Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINIŲ PENSIJŲ ĮSTATYMO NR. I-730 11 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-2276(2)
2016 m. rugpjūčio 17 d. Nr. 842
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2016 m. birželio 30 d. sprendimą Nr. SV-S-1606 „Dėl įstatymo projekto išvadų“, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Nepritarti Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymo Nr. I-730 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-2276(2) (toliau – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:
1. Įstatymo projekte siūloma nustatyti teisę gauti nukentėjusių asmenų valstybinę pensiją asmenų, pagal Sovietų Sąjungos ir nacistinės Vokietijos 1941 m. sausio 10 d. susitarimą dėl gyventojų mainų atkeltų į Lietuvą, vaikams, gimusiems nuo 1941 m. sausio 10 d. iki 1945 m. gegužės 8 d., tai yra tik vienai Antrojo pasaulinio karo metais gimusių nukentėjusių asmenų vaikų grupei. Toks teisinis reguliavimas nepagrįstai išskirtų vieną nukentėjusių asmenų vaikų grupę iš kitų nukentėjusių asmenų vaikų, kurie taip pat gimė Antrojo pasaulinio karo metais Lietuvoje ir kentė karo nepriteklius. Skirtingas minėtų asmenų vertinimas gali pažeisti asmenų lygiateisiškumo principą. Atitinkamos rūšies santykių subjektams – visiems vienodais požymiais pasižymintiems asmenims (jų grupėms) – turi būti taikomas tas pats įstatymas ar kitas teisės aktas, tai yra tas pats vienodas, visiems tos kategorijos subjektams bendras, lygus matas (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2003 m. gruodžio 30 d. nutarimas).
2. Būtina pažymėti, kad Įstatymo projekto siūlymas nustatyti teisę į nukentėjusių asmenų valstybinę pensiją naujai asmenų grupei prieštarautų Valstybinio socialinio draudimo ir pensijų sistemos pertvarkos gairių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Seimo 2011 m. gegužės 24 d. nutarimu Nr. XI-1410 „Dėl Valstybinio socialinio draudimo ir pensijų sistemos pertvarkos gairių patvirtinimo“, nuostatai neplėsti nukentėjusių asmenų valstybinių pensijų gavėjų grupių.
3. Įstatymo projekte siūlomam teisiniam reguliavimui taikyti kasmet prireiktų apie 278 tūkst. eurų papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos fiskalinės drausmės įstatymu, taip pat atsižvelgiant į anksčiau prisiimtus valstybės finansinius įsipareigojimus nuo 1 iki 2 procentų didinti įmokas į pensijų fondus už dalyvius, kompensuoti sumažintas valstybines socialinio draudimo pensijas ir valstybines pensijas, sumažintas dėl draudžiamųjų pajamų turėjimo, taip pat įgyvendinti Lietuvos Respublikos Seime atstovaujamų politinių partijų susitarimą nuosekliai didinti finansavimą krašto apsaugai, kuris 2020 metais turi pasiekti 2 procentus bendrojo vidaus produkto, ir kitus finansinius įsipareigojimus, nebus finansinių galimybių prisiimti naujų įsipareigojimų, kuriems vykdyti reikėtų papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų.