ANYKŠČIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS

ADMINISTRACIJOS DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL ANYKŠČIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS EKSTREMALIŲJŲ SITUACIJŲ OPERACIJŲ CENTRO NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

2021 m. balandžio 30 d. Nr. 1-AĮ-350

Anykščiai

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 18 straipsnio 1 dalimi, 29 straipsnio 8 dalies 2 ir 3 punktais, Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymo 14 straipsnio 5 ir 16 punktais, Lietuvos Respublikos mobilizacijos ir priimančios šalies paramos įstatymo 21 straipsnio 7 dalimi, Ekstremaliųjų situacijų operacijų centrų sudarymo ir darbo organizavimo tipinės tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. rugpjūčio 25 d. nutarimu Nr. 1213 „Dėl ekstremaliųjų situacijų operacijų centrų sudarymo ir darbo organizavimo tipinės tvarkos aprašo ir ministerijų ir kitų valstybės institucijų ir įstaigų, kuriose steigiami ekstremaliųjų situacijų operacijų centrai, sąrašo patvirtinimo“, Civilinės mobilizacijos institucijos mobilizacijos valdymo grupės tipinių nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministro 2021 m. vasario 12 d. įsakymu Nr. V-104 „Dėl civilinės mobilizacijos institucijos mobilizacijos valdymo grupės tipinių nuostatų patvirtinimo“, 11 punktu, atsižvelgdama į Mobilizacijos ir pilietinio pasipriešinimo departamento prie Krašto apsaugos ministerijos 2021 m. balandžio 27 d. raštą Nr. IS-118 „Dėl Anykščių rajono savivaldybės ekstremaliųjų situacijų operacijų centro nuostatų projekto derinimo“:

1. T v i r t i n u Anykščių rajono savivaldybės ekstremaliųjų situacijų operacijų centro nuostatus (pridedama).

2.  P r i p a ž į s t u netekusiu galios Anykščių rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2020 m. gruodžio 15 d. įsakymą Nr. 1-AĮ-896 „Dėl Anykščių rajono savivaldybės ekstremaliųjų situacijų operacijų centro nuostatų patvirtinimo“.

Šis įsakymas skelbiamas Teisės aktų registre.

 

 

Administracijos direktorė                                                                                        Ligita Kuliešaitė

 

 

PATVIRTINTA

Anykščių rajono savivaldybės

administracijos direktoriaus

2021 m. balandžio 30 d. įsakymu Nr. 1-AĮ-350

 

 

ANYKŠČIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS EKSTREMALIŲJŲ SITUACIJŲ OPERACIJŲ CENTRO NUOSTATAI

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Anykščių rajono savivaldybės ekstremaliųjų situacijų operacijų centro nuostatai (toliau – Nuostatai) nustato Anykščių rajono savivaldybės ekstremaliųjų situacijų operacijų centro (toliau – Operacijų centras) tikslus, uždavinius ir funkcijas, sudarymo, taip pat mobilizacijos valdymo grupės (toliau – MVG) funkcijas ir darbo organizavimo ir sušaukimo tvarką.

2. Operacijų centras savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Savivaldybės mobilizacijos planu, kitais civilinę saugą ir mobilizaciją reglamentuojančiais teisės aktais ir šiais nuostatais.

3. Operacijų centrą sudaro Anykščių rajono savivaldybės administracijos direktorius.

4. Nuostatuose vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatyme ir kituose teisės aktuose.

 

II SKYRIUS

OPERACIJŲ CENTRO VEIKLOS TIKSLAI, UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS

 

5. Pagrindiniai Operacijų centro veiklos tikslai – vykdyti ekstremaliųjų situacijų prevenciją, užtikrinti Anykščių rajono savivaldybės ekstremalių situacijų komisijos priimtų sprendimų įgyvendinimą, organizuoti ir koordinuoti įvykių, ekstremaliųjų įvykių ir ekstremaliųjų situacijų likvidavimą, padarinių šalinimą, gyventojų ir turto gelbėjimą, paskelbus mobilizaciją – užtikrinti mobilizacijos valdymą.

6. Operacijų centro uždaviniai:

6.1. užtikrinti Anykščių rajono savivaldybės ekstremalių situacijų komisijos priimtų sprendimų įgyvendinimą;

6.2. pagal kompetenciją organizuoti ir koordinuoti įvykio, ekstremaliojo įvykio ar ekstremaliosios situacijos likvidavimą, padarinių šalinimą, gyventojų ir turto gelbėjimą.

7. Operacijų centras, vykdydamas jam pavestus uždavinius, atlieka šias funkcijas:

7.1. pagal kompetenciją įgyvendina Anykščių rajono savivaldybės ekstremalių situacijų komisijos sprendimus ekstremaliųjų situacijų prevencijos klausimais;

7.2. pagal kompetenciją renka, analizuoja ir vertina duomenis ir informaciją apie įvykį, ekstremalųjį įvykį, gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją, prognozuoja jų eigą ir mastą, numato civilinės saugos priemones ir gelbėjimo veiksmus;

7.3. teisės aktų nustatyta tvarka organizuoja gyventojų, valstybės ir savivaldybės institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų ir ūkio subjektų perspėjimą ir informavimą apie įvykį, ekstremalųjį įvykį ar ekstremaliąją situaciją, galimus padarinius, jų šalinimo priemones ir apsisaugojimo nuo ekstremaliosios situacijos būdus;

7.4. keičiasi informacija su kitų institucijų operacijų centrais, analizuodamas, vertindamas įvykio, ekstremaliojo įvykio ar ekstremaliosios situacijos eigą;

7.5. organizuoja ir koordinuoja civilinės saugos sistemos pajėgų telkimą įvykių, ekstremaliųjų įvykių ar ekstremaliųjų situacijų likvidavimo, padarinių šalinimo, gyventojų ir turto gelbėjimo metu;

7.6. organizuoja ir koordinuoja materialinių išteklių, kurie teisės aktų nustatyta tvarka gali būti panaudoti įvykiui, ekstremaliajam įvykiui ar ekstremaliajai situacijai likviduoti, padariniams šalinti, valstybės ir savivaldybės institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų, ūkio subjektų veiklai palaikyti ar atkurti, telkimą šiems tikslams pasiekti;

7.7. pagal kompetenciją koordinuoja civilinės saugos sistemos subjektų veiksmus įvykių, ekstremaliųjų įvykių ir ekstremaliųjų situacijų metu;

7.8. teikia Anykščių rajono savivaldybės ekstremalių situacijų komisijai pasiūlymus dėl reikiamų civilinės saugos sistemos pajėgų, racionalaus ir veiksmingo Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau – Vyriausybė) ir kitų institucijų skirtų finansinių ir kitų materialinių išteklių panaudojimo ekstremaliosios situacijos padariniams šalinti;

7.9. teisės aktų nustatyta tvarka informuoja tarptautinės pagalbos ir kaimyninių valstybių koordinavimo centrus apie gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją;

7.10. atlieka kitas teisės aktų nustatytas su civilinės saugos sistemos uždavinių įgyvendinimu susijusias funkcijas.

7.11. Operacijų centras, įgyvendindamas Lietuvos Respublikos mobilizacijos ir priimančios šalies paramos įstatymo 21 straipsnio 9 dalies nuostatas, atlieka šias funkcijas:

7.11.1. teikia siūlymus Valstybės mobilizacijos operacijų centrui (toliau – Centras) ir Savivaldybės administracijos direktoriui dėl valstybės rezervo panaudojimo, kai Savivaldybės administracija ir Savivaldybei pavaldūs subjektai negali savo turimais ištekliais ir pagal sudarytas sutartis užtikrinti veiksmų ir priemonių, numatytų mobilizacijos plane, vykdymo ir priimančiosios šalies paramos (toliau – PŠP) teikimo;

7.11.2. kontroliuoja, kaip Savivaldybės administracija ir Savivaldybei pavaldūs subjektai vykdo mobilizacinius nurodymus, ir teikia Savivaldybės administracijos direktoriui išvadas apie jų įvykdymą, taip pat, esant poreikiui, teikia informaciją ir pasiūlymus Centrui dėl priemonių, reikalingų mobilizacinių nurodymų vykdymui užtikrinti;

7.11.3. koordinuoja ir kontroliuoja mobilizacinių užsakymų ir PŠP teikimo sutarčių vykdymą;

7.11.4. koordinuoja ir vertina, kaip įgyvendinami Savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimai dėl mobilizacijos vykdymo ir PŠP teikimo įgyvendinimo, ir teikia siūlymus atsakingiems asmenims dėl minėtiems sprendimams įgyvendinti taikytinų priemonių;

7.11.5. vertina Savivaldybės administracijos ir Savivaldybei pavaldžių subjektų mobilizacinius išteklius ir teikia informaciją Centrui dėl galimybės papildomai aprūpinti reikiamais materialiniais ištekliais ginkluotąsias pajėgas ir PŠP teikimui užtikrinti;

7.11.6. koordinuoja ir kontroliuoja Savivaldybės administracijos ir Savivaldybei pavaldžių subjektų mobilizacinių išteklių naudojimą bei teikia siūlymus Savivaldybės administracijos direktoriui dėl trūkstamų mobilizacinių išteklių sutelkimo ir, esant poreikiui, nustato būtinų mobilizacinių išteklių sutelkimo vietas;

7.11.7. teikia pasiūlymus Savivaldybės administracijos direktoriui dėl mobilizacinio ūkio subjekto sutartinių įsipareigojimų vykdymo, kai iš mobilizacinio ūkio subjekto gaunama informacija, kad dėl nenumatytų aplinkybių negalima toliau vykdyti sutartinių įsipareigojimų;

7.11.8. atlieka kitas teisės aktuose, reglamentuojančiuose mobilizacijos vykdymą ir PŠP teikimą, MVG priskirtas funkcijas.

 

III SKYRIUS

OPERACIJŲ CENTRŲ SUDARYMAS IR DARBO ORGANIZAVIMAS

 

8. Operacijų centrą sudaro Operacijų centro koordinatorius ir nariai, kuriuos skiria Anykščių rajono savivaldybės administracijos direktorius. Operacijų centras sudaromas iš valstybės ir savivaldybės institucijų ir įstaigų valstybės tarnautojų ir (ar) darbuotojų, ūkio subjektų darbuotojų. Į Operacijų centro sudėtį gali būti įtraukiami ir civilinės saugos sistemos pajėgų atstovai, Savivaldybei pavaldžių subjektų ir mobilizacinių subjektų vadovai ir (ar) jų įgalioti asmenys.

9. Operacijų centro koordinatorius:

9.1. organizuoja, koordinuoja ir kontroliuoja Operacijų centrui priskirtų uždavinių vykdymą ir funkcijų atlikimą;

9.2. pagal kompetenciją koordinuoja visų civilinės saugos sistemos pajėgų, dalyvaujančių likviduojant ekstremalųjį įvykį ar ekstremaliąją situaciją ir šalinant jų padarinius ekstremaliosios situacijos židinyje, veiksmus, iki paskiriamas ekstremaliosios situacijos operacijų vadovas, kai nėra gelbėjimo darbų vadovo;

9.3. pagal kompetenciją teikia Anykščių rajono savivaldybės ekstremalių situacijų komisijai, ekstremaliosios situacijos operacijų vadovui pasiūlymus dėl gresiančiai ar susidariusiai ekstremaliajai situacijai valdyti ir padariniams šalinti reikalingų priemonių ir veiksmų;

9.4. keičiasi informacija su kitų CMI mobilizacijos valdymo grupių koordinatoriais;

9.5. pagal poreikį teikia informaciją Centrui.

10. Operacijų centro koordinatorius pavaldus ir atskaitingas ekstremaliosios situacijos operacijų vadovui.

11. Anykščių rajono savivaldybės administracijos direktorius, sudarydamas Operacijų centrą, Operacijų centro narius paskiria į grupes. Paskirti Operacijų centro grupių vadovai pavaldūs Operacijų centro koordinatoriui. Operacijų centrą sudaro šios grupės:

11.1. operacinio vertinimo ir ekstremaliųjų situacijų prevencijos;

11.2. informacijos valdymo;

11.3. materialinio techninio aprūpinimo;

11.4. visuomenės informavimo;

11.5. administravimo bei elektroninių ryšių organizavimo ir palaikymo.

12. Operacinio vertinimo ir ekstremaliųjų situacijų prevencijos grupė:

12.1. teisės aktų nustatyta tvarka vykdo ekstremaliųjų situacijų prevenciją pagal savivaldybės kompetenciją;

12.2. atlieka MVG funkcijas;

12.3. prognozuoja įvykio, ekstremaliojo įvykio ir ekstremaliosios situacijos eigą, jos padarinių pobūdį ir mastą, planuoja civilinės saugos priemones ir gelbėjimo veiksmus;

12.4. įvertina susidariusią situaciją ir suderinusi su Operacijų centro koordinatoriumi teikia ekstremaliosios situacijos operacijų vadovui pasiūlymus dėl reikiamų civilinės saugos sistemos pajėgų, racionalaus ir veiksmingo finansinių ir kitų materialinių išteklių panaudojimo gresiančios ar susidariusios ekstremaliosios situacijos padariniams šalinti;

12.5. organizuoja ir koordinuoja įvykio, ekstremaliojo įvykio ir ekstremaliosios situacijos likvidavimą, padarinių šalinimą, gyventojų ir turto gelbėjimą ir evakavimą;

12.6. koordinuoja gelbėjimo, paieškos ir neatidėliotinus darbus, civilinės saugos sistemos pajėgų telkimą ir veiksmus;

12.7. koordinuoja veiksmus ir keičiasi informacija su kitų institucijų operacijų centrais, analizuodama, vertindama ir prognozuodama įvykio, ekstremaliojo įvykio ir ekstremaliosios situacijos eigą.

13. Informacijos valdymo grupė:

13.1. organizuoja, analizuoja ir vertina informaciją ir duomenis apie įvykį, ekstremalųjį įvykį ar ekstremaliąją situaciją;

13.2. surinktą, išanalizuotą ir įvertintą informaciją apie įvykį, ekstremalųjį įvykį ar ekstremaliąją situaciją, suderinusi su Operacijų centro koordinatoriumi, perduoda ekstremaliosios situacijos operacijų vadovui;

13.3. perduoda Anykščių rajono savivaldybės ekstremalių situacijų komisijos, ekstremaliosios situacijos operacijų vadovo sprendimus ir kitą būtiną informaciją civilinės saugos sistemos pajėgoms ir kitiems civilinės saugos sistemos subjektams.

14. Materialinio techninio aprūpinimo grupė:

14.1. ekstremaliosios situacijos operacijų vadovo nurodymu organizuoja būtinų materialinių išteklių, kurie teisės aktų nustatyta tvarka gali būti panaudoti įvykiui, ekstremaliajam įvykiui ir ekstremaliajai situacijai likviduoti ir jų padariniams šalinti, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų, ūkio subjektų veiklai palaikyti ir atkurti, telkimą šiems tikslams pasiekti;

14.2. organizuoja materialinių išteklių, reikalingų būtiniausioms gyvenimo sąlygoms atkurti įvykio, ekstremaliojo įvykio ir ekstremaliosios situacijos metu, telkimą gyventojams.

15. Visuomenės informavimo grupė:

15.1. rengia visuomenei informaciją apie gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją, galimus jos padarinius, jų šalinimo priemones ir apsisaugojimo nuo ekstremaliosios situacijos būdus;

15.2. organizuoja spaudos konferencijas;

15.3. teisės aktų nustatyta tvarka organizuoja gyventojų, valstybės ir savivaldybės institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų ir ūkio subjektų perspėjimą ir informavimą apie įvykį, ekstremalųjį įvykį ir ekstremaliąją situaciją, galimus jos padarinius, jų šalinimo priemones ir apsisaugojimo būdus.

16. Administravimo bei elektroninių ryšių organizavimo ir palaikymo grupė:

16.1. užtikrina Operacijų centro darbo vietų nuolatinį aprūpinimą darbui reikalingomis priemonėmis;

16.2. užtikrina Operacijų centro įrangos eksploatavimą ir techninę priežiūrą;

16.3. užtikrina Operacijų centro dokumentų įforminimą ir tvarkymą;

16.4. atsižvelgdama į įvykio, ekstremaliojo įvykio ir ekstremaliosios situacijos eigą ir prognozę, planuoja Operacijų centro ryšių, duomenų perdavimo įrangos ir sistemų veiklą, užtikrina tinkamą Operacijų centro ryšių sistemų būklę;

16.5. užtikrina Operacijų centro elektroninės informacijos apsaugą;

16.6. užtikrina turimų Operacijų centro informacinių sistemų darbą.

17. Operacijų centras pagal kompetenciją vykdo kitus Operacijų centro koordinatoriaus sprendimus, būtinus Anykščių rajono savivaldybės ekstremalių situacijų komisijos ir (ar) ekstremaliosios situacijos operacijų vadovo priimtiems sprendimams ir (ar) kitiems Operacijų centro uždaviniams įgyvendinti.

18. Operacijų centras, atlikdamas funkcijas, turi teisę gauti iš valstybės ir savivaldybės institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų, ūkio subjektų išsamią informaciją apie įvykį, ekstremalųjį įvykį ar ekstremaliąją situaciją, jų turimas civilinės saugos sistemos pajėgas ir materialinius išteklius, kurie galėtų būti panaudoti gelbėjimo, paieškos ir neatidėliotiniems darbams atlikti, gresiančiai ar susidariusiai ekstremaliajai situacijai likviduoti, jų padariniams šalinti.

19. Operacijų centras, vykdydamas jam pavestas MVG funkcijas, turi teisę:

19.1. gauti informaciją iš Savivaldybei pavaldžių subjektų, mobilizacinio ūkio subjekto, kitų valstybės institucijų, reikalingą funkcijoms vykdyti;

19.2. gauti iš valstybės rezervo tvarkytojų informaciją apie mobilizacinio rezervo materialinių išteklių atsargų sudėtį, kiekius, kaupimo ir saugojimo vietas;

19.3. kviestis į posėdžius Savivaldybei pavaldžių subjektų, mobilizacinių ūkio subjektų, kitų civilinės mobilizacijos institucijų (toliau – CMI), ūkio subjektų ir visuomeninių organizacijų atstovus, išklausyti jų nuomonę, siūlymus ir kitą informaciją mobilizacijos vykdymo klausimais;

19.4. teikti siūlymus Savivaldybės administracijos direktoriui dėl mobilizacijos vykdymo tvarkos ir mobilizacijos plane numatytų veiksmų ir priemonių vykdymo;

19.5. teikti siūlymus Savivaldybės administracijos direktoriui dėl papildomų lėšų, reikalingų mobilizacijai vykdyti, skyrimo;

19.6. teikti siūlymus Centrui dėl mobilizacijos vykdymo ir PŠP teikimo.

20. Operacijų centro pasirengimas valdyti ekstremaliąsias situacijas įvertinamas teisės aktų nustatyta tvarka per organizuojamas civilinės saugos pratybas.

 

IV SKYRIUS

OPERACIJŲ CENTRO SUŠAUKIMAS IR VEIKLA

 

21. Anykščių rajono savivaldybės administracijos direktorius Operacijų centrą sušaukia:

21.1. gresiant ar susidarius ekstremaliajai situacijai;

21.2. teisės aktų nustatyta tvarka paskelbus trečią (visiškos parengties) civilinės saugos sistemos parengties lygį;

21.3. per civilinės saugos pratybas.

22. Atsižvelgdamas į įvykio, ekstremaliojo įvykio ir ekstremaliosios situacijos mastą ir pobūdį, taip pat operacijų centro sušaukimo tikslus, Operacijų centro koordinatorius:

22.1. gali inicijuoti viso Operacijų centro ar reikiamų Operacijų centro grupių arba kai kurių jų narių sušaukimą;

22.2. gali kreiptis į kitas kompetentingas valstybės, savivaldybės institucijas, įstaigas ir ūkio subjektus su prašymu skirti atstovus, kurie padėtų užtikrinti Operacijų centro veiklą.

23. Paskelbus mobilizaciją per visuomenės informavimo priemones, darbo dienomis nuo 8 iki 17 valandos į Operacijų centrą deleguoti asmenys turi susirinkti nedelsiant, bet ne vėliau kaip per 1 valandą nuo pranešimo apie Operacijų centro sušaukimą gavimo, kitu metu (taip pat poilsio ir švenčių dienomis) – ne vėliau kaip per 3 valandas nuo pranešimo apie Operacijų centro sušaukimą gavimo. Jei informuotas Operacijų centro narys neturi galimybės atvykti per nustatytą laiką, jis apie tai informuoja Savivaldybės administracijos direktorių ir (ar) Operacijų centro koordinatorių. Operacijų centro koordinatorius nedelsdamas kreipiasi į Savivaldybės administracijos direktorių, Savivaldybei pavaldaus subjekto vadovą ar Operacijų centro narį delegavusios institucijos ir (ar) mobilizacinio ūkio subjekto vadovą su prašymu laikinai deleguoti kitą asmenį, iki atvyks Operacijų centro narys.

24. Kai dėl ekstremaliosios situacijos pobūdžio ribojami fiziniai kontaktai arba būtina operatyviai priimti sprendimus, Operacijų centro darbas gali būti organizuojamas nuotoliniu būdu.

25. Operacijų centro nariai pavaldūs Operacijų centro koordinatoriui.

26. Operacijų centro nariai atlieka jiems pavestas funkcijas iš anksto įrengtose Operacijų centro patalpose ir (ar) darbo vietose. Operacijų centro koordinatoriaus sprendimu Operacijų centro nariai gali dirbti slėptuvėse, kai būtina užtikrinti jų apsaugą nuo gyvybei ar sveikatai pavojingų veiksnių, atsiradusių dėl gresiančios ar susidariusios ekstremaliosios situacijos.

27. Operacijų centrą ūkiškai ir techniškai aptarnauja Savivaldybės administracija.

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

28. MVG nariai privalo turėti leidimus dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „SLAPTAI“.

 

______________________________