LIETUVOS METROLOGIJOS INSPEKCIJOS VIRŠININKAS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS METROLOGIJOS INSPEKCIJOS VIRŠININKO 2020 M. BALANDŽIO 28 D. ĮSAKYMO NR. 11V-74 „DĖL LIETUVOS METROLOGIJOS INSPEKCIJOS POVEIKIO PRIEMONIŲ TAIKYMO ŪKIO SUBJEKTAMS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2023 m. spalio 30 d. Nr. 11V-202-(1.2)
Vilnius
Įgyvendinant Lietuvos Respublikos metrologijos įstatymo Nr. I-1452 2, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 38 straipsnių ir priedo pakeitimo įstatymo 3 straipsnį:
1.Pakeičiu Lietuvos metrologijos inspekcijos viršininko 2020 m. balandžio 28 d. įsakymą Nr. 11V-74 „Dėl Lietuvos metrologijos inspekcijos poveikio priemonių taikymo ūkio subjektams tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir išdėstau jį nauja redakcija:
„LIETUVOS METROLOGIJOS INSPEKCIJOS VIRŠININKAS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS METROLOGIJOS INSPEKCIJOS POVEIKIO PRIEMONIŲ TAIKYMO IR SANKCIJŲ SKYRIMO ŪKIO SUBJEKTAMS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
Siekdamas užtikrinti poveikių priemonių taikymo ir sankcijų skyrimo ūkio subjektams skaidrumą ir aiškumą, mažinti korupcijos pasireiškimo tikimybę poveikio priemonių taikymo ir sankcijų skyrimo procese:
1.Tvirtinu Lietuvos metrologijos inspekcijos poveikio priemonių taikymo ir sankcijų skyrimo ūkio subjektams tvarkos aprašą (pridedama).
2.Pripažįstu netekusiu galios Lietuvos metrologijos inspekcijos viršininko 2014 m. gruodžio 18 d. įsakymą Nr. 11V-78 „Dėl Administracinių nuobaudų skyrimo už teisinės metrologijos reikalavimų pažeidimus rekomendacijų patvirtinimo“.
2. Įpareigoju Įgaliotus pareigūnus ir komisijos narius, kurie nagrinėja ir priima nutarimus administracinio nusižengimo byloje bei nagrinėja ir priima nutarimus dėl juridinių asmenų padarytų pažeidimų vadovautis šiuo įsakymu patvirtino Lietuvos metrologijos inspekcijos poveikio priemonių taikymo ir sankcijų skyrimo ūkio subjektams tvarkos aprašo nuostatomis.
3. Pavedu Bendrųjų reikalų skyriui paskelbti šį įsakymą Teisės aktų registre ir Lietuvos metrologijos inspekcijos interneto svetainėje.
PATVIRTINTA
Lietuvos metrologijos inspekcijos viršininko
2020 m. balandžio 28 d.
įsakymu Nr. 11V-74(1.2)
(Lietuvos metrologijos inspekcijos viršininko
2023 m. spalio 30 d.
įsakymo Nr. 11V-202-(1.2) redakcija)
LIETUVOS METROLOGIJOS INSPEKCIJOS
POVEIKIO PRIEMONIŲ TAIKYMO IR SANKCIJŲ SKYRIMO ŪKIO SUBJEKTAMS TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos metrologijos inspekcijos poveikio priemonių taikymo ir sankcijų skyrimo ūkio subjektams tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato Lietuvos metrologijos inspekcijos (toliau – Inspekcija) taikomų poveikio priemonių sistemą, sprendimų dėl poveikio priemonių taikymo ir sankcijų skyrimo ūkio subjektams priėmimo tvarką, administracinių nuobaudų taikymo ypatumus, ūkio subjektų informavimo apie priimtus sprendimus dėl poveikio priemonių taikymo ir jų apskundimo tvarką.
2. Aprašas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksu (toliau – ANK), Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu, Lietuvos Respublikos metrologijos įstatymu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. spalio 24 d. nutarimu Nr. 1304 „Poveikio priemonių taikymo ūkio subjektams pagrindinių nuostatų koncepcijos patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. gegužės 4 d. nutarimu Nr. 511 „Dėl institucijų atliekamų priežiūros funkcijų optimizavimo“.
3. Inspekcija atlikdama teisinę metrologinę priežiūrą už Metrologijos įstatymo 33 straipsnio 1 dalies ir ANK 140 straipsnio bei Inspekcijos sprendimų nevykdymą taiko Metrologijos įstatyme ir (ar) ANK numatytas poveikio priemones.
II SKYRIUS
INSPEKCIJOS TAIKOMŲ POVEIKIO PRIEMONIŲ IR SKIRIAMŲ SANKCIJŲ (NUOBAUDŲ) SISTEMA
5. Juridiniai asmenys už metrologijos srities teisės aktų pažeidimus, nurodytus Metrologijos įstatymo 33 straipsnio 1 dalyje, atsako pagal Metrologijos įstatymo 32 straipsnio 1 dalį, fiziniai asmenys arba juridinių asmenų vadovai ar kiti jų paskirti atsakingi asmenys (toliau kartu vadinama – asmenys) už metrologijos srities teisės aktų pažeidimus, atsako pagal ANK (Metrologijos įstatymo 32 straipsnio 2 dalis).
6. Inspekcijos taikomos poveikio priemonės bei skiriamos sankcijos:
6.1. asmeniui pareikšta žodinė pastaba, jeigu padaryta ANK 140 straipsnio 1 dalyje numatyta administracinio nusižengimo požymių turinti mažai pavojinga veika (ANK 12 straipsnio 1 dalis);
6.3. administracinės nuobaudos paskirčiai įgyvendinti asmeniui kartu su administracine nuobauda (bauda) gali būti skiriama ir administracinio poveikio priemonė – matavimo priemonės konfiskavimas (ANK 29 straipsnis ir 140 straipsnio 5 dalis);
6.4. juridiniam asmeniui pareiškiama žodinė pastaba, kai juridinis asmuo padaro šio Aprašo 8 punkte nurodytą pažeidimą, kuris vertinamas kaip mažareikšmis metrologijos srities teisės aktų pažeidimai pagal Aprašo 9 punktą;
6.5. pagal Metrologijos įstatymą taikomos sankcijos: įspėjimas arba bauda (Metrologijos įstatymo 33 straipsnio 2 ir 3 dalys );
6.6. už Metrologijos įstatymo reikalavimų pažeidimą juridiniam asmeniui gali būti skiriama poveikio priemonė – raštu įspėjimo ir įpareigojimo per nustatytą terminą pašalinti pažeidimą, davimas (Metrologijos įstatymo 26 straipsnio 2 dalies 1 punktas) bei sankcija numatyta Aprašo 6.5. punkte;
6.7. už Metrologijos įstatymo reikalavimų pažeidimą juridiniam asmeniui gali būti skiriama poveikio priemonė - laikinai, iki bus pašalintas pažeidimas, draudimo naudoti ar tiekti rinkai matavimo priemones, fasuotas prekes ar matavimo indus, davimas (Metrologijos įstatymo 26 straipsnio 2 dalies 2 punktas) bei sankcija numatyta Aprašo 6.5. punkte;
6.8. už Metrologijos įstatymo reikalavimų pažeidimą juridiniam asmeniui gali būti skiriama poveikio priemonė - draudimo naudoti ar tiekti rinkai matavimo priemones, fasuotas prekes ar matavimo indus, jeigu per nustatytą terminą pažeidimas nepašalintas, davimas (Metrologijos įstatymo 26 straipsnio 2 dalies 3 punktas) bei sankcija numatyta Aprašo 6.5. punkte;
6.9. už Metrologijos įstatymo 11 straipsnio reikalavimų pažeidimą juridiniam asmeniui (paskirtajai įstaigai) gali būti skiriama poveikio priemonė - teisės atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus sustabdymo, davimas (Metrologijos įstatymo 28 straipsnio 1 dalis).
7. ANK metrologijos srities teisės aktų pažeidimai:
7.1. į Teisinio metrologinio reglamentavimo sritims priskirtų matavimo priemonių ir jų grupių sąrašą (toliau – Matavimo priemonių sąrašas) įtrauktų matavimo priemonių, kurių teisinis metrologinis patvirtinimas techninių reglamentų ar kitų metrologijos srities teisės aktų nustatyta tvarka neatliktas arba kurių patikros žymuo ar plomba yra pažeisti, pateikimas rinkai ar tiekimas rinkai arba naudojimas teisinio metrologinio reglamentavimo srityse (ANK 140 straipsnio 1 dalis);
7.2. fasuotų prekių, kurių produkto kiekis nurodytas įraše ant pakuotės, ar matavimo indų, skirtų gėrimams ir kitiems skysčiams supilti bei matuoti, pateikimas rinkai ar tiekimas rinkai arba ženklinimas pažeidžiant metrologijos srities teisės aktų reikalavimus (ANK 140 straipsnio 1 dalis);
7.3. į Matavimo priemonių sąrašą įtrauktų matavimo priemonių, kurių neatitiktis techniniams reglamentams ar kitiems metrologijos srities teisės aktams nustatyta teisinės metrologinės priežiūros metu, pateikimas rinkai ar tiekimas rinkai arba naudojimas teisinio metrologinio reglamentavimo srityse (ANK 140 straipsnio 1 dalis);
7.4. parduodant sveriamų, skaičiuojamų, matuojamų arba dozuojamų prekių pateikimas rinkai ar tiekimas rinkai pažeidžiant metrologijos srities teisės aktų reikalavimus (ANK 140 straipsnio 1 dalis);
7.5. į Matavimo priemonių sąrašą įtrauktų matavimo priemonių, nenurodytų asmens tvirtinamame matavimo priemonių sąraše, naudojimas teisinio metrologinio reglamentavimo srityse (ANK 140 straipsnio 1 dalis);
7.6. į Matavimo priemonių sąrašą įtrauktų matavimo priemonių naudojimas teisinio metrologinio reglamentavimo srityse nesilaikant gamintojo parengtų techninių matavimo priemonių aprašų (ANK 140 straipsnio 1 dalis);
7.7. į Matavimo priemonių sąrašą įtrauktų matavimo priemonių, naudojamų teisinio metrologinio reglamentavimo srityse, tyčinis gadinimas arba šių priemonių ar jų programinės įrangos rodmenų klastojimas (ANK 140 straipsnio 3 dalis);
8. Metrologijos įstatyme metrologijos srities teisės aktų pažeidimai:
8.1. už į Matavimo priemonių sąrašą įtrauktų matavimo priemonių, kurių teisinis metrologinis patvirtinimas techninių reglamentų ar kitų metrologijos srities teisės aktų nustatyta tvarka neatliktas arba kurių patikros žymuo ar plomba yra pažeisti, pateikimą rinkai, tiekimą rinkai arba naudojimą teisinio metrologinio reglamentavimo srityse (Metrologijos įstatymo 33 straipsnio 1 dalies 1 punktas);
8.2. už fasuotų prekių, kurių produkto kiekis nurodytas įraše ant pakuotės, ar matavimo indų, skirtų gėrimams ir kitiems skysčiams supilti bei matuoti, pateikimą rinkai, tiekimą rinkai arba ženklinimą pažeidžiant Metrologijos įstatymo 23 straipsnio reikalavimus (Metrologijos įstatymo 33 straipsnio 1 dalies 2 punktas);
8.3. už į Matavimo priemonių sąrašą įtrauktų matavimo priemonių, kurių neatitiktis techniniams reglamentams ar kitiems metrologijos srities teisės aktams nustatyta teisinės metrologinės priežiūros metu, pateikimą rinkai, tiekimą rinkai arba naudojimą teisinio metrologinio reglamentavimo srityse (Metrologijos įstatymo 33 straipsnio 1 dalies 3 punktas);
8.4. už parduodant sveriamų, skaičiuojamų, matuojamų arba dozuojamų prekių pateikimą rinkai ar tiekimą rinkai pažeidžiant metrologijos srities teisės aktų reikalavimus (Metrologijos įstatymo 33 straipsnio 1 dalies 4 punktas);
8.5. už į Matavimo priemonių sąrašą įtrauktų matavimo priemonių, nenurodytų juridinio asmens matavimo priemonių sąraše, naudojimą teisinio metrologinio reglamentavimo srityse (Metrologijos įstatymo 33 straipsnio 1 dalies 5 punktas);
8.6. už į Matavimo priemonių sąrašą įtrauktų matavimo priemonių naudojimą teisinio metrologinio reglamentavimo srityse nesilaikant gamintojo parengtų techninių matavimo priemonės aprašų (Metrologijos įstatymo 33 straipsnio 1 dalies 6 punktas);
9. Mažareikšmiais metrologijos srities teisės aktų pažeidimai:
9.1. Matavimo priemonių naudojimo srityje, kai:
9.1.1. ūkio subjekto naudojamų matavimo priemonių patikra atlikta, netinkamai įforminant patikros atlikimo procedūras ir dokumentaciją ne dėl nuo jo priklausančių aplinkybių (pateikti įrodymai: raštai, sutartys, grafikai ar kt.);
9.1.2. naudojamos matavimo priemonės periodinė patikra atlikta pažeidžiant teisės aktais nustatytus periodinės patikros atlikimo terminus, bet ne daugiau kaip 30 kalendorinių dienų ir jeigu tai nepadarė didelės žalos vartotojams ar visuomenės interesams;
9.1.3. dėl specifinių matavimo priemonės naudojimo sąlygų gamybos procese (garai, drėgmė, dažnas matavimo priemonės plovimas ir kt.) pažeisti matavimo priemonės pirminės patikros žymenys ar ženklai ir nėra pateiktas jos atitikties sertifikatas, gamintojo deklaracija ar kiti dokumentai (pvz. duomenų lentelės nuotrauka);
9.1.4. viršyta degalinėse parduodamų dozuojamų degalų kiekio santykinė paklaida neturi būti didesnė kaip ±0,55 proc. tūrio, suskystintų dujų, skirtų automobilių transportui, dozuojamų degalų kiekio santykinė paklaida neturi būti didesnė kaip ±1 proc. tūrio.
9.1.5. ūkio subjekto naudojamos matavimo priemonės, kurių tipas yra patvirtintas, nepaženklintos tipo įvertinimą ir patvirtinimą liudijančiais ženklais ir (arba) žymenimis, ne dėl nuo jo priklausančių aplinkybių;
9.2. Fasuotų prekių gamybos ir ženklinimo srityje, kai:
9.2.1. defektinių fasuotų prekių pakuočių skaičius dėl jų neatitikties kiekio reikalavimams yra lygus atmetimo kriterijui;
9.2.2. fasuota prekė paženklinta „e“ ženklu neišlaikant nustatytų ženklinimui aukščio ir pločio proporcijų;
9.2.3. fasuotos prekės ženklinimo etiketėje nurodyti ne visi teisės aktais nustatyti metrologiniai duomenys, išskyrus vardinio produkto kiekį fasuotėje;
10. Asmens veikoje (veiksmuose ar neveikime) nustatęs Aprašo 7 punkte nurodytų administracinių nusižengimų požymius ir jeigu asmuo pripažįsta padaręs administracinį nusižengimą, nuoširdžiai gailisi arba padėjo jį išaiškinti (bendradarbiavo su Inspekcija, geranoriškai teikė informaciją ir pan.), teisę pradėti administracinio nusižengimo teiseną turintis įgaliotas pareigūnas gali jos nepradėti, neteisėtą veiką pripažindamas mažai pavojinga pagal vieną šių kriterijų:
10.1. administracinis nusižengimas yra formalaus pobūdžio, nulemtas padarytos techninės klaidos, kurią asmuo savo iniciatyva ėmėsi ištaisyti;
III SKYRIUS
BENDRIEJI POVEIKIO PRIEMONIŲ TAIKYMO REIKALAVIMAI
11. Poveikio priemonės asmenims ir juridiniams asmenims turi būti skiriamos atsižvelgiant į pažeidimo pobūdį, padarytos žalos dydį, mastą ir kitas įstatymuose nustatytas aplinkybes (Institucijų atliekamų priežiūros funkcijų optimizavimo gairių aprašo, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. gegužės 4 d. nutarimu Nr. 511 „Dėl institucijų atliekamų priežiūros funkcijų optimizavimo“ (toliau – Gairės), 7.14 papunktis).
12. Pirmaisiais metais po asmenų ir (arba) juridinių asmenių veiklos, dėl kurios atliekama priežiūra, pradžios jiems už atliekamo pirmojo planinio patikrinimo metu nustatytus pažeidimus negali būti taikomos poveikio priemonės, susijusios su veiklos ribojimu (sustabdomos ar naikinamos veiklos licencijos). Nustačius teisės aktų reikalavimų nesilaikymo, netinkamo taikymo faktą, asmeniui ir (arba) juridiniams asmeniui nustatomas protingas (ne trumpesnis kaip vieno mėnesio) terminas pažeidimams pašalinti. Išskyrus atvejus, kai poveikio priemonės yra būtinos ir neišvengiamos siekiant užkirsti kelią žalos visuomenei ar kitų asmenų interesams arba aplinkai atsiradimui. Žala visuomenei, kitų asmenų interesams ar aplinkai turi būti reikšminga (Gairių 7.13 papunktis).
13. Nustačius metrologijos srities teisės aktų reikalavimų nesilaikymo ar netinkamo vykdymo faktą, kuris vertintinas kaip mažareikšmis teisės aktų reikalavimų pažeidimas pagal Aprašo 9 punkte nurodytus kriterijus ir (arba) mažai pavojinga veika pagal Aprašo 10 punkte nurodytus kriterijus, pareiškiama žodinė pastaba ir pateikiamas rašytinis nurodymas pašalinti pažeidimą, jeigu jo negalima ištaisyti nedelsiant veiklos patikrinimo metu (Viešojo administravimo įstatymas 38 straipsnio 1 dalis, ANK 12 straipsnis ir Planinių ir neplaninių ūkio subjektų patikrinimų tvarkos aprašo, patvirtinto Inspekcijos viršininko 2022 m. gegužės 10 d. įsakymu Nr. 11V-97(1.2) „Dėl Planinių ir neplaninių ūkio subjektų veiklos patikrinimų tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Patikrinimų tvarkos aprašas, 44 punktas).
14. Jeigu asmuo ir (arba) juridinis asmuo vadovaujasi Inspekcijos patvirtinta rašytine arba viešai paskelbta konsultacija, kuri vėlesne konsultacija, aukštesniojo pagal pavaldumą viešojo administravimo subjekto konsultacija ar kitu administraciniu sprendimu arba teismo sprendimu pripažįstama kaip neatitinkanti teisės aktų reikalavimų (klaidinga), asmeniui ir (arba) juridiniam asmeniui poveikio priemonės už netinkamą teisės aktų vykdymą, kurį lėmė klaidinga konsultacija, netaikomos (Viešojo administravimo įstatymas 32 straipsnio 2 dalis).
IV SKYRIUS
ADMINISTRACINIŲ NUOBAUDŲ SKYRIMO TVARKA
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDROSIOS NUOSTATOS
15. Poveikio priemonė, nurodyta Aprašo 6.5. papunktyje, turi būti paskirta juridiniam asmeniui ne vėliau kaip per 2 (dvejus) metus nuo pažeidimo padarymo, o trunkamojo pažeidimo atveju – per 2 (dvejus) metus nuo pažeidimo paaiškėjimo dienos (Metrologijos įstatymo 35 straipsnis).
16. Administraciniai nusižengimai tiriami ir administracinių nusižengimų bylos nagrinėjamos pagal procesines teisės normas, galiojančias procesinių veiksmų atlikimo metu (ANK 565 straipsnis).
17. Dėl ANK 140, 505, 507, 546 straipsniuose numatytų administracinių nusižengimų teiseną pradeda, administracinių nusižengimų tyrimą atlieka ir administracinių nusižengimų protokolus surašo Įgalioti pareigūnai (ANK 589 straipsnio 38 dalis ir Inspekcijos viršininko 2020 m. lapkričio 25 d. įsakymas Nr. 11V-231 „Dėl įgaliojimų surašyti administracinių nusižengimų protokolus ir nagrinėti administracinių nusižengimų bylas bei įgaliojimų surašyti metrologijos srities teisės aktų pažeidimų protokolus suteikimo“).
18. Administracinių nusižengimų bylas ne teismo tvarka nagrinėja ir nutarimus administracinio nusižengimo byloje priima Inspekcijos viršininko įsakymu sudaryta komisija (toliau – Komisija) (ANK 614 straipsnio 2 dalis, 615 straipsnio 1 dalimis ir 589 straipsnio 38 dalis).
19. Administracinių nusižengimų teisenos pradžia laikoma (ANK 590 straipsnio 3 dalis) kai gaunami dokumentai ir (ar) informaciją apie metrologijos srities teisės aktų reikalavimų nesilaikymo ar netinkamo vykdymo faktą.
ANTRASIS SKIRSNIS
ADMINISTRACINIO NUSIŽENGIMO TYRIMAS, PROTOKOLO SURAŠYMAS
21. Administracinius nusižengimus tiriantys Įgalioti pareigūnai turi teisę atlikti šiuos veiksmus (ANK 593 straipsnio 1 dalis):
21.1. apklausti asmenis, įtariamus administracinių nusižengimų padarymu, nukentėjusiuosius, liudytojus arba paimti iš šių asmenų rašytinius parodymus;
22. Kai Įgalioti pareigūnai atlieka Aprašo 21.1 ir 21.2 papunkčiuose nurodytus tyrimo veiksmus, rašomi tyrimo veiksmų protokolai, išskyrus kai administracinio nusižengimo protokolas surašomas tyrimo veiksmų atlikimo metu ar tuoj pat po jų, gali būti nerašomas atskiras tyrimo veiksmų protokolas, o apie tyrimo veiksmų atlikimą įrašoma administracinio nusižengimo protokole, tačiau šis įrašas turi atitikti ANK reikalavimus (ANK 594 straipsnio 1 ir 6 dalys).
23. Administracinio nusižengimo protokolas pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. birželio 22 d. nutarimu Nr. 640 „Dėl administracinio nusižengimo protokolo, nutarimu administracinio nusižengimo byloje, nutarimo dėl administracinio nusižengimo, kai protokolas nesurašomas, formų ir jų pildymo taisyklių patvirtinimo“ patvirtintą formą surašomas asmeniui, kai atlikus veiklos patikrinimą nustatoma, kad pažeidė Aprašo 7 punktą, išskyrus Aprašo 12 ir 13 punkte nurodytą atvejį.
24. Įgalioti pareigūnai administracinio nusižengimo protokolą surašo:
25. Įgalioti pareigūnai administracinio nusižengimo protokolą surašo Administracinių nusižengimų registre (toliau – ANR) dviem egzemplioriais; vienas protokolo egzempliorius nedelsiant įteikiamas, o Aprašo 24.2 papunktyje numatytais atvejais Įgaliotas pareigūnas ne vėliau kaip kitą darbo dieną nusiunčia administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui. Administracinio nusižengimo protokolo kopija (nuorašas), laikantis asmens duomenų teisinės apsaugos reikalavimų, Įgalioto pareigūno nedelsiant įteikiama arba siunčiama nukentėjusiajam (ANK 608 straipsnio 4 dalis).
26. Administracinis nurodymas – į administracinio nusižengimo protokolą įrašomas pasiūlymas (ANK 610 straipsnio1 dalis) asmeniui per 15 (penkiolika) kalendorinių dienų nuo administracinio nusižengimo protokolo įteikimo dienos, o kai administracinio nusižengimo protokolas su administraciniu nurodymu surašomas administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui nedalyvaujant, – per 30 (trisdešimt) kalendorinių dienų nuo administracinio nusižengimo protokolo su administraciniu nurodymu išsiuntimo dienos savo noru sumokėti baudą, lygią pusei minimalios baudos.
27. Administracinis nurodymas negali būti surašomas, kai yra bent vienas iš šių pagrindų (ANK 610 straipsnio 2 dalis):
27.1. už administracinį nusižengimą nustatyta didesnė negu 1500 (vieno tūkstančio penkių šimtų) eurų maksimali bauda;
27.3. asmuo administracinį nusižengimą padarė būdamas neblaivus ar apsvaigęs nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų ir tai turėjo įtakos administracinio nusižengimo padarymui.
29. Asmeniui per šio Aprašo 26 punkte nurodytą terminą sumokėjus administraciniame nurodyme nustatytą baudą, laikoma, kad administracinis nurodymas įvykdytas.
30. Administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui neįvykdžius administracinio nurodymo, šis nurodymas laikomas negaliojančiu ir ne anksčiau kaip po 5 (penkių), bet ne vėliau kaip po 10 (dešimt) darbo dienų nuo Aprašo 26 punkte nurodytų terminų pabaigos administracinio nusižengimo bylą ne teismo tvarka nagrinėja Komisija (ANK 610 straipsnio 2 dalis).
31. Asmuo, kuriam rašomas administracinis nurodymas, gali kreiptis į administracinio nusižengimo protokolą rašantį Įgaliotą pareigūną su prašymu neįrašyti į protokolą administracinio nurodymo arba gali raštu kreiptis į Inspekciją, kad administracinis nurodymas būtų panaikintas ir nelaukiant nustatyto termino pabaigos administracinio nusižengimo protokolas būtų pateiktas administracinio nusižengimo bylą ne teismo tvarka nagrinėti Komisijai (ANK 610 straipsnio 2 dalis).
32. Kai administracinis nurodymas nerašomas Aprašo 31 punkte nurodytais pagrindais ir Aprašo 27 punkto nurodytu atveju, administracinio nusižengimo protokolas per 3 (tris) darbo dienas nuo jo įteikimo dienos asmeniui pateikiamas administracinio nusižengimo bylą ne teismo tvarka nagrinėti Komisijai (ANK 613 straipsnio 3 dalis).
TREČIASIS SKIRSNIS
ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ BYLOS NAGRINĖJIMAS IR NUTARIMO ADMINISTRACINIO NUSIŽENGIMO BYLOJE PRIĖMIMAS
34. Administracinių nusižengimų bylos ne teismo tvarka nagrinėjamos rašytinio proceso tvarka, nekviečiant administracinių bylų teisenoje dalyvaujančių asmenų į bylos nagrinėjimą pagal administracinio nusižengimo padarymo vietą (ANK 616 straipsnio 1 dalis).
35. Administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens reikalavimu bylos nagrinėjimas vyksta žodinio proceso tvarka. Apie tai pranešama administracinio nusižengimo teisenoje dalyvaujantiems asmenims. Jeigu reikalavimas nagrinėti bylą žodinio proceso tvarka nebuvo įrašytas administracinio nusižengimo protokole, administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo turi teisę šį reikalavimą pateikti ne vėliau kaip iki administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimo pradžios. Jeigu administracinio nusižengimo protokole nenurodyta, kad administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo reikalauja nagrinėti bylą žodinio proceso tvarka, ir per šioje dalyje nustatytą terminą nepateiktas reikalavimas nagrinėti bylą žodinio proceso tvarka arba jeigu administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo ir nukentėjusysis neatvyksta į žodinį bylos nagrinėjimą, byla nagrinėjama jiems nedalyvaujant rašytinio proceso tvarka. Administracinių nusižengimų bylų nagrinėjimui žodinio proceso tvarka mutatis mutandis taikomos ANK XXXV skyriaus nuostatos, reglamentuojančios administracinių nusižengimų bylų nagrinėjimą pirmosios instancijos teisme (ANK 616 straipsnio 3 dalis).
36. Jeigu paaiškinimai nebuvo pateikti administracinio nusižengimo tyrimo metu arba nagrinėti administracinio nusižengimo bylą Įgaliotas pareigūnas nusprendžia, kad paaiškinimai yra nepakankami ir būtina juos papildyti, Komisija, gavusi administracinio nusižengimo protokolą ir kitą bylos medžiagą, ANK 573 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka siunčia administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui ir nukentėjusiajam prašymus pateikti paaiškinimus dėl administracinio nusižengimo, jo aplinkybių. Prireikus prašymas pateikti parodymus, eksperto išvadą ar specialisto paaiškinimą pateikiamas ir liudytojams, ekspertams ir specialistams. Šioje dalyje nurodyti paaiškinimai ir parodymai turi būti pateikti per 14 (keturiolika) kalendorinių dienų nuo prašymo išsiuntimo dienos. Paaiškinimų ar parodymų nepateikimas laiku neužkerta kelio nagrinėti administracinio nusižengimo bylą (ANK 616 straipsnio 2 dalis).
37. Komisija privalo nustatyti ar (ANK 617 straipsnio 1 dalis):
37.7. fizinis arba juridinis asmuo, kuriam administraciniu nusižengimu padaryta fizinė, turtinė ar neturtinė žala pripažintas nukentėjusiuoju;
38. Komisija nagrinėdama administracinio nusižengimo bylą turi teisę pakeisti nuorodą į Aprašo 7 punkto papunktį ar kitą teisės aktą, kuriame nustatyta atsakomybė už šį nusižengimą, jeigu administracinio nusižengimo protokole nurodyta administracinio nusižengimo esmė yra įrodyta, tačiau suklysta nurodant Aprašo 7 punkto papunktį ar kitą teisės aktą, kuriame nustatyta atsakomybė už padarytą administracinį nusižengimą (ANK 617 straipsnio 3 dalis).
39. Kiekvienas žodinis bylos nagrinėjimas fiksuojamas naudojant informacines ir elektroninių ryšių technologijas (ANK 633 straipsnio 1 dalis). Įrašai saugomi skaitmeninėse laikmenose ir saugomi kartu su kitais procesiniais dokumentais.
40. Komisija administracinių nusižengimų bylas turi išnagrinėti per 20 (dvidešimt) darbo dienų nuo administracinio nusižengimo protokolo įteikimo dienos, o kai surašomas administracinio nusižengimo protokolas su administraciniu nurodymu, – per 20 (dvidešimt) darbo dienų nuo Aprašo 32 punkte nurodytų terminų pabaigos. Tais atvejais, kai asmeniui siunčiamas prašymas pateikti paaiškinimus (terminas 14 (keturiolika) kalendorinių dienų), administracinių nusižengimų bylos išnagrinėjamos per 20 (dvidešimt) darbo dienų suėjus prašymų pateikimų terminui.
41. Komisija priima vieną iš šių nutarimų (ANK 619 straipsnio 1 dalis):
43. Baudos dydis nustatomas pagal ANK 140 straipsnio dalies sankcijoje numatytų minimalios ir maksimalios baudų vidurkį, atsižvelgiant į padaryto administracinio nusižengimo pobūdį, pažeidėjo kaltės formą ir rūšį, asmenybę, atsakomybę lengvinančias ir sunkinančias aplinkybes. Kai yra vien atsakomybę lengvinančių aplinkybių ir kitų asmens padėtį gerinančių aplinkybių, skiriama ne didesnė negu vidurkis, o kai yra vien atsakomybę sunkinančių aplinkybių ir kitų asmens padėtį bloginančių aplinkybių, skiriama ne mažesnė negu vidurkis bauda. Kai yra atsakomybę lengvinančių ir sunkinančių aplinkybių, taip pat kitų šioje dalyje numatytų asmens padėtį gerinančių ir bloginančių aplinkybių, bauda skiriama atsižvelgiant į jų kiekį ir reikšmingumą (ANK 34 straipsnio 2 dalis):
43.1. lengvinančios aplinkybės:
43.1.1. kaltininkas prisipažino padaręs Aprašo 7 punkte numatytą administracinį nusižengimą ir nuoširdžiai gailisi arba padėjo jį išaiškinti;
43.1.4. administracinį nusižengimą padarė nėščia moteris, jeigu ši aplinkybė turėjo įtakos nusižengimo padarymui;
43.2. sunkinančias aplinkybes:
43.2.3. Aprašo 7 punkte numatytas administracinis nusižengimas padarytas pakartotinai, jeigu administracinį nusižengimą padaręs asmuo per metus nuo administracinio nurodymo įvykdymo dienos arba nuo nutarimo administracinio nusižengimo byloje įsiteisėjimo dienos, iki sueis vieni metai nuo administracinės nuobaudos ar administracinio poveikio priemonės įvykdymo dienos, padarė Aprašo 7 punkte numatytą administracinį nusižengimą, laikoma, kad šis administracinis nusižengimas padarytas pakartotinai (ANK 40 straipsnis).
44. Atsižvelgdama į administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens materialinę padėtį, kitas reikšmingas aplinkybes, asmens prašymu, kai jis pateikia įrodymus (nekilnojamojo ir kilnojamojo turto pažymas, turto deklaracijas, pažymas apie darbo užmokestį ir gaunamas socialines išmokas ar pan.), administracinio nusižengimo bylą nagrinėjanti Komisija, priimdama nutarimą administracinio nusižengimo byloje, gali paskirtos baudos mokėjimą išdėstyti per laikotarpį iki 2 (dvejų) metų, atsižvelgdami į paskirtos baudos dydį. Asmens prašymas išdėstyti baudos mokėjimą, paduodamas Komisijai, privalo būti rašytinis. Po nutarimo priėmimo paskirtos baudos mokėjimo išdėstymo klausimai sprendžiami Mokesčių administravimo įstatyme nustatyta tvarka (ANK 675 straipsnio 3 dalis).
45. Komisija, skirdami baudą, atsižvelgdama į administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens sunkią materialinę padėtį, kitas reikšmingas aplinkybes, šio asmens prašymu, kai jis pateikia įrodymus (nekilnojamojo ir kilnojamojo turto pažymas, turto deklaracijas, pažymas apie darbo užmokestį ir gaunamas socialines išmokas ar pan.), gali tuo pačiu nutarimu visą baudą ar jos dalį pakeisti viešaisiais darbais. Asmens prašymas pakeisti baudą (jos dalį) viešaisiais darbais, paduodamas Komisijai, privalo būti rašytinis (ANK 675 straipsnio 4 dalis).
46. Komisija, atsižvelgdama į padaryto administracinio nusižengimo pobūdį, pažeidėjo kaltės formą ir rūšį, asmenybę, atsakomybę lengvinančias ir sunkinančias aplinkybes ir vadovaudamasi teisingumo ir protingumo principais, gali paskirti mažesnę baudą negu ANK 140 straipsnio dalies sankcijoje numatyta minimali bauda arba paskirti švelnesnę administracinę nuobaudą ar administracinio poveikio priemonę, negu numatyta ANK 140 straipsnio dalies sankcijoje, arba administracinės nuobaudos ar administracinio poveikio priemonės neskirti. Komisija kiekvieną savo sprendimą privalo motyvuoti. Komisijos sprendimą sankcionuoja apylinkės teismo teisėjas (ANK 34 straipsnio 6 dalis).
47. Nutarimas nutraukti administracinio nusižengimo teiseną turi būti priimamas, kai yra bent viena iš šių aplinkybių (ANK 5651 straipsnis):
47.4. yra ANK IV skyriuje nurodyta ar kita šiame kodekse nustatyta atleidimo nuo administracinės atsakomybės aplinkybė;
47.7. iki administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimo dienos pasibaigia ANK 39 straipsnyje nurodytas terminas;
47.8. dėl to paties fakto administracinėn atsakomybėn patrauktam asmeniui yra priimtas teismo ar ne teismo tvarka institucijos (pareigūno) nutarimas skirti administracinę nuobaudą arba yra įvykdytas administracinis nurodymas, arba nepanaikintas nutarimas nutraukti administracinio nusižengimo teiseną, arba dėl to nusižengimo pradėtas ikiteisminis tyrimas;
48. Komisijai išnagrinėjus administracinio nusižengimo bylą žodinio ir rašytinio proceso tvarka, nutarimo (nutarties) rezoliucinė dalis paskelbiama žodžiu, taip pat trumpai išdėstomi sprendimo motyvai; institucijos, kurios pareigūnas atliko administracinio nusižengimo tyrimą, atstovui, asmeniui, dėl kurio šis nutarimas (nutartis) priimtas, ir nukentėjusiajam išduodamos nutarimo (nutarties) administracinio nusižengimo byloje kopijos (nuorašai). Jeigu šie asmenys nedalyvavo skelbiant nutarimą (nutartį), nutarimo (nutarties) kopijos (nuorašai) jiems išsiunčiamos per 3 (tris) darbo dienas nuo nutarimo (nutarties) paskelbimo.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
NUTARIMO ADMINISTRACINIO NUSIŽENGIMO BYLOJE APSKUNDIMAS
49. Nutarimus administracinių nusižengimų bylose apylinkės teismui gali apskųsti (ANK 621 straipsnis):
50. Komisijos nutarimai administracinių nusižengimų bylose gali būti apskųsti apylinkės teismui pagal Inspekcijos buvimo vietą (ANK 622 straipsnio 1 dalis).
51. Skundas dėl Komisijos priimto nutarimo administracinio nusižengimo byloje paduodamas per Inspekciją. Institucija per 5 (penkias) darbo dienas, jeigu įstatymuose nenustatytas kitas terminas, skundą dėl Komisijos nutarimo administracinio nusižengimo byloje kartu su byla persiunčia atitinkamam apylinkės teismui elektroninių ryšių priemonėmis (ANK 622 straipsnio 2 dalis) (Lietuvos teismų elektroninių paslaugų portalu „e.teismas.lt“).
52. Skundas dėl Komisijos priimto nutarimo administracinio nusižengimo byloje gali būti paduotas per 20 (dvidešimt) kalendorinių dienų nuo nutarimo kopijos (nuorašo) išsiuntimo ar išdavimo dienos. Jeigu šis terminas praleistas dėl svarbių priežasčių, jį pareiškėjo prašymu rašytinio proceso tvarka gali atnaujinti apylinkės teismas. Apylinkės teismo nutartis atsisakyti atnaujinti nutarimo administracinio nusižengimo byloje apskundimo terminą per 20 (dešimt) kalendorinių dienų nuo nutarties kopijos (nuorašo) išsiuntimo ar išdavimo dienos gali būti skundžiama apygardos teismui (ANK 623 straipsnis).
PENKTASISSKIRSNIS
ADMINISTRACINIO NURODYMO IR ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ BYLOJENUTARIMO VYKDYMAS
53. Administracinio nurodymo vykdymą kontroliuoja Įgaliotas pareigūnas, įrašęs nurodymą į administracinių nusižengimų protokolą.
55. Administracinis nurodymas sumokėti baudą įvykdomas laiku sumokant nurodyto dydžio baudą į administraciniame nurodyme nurodytą sąskaitą (ANK 669 straipsnio 2 dalis).
56. Komisijos nutarimai turi būti vykdomi suėjus Aprašo 52 punkte nurodytam apskundimo terminui. Apskundus nutarimą, jis turi būti vykdomas įsiteisėjus teismo nutarčiai, jei šis nutarimas nebuvo panaikintas (ANK 668 straipsnio 2 dalis).
57. Nutarimo skirti administracinę nuobaudą vykdymo kontrolę atlieka ir su šio nutarimo vykdymu susijusius klausimus sprendžia nutarimą ne teismo tvarka priėmusi Komisija.
58. Nutarimo skirti baudą vykdymo, išskyrus, kiek tai susiję su ANK kodekso 671 straipsnio 1, 2, 3 dalyse ir 675 straipsnio 4 dalyje nurodytais veiksmais, kontrolė pavedama Valstybinei mokesčių inspekcijai.
59. Administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo baudą turi sumokėti ne vėliau kaip per 40 (keturiasdešimt) kalendorinių dienų nuo nutarimo skirti baudą išsiuntimo ar išdavimo jam dienos, o apskundus nutarimą skirti baudą, – ne vėliau kaip per 40 (keturiasdešimt) kalendorinių dienų nuo nutarties, kuria skundas nepatenkintas, išsiuntimo ar išdavimo dienos (ANK 675 straipsnio 2 dalis).
60. Jeigu pažeidėjas nesumoka baudos per Aprašo 59 punkte nustatytą terminą, taip pat jeigu baudos dalis nesumokama laiku pagal jos mokėjimo išdėstymo tvarką ir baudos mokėjimas dalimis nutraukiamas, nutarimas skirti baudą pateikiamas vykdyti priverstine tvarka. Baudą priverstinai išieško antstoliai Civilinio proceso kodekse nustatyta tvarka (ANK 676 straipsnio 1 ir 2 dalys).
61. Nutarimai dėl baudos pakeitimo viešaisiais darbais išsiunčiami vykdyti ne vėliau kaip kitą darbo dieną po jų priėmimo. Nutarimus dėl baudos pakeitimo viešaisiais darbais vykdo policija ir savivaldybės vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka (ANK 678 straipsnio 1 dalis).
ŠEŠTASISSKIRSNIS
TURTO KONFISKAVIMAS
63. Turto konfiskavimas yra administracinio poveikio priemonė, kurią kartu su administracine nuobauda gali skirti Komisija.
64. Konfiskuojamas tik tas turtas, kuris buvo administracinio nusižengimo įrankis, priemonė, dalykas bei priklausantis pažeidėjui nuosavybės teise (ANK 29 straipsnis).
V SKYRIUS
JURIDINIAMS ASMENIMS TAIKOMOS POVEIKIO PRIEMONĖS
PIRMASIS SKIRSNIS
PROTOKOLO SURAŠYMAS
66. Teisinės metrologinės priežiūros metu nustačius juridinio asmens padaryta padarytą Aprašo 8 punkte nurodytą pažeidimą, išskyrus pažeidimą, kuris vertinamas kaip mažareikšmis, per 1 (vieną) mėnesį surašomas metrologijos srities teisės aktų pažeidimo protokolas pagal Inspekcijos viršininko 2020 m. kovo 13 d. įsakymu Nr. 11V-46 „Dėl Metrologijos srities teisės aktų pažeidimo protokolo formos ir šio protokolo surašymo taisyklių patvirtinimo“ patvirtintą formą (toliau – protokolas). Pažeidimus tiria ir protokolus surašo juridinio asmens veiklos patikrinimu atlikę Įgalioti pareigūnai (Metrologijos įstatymo 36 straipsnio 2 dalis).
67. Protokolas surašomas dviem egzemplioriais. Protokolą pasirašo jį surašęs asmuo ir atsakomybėn traukiamo juridinio asmens įgaliotas atstovas, išskyrus atvejus, kai protokolas surašytas atsakomybėn traukiamo juridinio asmens įgaliotam atstovui nedalyvaujant. Jeigu atsakomybėn traukiamo juridinio asmens įgaliotas atstovas atsisako pasirašyti protokolą, tai įrašoma protokole (Metrologijos įstatymo 36 straipsnio 3 dalis).
68. Kai protokolas, surašomas atsakomybėn traukiamo juridinio asmens įgaliotam atstovui nedalyvaujant, jis ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo surašymo momento išsiunčiamas atsakomybėn traukiamam juridiniam asmeniui (Metrologijos įstatymo 36 straipsnio 4 dalis).
69. Atsakomybėn traukiamas juridinis asmuo, kuriam surašytas protokolas, turi šias teises (Metrologijos įstatymo 36 straipsnio 5 dalis ):
69.1. pateikti iki protokole nurodytos pažeidimo nagrinėjimo datos rašytinį paaiškinimą dėl pažeidimo ir pastabas dėl protokolo turinio;
69.4. susipažinti su Inspekcijos turima pažeidimo medžiaga, daryti šios medžiagos kopijas ar nuorašus, jei tai nepažeidžia įstatymų reikalavimų dėl valstybės, tarnybos, profesinės, komercinės paslapties ar kitų įstatymų saugomų paslapčių, asmens duomenų apsaugos ir (arba) asmens teisės į privataus gyvenimo neliečiamumą užtikrinimo;
ANTRASIS SKIRSNIS
PAŽEIDIMŲ NAGRINĖJIMAS
71. Komisija išnagrinėja ne vėliau kaip per 3 (tris) mėnesius nuo protokolo įteikimo pažeidimo padarymu įtariamam juridiniam asmeniui dienos (Metrologijos įstatymo 36 straipsnio 16 dalis).
72. Pažeidimo nagrinėjimas turi būti numatytas ne anksčiau kaip po 15 (penkiolikos) darbo dienų nuo protokolo įteikimo pažeidimo padarymu įtariamam juridiniam asmeniui dienos. Laikoma, kad juridinio asmens įgaliotam atstovui tinkamai pranešta apie posėdį dėl pažeidimo nagrinėjimo protokolą įteikus pažeidimo padarymu įtariamo juridinio asmens įgaliotam atstovui pasirašytinai arba išsiuntus registruotu paštu Juridinių asmenų registre nurodytu juridinio asmens buveinės adresu (o kai juridinis asmuo nurodo kitą korespondencijos įteikimo adresą, – šiuo nurodytu adresu) ir adresatui įteikus pasirašytinai arba išsiuntus per Nacionalinę elektroninių siuntų pristatymo naudojant pašto tinklą informacinę sistemą juridinio asmens nurodytu elektroninio pristatymo dėžutės adresu (Metrologijos įstatymo 36 straipsnio 6 dalis).
73. Pažeidimai nagrinėjami rašytinio proceso tvarka, išskyrus atvejus, kai atsakomybėn traukiamo juridinio asmens prašymu ar savo iniciatyva priima sprendimą pažeidimą nagrinėti žodinio proceso tvarka, kai būtina išklausyti žodinius pažeidimo nagrinėjimo dalyvių paaiškinimus ar kai pažeidimas gali būti geriau išnagrinėtas žodinio proceso tvarka (Metrologijos įstatymo 36 straipsnio 7 dalis).
Posėdis dėl pažeidimo nagrinėjimo yra viešas, išskyrus atvejus, kai Komisija savo iniciatyva arba atsakomybėn traukiamo juridinio asmens ir (ar) kito pažeidimo nagrinėjimo dalyvio prašymu nusprendžia pažeidimą nagrinėti uždarame posėdyje, siekdama apsaugoti valstybės, tarnybos, profesinę, komercinę paslaptį ar kitas įstatymų saugomas paslaptis arba užtikrinti asmens teisę į privataus gyvenimo neliečiamumą ir (ar) asmens duomenų apsaugą (Metrologijos įstatymo 36 straipsnio 8 dalis).
74. Tuo atveju, kai pažeidimas nagrinėjamas žodinio proceso tvarka, institucija, paskiria kitą posėdžio dėl pažeidimo nagrinėjimo datą, negu nurodyta protokole, atsakomybėn traukiamam juridiniam asmeniui ne vėliau kaip prieš 10 (dešimt) darbo dienų iki šio Aprašo 72 punkte numatytais būdais įteikiamas šaukimas į posėdį. Šaukime nurodoma pakeista posėdžio dėl pažeidimo nagrinėjimo data (Metrologijos įstatymo 36 straipsnio 6 dalis).
75. Nagrinėjant pažeidimą žodinio proceso tvarka, dalyvauja atsakomybėn traukiamo juridinio asmens įgaliotas atstovas. Juridinio asmens įgalioto atstovo neatvykimas į posėdį dėl pažeidimo nagrinėjimo nekliudo pažeidimą nagrinėti jam nedalyvaujant, jeigu jam tinkamai pranešta apie šį posėdį. Prireikus į posėdį dėl pažeidimo nagrinėjimo Komisijos sprendimu kviečiamas dalyvauti Įgalioti pareigūnai, dėl pažeidimo nukentėję asmenys, suinteresuoti asmenys (valstybės ir savivaldybių institucijų, įstaigų ar organizacijų atstovai, kiti asmenys, kurių interesai tiesiogiai susiję su nagrinėjamu pažeidimu, ar jų įgalioti atstovai), liudytojai, ekspertai (konsultantai) ar vertėjai (Metrologijos įstatymo 36 straipsnio 10 dalis).
76. Atsakomybėn traukiamo juridinio asmens atstovas posėdžio dėl pažeidimo nagrinėjimo metu turi teisę susipažinti su posėdyje pateikta tyrimo medžiaga, daryti šios medžiagos kopijas ar nuorašus, jei tai nepažeidžia įstatymų reikalavimų dėl valstybės, tarnybos, profesinės, komercinės paslapties ar kitų įstatymų saugomų paslapčių, asmens duomenų apsaugos ir (arba) asmens teisės į privataus gyvenimo neliečiamumą užtikrinimo, duoti paaiškinimus, pateikti prašymus, teikti įrodymus, užduoti klausimų liudytojams ar nukentėjusiesiems, jeigu posėdžio metu jie yra apklausiami (Metrologijos įstatymo 36 straipsnio 9 dalis).
TREČIASIS SKIRSNIS
NUTARIMO PRIĖMIMAS
78. Išnagrinėjusi pažeidimą, Komisija priima vieną iš šių nutarimų (Metrologijos įstatymo 36 straipsnio 11 dalis):
79. Skiriamos baudos dydis nustatomas pagal Metrologijos įstatymo 33 straipsnio 2 ar 3 dalyje nustatytų minimalios ir maksimalios baudų vidurkį. Skiriant baudą, atsižvelgiama į Metrologijos įstatymo 34 straipsnyje nurodytas atsakomybę lengvinančias ir (ar) sunkinančias aplinkybes, pažeidimo pobūdį, pažeidimo trukmę ir mastą. Kai yra atsakomybę lengvinančių aplinkybių, bauda mažinama nuo jos vidurkio iki minimalaus dydžio, o kai yra atsakomybę sunkinančių aplinkybių, bauda didinama nuo jos vidurkio iki maksimalaus dydžio. Kai yra ir atsakomybę lengvinančių, ir sunkinančių aplinkybių, bauda skiriama atsižvelgiant į jų kiekį ir reikšmingumą. Baudos dydžio mažinimas ar didinimas turi būti motyvuotas Komisijos nutarime skirti sankciją (Metrologijos įstatymo 33 straipsnio 7 dalis).
80. Kartu su sankcija už metrologijos srities teisės aktų pažeidimą juridiniam asmeniui gali būti skiriamas, o už Metrologijos įstatymo 33 straipsnio 1 dalies 7 punkte nurodytą pažeidimą privalo būti skiriamas matavimo priemonės, kaip pažeidimo padarymo įrankio ar priemonės, konfiskavimas. Spręsdama dėl už Metrologijos įstatymo 33 straipsnio 1 dalies 1–6 punktuose nurodytų pažeidimų padarymą skiriamo matavimo priemonės konfiskavimo, Komisija atsižvelgia į Metrologijos įstatymo 33 straipsnio 7 dalyje nurodytas ir kitas pažeidimo tyrimui bei nagrinėjimui reikšmingas aplinkybes.
81. Įsiteisėjus nutarimui matavimo priemonė (kaip pažeidimo padarymo įrankis ar priemonė) konfiskuojama ne vėliau kaip kitą darbo dieną ir realizuojama Lietuvos Respublikos finansų ministro nustatyta tvarka (Metrologijos įstatymo 33 straipsnio 8 dalis).
82. Nutarime skirti sankciją nurodoma (Metrologijos įstatymo 36 straipsnio 13 dalis):
82.3. duomenys apie pažeidėją (pavadinimas, teisinė forma, juridinio asmens kodas, buveinės adresas);
82.8. Metrologijos įstatymo 33 straipsnio 1 dalies punktas, nustatantis atsakomybę už pažeidėjo padarytą veiką;
82.11. kai skiriama bauda, – baudos dydis, sąskaita, į kurią bauda turi būti sumokėta, ir baudos sumokėjimo terminas;
83. Nutarimas nutraukti pažeidimo teiseną priimamas, kai yra bent viena iš šių aplinkybių (Metrologijos įstatymo 36 straipsnio 12 dalis):
84. Nutarime nutraukti pažeidimo teiseną nurodoma (Metrologijos įstatymo 36 straipsnio 14 dalis):
84.3. duomenys apie juridinį asmenį (pavadinimas, teisinė forma, juridinio asmens kodas, buveinės adresas);
85. Nutarimas juridinio asmens įgaliotam atstovui įteikiamas pasirašytinai arba ne vėliau kaip per 3 (tris) darbo dienas nuo nutarimo priėmimo dienos išsiunčiamas registruotu paštu Juridinių asmenų registre nurodytu juridinio asmens buveinės adresu (o kai juridinis asmuo nurodo kitą korespondencijos įteikimo adresą, – šiuo nurodytu adresu) ir adresatui įteikiamas pasirašytinai arba išsiunčiamas per Nacionalinę elektroninių siuntų pristatymo naudojant pašto tinklą informacinę sistemą juridinio asmens nurodytu elektroninio pristatymo dėžutės adresu. Nukentėjusiam asmeniui nutarimas įteikiamas pasirašytinai arba ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo nutarimo priėmimo dienos išsiunčiamas registruotu paštu protokole nurodytu gyvenamosios vietos ar kitu korespondencijos įteikimo adresu ir įteikiamas adresatui pasirašytinai (Metrologijos įstatymo 36 straipsnio 15 dalis). Valstybinei mokesčių inspekcijai ne vėliau kaip per 3 (tris) darbo dienas nuo nutarimo priėmimo dienos išsiunčiamas per Nacionalinę elektroninių siuntų pristatymo naudojant pašto tinklą informacinę sistemą juridinio asmens nurodytu elektroninio pristatymo dėžutės adresu.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
NUTARIMO APSKUNDIMAS
86. Juridiniai asmenys ir dėl pažeidimo nukentėję asmenys Komisijos nutarimus per 30 (trisdešimt) dienų nuo šių nutarimų įteikimo dienos gali apskųsti teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka. Kreipimasis į teismą sustabdo nutarimo skirti sankciją, kuriuo skiriama bauda, vykdymą (Metrologijos įstatymo 37 straipsnis).
PENKTASIS SKIRSNIS
NUTARIMO VYKDYMAS
87. Nutarimu skirti sankciją paskirta bauda į valstybės biudžetą sumokama ne vėliau kaip per 30 (trisdešimt) kalendorinių dienų nuo šio nutarimo įteikimo juridiniam asmeniui dienos. Teismo sprendimu nutarimą skirti sankciją palikus nepakeistą, šiuo nutarimu paskirta bauda sumokama ne vėliau kaip per 30 (trisdešimt) kalendorinių dienų nuo teismo sprendimo dėl nutarimo skirti sankciją įsiteisėjimo dienos (Metrologijos įstatymo 38 straipsnio 1 dalis).
88. Nutarimas skirti sankciją, kuriuo skiriama bauda, yra vykdomasis dokumentas, vykdomas Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka. Šis nutarimas gali būti pateikiamas vykdyti ne vėliau kaip per 1 (vienus) metus nuo jo priėmimo dienos. Šis terminas pratęsiamas tokiam laikui, kuriam buvo sustabdytas Komisijos nutarimo vykdymas, arba laikotarpiui, kuriam, vadovaujantis Aprašo 95 punktu, buvo atidėtas baudos ar jos dalies mokėjimas (Metrologijos įstatymo 38 straipsnio 3 dalis).
89. Inspekcija turi teisę baudos ar jos dalies mokėjimą išdėstyti per laikotarpį iki 1 (vienų) metų arba atidėti iki 1 (vienų) metų (toliau - baudos ar jos dalies mokėjimo išdėstymas arba atidėjimas), jeigu sumokėti baudos per Aprašo 93 punkte nurodytą terminą juridinis asmuo negali dėl objektyvių priežasčių, nustatydama baudos ar jos dalies mokėjimo grafiką arba atidėdama mokėjimo terminą. Pažeidus mokėjimo grafiką arba atidėto mokėjimo terminą baudos ar jos dalies mokėjimui taikomas Aprašo 93 punkte nurodytas terminas (Metrologijos įstatymo 38 straipsnio 2 dalis).
90. Sprendimą dėl baudos ar jos dalies mokėjimo išdėstymo arba atidėjimo mokėjimo priima Komisija gavusi Inspekcijos viršininko pritarimą. Sprendimas įforminamas priimant nutarimą dėl juridiniam asmeniui paskirtos baudos ar jos dalies mokėjimo išdėstymo pagal mokėjimo grafiką arba mokėjimo termino atidėjimo (Metrologijos įstatymo 38 straipsnio 2 dalis).
91. Juridinio asmens motyvuotas prašymas dėl baudos ar jos dalies mokėjimo išdėstymo arba atidėjimo ir kiti reikalingi dokumentai: paskutinio ataskaitinio laikotarpio veiklos finansinė ataskaita ir kiti reikšmingas aplinkybes pagrindžiantys įrodymai bei baudos ar jos dalies mokėjimo grafikas, kuriame išdėstytas baudos ar jos dalies mokėjimas dalimis, turi būti pateikti (Metrologijos įstatymo 38 straipsnio 2 dalis):
91.1. likus ne mažiau kaip 20 (dešimt) kalendorinių dienų iki jo prievolės sumokėti baudą įvykdymo paskutinės dienos;
91.2. tiesiogiai atvykus į Inspekciją adresu: A. Goštauto g. 9, Vilnius (darbo dienomis ir darbo valandomis) arba Inspekcijos elektroninio pašto adresu: metrinsp@metrinsp.lt arba paštu Inspekcijos adresu: A. Goštauto g. 9, 01108 Vilnius. Siunčiant pranešimą paštu po adresato pavadinimu turi būti nurodoma žyma „Pažeidimų nagrinėjimo komisijai“.
92. Komisija išnagrinėjusi prašymą ir priima sprendimą dėl paskirtos baudos ar jos dalies mokėjimo išdėstymo ar atidėjimo arba sprendimą dėl atsisakymo išdėstyti ar atidėti baudos ar jos dalies mokėjimą ir apie tai raštu praneša juridiniam asmeniui likus ne mažiau kaip 5 (penkioms) kalendorinėms dienoms iki prievolės sumokėti baudą įvykdymo paskutinės dienos.
93. Priėmus sprendimą atidėti baudos ar jos dalies mokėjimo išdėstymo ar atidėjimo mokėjimą, per 10 (dešimt) darbo dienų nuo sprendimo priėmimo sudaro baudos ar jos dalies mokėjimo laiko išdėstymo ar atidėjimo sutartį.
94. Juridinis asmuo, gavęs sprendimą dėl paskirtos baudos ar jos dalies sumokėjimo išdėstymo ar atidėjimo, bet norintis jos atsisakyti, apie tai raštu informuoja Inspekciją. Apie gautą pranešimą informuoja Valstybinė mokesčių inspekciją ir Konkurencijos tarybą.
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
96. Asmens ir juridinių asmenų pateikti asmens duomenys tvarkomi vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas), Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais asmens duomenų tvarkymą.
97. Inspekcija Atvirų duomenų skiltyje „Juridiniams asmenims skirtos sankcijos“ sankcijos“ https://metrinsp.lrv.lt/lt/atviri-duomenys/juridiniams-asmenims-skirtos-sankcijos) skelbia informaciją apie juridiniams asmenims paskirtas sankcijas.
98. Komisijos veikla organizuojama vadovaujantis komisijos darbo reglamentu (Inspekcijos viršininko 2022 m. balandžio 4 d. įsakymas Nr. 11V-75 „Dėl komisija juridinių asmenų padarytiems metrologijos srities teisės aktų pažeidimams nagrinėti darbo reglamento patvirtinimo“)
99. Įgalioti pareigūnai, Komisijos nariai ir kiti Inspekcijos valstybės tarnautojai pažeidę Aprašo nuostatas atsako teisės aktų nustatyta tvarka.
100. Dokumentų valdymas organizuojamas Inspekcijos darbo reglamento, patvirtinto Inspekcijos viršininko 2020 m. gruodžio 2 d. įsakymu Nr. 11V-237 „Dėl Lietuvos metrologijos inspekcijos darbo reglamento patvirtinimo“ ir Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklių, patvirtintų Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. V-118 „Dėl dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklių patvirtinimo“, nustatyta tvarka.
101. Su šiuo Aprašu Inspekcijos valstybės tarnautojai supažindinami per DBSIS. Susipažinimas šioje sistemoje paspaudus mygtuką „susipažinau“ prilyginamas rašytiniam parašui.