JONAVOS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL JONAVOS RAJONO SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO SUDARYMO, VYKDYMO ir atskaitomybės tvarkos aprašo PATVIRTINIMO
2024 m. gruodžio 19 d. Nr. 1TS-250
Jonava
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 66 straipsniu, Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo III skyriumi, Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 14 d. nutarimu Nr. 543 „Dėl Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo įgyvendinimo“, Jonavos rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
1. Patvirtinti Jonavos rajono savivaldybės biudžeto sudarymo, vykdymo ir atskaitomybės tvarkos aprašą (pridedama).
2. Pripažinti netekusiu galios Jonavos rajono savivaldybės tarybos 2023 m. gegužės 18 d. sprendimo Nr. 1TS-85 „Dėl Jonavos rajono savivaldybės biudžeto sudarymo, vykdymo ir atskaitomybės tvarkos aprašo patvirtinimo“ 1 punktą.
3. Pripažinti netekusiu galios Jonavos rajono savivaldybės tarybos 2008 m. lapkričio 20 d. sprendimo Nr. 1TS-255 „Dėl programų finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo rajono savivaldybės biudžeto pajamų plano nevykdymo atveju“ 1 punktą.
Šis sprendimas per vieną mėnesį nuo jo priėmimo dienos gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka Lietuvos administracinių ginčų komisijos Kauno apygardos skyriui (Laisvės al. 36, Kaunas) arba Regionų apygardos administraciniam teismui bet kuriuose teismo rūmuose (Šiaulių rūmai, Dvaro g. 80, Šiauliai; Panevėžio rūmai, Respublikos g. 62, Panevėžys; Klaipėdos rūmai, Galinio Pylimo g. 9, Klaipėda; Kauno rūmai, A. Mickevičiaus g. 8A, Kaunas) Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
PATVIRTINTA
Jonavos rajono savivaldybės tarybos
2024 m. gruodžio 19 d.
sprendimu Nr. 1TS-250
JONAVOS RAJONO SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO SUDARYMO, VYKDYMO IR ATSKAITOMYBĖS TVARKOS APRAŠAS
I BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Jonavos rajono savivaldybės (toliau – savivaldybė) biudžeto sudarymo, vykdymo ir atskaitomybės tvarkos aprašas (toliau – aprašas) nustato savivaldybės biudžeto rengimo, tvirtinimo, keitimo, vykdymo ir atskaitomybės procedūras, asignavimų valdytojų vadovų teises, pareigas ir atsakomybę.
II BIUDŽETO PROJEKTO RENGIMAS IR TVIRTINIMAS
3. Savivaldybės biudžeto projektas rengiamas vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos
savivaldos įstatymu, Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymu, Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymu, Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymu, Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklėmis, Lietuvos Respublikos fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstituciniu įstatymu, oficialiosios statistikos portale skelbiamais duomenimis, savivaldybės tarybos patvirtintais strateginio planavimo dokumentais, savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų programomis ir jų sąmatų projektais.
4. Savivaldybės tam tikrų metų biudžeto projekto rengimą organizuoja savivaldybės meras:
4.1. nustato savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojams (toliau – asignavimų valdytojai) projektinių programų sąmatų ir paskaičiavimų formų pateikimo terminą;
5. Kasmet atitinkamoms valstybės institucijoms ir įstaigoms savivaldybės administracijos atsakingi skyriai pateikia informaciją, reikalingą 3 biudžetinių metų asignavimų poreikiui valstybės biudžeto specialiosioms tikslinėms dotacijoms savivaldybės biudžetui, pagal konkrečią paskirtį apskaičiuoti.
6. Savivaldybės biudžeto pajamos planuojamos remiantis Lietuvos Respublikos Seimo patvirtintais savivaldybių biudžetų finansiniais rodikliais, valstybės institucijų ir įstaigų pranešimais apie planuojamas specialiąsias tikslines dotacijas valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) funkcijoms atlikti, ugdymo reikmėms finansuoti ir Valstybės investicijų programoje numatytų investicijų projektams finansuoti bei kitas valstybės dotacijas, savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų prognozuojamomis gauti pajamomis už teikiamas paslaugas ir iš Europos Sąjungos finansinės paramos, bendrojo finansavimo bei kitos gaunamos tarptautinės finansinės paramos lėšų, kitų biudžeto pajamų prognozėmis.
7. Savivaldybė, laikydamasi Fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstituciniame įstatyme ir tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatyme nustatytų skolinimosi limitų (jeigu tokie limitai nustatomi), Vyriausybės nustatyta tvarka gali skolintis investiciniams projektams finansuoti ir paskoloms grąžinti, prisiimti įsipareigojimus pagal finansinės nuomos (lizingo) sutartis bei kitus įsipareigojamuosius skolos dokumentus. Kreditorių paskolai paimti parenka savivaldybės mero potvarkiu sudaryta komisija iš ne mažiau kaip 5 narių.
8. Praėjusių metų biudžeto lėšų likučiai naudojami biudžetinių įstaigų įmokėtų į savivaldybės biudžetą pajamų nepanaudotų lėšų likučiams grąžinti, Aplinkos apsaugos rėmimo specialiajai programai, savivaldybės būsto plėtrai, infrastruktūros plėtrai, Europos Sąjungos finansinės paramos ir bendrojo finansavimo bei kitos gaunamos finansinės paramos lėšomis finansuojamiems projektams finansuoti, biudžeto lėšų stygiui dengti ir kitoms savivaldybės reikmėms.
9. Asignavimų valdytojų vadovai nustato savo įstaigų programų įgyvendinimo lėšų poreikį ir sudaro pirmųjų metų programų sąmatų projektus, reikalingus savivaldybės biudžeto projektui sudaryti, pagal programų finansavimo šaltinius, funkcinės klasifikacijos ir ekonominės klasifikacijos straipsnius, organizuoja jiems pavaldžių įstaigų ir kitų subjektų programų sąmatų sudarymą.
10. Asignavimų valdytojų vadovai yra tiesiogiai atsakingi už teisingą, laiku pateiktą lėšų poreikio paskaičiavimą, programų ir jų sąmatų sudarymą. Programų sąmatų projektai pateikiami per dokumentų valdymo sistemą.
11. Programų sąmatų projektai sudaromi pagal Lietuvos Respublikos finansų ministro įsakymu patvirtintas sutrumpintas formas t. y. įrašomos tik tos eilutės, kuriose yra duomenų ir savivaldybės mero nustatytais terminais pateikiami savivaldybės administracijos Finansų ir biudžeto skyriui (toliau – Finansų ir biudžeto skyrius). Asignavimų valdytojai planuoja lėšas pagal rodiklius, susijusius su veiklos pobūdžiu, vadovaudamiesi lėšų skyrimo tvarkomis, jei tokios yra patvirtintos. Kartu su programų sąmatų projektais pateikiami įstaigų etatų sąrašai, kita įstaigų charakteristika, turinti įtakos asignavimų planavimui. Asignavimų valdytojai, gaunantys pajamų už teikiamas paslaugas ir trumpalaikio ar ilgalaikio materialiojo turto nuomą, biudžeto programų sąmatų projektus Finansų ir biudžeto skyriui pateikia pagal kiekvieną teikiamų paslaugų rūšį.
12. Finansų ir biudžeto skyrius, gautus asignavimų valdytojų programų sąmatų projektus susistemina, patikrina programų sąmatų projektuose pateiktų paskaičiavimų tikslumą, patikrina pateiktus įstaigų etatų sąrašus (pakeisti, įskaitant ir naujai įsteigtus, biudžetinės įstaigos darbuotojų pareigybių sąrašai, turi būti suderinti su Savivaldybės mero sudaryta komisija) įvertina ar laikytasi taupumo režimo pagal kelių metų statistinius duomenis, nustatyta tvarka paskirsto asignavimų valdytojams valstybės biudžeto dotacijas ugdymo reikmėms finansuoti, valstybinėms (perduotoms savivaldybėms) funkcijoms vykdyti ir kitoms reikmėms, parengia pirminį biudžeto asignavimų paskirstymo projektą, atsižvelgiant į savivaldybės biudžeto bendras finansines galimybes, ir pateikia svarstyti darbo grupei.
13. Darbo grupėje aprobuotas biudžeto projektas teikiamas svarstyti ir tvirtinti savivaldybės tarybos komitetams ir savivaldybės tarybai, jos reglamento nustatyta tvarka.
14. Savivaldybės tarybos sprendimu tvirtinamame savivaldybės biudžete nurodoma:
14.1. vienų biudžetinių metų savivaldybės biudžeto rodikliai:
14.1.1. bendra vienų biudžetinių metų pajamų suma ir jų paskirstymas pagal pajamų rūšis, išskiriant pajamas už teikiamas paslaugas, pagal asignavimų valdytojus;
14.1.2. bendra vienų biudžetinių metų asignavimų suma ir jų paskirstymas asignavimų valdytojams programoms vykdyti pagal finansavimo šaltinius, išskiriant asignavimus pažangos priemonėms vykdyti;
15. Savivaldybės taryba, tvirtindama savivaldybės antrųjų ir trečiųjų biudžetinių metų bendras biudžeto pajamų sumas:
15.1. sumas iš gyventojų pajamų mokesčio planuoja vadovaudamasi tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymu patvirtinta antrųjų ir trečiųjų biudžetinių metų prognozuojama gyventojų pajamų mokesčio suma, mokama į savivaldybės biudžetą (išskyrus fiksuoto dydžio gyventojų pajamų mokestį, mokamą už pajamas, gaunamas iš veiklos, kuria verčiamasi turint verslo liudijimą);
III BIUDŽETO PROGRAMŲ SĄMATŲ SUDARYMAS IR TVIRTINIMAS
17. Savivaldybės tarybai patvirtinus biudžetą, asignavimų valdytojų vadovai ne vėliau kaip per 15 darbo dienų patvirtina vykdomų programų sąmatas pagal programas, programų priemones finansavimo šaltinius, funkcinės ir ekonominės klasifikacijos kodus, neviršijant šioms programoms patvirtintų bendrųjų asignavimų sumų ir pateikia Finansų ir biudžeto skyriui per dokumentų valdymo sistemą. Sudarydami programų sąmatas, darbo užmokesčio ir komunalinių paslaugų įsigijimo išlaidoms, asignavimų valdytojai naudoja Finansų ir biudžeto skyriaus pateiktus skaičius. Patvirtindami programų sąmatas asignavimų valdytojai turi užtikrinti, kad praėjusių metų įsiskolinimai pagal jų įsipareigojimus būtų numatyti padengti einamaisiais metais, laiku būtų mokamas darbo užmokestis ir mokesčiai, atsiskaitoma už paslaugas pagal sutartinius įsipareigojimus. Asignavimų paskirstymas pagal ketvirčius turi būti planuojamas atsižvelgiant į realius planuojamus mokėjimus dėl prisiimtų ar numatomų prisiimti įsipareigojimų kiekvieną ketvirtį.
18. Planuojamos lėšos programų sąmatose nurodomos taip:
18.1. subjektui, kuris priklauso tai pačiai viešojo sektoriaus subjektų grupei, detalizuojant pagal ekonominę klasifikaciją, atsižvelgiant į galutinį lėšų panaudojimą, išskyrus tuos atvejus, kai vykdomi darbai arba teikiamos paslaugos pagal galiojančius įkainius arba tarifus ir kai paskirstomos Europos Sąjungos paramos lėšos, kitos tarptautinės finansinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšos;
19. Centralizuotos apskaitos įstaiga, kuriai pavesta centralizuotai tvarkyti asignavimų valdytojų apskaitą ir įgaliotai rengti ir teikti apraše nurodytus dokumentus ir atlikti apraše nustatytas procedūras kitų įstaigų vardu kaip nustatyta Centralizuoto viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos organizavimo tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. gegužės 23 d. nutarimu Nr. 488 „Dėl Centralizuoto viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos organizavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ bei buhalterinės apskaitos organizavimo sutartyje (toliau – Apskaitos įstaiga) ar asignavimų valdytojas suveda programų sąmatų duomenis į savivaldybės apskaitos sistemą.
20. Finansų ir biudžeto skyrius, vadovaudamasis patvirtintu biudžetu, asignavimų valdytojų patvirtintomis programų sąmatomis, atsižvelgdamas į Finansų ministerijos paskelbtą pirmųjų biudžetinių metų ketvirčiais paskirstytą gyventojų pajamų mokesčio planą ir kitų institucijų prognozes:
20.1. sudaro pirmųjų biudžetinių metų ketvirčiais paskirstytą savivaldybės biudžeto pajamų ir programų finansavimo planą pagal savivaldybės asignavimų valdytojus, programas, finansavimo šaltinius ir išlaidų ekonominę klasifikaciją. Savivaldybės biudžeto pajamų ir programų finansavimo planą tvirtina savivaldybės meras;
IV BIUDŽETO VYKDYMAS, KEITIMAS IR ATSKAITOMYBĖ
22. Finansų ir biudžeto skyrius per 2 darbo dienas mėnesiui pasibaigus parengia ir, savivaldybės merui patvirtinus, pateikia duomenis Valstybinei mokesčių inspekcijai apie tiesiogiai į
savivaldybės iždo sąskaitą pervestas lėšas: nuomos mokesčio už valstybinę žemę, turto ir kitų pajamų, biudžetinių įstaigų pajamų už teikiamas paslaugas, vietines rinkliavas.
23. Nuomos mokestis už valstybinę žemę ir valstybinio vidaus vandenų fondo vandens telkinius iš surenkamosios sąskaitos į savivaldybės iždo sąskaitą pervedamas ne rečiau kaip kartą per mėnesį.
24. Savivaldybės aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos pajamas Valstybinė mokesčių inspekcija perveda į savivaldybės iždo atskirą sąskaitą. Gavus detalią informaciją iš Valstybinės mokesčių inspekcijos, apie praėjusį mėnesį pervestas Savivaldybės aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos lėšas, 20 procentų Savivaldybių aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos lėšų, neįskaitant įplaukų už medžioklės plotų naudotojų mokesčius, mokamus įstatymų nustatytomis proporcijomis ir tvarka už medžiojamųjų gyvūnų išteklių naudojimą, pervedama į atskirą Savivaldybės visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos savivaldybės iždo sąskaitą.
25. Biudžetinių įstaigų pajamos – biudžetinių įstaigų gautos pajamos už trumpalaikio ir ilgalaikio materialiojo turto nuomą, teikiamas paslaugas (išskyrus rinkliavas) ir kitos gautos pajamos, kurių panaudojimo tikslinė paskirtis nustatyta Europos Sąjungos teisės aktuose, įstatymuose arba Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimuose, kurios įmokamos į savivaldybės biudžetą ir naudojamos vadovaujantis įstatymais arba Vyriausybės nutarimais, savivaldybės tarybos sprendimais šių įstaigų vykdomoms programoms finansuoti.
26. Savivaldybės biudžetinių įstaigų pajamų už teikiamas viešąsias paslaugas įkainius ir tarifus tvirtina savivaldybės taryba, jeigu teisės aktai nenustato kitaip.
27. Biudžetinių įstaigų pajamas sudaro:
27.2. pajamos už trumpalaikio ir ilgalaikio materialiojo turto nuomą, gautos išnuomojus
turtą, vadovaujantis Jonavos rajono savivaldybės materialiojo ilgalaikio turto nuomos tvarkos aprašu;
28. Pajamų už teikiamas paslaugas sąmatas rengia ir vykdo asignavimų valdytojai, gaunantys pajamų už teikiamas paslaugas, už trumpalaikio ir ilgalaikio materialiojo turto nuomą ir įmokas už išlaikymą švietimo, socialinės apsaugos ir kitose įstaigose.
29. Biudžetinių įstaigų pajamos, kurių naudojimo paskirtis, nėra nustatyta kituose teisės aktuose, pagal patvirtintas programų sąmatas, pirmiausia naudojamos šių įstaigų išlaidoms, susijusioms su paslaugų teikimu, taip pat pagrindinės veiklos išlaidoms.
30. Programų išlaidoms padengti pirmiausia naudojami asignavimai, gauti iš einamaisiais biudžetiniais metais į savivaldybės iždą įmokėtų biudžetinių įstaigų pajamų, įskaitant ankstesniais metais nepanaudotus šių lėšų likučius.
31. Iš patalpų nuomininkų gautos įmokos už trečiųjų asmenų suteiktas komunalines paslaugas (šildymą, elektros energiją, vandenį ir panašiai) naudojamos už šių asmenų suteiktas komunalines paslaugas sumokėti.
32. Jei pajamų už teikiamas paslaugas gaunama daugiau nei planuota, savivaldybės tarybos sprendimu gali būti tikslinamas įmokų ir asignavimų planas. Visais atvejais išlaidos negali viršyti pajamų.
33. Biudžetinės įstaigos gautas pajamas kaupia atskirose sąskaitose ir į savivaldybės iždo sąskaitas perveda, nurodant atitinkamą pajamų rūšį, paskutinę mėnesio darbo dieną arba dažniau, kai yra poreikis teikti mokėjimo paraišką programos, kuri finansuojama iš biudžetinių įstaigų pajamų, išlaidoms apmokėti.
34. Biudžetinių įstaigų pajamos jų vykdomoms programoms finansuoti pervedamos pagal Finansų ir biudžeto skyriui pateiktą mokėjimo paraišką biudžeto apskaitos informacinėje sistemoje, neviršijant programos sąmatoje patvirtintų asignavimų ir įmokėtų į savivaldybės iždo sąskaitą sumų.
35. Į kitus biudžetinius metus perkeliama ir naudojama programoms finansuoti einamaisiais metais nepanaudota įmokėtų biudžetinių įstaigų pajamų dalis, kuri yra ne didesnė negu 10 proc. įmokėtos metinės sumos. Šio punkto nuostatos netaikomos biudžetinių įstaigų pajamoms, gautoms konkrečiam tikslui ir kurių negalima naudoti kitoms reikmėms (materialiojo ilgalaikio turto nuomos pajamos, infrastruktūros plėtros įmokos ir kitos tikslinės lėšos).
36. Asignavimų valdytojų programos finansuojamos iš savivaldybės biudžeto, vadovaujantis programų sąmatomis, bei Finansų ir biudžeto skyriui Apskaitos įstaigos ar asignavimų valdytojo pateikta mokėjimų paraiška savivaldybės apskaitos sistemoje. Apskaitos įstaiga ar asignavimų valdytojas, pervedę biudžetinių įstaigų pajamas į savivaldybės biudžetą, teikia mokėjimo paraiškas dėl lėšų grąžinimo. Apskaitos įstaiga ar asignavimų valdytojas neturi teisės teikti mokėjimo paraiškų dėl tos sumos arba naudoti tą lėšų sumą, kuri nebuvo įmokėta į savivaldybės biudžeto sąskaitą arba nebuvo planuota pajamų ir programų sąmatoje.
37. Apskaitos įstaiga ar asignavimų valdytojas biudžeto lėšų mokėjimo paraiškas rengia tik tada, kai jų reikia konkrečioms išlaidoms apmokėti, neviršijant patvirtintų asignavimų valdytojų programų sąmatų. Finansų ir biudžeto skyrius lėšas iš savivaldybės biudžeto sąskaitų perveda per vieną darbo dieną, pagal pateiktas mokėjimo paraiškas. Už duomenų teisingumą pateiktose mokėjimo paraiškose atsako Apskaitos įstaiga ar asignavimų valdytojas.
38. Mokėjimo paraiškose asignavimai detalizuojami pagal finansavimo šaltinius, programas, priemones, funkcinę ir ekonominę klasifikaciją bei sąmatas.
39. Finansų ir biudžeto skyrius, per biudžetinius metus, gali finansuoti programas panaudojant laikinai laisvas savivaldybės ar valstybės biudžeto lėšas, jeigu valstybės institucijų ir įstaigų, skyrusių asignavimus, nenustatyta kitaip.
40. Savivaldybės biudžeto lėšų pervedimo, į asignavimų valdytojų sąskaitas banke, mokėjimų nurodymus pasirašo Finansų ir biudžeto skyriaus vedėjas ir šio skyriaus specialistai, atsakingi už apskaitos tvarkymą (jų atostogų, ligos, komandiruočių atvejais – pavaduojantys asmenys).
41. Biudžetinių metų pradžioje, iki bus patvirtintos programų sąmatos, asignavimų valdytojo finansavimas kiekvieną mėnesį negali viršyti 1/12 praėjusių metų šiam asignavimų valdytojui skirtų lėšų, išskyrus atvejus, kai asignavimų valdytojas ar Apskaitos įstaiga Finansų ir biudžeto skyriui pagrindžia didesnį lėšų poreikį, ir naudojamos tik tęstinei veiklai finansuoti (išskyrus programų asignavimų dalį, kurią sudaro Europos Sąjungos paramos ir bendrojo finansavimo bei kitos gaunamos finansinės paramos lėšos) bei įsiskolinimams dengti.
42. Finansų ir biudžeto skyrius paskolas bankams grąžina, palūkanas ir paskolų aptarnavimo išlaidas moka pagal paskolų sutartyse nustatytas sąlygas ir programos sąmatoje numatytus asignavimus.
43. Savivaldybės vykdomų projektų išlaidas apmokėjus iš savivaldybės biudžeto, tais pačiais biudžetiniais metais gautomis Europos Sąjungos paramos lėšomis, atkuriamos savivaldybės biudžeto padarytos išlaidos.
44. Savivaldybei gavus papildomų tikslinės paskirties dotacijų ar kitų lėšų iš valstybės biudžeto, asignavimų valdytojai gali būti finansuojami viršijant patvirtintą programos sąmatą. Biudžeto tikslinimo metu papildomai gautos tikslinės paskirties dotacijos ar kitos lėšos iš valstybės biudžeto, įtraukiamos į savivaldybės biudžeto pajamų ir išlaidų planą.
45. Jeigu numatoma, kad nustatytas savivaldybės biudžeto pajamų planas iki metų pabaigos nebus įvykdytas, asignavimų valdytojams lėšos programų finansavimui pagal jų pateiktas paraiškas pervedamos tokia tvarka:
45.1. programų priemonėms, finansuojamoms valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų ir kitų tikslinių dotacijų lėšomis;
45.2. biudžetinių įstaigų pajamų už teikiamas paslaugas, jeigu asignavimų valdytojai yra įmokėję įmokas į rajono savivaldybės biudžeto sąskaitą;
45.9. įsipareigojimams pagal asignavimų valdytojų sudarytas sutartis vykdyti, atsižvelgiant į taikytinas sankcijas dėl sutartinių įsipareigojimų nevykdymo;
45.10. projektų, finansuojamų Europos Sąjungos paramos ar valstybės biudžeto lėšomis, bendrajam finansavimui;
46. Nevykdant pajamų surinkimo plano ir trūkstant apyvartinių lėšų, laikinam pajamų trūkumui padengti, sprendimą dėl trumpalaikės paskolos ėmimo ar biudžeto asignavimų mažinimo priima savivaldybės taryba.
47. Asignavimų valdytojų patvirtintos programos, vykdomos nepavaldžios biudžetinės įstaigos ir (arba) kito subjekto, kuris priklauso kitai viešojo sektoriaus subjektų grupei nei šis asignavimų valdytojas arba nepriskiriamas viešojo sektoriaus subjektams, finansuojamos pagal tarpusavio pasirašytas biudžeto lėšų naudojimo (finansavimo) sutartis. Biudžeto lėšų naudojimo (finansavimo) sutartis sudaroma ne ilgesniam nei 3 biudžetinių metų laikotarpiui. Asignavimų valdytojų iniciatyva gali būti pasirašomos biudžeto lėšų naudojimo (finansavimo) sutartys ir su tai pačiai viešojo sektoriaus subjektų grupei priklausančiais viešojo sektoriaus subjektais, kurie nėra biudžetinės įstaigos. Biudžeto lėšų naudojimo (finansavimo) sutartyje turi būti nurodyta :
47.1. subjektui skiriamų biudžeto lėšų suma ir asignavimų valdytojo programa ir priemonė, pagal kurią skiriamos lėšos;
47.3. veiklos, kuriai finansuoti skiriamos biudžeto lėšos, stebėsenos rodikliai (ne mažiau kaip vienas);
47.4. planuojamas detalus biudžeto lėšų paskirstymas pagal išlaidų ekonominę paskirtį (klasifikaciją) arba kitą principą, kurį taikant atskleidžiamas planuojamas subjekto lėšų panaudojimas, išskyrus tuos atvejus, kai už vykdomus darbus arba teikiamas paslaugas atsiskaitoma pagal teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintus įkainius arba tarifus;
47.5. atsiskaitymas asignavimų valdytojui už veiklą, kuriai finansuoti skiriamos biudžeto lėšos, ir už jos stebėsenos rodiklių įvykdymą;
47.6. atsiskaitymas asignavimų valdytojui už biudžeto lėšų panaudojimą (nurodant išlaidų ekonominę paskirtį ar kitą informaciją, kuria atskleidžiamas subjekto lėšų panaudojimas) ir asignavimų valdytojui pareikalavus finansinės apskaitos dokumentų, kuriais pagrindžiamas lėšų panaudojimas, sąrašo, kuriame pateikiami asignavimų valdytojo nustatyti duomenys, arba šių dokumentų kopijų pateikimas;
47.7. kad metams pasibaigus subjektų disponuojamose sąskaitose esančios biudžeto lėšos grąžinamos asignavimų valdytojui, skyrusiam biudžeto lėšas;
48. Asignavimų valdytojų vadovai privalo, programoms vykdyti skirtas lėšas, naudoti pagal jų paskirtį teisėtai, ekonomiškai, efektyviai ir rezultatyviai, bei kontroliuoti savo įstaigos įsipareigojimų vykdymą.
49. Asignavimų valdytojų vadovai turi teisę:
49.1. Finansų ir biudžeto skyriui pateikiant pažymą – pranešimą apie pakeitimus ir Apskaitos įstaigai ar asignavimų valdytojui – suvedant pakeitimus savivaldybės apskaitos sistemoje, keisti:
49.1.1. programų sąmatoms patvirtintų asignavimų paskirtį pagal ekonominę klasifikaciją, neviršijant patvirtintų tam tikrai programų sąmatai bendrųjų asignavimų sumų;
49.2. Ketvirtame ketvirtyje, savivaldybės merui raštu pagrindus tikslinimo būtinumą ir gavus mero raštišką sutikimą (nuostata netaikoma Europos Sąjungos finansinės paramos, bendrojo finansavimo bei kitos gaunamos tarptautinės finansinės paramos lėšoms, Savivaldybės aplinkos apsaugos, infrastruktūros plėtros ir visuomenės sveikatos rėmimo specialiosioms programoms skirtoms lėšoms):
49.2.1. tikslinti asignavimus darbo užmokesčiui. Asignavimai darbo užmokesčiui gali būti didinami tik iš sutaupytų asignavimų ir tik tais atvejais, kai toks padidinimas nelemia papildomo asignavimų poreikio kitais biudžetiniais metais. Asignavimai darbo užmokesčiui gali būtų mažinami, jei tai nesukels darbo užmokesčio lėšų trūkumo už einamuosius metus (ši nuostata netaikoma, kai lėšos keliamos į Darbdavių socialinės paramos pinigais ekonominės klasifikacijos straipsnį).
50. Jeigu asignavimų valdytojas gauna mažiau lėšų, negu numatyta programų sąmatoje ir šių lėšų nepakanka atsiradusiems piniginiams įsipareigojimams vienu metu vykdyti, mokėjimai vykdomi vadovaujantis šio aprašo 45 punktu.
51. Asignavimų valdytojų vadovai nuolat analizuoja savo ir pavaldžių įstaigų programų sąmatų įvykdymo ataskaitas. Nustačius netekusių tikslinės paskirties asignavimų sumas, atsiradus papildomų asignavimų poreikiui arba poreikiui pakeisti patvirtintų asignavimų paskirtį, Finansų ir biudžeto skyriui pateikiamas prašymas. Prašyme turi būti nurodyta asignavimų programa, priemonė, valstybės funkcinės ir ekonominės klasifikacijos kodai, lėšų šaltiniai, pakeitimo priežastys ir lėšų panaudojimo paskirtis. Prašymai pateikiami per dokumentų valdymo sistemą.
52. Biudžetiniams metams pasibaigus, gautas, bet nepanaudotas pagal tikslinę paskirtį lėšas, asignavimų valdytojai grąžina į rajono savivaldybės iždo sąskaitą ne vėliau kaip iki kitų metų sausio 5 dienos. Ši nuostata netaikoma Europos Sąjungos paramos, bendrojo finansavimo bei kitos gaunamos tarptautinės finansinės paramos lėšų likučiams.
53. Asignavimų valdytojai į pridėtinės vertės mokesčio (toliau – PVM) atskaitą įtrauktas iš savivaldybės biudžeto apmokėtas pirkimo (importo) PVM sumas privalo savivaldybės biudžeto lėšas grąžinti pervesdami į savivaldybės iždo sąskaitą.
54. Finansų ir biudžeto skyrius metų pabaigoje likusias nepanaudotas valstybės biudžeto dotacijas, nustatytas savivaldybių biudžetams Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatyme, išskyrus nepanaudotą Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšų dalį, lėšas, kurios per metus buvo paskirtos savivaldybių biudžetams pagal atskirus įstatymus ar Vyriausybės nutarimus arba panaudotos ne pagal savo paskirtį, iki sausio 10 dienos grąžina į valstybės biudžetą – pervedant iš savivaldybės biudžeto sąskaitų į atitinkamų valstybės institucijų ir įstaigų, skyrusių asignavimus sąskaitas, jeigu tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatyme nenustatyta kitaip.
55. Savivaldybės tarybai teikiamas biudžetinių metų biudžeto patikslinimo projektas šiais atvejais:
55.1. gavus papildomas tikslinės paskirties dotacijas, valstybės biudžeto dotacijas valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) funkcijoms vykdyti ir ugdymo reikmėms, kitoms reikmėms finansuoti atitinkamų metų Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymu ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka, Europos Sąjungos paramos, bendrojo finansavimo ir kitos tarptautinės paramos lėšas;
55.2. prognozuojant biudžeto viršplanines pajamas, gali būti didinamas pajamų planas ir skirstomi papildomi asignavimai (ne anksčiau kaip po devynių mėnesių biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio sudarymo);
55.3. gavus asignavimų valdytojų prašymus, dėl pajamų plano tikslinimo, asignavimų perskirstymo pagal programas;
55.5. perskirstant valstybės biudžeto dotaciją valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) funkcijoms vykdyti ir ugdymo reikmėms, kitoms reikmėms finansuoti atitinkamų metų Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymu ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka;
56. Vadovaudamasis savivaldybės tarybos sprendimu dėl biudžeto patikslinimo, Finansų ir biudžeto skyrius asignavimų valdytojams, per 5 darbo dienas pateikia pažymas-pranešimus apie asignavimų pakeitimus. Pažymos-pranešimo formą tvirtina savivaldybės meras. Pažymą-pranešimą pasirašo Finansų ir biudžeto skyriaus vedėjas. Apskaitos įstaiga ar asignavimų valdytojas per 5 darbo dienas atitinkamai patikslina programų sąmatas savivaldybės apskaitos sistemoje.
57. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų I ketvirčio, pusmečio, devynių mėnesių ir metinių finansinių ir biudžeto vykdymo ataskaitų rinkiniai pateikiami Finansų ir biudžeto skyriui savivaldybės mero nustatyta tvarka ir terminais.
58. Savivaldybės biudžeto įvykdymo I ketvirčio, pusmečio, devynių mėnesių ir metinių ataskaitų rinkinius rengia Finansų ir biudžeto skyrius, remiantis savivaldybės biudžeto apskaitos duomenimis – į savivaldybių biudžetus gautų pajamų bei asignavimų valdytojų pateiktais biudžeto vykdymo ataskaitų rinkiniais.
59. Asignavimų valdytojo vadovo ar Apskaitos įstaigos atsakomybė už finansinės apskaitos organizavimą, asignavimų naudojimo teisingumą ir mokėjimo paraiškų duomenų teisingumą, finansinės atskaitomybės rengimą bei pateikimą pagal įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimus apibrėžta šiame apraše ir buhalterinės apskaitos organizavimo sutartyje.
60. Finansų ir biudžeto skyrius rengia:
60.1. Savivaldybės metinį biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinį, kurį sudaro:
60.2 Savivaldybės biudžeto vykdymo ataskaitas, sudarytas, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymu patvirtintus rodiklius ir detalizuojant pagal:
60.2.1. bendrą vienų biudžetinių metų pajamų sumą ir jų paskirstymą pagal pajamų rūšis, išskiriant pajamas už teikiamas paslaugas, pagal asignavimų valdytojus;
60.2.2. bendrą vienų biudžetinių metų asignavimų sumą ir jų paskirstymą asignavimų valdytojams programoms vykdyti pagal finansavimo šaltinius, išskiriant asignavimus pažangos priemonėms vykdyti;
61. Savivaldybės biudžeto vykdymo metinis ataskaitų rinkinys įtraukiamas į savivaldybės metinio ataskaitų rinkinio sudėtį, kuris, gavus savivaldybės kontrolieriaus vertinimą, teikiamas tvirtinti Savivaldybės tarybai.
V SAVIVALDYBĖS APYVARTINĖS LĖŠOS
63. Savivaldybės biudžeto apyvartinės lėšos sudaromos iš savivaldybės biudžeto lėšų likučio, o kai jo nepakanka – iš biudžeto pajamų.
64. Savivaldybės biudžeto apyvartinės lėšos yra nepaskirstyti biudžeto lėšų likučiai, kuriuos sudaro: savivaldybės iždo sąskaitoje esančios praėjusių biudžetinių metų gruodžio 31 d. ir savivaldybės biudžeto lėšos, gautos už praėjusius metus iki einamųjų metų sausio 10 d., bei einamųjų metų viršplaninės pajamos.
65. Savivaldybės biudžeto apyvartinės lėšos yra naudojamos:
65.1. einamųjų metų savivaldybės biudžetui subalansuoti, kai nepakanka Lietuvos Respublikos Seimo patvirtintų prognozuojamų pajamų;
65.2. einamųjų metų savivaldybės biudžeto lėšų stygiui apmokėti, kai nepakanka į savivaldybės biudžetą (atitinkamu laikotarpiu) gautų pajamų arba kai nevykdomas atitinkamo laikotarpio savivaldybės biudžeto pajamų planas;
66. Laikinai laisvas apyvartines lėšas galima laikyti Lietuvos Respublikos kredito įstaigose, einamosiose arba trumpalaikių indėlių sąskaitose. Indėlių sąskaitose galima laikyti ne daugiau 70 procentų visų laisvų lėšų, tačiau vienos kredito įstaigos indėlių sąskaitoje galima laikyti ne daugiau kaip 20 procentų visų laisvų lėšų.
VI BIUDŽETINIŲ ĮSTAIGŲ DEPOZITAI IR KITOS LĖŠOS
67. Biudžetinių įstaigų depozitai - laikinai šių įstaigų saugomos ir tam tikrų aplinkybių arba susitarimų sąlygojamos lėšos. Depozitinės lėšos laikomos atskiroje banko sąskaitoje ir susidarius atitinkamoms aplinkybėms grąžinamos asmenims arba organizacijoms (toliau vadinama – depozitoriai), kuriems jos priklauso.
68. Biudžetinės įstaigos depozitus saugo ribotą laiką:
68.1. lėšas, kurios turi būti grąžintos fiziniams asmenims, – 3 metus po šių lėšų grąžinimo sąlygose nustatyto termino, o teisėsaugos institucijų (vidaus reikalų sistemos, prokuratūros ir teismų) depozitų sąskaitose laikomus iš areštuotų ir kitų asmenų paimtus pinigus – 6 mėnesius nuo teismo sprendimo grąžinti paimtus pinigus jų savininkui išsiuntimo registruotu laišku dienos;
69. Depozitoriams nustatytu laiku neatsiėmus savo lėšų, biudžetinės įstaigos perveda jas į savivaldybės iždo sąskaitą – biudžeto pajamas.
70. Kitoms biudžetinių įstaigų lėšoms priskiriamos:
70.1. lėšos, gautos įvykus draudžiamajam įvykiui, kai draudimo išmokos gavėjas yra biudžetinė įstaiga;
70.3. iš valstybės, tarptautinių ir užsienio organizacijų gautos kompensacijos, skirtos ankstesniais biudžetiniais metais turėtoms dalyvavimo jų organizuojamuose renginiuose, programose, projektuose ir tyrimuose išlaidoms padengti;
70.6. lėšos, teisės aktų nustatyta tvarka gautos konkrečių gavėjų – fizinių asmenų išlaikymui (globos (rūpybos) išmokos, nustatytos Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatyme);
71. Kitos biudžetinių įstaigų lėšos naudojamos pagal atskirą įstaigos vadovo patvirtintą išlaidų sąmatą įstaigos funkcijoms atlikti.
72. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojo ankstesniais biudžetiniais metais išleistiems savivaldybės biudžeto asignavimams (išskyrus programų dalį, kuri finansuojama iš pajamų už teikiamas paslaugas) kompensuoti gautos lėšos (neįskaitant lėšų, nurodytų šio aprašo 31 ir 70 punktuose), kurios nesuplanuotos einamųjų biudžetinių metų savivaldybės biudžete, pervedamos į savivaldybės iždo sąskaitą.
VII BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
74. Savivaldybės interneto svetainėje kas ketvirtį skelbiami praėjusio laikotarpio (didėjančia tvarka) savivaldybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkiniai, o kas mėnesį (ne vėliau kaip iki kito mėnesio 20 dienos) pagal kiekvieno mėnesio paskutinės dienos duomenis, apie planinius ir faktinius duomenis, pagal biudžeto pajamų rūšis.
75. Savivaldybės biudžeto sudarymo ir vykdymo veiksmai, neaprašyti šioje tvarkoje, atliekami vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymais ir kitais biudžeto sudarymo ir vykdymo tvarką reglamentuojančiais teisės aktais.