš pareiškėjų ir registruoja Agentūra Administravimo taisyklėse nurodytais adresais. Paramos paraiška ir (arba) papildomi dokumentai turi būti pateikti asmeniškai ar per įgaliotą asmenį. Kitais būdais (pvz., paštu, per kurjerį, faksu arba elektroniniu paštu ir t. t.) arba kitais adresais pateiktos paraiškos nepriimamos.
38. Turi būti pateikiamas vienas originalus paramos paraiškos egzempliorius ir reikalaujamų dokumentų originalai arba kopijos, patvirtintos pareiškėjo parašu arba notaro Lietuvos Respublikos notariato įstatymo (Žin., 1992, Nr. 28-810) nustatyta tvarka.
40. Paramos paraiškos vertinimas negali trukti ilgiau kaip 3 mėnesius nuo jos užregistravimo Agentūroje dienos, kai atliekamas paramos paraiškų pirmumo vertinimas – ne ilgiau kaip 3 mėnesius nuo paramos paraiškų priėmimo laikotarpio pabaigos. Jei po paraiškų priėmimo termino pabaigos yra skiriama papildomų lėšų priemonei finansuoti, paraiškos, kurią finansuoti atsirado galimybė tik po papildomų lėšų skyrimo, vertinimas negali trukti ilgiau kaip 3 mėnesius nuo įsakymo dėl papildomų lėšų skyrimo įsigaliojimo dienos. Į 3 mėnesių paraiškų vertinimo terminą neįskaičiuojamas paklausimų pareiškėjui bei patikrų vietoje atlikimo terminas.
41. Užregistravus paramos paraišką, pirmiausia, atliekamas administracinės atitikties tikrinimas, kuris negali trukti ilgiau kaip 3 darbo dienas. Paramos paraiškų administracinės atitikties tikrinimas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.
42. Jei pareiškėjas paramos paraiškoje nurodo, kad veikia kaip susijusi įmonė ir (ar) partnerinė įmonė, kartu su paraiška pateikia užpildytą Smulkiojo ir vidutinio verslo subjekto statuso deklaraciją, patvirtintą Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2008 m. kovo 26 d. įsakymu Nr. 4-119 (Žin., 2008, Nr. 36-1298; 2010, Nr. 51-2534).
XI. PARAMOS PARAIŠKŲ PIRMUMO VERTINIMAS
45. Pirmumo kriterijai:
45.1. pareiškėjas yra pripažintas žemės ūkio kooperatyvas, pateikęs ataskaitinių ir (ar) praėjusių ataskaitinių metų duomenis, patvirtinančius, kad kooperatyvo ir (ar) kooperatyvo narių pagamintos produkcijos kiekis pagrindžia planuojamų investicijų apimtis;
45.2. pareiškėjas nėra gavęs ES investicinės paramos žemės ūkio produktų perdirbimui ir rinkodarai (pagal BPD ir Programą);
45.3. diegiamos inovacijos. Projekto inovatyvumas vertinamas, vadovaujantis Projektų inovatyvumo vertinimo metodika pagal Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemones „Žemės ūkio valdų modernizavimas“, „Miškų ekonominės vertės didinimas“, „Žemės ūkio produktų perdirbimas ir pridėtinės vertės didinimas“, „Kaimo turizmo veiklos skatinimas“, patvirtinta Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. spalio 22 d. įsakymu Nr. 3D-462 (Žin., 2007, Nr. 110-4528; 2009, Nr. 69-2820);
XII. PARAMOS PARAIŠKŲ TVIRTINIMAS IR PARAMOS SUTARČIŲ SUDARYMAS
46. Pagal priemonę galimi du paramos paraiškų tvirtinimo būdai:
46.1. kai paramos paraiškos, pateiktos pagal Taisyklių 8.1 punktą arba Taisyklių 8.3 punktą:
46.1.1. Agentūra, įvertinusi paramos paraiškas, pateiktas pagal Taisyklių 8.1 punktą, parengia nustatytos formos paramos paraiškų vertinimo rezultatų suvestinę ir nustatytos formos atskirų paramos paraiškų vertinimo ataskaitas, kurias teikia Ministerijai;
46.1.2. Agentūra, įvertinusi paramos paraiškas, pateiktas pagal Taisyklių 8.3 punktą:
46.1.2.1. per 5 darbo dienas nuo projekto tinkamumo gauti paramą vertinimo pabaigos parengia ir pareiškėjui išduoda tinkamumo gauti paskolą pažymą (galioja 6 mėnesius nuo jos išdavimo datos), su kuria jis kreipiasi į finansinį tarpininką dėl paskolos suteikimo, pristatydamas ir kitus finansinio tarpininko pareikalautus dokumentus;
46.1.2.2. gavusi iš fondo valdytojo finansinio tarpininko sprendimą dėl paskolos suteikimo, nustačiusi, kad finansinio tarpininko sprendimas suteikti paskolą keičia ankstesnį projekto vertinimą, pareiškėjui išsiunčia paklausimą dėl dokumentų patikslinimo ir suteikia ne ilgesnį kaip 10 darbo dienų terminą atsakymui pateikti. Agentūra, gavusi atsakymą, per 5 darbo dienas apskaičiuoja paramos intensyvumą ir sumą, atsižvelgdama į BSE, parengia nustatytos formos paramos paraiškų vertinimo rezultatų suvestinę ir nustatytos formos atskirų paramos paraiškų vertinimo ataskaitas, kurias teikia Ministerijai;
46.1.2.3. gavusi iš fondo valdytojo finansinio tarpininko sprendimą dėl paskolos suteikimo, nustačiusi, kad finansinio tarpininko sprendimas suteikti paskolą nekeičia ankstesnio projekto vertinimo, per 5 darbo dienas apskaičiuoja paramos intensyvumą ir sumą, atsižvelgdama į BSE, parengia nustatytos formos paramos paraiškų vertinimo rezultatų suvestinę ir nustatytos formos atskirų paramos paraiškų vertinimo ataskaitas, kurias teikia Ministerijai;
46.1.3. Ministerijos sudarytas Projektų atrankos komitetas (toliau – PAK) svarsto, kuriuos projektus finansuoti, ir priima rekomendacinio pobūdžio sprendimą dėl finansuotinų ir (arba) nefinansuotinų projektų. Apie tokį sprendimą Agentūra informuojama per 5 darbo dienas nuo PAK priimto sprendimo dienos. Vadovaudamasi PAK rekomendacijomis, galutinį sprendimą dėl paramos skyrimo ir (arba) neskyrimo priima Ministerija ir informuoja Agentūrą per 5 darbo dienas nuo jo priėmimo dienos. Agentūra apie sprendimą dėl paramos neskyrimo informuoja pareiškėjus registruotu laišku per 5 darbo dienas nuo sprendimo Agentūroje gavimo dienos, pridėdama sprendimo išrašą ir nurodydama sprendimo apskundimo tvarką. Paskolos sutartį, kai paramos paraiška pateikta pagal Taisyklių 8.3 punktą, pareiškėjas su finansiniu tarpininku pasirašo, kai yra priimtas galutinis sprendimas dėl paramos skyrimo;
47. Jei finansinis tarpininkas pareiškėjo numatytam įgyvendinti projektui atsisako suteikti paskolą, pareiškėjas gali rašyti prašymą skirti jo įgyvendinamam projektui tik investicinę paramą, tačiau pareiškėjas turi pagrįsti kitą finansavimo šaltinį. Jei pareiškėjui jau yra skirta investicinė parama arba paraiška tebėra vertinimo etape, tačiau pareiškėjas negauna finansavimo projektui įgyvendinti skolintomis lėšomis, pareiškėjas gali kreiptis paramos įgyvendinti projektą Taisyklių 8.2 punkte nurodytu būdu (užpildomas Prašymas suteikti paskolą pagal Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemonės „Žemės ūkio produktų perdirbimas ir pridėtinės vertės didinimas“ pirmąją veiklos sritį „Žemės ūkio produktų perdirbimas ir rinkodara“ (2 priedas)).
48. Agentūra gavusi Ministerijos sprendimą skirti paramą:
48.1. jeigu paramos sutarčiai parengti yra reikalingi papildomi duomenys ir (arba) dokumentai, per 3 darbo dienas išsiunčia pareiškėjui informacinį laišką, kuriame prašo per 10 darbo dienų nuo informacinio laiško gavimo dienos pateikti papildomus duomenis ir (arba) dokumentus. Laiškas laikomas įteiktu praėjus 7 darbo dienoms po jo išsiuntimo. Pareiškėjui juos atsiuntus, Agentūra pagal pavyzdinės paramos sutarties formą per 10 darbo dienų nuo dokumentų gavimo dienos parengia, suderina su pareiškėju ir išsiunčia pareiškėjui suderintą paramos sutarties projektą arba kviečia pareiškėją atvykti į Agentūrą pasirašyti sutarties bei nurodo pasiūlymo pasirašyti paramos sutartį galiojimo terminą, kuris bendruoju atveju negali būti ilgesnis kaip 10 darbo dienų nuo pasiūlymo išsiuntimo dienos. Agentūrai ir pareiškėjui susitarus, šis terminas gali būti pratęstas;
48.2. jeigu paramos sutarčiai parengti papildomi duomenys ir (arba) dokumentai nereikalingi, per 10 darbo dienų Agentūra pagal pavyzdinės paramos sutarties formą parengia, suderina su pareiškėju ir išsiunčia pareiškėjui arba kviečia pareiškėją atvykti į Agentūrą pasirašyti suderintos paramos sutarties ir nurodo pasiūlymo pasirašyti paramos sutartį galiojimo terminą, kuris bendruoju atveju negali būti ilgesnis kaip 10 darbo dienų nuo pasiūlymo išsiuntimo dienos. Agentūrai ir pareiškėjui susitarus šis terminas gali būti pratęstas.
49. Pareiškėjui per Agentūros nustatytą terminą nepasirašius paramos sutarties, parama neskiriama. Agentūra apie tai per 10 darbo dienų informuoja ministeriją.
50. Pareiškėjas, prieš pasirašydamas paramos sutartį, privalo atsidaryti banke atskirą sąskaitą paramos lėšoms.
51. Pareiškėjas, pasirašęs paramos sutartį, tampa paramos gavėjas. Paramos sutartis su pareiškėju, kuriam parama skirta pagal Taisyklių 8.2 punktą, nesudaroma. Pareiškėjas, kuriam parama skirta pagal Taisyklių 8.2 punktą, tampa paramos gavėjas, kai pasirašoma paskolos sutartis, apie kurią nustatytais terminais Agentūrą informuoja fondo valdytojas.
52. Agentūra įveda informaciją apie sudarytas paramos sutartis ir paramos paskolomis gavėjus į informacinę sistemą (esant galimybei naudotis). Informacija apie pasirašytas paramos sutartis ir paskolos gavėjus skelbiama Agentūros interneto svetainėje, nurodant paramos gavėjų pavadinimus, projektų pavadinimus, paramos paraiškų registracijos numerius ir skirtas paramos ir (arba) paskolų sumas, taip pat nurodomas bendras pasirašytų paramos ir (arba) paskolų sutarčių skaičius.
XIII. MOKĖJIMO PRAŠYMO TEIKIMO, ADMINISTRAVIMO IR PARAMOS IŠMOKĖJIMO TVARKA
53. Paramos gavėjas po kiekvieno projekto įgyvendinimo etapo, kaip numatyta paramos sutartyje paramai gauti, pateikia nustatytos formos mokėjimo prašymą. Jei numatytos statybos, jos turi būti vykdomos vienu etapu be tarpinių mokėjimų, tačiau jei technologiškai statybas galima išskirti į kelis etapus, gali būti pateikiami keli mokėjimo prašymai. Jei numatyta kelių atskirų pastatų statyba, ji gali būti vykdoma etapais ir mokėjimo prašymas pateikiamas užbaigus vieną statybų etapą.
54. Mokėjimo prašymo forma ir informacija apie pridedamus dokumentus pateikiama Agentūros interneto svetainėje www.nma.lt ir Ministerijos interneto svetainėje www.zum.lt.
55. Paramos gavėjas mokėjimo prašymą ir susijusius dokumentus turi užpildyti lietuvių kalba. Kita kalba užpildyti mokėjimo prašymai ir dokumentai nepriimami.
56. Turi būti pateikiamas vienas originalus mokėjimo prašymo egzempliorius ir ataskaitinio laikotarpio išlaidų pagrindimo bei išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentų bei kitų reikiamų dokumentų originalai arba kopijos, patvirtintos pareiškėjo parašu arba notaro Lietuvos Respublikos notariato įstatymo nustatyta tvarka. Kiekvienas mokėjimo prašymo ir jo priedų lapas turi būti patvirtintas pareiškėjo parašu, jei Programos priemonės įgyvendinimo taisyklėse nenumatyta kitaip. Tokiu būdu pareiškėjas prisiima atsakomybę už mokėjimo prašymo ir jo priedų duomenų teisingumą. Visos projekto išlaidos turi būti patvirtintos apskaitos dokumentais, turinčiais visus Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo (Žin., 2001, Nr. 99-3515) 13 straipsnyje nustatytus apskaitos dokumentų rekvizitus.
57. Mokėjimo prašymus kartu su reikalaujamais priedais iš paramos gavėjų priima ir registruoja Agentūra pagal projekto įgyvendinimo vietą.
58. Mokėjimo prašymai turi būti pateikti laiku (paramos sutartyje numatytais terminais), asmeniškai ar per įgaliotą asmenį. Kitais būdais (pvz., paštu, faksu arba elektroniniu paštu) arba kitais adresais pateikti mokėjimo prašymai nebus priimami.
59. Pavėluotai pateikus mokėjimo prašymą, taikomos sankcijos, numatytos šių Taisyklių XV skyriuje. Pavėluotai teikiami mokėjimo prašymai priimami 60 darbo dienų nuo paramos sutartyje nustatytos datos. Vėliau pateikti mokėjimo prašymai nepriimami.
60. Jeigu paramos gavėjas dėl pateisinamų priežasčių nori pratęsti mokėjimo prašymo pateikimo terminą, jis iki atitinkamo termino pabaigos turi Agentūrai pateikti argumentuotą prašymą dėl termino pratęsimo arba dėl paramos objektų paskirstymo tarp paramos dalių. Agentūrai priėmus sprendimą atidėti mokėjimo prašymo pateikimo terminą, keičiama paramos sutartis.
61. Mokėjimo prašymą pateikus pavėluotai dėl nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybių, paramos gavėjas turi Agentūrai raštu paaiškinti vėlavimo priežastis ir pateikti vėlavimo priežasties pagrindimo dokumentus.
63. Mokėjimo prašymai vertinami Administravimo taisyklių nustatyta tvarka. Agentūra turi įvertinti mokėjimo prašymą ir Ministerijai pateikti pinigų užsakymo paraiškas per 30 darbo dienų nuo mokėjimo prašymo gavimo ir užregistravimo Agentūroje dienos. Į šį terminą neįskaičiuojamas paklausimų paramos gavėjui bei patikrų vietoje atlikimo laikas.
65. Taikant išlaidų kompensavimo mokėjimo būdą, paramos gavėjas pradeda įgyvendinti projektą savo lėšomis ir paramos sutartyje nustatytu periodiškumu Agentūrai teikia mokėjimo prašymus, kuriuose deklaruoja patirtas ir apmokėtas išlaidas, pridėdamas išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentus ir (arba) jų kopijas, patvirtintas paramos gavėjo ar jo įgalioto asmens parašu ir antspaudu (jei toks turimas).
67. Baigęs įgyvendinti projektą, paramos gavėjas pateikia Agentūrai galutinį mokėjimo prašymą, kuriame deklaruoja visas per laikotarpį nuo paskutinio mokėjimo prašymo patirtas ir apmokėtas tinkamas finansuoti išlaidas bei galutinę projekto įgyvendinimo ataskaitą.
XIV. PROJEKTŲ ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA IR TIKRINIMAS
69. Paramos gavėjas Agentūrai projekto įgyvendinimo ataskaitas ir veiklos pagrindimo dokumentus teikia Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.
XV. SANKCIJOS
71. Paramos gavėjui nesilaikant ar pažeidžiant paramos sutarties sąlygas, numatomos trys privalomų sankcijų rūšys – paramos sumažinimas, paramos neskyrimas ir (arba) paramos susigrąžinimas.
72. Jeigu Agentūra paramos paraiškos, pateiktos pagal Taisyklių 8.2 punktą, administravimo proceso metu nustato, kad iš paramos paskolomis gavėjo atliktos investicijos neatitinka Taisyklių reikalavimų, paramos paskola gavėjas turi grąžinti skirtumą, susidariusį tarp pradinės BSE suminės vertės, nustatytos paramos paraiškos vertinimo metu, ir faktinės BSE suminės vertės, apskaičiuotos nuo tinkamai įsigytų investicijų vertės.
73. Paramos sumažinimas taikomas:
73.2. pavėluotai pateikus mokėjimo prašymą, paramos suma mažinama 0,5 proc. už kiekvieną pavėluotą darbo dieną;
73.3. jeigu Agentūra, išnagrinėjusi paramos gavėjo mokėjimo prašymą, nustato, kad jame prašoma paramos suma daugiau kaip 3 proc. viršija paramos gavėjui mokėtiną sumą, nustatytą išnagrinėjus mokėjimo prašymo pagrįstumą, mokėtina paramos suma turi būti sumažinama tų abiejų sumų skirtumu, išskyrus atvejus, jeigu paramos gavėjas įrodo, kad ne dėl jo kaltės buvo įtraukta reikalavimų neatitinkanti suma;
74. Paramos neskyrimas taikomas, kai paramos gavėjas:
74.2. teikdamas projekto paraišką ir (arba) vykdydamas paramos sutartį, pateikia neteisingą informaciją arba nuslepia informaciją, turinčią reikšmės priimant sprendimą suteikti paramą arba tinkamai kontroliuoti paramos sutarties vykdymą;
74.3. nevykdo sutarties sąlygų, susijusių su turto draudimu, pranešimu apie draudiminius įvykius bei gautinas draudimo išmokas;
74.4. nesudaro sąlygų ar neleidžia asmenims, turintiems teisę tai daryti, apžiūrėti vietoje ir (arba) patikrinti, kaip įgyvendinamas projektas ir (arba) kaip vykdoma veikla po paramos suteikimo;
74.5. nevykdo sutarties sąlygų, nustatančių paramos gavėjui pareigą tvarkyti apskaitą taip, kad apskaitos informacija būtų tinkama, objektyvi ir palyginama, pateikiama laiku, išsami ir naudinga vidaus ir išorės vartotojams;
74.7. pažeidinėja aplinkos apsaugos, priešgaisrines, higienos, veterinarijos ir kitas taisykles, reglamentuojančias projekto vykdytojo veiklą;
75. Paramos susigrąžinimas taikomas, kai paramos gavėjas:
75.1. vykdydamas projektą, pažeidė ES ar Lietuvos Respublikos teisės aktų reikalavimus, susijusius su projekto įgyvendinimu;
75.3. negrąžina Agentūrai klaidingai apskaičiuotos ir pervestos į atsiskaitomąją sąskaitą paramos sumos;
75.4. neužtikrina, kad išlaidos, kurioms finansuoti buvo prašoma paramos, nebūtų finansuojamos iš kitų nacionalinių programų ir ES fondų;
75.6. nevykdo reguliarios projekto įgyvendinimo stebėsenos, kad užtikrintų projekto įgyvendinimą, kaip numatyta paramos paraiškoje;
75.7. prieštarauja informacijos apie pateiktą paramos paraišką, nurodant pareiškėją, projekto pavadinimą, paramos paraiškos kodą ir prašomą ir (arba) gautą paramos sumą, skelbimui Agentūros interneto svetainėje;
75.8. per penkerių metų laikotarpį nuo paramos sutarties pasirašymo be rašytinio Agentūros sutikimo pakeičia pagal sutartį remiamos veiklos pobūdį;
75.9. nesuderinęs su Agentūra, perleidžia tretiesiems asmenims savo įsipareigojimus arba teises pagal paramos sutartį;
XVI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
76. Projektų dokumentų saugojimo, apskundimo tvarką ir kitą šiose Taisyklėse nepateiktą informaciją reglamentuoja Administravimo taisyklės ir kiti teisės aktai.