LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL UŽSIENYJE IŠLEISTŲ VADOVĖLIŲ UŽSIENIO KALBAI MOKYTIS VERTINIMO TVARKOS PATVIRTINIMO

 

2004 m. balandžio 15 d. Nr. ISAK-555

Vilnius

 

Tvirtinu Užsienyje išleistų vadovėlių užsienio kalbai mokytis vertinimo tvarką (pridedama).

 

 

ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS                                            ALGIRDAS MONKEVIČIUS

______________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo

ir mokslo ministro 2004 m.

balandžio 15 d. įsakymu Nr.

ISAK-555

 

UŽSIENYJE IŠLEISTŲ VADOVĖLIŲ UŽSIENIO KALBAI MOKYTIS VERTINIMO

TVARKA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Užsienyje išleistų vadovėlių užsienio kalbai mokytis vertinimo tvarka (toliau Tvarka) nustato užsienyje išleistų vadovėlių užsienio kalbai mokytis ir jų serijų vertinimą, įrašymą į Galiojančių vadovėlių sąrašą, užsienyje išleistų vadovėlių (vadovėlių serijos) užsienio kalbai mokytis vertinimo formą (1 priedas) ir vadovėlio anotacijos formą (2 priedas).

2. Šioje Tvarkoje:

Ekspertų komisija – kolegiali specialistų grupė, įgaliota atlikti tam tikros švietimo srities ekspertinį vertinimą.

Nepriklausomas ekspertas – ekspertas, nesantis ekspertų komisijos, kurios užsakymą jis atlieka, narys.

Teikėjas – užsienio leidykla, jos juridiškai įgaliotas atstovas Lietuvai, teikiantis ekspertų komisijai vertinti vadovėlį.

Duomenys apie teikėją – teikėjo rekvizitai, užsienio leidyklos įgalioto atstovo įregistravimo Lietuvos Respublikos ūkio ministerijoje pažymėjimas (kopija) ar notaro patvirtintas užsienio leidyklos įgaliojimas teikti vadovėlius vertinti (kopija).

Suinteresuotas asmuo – kiekvienas fizinis ar juridinis asmuo, susijęs su vadovėlio leidyba, platinimu ir vertinimu.

Galiojančių vadovėlių sąrašas – visų tinkamumą naudoti ugdymo procese patvirtinančią žymą turinčių Lietuvoje išleistų vadovėlių ir ekspertų komisijų rekomenduotų naudoti užsienyje išleistų vadovėlių sąrašas.

Rekomendacija – užsienyje išleisto vadovėlio ar vadovėlio serijos pripažinimas tinkamu naudoti ugdymo procese ir siūlymas įrašyti į Galiojančių vadovėlių sąrašą.

Mokymosi metai – metai ar tarpsnis, nurodantys, kelintus metus mokinys mokosi užsienio kalbos kaip pirmosios ar antrosios (trečiosios).

Užsienio kalbos vadovėlis (toliau vadinama Vadovėlis) – daugkartinio naudojimo spausdintas (arba jo elektroninis, audiovizualinis atitikmuo) užsienio kalbos mokymosi šaltinis, skirtas konkrečių mokymosi metų mokiniams, atitinkantis švietimo ir mokslo ministro patvirtintas Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklos bendrąsias programas ir išsilavinimo standartus. Vadovėlį gali sudaryti kelios dalys.

Užsienio kalbos vadovėlio komplektas (toliau vadinama Komplektas) – Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklos bendrąsias programas ir išsilavinimo standartus atitinkančių ir konkretiems užsienio kalbos mokymosi metams skirtų mokymo(si) šaltinių rinkinys. Komplektą gali sudaryti šios dalys: vadovėlis (mokinio knyga), mokytojo knyga, garso ir/ar vaizdo įrašai, kompaktiniai diskai, pratybų ir/ar užduočių sąsiuviniai, skaitiniai, žinynai, žodynėliai, kortelės, paveikslėliai, plakatai.

Užsienio kalbų vadovėlių (ar komplektų) serija (toliau vadinama Serija) – grupė užsienio kalbos vadovėlių (ar komplektų), kurie atitinka šios tvarkos aprašytus vadovėlio požymius, parengtų pagal tą pačią autorinę koncepciją, turinčių bendrą serijos antraštę, skirtų tęstiniam kalbos mokymuisi ir apimančių vienerius ar daugiau mokymosi metų.

Institucija, prie kurios yra ekspertų komisija (toliau vadinama Institucija) – Švietimo ir mokslo ministerijai pavaldi institucija, atsakinga už ekspertų komisijos veiklą.

 

II. VADOVĖLIO, SERIJOS VERTINIMAS

 

3. Vadovėliui, serijai vertinti Teikėjas institucijai, prie kurios yra ekspertų komisija, pateikia prašymą kartu su dviem vadovėlio, visos serijos ar serijos dalies egzemplioriais. Prie prašymo turi būti pateikta užpildyta vadovėlio anotacijos forma (2 priedas) ir duomenys apie Teikėją.

4. Vadovėlį, seriją vertina ir sprendimą dėl įrašymo į Galiojančių vadovėlių sąrašą priima ekspertų komisija. Vadovėlio komplekto dalys nevertinamos ir sprendimai dėl įrašymo į Galiojančių vadovėlių sąrašą nepriimami.

5. Pateikus vertinti visą seriją, ji vertinama kaip vienas atskiras vadovėlis. Ne tuo pačiu metu pateikti vienos serijos vadovėliai vertinami kiekvienas atskirai.

6. Vadovėliui, serijai įvertinti ekspertų komisija skiria 2 nepriklausomus ekspertus. Jei vadovėlis pateikiamas vertinti iš jau Galiojančių vadovėlių sąraše esančių vadovėlių serijos, jam vertinti ekspertų komisija skiria 1 nepriklausomą ekspertą arba ekspertų komisijos narį.

7. Paskirti nepriklausomi ekspertai per 14 kalendorinių dienų nuo vadovėlio, serijos gavimo dienos vadovėlį, vadovėlio seriją įvertina pagal užsienyje išleistų vadovėlių užsienio kalbai mokytis vertinimo kriterijus ir teikia ekspertų komisijai siūlymą dėl vadovėlio, serijos įrašymo į Galiojančių vadovėlių sąrašą. Nepriklausomas ekspertas užpildo ir pasirašo užsienyje išleistų vadovėlių (vadovėlių serijos) užsienio kalbai mokytis vertinimo formą (1 priedas).

8. Sutapus abiejų nepriklausomų ekspertų siūlymams dėl vadovėlio, serijos įrašymo į Galiojančių vadovėlių sąrašą, ekspertų komisija patvirtina jų siūlymus ir priima sprendimą dėl vadovėlio, vadovėlio serijos įrašymo į Galiojančių vadovėlių sąrašą tame pačiame posėdyje, kai gaunami nepriklausomų ekspertų siūlymai.

9. Esant skirtingiems nepriklausomų ekspertų siūlymams, ekspertų komisija tame pačiame posėdyje, kai gaunami nepriklausomi nepriklausomų ekspertų siūlymai, papildomai skiria dar 1 nepriklausomą ekspertą arba ekspertų komisijos narį vertinimo rezultatams patikrinti ir išvadoms teikti. Galutinį sprendimą dėl vadovėlio, serijos įrašymo į Galiojančių vadovėlių sąrašą ekspertų komisija priima kitame posėdyje po to, kai gaunamas pakartotinio vertinimo lapas.

10. Institucijos vadovas raštu supažindina Teikėją su ekspertų komisijos sprendimais ir jų pagrindimu ne vėliau kaip per 5 darbo dienas po įvykusio komisijos posėdžio.

11. Jei suinteresuotas asmuo nesutinka su ekspertų komisijos sprendimu, ne vėliau kaip per 10 dienų nuo sprendimo priėmimo dienos gali raštu kreiptis į Bendrojo ugdymo tarybą, prašydamas peržiūrėti ekspertų komisijos priimtą sprendimą. Tuo pačiu metu prašymo kopiją suinteresuotas asmuo pateikia ir Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo aprūpinimo centrui (toliau vadinama Švietimo aprūpinimo centras).

 

III. VADOVĖLIO, SERIJOS ĮRAŠYMAS Į GALIOJANČIŲ VADOVĖLIŲ SĄRAŠĄ

 

12. Institucijos, prie kurios yra ekspertų komisija, vadovas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo dėl įrašymo į Galiojančių vadovėlių sąrašą priėmimo dienos pateikia prašymą Švietimo aprūpinimo centrui įrašyti vadovėlį, seriją į Galiojančių vadovėlių sąrašą. Prašyme turi būti nurodytas ekspertų komisijos sprendimas, posėdžio protokolo numeris ir data, vadovėlio, serijos pavadinimas, paskirtis, autorius, leidykla, leidimo metai, duomenys apie Teikėją.

13. Vadovėlį, seriją į Galiojančių vadovėlių sąrašą, kuris kas ketvirtį atnaujinamas, įrašo Švietimo aprūpinimo centras.

14. Teikėjas Švietimo aprūpinimo centrui pateikia 1 nemokamą vadovėlio, įrašyto į Galiojančių vadovėlių sąrašą, egzempliorių.

______________

 


Užsienyje išleistų vadovėlių

užsienio kalbai mokytis

vertinimo tvarkos

1 priedas

 

UŽSIENYJE IŠLEISTŲ VADOVĖLIŲ (VADOVĖLIŲ SERIJOS) UŽSIENIO KALBAI

MOKYTIS VERTINIMO FORMA

 

BENDRA INFORMACIJA

 

Pavadinimas

 

Leidimo metai

 

Autorius /-iai

 

Paskirtis: mokymosi metai, kalba

 

Leidykla

 

Serijai nurodyti lygį/lygius

 

 

VERTINIMO ANKETA

 

Nr.

Kriterijus

Taip

Ne

Neigiamo vertinimo pagrindimas

1

Ar vadovėlis atitinka šiuolaikinę dalyko sampratą?

 

 

 

2

Ar vadovėlyje nėra dalykinių klaidų?

 

 

 

3

Ar vadovėlis padeda ugdytis Bendrosiose programose ir išsilavinimo standartuose numatytas vertybines nuostatas?

 

 

 

4

Ar vadovėlis padeda ugdytis Bendrosiose programose ir išsilavinimo standartuose numatytus bendruosius gebėjimus?

 

 

 

5

Ar vadovėlis padeda ugdytis Bendrosiose programose ir išsilavinimo standartuose numatytas dalyko žinias, supratimą, gebėjimus?

 

 

 

6

Ar vadovėlis paremtas Bendrosiose programose numatytais šiuolaikinės didaktikos principais:

 

 

 

6.1

- orientuotas į interpretacinį (ne reprodukcinį) mokymąsi?

 

 

 

6.2

- orientuotas į mokinių patirtį ir kontekstą?

 

 

 

6.3

- skatina savarankiškumą, mokymąsi mokytis?

 

 

 

6.4

- skatina mokymąsi bendradarbiaujant?

 

 

 

6.5

- leidžia diferencijuoti, integruoti įvairių mokymosi poreikių ir mokymosi stilių mokinius?

 

 

 

6.6

- numato galimybių integruotai mokytis kitų dalykų?

 

 

 

7

Ar vadovėlis atitinka mokinių, kuriems jis skirtas, amžiaus tarpsnį (patirtį, pažinimo ir psichologijos ypatumus)?

 

 

 

8

Ar vadovėlis vaizdus?

 

 

 

9

Ar vadovėlis aiškus?

 

 

 

 

 

NEPRIKLAUSOMO EKSPERTO SIŪLYMAS EKSPERTŲ KOMISIJAI:

 

ĮRAŠYTI                               NEĮRAŠYTI      Į GALIOJANČIŲ VADOVĖLIŲ SĄRAŠĄ.

(netinkamą išbraukti)

 

DATA, VARDAS, PAVARDĖ, PARAŠAS........................................................................

 

PASTABA: formą pildo nepriklausomas ekspertas

 

_____________

 


Užsienyje išleistų vadovėlių

užsienio kalbai mokytis

vertinimo tvarkos

2 priedas

 

VADOVĖLIO ANOTACIJOS FORMA

 

VADOVĖLIS, SERIJA

ANOTACIJA

Autorius (-iai):

Koncepcija:

Pavadinimas:

Leidykla:

Lygis (-iai); leidimo metai ir ISBN:

Didaktiniai principai/metodai:

Paskirtis: kalba (pirma / antra / trečia), mokymosi metai:

Struktūra:

Kitos komplekto dalys:

 

PASTABA: formą pildo teikėjas

______________