ALYTAUS MIESTO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL ALYTAUS MIESTO SAVIVALDYBĖS TARYBOS ETIKOS KOMISIJOS NUOSTATŲ NAUJOS REDAKCIJOS TVIRTINIMO

 

2009 m. spalio 8 d. Nr. T-207

Alytus

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo (Žin., 1994, Nr. 55-1049; 2008, Nr. 113-4290) 15 straipsnio 1, 3, 5, 6 dalimis, 16 straipsnio 2 dalies 6 punktu, 18 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymu (Žin., 2006, Nr. 102-3938), Alytaus miesto savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:

1. Patvirtinti naujos redakcijos Alytaus miesto savivaldybės tarybos Etikos komisijos nuostatus (pridedama).

2. Pripažinti netekusiu galios Alytaus miesto savivaldybės tarybos 2007 m. kovo 8 d. sprendimo Nr. T-27 „Dėl Alytaus miesto savivaldybės tarybos Etikos komisijos veiklos nuostatų patvirtinimo“ 1 punktą.

3. Pavesti Alytaus miesto savivaldybės administracijos direktoriui paskirti Etikos komisijos atsakingąjį sekretorių.

 

 

Savivaldybės meras                                                                                                     Česlovas Daugėla

 


 

PATVIRTINTA

Alytaus miesto savivaldybės tarybos

2009 m. spalio 8 d.

sprendimu Nr. T-207

 

ALYTAUS MIESTO SAVIVALDYBĖS TARYBOS

ETIKOS KOMISIJOS

N U O S T A T A I

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Alytaus miesto savivaldybės tarybos Etikos komisijos nuostatai (toliau – nuostatai) reglamentuoja Alytaus miesto savivaldybės Etikos komisijos (toliau – komisija) tikslus, funkcijas, darbo organizavimo ir sprendimų priėmimo tvarką, teises ir pareigas ir kitus su komisijos veikla susijusius klausimus.

2. Komisija savo darbe vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymu (Žin., 2006, Nr. 102-3938), Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu (Žin., 2008, Nr. 113-4290). Alytaus miesto savivaldybės tarybos veiklos reglamentu, kitais Alytaus miesto savivaldybės tarybos sprendimais, šiais nuostatais ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais politikų elgesį, rūpinasi, kad šių teisės aktų būtų tiksliai laikomasi; remiasi Lietuvos žmonių visuotinai priimtomis moralės, etikos ir prigimtinės teisės nuostatomis.

 

II. KOMISIJOS SUDARYMAS

 

3. Komisiją savo įgaliojimų laikui sudaro Alytaus miesto savivaldybės taryba (toliau –taryba).

4. Komisija sudaroma į jos sudėtį įtraukiant visų taryboje esančių politinių partijų ar frakcijų atstovus ir miesto bendruomenės atstovus: Alytaus miesto garbės piliečius ir taryboje esančių politinių partijų ar frakcijų pasiūlytus miesto bendruomenės atstovus. Kiekviena taryboje atstovaujanti politinė partija ar frakcija turi teisę siūlyti į Komisijos sudėtį vieną tarybos narį ir vieną miesto bendruomenės atstovą (ne iš tarybos narių). Miesto bendruomenės atstovų dalis Komisijos sudėtyje turi sudaryti ne mažiau kaip 1/3 komisijos narių.

Komisijos atsakingojo sekretoriaus pareigas atlieka savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas valstybės tarnautojas. Komisijos atsakingasis sekretorius nėra komisijos narys.

5. Komisijos pirmininką mero teikimu taryba skiria iš tarybos narių. Jeigu yra paskelbta tarybos mažuma (opozicija), komisijos pirmininko kandidatūrą meras teikia tarybos mažumos (opozicijos) siūlymu Alytaus miesto savivaldybės tarybos veiklos reglamento nustatyta tvarka. Komisijos pirmininko pavaduotoją pirmininko teikimu skiria komisija.

 

III. KOMISIJOS TIKSLAI

 

6. Komisijos tikslai: remiantis etinėmis nuostatomis ir teisės aktų reikalavimais padėti valstybės politikams ugdyti demokratiškumą, politinę kultūrą, derinti įvairius požiūrius ir įsitikinimus, siekti santarvės, humaniškų tarpusavio santykių; skatinti Alytaus miesto savivaldybės mero, mero pavaduotojų, tarybos narių (toliau – valstybės politikai) atsakomybę už savo veiklą ir atskaitomybę visuomenei nagrinėjant klausimus, susijusius su valstybės politikų elgesio viešajame gyvenime principų ir reikalavimų laikymusi, užtikrinant valstybės politikų elgesio kontrolę ir atsakomybę už Valstybės politikų elgesio kodekso (toliau – kodeksas) nuostatų pažeidimus bei tinkamą Vietos savivaldos įstatyme ir Alytaus miesto savivaldybės tarybos veiklos reglamente komisijai priskirtų funkcijų vykdymą.

 

IV. KOMISIJOS FUNKCIJOS

 

7. Komisija vykdo šias funkcijas:

7.1. prižiūri, kaip valstybės politikai laikosi Vietos savivaldos įstatymo, Valstybės politikų elgesio kodekso, Alytaus miesto savivaldybės tarybos veiklos reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių tarybos narių veiklą ir elgesį, reikalavimų;

7.2. analizuoja valstybės politikų nedalyvavimo tarybos, tarybos kolegijos, komitetų ir komisijų posėdžiuose ir Vietos savivaldos įstatyme nustatytų pareigų nevykdymo priežastis;

7.3. nagrinėja gautą informaciją dėl valstybės politiko veiklos ar jo viešųjų ir privačių interesų nesuderinamumo;

7.4. nagrinėja savivaldybės bendruomenės narių, valstybės institucijų, gyvenamųjų vietovių bendruomenių ar bendruomeninių organizacijų atstovų siūlymus ir pastabas dėl valstybės politikų veiklos skaidrumo;

7.5. teikia merui siūlymus kreiptis į Vyriausiąją rinkimų komisiją dėl savivaldybės tarybos nario įgaliojimų nutraukimo, jeigu šis valstybės politikas yra praleidęs iš eilės tris tarybos posėdžius be pateisinamos priežasties. Nebuvimo tarybos posėdžiuose priežastys nagrinėjamos Alytaus miesto savivaldybės tarybos veiklos reglamento nustatyta tvarka ir terminais.

 

V. KOMISIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS

 

8. Šiame skyriuje reglamentuojamas valstybės politiko elgesio tyrimas, kai yra bent vienas iš kodekse įvardintų elgesio tyrimo komisijoje pradėjimo pagrindų, išskyrus valstybės politikų nedalyvavimo tarybos, tarybos kolegijos, komitetų ir komisijų posėdžiuose priežastis, kurios nagrinėjamos Alytaus miesto savivaldybės tarybos veiklos reglamento nustatyta tvarka ir terminais.

9. Valstybės politiko elgesio tyrimas gali būti pradėtas, kai yra bent vienas iš kodekse įvardytų elgesio tyrimo komisijoje pradėjimo pagrindų, laikantis kodekse numatytų terminų.

10. Atsiradus pagrindui valstybės politiko elgesį tirti komisijoje, komisijos atsakingasis sekretorius privalo nedelsiant pranešti komisijos pirmininkui, o jam nesant dėl svarbių priežasčių (komandiruotės, ligos ar atostogų metu) – pirmininko pavaduotojui, o atitinkamai komisijos pirmininkui ar pirmininko pavaduotojui nustačius šaukiamo komisijos posėdžio datą, informuoti apie šaukiamą posėdį visus komisijos narius ne vėliau kaip prieš 1 darbo dieną iki komisijos posėdžio.

Valstybės politiko elgesio tyrimas pradedamas ne vėliau kaip per 10 dienų nuo kodekse nurodyto pagrindo atsiradimo. Komisija tiria galimus pažeidimus, jeigu nuo jų padarymo praėjo ne daugiau kaip 1 metai. Anoniminiai skundai nenagrinėjami. Komisijos atliekamas pažeidimo tyrimas turi būti baigtas ne vėliau kaip per 30 dienų nuo tyrimo pradžios. Į šį terminą neįskaičiuojamas politiko laikinojo nedarbingumo, atostogų laikas ir laikas, kai politikas yra išvykęs į tarnybinę komandiruotę. Prireikus komisija gali, bet ne ilgiau kaip dviem mėnesiams, pratęsti šioje straipsnio dalyje nustatytą tyrimo terminą.

Komisijos atsakingasis sekretorius per 3 dienas nuo tyrimo pradžios surašo laisvos formos pranešimą, kuriuo informuoja valstybės politiką apie pradėtą jo elgesio tyrimą, jo teises, pateikia turimus duomenis apie padarytą pažeidimą ir prašo valstybės politiko iki šiame pranešime nurodytos datos pateikti rašytinį paaiškinimą. Komisijos atsakingasis sekretorius šį pranešimą valstybės politikui įteikia asmeniškai arba išsiunčia paštu.

Komisija, atlikusi tyrimą, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo tyrimo pabaigos savo posėdyje vertina tyrimo metu surinktus duomenis ir priima kodekse numatytus sprendimus.

Apie komisijos posėdžio vietą ir laiką ne vėliau kaip prieš 5 dienas iki posėdžio pradžios turi būti pranešta valstybės politikui. Jo neatvykimas į komisijos posėdį ar paaiškinimo nepateikimas nekliudo komisijai priimti sprendimą.

Komisijos atsakingasis sekretorius nuolatos ir iš anksto informuoja Vyriausiąją tarnybinės etikos komisiją apie visus numatomus organizuoti komisijos posėdžius, pateikiant išsamią jų darbotvarkę, priimtus sprendimus, taip pat informuoja apie pasikeitusią komisijos sudėtį ir nuostatus.

 

VI. KOMISIJOS POSĖDŽIAI, KOMISIJOS SPRENDIMŲ PRIĖMIMAS IR ĮFORMINIMAS, KOMISIJOS TYRIMO NUTRAUKIMAS, VISUOMENĖS INFORMAVIMAS APIE KOMISIJOS POSĖDŽIUS IR PRIIMTUS SPRENDIMUS

 

11. Komisijos posėdis teisėtas, jeigu jame dalyvauja daugiau kaip pusė komisijos narių. Komisijos sprendimai priimami dalyvaujančių posėdyje balsų dauguma. Balsams pasiskirsčius po lygiai, lemia komisijos pirmininko balsas.

Komisijos sprendimas turi būti išdėstomas taip:

1) įžanginėje sprendimo dalyje nurodyti: sprendimo priėmimo datą ir vietą; komisijos pavadinimą; posėdyje dalyvaujančius asmenis; komisijos sekretorių; asmens, kurio veikla tiriama, vardą, pavardę ir pareigas; tiriamus asmens veiksmus;

2) aprašomojoje-motyvuojamojoje sprendimo dalyje nurodyti: komisijos nustatytas faktines aplinkybes; asmens, kurio veikla tiriama, paaiškinimus; įrodymus, kuriais grindžiamos komisijos išvados; argumentus, dėl kurių atmetami tam tikri teiginiai; nuorodas į konkrečias teisines normas, kurios buvo taikomos tiriant;

3) rezoliucinėje sprendimo dalyje nurodyti: komisijos išvadą dėl svarstomo asmens veiksmų ir teisės aktą, kuriuo vadovaujantis priimtas sprendimas.

12. Komisijos posėdžiui pirmininkauja komisijos pirmininkas, o jam negalint dalyvauti komisijos posėdyje – pirmininko pavaduotojas. Jeigu komisijos darbe negali dalyvauti nei komisijos pirmininkas, nei pavaduotojas, daugumos komisijos posėdyje dalyvaujančių komisijos narių sutarimu posėdžiui gali pirmininkauti vienas iš komisijos narių.

13. Posėdžio darbotvarkę sudaro komisijos pirmininkas, o jam nesant – komisijos pirmininko pavaduotojas. Ji tvirtinama posėdyje dalyvaujančių komisijos narių balsų dauguma.

14. Komisijos sprendimus pasirašo komisijos posėdžiui pirmininkavęs asmuo ir komisijos atsakingasis sekretorius. Komisijos posėdžiai yra protokoluojami. Protokolus pasirašo posėdžiui pirmininkavęs asmuo ir atsakingasis sekretorius. Komisijos atsakingajam sekretoriui dėl svarbių priežasčių negalint dalyvauti komisijos posėdyje, savivaldybės administracijos direktorius laikinai jo funkcijas vykdyti paskiria kitą valstybės tarnautoją.

15. Valstybės politiko elgesio tyrimą atlikusi komisija gali priimti sprendimus, nurodytus kodekse. Sprendimai dėl valstybės politikų nedalyvavimo tarybos, tarybos kolegijos, komitetų ar komisijų posėdžiuose priimami vadovaujantis Alytaus miesto savivaldybės tarybos veiklos reglamentu.

16. Komisijos priimti sprendimai yra galutiniai ir neskundžiami. Pakartotiniai skundai apie galimą politiko padarytą pažeidimą nenagrinėjami, išskyrus atvejus, kai gautame skunde yra nurodomos naujos aplinkybės, kurios nebuvo ir negalėjo būti žinomos atlikto tyrimo metu, ir dėl to komisijos priimtas sprendimas yra galimai neteisingas. Dėl pakartotinio tyrimo būtinumo sprendžia komisija ne vėliau kaip per 10 dienų nuo tokio skundo gavimo. Komisijai nusprendus pradėti pakartotinį tyrimą, jis atliekamas pagal šių nuostatų V ir VI skyriuose nustatytas procedūras.

17. Po kiekvieno komisijos posėdžio gali būti parengiamas pranešimas visuomenės informavimo priemonėms. Pranešimą raštu arba žodžiu gali pateikti tik komisijos pirmininkas ar komisijos įgaliotas jos narys ir tik tokį, kokį įgaliojo pateikti komisija. Informaciją apie komisijos sprendimus visuomenės informavimo priemonėms teikia komisijos pirmininkas arba jo įgaliotas komisijos narys. Komisijos nariai, posėdyje pareiškę atskirąją nuomonę dėl tyrimo išvadų, turi teisę apie tai pateikti informaciją.

18. Komisija gali nutraukti tyrimą, jeigu iki tyrimo pabaigos valstybės politikas savo elgesį ar veiklą pripažino neetiškais, nesuderinamais su savo pareigomis ar institucija, kurioje jis eina pareigas, ir dėl to viešai atsiprašė.

19. Apie komisijos atliktą tyrimą ir priimtą sprendimą pranešama asmeniui, pateikusiam skundą komisijai, ir valstybės politikui, dėl kurio yra priimtas sprendimas.

20. Komisijos priimti sprendimai yra vieši ir turi būti skelbiami „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“ ir institucijos, kurioje politikas eina pareigas, interneto tinklalapyje bei informaciniame leidinyje, jeigu toks leidinys yra leidžiamas.

 

VII. KOMISIJOS TEISĖS IR PAREIGOS

 

21. Atlikdama tyrimą, komisija turi teisę:

21.1. apklausti valstybės politiką, kurio elgesys tiriamas, bei kitus asmenis, susijusius su valstybės politiko tiriamu elgesiu ar politine veikla;

21.2. apklausti skundo autorių ir išsiaiškinti apie jo žinomą informaciją apie valstybės politiko galimai padarytą kodekse nustatytų valstybės politikų elgesio principų, nuostatų ar institucijos, kurioje politikas eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose valstybės politikui nustatytų reikalavimų pažeidimą;

21.3. reikalauti visų su komisijos įgaliojimų vykdymu susijusių duomenų, dokumentų, kitos informacijos (iš jų duomenų ir dokumentų, pagrindžiančių nebuvimo tarybos, tarybos kolegijos, komitetų, komisijų posėdžiuose priežastis), teisės aktų nustatyta tvarka susipažinti su reikiamais dokumentais ir gauti jų nuorašus (kopijas) bei kitą tyrimui reikalingą informaciją;

21.4. prireikus išvykti į įvykio vietą;

21.5. pasitelkti specialistų;

21.6. turėti kitų teisių, padedančių įgyvendinti komisijai priskirtas funkcijas.

22. Atlikdama tyrimą, komisija privalo:

22.1. vadovautis Lietuvos Respublikos Konstitucija, įstatymais, kitais teisės aktais;

22.2. laikyti paslaptyje duomenis ar žinias, kuriuos jie sužinojo vykdydami tyrimą, jeigu tokie duomenys ar žinios sudaro valstybės, komercinę, banko, tarnybos arba kitą įstatymų saugomą paslaptį;

22.3. nenaudoti šių nuostatų 21.3 papunktyje nurodytų duomenų ar žinių asmeninei ar kitų asmenų naudai;

22.4. kol komisija nebaigia tyrimo, niekam neteikti jokios informacijos apie vykdomo tyrimo aplinkybes, su tyrimu susijusius asmenis, turimą medžiagą, duomenis.

23. Šių nuostatų 23 punkto nuostatos taikomos ir komisijos atsakingajam sekretoriui, kitiems aptarnaujantiems darbuotojams, ir pasitelktiems specialistams.

24. Atlikdami tyrimą, komisijos pirmininkas, pirmininko pavaduotojas, nariai, komisijos atsakingasis sekretorius ar kiti komisiją aptarnaujantys asmenys ir jos pasitelkti specialistai netrikdo valstybės institucijų, kitų įmonių, įstaigų ar organizacijų darbo ir privalo susilaikyti nuo preliminarių vertinimų bei išvadų, kol nebaigtas tyrimas ir nėra komisijos išvados.

 

VIII. VALSTYBĖS POLITIKO, KURIO ELGESYS TIRIAMAS, TEISĖS

 

25. Valstybės politikas, kurio elgesys tiriamas, turi teisę:

25.1. teikti komisijai paaiškinimus, prašymus ir įrodymus;

25.2. baigus tyrimą susipažinti su tyrimo metu surinkta medžiaga;

25.3. dalyvauti komisijos posėdžiuose.

26. Valstybės politikas, teikiantis komisijai paaiškinimus, negali būti verčiamas teikti paaiškinimus prieš save, savo šeimos narius ar artimuosius giminaičius.

 

IX. KOMISIJOS ATSKAITOMYBĖ IR KOMISIJOS NARIŲ ATSAKOMYBĖ

 

27. Komisija yra atsakinga ir atskaitinga tarybai. Komisijos pirmininkas kasmet iki kovo 1 d. pateikia komisijos veiklos ataskaitą merui, kuris įtraukia ją į metinę tarybos veiklos ataskaitą.

28. Komisijos pirmininkas, pirmininko pavaduotojas, nariai atsako už tinkamą šiuose nuostatuose priskirtų funkcijų vykdymą, o už nustatytų pareigų pažeidimą atsako įstatymų nustatyta tvarka.

 

X. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

29. Šiuose nuostatuose vartojamos sąvokos atitinka sąvokas, nurodytas Vietos savivaldos įstatyme, Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatyme, Valstybės politikų elgesio kodekse, kituose teisės aktuose, reglamentuojančiuose valstybės politikų elgesį ir tinkamą pareigų vykdymą. 

30. Klausimai, neaptarti šiuose nuostatuose, svarstomi, sprendimai priimami remiantis Lietuvos Respublikos norminių teisės aktų nuostatomis bei Alytaus miesto savivaldybės tarybos priimtais sprendimais.

31. Jei šių nuostatų atskiri punktai tampa prieštaraujančiais Lietuvos Respublikos norminiams aktams, tai nedaro negaliojančiais kitų nuostatų punktų, o prieštaraujančiuose punktuose įtvirtinti klausimai sprendžiami pagal Lietuvos Respublikos norminių teisės aktų reikalavimus.

______________