LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR Kaimo plėtros 2023–2027 mETŲ STRATEGINIO PLANO INTERVENCINĖS priemoNĖS „VIETOVĖS SU GAMTINĖMIS AR KITOMIS SPECIFINĖMIS KLIŪTIMIS“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2024 m. kovo 5 d. Nr. 3D-165

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 8 straipsniu ir atsižvelgdamas į 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) 2021/2115, kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginių planų), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013, su visais pakeitimais, 2021 m. gruodžio 2 d. Tarybos reglamentą (ES) 2021/2116 dėl bendros žemės ūkio politikos finansavimo, valdymo ir stebėsenos, kuriuo panaikinamas Reglamentas (ES) Nr. 1306/2013, su visais pakeitimais, 2022 m. gegužės 4 d. Komisijos deleguotojo reglamento (ES) 2022/1172, kuriuo papildomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2116 nuostatos dėl bendros žemės ūkio politikos integruotos administravimo ir kontrolės sistemos ir su paramos sąlygomis susijusių administracinių nuobaudų taikymo ir apskaičiavimo, 2022 m. gegužės 31 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentą (ES) 2022/1173, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2116 taikymo taisyklės dėl bendros žemės ūkio politikos integruotos administravimo ir kontrolės sistemos, Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginį planą, patvirtintą 2022 m. lapkričio 22 d. Komisijos įgyvendinimo sprendimu Nr. C(2022) 8272, vykdydamas Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 3D-102 „Dėl Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklių patvirtinimo“, Paramos už žemės ūkio naudmenas ir kitus plotus bei ūkinius gyvūnus paraiškos ir tiesioginių išmokų administravimo bei kontrolės taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 20 d. įsakymu Nr. 3D-92 „Dėl Paramos už žemės ūkio naudmenas ir kitus plotus bei ūkinius gyvūnus paraiškos ir tiesioginių išmokų administravimo bei kontrolės taisyklių patvirtinimo“, nuostatas,

t v i r t i n u Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano intervencinės priemonės „Vietovės su gamtinėmis ar kitomis specifinėmis kliūtimis“ įgyvendinimo taisykles (pridedama).

 

 

 

Žemės ūkio ministras                                                                                       Kęstutis Navickas

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2024 m. kovo 5 d. įsakymu Nr. 3D-165

 

 

LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR Kaimo plėtros 2023–2027 mETŲ STRATEGINIO PLANO INTERVENCINĖS priemoNĖS „VIETOVĖS SU GAMTINĖMIS AR KITOMIS SPECIFINĖMIS KLIŪTIMIS“ ĮGYVENDINIMO taisyklės

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.  Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinės priemonės „Vietovės su gamtinėmis ar kitomis specifinėmis kliūtimis“ įgyvendinimo taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos vadovaujantis 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115, kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginių planų), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013, su visais pakeitimais, 2021 m. gruodžio 2 d. Tarybos reglamento (ES) 2021/2116 dėl bendros žemės ūkio politikos finansavimo, valdymo ir stebėsenos, kuriuo panaikinamas Reglamentas (ES) Nr. 1306/2013, su visais pakeitimais, 2022 m. gegužės 4 d. Komisijos deleguotojo reglamento (ES) 2022/1172, kuriuo papildomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2116 nuostatos dėl bendros žemės ūkio politikos integruotos administravimo ir kontrolės sistemos ir su paramos sąlygomis susijusių administracinių nuobaudų taikymo ir apskaičiavimo, 2022 m. gegužės 31 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2022/1173, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2116 taikymo taisyklės dėl bendros žemės ūkio politikos integruotos administravimo ir kontrolės sistemos, Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano, patvirtinto 2022 m. lapkričio 22 d. Komisijos įgyvendinimo sprendimu Nr. C(2022) 8272 (toliau – Strateginis planas), Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 3D-102 „Dėl Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Strateginio plano administravimo taisyklės), ir Paramos už žemės ūkio naudmenas ir kitus plotus bei ūkinius gyvūnus paraiškos ir tiesioginių išmokų administravimo bei kontrolės taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 20 d. įsakymu Nr. 3D-92 „Dėl Paramos už žemės ūkio naudmenas ir kitus plotus bei ūkinius gyvūnus paraiškos ir tiesioginių išmokų administravimo bei kontrolės taisyklių patvirtinimo“ (toliau – TI taisyklės), nuostatomis.

2.  Taisyklių tikslas – nustatyti paramos pagal Strateginio plano kaimo plėtros intervencinę priemonę „Vietovės su gamtinėmis ar kitomis specifinėmis kliūtimis“ (toliau – Intervencinė priemonė) skyrimo tvarką ir reikalavimus.

 

II SKYRIUS

SĄVOKOS

 

3.  Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatyme, Strateginiame plane, TI taisyklėse, Strateginio plano administravimo taisyklėse.

 

III SKYRIUS

INTERVENCINĖS PRIEMONĖS TIKSLAI IR POREIKIAI

 

4.  Intervencinė priemonė atitinka bendrosios žemės ūkio politikos tiksląremti perspektyvias ūkių pajamas ir žemės ūkio sektoriaus atsparumą visoje Europos Sąjungoje, siekiant didinti ilgalaikį aprūpinimą maistu ir žemės ūkio įvairovę, taip pat užtikrinti žemės ūkio gamybos ekonominį tvarumą Europos Sąjungoje.

5Intervencinė priemonė prisideda prie nacionalinio žemės ūkio ir kaimo plėtros poreikio palaikyti ūkių ekonominį ir aplinkosauginį tvarumą vietovėse su gamtinėmis ar kitomis specifinėmis kliūtimis įgyvendinimo.

 

IV SKYRIUS

REMIAMA VEIKLA

 

6.  Pagal Intervencinę priemonę parama skiriama kasmet už žemės ūkio naudmenų (toliau – naudmenos) plotą vietovėse, kuriose esama didelių gamtinių kliūčių (didesnio ar mažesnio intensyvumo), ar vietovėse, kuriose esama kitų specifinių kliūčių (intensyvaus karsto ar potvynių užliejamose vietovėse), siekiant kompensuoti pareiškėjams dalį patirtų papildomų išlaidų ir prarastų pajamų dėl vietovei nustatytų didelių gamtinių ar kitų specifinių kliūčių.

 

V SKYRIUS

GALIMI PAREIŠKĖJAI

 

7Pareiškėjai privalo būti aktyvūs ūkininkai, kurie atitinka bendruosius reikalavimus, nustatytus TI taisyklių II skyriuje, ir laikosi žemės ūkio veiklos vykdymo kriterijų, nustatytų TI taisyklių III skyriuje, ir kurių žemės ūkio valda (toliau – valda) arba jos dalis:

7.1. yra vietovėje, kurioje esama didelių gamtinių kliūčių (didesnio arba mažesnio intensyvumo), išskirtoje vadovaujantis 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1305/2013 dėl paramos kaimo plėtrai, teikiamos Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) lėšomis, kuriuo panaikinamas Tarybos reglamentas (EB) Nr. 1698/2005, su paskutiniais pakeitimais (toliau − Reglamentas (ES) Nr. 1305/2013) 32 straipsnio 1 dalies b punkto nuostatomis;

7.2. patenka į Šiaurės Lietuvos karstinio regiono ar Nemuno deltos užliejamų pievų arba į tam tikrų šalies regionų teritoriją, kuri priskiriama prie vietovių, kuriose esama kitų specifinių kliūčių, kategorijos, išskirtą vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 1305/2013 32 straipsnio 1 dalies c punkto nuostatomis.

 

VI SKYRIUS

TINKAMUMO GAUTI PARAMĄ SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI

 

8Pareiškėjas laikomas tinkamu gauti paramą, jeigu atitinka šiuos reikalavimus:

8.1. pareiškėjas atitinka aktyviam ūkininkui keliamus bendruosius reikalavimus, nustatytus TI taisyklių II skyriuje;

8.2. pareiškėjo, kaip valdos valdytojo, valda turi būti įregistruota Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre (toliau − Valdų registras) pagal Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registro nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugpjūčio 27 d. nutarimu Nr. 1351 „Dėl Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registro įsteigimo ir jo nuostatų patvirtinimo“, reikalavimus ir jos duomenys atnaujinti Taisyklių 67 punkte nustatytais terminais ir tvarka;

8.3. pareiškėjui neiškelta byla dėl bankroto ir jis nėra likviduojamas. Atitiktis šiam reikalavimui gali būti tikslinama Paramos už žemės ūkio naudmenas ir kitus plotus bei ūkinius gyvūnus paraiškos (toliau – Paraiška) vertinimo metu;

8.4. deklaruotas bendras tinkamas paramai naudmenų plotas vietovėse, kuriose esama didelių gamtinių ar kitų specifinių kliūčių (Žemės ūkio naudmenų ir kitų plotų klasifikatoriaus (toliau – Klasifikatorius) I−VI grupės kodai ir Klasifikatoriaus kodai MNN, 5PT-3), turi būti ne mažesnis kaip 1 ha, sudarytas iš ne mažesnių kaip 0,1 ha ploto laukų;

8.5. pareiškėjas, pretenduojantis į paramą pagal Intervencinę priemonę už deklaruotas pievas ir (ar) ganyklas (Klasifikatoriaus kodai GPŽ, RZV, 5PT-7, DGP, AGP, EPT, EPG, SPT, 5PT-2, ŠLT, EBB, MNP, MNŠ, DKP, EKP, DGG, AŽP), privalo turėti TI taisyklių 3 priedo 1–9, 21, 22, 25 eilutėse pateikiamų bent 0,3 sutartinių gyvulių (toliau – SG)/ha pievų ir (ar) ganyklų (skaičiuojamas 12 mėnesių (nuo praėjusių metų balandžio 1 d. iki einamųjų metų kovo 31 d.) vidutinio ūkinių gyvūnų skaičiaus pagal Ūkinių gyvūnų registre pareiškėjo (valdos valdytojo) arba jo valdos partnerio ar valdoje registruoto šeimos nario (toliau – valdos nariai) esančius duomenis ir visų deklaruojamų pievų ir (ar) ganyklų, už kurias prašoma paramos pagal Intervencinę priemonę, plotų santykis). Ūkinių gyvūnų laikymo vieta turi būti registruota didelių gamtinių (didesnio arba mažesnio intensyvumo) ar kitų specifinių kliūčių turinčioje vietovėje (intensyvaus karsto arba potvynių užliejamose vietovėse) arba besiribojančioje su šiomis vietovėmis teritorijoje;

8.6. pareiškėjas, pretenduojantis į paramą pagal Intervencinę priemonę už daugiametes žoles, auginamas sėklai (tinkami šios pasėlių grupės augalai nurodyti Taisyklių 3 priede), Paraiškoje tokius laukus turi deklaruoti Klasifikatoriaus kodu GPŽ, pasirinkdamas sutartinį kodą „SĖ“ (kai paramos prašoma pagal Intervencinę priemonę) arba „JS“ (kai paramos prašoma pagal Intervencinę priemonę ir pagal Strateginio plano kaimo plėtros intervencinę priemonę „Ekologinis ūkininkavimas. Ekologinio ūkininkavimo tęstiniai įsipareigojimai“). Reikalavimas turėti bent 0,3 SG/ha pagal Intervencinę priemonę deklaruotų pievų ir (ar) ganyklų, kaip nustatyta Taisyklių 8.5 papunktyje, netaikomas.

9Pareiškėjas, pretenduojantis į paramą pagal Intervencinę priemonę, gali pretenduoti į paramą už tą patį plotą ir pagal tęstines Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones arba Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones, arba kitas Strateginio plano intervencines priemones ar klimatui, aplinkai ir gyvūnų gerovei naudingas sistemas (toliau − ekologinė sistema), atsižvelgdamas į paramos priemonių suderinamumą, kuris pateikiamas TI taisyklių 2 priedo Paramos suderinamumo matricoje, jei jis pagal visas šias paramos priemones laikosi savanoriškai prisiimtų įsipareigojimų.

Pareiškėjas, pretenduojantis į paramą pagal Intervencinę priemonę, negali pretenduoti į paramą už tą patį plotą ir pagal ekologinės sistemos Veiklos ariamojoje žemėje“ veiklą „Kraštovaizdžio elementų priežiūra“, kaip nustatyta TI taisyklių 2 priedo Paramos suderinamumo matricoje.

10.  Pareiškėjo atitiktis nustatytoms tinkamumo sąlygoms vertinama pagal Paraiškos pateikimo dieną pareiškėjo pateiktus, dokumentais pagrįstus bei viešuosiuose registruose esančius duomenis.

11Pareiškėjams ir jų sutuoktiniams, kurie dalyvavo arba dalyvauja įgyvendinant Kaimo plėtros 2004–2006 metų plano priemonę „Ankstyvo pasitraukimo iš prekinės žemės ūkio gamybos rėmimas“ arba Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemonę „Ankstyvas pasitraukimas iš prekinės žemės ūkio gamybos“, parama neskiriama.

 

VII SKYRIUS

ĮSIPAREIGOJIMAI

 

12Pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas privalo laikytis įsipareigojimų pagal Intervencinę priemonę, kurių trukmė 1 metai (skaičiuojant nuo einamųjų metų Paraiškos pateikimo dienos iki kitų metų paraiškų teikimo pradžios).

13.  Pareiškėjas visoje valdoje privalo laikytis paramos sąlygų, kurios apima Žemės ūkio veiklos valdymo reikalavimus (toliau – Valdymo reikalavimai), patvirtintus Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 27 d. įsakymu Nr. 3D-109 „Dėl Žemės ūkio veiklos valdymo reikalavimų, taikomų nuo 2023 metų, aprašo patvirtinimo ir kontrolės institucijų paskyrimo“, ir Geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės (toliau – GAAB) reikalavimus, patvirtintus Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 3D-107 Dėl Žemės ūkio naudmenų geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimų, taikomų nuo 2023 metų, aprašo patvirtinimo“.

14Pareiškėjas Paraiškoje privalo deklaruoti visus valdomus naudmenų ir kitus plotus, už kuriuos jis prašo paramos, taip pat ir visus kitus valdomus naudmenų plotus, nors už juos paramos neprašo, TI taisyklėse nustatyta tvarka. Žemės valdymo teisė gali būti įrodoma pateikiant tai patvirtinančius (nuosavybės, nuomos ar panaudos pagrindais) dokumentus, pagrindžiančius deklaruotų plotų valdymo teisę paskutinę paraiškų teikimo laikotarpio dieną. Parama skiriama tik už Lietuvos Respublikos teritorijoje esančius naudmenų ir kitus plotus.

15.  Pareiškėjas, pretenduojantis į paramą pagal Intervencinę priemonę, privalo laikytis žemės ūkio veiklos vykdymo kriterijų, nustatytų TI taisyklių III skyriuje.

16.  Pareiškėjas įsipareigoja ir privalo ūkininkauti ar užsiimti žemės ūkio veikla deklaruotame plote, už kurį pretenduoja į paramą pagal Intervencinę priemonę, ne trumpiau kaip iki einamųjų metų gruodžio 31 d. Valdos išregistravimo atveju, kai valda išregistruojama iki minėto termino, laikoma, kad pareiškėjas įsipareigojimo nevykdo, todėl nebetenka teisės į jam priklausiusią paramą, o tais atvejais, kai parama ar jos dalis iki šios datos pareiškėjui jau išmokėta, jis privalo paramą grąžinti.

17.  Dėl paramos gavėjų, kurie galimai nevykdo įsipareigojimo ūkininkauti ar užsiimti žemės ūkio veikla deklaruotame pagal Intervencinę priemonę plote iki Taisyklių 16 punkte nustatyto termino, Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Agentūra) gali priimti sprendimą administraciniu būdu patikrinti ūkininkavimo faktą.

18Pareiškėjas, pretenduojantis į paramą pagal Intervencinę priemonę už deklaruotus pievų ir (ar) ganyklų plotus, privalo turėti ūkinių gyvūnų, kaip nustatyta Taisyklių 8.5 papunktyje.

19Pareiškėjas, pretenduojantis į paramą pagal Intervencinę priemonę už daugiametes žoles, auginamas sėklai, privalo:

19.1būti įtrauktas į atestuotų dauginamosios medžiagos tiekėjų sąrašą, skelbiamą Valstybinės augalininkystės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – VAT) interneto svetainėje (http://www.vatzum.lt/), arba būti pasirašęs augalų dauginamosios medžiagos auginimo ir supirkimo sutartis su dauginamosios medžiagos tiekėjais;

19.2turėti VAT išduotą sėklinio pasėlio aprobavimo aktą;

19.3turėti pagal augalų dauginamajai medžiagai keliamus teisės aktų reikalavimus VAT išduotą sėklos sertifikatą, kuriame nurodyta, kad sėkla teisės aktų nustatyta tvarka yra galutinai sertifikuota;

19.4iki kitų metų birželio 1 d. Agentūrai pateikti galutinai sertifikuotos sėklos sertifikatą, jei pats rinkai tiekia augalinę dauginamąją medžiagą.

Jei pareiškėjas yra pasirašęs augalų dauginamosios medžiagos auginimo ir supirkimo sutartis su dauginamosios medžiagos tiekėjais ir ne pats rinkai tiekia dauginamąją medžiagą, iki kitų metų birželio 1 d. Agentūrai turi būti pateikta sudaryta augalinės dauginamosios medžiagos auginimo ir supirkimo sutartis bei galutinai sertifikuotos sėklos sertifikatas. Sėklos sertifikatą gali pateikti pareiškėjas arba sutartyje nurodytas augalų dauginamosios medžiagos supirkėjas.

20Pareiškėjui draudžiama dalyti valdą, jei jis siekia gauti didesnę paramos sumą, išvengti paramos ribojimo ar išvengti GAAB reikalavimų laikymosi. Valdos dalijimu laikomas dirbtinis valdos ploto suskirstymas į dalis (skaidymas), sumažinant ankstesniais metais deklaruotą pagal Intervencinę priemonę plotą. Valdos padalijimu taip pat laikomi atvejai, kai, nustačius galimą valdos dalijimą ir Agentūrai paprašius, pareiškėjas Agentūros nustatyta tvarka per pranešime nurodytą terminą nepateikia prašomų dokumentų.

21.  Pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas įsipareigoja sudaryti sąlygas asmenims, turintiems teisę audituoti ir (ar) kontroliuoti, tikrinti, kaip yra vykdoma veikla, laikomasi sąlygų, už ką skiriama parama.

22Pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas įsipareigoja teikti visą informaciją ir duomenis, reikalingus statistikos tikslams ir Strateginio plano įgyvendinimo stebėsenai bei reikalingiems vertinimams atlikti.

 

VIII SKYRIUS

PARAMOS DYDIS IR DIFERENCIJAVIMAS

 

23Kompensacinės išmokos (išmokos iš Europos Sąjungos biudžeto lėšų, mokamos paramos gavėjams už deklaruotą plotą, atitinkantį Intervencinei priemonei nustatytus reikalavimus) pagal Intervencinę priemonę skiriamos kasmet vietovėse, kuriose esama:

23.1.  didelių gamtinių kliūčių (didesnio ar mažesnio intensyvumo) – už ariamąją žemę bei daugiamečius sodinius (Klasifikatoriaus I−III, V grupės) ir ganyklas arba pievas (Klasifikatoriaus IV, VI grupės);

23.2kitų specifinių kliūčių (intensyvaus karsto ar potvynių užliejamose vietovėse) – už plotus, deklaruojamus Klasifikatoriaus I−VI grupių kodais.

24.  Vietovėse, kuriose esama didelių gamtinių kliūčių, kompensacinės išmokos diferencijuojamos, atsižvelgiant į vietovės gamtinių kliūčių intensyvumą seniūnijų (LAU 2) lygmeniu, kuris vertinamas vidutiniais seniūnijos žemės našumo balais (Vnb):

24.1.  vietovėse, kuriose esama didesnio intensyvumo didelių gamtinių kliūčių (seniūnijos, kurių Vnb ≤ 32 ir kurių sąrašas pateiktas Taisyklių 1 priede):

24.1.1.   už ariamąją žemę bei daugiamečius sodinius, iki 200 ha (imtinai) valdos plotui − 48,00 Eur už ha;

24.1.2.   už ariamąją žemę bei daugiamečius sodinius, didesniam kaip 200 ha valdos plotui – 24 Eur už ha;

24.1.3.   ganyklas arba pievas − 48,00 Eur už ha;

24.2.  vietovėse, kuriose esama mažesnio intensyvumo didelių gamtinių kliūčių (seniūnijos, kurių 33≤Vnb ≤ 34 ir kurių sąrašas pateiktas Taisyklių 2 priede):

24.2.1.   už ariamąją žemę bei daugiamečius sodinius, iki 200 ha (imtinai) valdos plotui − 32,00 Eur už ha;

24.2.2.   už ariamąją žemę bei daugiamečius sodinius, didesniam kaip 200 ha valdos plotui – 16 Eur už ha;

24.2.3.   ganyklas arba pievas32,00 Eur už ha;

24.3.  kai į paramą pagal Intervencinę priemonę pretenduojama už ne didesnį kaip 200 ha (imtinai) ariamosios žemės bei daugiamečių sodinių valdoje plotą (vertinamas bendras didesnio ir mažesnio intensyvumo didelių gamtinių kliūčių plotas, pirmumą skiriant plotams, priskiriamiems vietovėms, kuriose esama didesnio intensyvumo didelių gamtinių kliūčių) (Klasifikatoriaus I−III, V grupės), parama skaičiuojama taikant Taisyklių 24.1.1 ir 24.2.1 papunkčiuose nustatytus kompensacinių išmokų dydžius;

24.4.  kai į paramą pagal Intervencinę priemonę pretenduojama už didesnį kaip 200 ha ariamosios žemės bei daugiamečių sodinių valdoje plotą (vertinamas bendras didesnio ir mažesnio intensyvumo didelių gamtinių kliūčių plotas) (Klasifikatoriaus I−III, V grupės):

24.4.1.   parama skaičiuojama taikant vidutinį kompensacinės išmokos dydį (skaičiuojamas paramos (apskaičiuotos už pareiškėjo deklaruotą plotą taikant kompensacinės išmokos dydžius iki 200 ha (imtinai) ir didesniems kaip 200 ha valdos plotams atskirai) ir deklaruoto ploto santykis) didesnio ir mažesnio intensyvumo didelių gamtinių kliūčių vietovėse atskirai;

24.4.2.   tais atvejais, kai pareiškėjo deklaruotas ariamosios žemės bei daugiamečių sodinių plotas patenka į skirtingo intensyvumo (didesnio ir mažesnio) didelių gamtinių kliūčių teritorijas, Agentūra, vertindama paraiškas bei skaičiuodama paramą, pirmumą skiria plotams, priskiriamiems vietovėms, kuriose esama didesnio intensyvumo didelių gamtinių kliūčių;

24.4.3.   nustačius pareiškėjo deklaruoto ploto ir tinkamo paramai ploto skirtumą, parama skaičiuojama už tinkamą paramai plotą taikant vidutinį kompensacinės išmokos dydį didesnio ir mažesnio intensyvumo didelių gamtinių kliūčių vietovėse atskirai;

24.5.  kai į paramą pagal Intervencinę priemonę pretenduojama už ganyklas arba pievas (Klasifikatoriaus IV, VI grupės), parama skaičiuojama taikant Taisyklių 24.1.3 ir 24.2.3 papunkčiuose nustatytus kompensacinių išmokų dydžius.

25Vietovėse, kuriose esama kitų specifinių kliūčių, kompensacinės išmokos diferencijuojamos atsižvelgiant į gamtinės kliūties pobūdį:

25.1.  intensyvaus karsto vietovėse – 20 Eur už ha;

25.2.  potvynių užliejamose vietovėse 20 Eur už ha;

25.3.  intensyvaus karsto vietovėms, kuriose kliūtis ūkininkavimui sukelia intensyvaus karsto reiškiniai, priskiriamos:

25.3.1.   Biržų rajono savivaldybėje – Pabiržės, Pačeriaukštės ir Širvėnos seniūnijos;

25.3.2.   Pasvalio rajono savivaldybėje – Krinčino, Pasvalio miesto, Pasvalio apylinkių, Pumpėnų seniūnijos;

25.4.  potvynių užliejamoms vietovėms, kuriose kliūtis ūkininkavimui sukelia periodiškai pasikartojantys potvyniai arba yra reali šių potvynių grėsmė, priskiriamos:

25.4.1.   Pagėgių savivaldybėje – Lumpėnų, Stoniškių seniūnijos;

25.4.2.   Šilutės rajono savivaldybėje – Kintų, Rusnės seniūnijos.

26.  Paraiškas pateikę pareiškėjai vertinami, ar nesukūrė sąlygų neteisėtai (dirbtinai sukurtai) paramai gauti, vadovaujantis Pareiškėjų sąsajų ir valdų skaidymo nustatymo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2020 m. kovo 5 d. įsakymu Nr. 3D-154 „Dėl Pareiškėjų sąsajų ir galimo žemės ūkio valdų skaidymo nustatymo metodikos patvirtinimo“ (toliau − Pareiškėjų sąsajų ir valdų skaidymo nustatymo metodika).

27.  Paramos suma pagal Intervencinę priemonę apskaičiuojama už deklaruotą plotą, atitinkantį paramos skyrimo reikalavimus, atsižvelgiant į gamtinės kliūties pobūdį ir intensyvumą, kaip nustatyta Taisyklių 24.1.1–24.1.3, 24.2.1–24.2.3, 24.3, 24.4.1–24.4.3, 24.5, 25.1, 25.2 papunkčiuose. Pareiškėjams, neteisingai nurodžius valdos ar jos dalies buvimo vietovėje, kurioje esama didelių gamtinių ar kitų specifinių kliūčių, faktą, paramos suma apskaičiuojama pagal nustatytą faktą.

28.  Jeigu pagal Intervencinę priemonę deklaruoto lauko ploto dalis patenka į vietovių, kuriose esama didelių gamtinių ar kitų specifinių kliūčių, teritoriją, kompensacinė išmoka gali būti skiriama tik už tą plotą, kuris yra vietovėje su didelėmis gamtinėmis ar kitomis specifinėmis kliūtimis, nurodytoje viename iš Taisyklių 24.1, 24.2, 25.3.1–25.3.2, 25.4.1–25.4.2 papunkčių. Tokiais atvejais turi būti įbraižomi atskiri laukai, atsižvelgiant į vietovės gamtinės kliūties pobūdį.

29.  Vietovių, kuriose esama didelių gamtinių ar kitų specifinių kliūčių, ribos turi sutapti su Lietuvos Respublikos skaitmeninėmis seniūnijų ribomis, vadovaujantis einamųjų metų sausio 1 d. VĮ Registrų centro Lietuvos Respublikos adresų registro duomenimis.

 

IX SKYRIUS

PARAIŠKŲ TEIKIMO TVARKA

 

30.  Pareiškėjas (arba teisės aktų nustatyta tvarka pareiškėjo įgaliotas asmuo), siekdamas gauti paramą už deklaruotą (-us) plotą (-us) pagal Intervencinę priemonę, pateikia Paraišką, vadovaudamasis Paraiškos teikimo metu galiojančiomis TI taisyklių nuostatomis.

Pareiškėjas elektroniniu būdu įbraižo laukus, esančius gamtinių kliūčių turinčių vietovių sluoksnių ribose, bei, atsižvelgdamas į vietovės gamtinės kliūties pobūdį (atskirai: vietovės, kuriose esama didesnio ar mažesnio intensyvumo gamtinių kliūčių, potvynių užliejamos vietovės, intensyvaus karsto vietovės), tai nurodo Paraiškos antrojo lapo 1 lentelės 11 stulpelyje, pasirinkęs atitinkamą sutartinį kodą MA, DI, PO ar KR.

31Paraiškų teikimo laikotarpis nustatomas kiekvienais metais atskiru Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu. Paraiškų pildymas, deklaruojamų laukų įbraižymas, paraiškų teikimas, pavėluotas paraiškų teikimas ir paraiškų duomenų keitimas vykdomas TI taisyklėse nustatyta tvarka.

32Informacija apie pareiškėjo pateiktą Paraišką pateikiama Agentūros informaciniame portale https://portal.nma.lt (toliau – Portalas), taip pat minėta informacija gali būti gaunama ir kitais TI taisyklėse nurodytais būdais. Pareiškėjas laikomas informuotu apie Paraiškoje esančias klaidas, apie patikros vietoje nustatytas neatitiktis nuo informacijos apie jas paskelbimo Portale dienos.

33.  Kvietimą teikti paraiškas skelbia Agentūra pagal Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos (toliau – Ministerija) sudarytą grafiką Agentūros interneto svetainėje www.nma.lt. Kvietimas taip pat skelbiamas Ministerijos interneto svetainėje www.zum.lt.

34Kvietimas gali būti skelbiamas ir kituose leidiniuose, internete bei kitais būdais.

 

X SKYRIUS

PARAIŠKŲ ADMINISTRAVIMO TVARKA

 

35.  Intervencinę priemonę administruoja Agentūra pagal Agentūros direktoriaus įsakymu patvirtintus administravimo tvarkos aprašus.

36.  Savivaldybės (seniūnijos), VĮ Žemės ūkio duomenų centras (toliau – ŽŪDC) ir Agentūra vykdo TI taisyklėse nurodytas funkcijas.

 

XI SKYRIUS

SANKCIJOS

 

37.  Už GAAB reikalavimų ir Valdymo reikalavimų pažeidimus sankcijos dydis apskaičiuojamas pagal Sankcijų už paramos sąlygų pažeidimą taikymo metodiką, patvirtintą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. balandžio 7 d. įsakymu Nr. 3D-232 Dėl Sankcijų už paramos sąlygų reikalavimų pažeidimą taikymo metodikos patvirtinimo.

38.  Jei deklaruoto ploto skirtumas yra mažesnis arba lygus 0,1 hektaro, remiamas plotas prilyginamas deklaruotam plotui. Ši nuostata netaikoma, jeigu minėtas skirtumas yra didesnis kaip 20 proc. bendro ploto atitinkamai paramai gauti deklaruoto ploto.

39Dėl vėlavimo pateikti paraiškas, taip pat dėl ne visų naudmenų, išskyrus esančius užstatytoje teritorijoje (kontrolinių žemės sklypų (toliau – KŽS) (atpažinties kodas bl6) plotai), plotų deklaravimo taikomos sankcijos TI taisyklėse nustatyta tvarka.

40Nustačius neatitiktį bent vienam iš TI taisyklių 6, 8, 10 punktuose ir Taisyklių 19.1−19.4 papunkčiuose nustatytų reikalavimų ar įsipareigojimų, parama pagal Intervencinę priemonę neskiriama už plotą, kuriame nustatytas pažeidimas.

41Už deklaruotą pluoštinių kanapių lauką ar lauką, kuriame kanapės buvo auginamos kaip tarpinis pasėlis, parama pagal Intervencinę priemonę neskiriama už plotą, jei VAT iki einamųjų metų lapkričio 1 d. Agentūrai nepateikia pažymos apie pluoštinių kanapių augintojus ir pluoštinių kanapių mėginiuose nustatytus tetrahidrokanabinolio (toliau – THC) kiekius, arba, jei VAT pažymoje nurodoma, kad THC kiekis viršija 0,3 proc.

42Jei nesilaikoma įsipareigojimo pateikti žemės valdymo teisės (nuosavybės, nuomos ar panaudos pagrindais) patvirtinimo dokumentų, taikomos sankcijos TI taisyklėse nustatyta tvarka.

43Jei nesilaikoma įsipareigojimo ūkininkauti ar užsiimti žemės ūkio veikla deklaruotame pagal Intervencinę priemonę plote iki termino, nustatyto Taisyklių 16 punkte, parama pagal Intervencinę priemonę neskiriama, o jau išmokėta paramos suma pagal Intervencinę priemonę susigrąžinama, išskyrus atvejus, kai paramos gavėjas perduoda visą ar dalį valdos kitam asmeniui tuo laikotarpiu, kuriuo galioja įsipareigojimas paramai gauti.

44Agentūra, įtarusi, kad pareiškėjas ar paramos gavėjas sumažino ankstesniais metais deklaruotą pagal Intervencinę priemonę plotą, siekdamas gauti didesnę paramos sumą (kai į paramą pagal Intervencinę priemonę pretenduojama už didesnį kaip 200 ha ariamosios žemės bei daugiamečių sodinių valdoje plotą, vertinant bendrą didesnio ir mažesnio intensyvumo didelių gamtinių kliūčių plotą), Paraišką vertina vadovaudamasi Pareiškėjų sąsajų ir galimo žemės ūkio valdų skaidymo nustatymo metodika, ir prireikus gali paprašyti pareiškėjo pateikti visų plotų, kuriuos pareiškėjas deklaravo praėjusiais metais, žemės nuosavybės ar žemės valdymo teisės (nuomos, panaudos sutartys ar kita) patvirtinimo dokumentus. Pareiškėjui, nepateikusiam nurodytų dokumentų per Agentūros pranešime nurodytą terminą ar pateikusiam ne visus dokumentus, arba iš pateiktų dokumentų nustačius, kad valda buvo padalyta, siekiant gauti didesnę paramos sumą, parama pagal Intervencinę priemonę neskiriama, o jau išmokėta paramos suma yra susigrąžinama.

45.  Jei pareiškėjo valdoje Agentūros ar Valstybinės maisto veterinarijos tarnybos (toliau – VMVT) darbuotojui einamaisiais metais atlikus patikrą vietoje, kurios metu valdoje laikomi ūkiniai gyvūnai buvo tikrinami pagal Ūkinių gyvūnų registre pareiškėjo ar valdos nario vardu esančius duomenis, nustatyta SG skaičiaus neatitiktis ir nesilaikoma reikalavimo, nustatyto Taisyklių 18 punkte, parama pagal Intervencinę priemonę neskiriama už plotą, kuriame nustatytas pažeidimas.

46.  Pareiškėjui neleidus atlikti patikros vietoje bent viename jo deklaruotų laukų, parama pagal Intervencinę priemonę neskiriama. Jei pareiškėjas patikros vietoje metu nepateikia dokumentų, susijusių su prisiimtų įsipareigojimų vykdymu, laikoma, kad jis įsipareigojimo nesilaiko (išskyrus teisės aktuose nustatytus atvejus, kai pareiškėjui, neturinčiam reikiamų dokumentų patikros vietoje metu, leidžiama per nustatytą laikotarpį pateikti juos Agentūrai).

47.  Pareiškėjui ir (ar) valdos nariui neleidus Agentūros ar VMVT darbuotojui atlikti patikros vietoje, siekiant tinkamai suskaičiuoti laikomus ūkinius gyvūnus, arba nesudarius kitų tinkamų sąlygų (neleidus pažymėti specialiomis priemonėmis, neatskyrus gyvūnų grupėmis, nesuvarius į užtvarus ir pan.), parama pagal Intervencinę priemonę neskiriama.

48.  Už paramai netinkamą plotą, nustatytą einamųjų metų patikros metu, arba atnaujinus KŽS_DR5LT, išskyrus atvejus, kai ploto būklė vietovėje nepakinta, o minėtas plotas tampa paramai netinkamas dėl pasikeitusių teisės aktų reikalavimų, parama pagal Intervencinę priemonę neskiriama.

49.  Agentūra turi teisę ankstesniais ar einamaisiais metais pateiktas paraiškas administruoti iš naujo bei priimti sprendimus dėl reikalavimo grąžinti visą ar dalį išmokėtos paramos sumos ir (ar) taikyti kitas poveikio priemones už su prašoma arba gauta parama susijusių įsipareigojimų nevykdymą ir (arba) nustatytų reikalavimų nesilaikymą, atlikusi administracinį patikrinimą ir (arba) patikrą vietoje tada, kai pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas nesilaikė paramos skyrimo ar Paraiškoje nustatytų reikalavimų, ar pažeidė paramos gavimo ir naudojimo sąlygas, kaip nustatyta TI taisyklėse.

50.  Kilus abejonių, kad pareiškėjas pateikė neteisingus duomenis, Agentūra gali sustabdyti Paraiškos administravimą, kol bus gautos išvados dėl jų teisingumo. Jei dėl pareiškėjo veiklos yra pradėtas ikiteisminis tyrimas, Agentūra gali sustabdyti Paraiškos administravimą, kol bus baigti teisiniai procesai.

51.  Gavusi informacijos (skundą, pranešimą ar kt.) apie pareiškėją ir (ar) paramos gavėją iš sklypo (-ų) savininko (su nurodytu kadastro arba unikaliu numeriu) arba iš anoniminio asmens apie valstybinės žemės plotą dėl netiksliai ir (arba) neteisėtai deklaruotų plotų (t. y. plotų, kuriuos pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas deklaravo neturėdamas šių plotų teisėto valdymo teisės ir (arba) šiuose plotuose nevykdo žemės ūkio veiklos), Agentūra ją įvertina ir priima sprendimą dėl sankcijų taikymo. Jeigu deklaruoti plotai valdomi kelių bendraturčių (žemės sklypas valdomas pagal idealiąsias dalis) ir nėra notariškai patvirtinta ir įregistruota viešajame registre naudojimosi žemės sklypu tvarka, kartu su valdymo dokumentais pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas privalo pateikti rašytinius visų bendraturčių sutikimus, kuriuose būtų aiškiai išskirta valdoma žemės sklypo dalis. Agentūra, remdamasi žemės sklypo planu ir valdymo teisės pagrindimo dokumentais, rašytiniais bendraturčių sutikimais, nustato, ar pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas teisėtai deklaruoja minėtus plotus. Už paramai deklaruotus plotus, kuriuos pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas deklaravo neturėdamas žemės valdymo teisės, taikomos nuostatos dėl deklaravimo neturint valdymo teisės, kaip numatyta TI taisyklėse, ne daugiau kaip už ketverius metus.

52Parama pagal Intervencinę priemonę neskiriama, kai pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas, kurio prisiimti įsipareigojimai nėra pasibaigę, yra bankrutuojantis ar jo veikla likviduojama.

53.  Einamaisiais metais taikomų sankcijų suma negali viršyti 100 proc. pagal Intervencinę priemonę mokėtinos paramos sumos.

54.  Sankcijos netaikomos, jei nustatytų reikalavimų ir apribojimų nesilaikoma dėl nuo pareiškėjo valios nepriklausančių aplinkybių (nenugalimos jėgos (force majeure) ar Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones taikymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 14 d. įsakymu Nr. 3D-80 „Dėl Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones taikymo metodikos patvirtinimo“, apibrėžtų išimtinių aplinkybių (toliau – išimtinės aplinkybės)), jei pareiškėjas ir (arba) paramos gavėjas per 15 darbo dienų nuo tada, kai sužinojo ar turėjo sužinoti apie šią aplinkybę, raštu informavo ir pateikė tai įrodančius dokumentus Agentūrai. Išnykus nuo pareiškėjo valios nepriklausančioms aplinkybėms (nenugalimos jėgos (force majeure) bei išimtinėms aplinkybėms), pareiškėjai ir (arba) paramos gavėjai privalo toliau laikytis prisiimtų įsipareigojimų ir (arba) teisės aktuose nustatytų reikalavimų.

55.  Paramos sumažinimo, neskyrimo, sankcijų taikymo eilės tvarka nustatyta TI taisyklėse.

 

XII SKYRIUS

ŽEMĖS ŪKIO VALDOS PERDAVIMAS

 

56Jei valda ar valdos dalis perduodama (valdos dalį galima perduoti tik Paraišką pagal Intervencinę priemonę pateikusiam valdos perėmėjui) po to, kai valdos perdavėjas jau yra pateikęs Paraišką pagal Intervencinę priemonę, bet dar neįvykdęs visų reikalavimų, parama skiriama valdos perėmėjui, kai:

56.1valdos perėmėjas nuo paraiškų teikimo laikotarpio pabaigos iki lėšų pervedimo pareiškėjui dienos praneša Agentūrai apie valdos perėmimą, pateikdamas pranešimą apie valdos perėmimą, prašymą skirti paramą. Valdos perdavimo atveju, kai valdos perdavėjas yra miręs, valdos perėmėjas pateikia valdos perėmimo fakto patvirtinimo dokumentus (žemės, kito nekilnojamojo turto pirkimo–pardavimo, nuomos, panaudos ar kitos sutarties kopiją, paveldėjimo teisės liudijimo kopiją ar pan.) bei, esant daugiau nei vienam paveldėtojui, jų sutikimus, kad valdos perėmėjas perimtų valdą ir gautų paramą;

56.2.  valdos perėmėjas privalo toliau laikytis įsipareigojimų ir vykdyti reikalavimus, kurie kyla iš valdos perdavėjo Paraiškos pagal Intervencinę priemonę;

56.3.  valdos perdavėjas (išskyrus valdos perdavėjo mirties atvejį) neturi įsiskolinimų Agentūrai, Lietuvos Respublikos valstybės biudžetui, Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetui.

57Valdos ir (arba) dalies valdos perdavėjas privalo atnaujinti pasikeitusius valdos registravimo duomenis Valdų registre, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registro nuostatų reikalavimais.

58.  Jei visa valda arba dalis valdos perduodama po to, kai valdos perdavėjas jau yra pateikęs Paraišką ir įvykdęs visus reikalavimus, nustatytus pagal Intervencinę priemonę, jis turi informuoti Agentūrą apie valdos perdavimą. Valdos perdavėjo mirties atveju valdos duomenis atnaujinti ir Agentūrą informuoti apie valdos perėmimą (po valdos perdavėjo mirties) privalo valdos perėmėjas, kuris valdoje tęsia ekonominę veiklą.

59Valdos perdavimo atveju, kai valda yra perduodama kitam pareiškėjui, kuris buvo įregistravęs valdą iki perdavimo, sujungtoms valdoms paliekamas perėmėjo valdos atpažinties kodas, o valdos perdavėjo valdos atpažinties kodas pripažįstamas negaliojančiu.

60Valdos išregistravimo atveju, kai valda išregistruojama iki Taisyklių 16 punkte nustatyto termino, pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas nebetenka teisės į jam priklausiusią paramą pagal Intervencinę priemonę, o tais atvejais, kai parama ar jos dalis iki minėto termino pareiškėjui ir (ar) paramos gavėjui jau išmokėta, jis privalo paramą grąžinti.

 

XIII SKYRIUS

ATSAKOMYBĖ

 

61.  Už Paraiškos bei kitus duomenis atsako juos pateikęs pareiškėjas.

62Už pareiškėjų informavimą paramos teikimo klausimais, Paraiškos duomenų įvedimą ir patvirtinimą Paraiškų priėmimo informacinėje sistemoje (toliau – PPIS), kai Paraiška pateikiama seniūnijos darbuotojui, atsakingos savivaldybės.

63Už tinkamą PPIS veikimą, paraiškų priėmimo ir keitimo darbų organizavimą ir perdavimą Agentūrai atsakingas ŽŪDC.

64.  Už paraiškų administravimą, administracinę patikrą, patikrą vietoje ir nuotolinę patikrą, stebėjimą Automatine laukų nuolatinio stebėjimo sistema, paramos apskaičiavimą ir išmokėjimą paramos gavėjams, lėšų apskaitą, ataskaitų teikimą atsakinga Agentūra.

65Pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas, nesilaikęs Taisyklėse nustatytų įsipareigojimų ir reikalavimų, taip pat gavęs paramą pagal Intervencinę priemonę neteisėtai, arba asmuo, prisidėjęs prie neteisėtos paramos pagal Intervencinę priemonę gavimo (sąmoningai patvirtinęs klaidingus duomenis), atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka. Neteisėtai išmokėtos ir (arba) panaudotos paramos lėšos susigrąžinamos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. vasario 13 d. nutarimo Nr. 137 „Dėl Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant Europos Sąjungos žemės ūkio fondų priemones, administravimo taisyklių patvirtinimo“ nustatyta tvarka.

66.  Pareiškėjo pateikti duomenys Lietuvos Respublikos institucijų, kitų Europos Sąjungos valstybių institucijų, Europos Komisijos, Europos kovos su sukčiavimu tarnybos (OLAF) ir Europos Audito Rūmų bus apdoroti elektroniniu būdu ir panaudoti kontrolės tikslais.

67Pareiškėjas kartą per kalendorinius metus iki rugpjūčio 1 d. per Elektroninių valdžios vartų portalą arba seniūnijoje atnaujina savo valdos registracijos duomenis Valdų registre.

 

XIV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

68.  Asmenys, nesutinkantys su Agentūros ir ŽŪDC priimtais sprendimais, taip pat Agentūros ar ŽŪDC vilkinimu atlikti jų kompetencijai priskirtus veiksmus, turi teisę juos apskųsti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka Agentūros ar ŽŪDC vadovui, Ministerijai, Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymo nustatyta tvarka Lietuvos administracinių ginčų komisijai arba Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka administraciniam teismui.

69Asmenys, nesutinkantys su Ministerijos priimtais sprendimais, taip pat Ministerijos vilkinimu atlikti jos kompetencijai priskirtus veiksmus, turi teisę juos apskųsti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministrui, Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymo nustatyta tvarka Lietuvos administracinių ginčų komisijai arba Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka administraciniam teismui.

70Pasikeitus Taisyklėse nurodytiems teisės aktams, tiesiogiai taikomos naujos šių teisės aktų nuostatos. Pasikeitus Taisyklėms, nauji reikalavimai taikomi vienodai visiems pareiškėjams ir (ar) paramos gavėjams, išskyrus atvejus, kai Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakyme nustatyta kitaip.

 

_________________________

 

Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros

2023–2027 metų strateginio plano

intervencinės priemonės „Vietovės su

gamtinėmis ar kitomis specifinėmis

kliūtimis“ įgyvendinimo taisyklių

1 priedas

 

VIETOVĖS, KURIOSE ESAMA DIDESNIO INTENSYVUMO DIDELIŲ GAMTINIŲ KLIŪČIŲ (IKI 32 BALŲ IMTINAI)

 

Eil. Nr.

Savivaldybė

Seniūnija / miestas / savivaldybė

Žemės kokybės

balai

Iš viso

159

x

1.        

Alytaus rajono savivaldybė

Alovės seniūnija

31,90

2.        

Alytaus rajono savivaldybė

Daugų seniūnija

30,88

3.        

Alytaus rajono savivaldybė

Nemunaičio seniūnija

27,24

4.        

Alytaus rajono savivaldybė

Pivašiūnų seniūnija

29,57

5.        

Alytaus rajono savivaldybė

Raitininkų seniūnija

30,83

6.        

Anykščių rajono savivaldybė

Andrioniškio seniūnija

32,31

7.        

Anykščių rajono savivaldybė

Skiemonių seniūnija

30,14

8.        

Birštono savivaldybė

Birštono miestas

31,05

9.        

Druskininkų savivaldybė

Leipalingio seniūnija

30,77

10.        

Druskininkų savivaldybė

Viečiūnų seniūnija

29,32

11.        

Druskininkų savivaldybė

Druskininkų miestas

30,40

12.        

Elektrėnų savivaldybė

Beižionių seniūnija

30,67

13.        

Elektrėnų savivaldybė

Pastrėvio seniūnija

30,46

14.        

Elektrėnų savivaldybė

Semeliškių seniūnija

27,67

15.        

Elektrėnų savivaldybė

Vievio seniūnija

31,14

16.        

Ignalinos rajono savivaldybė

Ignalinos miesto seniūnija

26,91

17.        

Ignalinos rajono savivaldybė

Ignalinos seniūnija

29,42

18.        

Ignalinos rajono savivaldybė

Kazitiškio seniūnija

30,72

19.        

Ignalinos rajono savivaldybė

Linkmenų seniūnija

28,80

20.        

Ignalinos rajono savivaldybė

Rimšės seniūnija

30,80

21.        

Ignalinos rajono savivaldybė

Vidiškių seniūnija

29,37

22.        

Jonavos rajono savivaldybė

Šveicarijos seniūnija

29,87

23.        

Jonavos rajono savivaldybė

Ruklos seniūnija

30,50

24.        

Jurbarko rajono savivaldybė

Jurbarko miesto seniūnija

30,65

25.        

Jurbarko rajono savivaldybė

Viešvilės seniūnija

30,90

26.        

Kaišiadorių rajono savivaldybė

Žiežmarių seniūnija

27,05

27.        

Kalvarijos savivaldybė

Liubavo seniūnija

31,38

28.        

Kauno rajono savivaldybė

Ežerėlio seniūnija

23,24

29.        

Kauno rajono savivaldybė

Kačerginės seniūnija

25,22

30.        

Kauno rajono savivaldybė

Kulautuvos seniūnija

24,79

31.        

Kauno rajono savivaldybė

Zapyškio seniūnija

28,67

32.        

Kelmės rajono savivaldybė

Kelmės seniūnija

32,22

33.        

Kelmės rajono savivaldybė

Kražių seniūnija

32,11

34.        

Klaipėdos rajono savivaldybė

Agluonėnų seniūnija

28,75

35.        

Lazdijų rajono savivaldybė

Būdviečio seniūnija

32,14

36.        

Lazdijų rajono savivaldybė

Kapčiamiesčio seniūnija

26,78

37.        

Lazdijų rajono savivaldybė

Kučiūnų seniūnija

30,16

38.        

Lazdijų rajono savivaldybė

Lazdijų miesto seniūnija

32,25

39.        

Lazdijų rajono savivaldybė

Lazdijų seniūnija

31,04

40.        

Lazdijų rajono savivaldybė

Noragėlių seniūnija

28,05

41.        

Lazdijų rajono savivaldybė

Seirijų seniūnija

29,15

42.        

Lazdijų rajono savivaldybė

Šventežerio seniūnija

30,56

43.        

Lazdijų rajono savivaldybė

Veisiejų seniūnija

29,71

44.        

Molėtų rajono savivaldybė

Balninkų seniūnija

31,06

45.        

Molėtų rajono savivaldybė

Čiulėnų seniūnija

31,44

46.        

Molėtų rajono savivaldybė

Dubingių seniūnija

28,23

47.        

Molėtų rajono savivaldybė

Giedraičių seniūnija

30,58

48.        

Molėtų rajono savivaldybė

Inturkės seniūnija

31,13

49.        

Molėtų rajono savivaldybė.

Joniškio seniūnija

30,29

50.        

Molėtų rajono savivaldybė

Luokesos seniūnija

29,55

51.        

Molėtų rajono savivaldybė

Mindūnų seniūnija

32,45

52.        

Molėtų rajono savivaldybė

Suginčių seniūnija

30,85

53.        

Molėtų rajono savivaldybė

Videniškių seniūnija

29,36

54.        

Molėtų rajono savivaldybė

Molėtų miestas

25,05

55.        

Plungės rajono savivaldybė

Alsėdžių seniūnija

26,97

56.        

Plungės rajono savivaldybė

Babrungo seniūnija

27,58

57.        

Plungės rajono savivaldybė

Paukštakių seniūnija

29,02

58.        

Plungės rajono savivaldybė

Platelių seniūnija

28,28

59.        

Plungės rajono savivaldybė

Plungės miesto seniūnija

31,80

60.        

Plungės rajono savivaldybė

Žemaičių Kalvarijos seniūnija

30,12

61.        

Plungės rajono savivaldybė

Žlibinų seniūnija

31,36

62.        

Prienų rajono savivaldybė

Prienų seniūnija

25,65

63.        

Prienų rajono savivaldybė

Stakliškių seniūnija

31,72

64.        

Radviliškio rajono savivaldybė

Radviliškio miesto seniūnija

28,94

65.        

Rietavo savivaldybė

Daugėdų seniūnija

31,57

66.        

Rietavo savivaldybė

Rietavo miesto seniūnija

29,93

67.        

Rokiškio rajono savivaldybė

Jūžintų seniūnija

31,69

68.        

Rokiškio rajono savivaldybė

Kriaunų seniūnija

29,70

69.        

Rokiškio rajono savivaldybė

Obelių seniūnija

31,17

70.        

Skuodo rajono savivaldybė

Barstyčių seniūnija

31,09

71.        

Skuodo rajono savivaldybė

Skuodo miesto seniūnija

31,09

72.        

Šalčininkų rajono savivaldybė

Akmenynės seniūnija

32,45

73.        

Šalčininkų rajono savivaldybė

Baltosios Vokės seniūnija

24,12

74.        

Šalčininkų rajono savivaldybė

Butrimonių seniūnija

31,96

75.        

Šalčininkų rajono savivaldybė

Dainavos seniūnija

31,90

76.        

Šalčininkų rajono savivaldybė

Dieveniškių seniūnija

30,71

77.        

Šalčininkų rajono savivaldybė

Eišiškių seniūnija

31,09

78.        

Šalčininkų rajono savivaldybė

Pabarės seniūnija

32,44

79.        

Šalčininkų rajono savivaldybė

Turgelių seniūnija

30,83

80.        

Šiaulių rajono savivaldybė

Kuršėnų miesto seniūnija

31,03

81.        

Šilalės rajono savivaldybė

Bijotų seniūnija

29,70

82.        

Šilalės rajono savivaldybė

Laukuvos seniūnija

31,66

83.        

Šilalės rajono savivaldybė

Šilalės kaimiškoji seniūnija

31,95

84.        

Šilalės rajono savivaldybė

Šilalės miesto seniūnija

22,71

85.        

Šilalės rajono savivaldybė

Traksėdžio seniūnija

30,58

86.        

Šilalės rajono savivaldybė

Upynos seniūnija

32,11

87.        

Šilalės rajono savivaldybė

Žadeikių seniūnija

30,97

88.        

Šilutės rajono savivaldybė

Juknaičių seniūnija

30,91

89.        

Šilutės rajono savivaldybė

Saugų seniūnija

30,06

90.        

Šilutės rajono savivaldybė

Šilutės seniūnija

30,01

91.        

Širvintų rajono savivaldybė

Kernavės seniūnija

28,23

92.        

Švenčionių rajono savivaldybė

Kaltanėnų seniūnija

31,34

93.        

Švenčionių rajono savivaldybė

Labanoro seniūnija

26,65

94.        

Švenčionių rajono savivaldybė

Pabradės miestas

25,11

95.        

Švenčionių rajono savivaldybė

Sarių seniūnija

30,61

96.        

Švenčionių rajono savivaldybė

Strūnaičio seniūnija

28,82

97.        

Švenčionių rajono savivaldybė

Švenčionėlių miestas

28,87

98.        

Švenčionių rajono savivaldybė

Švenčionių miestas

28,74

99.        

Švenčionių rajono savivaldybė

Švenčionių seniūnija

29,42

100.        

Tauragės rajono savivaldybė

Tauragės miesto seniūnija

26,72

101.        

Telšių rajono savivaldybė

Gadūnavo seniūnija

30,81

102.        

Telšių rajono savivaldybė

Luokės seniūnija

30,42

103.        

Telšių rajono savivaldybė

Ryškėnų seniūnija

30,67

104.        

Telšių rajono savivaldybė

Varnių seniūnija

31,02

105.        

Telšių rajono savivaldybė

Žarėnų seniūnija

28,84

106.        

Trakų rajono savivaldybė

Aukštadvario seniūnija

28,00

107.        

Trakų rajono savivaldybė

Grendavės seniūnija

27,75

108.        

Trakų rajono savivaldybė

Lentvario seniūnija

28,42

109.        

Trakų rajono savivaldybė.

Onuškio seniūnija

29,68

110.        

Trakų rajono savivaldybė

Rūdiškių seniūnija

30,35

111.  

Trakų rajono savivaldybė

Senųjų Trakų seniūnija

30,75

112.        

Trakų rajono savivaldybė

Trakų seniūnija

26,85

113.        

Ukmergės rajono savivaldybė

Šešuolių seniūnija

31,93

114.        

Ukmergės rajono savivaldybė

Želvos seniūnija

29,28

115.        

Utenos rajono savivaldybė

Daugailių seniūnija

29,58

116.        

Utenos rajono savivaldybė

Kuktiškių seniūnija

28,32

117.        

Utenos rajono savivaldybė

Leliūnų seniūnija

31,13

118.        

Utenos rajono savivaldybė

Saldutiškio seniūnija

29,75

119.        

Utenos rajono savivaldybė

Sudeikių seniūnija

30,30

120.        

Utenos rajono savivaldybė

Tauragnų seniūnija

27,41

121.        

Utenos rajono savivaldybė

Utenos miesto seniūnija

28,63

122.        

Utenos rajono savivaldybė

Utenos seniūnija

30,80

123.        

Utenos rajono savivaldybė

Užpalių seniūnija

31,45

124.        

Utenos rajono savivaldybė

Vyžuonų seniūnija

31,29

125.        

Varėnos rajono savivaldybė

Jakėnų seniūnija

30,38

126.        

Varėnos rajono savivaldybė

Kaniavos seniūnija

32,37

127.        

Varėnos rajono savivaldybė

Marcinkonių seniūnija

27,70

128.        

Varėnos rajono savivaldybė

Matuizų seniūnija

29,19

129.        

Varėnos rajono savivaldybė

Merkinės seniūnija

29,99

130.        

Varėnos rajono savivaldybė

Valkininkų seniūnija

29,71

131.        

Varėnos rajono savivaldybė

Varėnos seniūnija

30,17

132.        

Vilniaus rajono savivaldybė

Avižienių seniūnija

31,88

133.        

Vilniaus rajono savivaldybė

Bezdonių seniūnija

29,00

134.        

Vilniaus rajono savivaldybė

Buivydžių seniūnija

31,49

135.        

Vilniaus rajono savivaldybė

Juodšilių seniūnija

30,90

136.        

Vilniaus rajono savivaldybė

Kalvelių seniūnija

27,90

137.        

Vilniaus rajono savivaldybė

Lavoriškių seniūnija

29,63

138.        

Vilniaus rajono savivaldybė

Maišiagalos seniūnija

31,57

139.        

Vilniaus rajono savivaldybė

Marijampolio seniūnija

32,03

140.        

Vilniaus rajono savivaldybė

Nemenčinės miesto seniūnija

31,42

141.        

Vilniaus rajono savivaldybė

Nemenčinės seniūnija

30,57

142.        

Vilniaus rajono savivaldybė

Nemėžio seniūnija

28,44

143.        

Vilniaus rajono savivaldybė

Paberžės seniūnija

31,40

144.        

Vilniaus rajono savivaldybė

Riešės seniūnija

31,10

145.        

Vilniaus rajono savivaldybė

Rukainių seniūnija

32,06

146.        

Vilniaus rajono savivaldybė

Sudervės seniūnija

29,20

147.        

Vilniaus rajono savivaldybė

Sužionių seniūnija

30,03

148.        

Vilniaus rajono savivaldybė

Zujūnų seniūnija

31,39

149.        

Visagino savivaldybė

Visagino savivaldybė

27,6

150.  

Zarasų rajono savivaldybė

Antalieptės seniūnija

30,71

151.        

Zarasų rajono savivaldybė

Antazavės seniūnija

29,03

152.        

Zarasų rajono savivaldybė

Degučių seniūnija

29,89

153.        

Zarasų rajono savivaldybė

Dusetų seniūnija

29,41

154.        

Zarasų rajono savivaldybė

Imbrado seniūnija

30,10

155.        

Zarasų rajono savivaldybė

Salako seniūnija

28,06

156.        

Zarasų rajono savivaldybė

Suvieko seniūnija

30,80

157.        

Zarasų rajono savivaldybė

Turmanto seniūnija

30,86

158.        

Zarasų rajono savivaldybė

Zarasų miesto seniūnija

30,89

159.  

Zarasų rajono savivaldybė

Zarasų seniūnija

30,42

 

__________________________

 

Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros

2023–2027 metų strateginio plano

intervencinės priemonės „Vietovės su

gamtinėmis ar kitomis specifinėmis

kliūtimis“ įgyvendinimo taisyklių

2 priedas

 

VIETOVĖS, KURIOSE ESAMA MAŽESNIO INTENSYVUMO DIDELIŲ GAMTINIŲ KLIŪČIŲ (IKI 34 BALŲ IMTINAI)

 

Eil. Nr.

Savivaldybė

Seniūnija

Žemės kokybės balai

Iš viso

59

x

1.  

Alytaus rajono savivaldybė

Butrimonių seniūnija

34,40

2.  

Alytaus rajono savivaldybė

Miroslavo seniūnija

32,88

3.  

Alytaus rajono savivaldybė

Punios seniūnija

33,03

4.  

Anykščių rajono savivaldybė

Kurklių seniūnija

32,89

5.  

Anykščių rajono savivaldybė

Svėdasų seniūnija

33,26

6.  

Elektrėnų savivaldybė

Kazokiškių seniūnija

32,73

7.  

Elektrėnų savivaldybė

Kietaviškių seniūnija

32,80

8.  

Ignalinos rajono savivaldybė

Ceikinių seniūnija

34,19

9.  

Ignalinos rajono savivaldybė

Dūkšto seniūnija

32,63

10.

Ignalinos rajono savivaldybė

Naujojo Daugėliškio seniūnija

33,96

11.

Jonavos rajono savivaldybė

Jonavos miesto seniūnija

32,50

12.

Kaišiadorių rajono savivaldybė

Kruonio seniūnija

33,63

13.

Kaišiadorių rajono savivaldybė

Nemaitonių seniūnija

32,88

14.

Kalvarijos savivaldybė

Sangrūdos seniūnija

33,32

15.

Kauno rajono savivaldybė

Neveronių seniūnija

34,23

16.

Kauno rajono savivaldybė

Vilkijos seniūnija

33,41

17.

Kazlų Rūdos savivaldybė

Kazlų Rūdos seniūnija

34,39

18.

Kelmės rajono savivaldybė

Kukečių seniūnija

34,16

19.

Kelmės rajono savivaldybė

Tytuvėnų seniūnija

33,78

20.

Kelmės rajono savivaldybė

Užvenčio seniūnija

34,09

21.

Klaipėdos rajono savivaldybė

Endriejavo seniūnija

33,51

22.

Klaipėdos rajono savivaldybė

Priekulės seniūnija

34,38

23.

Mažeikių rajono savivaldybė

Sedos seniūnija

33,11

24.

Molėtų rajono savivaldybė

Alantos seniūnija

32,62

25.

Pagėgių savivaldybė

Vilkyškių seniūnija

32,76

26.

Raseinių rajono savivaldybė

Šiluvos seniūnija

33,25

27.

Rietavo savivaldybė

Medingėnų seniūnija

32,92

28.

Rietavo savivaldybė

Rietavo seniūnija

33,79

29.

Rokiškio rajono savivaldybė

Juodupės seniūnija

33,52

30.

Rokiškio rajono savivaldybė

Rokiškio miesto seniūnija

33,45

31.

Šalčininkų rajono savivaldybė

Gerviškių seniūnija

32,76

32.

Šalčininkų rajono savivaldybė

Jašiūnų seniūnija

34,16

33.

Šalčininkų rajono savivaldybė

Kalesninkų seniūnija

33,31

34.

Šalčininkų rajono savivaldybė

Poškonių seniūnija

33,67

35.

Šalčininkų rajono savivaldybė

Šalčininkų seniūnija

34,25

36.

Šilalės rajono savivaldybė

Bilionių seniūnija

32,99

37.

Šilalės rajono savivaldybė

Kvėdarnos seniūnija

32,83

38.

Šilalės rajono savivaldybė

Pajūrio seniūnija

32,88

39.

Šilalės rajono savivaldybė

Palentinio seniūnija

32,61

40.

Šilutės rajono savivaldybė

Gardamo seniūnija

33,83

41.

Šilutės rajono savivaldybė

Katyčių seniūnija

33,32

42.

Šilutės rajono savivaldybė

Švėkšnos seniūnija

33,30

43.

Šilutės rajono savivaldybė

Usėnų seniūnija

33,70

44.

Šilutės rajono savivaldybė

Vainuto seniūnija

34,47

45.

Šilutės rajono savivaldybė

Žemaičių Naumiesčio seniūnija

33,48

46.

Širvintų rajono savivaldybė

Jauniūnų seniūnija

33,40

47.

Širvintų rajono savivaldybė

Zibalų seniūnija

33,69

48.

Švenčionių rajono savivaldybė

Cirkliškio seniūnija

32,89

49.

Švenčionių rajono savivaldybė

Magūnų seniūnija

33,91

50.

Švenčionių rajono savivaldybė

Pabradės seniūnija be Pabradės miesto

33,82

51.

Švenčionių rajono savivaldybė

Švenčionėlių seniūnija be Švenčionėlių miesto

32,73

52.

Telšių rajono savivaldybė

Viešvėnų seniūnija

33,90

53.

Trakų rajono savivaldybė

Paluknio seniūnija

33,51

54.

Varėnos rajono savivaldybė

Vydenių seniūnija

32,52

55.

Vilniaus rajono savivaldybė

Dūkštų seniūnija

34,49

56.

Vilniaus rajono savivaldybė

Medininkų seniūnija

33,83

57.

Vilniaus rajono savivaldybė

Mickūnų seniūnija

33,78

58.

Vilniaus rajono savivaldybė

Pagirių seniūnija

34,00

59.

Vilniaus rajono savivaldybė

Rudaminos seniūnija

32,71

 

__________________________

 

Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros

2023–2027 metų strateginio plano

intervencinės priemonės „Vietovės su

gamtinėmis ar kitomis specifinėmis

kliūtimis“ įgyvendinimo taisyklių

3 priedas

 

REMIAMŲ AUGALŲ RŪŠIŲ, PRETENDUOJANT Į PARAMĄ UŽ DAUGIAMETES ŽOLES, AUGINAMAS SĖKLAI, SĄRAŠAS

 

 

1.   Aukštosios avižuolės

2.   Aviniai eraičinai

3.   Baltosios smilgos

4.   Daugiametės svidrės

5.   Didžiosios smilgos

6.   Eraičinsvidrės

7.   Gausiažiedės svidrės

8.   Gelsvosios visgės

9.   Gojinės miglės

10.   Hibridinės svidrės.

11.   Paprastosios miglės

12.   Paprastosios smilgos

13.   Paprastosios šunažolės

14.   Pašariniai motiejukai

15.   Pieviniai pašiaušėliai

16.   Pievinės miglės 

17.   Pelkinės miglės

18.   Nendriniai eraičinai

19.   Raudonieji eraičinai

20.   Siūliniai eraičinai

21.   Smulkieji motiejukai

22.   Šiurkštieji eraičinai

23.   Šuninės smilgos

24.   Tikrieji eraičinai

25.   Vienametės miglės 

 

_________________________