TAURAGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL TAURAGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO SUDARYMO, VYKDYMO, ĮSISKOLINIMŲ PADENGIMO IR ATSKAITOMYBĖS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2010 m. spalio 13 d. Nr. 1-1693

Tauragė

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo (Žin., 1994, Nr. 55-1049; 2008, Nr. 113-4290) 16 straipsnio 4 dalimi, 29 straipsnio 8 dalies 5 punktu, Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymu (Žin., 1990, Nr. 24-596; 2004, Nr. 4-47), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. birželio 15 d. nutarimu Nr. 751 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 14 d. nutarimo Nr. 543 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“, (Žin., 2004, Nr. 96-3531), Lietuvos Respublikos finansų ministro 2005 m. gegužės 25 d. įsakymu Nr. 1K-170 „Dėl Biudžetinių įstaigų buhalterinės apskaitos organizavimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2005, Nr. 67-2431), Tauragės rajono savivaldybės taryba nusprendžia:

1. Patvirtinti Tauragės rajono savivaldybės biudžeto sudarymo, vykdymo, įsiskolinimų padengimo ir atskaitomybės taisykles (pridedama).

2. Pripažinti netekusiu galios Tauragės rajono tarybos 2005 m. lapkričio 9 d. sprendimo Nr.1-1276 „Dėl Tauragės rajono savivaldybės biudžeto sudarymo, vykdymo ir atskaitomybės taisyklių patvirtinimo“ 1 punktą.

Paskelbti šį sprendimą Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų skelbimo ir įsigaliojimo tvarkos įstatymo 12 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka.

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                                     Pranas Petrošius

 

PATVIRTINTA

Tauragės rajono savivaldybės tarybos

2010 m. spalio 13 d. sprendimu Nr. 1-1693

 

TAURAGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO SUDARYMO, VYKDYMO, ĮSISKOLINIMŲ PADENGIMO IR ATSKAITOMYBĖS TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Tauragės rajono savivaldybės biudžeto (toliau vadinama – savivaldybės biudžeto) sudarymo, vykdymo, įsiskolinimų padengimo ir atskaitomybės taisyklės (toliau vadinama – taisyklės) nustato Tauragės rajono savivaldybės biudžeto rengimo, tvirtinimo, vykdymo ir atskaitomybės procedūras, savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų (toliau vadinama – asignavimų valdytojų) teises ir pareigas.

2. Pagrindinės šiose taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka sąvokas, vartojamas Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatyme bei kituose teisės aktuose.

3. Savivaldybės biudžeto sudarymo ir vykdymo teisinis pagrindas:

3.1. biudžeto sudarymo ir vykdymo teisinis pagrindas yra Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymas, Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymas, atitinkamų metų Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas, Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklės, kiti biudžeto pajamų gavimą ir programų finansavimą reglamentuojantys teisės aktai bei Savivaldybės tarybos priimti sprendimai dėl atitinkamų biudžetinių metų savivaldybės biudžeto patvirtinimo;

3.2. savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojams teisinis pagrindas – patvirtintos programų sąmatos.

4. Savivaldybės biudžeto sudarymo, vykdymo, atskaitomybės rengimo metu naudojama Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamų ir išlaidų klasifikacija bei finansų ministro patvirtintos formos.

 

II. Savivaldybės biudžeto rengimas ir tvirtinimas

 

5. Savivaldybės biudžeto projekto rengimą organizuoja Savivaldybės administracijos direktorius. Savivaldybės biudžeto projektas rengiamas vadovaujantis aukščiau paminėtais teisės aktais, valstybinės statistikos duomenimis, Savivaldybės tarybos priimtais sprendimais, patvirtintomis specialiosiomis, socialinėmis, ekonominėmis ir kitomis programomis, patvirtintais strateginiais plėtros ir trimečiais veiklos planais, kitais norminiais aktais, asignavimų valdytojų programomis bei jų sąmatų projektais, taip pat šiomis taisyklėmis.

6. Savivaldybės biudžeto pajamos nustatomos Lietuvos Respublikos Seimo patvirtintais bei Finansų ministerijos prognozuojamais savivaldybių biudžetams finansiniais rodikliais, Valstybinės mokesčių inspekcijos prognozuojamomis gauti pajamomis bei praėjusių laikotarpių faktiškai gautų pajamų dinamikos analizės duomenimis. Gyventojų pajamų mokestis planuojamas pagal Lietuvos Respublikos Seimo patvirtintas šio mokesčio dalis. Lėšos iš gyventojų pajamų mokesčio dalies savivaldybių biudžetams, pervedamos iš valstybės iždo sąskaitos gyventojų pajamų mokesčiui ir išlaidų struktūros skirtumams išlyginti, yra prognozuojamos, todėl Savivaldybės taryba, tvirtindama biudžetą, gali jas didinti arba mažinti kaip ir kitas pajamas. Lėšos iš valstybės biudžeto numatomos pagal Lietuvos Respublikos Seimo patvirtintas sumas.

7. Savivaldybės biudžeto asignavimai yra naudojami Vietos savivaldos įstatymui ir kitiems įstatymams įgyvendinti vykdant savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų patvirtintas programas. Praėjusių metų laisvi biudžeto lėšų likučiai naudojami specialiųjų programų nepanaudotų lėšų likučiams grąžinti bei kitoms išlaidoms, kurios skiriamos Savivaldybės tarybos sprendimu. Apyvartos lėšos naudojamos biudžeto lėšų stygiui dengti.

8. Asignavimų valdytojai nustato savo įstaigų programų įgyvendinimo lėšų poreikį ir sudaro programų sąmatų projektus, organizuoja jiems pavaldžių įstaigų ir kitų subjektų programų sąmatų sudarymą. Programų sąmatų projektai sudaromi pagal finansų ministro įsakymu patvirtintas formas ir Savivaldybės administracijos nustatytais terminais pateikiami Savivaldybės administracijos Finansų skyriui. Kartu su programų sąmatų projektais pateikiama įstaigų etatų, kita įstaigų charakteristika, susijusi su asignavimų planavimu. Asignavimų valdytojai, gaunantys pajamas už teikiamas paslaugas, kartu su biudžeto programų sąmatų projektais Savivaldybės administracijos Finansų skyriui teikia specialiųjų programų pajamų ir asignavimų projektus pagal teikiamų paslaugų rūšis.

9. Asignavimų valdytojai ir jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų bei kitų subjektų vadovai yra tiesiogiai atsakingi už teisingą lėšų poreikio apskaičiavimą, programų ir jų sąmatų sudarymą.

10. Savivaldybės administracijos Finansų skyrius tikrina, ar asignavimų valdytojų parengtuose programų sąmatų projektuose pateikti skaičiavimai yra tikslūs, ar laikytasi taupumo režimo, ar numatyti asignavimai esamiems įsiskolinimams padengti, prireikus patikslina asignavimus (atsižvelgdamas į savivaldybės biudžeto bendras finansines galimybes). Savivaldybės administracijos Finansų skyrius sudaro patikslintą savivaldybės biudžeto asignavimų poreikio suvestinę ir parengia savivaldybės biudžeto projektą.

11. Savivaldybės administracija parengtą savivaldybės biudžeto projektą skelbia Savivaldybės interneto svetainėje ir vietinėje spaudoje ir teikia svarstyti Savivaldybės tarybos komitetams.

12. Savivaldybės administracijos Finansų skyrius, apibendrinęs Savivaldybės tarybos komitetų ir gyventojų pasiūlymus bei išvadas, parengia patikslintą biudžeto projektą.

13. Savivaldybės administracijos direktorius patikslintą biudžeto projektą teikia svarstyti ir tvirtinti Savivaldybės tarybai.

14. Savivaldybės taryba svarsto biudžeto projektą ir tvirtina biudžetą sprendimu, kuriame nurodoma:

14.1. bendra pajamų suma ir jų paskirstymas pagal pajamų rūšis;

14.2. bendra asignavimų suma ir jų paskirstymas biudžetinėms įstaigoms, Savivaldybės administracijos padaliniams ir kitiems subjektams programoms vykdyti; asignavimai skiriami išlaidoms, iš jų – darbo užmokesčiui su socialiniu draudimu, turtui įsigyti;

14.3. apyvartos lėšos.

15. Biudžetas tvirtinamas be deficito.

16. Savivaldybės taryba biudžetą patvirtina per du mėnesius nuo Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo.

17. Savivaldybės administracijos Finansų skyrius, vadovaudamasis patvirtintu savivaldybės biudžetu, derina biudžeto pajamų ketvirtinio paskirstymo dalį, kurią administruoja Valstybinė mokesčių inspekcija. Pagal asignavimų valdytojų sudarytas sąmatas, atsižvelgiant į planuojamus pajamų srautus, Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu sudaromas savivaldybės biudžeto ketvirtinis paskirstymas.

17.1. Asignavimų valdytojų programų sąmatose asignavimų perkėlimas iš vieno ketvirčio į kitą galimas tik Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu.

17.2. Pakeitimai asignavimų valdytojų sąmatose pagal ekonominę biudžeto išlaidų klasifikaciją prekių ir paslaugų naudojimo išlaidų straipsniuose leidžiami suderinus su Savivaldybės administracijos Finansų skyriumi.

18. Savivaldybės tarybai patvirtinus biudžetą, asignavimų valdytojai ne vėliau kaip per 10 darbo dienų Savivaldybės administracijos Finansų skyriui pateikia įstaigos vadovų patvirtintas biudžeto programų bei specialiųjų programų sąmatas.

19. Savivaldybės administracijos direktorius patvirtintą savivaldybės biudžetą pagal finansų ministro patvirtintas formas pateikia Finansų ministerijai.

 

III. Savivaldybės biudžeto vykdymas

 

20. Savivaldybės biudžeto vykdymą organizuoja Savivaldybės administracijos direktorius.

21. Valstybinė mokesčių inspekcija, mėnesiui pasibaigus, Savivaldybės administracijai pateikia pajamų ataskaitas apie surinktas pajamas.

22. Laiku nepatvirtinus savivaldybės biudžeto, asignavimai metų pradžioje iki biudžeto patvirtinimo kiekvieną mėnesį negali viršyti 1/12 praėjusių metų šio biudžeto asignavimų. Šiuo atveju, kiekvieno asignavimų valdytojo asignavimai kiekvieną mėnesį negali viršyti 1/12 praėjusių metų šiam asignavimų valdytojui skirtų lėšų ir lėšos skiriamos tik tęstinei veiklai, įstatymuose nustatytiems įsipareigojimams finansuoti bei įsiskolinimams dengti.

23. Savivaldybės biudžetinės įstaigos ir kiti subjektai finansuojami vadovaujantis patvirtintomis asignavimų valdytojų programų sąmatomis pagal pateiktas paraiškas biudžeto asignavimams pervesti. Savivaldybės biudžeto lėšų pervedimo į asignavimų valdytojų sąskaitas banke mokėjimo pavedimus pasirašo Savivaldybės administracijos Finansų skyriaus vedėjas ir šio skyriaus specialistas, atsakingas už apskaitos tvarkymą (jų atostogų, ligos, komandiruočių atvejais – kitas, turintis teisę pasirašyti, skyriaus specialistas). Savivaldybės administracijos Finansų skyrius perveda lėšas į asignavimų valdytojų sąskaitas pagal pateiktas paraiškas ne rečiau kaip 1 kartą per savaitę.

24. Nevykdant pajamų surinkimo plano ir trūkstant apyvartos lėšų laikinam pajamų trūkumui padengti, sprendimą dėl biudžete numatytų išlaidų finansavimo priima Savivaldybės taryba.

25. Gautos viršplaninės pajamos ir nepanaudoti asignavimai skirstomi Savivaldybės tarybos sprendimu.

26. Asignavimų valdytojai privalo nuolat analizuoti savo ir pavaldžių įstaigų sąmatų įvykdymo ataskaitas, nustatyti netekusių tikslinės paskirties asignavimų sumas ir šią informaciją pateikti Savivaldybės administracijos Finansų skyriui.

27. Asignavimų valdytojai įstatymų nustatyta tvarka atsako už:

27.1. efektyvų, taupų ir tik pagal patvirtintas programų sąmatas asignavimų naudojimą;

27.2. atsiskaitymą laiku su darbuotojais, mokesčių administravimo institucijomis, visų rūšių energijos ir kitų darbų, paslaugų bei prekių tiekėjais;

27.3. debetinį ir kreditinį įsiskolinimą ir jo mažinimą;

27.4. teisingą buhalterinės apskaitos organizavimą, finansinės atskaitomybės rengimą, analizę ir pateikimą laiku pagal įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimus.

28. Asignavimų valdytojai turi teisę, suderinę su Savivaldybės administracijos Finansų skyriumi:

28.1. biudžetiniais metais, ne vėliau kaip likus 10 dienų iki atitinkamo ketvirčio pabaigos, keisti patvirtintų asignavimų pagal ekonominę klasifikaciją paskirtį, neviršijant bendrųjų asignavimų išlaidoms, išskyrus darbo užmokesčiui, turtui įsigyti, sumų;

28.2. biudžetiniais metais vieną kartą per ketvirtį keisti bendros asignavimų sumos ketvirtinį paskirstymą (Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu).

29. Savivaldybės taryba savivaldybės biudžetą tikslina šiais atvejais:

29.1. gavus papildomų tikslinės paskirties dotacijų ir kitų lėšų iš valstybės biudžeto;

29.2. paskirstant metų pradžios lėšų likučius;

29.3. prognozuojant biudžeto pajamų plano neįvykdymą, sumažina skirtus asignavimus arba nustato finansavimo tvarką;

29.4. prognozuojant biudžeto viršplanines pajamas, didina pajamų planą ir skirsto papildomus asignavimus (ne anksčiau kaip po devynių mėnesių po biudžeto vykdymo ataskaitos sudarymo);

29.5. gavus asignavimų valdytojų prašymus pakeisti patvirtintų asignavimų paskirtį;

29.6. gavus daugiau nei planuota specialiųjų programų įplaukų.

30. Savivaldybės administracijos direktorius savo įsakymu lėšas perskirsto:

30.1. mokinio krepšelio lėšas tarp savivaldybės mokyklų arba kai mokiniai pereina iš Tauragės rajono savivaldybės mokyklų į kitų savivaldybių finansuojamas mokyklas;

30.2. kai skiriamos lėšos iš Savivaldybės administracijos direktoriaus rezervo;

30.3. kai skiriamos tikslinės lėšos pagal Savivaldybės tarybos sprendimais patvirtintas tvarkas;

30.4. kitais nenumatytais atvejais.

31. Savivaldybės administracijos Finansų skyrius tikslinės paskirties asignavimus, gautus iš Finansų ministerijos pagal pažymą apie biudžeto pakeitimus, tiesiogiai perveda asignavimų valdytojams.

32. Vadovaudamasis šių taisyklių 29-31 punktais, Savivaldybės administracijos Finansų skyrius asignavimų valdytojams išduoda pažymą-pranešimą apie biudžeto pakeitimus pagal Savivaldybės administracijos direktoriaus patvirtintą formą. Pažymą-pranešimą pasirašo ją išrašęs Finansų skyriaus specialistas. Asignavimų valdytojai, metams pasibaigus, pateikia Savivaldybės administracijos Finansų skyriui patikslintas išlaidų sąmatas.

33. Metams pasibaigus, nepanaudotus biudžeto asignavimų likučius asignavimų valdytojai grąžina į savivaldybės biudžeto sąskaitą ne vėliau kaip iki kitų metų sausio 10 dienos.

34. Metams pasibaigus, likusias nepanaudotas tikslinės paskirties lėšas, kurios yra nustatytos savivaldybės biudžetui priimant atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymą, bei lėšas, kurios per metus buvo skirtos savivaldybės biudžetui pagal atskirus įstatymus ar Vyriausybės nutarimus, iki sausio 10 dienos Savivaldybės administracijos Finansų skyrius perveda iš savivaldybės biudžeto sąskaitos į valstybės iždo sąskaitą, jeigu atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu nenustatyta kitaip.

35. Asignavimų valdytojai savo vardu negali skolintis lėšų ir prisiimti jokių skolinių įsipareigojimų.

 

IV. Savivaldybės biudžeto atskaitomybė

 

36. Savivaldybės biudžeto įvykdymo ketvirtinių ir metinių aukštesniojo lygio ataskaitų rinkinius rengia Savivaldybės administracijos Finansų skyrius, remdamasis savivaldybės biudžeto apskaitos duomenimis – į savivaldybės biudžetą gautų pajamų ir savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų panaudotų asignavimų bei asignavimų valdytojų pateiktomis biudžeto programų sąmatų įvykdymo ataskaitomis. Asignavimų valdytojai sudaro ir Finansų skyriaus nustatytais terminais pateikia Savivaldybės administracijos Finansų skyriui įstaigos žemesniojo lygio biudžeto įvykdymo ataskaitų rinkinius.

37. Savivaldybės administracijos Finansų skyrius pagal asignavimų valdytojų pateiktą žemesniojo lygio biudžeto įvykdymo atskaitomybę sudaro bendrus ketvirtinių ir metinių savivaldybės biudžeto įvykdymo aukštesniojo lygio biudžeto įvykdymo ataskaitų rinkinius ir LR finansų ministerijos nustatytais terminais bei nustatyta forma pateikia Finansų ministerijai.

38. Savivaldybės biudžeto įvykdymo metinių ataskaitų rinkinys pateikiamas Savivaldybės kontrolės ir audito tarnybai auditui atlikti.

39. Kartu su Savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos išvada biudžeto įvykdymo metinių ataskaitų rinkinys pateikiamas tvirtinti Savivaldybės tarybai Savivaldybės tarybos veiklos reglamento nustatyta tvarka.

 

V. SAVIVALDYBĖS ĮSISKOLINIMŲ PADENGIMO TVARKA

 

40. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai įpareigojami:

40.1. iki metų pradžios atlikti debetinių ir kreditinių skolų inventorizaciją, t. y. su debitoriais ir kreditoriais turi būti pasirašyti skolų tarpusavio suderinimo aktai;

40.2. sudarant programų sąmatas einamiesiems metams, numatyti reikiamus asignavimus praėjusių metų įsiskolinimams dengti neviršijant tiems metams skirtų asignavimų;

40.3. metų pabaigoje iš sutaupytų asignavimų pirmiausia dengti įsiskolinimus. Nesant įsiskolinimų, nepanaudotos sumos gali būti skiriamos turtui įsigyti, valstybės lėšų įgyvendinamiems (įtrauktiems į Valstybės investicijų programą) investicijų projektams finansuoti ir kitoms reikmėms vykdyti.

41. Kai savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai visiems per metus atsiradusiems piniginiams įsipareigojimams įvykdyti neturi pakankamai lėšų, pirmiausia padengiami anksčiausiai atsiradę įsiskolinimai:

41.1. darbo užmokesčiui ir su darbo santykiais susijusios išlaidos;

41.2. įnašai socialiniam draudimui, gyventojų pajamų mokestis;

41.3. mitybos išlaidos;

41.4. socialinės išmokos;

41.5. išlaidos už elektros energiją, dujas, akmens anglį, malkas, vandenį;

41.6. prekėms, paslaugoms, kitoms išlaidoms ir turtui įsigyti.

42. Asignavimai paskoloms grąžinti ir palūkanoms mokėti numatomi rengiant savivaldybės biudžeto projektą, atsižvelgiant į galiojančias paskolų grąžinimo sutartis.

43. Asignavimų valdytojai Finansų ministerijos nustatytais terminais pagal patvirtintas formas teikia Finansų skyriui debetinio ir kreditinio įsiskolinimo ataskaitas. Jų pagrindu rengiama ir teikiama Finansų ministerijai Savivaldybės debetinio ir kreditinio įsiskolinimo ataskaita.

_________________________________________