ŠIRVINTŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL ŠIRVINTŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS DARBO SU SOCIALINĖS RIZIKOS

ŠEIMOMIS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2011 m. lapkričio 24 d. Nr. 1-171

Širvintos

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo (Žin., 2008, Nr. 15-508) 6 straipsnio 12 punktu ir 18 straipsnio 1 dalimi bei Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo (Žin., 2006, Nr. 17-589) 13 straipsnio 1 dalimi,

Širvintų rajono savivaldybės taryba nusprendžia:

1.    Patvirtinti Širvintų rajono savivaldybės darbo su socialinės rizikos šeimomis tvarkos aprašą (pridedama).

2.    Pripažinti netekusiu galios 2008 m. balandžio 29 d. Širvintų rajono savivaldybės tarybos sprendimą Nr. 1-109 „Dėl išmokų teikimo socialinės rizikos šeimoms (vieniems gyvenantiems asmenims) tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

 

Savivaldybės meras                                                                                            Vincas Jasiukevičius


 

PATVIRTINTA

Širvintų rajono savivaldybės tarybos

2011-11 -24 sprendimu Nr. 1-171

 

 

ŠIRVINTŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS DARBO SU SOCIALINĖS RIZIKOS

ŠEIMOMIS TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.       Širvintų rajono savivaldybės darbo su socialinės rizikos šeimomis tvarkos aprašas (toliau tvarkos aprašas) parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymu (Žin., 2006, Nr. 17-589), Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymu (Žin., 2004, Nr. 88-3208), Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturinčioms šeimos ir vieniems gyvenantiems asmenims įstatymu (Žin., 2006, Nr. 130-4889), 2006 m. balandžio 5 d. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu Nr. A1-93 patvirtintu Socialinių paslaugų katalogu (Žin. 2006, Nr. 43-1570), 2006 m. liepos 28 d. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu Nr. A1-212 patvirtintu Socialinės rizikos šeimų, auginančių vaikus, apskaitos savivaldybės vaiko teisių apsaugos tarnyboje (skyriuje) tvarkos aprašu (Žin. 2006, Nr. 86-3373).

2.       Tvarkos aprašas reglamentuoja įrašymo bei išbraukimo iš socialinės rizikos šeimų apskaitos procedūras, socialinių paslaugų poreikio socialinės rizikos šeimai ir vaikui nustatymą, sprendimų dėl socialinių paslaugų skyrimo, jų nutraukimo bei keitimo procedūras, socialinių paslaugų ir paramos teikimą.

3.       Pagrindinės sąvokos:

3.1.    Socialinės rizikos šeima - šeima, kurioje auga vaikų iki 18 metų ir kurioje bent vienas iš tėvų piktnaudžiauja alkoholiu, narkotinėmis, psichotropinėmis ar toksinėmis medžiagomis, yra priklausomas nuo azartinių lošimų, dėl socialinių įgūdžių stokos nemoka ar negali tinkamai prižiūrėti vaikų, naudoja prieš juos psichologinę, fizinę ar seksualinę prievartą, gaunamą valstybės paramą panaudoja ne šeimos interesams, ir todėl iškyla pavojus vaikų fiziniam, protiniam, dvasiniam, doroviniam vystymuisi bei saugumui. Socialinės rizikos šeimai priskiriama ir šeima, kurios vaikui įstatymų nustatyta tvarka yra nustatyta laikinoji globa (rūpyba).

3.2.    Vaiko laikinoji globa (rūpyba) - tai laikinai likusio be tėvų globos vaiko, įstatymų nustatyta tvarka patikėto fiziniam arba juridiniam asmeniui, priežiūra, auklėjimas ir ugdymas; kitų jam tinkamai dvasiškai ir fiziškai augti sąlygų sudarymas ir palaikymas, jo asmeninių, turtinių teisių bei teisėtų interesų gynimas ir atstovavimas jiems, išliekant tėvų pareigai išlaikyti savo vaikus.

3.3.    Socialinės paslaugos - paslaugos, kuriomis suteikiama pagalba asmeniui (šeimai), dėl amžiaus, neįgalumo, socialinių problemų iš dalies ar visiškai neturinčiam, neįgijusiam arba praradusiam gebėjimus ar galimybes savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime.

3.4.    Bendrosios paslaugos - atskiros, be nuolatinės specialistų priežiūros teikiamos paslaugos, kurių tikslas yra gydyti ar kompensuoti asmens (šeimos) gebėjimus savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime.

3.3.    Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas - paslaugos, teikiamos asmenims (šeimoms) dienos metu, siekiant palaikyti ir grąžinti savarankiškumą atliekant įvairias visuomeniniame ir asmeniniame (šeimos) gyvenime reikalingas funkcijas.

3.6.    Kitos tvarkos apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme, Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatyme ir Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturinčioms šeimoms ir vieniems gyvenantiems asmenims įstatyme apibrėžtas sąvokas.

4.       Širvintų rajono savivaldybės darbo su socialinės rizikos šeimomis tvarkos aprašas taikomas socialinės rizikos šeimoms, įrašytoms į socialinės rizikos šeimų apskaitą Širvintų rajono savivaldybėje.

5.       Šiuo tvarkos aprašu vadovaujasi Širvintų rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos ir sveikatos skyrius (toliau - Socialinės paramos ir sveikatos skyrius), Širvintų rajono savivaldybės administracijos Vaiko teisių apsaugos skyrius (toliau - VTAS) ir Širvintų rajono savivaldybės Socialinių paslaugų centras (toliau - Socialinių paslaugų centras).

 

II. ŠEIMOS ĮRAŠYMAS Į SOCIALINĖS RIZIKOS ŠEIMŲ APSKAITĄ

 

6.       Šeima į socialinės rizikos šeimų apskaitą (toliau - apskaita) įrašoma VTAS teikimu ir Širvintų rajono savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojo (toliau - Administracijos direktoriaus pavaduotojas) įsakymu.

7.       VTAS aplanko šeimas, auginančias vaikus, surašo šeimos aplankymo aktą, jeigu gavo rašytinę ar žodinę informaciją iš:

7.1.    seniūnijų - apie seniūnijos teritorijoje gyvenančias šeimas, kurios nesirūpina savo vaikais, apie dažną tėvų girtavimą, dėl kurio nukentėjo vaikai, būdami be suaugusiųjų priežiūros, apie tai, kad valstybės paramą tėvai naudoja ne šeimos ir vaikų interesais;

7.2.    švietimo ir ugdymo įstaigų - apie tėvų nesirūpinimą vaikų mokymu, auklėjimu, vaikų poreikiais, nepasiėmimą iš švietimo ir ugdymo įstaigų arba neišleidimą į jas;

7.3.    asmens sveikatos priežiūros įstaigų - apie nesirūpinančius vaikų sveikata, nevykdančius gydytojų nurodymų, nelankančius ligoninėse (sanatorijose) ar neatsiimančius iš jų vaikų tėvus, apie smurto prieš vaiką atvejus;

7.4.    teisėsaugos institucijų - apie administracinio poveikio priemonių taikymą tėvams už tėvų valdžios nepanaudojimą ar panaudojimą priešingai vaiko interesams ar kitus teisės pažeidimus, susijusius su vaiko teisių apsauga;

7.5.    teismų - apie administracinių, civilinių arba baudžiamųjų priemonių taikymą tėvams, apie tėvų valdžios vaikų atžvilgiu laikiną ar neterminuotą apribojimą;

7.6.    Socialinių paslaugų centro socialinių darbuotojų, dirbančių su socialinės rizikos šeimomis, ar Socialinės paramos ir sveikatos skyriaus socialinio darbo organizatoriaus, kai priimamas sprendimas socialinės rizikos vaikui ar likusiam be tėvų globos vaikui skirti trumpalaikę socialinę globą;

7.7.    privačių asmenų (pačių vaikų, vieno iš sutuoktinių, kaimynų, giminaičių, kitų asmenų) apie jiems žinomus nesirūpinimo vaikais, smurto prieš vaikus, nuolatinio tėvų girtavimo atvejus, apie alkstančius, apleistus, be tėvų priežiūros nuolat paliekamus vaikus, apie valstybės šeimai ir vaikams skirtos paramos naudojimą ne pagal paskirtį.

8.       Šeimą įrašius į apskaitą VTAS:

8.1.    įrašo duomenis apie socialinės rizikos šeimą į kompiuterinę duomenų bazę - SPIS;

8.2.    pradeda arba atnaujina socialinės rizikos šeimos bylą, kurioje kaupiama su šeima susijusi informacija;

8.3.    per 5 kalendorines dienas nuo įsakymo pasirašymo dienos raštu kreipiasi į Socialinės paramos skyrių dėl paslaugų poreikio šeimai ir vaikui nustatymo ir organizavimo;

8.4.    gali imtis kitų teisės aktuose numatytų priemonių socialinės rizikos šeimose gyvenančių vaikų teisėms ir teisėtiems interesams užtikrinti.

 

III. ŠEIMOS IŠBRAUKIMAS IŠ SOCIALINĖS RIZIKOS ŠEIMŲ APSKAITOS

 

9.       Šeima išbraukiama iš apskaitos VTAS teikimu Administracijos direktoriaus pavaduotojo įsakymu.

10.     Šeima išbraukiama iš apskaitos, išanalizavus ir įvertinus gautus pranešimus apie teigiamus pokyčius šeimoje, taip pat pagal papildomai surinktą informaciją ar apsilankymo šeimoje metu užfiksuotus faktus šiais atvejais:

10.1kai su šeima dirbantis socialinis darbuotojas per vienerius metus nuo jos įrašymo į apskaitą VTAS nepranešė apie vaiko teisių pažeidimus šeimoje arba jų nenustatė VTAS darbuotojai;

10.2kai yra gautas raštiškas ir motyvuotas Socialinių paslaugų centro socialinio darbuotojo, dirbančio su socialinės rizikos šeimomis, pasiūlymas dėl šeimos išbraukimo iš apskaitos, nes išnyko įrašymo į apskaitą priežastys;

10.3kai šeima pakeičia gyvenamąją vietą ir išvyksta nuolat gyventi į kitą savivaldybę. Tuo atveju VTAS informuoja savivaldybės, į kurią šeima išvyksta nuolat gyventi, VTAS ir persiunčia jai šeimos byloje sukauptą medžiagą;

10.4kai vaikai tampa pilnamečiai, sukuria šeimą arba emancipuojami;

10.5kai miršta vaiko tėvai ir vaikui nustatoma globa;

10.6kai tėvams neterminuotai apribojama tėvų valdžia ir šeimoje nelieka daugiau nepilnamečių vaikų.

11.     VTAS apie sprendimą dėl šeimos išbraukimo iš apskaitos raštu informuoja šeimą ir skyrių.

 

IV. SOCIALINIŲ PASLAUGŲ SKYRIMAS SOCIALINĖS RIZIKOS ŠEIMAI

 

12.     VTAS ne vėliau kaip per 5 kalendorines dienas nuo Administracijos direktoriaus pavaduotojo įsakymo pasirašymo dienos raštu informuoja šeimą ir Socialinės paramos ir sveikatos skyrių apie šeimos įrašymą į apskaitą (pateikia Administracijos direktoriaus pavaduotojo įsakymą dėl šeimos įrašymo į apskaitą bei esant galimybei kitus su šeima susijusius dokumentus) dėl poreikio socialinėms paslaugoms nustatymo ir paslaugų organizavimo.

13.     Socialinės paramos ir sveikatos skyriaus socialinio darbo organizatorius, gavęs informaciją apie šeimos įtraukimą į socialinės rizikos šeimų sąrašą, per 7 dienas įvertina socialinių paslaugų poreikį, parengia bylą socialinių paslaugų skyrimo sprendimui priimti. Bylą sudaro dokumentai:

13.1prašymas-paraiška socialinėms paslaugoms gauti (SP-8 forma, 1 ir 3 priedai) (jei socialinės rizikos šeima atsisako rašyti, prašymą rašo socialinio darbo organizatorius);

13.2duomenys apie šeimos sudėtį, šeimos narių veiklos pobūdį ir jų socialinę padėtį (formos SP-1, SP- 2);

13.3asmens (šeimos) socialinių paslaugų vertinimo forma;

13.4buities tyrimo aktas (surašytas prieš įtraukiant į socialinės rizikos šeimų sąrašą);

13.5asmens dokumentų kopijos;

13.6pažymos apie deklaruotą gyvenamąją vietą kopija;

13.7vaikų gimimo liudijimo kopijos;

13.8ištuokos ar mirties liudijimo kopijos (jei yra).

14.     Prašymą gali pateikti bendruomenės nariai ar kiti suinteresuoti asmenys, socialiniai darbuotojai, nurodę priežastį, dėl kurios asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių) negali ar nenori to padaryti pats.

15.     Socialinių paslaugų poreikį vertina socialinio darbo organizatorius lankydamasis šeimoje kartu su VTAS specialistu bei socialiniu darbuotoju, dirbsiančiu su socialinės rizikos šeima.

16.     Socialinio darbo organizatorius parengtą bylą pateikia Socialinės paramos ir sveikatos skyriaus vyriausiajam specialistui patikrinti ir parengti sprendimo projektą.

17.     Sprendimą dėl socialinių paslaugų skyrimo priima Socialinės paramos ir sveikatos skyriaus vedėjas.

 

V. SOCIALINIŲ PASLAUGŲ TEIKIMAS SOCIALINĖS RIZIKOS ŠEIMAI

 

18.     Socialinių paslaugų centras per 5 darbo dienas nuo sprendimo gavimo pradeda teikti socialines paslaugas.

19.     Socialinių paslaugų centro socialinis darbuotojas, dirbantis su socialinės rizikos šeimomis:

19.1pildo šiuos dokumentus:

19.1.1 individualų darbo su socialinės rizikos šeima planą;

19.1.2. apsilankymo šeimoje aktus;

19.1.3. metinę veiklos ataskaitą;

19.2fiksuoja asmens byloje socialinių paslaugų teikimą šeimai;

19.3renka ir kaupia informaciją apie socialinės rizikos šeimų problemas ir šeimų socialinę aplinką;

19.4nustato socialinių paslaugų teikimo dažnumo poreikį šeimai, tai fiksuoja apsilankymo akte ir jį įsega į asmens bylą;

19.5konsultuoja socialines rizikos šeimas seniūnijoje ir asmens (šeimos) namuose;

19.6planuoja (kartu su šeima) socialinės rizikos šeimoms skirtų pašalpų ir išmokų panaudojimą;

19.7lydi klientus į įvairias įstaigas;

19.8atlieka asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio vertinimą (ne rečiau kaip kartą per metus);

19.9kreipiasi į Socialinės paramos ir sveikatos skyrių dėl paslaugų teikimo (pateikiama asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio vertinimo forma bei pasikeitus šeimos sudėčiai - SP-1 forma);

19.10teikia pasiūlymus VTAS dėl šeimos, kuriai teikiamos paslaugos, išbraukimo iš socialinės rizikos šeimų, auginančių vaikus, apskaitos ar kitų poveikio priemonių taikymo šeimai;

19.11informuoja VTAS specialistus dėl pablogėjusios situacijos socialinės rizikos šeimoje, teikia pasiūlymus Socialinės paramos ir sveikatos skyriui dėl išmokų panaudojimo apribojimo šeimai;

19.12bendradarbiauja su VTAS, Socialinės paramos ir sveikatos skyriaus specialistais, seniūnijų socialinio darbo organizatoriais, mokyklų socialiniais pedagogais bei kitų įstaigų ir nevyriausybinių organizacijų socialiniais darbuotojais.

 

VI. SOCIALINIŲ IŠMOKŲ TEIKIMAS SOCIALINĖS RIZIKOS ŠEIMAI

 

20.     Socialinių išmokų socialinės rizikos šeimoms rūšys:

20.1išmokos šeimose auginamiems vaikams:

20.1.1. vienkartinė išmoka vaikui;

20.1.2. išmoka vaikui;

20.2vienkartinė išmoka nėščiai moteriai;

20.3socialinė pašalpa;

20.4vienkartinė pašalpa;

20.5kompensacija už kietą kurą.

21.     Socialinės išmokos socialinės rizikos šeimoms gali būti teikiamos šiais būdais:

21.1piniginėmis lėšomis vaiką prižiūrinčiai motinai ar tėvui (įmotei ar įtėviui), pervedant lėšas į gavėjo sąskaitą banke;

21.2piniginėmis lėšomis vaiką prižiūrinčiai motinai ar tėvui (įmotei ar įtėviui), išmokant lėšas kasoje, dalyvaujant Socialinių paslaugų centro socialiniam darbuotojui, dirbančiam su socialinės rizikos šeimomis, kuris padeda apsirūpinti būtiniausiais produktais ir vartojamosiomis prekėmis, apmoka šeimos buto nuomos, šildymo, vandens, elektros ir kitas išlaidas, vaikų išlaikymo ar maitinimo išlaidas ikimokyklinėse įstaigose ir kt.;

21.3piniginėmis lėšomis vyresniam kaip 16 metų vaikui, jei yra vaiko sutikimas;

21.4prekių įsigijimo kortele, skirta maisto produktams, drabužiams, avalynei, higienos reikmenims, mokyklinėms ir kitoms vaikams būtinoms priemonėms pirkti;

21.5socialinėmis paslaugomis, vadovaujantis Socialinių paslaugų įstatymu.

22.     Socialinių išmokų teikimą socialinės rizikos šeimoms vykdo Socialinės paramos ir sveikatos skyrius bei Socialinių paslaugų centras.

23.     Socialinės paramos ir sveikatos skyriaus socialinio darbo organizatoriai, Socialinių paslaugų centro socialiniai darbuotojai, dirbantys su socialinės rizikos šeimomis, VTAS specialistai nustatę, kad socialinės išmokos naudojamos ne pagal paskirtį, pažeidžiant vaikų interesus, supažindina šeimą su socialinių išmokų mokėjimo tvarka, surašo buities tyrimo aktą ir teikia Socialinės paramos skyrimo komisijai oficialų laisvos formos prašymą, kuriame siūlo socialinės išmokos teikimo socialinės rizikos šeimai būdą.

24.     Sprendimą dėl socialinių išmokų mokėjimo formos socialinės rizikos šeimoms Socialinės paramos skyrimo komisijos siūlymu priima Administracijos direktorius įsakymu.

25.     Per 5 darbo dienas nuo Administracijos direktoriaus įsakymo pasirašymo Socialinės paramos skyrimo komisijos sekretorius informuoja darbuotoją, teikusį pasiūlymą dėl socialinių išmokų teikimo socialinės rizikos šeimoms, bei pateikia jam įsakymo kopiją.

26.     Visa dokumentacija, susijusi su socialinių išmokų mokėjimu socialinės rizikos šeimoms (prašymai, buities tyrimo aktai, protokolai, įsakymai ir kt.) laikoma Socialinės paramos skyrimo komisijos sekretoriaus darbo vietoje. Komisijos sekretorius atsako už dokumentų tvarkymą.

 

VII. DARBO SU SOCIALINĖS RIZIKOS ŠEIMOMIS ORGANIZAVIMAS

 

27.     VTAS:

27.1administruoja socialinės rizikos šeimų įrašymą į socialinės rizikos šeimų apskaitą ir išrašymą iš jos;

27.2įveda duomenis apie socialinės rizikos šeimas į socialinės paramos informacinę sistemą SPIS.

28.     Socialinės paramos ir sveikatos skyrius:

28.1administruoja socialinių paslaugų skyrimą socialinės rizikos šeimoms;

28.2kontroliuoja ir koordinuoja socialinių paslaugų skyrimą socialinės rizikos šeimoms;

28.3įveda duomenis apie socialinių paslaugų skyrimą į socialinės paramos informacinę sistemą SPIS;

28.4organizuoja Socialinės paramos skyrimo komisijos darbą;

28.5administruoja socialinių išmokų teikimą socialinės rizikos šeimoms.

29.     Socialinių paslaugų centras:

29.1teikia socialines paslaugas socialinės rizikos šeimoms;

29.2įveda duomenis apie socialinių paslaugų socialinės rizikos šeimoms teikimą į socialinės paramos informacinę sistemą SPIS;

29.3rengia metines ataskaitas VTAS ir Socialinės paramos ir sveikatos skyriui;

29.4tvirtina Socialinių paslaugų centro direktoriaus įsakymu dokumentų formas, reikalingas darbui su socialinės rizikos šeimomis;

29.5inicijuoja ir organizuoja komandų veiklą sprendžiant socialinės rizikos šeimų problemas.

 

VIII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

30.     Sprendimai dėl socialinių paslaugų ar išmokų teikimo socialinės rizikos šeimoms gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

 

________________________