PASVALIO RAJONO SAVIVALDYBĖS

TARYBA

 

sprendimas

Dėl Pasvalio rajono savivaldybės visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos nuostatų patvirtinimo

 

2008 m. rugsėjo 30 d. Nr. T1-198

Pasvalys

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo (Žin., 1994, Nr. 55-1049; 2000, Nr. 91-2832; 2004, Nr. 4-33; 2006, Nr. 82-3251) 11 straipsnio 2 dalimi, 17 straipsnio 13 punktu, Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo (Žin., 1994, Nr. 63-1231; 1998, Nr. 112-3099; 2004, Nr. 171-6309) 41 straipsniu ir atsižvelgdama į Bendruomenės sveikatos tarybos 2008 m. rugsėjo 3 d. protokolą Nr. TSV-4 Pasvalio rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:

1. Patvirtinti Pasvalio rajono savivaldybės visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos nuostatus (pridedama).

2. Pripažinti netekusiu galios Savivaldybės tarybos 2007 m. lapkričio 28 d. sprendimą Nr. T1-216 „Dėl Pasvalio rajono savivaldybės visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos nuostatų patvirtinimo“.

 

 

Savivaldybės meras                                                       Gintautas Gegužinskas

 


PATVIRTINTA

Pasvalio rajono savivaldybės tarybos

2008 m. rugsėjo 30 d. sprendimu Nr. T1-198

 

Pasvalio rajono savivaldybės visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos nuostatai

 

I. Bendroji dalis

 

1. Pasvalio rajono savivaldybės visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos (toliau – specialioji programa) paskirtis - plėtoti visumą organizacinių, teisinių, ekonominių, techninių, socialinių ir medicinos priemonių, padedančių vykdyti ligų ir traumų profilaktiką, išsaugoti ir stiprinti visuomenės sveikatą, skatinti bendruomenės dalyvavimą sprendžiant sveikos gyvensenos klausimus.

2. Programa parengta remiantis Lietuvos nacionalinės visuomenės sveikatos priežiūros 2006-2013 metų strategija. Įgyvendinant ją siekiama šių uždavinių:

- gerinti piliečių sveikatos saugumą;

- mažinti sergamumą užkrečiamomis ir neinfekcinėmis ligomis – šalinti jų priežastis;

- skatinti sveikatingumą, įskaitant nelygybės sveikatos srityje mažinimą;

- rūpintis vaikų ir jaunimo sveikatos išsaugojimu ir gerinimu;

- kaupti ir skleisti informaciją ir žinias apie sveikatą.

Šiais veiksmais atitinkamai prisidedama prie pagrindinių ligų prevencijos, jų paplitimo, sergamumo jomis bei mirštamumo nuo jų mažinimo.

3. Bendras visuomenės sveikatos programos tikslas – prisidėti prie to, kad būtų pasiektas aukštas fizinės ir psichinės sveikatos lygis ir gerovė bei didesnė lygybė sveikatos srityje, orientuojant veiksmus į visuomenės sveikatos gerinimą, žmonių sergamumo ir sutrikimų prevenciją bei pavojaus sveikatai šaltinių šalinimą, siekiant įveikti sergamumą bei per ankstyvą mirštamumą, atsižvelgiant į lytį ir amžių.

4. Programos įgyvendinimas padės formuoti aktyvų visuomenės požiūrį į sveikatą, leis sumažinti gyventojų sergamumą, neįgalumą ir mirštamumą, kurį lemia neteisinga žmonių gyvensena, elgsena, neigiami aplinkos veiksniai (Pasaulio sveikatos organizacijos duomenimis, visuomenės sveikatos būklę lemia 50 proc. žmonių gyvensena, 20 proc. juos supanti aplinka, 20 proc. genetinis paveldimumas ir 10 proc. sveikatos priežiūros tarnybų veikla). Ji turėtų padėti pasiekti aukštą fizinės ir psichinės sveikatos lygį ir didesnį vienodumą sveikatos srityje, imantis veiksmų, skirtų pagerinti visuomenės sveikatą, užkirsti kelią žmonių ligoms ir sveikatos sutrikimams ir pašalinti sveikatos pavojų šaltinius, siekiant mažinti sergamumą ir ankstyvą mirtingumą. Ši programa turėtų prisidėti prie to, kad piliečiams būtų lengviau prieinama informacija, ir taip padidinti jų gebėjimą priimti geriausiai jų interesus atitinkančius sprendimus

5. Savivaldybės visuomenės sveikatos rėmimo specialioji programa yra Savivaldybės visuomenės sveikatos priežiūros programų rengimo ir įgyvendinimo finansavimo šaltinis. Specialiosios programos lėšos taip pat gali būti naudojamos asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros, visuomeninių organizacijų, ginančių visuomenės sveikatos interesus, veiklos programoms remti.

6. Specialiosios programos projektus finansuoja Savivaldybės taryba.

7. Specialiosios programos lėšas išlaidų sąmatoje nurodytiems tikslams naudoja Savivaldybės taryba.

 

II. Programos tikslas ir uždaviniai

 

8. Pagrindinis specialiosios programos tikslas – remti visuomenės sveikatos priežiūrą, mažinančią gyventojų sergamumą, neįgalumą, mirštamumą, finansuojant Savivaldybės remiamas visuomenės sveikatos priemones.

9. Programos uždaviniai:

9.1. Stiprinti gyventojų sveikatą ir ligų prevenciją. Vykdant šį uždavinį, numatoma:

9.1.1. mažinti neigiamų veiksnių, darančių įtaką gyvenimo ir elgsenos įpročiams, skatinti racionalios mitybos įpročių formavimąsi, sąmoningą visuomenės narių apsisprendimą atsisakyti žalingų sveikatai įpročių, prioritetą skiriant sveikatos programų vaikams ir jaunimui iki 25 m. amžiaus rengimui ir įgyvendinimui;

9.1.2. aiškinti gyventojams neinfekcinių ligų rizikos veiksnius ir jų poveikį;

9.1.3. įgyvendinti psichikos ir elgesio sutrikimų bei jų rizikos veiksnių ankstyvo išaiškinimo ir efektyvias prevencijos bei intervencijos programas;

9.1.4. teikti išsamią ir tikslią informaciją visuomenei ir tikslinėms grupėms apie narkomanijos žalą, ŽIV/AIDS, kitas lytiškai plintančias infekcijas;

9.1.5. plėsti sveikatos ugdymo ir mokymo prieinamumą visų gyventojų grupėms (pagal amžių, socialinę padėtį ir lytį);

9.1.6. vykdyti traumų, nelaimingų atsitikimų prevenciją.

9.2. Vykdyti aplinkos sveikatinimo priemones, užtikrinti aplinkos kokybę, nekeliančią grėsmės žmonių sveikatai. Vykdant šį uždavinį, numatoma:

9.2.1. šviesti visuomenę apie aplinkos ir žmogaus sveikatos ryšį, formuoti visuomenės suvokimą apie aplinkos sveikatinimo problemas ir jų sprendimo būdus, skatinti ją dalyvauti priimant sprendimus dėl aplinkos sveikatinimo;

9.2.2. mažinti neigiamą aplinkos poveikį žmonių sveikatai.

 

III. Specialiosios programos lėšų šaltiniai

 

10. Specialiosios programos lėšų šaltiniai yra:

10.1. nustatyta Savivaldybės biudžeto asignavimų dalis;

10.2. Savivaldybės aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos 20 procentų atskaitymai, numatyti gyventojų sveikatos apsaugai;

10.3. juridinių ir fizinių asmenų savanoriškos įmokos;

10.4. privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto išlaidų dalis;

10.5. palūkanos už banke saugomas specialiosios programos lėšas;

10.6. praėjusių metų Programos lėšos;

10.7. kitos teisėtai gautos lėšos.

 

IV. Lėšų perdavimo į Specialiąją programą tvarka

 

11. Nuostatų 10.1, 10.2 punktuose nurodytą lėšų dalį į specialiosios programos sąskaitą perveda Savivaldybės administracija.

12. Nuostatų 10.3 punkte nurodytas lėšas rėmėjai specialiajai programai perduoda Labdaros ir paramos įstatymo nustatyta tvarka.

13. Nuostatų 10.4 punkte nurodytas lėšas į specialiosios programos sąskaitą perveda Valstybinė ligonių kasa ir teritorinės ligonių kasos.

14. Nuostatų 10.5 punkte nurodytas palūkanas, mokamas už banke saugomas fondo lėšas, apskaičiuoja ir į specialiosios programos sąskaitą įskaito bankas, kuriame tos lėšos saugomos.

15. Nuostatų 10.7 punkte nurodytą lėšų dalį apskaičiuoja ir į fondo sąskaitą perveda valstybinės tarnybos ir inspekcijos, kurioms nustatyta tvarka yra suteikta teisė taikyti administracinę atsakomybę ir ekonomines sankcijas už sveikatinimo veiklos įstatymų ir kitų teisės aktų pažeidimus.

16. Per metus nepanaudotos specialiosios programos lėšos lieka specialiosios programos sąskaitoje ir naudojamos kitais metais.

 

V. Specialiosios programos lėšų naudojimo ir kontrolės tvarka

 

17. Specialiosios programos sąmatas įstatymų, kitų teisės aktų numatyta tvarka kasmet tvirtina Savivaldybės taryba.

18. Specialiosios programos lėšos, vadovaujantis tai numatančiais teisės aktais, skiriamos savivaldybės asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros projektams remti ir įgyvendinti:

18.1. visuomeninių organizacijų, ginančių visuomenės sveikatos interesus, veiklos projektams remti;

18.2. aplinkos taršos monitoringui;

18.3. sveikos gyvensenos propagavimo projektams;

18.4. kitoms priemonėms, numatytoms patvirtintoje Nacionalinėje aplinkos sveikatinimo veiksmų programoje.

18.5. nuostatų 18.1 ir 18.2 punktuose nurodytų programų teisinei ir ekonominei ekspertizei.

18.6. savivaldybės gyventojų asmens ir visuomenės sveikatos paslaugų papildomam finansavimui.

19. Projektai, kurių finansavimui norima gauti lėšų iš specialiosios programos, gali būti teikiami iki einamųjų metų vasario 1 d.

20. Bendruomenės sveikatos taryba metams nustato Specialiosios programos priemonių rėmimo prioritetus ir paskelbia juos vietos spaudoje ir Savivaldybės internetiniame tinklalapyje. Prioritetai nustatomi atsižvelgiant į Lietuvos sveikatos programą, Lietuvos nacionalinės visuomenės sveikatos priežiūros strategiją, Lietuvos Respublikos Vyriausybės veiklos programas ir nutarimų šiais klausimais nuostatas, savivaldybės gyventojų poreikius (sergamumą, mirtingumą, nedarbingumą ir kt.).

21. Projektų ir įgyvendinimo ataskaitų vertinimui sudaroma Vertinimo komisija Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu.

22. Projektus surenka Socialinės paramos ir sveikatos skyriaus vyriausiasis specialistas (savivaldybės gydytojas), užregistruoja Visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos projektų registre ir pateikia Vertinimo komisijai.

23. Savivaldybės bendruomenės sveikatos taryba, gavusi Vertinimo komisijos išvadas dėl projektų įvertinimo, priima sprendimą dėl projektų atrankos ir finansavimo ir teikia pasiūlymus Savivaldybės tarybai dėl jų finansavimo.

24. Paramos gavėjai turi pateikti raštiškas ataskaitas apie praeitų metų programos projektų vykdymą iki einamųjų metų vasario 1d.

25. Ataskaitos pristatomos Socialinės paramos ir sveikatos skyriaus vyriausiajam specialistui (savivaldybės gydytojui), kuris ataskaitas pateikia Vertinimo komisijai.

26. Savivaldybės bendruomenės sveikatos taryba, gavusi Vertinimo komisijos išvadas dėl projektų įgyvendinimo, sprendžia apie projektų tęsimo tikslingumą.

27. Iki 10 proc. specialiosios programos lėšų gali būti skiriama programų vadovų darbo užmokesčiui, o iki 5 proc. – jos ruošimo autoriniam atlyginimui išmokėti.

28. Specialiosios programos lėšų apskaitą tvarko Savivaldybės administracijos Apskaitos tarnyba.

29. Specialiosios programos lėšų naudojimą išlaidų sąmatoje nurodytiems tikslams kontroliuoja Savivaldybės kontrolierius.

30. Privalomojo sveikatos draudimo lėšos, įstatymo nustatyta tvarka skirtos specialiajai programai, naudojamos Savivaldybės sveikatinimo projektams finansuoti.

31. Specialiosios programos lėšų naudojimo metines ataskaitas tvirtina Savivaldybės taryba.

32. Specialiosios programos lėšomis finansuojamų programų išlaidų sąmatas ir išlaidų sąmatos įvykdymo apyskaitas surenka Socialinės paramos ir sveikatos skyriaus vyriausias specialistas (Savivaldybės gydytojas).

33. Specialiosios programos lėšos, panaudotos šiuose nuostatuose nenumatytiems tikslams, įstatymų nustatyta tvarka išieškomos iš kaltųjų asmenų ir grąžinamos į specialiąją programą.

34. Ataskaitos apie specialiosios programos veiklą bei lėšų naudojimą kasmet skelbiamos visuomenei.

 

VI. Specialiosios programos likvidavimas

 

35. Specialioji programa likviduojama Savivaldybės tarybos sprendimu ar kita įstatymų nustatyta tvarka. Likvidavus specialiąją programą, likusios jos lėšos Savivaldybės tarybos nustatyta tvarka naudojamos sveikatos priežiūros reikmėms.

 

__________________________