LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTERIJOS APELIACINĖS KOMISIJOS
SPRENDIMAS
2008 m. lapkričio 21 d.
Vilnius
Apeliacinė komisija, susidedanti iš Apeliacinės komisijos narių Agnės Murauskaitės, Arūno Miniaus ir Romo Maldučio, pirmininkaujant Agnei Murauskaitei, sekretoriaujant Arūnui Miniui, 2008 m. lapkričio 21 d. posėdyje išnagrinėjo UAB „Statybos ekspertizė“ (toliau – Apelianto) 2008 m. spalio 23 d. apeliacinį skundą dėl 2008 m. rugsėjo 26 d. Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Statinių projektuotojų, statybos rangovų, projektų ar statinių ekspertizės rangovų atestavimo komisijos (toliau – Atestavimo komisija) sprendimo.
Apeliaciniu skundu Apeliantas prašo Apeliacinės komisijos panaikinti Atestavimo komisijos 2008 m. rugsėjo 26 d. posėdžio protokolinio nutarimo 5 punktą, kuriuo panaikintas UAB „Statybos ekspertizė“ panaikintas įmonės atestato Nr. 3909 galiojimas.
Apeliacinė komisija nustatė:
Atestavimo komisija 2008 m. rugsėjo 26 d. posėdyje (protokolo Nr. IA-130-I išrašas) išnagrinėjo 2007-12-17 Valstybinės energetikos inspekcijos rašte Nr. 09-811 „Dėl nekokybiškai projektuojančių ir projektus ekspertuojančių įmonių bei vadovų“ išdėstytus faktus dėl UAB „Statybos ekspertizė“ padarytų esminių pažeidimų, atliekant katilinės prie daugiabučio gyvenamojo namo Žemdirbių g. 8, Velžio gyvenvietėje, projekto ekspertizę. Minėtame posėdyje Atestavimo komisija nutarė (Nutariamosios dalies V.1 punktas) vadovaujantis STR 1.02.07:2004 51.2.2 punktu panaikinti UAB „Statybos ekspertizė“ atestato Nr. 3909 galiojimą už Velžio gyvenvietės centrinės dujinės katilinės statinio bendrosios projekto ekspertizės akte pateiktą teigiamą projekto įvertinimą. STR 1.02.07:2004 51.2.2 punkte nurodyta, kad atestatas panaikinamas nustatant, kad prašymas išduoti naują Atestatą gali būti pateiktas ne anksčiau kaip po 1 metų nuo panaikinimo dienos už statinio projekto ekspertizės akte pateiktą teigiamą statinio projekto įvertinimą, kai statinio projektas parengtas pažeidžiant esminių projekto sprendinių reikalavimus arba esminius statinio reikalavimus.
Apeliantas apeliaciniame skunde prašo panaikinti minėtą komisijos sprendimą dėl to, kad sprendime nėra nurodyta nei kokiomis teisės normomis grindžiamas toks sprendimas, nei dėl kokių faktinių aplinkybių toks sprendimas yra priimtas.
Apeliacinė komisija konstatuoja:
Atestavimo komisijos veiklos pagrindus nustato Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymas, STR 1.02.07:2004 ir aplinkos ministro 2004 m. gruodžio 10 d. įsakymu Nr. D1-631 patvirtintas Statinių projektuotojų, statybos rangovų, projektų ar statinių ekspertizės rangovų atestavimo komisijos darbo reglamentas.
Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 2 straipsnio 11 dalyje nurodyta, kad administracinis sprendimas – tai administracinis aktas ar nustatyta tvarka priimtas kitas nurodytos formos dokumentas, kuriame išreikšta viešojo administravimo subjekto valia. Komisijos sprendimas nagrinėjamuoju atveju laikytinas individualiu administraciniu aktu, kuris pagal Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 8 straipsnio 1 dalį turi būti pagrįstas nustatytais faktais ir teisės aktų normomis.
Toks aktas privalo būti motyvuotas, kitaip tariant, toks viešojo administravimo subjektas turi pareigą pagrįsti administracinį sprendimą tiek teisiniais, tiek faktiniais argumentais, t. y. nurodyti priežastis, lėmusias sprendimo priėmimą (Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo (toliau – LVAT) nutartis administracinėje byloje Nr. A5-990/2007, taip pat 2004 m. gegužės 7 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A4-387-2004 R. R. v. Valstybinė mokesčių inspekcija prie Finansų ministerijos).
Nagrinėjamuoju atveju Atestavimo komisijos sprendimas yra pagrįstas teisės akto norma, pateikiant nuorodą į STR 1.02.07:2004 51.2.2 punktą, kuriuo numatyta galimybė Atestavimo komisijai priimti sprendimą panaikinti atestato galiojimą nustatant, kad prašymas išduoti naują atestatą gali būti pateiktas ne anksčiau kaip po 1 metų nuo panaikinimo dienos už statinio projekto ekspertizės akte pateiktą teigiamą statinio projekto įvertinimą, kai statinio projektas parengtas pažeidžiant esminių projekto sprendinių reikalavimus arba esminius statinio reikalavimus. Tačiau Atestavimo komisijos sprendime nėra nurodyta, kokias teisės normas pažeidė Apeliantas, dėl ko jam buvo pritaikyta minėtame punkte nustatyta nuobauda.
Pagal Viešojo administravimo įstatymą Atestavimo komisija turi pareigą motyvuoti savo priimtą sprendimą. Atestavimo komisija, savo sprendime nenurodžiusi konkrečių teisės normų pažeidimų, o tik konstatavusi, kad ji sprendimą panaikinti atestatą priima dėl to, kad Apeliantas pateikė teigiamas Velžio centrinės dujinės katilinės statinio projekto ekspertizės išvadas, priėmė nemotyvuotą sprendimą.
Apeliacinė komisija atkreipia dėmesį, kad LVAT, aiškindamas teismų praktiką, ne kartą yra konstatavęs būtinybę motyvuoti administracinius sprendimus. Viešojo administravimo subjekto veiksmai turi būti aiškūs ir nedviprasmiški, kad asmeniui, kuriam šis sprendimas taikomas, nekiltų neaiškumų, administraciniuose sprendimuose turi būti nurodytos nustatytos ar suteikiamos teisės ir pareigos, tokie teisės aktai turi būti pagrįsti faktinėmis aplinkybėmis bei teisės aktų normomis, aiškiai ir nedviprasmiškai įvardijant motyvus, dėl kurių toks sprendimas yra priimtas. Nagrinėjamuoju atveju motyvų (faktinių argumentų) sprendime nebuvimas apsunkina asmens, kuriam sprendimas yra taikomas, teisių gynimo efektyvumą.
Pabrėžtina, kad, vadovaujantis STR 1.02.07:2004 51 punktu, Atestavimo komisija savo sprendimus privalo ne vėliau kaip per 5 dienas nuo sprendimo priėmimo dienos paskelbti SPSC tinklalapyje (www.spsc.lt) ir „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“. Atestavimo komisijos sprendimas nagrinėjamu klausimu „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“ paskelbtas nebuvo.
Atsižvelgiant į tai, kas išvardyta, darytina išvada, kad ginčijamas Atestavimo komisijos sprendimas neatitinka teisės aktų reikalavimo, todėl Apeliacinė komisija, vadovaudamasi Apeliacinės komisijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2005 m. rugpjūčio 12 d. įsakymu Nr. D1-393 „Dėl Apeliacinės komisijos sudarymo“ 10.2 punktu,
nutaria:
panaikinti Atestavimo komisijos 2008 m. rugsėjo 26 d. sprendimo nutariamosios dalies V.1 ir V.3 punktus ir perduoti Atestavimo komisijai sprendimą nagrinėti iš naujo.
Šis Apeliacinės komisijos sprendimas gali būti ginčijamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.